• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 23:13
Ik heb recent een PC gekocht bij een online winkel, met de volgende specificaties:

Kast: X-Gear Plutona CPN92K, Zwart
CPU: Intel Core 2 Duo,Boxed, E6550, Socket 775
Videokaart: MSI NX8600GT-TD512EZ/D2,512MB, DDR2, PCI Express x16
Moederbord: Asus P5LD2-X/1333,Retail
Geheugen: Adata DDR2 SDRAM, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 1 x € 31,87 (2 stuks)

De irrelevante onderdelen (die nog niet aangesloten waren) heb ik buiten beschouwing gelaten.

Bij de kast zat een 350W voeding meegeleverd. Deze heb ik moeten vervangen door een Recom power engine 450, omdat er geen 24pins aansluiting aan zat voor het moederbord.

Na een hoop gepruts bleek het moederbord geen stroom te krijgen. Uiteindelijk was dit een klein probleem, de extra 4 pins van de 24pins aansluiting zaten niet goed vastgedrukt. Na lang proberen ging eindelijk het lampje op het moederbord branden als teken dat er stroomtoevoer is (standby dus).

Voor ik verder ging wou ik eerst testen of alle fans en de voeding het goed deden. Dus de powerknop aangesloten op het moederbord en ingedrukt. Geen enkele fan ging draaien, maar het viel me direct op dat het lampje op het moederbord wel extreem fel ging branden. Na een paar tellen komt er een rookpluim van het moederbord af, ik dacht in de buurt van de CPU, dus ik heb direct de PC spanningsloos gemaakt.

Nu probeer ik uit te zoeken wat er mis ging, wat er defect is. Met de search kwam ik een ander topic tegen waarin geadviseerd wordt te zoeken naar zwarte, verschroeide plekjes. Ik kan echter nergens iets vinden wat er zwart uit ziet. CPU en de koeler bekeken, ook deze zien er prima uit. Moederbord is geheel losgemaakt, ook op de achterkant kan ik niks vinden.

Dan maar op geur proberen, maar ik kan niks, maar dan ook niks vinden wat verbrandt ruikt. Hoe kan ik er nu achter komen wat er defect is gegaan? Ik ben erg huiverig om het weer aan te sluiten en doelbewust in de fik te laten vliegen, maar ik heb geen idee hoe ik er anders achter kan komen wat er kapot is gegaan.

Voor zover mij bekend (maar ik ben echt geen expert) is er weinig wat verkeerd aan te sluiten is. Het enige wat aangesloten was is:
- De 24pins aansluiting van de voeding op het moederbord
- De 4pins extra aansluiting naar de CPU
- De powerknop
- De CPUfan op het moederbord
- De videokaart

Misschien ben ik erg dom geweest, ik hoor het in dit geval graag, of misschien is me een defect moederbord verkocht? Hoe kom ik er achter wat er defect is en wat er verkeerd gegaan is?

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Toevallig afstandsbusje op de verkeerde plaats gezet..?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nu heb je de X-Gear voeding (welke écht troep is) wel vervangen door Recom, maar ook dat is behoorlijk goedkope rommel. Het zou wel erg kwalijk zijn als je nieuwe voeding direct al je moederbord opblaast, maar daar lijkt het eigenlijk wel op... :/

🖥️ | 🚗

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

het lijkt er op dat je kortsluiting hebt gemaakt, ik verwacht dat je OF domweg je moederbord vast op de 'de' plaat hebt vastgeschroeft OF één puntje maakte contact op een plek waar het niet mocht. (dus teveel afstand plaatsers geplaatst)

Het kan uiteraard ook de voeding zijn, maar normaal gesproken is er 'niets' mis met goedkope voeding, ze zijn alleen niet betrouwbaar.. :o

[ Voor 25% gewijzigd door Kwastie op 13-04-2008 18:15 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• Chillosophy
MadMarky schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:13:
Nu heb je de X-Gear voeding (welke écht troep is) wel vervangen door Recom, maar ook dat is behoorlijk goedkope rommel. Het zou wel erg kwalijk zijn als je nieuwe voeding direct al je moederbord opblaast, maar daar lijkt het eigenlijk wel op... :/
Als de PC uit staat (met spanning) brandt er wel nog een lampje. Ik heb de voeding overigens eerst op een andere, oude PC getest (die de 4 extra pins en de 4 pins voor CPU niet nodig had). Ik weet niet of dat 'bewijst' dat het niet aan de voeding ligt.

ben overigens bang dat als het de voeding is die het moederbord heeft opgeblazen dat ik geen volledige garantie krijg omdat ik de voeding ergens anders heb gekocht :X

• Chillosophy
Kwastie schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:14:
het lijkt er op dat je kortsluiting hebt gemaakt, ik verwacht dat je OF domweg je moederbord vast op de 'de' plaat hebt vastgeschroeft OF één puntje maakte contact op een plek waar het niet mocht. (dus teveel afstand plaatsers geplaatst
Dat is helaas een goede mogelijkheid. Kan ik voor zoiets nog rma aanvragen of is het eigen schuld, dikke bult? Ik weet natuurlijk niet zeker of dit het geval is, maar ik kan me er wat bij voorstellen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Moederbord loshalen en de afstandsbusjes controleren dan he?
En nee, 'user abuse' valt niet onder de garantie.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:13:
Recom zijn prima merken hoor :) Dual-rails. Actieve PPC :) Ik noem dat geen 'goedkope rommel' hoor. Deze PSU's werken prima in hedendaagse systemen. En er wordt echt niet met sub-wattage's mee ge-adverteerd zoals bij Q-tec of Sweex hoor.

Ohw ja. oude gezegde: Een computer werkt op rook. Als de rook eruit is doet ie het niet meer :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 18:27 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ik zou toch ff verder zoeken als ik jou was, want waar rook is, zou toch echt iets verbrand moeten zijn.

Oja, had je vergeten de afstandsbusjes onder het mobo te plaatsen? Er gaan meestal een stuk of 9 onder.

[ Voor 33% gewijzigd door pcgek op 13-04-2008 21:29 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:27:
[...]

Recom zijn prima merken hoor :) Dual-rails. Actieve PPC :) Ik noem dat geen 'goedkope rommel' hoor. Deze PSU's werken prima in hedendaagse systemen. En er wordt echt niet met sub-wattage's mee ge-adverteerd zoals bij Q-tec of Sweex hoor.

Ohw ja. oude gezegde: Een computer werkt op rook. Als de rook eruit is doet ie het niet meer :+
Hun 600w model schijnt inderdaad prima te zijn, maar een 450w voeding voor €25 zal ik nooit vertrouwen...

En dat gezegde geldt trouwens niet enkel voor computers, zowat alles wat op electriciteit werkt heeft die eigenschap ;)

🖥️ | 🚗

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

pcgek schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:25:
Ik zou toch ff verder zoeken als ik jou was, want waar rook is, zou toch echt iets verbrand moeten zijn.

Oja, had je vergeten de afstandsbusjes onder het mobo te plaatsen? Er gaan meestal een stuk of 9 onder.
Wat je juist vaak ziet is dat mensen een afstandsbusje -teveel- plaatsen. Wat volgt is dat dat busje aan de onderkant tegen een aantal banen/pootjes/pinnetjes/geleidende oppervlakken drukt en daarmee sluiting maakt. Poef :/ .

De meeste mensen deugen!

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-04 00:55
Dus de powerknop aangesloten op het moederbord en ingedrukt. Geen enkele fan ging draaien, maar het viel me direct op dat het lampje op het moederbord wel extreem fel ging branden
weet je wel zeker dat je de kabels van de powerknop goed hebt aangesloten ?
kan goed zijn dat die heeft gesnirkt ( sluiting heeft gemaakt )

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Juist de powerknop is echt niet boeiend. Het is gewoon een maakcontact: een korte puls laat de computer opstarten, een contact van een aantal seconden laat de computer uitschakelen. Sluiting op die contacten zorgt hooguit voor een niet werkende computer.

Als je het hebt over de complete frontpanel aansluiting op het moederbord:
Het hele spul werkt op enkele volts. Als kortsluiting maken op een led-aansluiting al iets beschadigd is het hooguit de aansluiting zelf die stuk gaat.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:46:
[...]

Hun 600w model schijnt inderdaad prima te zijn, maar een 450w voeding voor €25 zal ik nooit vertrouwen...
Waarom niet dan? Weet je dat die 450w exact hetzelfde is op het geleverde vermogen na dan die van 600w?

Knap dat je dat zo kan kissen tussen de wattages.

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Geheugen goed ingeprikt? Dit kan aardig roken als het niet goed zit.
Toch een keer losmaken en opnieuw insteken. Aan de pinnen kun je zien waar het gebrand zou kunnen hebben. Verder is het een beetje gissen waar de rook vandaan komt.

• M2M
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

wat betreft voedingen en hun aansluitingen passen alle kabels slechts op een manier. Dus niets forceren. Je 24 pins moboaansluiting past ook maar op een manier. Soms wordt een 20+4 voedingaansluiting geleverd, dan moet dus de 20 pins aansluiting aan de bovenkant, en die 4 aan de onderkant. Past het niet, probeer het dan andersom :)

Dan nog je 4 of 8 pins CPU power aansluiting. 4 pins voor jouw, 8 pins voor dual CPU. Kan ook niets mis gaan, past maar op een manier (lees het boekje om ze niet te verwarren met PCI-E powerconnectors. Die passen echter gelukkig niet op de CPU power aansluiting ;), teminste als je ze niet forceert.

Dan: de afstandsbusjes. Die horen alleen op de plekken te zitten waar ook een gaatje zit voor een schroefje. Zitten ze op meer plekken dan een schroefgat, dan moet je de overbodige weghalen en kijken of daar je mobo niet doorgebrand is.

Dan zoals ook al eerder gezegt even checken of stekkertjes, rambalkjes, cpu, etc, etc, er goed inzit. Begin dus met een kale setup (helemaal niets, mobo er in geschroeft en je voeding er op). Druk je CPU er op, beetje pasta er op (korreltje rijst principe), koeler erop schroeven / drukken, rambalkje er in (ééntje maar!!!), goed vastdrukken, voedingsconnectors er op, videokaartje er eventueel in (misschien heeft die ook een externe voedingsconnector nodig!) en kijk of het loopt. Loopt het dan niet, ga alles nogmaals na, en trek een voor een onderdelen los totdattie het wel doet. Doet een kale setup ook niets, dan is of je voeding stuk, of je moederbord dood (of misschien je mobo en nog meer onderdelen, maar zonder reserve PC onderdelen is dat niet te testen). Stuur het dan terug.

Wil het toch allemaal niet lukken, vraag hulp bij de tweaker om de hoek of laat je pc in elkaar zetten door een (web)shop / winkel

ps. als je een goede voeding hebt (dus van een A-merk, check deze link! voor a-merken) en je hebt een 20 pins aansluiting, maar je moederbord heeft een 24 pins "nodig", dan gaat het in veel gevallen toch werken. Tenzij je een überstroomzuipende videokaart hebt, zijn die 4 extra pinnetjes niet echt nodig. Mocht het wel nodig zijn, dan zijn er ook 20-->24 pins converters te krijgen.

en als laatste, bezuinig nooit op je voeding. Beter een dure voeding en een weekje langer wachten om het geld bij elkaar te hebben voor je nieuwe pc, dan een goedkope nemen en constant BSOD's, brakke systemen, en onstabiele meuk hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 14-04-2008 11:57 ]

-_-

Verwijderd

vraagje: die afstandsbusjes zorgen toch ook voor aarding van het mb of heb ik het mis?
dus er mag er geen 1 ontbreken, want elke busje komt op een gesoldeert aansluitpunt te staan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
Die afstandsbusjes zorgen idd dat je bord geaard wordt. Het maakt echter niks uit of er eentje ontbreekt, die dingen zijn onderling allemaal metelkaar verbonden en ook de backplate van je moederbord zit ermee verbonden.
De enige reden waarom je elk mogelijk afstandsbusje zou monteren is omdat je moederbord nogal doorbuigt als je er geheugen inzet terwijl er afstandsbusjes ontbreken. Vooral die oudere brede borden met DDR en SDRAM slots op 1 print kunnen daar wat van als je de buitenste rand met schroefgaten niet ondersteunt met afstandsbusjes.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:44:
vraagje: die afstandsbusjes zorgen toch ook voor aarding van het mb of heb ik het mis?
dus er mag er geen 1 ontbreken, want elke busje komt op een gesoldeert aansluitpunt te staan.
Moederborden zijn meerlaags printplaten, meestal is er 1 volledige laag aarde om er zeker van te zijn dat alle aard punten hetzelfde zijn. Dus ook de schoefgaten zijn met elkaar verbonden....

Vette shit!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:52
_JGC_ schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:08: Die afstandsbusjes zorgen idd dat je bord geaard wordt.
Lijkt me sterk dat die afstandsbusjes zorgen voor de aarding, heb reeds kunststof exemplaren te koop gezien... Waarmee ik niet zeg dat die comform de wet/richtlijnen zijn!

Je mobo (en andere onderdelen) wordt vooral geaard door de stroomkabels (die zwarte kabeltjes in je molex bijvoorbeeld zijn verbonden met de massa)

En is het gewoon dat "fel brandend" ledje niet dat in rook is opgegaan?

[ Voor 7% gewijzigd door jastas op 14-04-2008 18:31 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:26

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 05:04:
[...]
Waarom niet dan? Weet je dat die 450w exact hetzelfde is op het geleverde vermogen na dan die van 600w?

Knap dat je dat zo kan kissen tussen de wattages.
Zie ook het voedingen topic:
Een richtlijn is dat een goede voeding minimaal 9-10 cent per watt is. (een 650 watt voeding van 35 euro is dus in 99% bagger terwijl een 350 watt voeding van 35 euro best goed kan zijn)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• REDFISH
  • Laatst online: 22-05 15:27

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Kijk alle IC's es na. Bij mij is ook een keer een IC geknapt toen ik een fan verkeerd aansloot. Ik rook het wel, maar kon het niet vinden. Toen ik heel goed keek zag ik dat er een klein rond gaatje in de IC zat.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Check ook ff naar dode insecten rond je toenmalige werkplek. Zijn immers toch berucht geworden vanwege hun kortsluit-eigenschap.

Ik heb trouwens een X-Gear voeding. Al een jaar probleemloos. Soms denk ik dat een voornamelijk prijsverschil wordt gemaakt door de hoeveelheid handen waar (bijvoorbeeld) een voeding door gaat voordat het van de chinees naar jouw voordeur is gekomen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Gman2oo6
MadMarky schreef op maandag 14 april 2008 @ 00:32:
Juist de powerknop is echt niet boeiend. Het is gewoon een maakcontact: een korte puls laat de computer opstarten, een contact van een aantal seconden laat de computer uitschakelen. Sluiting op die contacten zorgt hooguit voor een niet werkende computer.

Als je het hebt over de complete frontpanel aansluiting op het moederbord:
Het hele spul werkt op enkele volts. Als kortsluiting maken op een led-aansluiting al iets beschadigd is het hooguit de aansluiting zelf die stuk gaat.
niet met je eens sluit hem maar eens fout aan ga je lachen en geloof me het snirkt en stinkt goed
eigen ervaring ! je zegt het zelf al het is een maak contact nou geef dan maar eens de verkeerde spanning door op de verkeerde pin ( + op een - heerlijk gevolg ) het hoeft het niet te zijn maar het " kan " wel
Hij geeft zelf aan : powerknop aangesloten,ingedrukt en toen niks behalve een led wat fel gaat branden ... Nou dat was hier dus ook het gevolg .

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Sebazzz schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:17:
[...]

[...]
Er staat niet voor niets richtlijn ;) Je zou 'm ook gewoon kunnen geloven of meer informatie opzoeken over de voeding zelf in plaats van wat loze quotes die alleen maar opgaan voor het gros van de gevallen. Uitzondering maakt regel.

@Gman2oo6 hierboven: pertinente onzin, je stuurt namelijk helemaal geen spanning vanaf je knop naar je moederbord. Er staat op beide pinnen op je moederbord spanning en het enige wat er nodig is is een verbinding tussen die twee pinnen en dat is het enige wat je met je powerknop doet, die verbinding tot stand brengen. Je zou net zo goed een schroevendraaier of paperclip kunnen gebruiken om je pc in te schakelen.

Omdraaien van dat knopje doet dus, in tegenstelling tot wat jij beweert, he-le-maal niets. Je sloopt er niets mee, je kunt er niets mee slopen en je overbelast er ook niets mee.

[ Voor 44% gewijzigd door KneoK op 15-04-2008 20:40 ]

• Gman2oo6
KneoK schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:29:
[...]

Er staat niet voor niets richtlijn ;) Je zou 'm ook gewoon kunnen geloven of meer informatie opzoeken over de voeding zelf in plaats van wat loze quotes die alleen maar opgaan voor het gros van de gevallen. Uitzondering maakt regel.

@Gman2oo6 hierboven: pertinente onzin, je stuurt namelijk helemaal geen spanning vanaf je knop naar je moederbord.
heerlijk mensen die dit zomaar beweren en het niet hebben mee gemaakt
wie zegt dat ik het over de correcte pinnen heb ???
waar ik op doel is dat hij ze op de verkeerde pinnen heeft aangesloten...pff is dat nou zo moeilijk ??
Nu schreeuw jij maar iets raak wat dus nu echt pertinente onzin is

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

KneoK schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:29:
[...]
Er staat op beide pinnen op je moederbord spanning
offtopic:
Technisch staat er maar op 1 pin spanning, er wordt namelijk geen potentiaal verschil gebruikt om de pc aan te zetten maar een contact waarneming. Ofwel 1 pin spanning, de andere sluit de stroomcirkel met het knopje (die andere pin is zijn '0' of zijn 'min'). In theoretische zin ook een potentiaal verschil, maar geen spanning op beide pinnen :p !

De meeste mensen deugen!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Even mierenneuken.
Ik weet dat 1 pin GND is (referentie dus) en de andere 12v.
Maar een spanning is een potentiaalverschil.
Tov -5v staat er op biede pinnen spanning, 17 resp 5v.

• KneoK

KneoK

Gman2oo6 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 01:39:
[...]

heerlijk mensen die dit zomaar beweren en het niet hebben mee gemaakt
wie zegt dat ik het over de correcte pinnen heb ???
waar ik op doel is dat hij ze op de verkeerde pinnen heeft aangesloten...pff is dat nou zo moeilijk ??
Nu schreeuw jij maar iets raak wat dus nu echt pertinente onzin is
Ik zal je nog even quoten:
je zegt het zelf al het is een maak contact nou geef dan maar eens de verkeerde spanning door op de verkeerde pin ( + op een - heerlijk gevolg ) het hoeft het niet te zijn maar het " kan " wel
Ga mij niet aanvallen als je ze zelf niet allemaal op een rijtje hebt... Jij hebt in je post niet aangegeven dat je het over andere pinnen had en je geeft zelf aan dat je bij een maakcontact moet opletten met + en - en je geeft nog eens aan dat je spanning op de contacten zet. Dat is en dat blijft pertinente onzin. Niet terugkrabbelen als het je te heet onder je voeten wordt...

Als jij dit hebt meegemaakt dan heb je geprutst, klaar. Dit is niet standaard en gebeurt alleen als je zelf een fout maakt of lukraak maar pinnen gaat verbinden...

Al heb ik het totaal niet over wat jij zegt, het is geen pertinente onzin maar met aanvulling van Cassius en Boudewijn gewoon een toetsbaar en bewezen feit :O

Waarvoor dank heren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door KneoK op 16-04-2008 13:16 ]

• Gman2oo6
KneoK schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:11:
[...]

Ik zal je nog even quoten:

[...]

Ga mij niet aanvallen als je ze zelf niet allemaal op een rijtje hebt... Jij hebt in je post niet aangegeven dat je het over andere pinnen had en je geeft zelf aan dat je bij een maakcontact moet opletten met + en - en je geeft nog eens aan dat je spanning op de contacten zet. Dat is en dat blijft pertinente onzin. Niet terugkrabbelen als het je te heet onder je voeten wordt...

Als jij dit hebt meegemaakt dan heb je geprutst, klaar. Dit is niet standaard en gebeurt alleen als je zelf een fout maakt of lukraak maar pinnen gaat verbinden...

Al heb ik het totaal niet over wat jij zegt, het is geen pertinente onzin maar met aanvulling van Cassius en Boudewijn gewoon een toetsbaar en bewezen feit :O

Waarvoor dank heren ;)
jij leest mijn verhaal fout maar goed we wijken af van dit probleem

game on

Verwijderd

(offtopic)
Sebazzz schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:17:
[...]

[...]
beetje oud om hier nog op terug te grijpen. als dit waar zou zijn zou je dus een goede voeding kunnen kopen van 650watt voor 65euries.
Niet dat ik weet, maar dit zou ik niet vertrouwen. Maar dan nog vind ik t knap om uberhaupt een voeding te vinden van 650 watt voor 65euries!

(ontopic)
Voedingen kunnen gekke dingen doen, of dit nou een Amerk of Bmerk is.
Jarenlang gedaan met een (volgens tweaker forum onstabiel bmerk) Q-tec 500watt terwijl mijn Antec kortsluiting maakte en gewoon een klap veroorzaakte met een flinke rook pluim. maar gelukkig bleef mijn andere hardware onderdelen intact.

er kunnen uiteraard zoveel dingen zijn die het rook veroorzaakte. misschien een stofdeelte ergens vanuit je kamer? of wat al eerder werd vermeld een vliegje of haartje!
Ik zou het gewoon nog eens proberen en kijken waar de rook vandaan komt, zo snel mogelijk spanningsvrij houden. Desnoods het met een andere voeding proberen.
Als er daadwerkelijk rook vanaf kwam dan is het toch al te laat.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 12:44 ]

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:40:
(offtopic)

[...]

beetje oud om hier nog op terug te grijpen. als dit waar zou zijn zou je dus een goede voeding kunnen kopen van 650watt voor 65euries.
Niet dat ik weet, maar dit zou ik niet vertrouwen. Maar dan nog vind ik t knap om uberhaupt een voeding te vinden van 650 watt voor 65euries!

(ontopic)
Voedingen kunnen gekke dingen doen, of dit nou een Amerk of Bmerk is.
Jarenlang gedaan met een (volgens tweaker forum onstabiel bmerk) Q-tec 500watt terwijl mijn Antec kortsluiting maakte en gewoon een klap veroorzaakte met een flinke rook pluim. maar gelukkig bleef mijn andere hardware onderdelen intact.

er kunnen uiteraard zoveel dingen zijn die het rook veroorzaakte. misschien een stofdeelte ergens vanuit je kamer? of wat al eerder werd vermeld een vliegje of haartje!
Ik zou het gewoon nog eens proberen en kijken waar de rook vandaan komt, zo snel mogelijk spanningsvrij houden. Desnoods het met een andere voeding proberen.
Als er daadwerkelijk rook vanaf kwam dan is het toch al te laat.
Heb voor mijn Topower 600Watt maar 50 Euro betaald (nieuw) en dat is echt een topvoeding gebleken. Houdt mijn hele systeem (Q6600 op 3,4, 8800GTS512, bak randapparatuur) hartstikke stabiel en spanningen wijken minimaal af onder belasting en blijven ruim binnen de marges (tijdens Orthos krijg ik 12,07V, 5,11V en 3,33V, idle zijn de spanningen 12,11V, 5,12V en 3,35V. Uitgelezen met Everest, idle spanning komt vrijwel 1-op-1 overeen met BIOS waardes).

Kabels afkoppelbaar, twee PCI-E lijnen, stille fan. Het is dus absoluut mogelijk voor een mooie prijs een kwaliteitsvoeding aan te schaffen.

Verwijderd

Dat doe je goed dan!
Ik heb voor mijn 700watt 120 euries betaald:p
niet dat ik er niet ontevreden mee ben hoor, maar het is echter wel lastig om tot zo'n koopje te komen zoals jou!

Verwijderd

KneoK schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:29:
[...]
Uitgelezen met Everest, idle spanning komt vrijwel 1-op-1 overeen met BIOS waardes)
Tot zover je claim, uitlezen met Everest is geen betrouwbare meting, doe het eens met een multimeter.

En dan nog kun je een goede hebben, er zullen ook slechtere tussen zitten

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 17:30:
[...]

Tot zover je claim, uitlezen met Everest is geen betrouwbare meting, doe het eens met een multimeter.

En dan nog kun je een goede hebben, er zullen ook slechtere tussen zitten
Dit is gewoon een kwaliteitslijn voedingen. In reviews vrijwel geen negatieve punten en goed rendement. Dual rail, active pfc, 33a op de 12V lijnen. En verder interesseert mij de werkelijke spanning niet, de afwijking tussen idle en fullstress en de stabiliteit terwijl mijn systeem aan alle kanten een opdonder krijgt zegt mij genoeg. En meten is meten, of je dat nu met verkeerde waardes of juiste waardes doet, het verschil tussen idle en stress zal gelijk blijven.

En waarom begin je over claim ? Jaloers dat jij veel meer uitgegeven hebt aan een voeding die kwalitatief identiek is aan de mijne ? De negativiteit druipt er in ieder geval vanaf, beetje zoals die reclame van Volkswagen...

Rating - 9.5/10 and TweakTown's Editor's Choice Award voor de 520Watt om maar wat te noemen...

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 17-04-2008 18:22 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KneoK schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:12:
[...]En meten is meten, of je dat nu met verkeerde waardes of juiste waardes doet, het verschil tussen idle en stress zal gelijk blijven.

En waarom begin je over claim ? Jaloers dat jij veel meer uitgegeven hebt aan een voeding die kwalitatief identiek is aan de mijne ? De negativiteit druipt er in ieder geval vanaf, beetje zoals die reclame van Volkswagen...
En everest is niet meten.
Wie zegt niet dat je mobo sensor gewoon brak is? ;)

* Boudewijn ziet heel veel hw voorbij komen, en heeft het al meerdere malen gehad.
Mijn fluke DMM vertrouw ik voor zoiets bijna blind daarentegen.

• KneoK

KneoK

Boudewijn schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:32:
[...]

En everest is niet meten.
Wie zegt niet dat je mobo sensor gewoon brak is? ;)

* Boudewijn ziet heel veel hw voorbij komen, en heeft het al meerdere malen gehad.
Mijn fluke DMM vertrouw ik voor zoiets bijna blind daarentegen.
Goed goed, de sensor leest uit, Everest geeft weer ;) Een kilometerteller die afwijkt zal nog steeds 20km/u stijgen als je van 40km/u naar 60km/u versnelt, of de afwijking nu 5 of 50km/u is (slecht voorbeeld, je snapt me hoop ik).

Sensor op mijn mobo stuk denk ik niet, op het vorige bordje vergelijkbare waardes. Maar dat is mijn punt eigenlijk niet eens, ik probeerde aan te geven dat het best mogelijk is om een goede voeding aan te schaffen voor weinig geld, je zult alleen moeten zoeken of geluk moeten hebben er tegenaan te lopen.

Wat ik met Volkswagen reclame bedoelde was dat hij gewoon in 2 zinnen drie negatieve punten aankaart, "claim", geen betrouwbare meting (kan ik in meegaan) en al zou ik wel een goed exemplaar hebben, dan zitten er vast ook flutexemplaren tussen en dat is gewoon niet waar, reviews van 480 tot 2000 (!!!) Watt Topower voedingen zijn allemaal lovend, veel gebruikt in servers.

Hoewel je Fluke absoluut betrouwbaarder is vind ik gebruikservaring een belangrijkere factor en mijn ervaring is al 3 kwart jaar rockstable op verschillende platformen.

[ Voor 27% gewijzigd door KneoK op 17-04-2008 20:23 ]

• Chillosophy
Ik wil jullie allen bedanken voor de uitgebreide reacties :)

Zeer waarschijnlijk heeft het inderdaad met de afstandsbusjes te maken. Mijn grote vraag is nu; heeft het zin om het nu nog eens te proberen? Het lijkt mij sterk dat iets electrisch nog kán werken als er rook uit is gekomen en kortsluiting is ontstaan. Ik wil ook zeker niet het risico lopen dat het geheugen of de CPU defect raakt, want dat is vele malen prijziger dan het moederbord. Overigens heb ik geen idee of die onderdelen defect zijn geraakt; hoe groot is die kans? Is het uberhaupt mogelijk?

Ik heb in tussentijd niet nog een poging gedaan ook maar iets aan te sluiten wegens frustratie en tijdgebrek dus ik weet niet wat er allemaal defect is.

Ik ben erg bang dat ik ontzettend veel kosten ga maken door mijn eigen onwetendheid. Dit was ook waarschijnlijk de laatste keer dat ik een PC zelf in elkaar zet, de risico's zijn me te groot voor deze kosten. Ik heb echter op dit moment niet het geld om het alsnog in elkaar te laten zetten door een bedrijf.

offtopic:
Om nog een offtopic verhaal af te sluiten; mijn voeding kostte 45 euro voor 450 watt. Norrod staat echter niet bekend om de laagste prijzen, daarom zal die richtlijn sowieso met een grote korrel zout genomen moeten worden

• Chillosophy
Ik heb de PC nog eens in elkaar gezet, goed gelet op de afstandsbusjes.

En hij start gewoon op! Ik kom in de bios, temperatuur blijft stabiel op 20 graden. Fans draaien, beide geheugenreepjes nog in orde. Ik ben blij verrast, dit had ik echt niet verwacht! :)

Morgen ga ik Windows er op zetten en eens goed stresstesten, ben benieuwd!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Gaaf!
Ik ben heeel benieuwd waar nu de rook uit kwam, maar ik gok dat we dat - net als de bloedgroep van jezus - nooit te weten komen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• KneoK

KneoK

Wellicht een stofje dat in rook opging of een soldeerpuntje dat even sluiting maakte en kort vloeibaar is geworden ofzo.

Al gestresst ? Ben wel benieuwd of er inderdaad niets aan de hand is.

• Chillosophy
KneoK schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:05:
Wellicht een stofje dat in rook opging of een soldeerpuntje dat even sluiting maakte en kort vloeibaar is geworden ofzo.

Al gestresst ? Ben wel benieuwd of er inderdaad niets aan de hand is.
Crysis een tijd laten draaien, niks gemerkt. Temperatuur van de CPU blijft ook permanent rond de 30, dus dat lijkt goed zover :)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:04

Dark

who tweaked the light?

als er op het contactpunt korte tijd 20A of meer staat dan rookt het wel ff, voordat de voeding door heeft dat dit niet de normale belasting is maar sluiting gaan wel enkele 10e seconden voorbij, en in die tijd kan een printbaan wel even zo heet worden dat de lak begint te roken... dan grijpt de voeding in en schakelt zichzelf uit...met een beetje geluk is het enkel wat lak van de printplaat ...als de extra bus bijvoorbeeld onder de atx connector zat zouden ook de draden zelf of de contactjes in de atx-connector heet kunnen worden... het hangt er allemaal vanaf hoe de stroom gelopen is tijdens de sluiting ...
Pagina: 1