'Kunst' valt bij mij in dezelfde kathegorie als 'religie' en 'mode'.
Er is een groepje 'geleerden', en die personen vinden zichzelf de maat van alle dingen. Als het grote publiek dat accepteerd, krijg je kunst of mode of religie.
Voorbeeld:
Karl Lagerfeld, Christian Dior, Roberto Cavalli, Versace en Armani zitten bij een modeshow van een nieuwkomertje. Die nieuwkomer knipt en plakt van alles aan elkaar en laat de modellen daarmee op de catwalk rondlopen. Als het groepje van 'geleerden' zegt: "wat een troep!" .. dan is het troep.
Als dat groepje 'geleerden' zegt dat het de nieuwste trend gaat worden in Milaan dan is het ineens 'mode'. Dat groepje 'geleerden' heeft namelijk een enorme invloed op het wereldje, en zij beslissen gewoon wat wel en niet mode is.
Zelfde met religie. Stel dat er nieuwe geschriften worden gevonden in de Dode Zee of zo. Wetenschappers onderzoeken de rollen en zeggen: ja, dit is het missende 3e deel van de Bijbel want we zien aan de carbon-dating dat het materiaal 2000 jaar oud is.
Niemand zal dan zeggen: oeh.. 3e deel.
Pas als de 'echte geleerden' namelijk de Paus en zijn kardinalen (sorry als ik de namen van van dat stelsel door elkaar gooi, heb er niet zoveel verstand van) zeggen dat dit inderdaad een stuk van de Bijbel is, zal het als zodanig geaccepteerd worden.
Wanneer is kunst kunst?
Als er een groepje van gerenommeerde 'kunstenaars', ofwel 'geleerden' zegt dat iets kunst is.
Ik kladder wat op een vodje, en mijn moeder gooit het weg.
Karel Appel of Vincent van Gogh komen langs onze vuilnisbak gelopen.. zien dat vodje en zeggen: oh... mijn... god ! Wat is DAT prachtig zeg!
Op dat moment is mijn vodje 'kunst'.
Terug naar de vraag: kan een game als kunstwerk worden beschouwd?
Ja.
Als de 'geleerden' zeggen dat het kunst is.
Stel dat er een game komt, wat gewoon 3 generaties overslaat, zooo vernieuwend is, zulke nieuwe dingen heeft, zo realistisch is dat zelfs de programmeurs van Rockstar, Blizzard, EA en weet ik veel zeggen van: my... god.. die Merquise heeft een progje gemaakt wat zooooo mooi is...
Dan is het kunst..
Probleem is:
Kunst, mode en religie zijn alleen interessant voor een kleine groep mensen.
Van de 100.000 mensen zullen er maar 100 zijn die zich echt interesseren voor kunst. Elke zondag naar een museum of zo.
Van de 100.000 maar 100 die elke dag gaan shoppen naar de nieuwste jurkjes.
Van de 100.000 maar 100 die echt heeel fanatiek over geloof praten.
Er is wel een hele grote groep die er over mee wil lullen, maar eigenlijk interesseert het hun geen bal.
Die vriendin van je zal het aan haar reet roesten als jij de nieuwste GoW3 in huis hebt. Als je haar laat zien dat de blood en gore nu NOG realistischer is.. denkt ze: wat een mafkees.
En die vriendin gaat morgen naar de winkel en dan koop ze Gucci schoenen ipv Zeeman schoenen want dat vind ze wel belangrijk.
Conclusie: kunst is in the eye of the beholder.
ps: dit stukje text vind ik een kunststukje om 4 uur des nachts