Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Heatpipe afzagen, hoe gaan we te werk?

Pagina: 1
Acties:

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Heey iedereen!,

Ik ben er inmiddels in geslaagd om een vervangend koelblok te vinden voor mijn M2N-Sli Deluxe. Dit ivm warmteprobleem in r.ATX. Nu wil ik de mosfet-cooler dr'van afzagen, zodat ik één losse mosfet-koeler over houd. De chipset zal dan worden gekoelt door een Thermalright SLI HR-05.

Hoe kan ik hierbij het beste te werk gaan? Ik wil het uiteinde ook nog een beetje netjes afronden, het ook wil immers ook wat. Wellicht de heatpipe eerst dichtknijpen, en vervolgens te gaan zagen ?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Probeer hem in ieder geval van je mobo af te halen. Dan kun je er daarna 'grof' geweld op uitoefenen zonder dat er vloeistof over je moederbord kan gaan druipen. Dan kun je gewoon een ijzerzaag pakken en doorzagen, hoeveel druk er achter zit durf ik eigenlijk niet te zeggen, dus niet met je neus er bovenop gaan zitten ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Zie een topic van een paar weken geleden in dit forum ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Accelero S1 afzagen?

Die dus!

buigen, niet zagen :(
Maareuh, heb je ook foto's? Zijn natuurlijk wat fijner om mee te denken voor een alternatieve oplossing natuurlijk..

[ Voor 42% gewijzigd door diedazz op 18-04-2008 19:08 ]

Get Airflow, save the world.

• Tomfish
diedazz schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:06:
Accelero S1 afzagen?

Die dus!

buigen, niet zagen :(
Maareuh, heb je ook foto's? Zijn natuurlijk wat fijner om mee te denken voor een alternatieve oplossing natuurlijk..
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/K7d38935.jpg

Buigen is echt geen optie, zit ik met een stuk ongebruikte heatpipe met een lomp koelblok.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomfish op 18-04-2008 19:15 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
De stof die erin zit is dus niet echt gevaarlijk, vaak is het gewoon water :P En als ik het me goed herinner is er juist een hele lage druk in die dingen, geen hoge.
Het scheelt dat je hem niet meer wilt gebruiken, dan kun je hem zeker doorzagen ;)

Casemod: Cubeleon

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens of je de heatpipe uit het koelblokje kan krijgen. Ik zag vandaag een foto van iemand die het voor elkaar gekregen had om de hele heatpipe los te halen zonder em kapot te maken. Als het goed is zit de heatpipe niet overal vast aan het blokje. Dat zou de netste manier zijn als het mogelijk is.

Ik neem aan dat je weet dat je garantie op je moederbord weg is met het door knippen van de heatpipe. Als je em los zou kunnen halen hou je ook je garantie.

Het simpelste om em goed er af te krijgen lijkt mij met een goede kniptang em gewoon door knippen.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 18-04-2008 20:50 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

brinkdinges schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:16:
De stof die erin zit is dus niet echt gevaarlijk, vaak is het gewoon water :P En als ik het me goed herinner is er juist een hele lage druk in die dingen, geen hoge.
Het scheelt dat je hem niet meer wilt gebruiken, dan kun je hem zeker doorzagen ;)
Inderdaad, het is gewoon water onder lage druk meestal :) Alleen zit er vaak nog een soort lont bij die het water terug laat stromen nadat het weer is gecondenseerd in het koelblok. Die lont kan van alles zijn (in het engels noemen ze het een wick).
Verder denk ik dat je met een pijpensnijder het mooiste resultaat behaalt, dan is het zelfs netter om hem zo te laten in plaats van af te ronden denk ik.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:02
Als je alleen de mosfet cooler ik blijven gebruiken maakt het dus niet uit of de heatpipe zelf nog werkt...

Kun je niet met een beetje wrikken en buiten de pipe uit de koelvinnen trekken of zo?

Anders gewoon afzagen, wel buiten en beetje uitkijken met de vloeistof die er in zit. Maar voor de rest lijkt het me niet zo'n groot probleem.

• Tomfish
PilatuS schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:49:
Kijk eens of je de heatpipe uit het koelblokje kan krijgen. Ik zag vandaag een foto van iemand die het voor elkaar gekregen had om de hele heatpipe los te halen zonder em kapot te maken. Als het goed is zit de heatpipe niet overal vast aan het blokje. Dat zou de netste manier zijn als het mogelijk is.

Ik neem aan dat je weet dat je garantie op je moederbord weg is met het door knippen van de heatpipe. Als je em los zou kunnen halen hou je ook je garantie.

Het simpelste om em goed er af te krijgen lijkt mij met een goede kniptang em gewoon door knippen.
Ik heb twee koelers, eentje van mezelf, eentje van iemand ouders. Die van mezelf houd ik voor de garantie en hier zal ik niet in knippen, die andere mag ik wel verknippen. Ik zal proberen de heatpipe eruit te halen.

• PilatuS
  • Niet online
Xtresis schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 22:09:
[...]

Ik heb twee koelers, eentje van mezelf, eentje van iemand ouders. Die van mezelf houd ik voor de garantie en hier zal ik niet in knippen, die andere mag ik wel verknippen. Ik zal proberen de heatpipe eruit te halen.
Hier dat plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/img_01622zu.jpg

Is ook een Asus mobo dus misschien dat het op de zelfde manier vast zit. Je kan zien dat de heatpipe compleet weg is maar de koeler zelf er nog prima uit ziet.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Als je de heatpipe toch niet meer gebruikt kun je proberen hem los te wrikken. Meestal zitten di elamellen niet vast, alleen maar geklemd. Ler er wel op dat die lamellen heel dun en dus buigbaar zijn. Kijk eerst even goed hoe het zit voordat je grof geweld gebruikt. :)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Die lamellen hebben wel een andere vorm, of ligt dat aan mij...

• Tomfish
jdm8 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 21:10:
Als je de heatpipe toch niet meer gebruikt kun je proberen hem los te wrikken. Meestal zitten di elamellen niet vast, alleen maar geklemd. Ler er wel op dat die lamellen heel dun en dus buigbaar zijn. Kijk eerst even goed hoe het zit voordat je grof geweld gebruikt. :)
Subtiel schopje. De Chipset-koeling komt er deze week aan. Nu ik dat koelblok hierboven zie zonder heatpipe, wil ik dat eigenlijk ook bereiken. Weet iemand hoe ik deze heatpipe mooi kan verwijderen? Ze lamellen zitten in ieder geval niet alleen vastgeklemt, er is duidelijk iets van 'lijm' zichtbaar. Wellicht even in de aceton of wasbenzine leggen zodat het een beetje losweekt?

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 15:07

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Als het met een soort lijm vast zit, kun je wellicht proberen het ding voor ~10 minuten in de oven te leggen. Vervolgens eruit halen, verbandtrommel pakken en blaren verbinden, de heatpipe weer terug in de oven... (oven-)handschoen aantrekken en (warme!) heatpipe er weer uit halen en voorzichtig proberen los te draaien (over de lengte van de pipe t.o.v. het koelblok wat je wilt overhouden (logisch toch).
Dit wordt ook gedaan met koplampen van auto's die met die 'ruiten-lijm' vast zit (en geloof mij; dat zit vast).
Let er wel op dat de druk in die pipe dan ook verhoogd is, dus draag zeker goeie bescherming... als die pipe barst of scheurt... (rest kun je zelf wel invullen).

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• PilatuS
  • Niet online
Mocht het niet lukken of gaat ie misschien kapot kan je misschien voor een losse koeler gaan.

Bijvoorbeeld de volgende: http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&i=5152&c=2

(Zou je alleen even moeten kijken welke precies voor jouw moederbord geschikt is. Er zijn 3 verschillende types.)

Qua los maken van je huidige zou ik beginnen met rustig draaien, zou kunnen dat ie dan al los schiet.

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 18-05-2008 21:38 ]

• Tomfish
MetalRush schreef op zondag 18 mei 2008 @ 21:30:
Als het met een soort lijm vast zit, kun je wellicht proberen het ding voor ~10 minuten in de oven te leggen. Vervolgens eruit halen, verbandtrommel pakken en blaren verbinden, de heatpipe weer terug in de oven... (oven-)handschoen aantrekken en (warme!) heatpipe er weer uit halen en voorzichtig proberen los te draaien (over de lengte van de pipe t.o.v. het koelblok wat je wilt overhouden (logisch toch).
Dit wordt ook gedaan met koplampen van auto's die met die 'ruiten-lijm' vast zit (en geloof mij; dat zit vast).
Let er wel op dat de druk in die pipe dan ook verhoogd is, dus draag zeker goeie bescherming... als die pipe barst of scheurt... (rest kun je zelf wel invullen).
Pipe is inmiddels al open, alles is eruit gehaald. Ik heb hem al een stuk ingekort, maar wellicht dat ik hem helemaal eruit haal. Hoeveel graden zou hij ongeveer moeten?

@PilatuS
Alternatieve koeling past niet, daarom moet ik de originele aanpassen. Voor de chipset neem ik wel een thermalright ding.

• diedazz
  • Niet online
Xtresis schreef op zondag 18 mei 2008 @ 21:40:
[...]

Pipe is inmiddels al open, alles is eruit gehaald. Ik heb hem al een stuk ingekort, maar wellicht dat ik hem helemaal eruit haal. Hoeveel graden zou hij ongeveer moeten?
Wat voor spul zat er nu precies in? want iedereen beweert iets anders..

Get Airflow, save the world.

• Tomfish
diedazz schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:41:
[...]

Wat voor spul zat er nu precies in? want iedereen beweert iets anders..
Als je het mij vraagt gewoon water. Verder niets. Het was niet brandbaar en niet irriterend. Gewoon water wat onder hele lage druk staat. ( nu wil ik best geloven dat sommige fabrikanten een andere vloeistof gebruiken wat wellicht iets beter werkt, want de heatpipes van ASUS zijn geen echte heatpipes, omdat ze niet ondersteboven werken )

• brinkdinges
Voor zover ik weet zijn het juist wel echte heatpipes als ze niet ondersteboven werken, want dan kan de gecondenseerde vloeistof niet terug naar de warmtebron. Ze worden meestal gevuld met water of met alcohol. Conrad verkoopt ze ook los, en in veel daarvan zit helemaal geen vloeistof!

• Tomfish
brinkdinges schreef op maandag 19 mei 2008 @ 13:20:
Voor zover ik weet zijn het juist wel echte heatpipes als ze niet ondersteboven werken, want dan kan de gecondenseerde vloeistof niet terug naar de warmtebron. Ze worden meestal gevuld met water of met alcohol. Conrad verkoopt ze ook los, en in veel daarvan zit helemaal geen vloeistof!
In dat geval zou heel het princiepe van een heatpipe verloren gaan. Het idee erachter is dat de warmte kan worden getransporteerd, zonder dat de zwaartekracht daar invloed op heeft.

• brinkdinges
Ok ik heb me even ingelezen en je hebt gelijk :) Met een bepaald ontwerp kunnen ze prima tegen de zwaartekracht in werken.

• TRG
  • Laatst online: 03-11 16:22

TRG

Technotium99-m

Xtresis schreef op maandag 19 mei 2008 @ 08:39:
[...]

Als je het mij vraagt gewoon water. Verder niets. Het was niet brandbaar en niet irriterend. Gewoon water wat onder hele lage druk staat. ( nu wil ik best geloven dat sommige fabrikanten een andere vloeistof gebruiken wat wellicht iets beter werkt, want de heatpipes van ASUS zijn geen echte heatpipes, omdat ze niet ondersteboven werken )
ASUS rommel is echt prut (zal de rest ook wel zijn). Ik heb er ook een doorgeknipt en er viel idd gewoon een druppel water uit. Niet brandbaar,kleurloos, niet vluchtig en niet irriterend.

Ik vraag me af wat de werkelijke warmte-vervoers-capaciteiten zijn tussen low-end en high-end heatpipes..

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Heb je het geanalyseerd? De meeste gebruiken ook idd water met misschien nog een klein beetje ander spul. Er worden alleen maar andere vloeistoffen gebruikt vanwege de temperaturen waarbij het gaat verdampen en dus de temperatuur waarop het beter koelt. Sommige machines werken bijvoorbeeld op 100 graden, en dan werkt een water heatpipe gewoon niet goed.Verder heb je eigelijk neit zoiets als low en high end heatpipes. Ze zijn eigelijk allemaal hetzelfde, enkel verschilt de diameter soms.

Je weet trouwens wel dat je heatpipe nu niet meer werkt he? En hij dus nauwelijks meer kan koelen. Dit kun je eigelijk ook neit meer maken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 19-05-2008 20:59 ]

• Tomfish
Ja, dat laatste had ik inmiddels wel door ;), daarom wilde ik hem er ook afhalen. Morgen komt de chipset-koeler van Thermalright binnen, tussen mijn examens door hoop ik die toch wel even kunnen te vervangen. Echter krijg ik de heatpipe nog steeds niet uit de koelribben. Toch maar eens met wasbenzine proberen, of verwarmen op een oude Athlon.

edit:
Athlon is nu kapot.... :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomfish op 19-05-2008 21:39 ]

• TRG
  • Laatst online: 03-11 16:22

TRG

Technotium99-m

Natuurlijk analyseer ik het niet, dit is puur op gevoel, een simpele analyse met een redelijke kans van slagen ;)

Ik denk dat er wel degelijk low en high end heatpipes zijn. Zon asus ding valt dan onder low end en een industriele met speciaal gas onder high end. Ook het metaal heeft zeker nog wat in te brengen in permeabiliteit (levensduur) en geleiding.

Had ik echt niet in de gaten dat een heatpipe dan niet meer werkt, het was toch de wisselwerking tussen de parallele molecuulroosterbanen in het dot-matrix-tunnelingseffect wat voor de warmte verplaatsing zorgde?

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Tomfish
Uitboren werkt ook niet helemaal lekker. De heatpipe moet er nu echt helemaal uit, omdat ik het uiteinde niet meer dicht kan maken :( .

• brinkdinges
Dat er water in de heatpipe zit betekent absoluut niet dat het een low end ding is, water heeft namelijk hele goede eigenschappen als het om warmtetransport gaat. Dat hebben alcohol en nog een paar stofjes die op de wiki genoemd worden ook, en die worden dus ook gebruikt. Boven de 100 graden zijn ze prima bruikbaar, aangezien er een redelijk vacuum in de heatpipe is verdampt het water toch al bij een veel lagere temperatuur.
Ik weet zeker dat er wel low end en high end heatpipes zijn, maar hoe je ze kunt onderscheiden weet ik niet ;) Je zult ze gewoon moeten testen, en dat soort testen heb ik nog nergens gezien.

Pagina: 1