Toon posts:

Opzoek naar het perfecte mobotje..

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views

Verwijderd

Topicstarter
Yo hardware guru's!

Ik ben opzoek naar een nieuw perfect mobotje want mijn oude.. nou ja die kan echt niet meer :P
Maar natuurlijk zit ik met een aantal vragen aangezien ik geen grote hardware kenner ben..

Eerste vraag is: hoe kan ik erachter komen wat voor processor ik nu eigenlijk precies heb, want is al weer een tijdje geleden dak die erin heb gezet. Ik weet bijvoorbeeld dat het een P4 dual core 3.2Ghz is maar ik weet niet of hier verschillende soorten en maten in zijn..
Verder heb ik 2x 512 DDR2 zitten maar wat voor soort?!? En hoeveel scheeld dat nu werkelijk want je hebt ze van 17,- tot 60,- per gig..

Het volgende probleem is, waar moet je allemaal op letten als je een mobo koopt? Ik heb bijvoorbeeld een extreem grote kast, is het slim om daar een extra groot mobo in te zetten of is dat allemaal overdreven wat je toch niet gebruikt.. Ik zal er zeker nooit meer dan 4 hd's en 2 optical drives inzetten.. (misschien nog ooit een cardreader ofzo) En extra kaarten, mjah houdt ook wel op na een soundcard, videokaart en misschien een tvkaartje..
Maar belangrijker, zit er ook echt verschil in hoe goed je intern geheugen en cpu presteerd aan de hand van je mobo?

Khoop dat iemand me een beetje opweg kan helpen..

Pheanix

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De proc is eenvoudig te achterhalen, kijk gewoon in de post of bios wat er staat. Desnoods even op de proc zelf kijken (dat is natuurlijk het meest failsafe).

Voor geheugen geldt hetzelfde, gewoon even op de dimmetjes kijken wat het is.

Een mobo uitzoeken is gewoon een kwestie van wegstrepen. Kijk naar welke chipset je wilt, welke features het ding moet hebben etc. Als je dat gedaan hebt dan is het ene kwestie van reviews lezen en zelf een keuze maken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met de PMG FAQ, daar is heel veel informatie te vinden waarmee de meeste vragen te beantwoorden zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Naast de PMG faq , waarin de meeste van jouw vragen worden beantwoord is het wellicht goed te kijken naar de Best buy guide mei om te kijken hoe ze daar een systeem in elkaar zetten.

Welke cpu zit er in mijn systeem

[ Voor 17% gewijzigd door leuk_he op 05-05-2008 20:14 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

CPU-Z helpt veel als je wilt weten welk geheugen, processor en moederbord je hebt zitten.

Voor de rest lees je het best allerlei reviews en threads door, iedereen heeft het graag als je op zijn minst blijk geeft van een minimum aan eigen inspanning te leveren.

Verwijderd

Gewoon een ATX moederbord welke een Pentium D 8/940 ondersteund.

Een goeie is bijvoorbeeld de (E)P35-DS3 van Gigabyte. Ondersteund ook 45nm dus je kan hem ook nog een keer een flinke upgrade geven.

CPU support list
http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=2741
Bord informatie
http://www.gigabyte.eu/Pr...rview.aspx?ProductID=2741

Ik denk niet dat je sneller geheugen nodig hebt, het werkt nu, maar aan de andere kant is het nu goedkoop en zou ik 4GB PC6400 halen. Dat is in iedergeval snelgenoeg, ook voor toekomstige 45nm's op Socket 775.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 20:42 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Yo!

Zoals in Welk mobo? duidelijk had moeten worden zijn dit soort topics niet helemaal de bedoeling op GoT ;). Een P4 dual-core bestaat overigens niet, dit zal ongetwijfeld een Intel Pentium D zijn. In de PMG FAQ kun je links vinden naar Wikipedia met lijsten waarop alle soorten recente processoren beschreven staan. Verder kun je altijd nog de machine open schroeven en het bekijken. Mocht dat teveel werk zijn dan kun je CPU-Z (een tooltje) eens proberen.

Wat betreft het uitzoeken van een nieuw moederbord: zie HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? en ga eens op zoek naar reviews en ervaringen. Bekijk ook de specs pagina van het desbetreffende moederbord aandachtig.

Anyhow, dit topic gaat op slot. Het is allemaal vrij basic en een moederbordje uitzoeken kan de Tweaker prima zelf :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.