karstnl schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:32:
[...]
Ik snap niet wat je met deze beredenering wilt duidelijk maken, want dit toch ook logisch. Maar als je nou als voorbeeld iemand van het bestuur/eigenaar of een andere eindverantwoordelijke had gekozen, maar dit was niet mijn vraag/punt, ik wilde meer weten over het aanbetalen van een bestelling en het daarna niet leveren ervan.
Waat het om ging met het natuurlijk veel te vergezochte voorbeeld: De eigenaar van de BV en de BV zijn 2 totaal verschillende rechtspersonen, net als het kassameisje en de winkel. Dat er een andere relatie is in de twee situaties maakt het niet dat je rechtspersoon B kan aanspreken vanwege een vordering op rechtspersoon A.
ik snap dat je dan als schuldeiser wordt gezien, maar het zeker niet mogelijk om dan(bij faillissement) nog te zeggen dat het bedrijf niet aan zijn leveringsplicht voldoet en dat je het koopcontract wilt verbreken en dus je geld terug wilt.
Nee dat is inderdaad niet mogelijk: hoe wil je een rechtspersoon die niet meer bestaat hierop aanspreken? Technisch gezien bestaat de rechtspersoon nog wel even, maar wordt beheerd door de curator: en die gaat nu juist uitzoeken wie er nog geld krijgt en probeert dat dan te verdelen. Meer verdelen dan er is gaat niet, en enkel zijn eigen salaris (logisch, anders zal je nooit een curator überhaupt vinden

) en de belastingdienst gaan voor (uitzonderlijke situaties daargelaten). Of de belastingdienst voor zou moeten gaan is een punt waarover je kan discussiëren.
Ik wil hier eigenlijk meer zeggen, dat ik hier mijn ongenoegen over de wet wil uitspreken, want moet je als klant bij de onderzoeksplicht ook nog het bedrijf waar je iets koopt checken op het mogelijk niet morgen failliet zou gaan toe rekenen? En de manier waarop dit zo gaat.
Mja, mensen geven altijd graag af op wetgeving, maar ik vind altijd dat als je van mening bent dat iets niet goed is, je ook met een betere suggestie moet komen.
Dat je checkt met wie je zaken doet vind ik niet raar als je je spullen niet gelijk oversteekt. Ik bestel regelmatig online, maar bij alles wat een wat grote bestelling is ga ik het afhalen en pinnen. Ik kies mijn webwinkels ook uit dat ze niet aan de andere kant van het land zitten. Als het iets bijzonders is wat toch van ver moet komen, gaat het via rembours of credit card (verzekerd). Er staan in de handleiding die ik heb geschreven genoeg tips
Ik heb het idee dat mensen tegenwoordig niet alleen maar snel en goedkoop willen, maar ook nog eens vinden dat bij alles wat ze kan overkomen 'de overheid' ze moet beschermen. Alle beschermingsmaatregelen die ons even niet uitkomen als het ons zelf treft zijn echter uit den boze, en waar bemoeit 'de overheid' zich wel niet mee. Dat heet nu een balans om het mogelijk te maken met miljoenen mensen samen te leven. De wet lijkt soms krom, en een aantal dingen zou best beter kunnen, maar ook vaak genoeg blijkt dat als je de dingen van vele kanten bekijkt, de wet nog zo slecht niet bedacht is.
Een prettige vakantie iedereen gewenst en sterkte voor de gedupeerde, ik hoop dat je iets nog terug ziet van geld.
EDIT
Volgens mij hoef in het geval van faillissement in België geen belasting te betalen over je gekochte product, die je dus niet meer krijgt. Zouden ze ook wel in moeten voeren in Nederland, waarom belasting betalen voor iets dat je niet eens hebt (gekocht)
Fijne vakantie
En inderdaad, in België kan je de de BTW terugvragen. In Nederland niet.