Accelero S1 afzagen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Ik kan geen passieve VGA cooler voor mijn 7600GT (XXX) vinden die helemaal niet uitsteekt in de breedte (hoogte maakt niks uit). Nu mijn vraag, kan ik een accelero S1 er op zetten en gewoon het gedeelte wat uitsteekt afzagen? Of ontsnapt dan al dat koelspul wat er in zit? En hoe kan ik het beste de heatpipes weer dicht maken?
Afbeeldingslocatie: http://hardwarelogic.com/articles/reviews/cooling/ArcticCoolingAcceleroS1/TopAngle.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heatpipes moeten dicht blijven...
Daar zit namelijk vloeistof of gas in.
Als je dit kwijt bent doen de heatpipes hun werk niet meer naar behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:29
Natuurlijk kan je het metaal afzagen, daarmee schaad je alleen wel de koelcapaciteit. De heatpipes zou ik niet aanzitten. Allemaal chemicalien die onder druk staan en zeker niet goed voor je zijn. Krijg je ook nooit meer dicht als je die openzaagt.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Hm, das balen :( Ook niet als ik de heatpipes eerst dichtknijp of sla alvorens ik begin te zagen? (Dan doe ik wel een gasmasker op) Ze koelen daarna wel iets minder natuurlijk (omdat de oppervlakte kleiner wordt) maar hij koelt volgens mij dan nog goenoeg voor een 7600GT, ook al is hij nogal overgeclocked.

[ Voor 40% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nee zet het gewoon uit je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Volgens mij onderschat je de druk die er op staat. Dit spul is er op gemaakt om te koken zodra er warmte op komt. In tegenstelling tot water kookt dit spul bij bij 30-40 graden. Die druk houd je niet tegen door een buisje dicht te knijpen.

Waarom moet dat ding trouwens kleiner worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Dekaasboer op 24-03-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dichtknijpen zijn ze nog niet gas dicht ;)
Dat moeten ze wel zijn, maar je kunt het natuurlijk wel proberen :o ;)
Volgens mij is zon S1 niet zo heel duur toch?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Een heatpipe afzagen is geen oplossing, die moet weer dichtgebrand worden, en dan nog zorgen dat er niets uit loopt. Is dit geen oplossing voor je?
Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/new_a_page/product_images/vga_cooler/hr03_reva/big/hr-03a-1.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Tomfish op 24-03-2008 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Hij moet kleiner omdat hij in een super kleine case mod komt (de DVD drive zit zo'n beetje op zijkant van de kaart) Ik heb een hele (koude) werkplaats tot mijn beschikking met apparatuur. Als ik hem nou onder een pers leg (van een paar ton), en een stukje ijzer er tussen zodat ik tussen de heatpipes kan komen. Zou ik hem dan genoeg dicht kunnen knijpen? En dan afzagen en daarna solderen. Ze zijn niet zo duur, en ik wil hem ook nog tweede hands kopen, maar ik ben redelijk arm ;) Verder vind ik het gewoon zonde om zo'n ding te mollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Xtresis schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:59:
Een heatpipe afzagen is geen oplossing, die moet weer dichtgebrand worden, en dan nog zorgen dat er niets uit loopt. Is dit geen oplossing voor je?
[afbeelding]
Daar ook al naar gekeken, maar die steekt dus ook uit. Bovendien zit er aan de andere kant van de kaart (waar die koeler komt dus) een HD.

Een koeler als deze zou kunnen, echter steken de heatpipes uit |:(
Afbeeldingslocatie: http://www.tichepc.sk/product_imgs/thrv2_3.jpg

volgende keer editten 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 15:11
Dit had ik laatst ook in gedachte en ik ben tot de conclusie gekomen dat buigen de enige mogelijkheid is. Haal de aluminium vinnen van het stuk dat je wil buigen eraf en buig het heel erg voorzichtig. Heatpipes zijn erg kwetsbaar, dus wees voorzichtig. En draag een bril/masker voor het geval zo'n heatpipe breekt en de chemicaliën vrijkomen. De koelprestaties zullen dalen, omdat door het buigen de vloeistof in de heatpipe nog meer onder druk komt te staan, waardoor de vloeistof pas bij een hogere temperatuur verdampt. Erg aan te raden is het dus niet, maar als de koeler anders niet past zou je het kunnen proberen. Of om esthetische redenen. Succes >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
Als we het over een pers van een paar ton hebben wordt het inderdaad anders. Kreeg het idee dat je het met een waterpomptang en een ijzerzaagje wou proberen :X

Dan kun je wel een poging wagen, de voorste lamellen er af en persen op 1 punt. Daana proberen te solderen. (zou ik wel met bescherming doen, de boel kan ontploffen)

En daarna rustig kijken of het ding nog koelt, maar wees niet verrast als over een maand of half jaar al het gas er uit verdampt is, of plots klapt in je computer :|

[ Voor 20% gewijzigd door Dekaasboer op 24-03-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd, NIET doen...

Als je gaat knijpen verhoog je de druk, ga je daarna solderen verhoog je de druk weer...

Nothing is impossible... maar ik zou het niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:05:
Dit had ik laatst ook in gedachte en ik ben tot de conclusie gekomen dat buigen de enige mogelijkheid is. Haal de aluminium vinnen van het stuk dat je wil buigen eraf en buig het heel erg voorzichtig. Heatpipes zijn erg kwetsbaar, dus wees voorzichtig. En draag een bril/masker voor het geval zo'n heatpipe breekt en de chemicaliën vrijkomen. De koelprestaties zullen dalen, omdat door het buigen de vloeistof in de heatpipe nog meer onder druk komt te staan, waardoor de vloeistof pas bij een hogere temperatuur verdampt. Erg aan te raden is het dus niet, maar als de koeler anders niet past zou je het kunnen proberen. Of om esthetische redenen. Succes >:) ;)
Dat is wel een goed idee, als ik een redelijk ronde bocht er in buig op ongeveer de helft. Dan passen er helaas geen andere kaarten meer maar gana de koelprestaties nawelijks achteruit. (dus dan de koelvinnen er niet afzagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
jdm8 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:08:
[...]

Dat is wel een goed idee, als ik een redelijk ronde bocht er in buig op ongeveer de helft. Dan passen er helaas geen andere kaarten meer maar gana de koelprestaties nawelijks achteruit. (dus dan de koelvinnen er niet afzagen).
Zoek alsjeblieft op wat voor spul er in zo'n heatpipe zit op, en zoek de eigenschappen van die stof op, voordat je 't ding gaat buigen. 'T zou mij niet verbazen als die vloeistof bijtend is en je longen kan ruïneren :/ Draag de juiste bescherming en klaag me niet aan als het misgaat, ik heb je gewaarschuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
ff op wikipedia gekeken, in heatpipes voor lage temperaturen wordt ammoniak, alcohol, ethanol of water gebruikt. (valt wel mee dus) Neemt niet weg dat ik wel gewoon bescherming ga dragen. :) (gasmasker, overal en zo'n kap voor je gezicht)

[ Voor 28% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 19:53
Dit staat op Wikipedia over heatpipes:
The materials chosen depend on the temperature conditions in which the heat pipe must operate, with coolants ranging from liquid helium for extremely low temperature applications (2–4 K) to mercury (523–923 K) & sodium (873–1473 K) and even indium (2000–3000 K) for extremely high temperatures. The vast majority of heat pipes for low temperature applications use some combination of ammonia (213–373 K), alcohol (methanol (283–403 K) or ethanol (273–403 K)) or water (303–473 K) as working fluid.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Een mix van Ammoniak, Water en Alcohol dus.. Water en Alcohol zijn niet zo erg, maar met Ammoniak moet je, zoals waarschijnlijk wel bekend, oppassen.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een andere koeler en niet in de S1 gaan zagen. Daarbij; Past de Accelero S1 uberhaupt op een 7600GT? Volgens mij moet je daarvoor een S2 hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
lezut schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:27:
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een andere koeler en niet in de S1 gaan zagen.
Ik heb het niet over zagen, maar buigen.
jdm8 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:22:
ff op wikipedia gekeken, in heatpipes voor lage temperaturen wordt ammoniak, alcohol, ethanol of water gebruikt. (valt wel mee dus :))
Dat valt wel mee ja :)
Voor het geval het ammoniak is, hier de r- en s-zinnen.
Trouwens, alcohol = triviale naam voor ethanol ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Joep op 24-03-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

jdm8 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:22:
ff op wikipedia gekeken, in heatpipes voor lage temperaturen wordt ammoniak, alcohol, ethanol of water gebruikt. (valt wel mee dus :))
Je geeft aan dat je het niet al te breed hebt, ik zou het dan helemaal uit me hoofd laten.
De kans dat je het dusdanig verpest dat hij helemaal niet meer koelt is imo erg groot (9x%).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
osxy schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:27:
[...]

Je geeft aan dat je het niet al te breed hebt, ik zou het dan helemaal uit me hoofd laten.
De kans dat je het dusdanig verpest dat hij helemaal niet meer koelt is imo erg groot (9x%).
Ag, arm is ook een groot woord ;) En als het niet werkt heb ik altij dmijn vf700 nog die een irritante ratel heeft maar verder stil is. Maar las ik het goed begrijp zit er een beetje vloeistof in een koperen pijpje (iemand enig idee hoeveel?) Dus als ik hem in de koelkast leg (niet friezer, dan wordt koper broos) zou er alleen maar vloeistof moeten zijn toch? Als ik heb daarna dicht maak wordt de druk helaas dan wel een stuk groter als voorheen :|

Maar het beste lijkt mij idd buigen. (THNX Joep Stoffels ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
osxy schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:27:
[...]

Dat valt wel mee. Laatst was er iemand die een passief gekoelde pc gemaakt had en daarbij heatpipes gebruikt had van een cpu-koeler. Hij had ze gebogen om ze passend te maken en werken deden ze nog goed. Link van metku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou kunnen afknijpen, op het geknijpte punt lokaal verwarmen zodat de pipe daar "dichtsmelt" en dus hermetisch afsluit, en dan het ongewenste deel gewoon afzagen. Allenszins mag de onderdruk in de pipe niet verloren gaan hoe dan ook.
Nog een probleem waar je dan mee zit is: in welk deel zit de vloeistof: het resterende deel of het afgezaagde deel? In principe is de hoeveelheid vloeistof berekend naar het overeenkomstig volume van de heatpipe. Dus als je 50% van de heatpipe verwijderd, neem je 50% volume weg, en als je dan geen vloeistof wegneemt, wordt de vloeistof/volume verhouding anders (je zou dus in principe ook 50% van de vloeistof moeten wegnemen) wat de werking kan beïnvloeden. Het hangt ervanaf hoeveel vloeistof erinzit, maar als dat niet te veel is kan je alles in het blijvende deel laten en blijft er nog genoeg volume over voor de damp wat niet te nadelig zou uitdraaien voor de pipe.

Hoe dan ook: redelijk moeilijke opdracht waar je veel aan kan verknoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:33:
Je zou kunnen afknijpen, op het geknijpte punt lokaal verwarmen zodat de pipe daar "dichtsmelt" en dus hermetisch afsluit, en dan het ongewenste deel gewoon afzagen. Allenszins mag de onderdruk in de pipe niet verloren gaan hoe dan ook.
Nog een probleem waar je dan mee zit is: in welk deel zit de vloeistof: het resterende deel of het afgezaagde deel? In principe is de hoeveelheid vloeistof berekend naar het overeenkomstig volume van de heatpipe. Dus als je 50% van de heatpipe verwijderd, neem je 50% volume weg, en als je dan geen vloeistof wegneemt, wordt de vloeistof/volume verhouding anders (je zou dus in principe ook 50% van de vloeistof moeten wegnemen) wat de werking kan beïnvloeden. Het hangt ervanaf hoeveel vloeistof erinzit, maar als dat niet te veel is kan je alles in het blijvende deel laten en blijft er nog genoeg volume over voor de damp wat niet te nadelig zou uitdraaien voor de pipe.

Hoe dan ook: redelijk moeilijke opdracht waar je veel aan kan verknoeien.
Volgens mij werkt het gewoon als ik de koeler precies horizontaal leg, Dan zou overal evenveel vloeistof moeten zijn. Het enigste waar ik bang voor ben is dat het koperen buisje stukgaat voordat hij dichtgeknepen is, koper heeft nogal de neiging om niet gewoon te buigen maar te scheuren. Dat kun je oplossen door het koper op te warmen maar dan wordt de vloeistof ook warm en dus verdampt het. :(

Daarom buig ik hem dus maar. Dus ipv recht wordt hij dan een soort kwart cirkel. :) Het nadeel daarvan is echter dat ik dan geen andere kaarten meer kan plaatsen, maar ik denk niet dat ik die nodig heb. Nog een klein vraagje, is het verstandig om de heatpipes te verwarmen bij het buigen? Of wordt de druk dan te groot waardoor het hele ding ontploft?

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jdm8 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:39:
[...]

Volgens mij werkt het gewoon als ik de koeler precies horizontaal leg, Dan zou overal evenveel vloeistof moeten zijn. Het enigste waar ik bang voor ben is dat het koperen buisje stukgaat voordat hij dichtgeknepen is, koper heeft nogal de neiging om niet gewoon te buigen maar te scheuren. Dat kun je oplossen door het koper op te warmen maar dan wordt de vloeistof ook warm en dus verdampt het. :(
Ik denk dat de hoeveelheid vloeistof zodanig weinig is dat het niet perse gelijk verdeelt wordt over de lengte als je de pipe mooi horizontaal legt. Als de pipe nu halfvol vloeistof zit en je legt hem horizontaal dan zit er idd 50% in het linkergedeelte en 50% in het rechtergedeelte, maar het zal wel een heel pak minder vloeistof zijn dan dat.
Als de vloeistof/volume verhouding stijgt zal de werking van de heatpipe nauwelijks verslechteren (omdat contactopp van gasfase procentueel niet zoveel verkleint). Als de verhouding fel daalt kan de werking van de heatpipe wel fel verslechteren gewoonweg omdat er dan een pak minder vloeistof is dat kan rondgaan waardoor heatpipe in verzadiging kan geraken.
Dus liever te veel vloeistof overhouden dan te weinig in verhouding met het volume.
Verder kan je verwarmen, dat het koelmiddel in gasfase is maakt niets uit zolang de zaak maar hermetisch afgesloten blijft, wat sowieso een must is omdat je de onderdruk niet mag verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Weet iemand ook hoe dik de wand van zo'n heatpipe is? Ivm. het buigen, want ik ben bang dat de buis knikt ipv. buigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jdm8 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:15:
Weet iemand ook hoe dik de wand van zo'n heatpipe is? Ivm. het buigen, want ik ben bang dat de buis knikt ipv. buigt.
Ik gok minder dan 2mm
Hier zit ook zo'n ding erop, en het is mij in ieder geval vrij vlot gelukt die zwarte kapjes en 1/2 metalen plaatjes eraf te halen.
Misschien dat je die pipes zodanig heet kan maken dat ze beginnen te smelten en dan elke keer n stukje verder naar binnen duwt. Zelfde als een kaars die brandt eigenlijk.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:01
Heb danet even naar mijn accelero koeler gekeken, die alluminium lammelen zijn er gewoon makkelijk af te halen. En in de heatpipe zitten al bochten.

Afbeeldingslocatie: http://www.techreviewdb.com/images/stories/jreviews/338_AcceleroS12_1193498507.jpg
Zoals hier te zien. Dus ik denk als je zulk soort bochten na kan maken dat het wel moet lukken. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
diedazz schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:36:
[...]

Ik gok minder dan 2mm
Hier zit ook zo'n ding erop, en het is mij in ieder geval vrij vlot gelukt die zwarte kapjes en 1/2 metalen plaatjes eraf te halen.
Misschien dat je die pipes zodanig heet kan maken dat ze beginnen te smelten en dan elke keer n stukje verder naar binnen duwt. Zelfde als een kaars die brandt eigenlijk.
Het warm maken is geen probleem. Ik kan er gewoon een TIG lasapparaat opzetten (2000 graden). Het probleem is dan dat er waarschijnlijk gaten ontstaan waardoor het gas ontsnapt. (er komt enorm hoge druk opte staan door het gas, en aangezien het koper tijdelijk vloeibaar is gaat het daar vast door heen, als de hele boel niet ontploft door de druk). Een ander probleem bij het dichtdrukken is dat zo'n dun buisje waarschijnlijk scheurt (vooral als het geen naadloze buis is.) Ik denk dat de beste optie toch buigen is, ontdanks de kans op knikken. Denken jullie dat ik de koeler kan verwarmen met een snijbrander (niet zo heet dat het aluminium smelt) om het buigen te vergemakkelijken? Of zal de vloeistof zo heet worden dat de heatpipes door de druk ontploffen?
wesjuhdabomb schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:06:
Heb danet even naar mijn accelero koeler gekeken, die alluminium lammelen zijn er gewoon makkelijk af te halen. En in de heatpipe zitten al bochten.

[afbeelding]
Zoals hier te zien. Dus ik denk als je zulk soort bochten na kan maken dat het wel moet lukken. ?
Ik denk dat die bochten gemaakt zijn met een mal in een pers. Om zelf zulke bochtjes te maken is heel moeilijk zonder knikken. Maar ik probeer het gewoon en als ie knikt is dat gedeelte qua koeling verloren. Maar dit zou ook gebeuren als ik het afzaag, dus dat maakt niks uit. :)

[ Voor 23% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 15:12
En als het niet werkt heb ik altij dmijn vf700 nog die een irritante ratel heeft maar verder stil is.
Haal je een nieuwe vf-700 mocht het hele gedoe met de accelero niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
devguru schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:10:
[...]
Haal je een nieuwe vf-700 mocht het hele gedoe met de accelero niet werken?
Ik denk dat ik hem dan hou, maar het werkt vast wel ;) Maar hoezo? Heb je eentje nodig?

Bijna elke Zalman koeler heeft overigens zo'n ratel. Het is nauwelijks hoorbaar (alleen als je er vlakbij zit met je oor en de rest van de PC stil is). De case die ik bouw is bijna helemaal open aan de voorkant en ik zit vlakbij de case. (case staat op mijn bureau) Daardoor is de ratel waarschijnlijk net te horen met mijn te bouwen case. Als ik dan zit te leren bij mijn bureau wordt ik enorm afgeleid door zo'n rateltje, vandaar dat ik nu de boel zo wil koelen ;) (bij mijn huidige cheap ass Aopen case is hij niet hoorbaar).

[ Voor 48% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31
jdm8 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:43:
[...]

Het warm maken is geen probleem. Ik kan er gewoon een TIG lasapparaat opzetten (2000 graden). Het probleem is dan dat er waarschijnlijk gaten ontstaan waardoor het gas ontsnapt. (er komt enorm hoge druk opte staan door het gas, en aangezien het koper tijdelijk vloeibaar is gaat het daar vast door heen, als de hele boel niet ontploft door de druk). Een ander probleem bij het dichtdrukken is dat zo'n dun buisje waarschijnlijk scheurt (vooral als het geen naadloze buis is.) Ik denk dat de beste optie toch buigen is, ontdanks de kans op knikken. Denken jullie dat ik de koeler kan verwarmen met een snijbrander (niet zo heet dat het aluminium smelt) om het buigen te vergemakkelijken? Of zal de vloeistof zo heet worden dat de heatpipes door de druk ontploffen?

[...]

Ik denk dat die bochten gemaakt zijn met een mal in een pers. Om zelf zulke bochtjes te maken is heel moeilijk zonder knikken. Maar ik probeer het gewoon en als ie knikt is dat gedeelte qua koeling verloren. Maar dit zou ook gebeuren als ik het afzaag, dus dat maakt niks uit. :)
Ik denk dat de uiteinden gaan exploderen, het gas wil namelijk ergens heen en zet door de extreme warmte uit...

Je kan die buisjes beter gewoon met je handen buigen, is echt niet zo sterk + het is koper.. (Of het hele gedeelte in 1x)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v221/AuraAllan/Comp/AC%20S2/ACS2.jpg

Dus mijn manier zou zijn:

-Lamellen verwijderen,
-Buisjes met de handen op gevoel buigen,
-Lamellen terug plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Giant87 op 24-03-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

met je handen kan, maar voorzichtig en één kant op en niet heen en weer, dan knappen/breken ze alsnog.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Giant87 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:17:
[...]

Ik denk dat de uiteinden gaan exploderen, het gas wil namelijk ergens heen en zet door de extreme warmte uit...

Je kan die buisjes beter gewoon met je handen buigen, is echt niet zo sterk + het is koper.. (Of het hele gedeelte in 1x)

[afbeelding]

Dus mijn manier zou zijn:

-Lammellen verwijderen,
-Buisjes met de handen op gevoel buigen,
-Lammellen terug plaatsen.
Precies zo wil ik het hebben :o Alleen dan de bocht iets eerder en de andere kant op. Hoe zitten die lamellen eigelijk vast? Gewoon met lijm ofso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31
Volgens mij nergens mee.. Worden op afstand gehouden daar die ringetjes die eraan vast zitten, dus hoogstens een beetje geklemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Giant87 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:27:
Volgens mij nergens mee.. Worden op afstand gehouden daar die ringetjes die eraan vast zitten, dus hoogstens een beetje geklemd.
Dat maakt het een stuk makkelijker :) Ik was al van plan een houten mal te maken maar dei lamellen er af halen is natuurlijk een stuk beter. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Afbeeldingslocatie: http://zalman.co.kr/DataFile/product/ZM80D-HP_02_m(0).jpg
Ook geen optie, of steekt dat weer te veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Xtresis schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:38:
[afbeelding]
Ook geen optie, of steekt dat weer te veel uit?
Ook al gezien, maar helaas, het mag echt helemaal niet uitsteken. :(

iig bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Wat een onzin mensen. Alsof een heatpipe gaat ontploffen als de temperatuur ervan enigzins verhoogd wordt. Die dingen zijn stevig genoeg om een hoge druk aan te kunnen. Ontploffen doen ze sowieso niet, omdat de temperatuur dan zo hoog moet worden, dat het soldeerspul smelt, waardoor de vloeistof eruit spuit en niet ontploft. Maar verwarmen heeft geen nut. Omdat die dingen van koper zijn, zal zo'n heatpipe pas merkbaar makkelijker te buigen zijn als de temperatuur zo hoog is (500 graden) dat je hem A, niet meer kan vasthouden met je handen en B, het soldeerspul vloeibaar wordt.

Dus gewoon de lamellen verwijderen en buigen met je handen. Iedereen zit hier maar de criticus uit te hangen, bah ;) En wat zou het boeien als hij dat ding kapot maakt (wat ik niet zie gebeuren). 'T geval kost nog geen 20 euro en hij is een tweaker.

Succes d'r mee en post a.u.b. pics, want ik wil het zelf ook gaan doen :P Ik wordt gek van die stock-koeler van m'n 6600GT en ga ook een Accelero S1 kopen. En ik doe het om esthetische redenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:24:
Wat een onzin mensen. Alsof een heatpipe gaat ontploffen als de temperatuur ervan enigzins verhoogd wordt. Die dingen zijn stevig genoeg om een hoge druk aan te kunnen. Ontploffen doen ze sowieso niet, omdat de temperatuur dan zo hoog moet worden, dat het soldeerspul smelt, waardoor de vloeistof eruit spuit en niet ontploft. Maar verwarmen heeft geen nut. Omdat die dingen van koper zijn, zal zo'n heatpipe pas merkbaar makkelijker te buigen zijn als de temperatuur zo hoog is (500 graden) dat je hem A, niet meer kan vasthouden met je handen en B, het soldeerspul vloeibaar wordt.

Dus gewoon de lamellen verwijderen en buigen met je handen. Iedereen zit hier maar de criticus uit te hangen, bah ;) En wat zou het boeien als hij dat ding kapot maakt (wat ik niet zie gebeuren). 'T geval kost nog geen 20 euro en hij is een tweaker.

Succes d'r mee en post a.u.b. pics, want ik wil het zelf ook gaan doen :P Ik wordt gek van die stock-koeler van m'n 6600GT en ga ook een Accelero S1 kopen. En ik doe het om esthetische redenen :D
Om hem bij 500 graden vast te pakken heb ik wel handschoenen ;) Maar ik maak me er idd ook niet zo'n zorgen (meer) om. Helaas kan ik er pas na volgende week mee bezig. (toetsweek :( ) Natuurlijk zet ik dan wel wat pics neer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wand van een heatpipe is zo dun mogelijk, hij moet de druk kunnen weerstaan van al het vloeistof als het verdampt. Als je een koude werkplaats hebt zou er niks van de vloeistof moeten verdampen en kun je gewoon het ding goed-om houden en dichtknijpen en solderen lijkt mij.

alleen heb je dan meer vloeistof in minder inhoud, en als het vloeistof helemaal verdampt, krijg je hogere druk dan eerst. En ik gok erop dat de heatpipes zo dun mogelijk zijn gemaakt (hoe dunner hoe makkelijker warmteafgifte) dus ik zou er niet te veel van afhalen.

Buigen weet ik niet of het je lukt, aangezien de meeste heatpipes een profiel van binnen hebben en niet zo maar een buisje zijn, en dan profiel kan dan de buis wel is afsluiten als dat van binnen in de knel komt.

moeilijk maar niet ondoenlijk lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik zou hem buigen met de lamellen erop juist nog op. op die manier kunnen ze niet knikken omdat de ronde vorm word verstevigd. ik ben zelf ook wel eens wat heatpipes gaan buigen, en dat was het eerste wat in ondervond.
enne, dat gevaarlijke eraan valt ook allemaal mee, als ze breken doen ze pshhht, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik denk dat ik een houten malletje ga maken die de juiste bocht heeft. Daar frees ik dan een ronde gleuf in waar de heatpipe precies in past. Zo wordt de heatpipe niet op één punt belast maar wordt één hele helft belast. NU hopen dat ik een frees heb die dezelfde maat heeft als een heatpipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rangourthaman schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:25:
ik zou hem buigen met de lamellen erop juist nog op. op die manier kunnen ze niet knikken omdat de ronde vorm word verstevigd. ik ben zelf ook wel eens wat heatpipes gaan buigen, en dat was het eerste wat in ondervond.
enne, dat gevaarlijke eraan valt ook allemaal mee, als ze breken doen ze pshhht, meer niet.
en die pshht wat jij inademt is zeker ook compleet schadeloos, want amoniak tjah dat snuif je toch gewoon lekker op? |:(

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:53:
De wand van een heatpipe is zo dun mogelijk, hij moet de druk kunnen weerstaan van al het vloeistof als het verdampt. Als je een koude werkplaats hebt zou er niks van de vloeistof moeten verdampen en kun je gewoon het ding goed-om houden en dichtknijpen en solderen lijkt mij.

alleen heb je dan meer vloeistof in minder inhoud, en als het vloeistof helemaal verdampt, krijg je hogere druk dan eerst. En ik gok erop dat de heatpipes zo dun mogelijk zijn gemaakt (hoe dunner hoe makkelijker warmteafgifte) dus ik zou er niet te veel van afhalen.

Buigen weet ik niet of het je lukt, aangezien de meeste heatpipes een profiel van binnen hebben en niet zo maar een buisje zijn, en dan profiel kan dan de buis wel is afsluiten als dat van binnen in de knel komt.

moeilijk maar niet ondoenlijk lijkt mij.
Zodra de buis lek is geweest ben je de onderdruk kwijt, dan kookt de vloeistof erin niet meer bij 40 graden maar pas weer bij 80...
eendje schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:30:
[...]

en die pshht wat jij inademt is zeker ook compleet schadeloos, want amoniak tjah dat snuif je toch gewoon lekker op? |:(
En voor hetzelfde geld zit er gewoon alcohol in onder lage druk :z

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
eendje schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:30:
[...]

Je kunt er ook mee schoonmaken ;) Zolang je maar in een goed geventileerde ruimte zit, verder moet je het natuurlijk niet gaan opsnuiven. Zowieso moet je altijd in een goed geventileerde ruimte zitten als je met zulk soort chemicaliën werkt. :) (ooit iets schoongemaakt met thinner, het leek net of alles vloeibaar werd, voordat ik op de grond neerviel :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Dekaasboer schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:56:
Volgens mij onderschat je de druk die er op staat. Dit spul is er op gemaakt om te koken zodra er warmte op komt. In tegenstelling tot water kookt dit spul bij bij 30-40 graden. Die druk houd je niet tegen door een buisje dicht te knijpen.

Waarom moet dat ding trouwens kleiner worden?
Is het niet zo dat bij een lagere druk dingen eerder koken? Die druk die je tegen moet houden is dan alleen de buitenluchtdruk, zodat die niet naar binnenstroomt.

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
R-O-Y schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:47:
[...]

Is het niet zo dat bij een lagere druk dingen eerder koken? Die druk die je tegen moet houden is dan alleen de buitenluchtdruk, zodat die niet naar binnenstroomt.
Nee, hoe hoger de druk, es te eerder kookt dat spul, echter, als de temperatuur onder het kookpunt is (zeg 30 graden) dan is er volgens mij onderdruk. Omdat de stof dan volledig vloeibaar is (en dus veel minder ruimte inneemt). Er zit maar een heel klein beetje in. Je moet er echter wel voor zorgen dat het buisje niet lek raakt omdat, ook al ontsnapt er maar een beetje, hij veel minder zal koelen. Dit doordat de druk dan lager wordt en hoe lager de druk, des te lager het kookpunt en zal hij minder goed koelen. (heb ik van wikipedia. ;) ) Ik heb koffie nodig |:(

Afzagen is wel mogelijk, maar bij het dichtknijpen zal waarschijnlijk de koperen buis scheuren, waardoor hij dus lek raakt. Het beste is buigen, wat ik ook zal gaan doen. Als het mogelijk is ga ik hem helemaal dubbel vouwen, maa dat bekijk ik nog wel even als ik hem ook daadwerkelijk heb. (nog nooit eentje in het echt gezien). Ik heb hem trouwens van een medetweaker gekocht voor een schappelijk prijsje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jdm8 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:30:
[...]

Nee, hoe hoger de druk, es te eerder kookt dat spul, echter
Sorry kan het niet laten... Voordat er nog meer domme dingen gezegd worden :S

Koken is het overgaan van vloeibaar naar gas fase.
Wat er gebeurt is dat de water moleculen steeds sneller gaan bewegen net zolang totdat ze als het ware ontsnappen aan de vloeistof en overgaan in de gasfase.
Als de luchtdruk nu groter is dan normaal, dan is het moeilijker om uit de vloeistof te ontsnappen.
En moeten de water moleculen nog sneller dan normaal bewegen.
En al dat bewegen zorgt voor warmte, en hoe meer beweging des te meer warmte.
1+1=2
Meer luchtdruk resulteert in een HOGERE kook punt
Minder luchtdruk resulteert in een LAGER kookpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:47:
Meer luchtdruk resulteert in een HOGERE kook punt
Minder luchtdruk resulteert in een LAGER kookpunt
QFT

Anyway, je kunt een heatpipe prima met de band buigen zolang je maar zorgt dat ie niet kan knikken. Wat het spul er in betreft. Das inderdaad vaak (een mix) van water, alcohol en ammoniak. Ammoniak is bij inademing niet prettig, maar zolang je geen grote hoeveelheden inademt is er niets aan het handje.

En in een heatpipe zit zo weinig vloeistof dat zelfs al was het pure ammoniak, dan nog zou je er hoogstens onwel van kunnen worden.

Tevens is het spul in een heatpipe in onderdruk (om inderdaad het kookpunt te verlagen). Dit zodat het kookpunt tussen de temperatuur van het warme en het koude uiteinde in zit (daar komt het warmte transport vandaan).

Ik denk dat als de topicstarter gewoon een malletje maakt en daar een baantje in freest er erg weinig kan gebeuren. Dit frees is gevaarlijker voor zijn gezondheid dan die heatpipe. Qua kosten valt het allemaal te overzien, dus gewoon gaan met die banaan.

[ Voor 6% gewijzigd door kalizec op 27-03-2008 21:04 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Sorry voor mijn geblaat ;)

Ik ga het dus gewoon buigen met mal. Frees is idd. schadelijker als ik op mijn laatste laatste ervaring met die frees af ga :| .

Ik zal mijn werkproces en resultaat hier wel ff posten. Maar dat wordt na volgende week (toetsweek |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Nog een ding, hoewel de kans die heatpipe scheurt/breekt niet zo groot is, zou ik je toch aan willen raden om boven een opvangbak te werken (een plastic emmer of gootsteen is al prima). Ook is het handig om te zorgen dat er water in de buurt is om je handen af te spoelen en eventueel om handschoenen te dragen (al denk ik dat als je het met beleid doet dat de kans dat je het spul op je handen krijgt nihil is).

Probeer in ieder geval te voorkomen dat je het in je ogen krijgt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1