GF2MX beeld kwaliteit tweaking

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:23
Naar aanleiding van deze en deze thread ben ik even gaan researchen naar de brakke beeld kwaliteit die sommige GeForce 2 MX kaarten geven. Bij mij was er een enorm verschil met mijn vorige kaartje, Voodoo3, tov mijn huidige MS StarForce 818 gf2mx. Alles blurry op 85hz tot aan koppijn toe.

Op deze site staat een guide over 'GeForce/TNT Image Quality Problems Due to RFI Filtering' en belangrijker 'de oplossing'. Creatief solderen dus! :P Gelukkig is Jona de knutselking dus gingen we ff huishouden in die kaart. Hieronder wat foto'tjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.clubned.com/~jasper/gf2mxtweak/gf2mxtweak2prev.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.clubned.com/~jasper/gf2mxtweak/gf2mxtweak1prev.jpg
Links: Voor / Rechts: Na

Afbeeldingslocatie: http://www.clubned.com/~jasper/gf2mxtweak/gf2mxtweak3prev.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.clubned.com/~jasper/gf2mxtweak/gf2mxtweak4prev.jpg
Ff nachecken met de vingercam :)

Afbeeldingslocatie: http://www.clubned.com/~jasper/gf2mxtweak/gf2mxtweak5prev.jpg

Het resultaat: Een _enorme_ verbetering in beeldkwaliteit! :7

Een aanrader dus voor mensen die hier ook last van hebben!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heee, dat lijkt mijn soldeerbout wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Mooi :)

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Toch vind ik dit een beetje wazig...
Waarom zitten die weerstanden er eigenlijk op als ze de videobandbreedte limiteren?
De fabrikant heeft er geen baat bij, en de consument al helemaal niet. |:(
Is het gewoon een kwestie van slecht design ofzo?

Great minds think in parallel gutters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
kdenk dat sommige mensen dit ook wel willen doen, dus ik haal deze thread maar ff omhoog...

Great minds think in parallel gutters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die verbetering echt zoveel merkbaar? En is het vooral in 2D of in 3D? Want ik overweeg het ook wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
De verbetering is echt enorm!! Voor de tweak waren alle letters enorm blurry, en nu super helder! Hoe het was, is goed te zien op onderstaand schema van bovengenoemde site.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/porotuner/lowpass.jpg

Zo zag mijn text er dus ook uit op mijn scherm, dus bij 'to VGA-connector'.

Het is dus echt de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er inmiddels dan een nieuwe versie van de Asus V7100 uit?

Ik draai 1240x1024x100Hz (en 85Hz uitgeprobeerd), maar op mijn iiYama 19" (A902MT) zit alles er piekfijn uit...

???

EiSl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 18:05

Garrett

Watercooler

Je hebt de "inductors" dus niet doorverbonden? maar wel de "capacitors" verwijderd..... of niet?

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sorry, maar ik vind dit dus echt vette bullshit!..... ik heb zelf een ultra van creative, maar ik heb hier dus echt nog NOOIT probs mee gehad en ik ken zat mensen die een MX hebben (van versgillende merken) en daar heb ik het ook nog nergens gezien of van gehoord.... Mij Conclusie: is dit niet gewoon een fabrikage fout van een maar series?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 21:05
Plague, ff niet zo kortzichtig, wil je? Dat JOUW kaart (en die van mij) nergens last van heeft wil dus helemaal niets zeggen...

Net zoals met VIA chipsets; je hebt geluk (= geen gekut) of pech (= alleen maar crashes ed).

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Op dinsdag 20 februari 2001 16:42 schreef Garrett het volgende:
Je hebt de "inductors" dus niet doorverbonden? maar wel de "capacitors" verwijderd..... of niet?
De capacitors zijn idd verwijderd (9 stuks). Maar de inductors zijn echter wel doorverbonden. Dit kan je zien aan de bovenkant van deze 6 units, check die laag soldeer erbovenop maar eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Op dinsdag 20 februari 2001 09:44 schreef Countach het volgende:
Toch vind ik dit een beetje wazig...
Waarom zitten die weerstanden er eigenlijk op als ze de videobandbreedte limiteren?
De fabrikant heeft er geen baat bij, en de consument al helemaal niet. |:(
Is het gewoon een kwestie van slecht design ofzo?
Hieronder een quote'je die dat uitlegd..
It is a low pass filter and it's purpose is to reduce RFI emissions. In many cases it's manufactured with low quality components and / or designed badly. If 'misdesigned' it basically stops most of the high frequency information necessary to produce, for example, sharp text at high resolutions and refresh rates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat die hele filter zit er in om aan FCC-rules te voldoen. zonder deze filters kan ie storen op andere apparaten.

Tis een beetje zoals een katalysator op een auto, hij rijdt wel slechter maar zonder mag ie gewoon niet verkocht worden..

MAar deze filter kon ook die "hardwarematige anti-alias" zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-09 16:16
Keb het net ook gedaan, en verdomd, het helpt echt.
Ik kreeg helemaal het schijt van de wazige letters op mijn IIyama 450 (1280x960@85 Hz), was eigenlijk al op zoek naar een andere kaart (ATI ofzo), maar de performance van mijn MX was voldoende, nu dus helemaal.

Thanx..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden van het filter is heel simpel: de RAMDAC van de Geforce bouwt nogal wat spurious emissie op, die je bijvoorbeeld als storing op radiobanden waarneemt. Afhankelijk van het design van de GeForce kaart kun je deze interferentie onderdrukken. Vaak is het al genoeg om een goeie monitorkabel (lees: goed afgeschermd) te gebruiken, liefst met dikke ferrietclamp er omheen.

Je hebt alleen kans dat de betreffende kaart niet aan de EMC eis voor CE markering voldoet zonder dit filter, die dus de troep er uit filtert. Waarschijnlijk is het filter nogal overkilled gedimensioneerd om een bepaalde veiligheidsmarge te garanderen. Het filter simpelweg overbruggen lost het beeldqual probleem misschien op, maar de RFI niet. Waarschijnlijk zal dit jou een zorg zijn, maar misschien veroorzaakt het ellende in de omgeving.

Het zou beter zijn de "cutoff" frequentie van het filter wat te verhogen. Je houdt dan eveneens optimale beeldkwaliteit en voorkomt RFI, wellicht tegen het randje van de CE markering aan, maar dat maakt natuurlijk geen bal uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil best geloven dat de problemen er zijn hoor... Maar met mijn Hercules 3D Prophet hier geen problemen, zo scherp als het maar kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje naar aanleiding van deze post. Ik heb namelijk een asus v6600 en een el-cheapo monitor :)
Maare ik heb dus bij 60 refreshrate scherp beeld maar als ik hem hoger zet zit er in het midden een soort wazige plek. Kan dat ook te maken hebben met dit? of is het gewoon die @&*#(@) monitor :)

Voor de duidelijkheid de monitor is een Decaview v382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Probeer het eerst even met een andere (betere) monitor voordat je je soldeerbout in je kaart legt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry modjes voor t omhoog halen :( ik moet meer geduld opbrengen in m'n eigen draad en beloof beterschap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in een voor/na shot van de beeldkwaliteit....

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hmm, het zal wel aan mij liggen want op mijn Asus v7100 zie ik na de tweak geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 10:22 schreef Chaser2600 het volgende:
hmm, het zal wel aan mij liggen want op mijn Asus v7100 zie ik na de tweak geen verschil
Welke res draai je dan en op wat voor mon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 14:15
Ik heb een jaar geleden gekozen voor een Hercules gf2mx-ddv omdat men toen over het algemeen vrij positief was over de beeldkwaliteit (vergeleken met andere merken 2mx). Op zich heb ik geen klachten (Hitachi CM815 21" op 1280x1024@100Hz).

Weet iemand uit ervaring of er bij de Hercules mx'en (mijn model is van sep/okt '00) nog meer uit te halen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

// update

Mijn kaart, een MSI 8817@220,208, is gisteren ook onder handen genomen door Jona, zijn soldeerwerk heeft mij echt stukken beter beeld gegeven, ik draai nu 1600x1200@85 Hz crystal clear! terwijl het eerst 1600x1200@75 wazig was!
Deze aanpassing is echt het resultaat waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:16
Cooole mod man !

netjes gedaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 13:31 schreef gve het volgende:
// update

Mijn kaart, een MSI 8817@220,208, is gisteren ook onder handen genomen door Jona, zijn soldeerwerk heeft mij echt stukken beter beeld gegeven, ik draai nu 1600x1200@85 Hz crystal clear! terwijl het eerst 1600x1200@75 wazig was!
Deze aanpassing is echt het resultaat waard!
Alleen ben ik nu misselijk van die zak snoepjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimLex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 23:11

WimLex

voor al uw sloop werkzaamheden

Ik heb gisteren mijn geforce 2 pro enhanced ook onder handen genomen, en er was ook een verschil te zien.

Ik gebruik een monitor van f1800 bij 19", en een vette kabel, met ferriet blokken, maar er was toch een goed verschil in scherpte.

Er zaten allemaal instellingen op de monitor(om de manier van signaal verwerking in te stellen), maar het veranderen hiervan had geen invloed, maar nu kan je echt verschil zien tussen verschillende instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 14:07 schreef jona het volgende:

[..]

Alleen ben ik nu misselijk van die zak snoepjes :)
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Laatst online: 11-09 19:45
kan dit ook op een Radeon? :+

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net m'n Geforce 2 GTS gemod.. beeld is stukken beter :)
1280 x 1024 @ 100Hz 32Bits.. superscherp geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 12-09 14:58
Ik heb sinds gistren een 21"monitor, en 1280 of hoger is niet om aan te zien. Dwz, 1280 is na een beetje gewenning te doen, 1600 is echt onleesbaar zo wazig.

Toch maar eens proberen, maar fuck, wat een kleine zooi allemaal. Dat lukt me nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
heeft het nut op een tft scherm?? die maar tot 1280*1024@85hz gaat??

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1