Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb de volgende onderdelen besteld en afgeleverd gekregen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E2160€ 50,13€ 50,13
1Kingston KVR667D2E5K2/2G€ 30,96€ 30,96
1Shuttle K45€ 101,30€ 101,30
ImporterenTotaal€ 182,39

Ook heb ik nog een 80GB IDE schijf liggen die ik in dit systeem heb ingebouwd. Alles past netjes in de kast, alleen als ik het systeem aanzet krijg ik geen beeld of harddisk activiteit (behalve het opspinnen). Het mobo geeft geen piepjes of andere signalen, dus ik heb geen idee wat het probleem is.

Ik heb de cpu, geheugen en HD al tweemaal verwijderd en weer teruggeplaatst, maar het effect blijft hetzelfde. Ook heb ik de CMOS al gereset door de batterij te verwijderen en de betreffende jumper om (en later weer terug) te zetten.

Ik heb geen andere pc in de buurt waarop ik de processor het geheugen kan testen (oudere meuk of laptop). De monitor werkt overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kunt een aantal dingen nog controleren:
Heb je de 4pins CPU power connector wel aangesloten.
Kan je voeding de nieuwe onderdelen aan. Zie hiervoor Welke voeding heb ik nodig? Deel 19
Ondersteund het moederbord of de bios je nieuwe CPU wel.
En dan vergeet ik nog wel een paar dingen dus kijk in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Succes :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Het probleem lijkt in het geheugen te zitten. Beide kaartjes doen het afzonderlijk prima in allebei de geheugenbanken op het moederbord, maar als ik ze er beide instop wil het systeem niet booten. Nu heb ik dus 1x1024MB erin zitten en werkt alles. Zodra ik die 2e erbij stop gaat het mis,

Voor alle duidelijkheid: ik heb beide kaartjes los in bank1 en daarna in bank2 geprobeerd, en dat werkt. Het lijkt mij dus dat beide kaartjes én beide banken goed zijn. Alleen lijkt de pc nu dus geen 2x1024MB te accepteren. Vreemd, volgens de specs zou dit wel moeten. Ik zoek even verder, maar als iemand een tip heeft, graag...

In de BIOS kan ik niets vinden over max geheugensetting of het activeren van beide banken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kun je misschien ook Memtest draaien met 1 geheugenreepje misschien geeft dit ook wel fouten maar kun je de PC wel aanzetten. Ik weet trouwens ook niet wat voor moederbord erin zit vaak zitten er ASUS moederborden in zulke PC's welke soms wel wat kieskeurig kunnen zijn met geheugen.
En waarom heb je ECC geheugen genomen volgens mij heeft het mobo daar geen ondersteuning voor. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 19-04-2008 18:31 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Volgens mij heeft het niets met ECC te maken, zie de quote hieronder. Het systeem zou met 2 banken gevuld er maar 1 moeten herkennen en de 2e negeren. Dat doet-ie dus niet, en blijft hangen bij de boot.
PMG FAQ
ECC/registered: je kunt registered geheugen niet zonder meer in alle moederborden prikken, deze werkt alleen wanneer de chipset het ook daadwerkelijk ondersteunt. En wat betreft ECC: je kunt ECC geheugen bij wijze van spreken gewoon in elk willekeurig moederbord prikken (met uitzondering van bepaalde dweilbakken). Wanneer het moederbord geen ECC ondersteunt, dan zal het extra ECC-chipje simpelweg niet worden benut.
Met Sisoft Sandra krijg ik het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/nbesuu.jpg

Die ziet dus 2 banken gevuld met 512MB, terwijl het 1 bank met 1024MB zou moeten zijn. Zou dat komen door het verkeerde geheugen?

[ Voor 53% gewijzigd door mrwolf op 20-04-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ehuurman schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:15:
Ik zie nu je edit, ik ga dat eens uitzoeken. Met Sisoft Sandra krijg ik het volgende resultaat:

[afbeelding]

Die ziet dus 2 banken gevuld met 512MB, terwijl het 1 bank met 1024MB zou moeten zijn. Zou dat komen door het verkeerde geheugen?
Nee dat zou niet mogen ECC wordt dan gewoon niet gebruikt. ;)
Dat zeg ik Gamma. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Sorry, zat mijn bericht nog te editten terwijl je je reply postte :)

Enig idee wat de oorzaak is van dit probleem als het niet het ECC geheugen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mobo heeft misschien problemen met double sided geheugen.
Zie Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?
Al gekeken dat er een nieuw bios is voor je mobo trouwens.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
In de manual staat helemaal niets over geheugen, alleen een handleiding van de BIOS settings. Er is geen nieuwe BIOS beschikbaar, v1.00 is volgens de shuttle site de enige.

Wel staat in de manual een testrapportje waarbij de shuttle getest is met 2x2GB DDR2 (geen verdere specificaties), dus 2x1GB zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Op de site van Shuttle staat anders: Supports up to a total size of 2 GB, max. 1 GB per DIMM
Link: http://eu.shuttle.com/nl/.../tabid-72/170_read-14663/

Je kunt ook een e-mail naar Shuttle sturen misschien weten zij de oplossing. :)

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 20-04-2008 15:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Vreemd, misschien supporten ze 2x1GB en kan stiekem 2x2GB ook. Maar dat maakt in mijn geval niet uit, 2x1GB moet gewoon kunnen (op diezelfde pagina staat trouwens ook dat dual channel ondersteund wordt).

Ik ga Shuttle mailen, bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zit nogal een verschil in Dual Channel en Double Sided geheugen. ;)
Lees dus eerst de PMG en RAM FAQ maar eens door. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ja, sorry. Tikte sneller dan dat ik dacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
ehuurman schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:58:
Vreemd, misschien supporten ze 2x1GB en kan stiekem 2x2GB ook. Maar dat maakt in mijn geval niet uit, 2x1GB moet gewoon kunnen (op diezelfde pagina staat trouwens ook dat dual channel ondersteund wordt).

Ik ga Shuttle mailen, bedankt zover.
Hmm, ik heb bijna dezelfde opstelling, maar dan Kingston KVR667D2 N 5K2/2G geheugen, en ik heb precies hetzelfde probleem :( Heb je nog iets teruggehoord van Shuttle?

Ben wel erg benieuwd, lijkt me een bugje in een van de componenten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb een hele mailwisseling gehad met Shuttle Support, en de uitkomst is gewoon dat die 2GB Kingston niet compatible is met het moederbord. Ik draai nu dus op 1GB. Op de Shuttle site staat een lijst met compatible geheugen (al zal dat ook niet compleet zijn).

Ik heb me erbij neergelegd, ik heb geen zin om ander (veel duurder) geheugen te kopen, aangezien de pc alleen gebruikt wordt voor simpel Office en internet werk.

Nog wat quotes en links uit de mailwisseling:
quote: Shuttle Support
Dear Shuttle Customer,

as you can see on our Supportlist for "KVR667D2E5K2/2G", your memory is not supported by your Barebone:

http://global.shuttle.com/support_list03.jsp?PI=1068

Generally:
We don't recommend Kingston memory, in other words we don't recommend memory from Third-Party manufactures (Corsair, Kingston, OCZ, GEIL, mushkin, ..) regarding to our support list.
We advise to use major brand manufactures, like Samsung, Quimonda or Infineon, etc. ..

As you can see with one of these Kingston modules your system has no problems during installation.
Of this reason please check your SPD Ram settings in Bios, because the Producers of memory often give only the peak values for the latency ratings which are possible.
But very often they need higher latency and Voltage ratings at highest frequency mode like 800MHz (PC-6400 400MHz).

(Otherwise please try to raise up the Voltage for the memory, because normally every over clocking memory like your OCZ kit needs separate voltage settings, e.g. 2.0 Volt instead of 1.8 Volts.)

At these following url you can download a tool called "cpu-z" to readout the correct SPD settings.

http://www.cpu-z.de/
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Hmm leuke antwoorden. Dat ze dat niet out-of-the-box ondersteunen valt me dan weer een beetje tegen. De compatibility lijst is niet zo lang, dus is het wel erg makkelijk om daar op terug te vallen...

Heb jij nog wel wat geprobeerd met SPB of voltages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ja, van alles geprobeerd, geen succes... Van een collega 2 512MB repen geleend, en die deden het prima, ook in combinatie met beide 1GB repen. Het is dus puur die combo van 2 Kingston 1GB modules die niet werkt...
Pagina: 1