Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:18:
Vraagje, ik heb afgelopen zaterdag een 360 gekocht en wil er ook mee op internet. Zover ik weet kan ik echter, in tegenstelling tot mijn Wii en PS3 niet zomaar draadloos mee op internet. Maar hoe heet dat ding wat ik daarvoor nodig heb om dat wel te kunnen? Is dat de wireless bridge of zoiets of is dit voor controllers?
Wel vreemd trouwens dat de 360 als enige niet meteen draadloos op het internet kan.
Tja, MS wil koste wat het kost geld verdienen met de Xbox 360 en dat merk je aan de prijzen van de proprietaire accessoires. Er is hier al veel geklaagd over de veel te hoge prijskaartjes van de 120GB en WiFi-adapter (al hebben de meesten wel 60 euro per jaar over voor Xbox Live terwijl dat na een paar jaar gebruik veel meer in de papieren gaat lopen. Het heeft mij al 120 euro gekost ondertussen terwijl ik het nauwelijks gebruik ...

).
Dat WiFi er niet standaard bij zit vind ik wel heel krenterig, want het zit wel inbegrepen in de Wii, DS, PSP en PS3. Kortom alle moderne consoles hebben het gewoon standaard aan boord behalve de 360. En dan lees ik een paar dagen geleden dat er mogelijk toch een 360 komt met Blu-Ray om de PS3 na te apen. Maar nog steeds zonder WiFi ...

Dat niet iedereen het nodig heeft klopt, maar ik vraag me echt af of het de 360 echt zoveel duurder gemaakt zou hebben als het er standaard op zou zitten. Zo duur is de Wii bv ook niet en nu vraagt MS toch wel de hoofdprijs.
Het had MS maar een paar euro gekost om het standaard mee te leveren, maar als losse accesoire kunnen ze er meer aan verdienen.
MS' hele taktiek met de 360 is er om op ALLES geld te verdienen. Daarom moet je voor themes en gamerpics betalen, daarom kun je niet een standaard USB-oplader gebruiken voor je controller maar heeft dat ding een speciale plug, daarom kun je enkel en alleen de Live Vision Camera gebruiken als webcam, daarom moet je 100 euro betalen om XNA-games te draaien op je 360 terwijl dat gratis is op de PC, daarom kun je niet elke willekeurige notebook-HD gebruiken in je 360 maar zit je vast aan de officiele 120GB HD van MS (180 euro!).
De "fout" die MS maakte met de originele Xbox was dat ze de HD standaard meeleverden. Dat maakte de console relatief duur, want de prijs van die HD bleef op hetzelfde prijsniveau terwijl alle andere onderdelen in de console steeds goedkoper te fabriceren waren. Met de 360 is de HD een losse accesoire geworden en kunnen ze via een Arcade-pakket uiteindelijk de 360 veel goedkoper aanbieden dan daarvoor de Xbox 1. De grap alleen is dat ze er wel voor zorgen dat die HD onmisbaar is voor demo's, DLC en online films kijken. Da's dubbele winst: ze kunnen de Xbox een heel stuk onder de prijs van de PS3 aanbieden waardoor die goedkoop lijkt maar uiteindelijk zijn 360-kopers een stuk duurder uit als ze de ontbrekende functionaliteit achteraf erbij willen kopen.
Een uitgebouwde Xbox is uiteindelijk een
heel stuk duurder dan een PS3, alleen hebben de meeste mensen dat niet door. En dat is precies waar MS op mikt.
[
Voor 123% gewijzigd door
ymmv op 05-05-2008 20:37
]