Ik word gek van die dode subpixel!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 08:41
Onlangs heb ik een Samsung Syncmaster 226BW gekocht.

In de winkel is dit scherm op dode (sub)pixles gecontroleerd en er was niks te zien. De winkel ook geen verdere pixelgarantie aan. Tevens stelden zij dat het nagenoeg nooit vookomt dat in een later stadium dode (sub)pixels zullen ontstaan.

Daarom het scherm maar aangeschaft en thuis aangesloten. De eerste dagen was er inderdaad niks aan de hand. Echter na anderhalve week ontstond toch een groengekleurde dode (sub)pixel op het scherm. Met name met een witte achtergrond valt dit op en helaas hebben het merendeel van de websites die ik bezoek een witte achtegrond.

Hierover heb ik contact opgenomen met de winkelier en met Samsung. Ik kreeg het volgende antwoord:

"Samsung hanteert echter het ISO-regelement. Dit betekent dat bij;
10 gekleurde, of 4 zwarte, en of 4 witte dode pixel een reparatie of omruiling geboden kan worden."

Door zo'n antwoord, krijg ik de nieiging om opzettelijk meerdere pixels te veroorzaken, hetgeen denk ik nooit de bedoeling kan zijn van een `garantie'?

Feit is wel dat die dode subpixel constant mijn aandacht trekt, ik word er helemaal gek van!

Hoe gaan jullie met zoiets om? Zijn er andere oplossingen? Of moet ik er maar mee leren leven?

Een zogeheten deadpixelexcersiser en andere methoden om dode subpixels weer tot leven te wekken heb ik geprobeerd, helaas hebben deze tot nog toe niet geholpen.

Ik was eerst blij met mijn monitor, maar dit wordt toch een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beroepen op coulance van de verkoper. Maar ik denk dat je pech hebt. Ik zou er zelf ook gek van worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
Tsja, weinig aan te doen. Dit weet je als een een TFT scherm koopt.

Je had een pixelgarantie moeten aanschaffen of een scherm kopen van een fabrikant die een andere policy hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Hoe kan je überhaupt zelf dode pixels veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@HlpDsK: Dat heb ik gedaan, helaas houdt de verkoper zich aan de garantie van Samsung. Ergens wel begrijpelijk, het is een zelfstandig ondernemer en niet een of andere grote winkelketen die toch wel genoeg omzet draait.

@Door: Ricardo87: Afgaande op de goede reviews van de Samsung heb ik deze gekocht, zonder me van te voren te verdiepen in de dode pixelpolicy (trouwens moeilijk te achterhalen op hun website).
Het is toch absurd om een minder goed scherm te kopen vanwege een betere dode pixelpolicy?

@Door: Frag1le : Dit was bij wijze van spreken.

[ Voor 45% gewijzigd door ruftman op 18-04-2008 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-04 15:24
Heb er zelf ook een gehad op mijn 206BW, ook een groene subpixel.. mijne is opgelost door met een pen + zacht stoffen doekje langdurig maar zacht tegen de pixel te tikken, kan zeker geen kwaad.
<knip> hou dit maar lekker voor je

[ Voor 17% gewijzigd door Pollewob op 18-04-2008 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:15
ruftman schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:51:
Dat heb ik gedaan, helaas houdt de verkoper zich aan de garantie van Samsung. Ergens wel begrijpelijk, het is een zelfstandig ondernemer en niet een of andere grote winkelketen die toch wel genoeg omzet draait.
Zelfs grotere winkelketens zouden je niet snel een nieuw scherm geven. Het zijn nu eenmaal regels die al een tijdje worden gehandteerd door de fabrikanten en je weet die meestal op voorhand als je wat opzoekingswerk hebt vericht.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
FragileM64 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:55:
[...]

Zelfs grotere winkelketens zouden je niet snel een nieuw scherm geven. Het zijn nu eenmaal regels die al een tijdje worden gehandteerd door de fabrikanten en je weet die meestal op voorhand als je wat opzoekingswerk hebt vericht.
Noum deze informatie is erg lastig te vinden op de website van Samsung. In Korea schijnen ze het trouwens wel te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Sqorpius schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:51:
Heb er zelf ook een gehad op mijn 206BW, ook een groene subpixel.. mijne is opgelost door met een pen + zacht stoffen doekje langdurig maar zacht tegen de pixel te tikken, kan zeker geen kwaad.
[mbr]<knip> hou dit maar lekker voor je[/]
Reeds geprobeerd, hielp helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Enige oplossing: verkopen, nieuwe kopen en hopen dat de nieuwe beter is.... Of kopen bij een winkel / webshop met pixelgarantie of coulante regeling (het komt er dan op neer dat ze 'm aan iemand anders verkopen die er niet over zeurt valt).

Ik hoor mensen bijna nooit over dode pixels ookal zitten ze er soms op. (Ik heb zelf toevallig 3 schermen zonder, maar zou niet gek worden als er één op zat.) Het is maar waar je op let imho.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Tsja, ieder mens zit wat dat betref ander in elkaar.

Als die dode subpixel ergen aan de zijkant of in een hoekje zat, zal ik er ook minder moeite mee hebben. Maar nee, deze zit natuurlijk bijna in het midden aan de linkerzijde. Een punt waar soorgaans de meeste informatie staat op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Mischien een broodje aap verhaal maar DIT zou nog wel eens werken.

Een of ander "pixel loswekend" filmpje :S

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Al zo'n pixel unstuck screensaver geprobeert? Die knipperen heel hard, waardoor de pixel weer "los" komt. Ik heb dit al twee keer zien werken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Helaas werkte dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Frag1le schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:50:
Hoe kan je überhaupt zelf dode pixels veroorzaken?
Mijn laptop had 2 defecte pixels nadat m'n vriendin er op had gestaan...
Dit trok later weer bij, oftewel er op drukken kan pixels kapot maken, maar er op tikken kan ze ook wel eens weer aan de praat krijgen!
Die dode-pixel-ellende is een van de redenen dat ik zo blij ben met m'n 21" CRT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Daar is helaas weinig aan te doen. De stelling van de verkoper dat het zeer weinig voorkomt dat een scherm langer na aanschaf dode pixels gaat vertonen, lijkt mij ook juist. In veruit de meeste gevallen, als een scherm 'af-fabriek' al behept is met dode pixels, vertonen die zich binnen 24-48 uur na het eerste 'opwarmen'. De kans dat je na anderhalve week nog dode pixels krijgt is heel klein, maar ook weer niet zo klein dat je hem helemaal kunt uitsluiten.

Anders dan bij bepaalde duurdere modellen en/of merken (Viewsonic / Eizo) heb je bij deze Samsung geen enkele garantie dat je scherm dode-pixelvrij is. Je hebt alleen de garantie binnen de relevantie ISO-norm en dan moeten er dus wel meer dode pixels inzitten dan één dode (sub)pixel.

Het is jammer, maar de uitlatingen van de verkoper zijn niet onjuist, en jij hebt ervoor gekozen geen dode-pixelgarantie af te sluiten. Je hebt dus niets af te dwingen, hooguit kun je proberen om bij de verkoper enige coulance te krijgen.

Overigens zou je ook bij een dode pixel die zich meteen na het opwarmer had laten zien geen enkele garantie hebben gekregen, want ook dat wordt bij dit scherm niet als een defect gezien. Da's gewoon het risico van TFT.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 18-04-2008 11:00 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En toch zou je je best op het een of ander kunnen beroepen. Je hebt immers het beeldscherm getest in de winkel, en op basis van die ervaring heb je het scherm gekocht. Je hebt nu wel een gebrek aan het scherm, niet veroorzaakt door jouw toedoen. Voor het geld zou ik het niet heel hard willen spelen, maar ik zou eerlijk gezegd me niet teveel aantrekken van Samsung's policy. In the end heb je nu een product wat niet doet wat jij ervan verwachtte, en dat is reden genoeg om te proberen of een nieuw scherm te krijgen of om het kostenloos te laten repareren. Ik zou dus gewoon eens overleggen met de verkoper, uitleggen dat je niet blij bent met de situatie en dan is er best een goede kans dat je tot iets kan komen met die verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
rodie83 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:07:
En toch zou je je best op het een of ander kunnen beroepen. Je hebt immers het beeldscherm getest in de winkel, en op basis van die ervaring heb je het scherm gekocht. Je hebt nu wel een gebrek aan het scherm, niet veroorzaakt door jouw toedoen.
Nee je hebt geen gebrek aan het scherm. Als je namelijk de policy doorleest wordt een scherm met een beperkt aantal dode (sub)pixels gezien als een werkend scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

Dit zal inderdaad volledig terecht komen op de coulance van de verkoper en ik begrijp dat die zijn medewerking alleen volgens de regeltjes verleent.

Een policy is opgesteld om een bedrijf te beschermen tegen valse garantieclaims en ze hebben een stelregel genomen dat een scherm goed is als het minder dan 4 dode pixels bevat, iets waarvan jij als koper verantwoordelijkheid voor draagt van op de hoogte te zijn voor een aankoop. Wat Samsung betreft heb je dus een volledig werkend scherm en geen recht op garantie want bij de aankoop heb je ingestemd met de geldende garantieregels. Niet mee eens ? Volgende keer pixelgarantie nemen of een merk kiezen die een andere policy hanteert.

@rodie83 >>> Leuk dat het in de winkel getest is maar feitelijk is er dus niets defect en heb je er helemaal niets aan "je niets van de Samsung's policy aan te trekken", Samsung zal zich waarschijnlijk namelijk net zoveel aantrekken van zijn claim, ook helemaal niets dus. Dat wordt een gevecht waarvan de uitslag al bekend is. Dat je op basis van een ervaring iets koopt doet niets af aan de policy. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat hij het scherm gewoon voor de volle prijs moet meenemen als het "defect" al in de winkel optreed.

Het maakt het natuurlijk niet minder [vul maar in] voor topicstarter en ik denk dat ik ook helemaal gek zou worden met zo'n pixeltje die je de hele dag aanstaart. Vooralsnog altijd geluk gehad en nooit dode pixels meegemaakt, maar ik heb hier bij aanschaf van mijn laatste TFT heel relaxt met de verkoper kunnen afspreken dat als ik binnen een week dode pixels tegenkwam dat ik dan terug mocht komen en naar hem mocht vragen, dan zou hij zonder probleem het scherm aansluiten, testen en eventueel vervangen, puur omdat hij achter zijn produkten wilde staan. Zijn naam op de bon, geregeld. Da's natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie, zeker nu met pixelgaranties en weet ik wat voor policies allemaal, dus ik heb wat dat betreft gewoon het geluk dat ik zo'n figuur tref die erkend dat een dood pixeltje weldegelijk gewoon een storend defect is.

Het enige wat er denk ik opzit is blijven zitten met een dode pixel of accepteren dat je geld weggooit, het scherm van de hand doen en zoeken naar een goeie vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Hoelang heb je dit geprobeerd? Zet dat filmpje is een hele dag aan, klinkt raar, maar kan echt werken, zeker omdat die dode subpixel later is ontstaan en je hem dus niet vanaf het begin af aan al hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KneoK schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:23:
Dit zal inderdaad volledig terecht komen op de coulance van de verkoper en ik begrijp dat die zijn medewerking alleen volgens de regeltjes verleent.

Een policy is opgesteld om een bedrijf te beschermen tegen valse garantieclaims en ze hebben een stelregel genomen dat een scherm goed is als het minder dan 4 dode pixels bevat, iets waarvan jij als koper verantwoordelijkheid voor draagt van op de hoogte te zijn voor een aankoop. Wat Samsung betreft heb je dus een volledig werkend scherm en geen recht op garantie want bij de aankoop heb je ingestemd met de geldende garantieregels. Niet mee eens ? Volgende keer pixelgarantie nemen of een merk kiezen die een andere policy hanteert.

@rodie83 >>> Leuk dat het in de winkel getest is maar feitelijk is er dus niets defect en heb je er helemaal niets aan "je niets van de Samsung's policy aan te trekken", Samsung zal zich waarschijnlijk namelijk net zoveel aantrekken van zijn claim, ook helemaal niets dus. Dat wordt een gevecht waarvan de uitslag al bekend is. Dat je op basis van een ervaring iets koopt doet niets af aan de policy. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat hij het scherm gewoon voor de volle prijs moet meenemen als het "defect" al in de winkel optreed.

Het maakt het natuurlijk niet minder [vul maar in] voor topicstarter en ik denk dat ik ook helemaal gek zou worden met zo'n pixeltje die je de hele dag aanstaart. Vooralsnog altijd geluk gehad en nooit dode pixels meegemaakt, maar ik heb hier bij aanschaf van mijn laatste TFT heel relaxt met de verkoper kunnen afspreken dat als ik binnen een week dode pixels tegenkwam dat ik dan terug mocht komen en naar hem mocht vragen, dan zou hij zonder probleem het scherm aansluiten, testen en eventueel vervangen, puur omdat hij achter zijn produkten wilde staan. Zijn naam op de bon, geregeld. Da's natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie, zeker nu met pixelgaranties en weet ik wat voor policies allemaal, dus ik heb wat dat betreft gewoon het geluk dat ik zo'n figuur tref die erkend dat een dood pixeltje weldegelijk gewoon een storend defect is.

Het enige wat er denk ik opzit is blijven zitten met een dode pixel of accepteren dat je geld weggooit, het scherm van de hand doen en zoeken naar een goeie vervanger.
Je moet denk ik ook uit het hele "defect" verhaal blijven. Het scherm doet niet wat je ervan verwacht, want er is constant een pixel die je aanstaard. Je bent dus alles behalve gelukkig met het produkt en het product doet in die zin gewoon niet wat je ervan had verwacht. Dat alleen al geeft je genoeg reden om terug te gaan naar de winkelier. Nogmaals - het heeft inderdaad geen zin om het te gooien op een ondeugdelijk product, maar wel op een gunstdie de verkoper je misschien wil verlenen. En laten we met zijn allen eens een klein beetje wel wezen: die gunst is met zo'n verschrikkelijk irritante pixel heus niet teveel gevraagd. Als verkoper mag je best rekening houden met je klanten, zeker als de klant van mening is na zo'n test een volledig "goed" scherm te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door rodie83 op 18-04-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 18:19
Je hebt ook een TFT tooltje die je alle kleuren (rood, groen, geel, blauw, wit en zwart) afwisselend kan laten weergeven. Daar zit een timer in waarvan je de snelheid kan regelen. Volgens mij kun je daarmee "luie" pixels weer aktief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik krijg net een berichtje dat mijn kwestie is doorgespeeld naar de directie van Samsung. Ik ben benieuwd wat daaruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25

HugoBoss1985

Xenotech

ruftman schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:10:
Ik krijg net een berichtje dat mijn kwestie is doorgespeeld naar de directie van Samsung. Ik ben benieuwd wat daaruit komt.
Er zijn bepaalde richtlijnen m.b.t. het aantal dode (sub)pixels.
Als jij één dode subpixel hebt, dan vrees ik dat Samsung ook niets voor je kan betekenen.

Volgende keer kan je een TFT scherm via internet kopen, zodat je hem binnen 7 werkdagen nog terug kan sturen als hij dode (sub)pixels heeft.
Je kan uiteraard ook een pixelgarantie kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-04-2008 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Die richtlijnen (ISO-norm) staan voor zover ik weet niet in de wet. Ik ben van mening dat het product niet aan de verwachtingen voldoet en een opgetreden defect binnen 6 maanden na aankoop reeds bij fabrikage in het product zat en dus onder garantie moet vallen.

Heb jij pixelgarantie gekocht en er evt. iets aan gehad?
Betaalde pixelgarantie, niet nodig volgens de wet
Pixelgarantie, is het niet walgelijk?

[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 18-01-2019 10:33 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

rodie83 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:32:
[...]

Je moet denk ik ook uit het hele "defect" verhaal blijven. Het scherm doet niet wat je ervan verwacht, want er is constant een pixel die je aanstaard. Je bent dus alles behalve gelukkig met het produkt en het product doet in die zin gewoon niet wat je ervan had verwacht. Dat alleen al geeft je genoeg reden om terug te gaan naar de winkelier. Nogmaals - het heeft inderdaad geen zin om het te gooien op een ondeugdelijk product, maar wel op een gunstdie de verkoper je misschien wil verlenen. En laten we met zijn allen eens een klein beetje wel wezen: die gunst is met zo'n verschrikkelijk irritante pixel heus niet teveel gevraagd. Als verkoper mag je best rekening houden met je klanten, zeker als de klant van mening is na zo'n test een volledig "goed" scherm te kopen.
Precies de reden waarom ik in mijn post aangeef dat het puur op de coulance van de verkoper terecht komt. Als Samsung d'r poot stijf houdt en naar haar policy blijft wijzen dan kun je het daar in ieder geval vergeten. Eigenlijk bedoelen we redelijk hetzelfde denk ik :P

Hoe zit het overigens met de 8 dagen omruilgarantie ? Als je daar binnen zit, is er dan bezwaar als je je daarop gewoon beroept ? Ik weet niet precies hoe dit wettelijk zit, maar binnen die 8 dagen kun je je produkt toch gewoon zonder opgaaf van reden retourneren ? Het "defect" wat is ontstaan is niet door toedoen van de topicstarter en dat is aantoonbaar, dus je zou het gewoon kunnen gooien op het niet mooi vinden van de kleur bij je inrichting thuis of je moeder die niet zo blij met de aankoop is ;)

[ Voor 14% gewijzigd door KneoK op 18-04-2008 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ruftman schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:10:
Denk je dat de directie van Samsung zich hiermee (klant met 1 dode subpixel) gaan bezig houden? :+

Je zit vast aan dit scherm. Wat je zou kunnen doen is het scherm verkopen voor 50 euro minder dan de nieuwprijs en dan weer een nieuwe kopen. Kost je dan dus wel 50 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung zal hier niets mee doen.. ook vind ik het erg sterk dat een winkelier contact heeft met de directie van samsung. Je hebt gewoon pech en dient of te accepteren dat je een dode pixel hebt. Of het scherm helpen aan nog meer dode pixels. Of verkopen en een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KneoK schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:33:
[...]
Hoe zit het overigens met de 8 dagen omruilgarantie ? Als je daar binnen zit, is er dan bezwaar als je je daarop gewoon beroept ? Ik weet niet precies hoe dit wettelijk zit, maar binnen die 8 dagen kun je je produkt toch gewoon zonder opgaaf van reden retourneren ?
Dit is het geval bij kopen op afstand, of wel als je een online aankoop doet. Ik heb begrepen dat TS het scherm in een winkel heeft gekocht en ook nog voortijd heeft bekeken. (Het scherm is in de winkel uit de doos geweest) In iedergeval de wet kopen op afstand is niet van toepassing in deze.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

KneoK schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:33:
[...]

Hoe zit het overigens met de 8 dagen omruilgarantie ? Als je daar binnen zit, is er dan bezwaar als je je daarop gewoon beroept ? Ik weet niet precies hoe dit wettelijk zit, maar binnen die 8 dagen kun je je produkt toch gewoon zonder opgaaf van reden retourneren ? Het "defect" wat is ontstaan is niet door toedoen van de topicstarter en dat is aantoonbaar, dus je zou het gewoon kunnen gooien op het niet mooi vinden van de kleur bij je inrichting thuis of je moeder die niet zo blij met de aankoop is ;)
Er is geen omruilgarantie. Er is een Wet Koop op Afstand die aangeeft dat binnen 7 dagen werkdagen* je een product mag retourneren op eigen kosten zonder opgaaf van reden. Moet wel online gekocht zijn.

* Artikel 7:46d BW
Artikel 18
[...]
2. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
[...]
Bron: http://wetten.overheid.nl...lijk%20Wetboek%20Boek%207
Artikel 21
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
[...]
Bron: http://wetten.overheid.nl...lijk%20Wetboek%20Boek%207

[ Voor 41% gewijzigd door PcDealer op 18-04-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat duidelijk niet over de techniek maar over koop + voorwaarden.

Move VB -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:44:
Samsung zal hier niets mee doen.. ook vind ik het erg sterk dat een winkelier contact heeft met de directie van samsung. Je hebt gewoon pech en dient of te accepteren dat je een dode pixel hebt. Of het scherm helpen aan nog meer dode pixels. Of verkopen en een nieuwe kopen.
Niet de winkelier heeft contact opgenomen met de technische dienst van Samsung, maar ikzelf. Ik heb aan hen de vraag voorgelegd waarom Samsung in Korea wel een zerodeadpixel-policy hanteert, maar in Nederland niet.

Aangezien de technische dienst deze vraag niet kan beantwoorden, is hij doorgespeeld aan de directie. Tenminste, dat is tegen mij gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
PcDealer schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:17:
Die richtlijnen (ISO-norm) staan voor zover ik weet niet in de wet. Ik van mening dat het product niet aan de verwachtingen voldoet en een opgetreden defect binnen 6 maanden na aankoop reeds bij fabrikage in het product zat en dus onder garantie moet vallen.
Iets hoeft natuurlijk niet in de wet te staan om er een verwachting van te hebben :+

Waar het om gaat is dat je tegenwoordig als geïnformeerde consument niet in redelijkheid mag verwachten dat een scherm met een dode pixel als 'defect' wordt aangemerkt. Iedere consument wéét dat goedkopere schermen (d.w.z. waar niet al af-fabriek een zero-dead-pixel-garantie op wordt gegeven, zoals Viewsonic of EIZO) gewoon níet als defect worden gezien als er één dode (sub-)pixel inzit.

Dan kun je wel zeggen dat het product niet aan jouw verwachtingen voldoet, maar dat heeft niets te betekenen. Waar het om gaat is wat je redelijkerwijs, dus, objectief, kunt verwachten. En daarvan is de uitkomst al bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nare man schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:34:
[...]

Dan kun je wel zeggen dat het product niet aan jouw verwachtingen voldoet, maar dat heeft niets te betekenen. Waar het om gaat is wat je redelijkerwijs, dus, objectief, kunt verwachten. En daarvan is de uitkomst al bekend.
Gezien een uitspraak van de geschillencommissie (opgeheven) vanwege dode pixels op een Toshiba notebook jaren geleden (2001?), de voortschrijdende techniek en de algehele tendens dat dode pixels bijna niet meer voor komen, mag men redelijkerwijs verwachten dat (1) dode pixels niet voor komen en 2 indien dat wel gebeurd het onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PcDealer schreef op maandag 21 april 2008 @ 11:01:
[...]

Gezien een uitspraak van de geschillencommissie (opgeheven) vanwege dode pixels op een Toshiba notebook jaren geleden (2001?), de voortschrijdende techniek en de algehele tendens dat dode pixels bijna niet meer voor komen, mag men redelijkerwijs verwachten dat (1) dode pixels niet voor komen en 2 indien dat wel gebeurd het onder garantie valt.
Hoe komen ze er bij dat dode pixels bijna niet meer voorkomen?!
Het hele probleem is m.i. dat ze de schermen niet met korting verkopen als er een pixel defect is, maar het met "pixelgarantie" proberen om te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
PcDealer schreef op maandag 21 april 2008 @ 11:01:
[...]

Alleen staat 'wat je redelijkerwijs mag verwachten' niet gelijk aan 'wat de Geschillencommissie vindt'. Het is geen rechtsprekend orgaan en zijn uitspraken hebben geen enkele bindende kracht, anders dan hooguit een overeenkomst tussen de betreffende winkel en de Geschillencommissie dat ze zich aan de uitspraak zullen houden (soort bindend advies).

Dat er helemaal geen éénstemmige mening bestaat over wat wel of niet 'defect' is, blijkt wel uit het feit dat de overgrote meerderheid van de tweakers, toch geen ondeskundige nono's op dit gebied, kennelijk nog wél vindt dat dit niet onder de garantie behoort te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Sorry hoor, maar je kan in iedere winkel (op afstand of niet) binnen 7 werkdagen op je aankoop terugkomen.

Moet je natuurlijk geen verhaal gaan ophangen over dode (sub)pixels, maar gewoon zeggen dat je het scherm toch niet wil. Haal je em vervolgens ergens anders.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nare man schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:05:
[...]

Dat er helemaal geen éénstemmige mening bestaat over wat wel of niet 'defect' is, blijkt wel uit het feit dat de overgrote meerderheid van de tweakers, toch geen ondeskundige nono's op dit gebied, kennelijk nog wél vindt dat dit niet onder de garantie behoort te vallen.
Velen weten niet eens dat ze niet akkoord moeten gaan met restockingkosten. Dus om tweakers in het algemeen deskundig te verklaren, vind ik ver gaan. Als ik een scherm koop, verwacht ik geen dode pixels indien niet apart aangegeven/meegedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 21:31
tss68nl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:26:
Sorry hoor, maar je kan in iedere winkel (op afstand of niet) binnen 7 werkdagen op je aankoop terugkomen.

Moet je natuurlijk geen verhaal gaan ophangen over dode (sub)pixels, maar gewoon zeggen dat je het scherm toch niet wil. Haal je em vervolgens ergens anders.
Zou je dit kunnen onderbouwen met een bron? Volgens mij is omruilen als er geen defect is aan het product een gunst van de verkoper, geen plicht. Webwinkels zijn hier een uitzondering op, omdat je het product niet "in het echt" hebt kunnen zien/testen (wet Koop op Afstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
nare man schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 10:59:
Anders dan bij bepaalde duurdere modellen en/of merken (Viewsonic / Eizo) heb je bij deze Samsung geen enkele garantie dat je scherm dode-pixelvrij is. Je hebt alleen de garantie binnen de relevantie ISO-norm en dan moeten er dus wel meer dode pixels inzitten dan één dode (sub)pixel.

Het is jammer, maar de uitlatingen van de verkoper zijn niet onjuist, en jij hebt ervoor gekozen geen dode-pixelgarantie af te sluiten. Je hebt dus niets af te dwingen, hooguit kun je proberen om bij de verkoper enige coulance te krijgen.

Overigens zou je ook bij een dode pixel die zich meteen na het opwarmer had laten zien geen enkele garantie hebben gekregen, want ook dat wordt bij dit scherm niet als een defect gezien. Da's gewoon het risico van TFT.
Waar baseer je dit op? De wet verwijst niet naar de ISO norm. De koper heeft expliciet aangegeven bij de koop wat in zijn optiek de norm was (0 foute subpixels). Dit is bij die gelegenheid niet tegengesproken door de verkoper. Bij aankoop mag in het voordeel van de (consumenten)koper worden afgeweken van eventuele algemene voorwaarden. In dit specifieke geval lijkt de ISO norm dus niet van toepassing.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1