Cat5 kabel langer dan 150 meter

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:05
mace schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 12:34:
Waarom heb je het modem helemaal daar? Dat is toch onzin, die kan het beste zo dicht mogelijk bij waar de kabel het huis binnen komt. Vervolgens kan je dus met UTP kabel naar waar je maar wilt.

Maar goed, koop gewoon een netwerktester i.p.v. te kloten met multimeters en verbindingsstukjes. :P

Zoiets dus, lekker goedkoop: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1261
Hmmm naar zowiets was ik wel opzoek ja...wellicht dat dat werkt. Maar om even antwoord te geven op waarom het modem helemaal hierboven staat...

Dat komt omdat ze tijdens de bouw van ons huis bezig waren ook hier kabel aan te leggen door de straat...en toen is dus de kabel aansluiting door de jongens van Essent ergens gelegd wat niet bepaald handig is...Onze hoofdaansluiting met WC-doos zit namelijk ergens in de kruipruimte onder het toilet :P

Het is daar een vochtige ruimte en alles (waar ook geen netstroom ligt dus), dus niet ideaal om daar het modem te plaatsen. Gezien we wel door het hele huis COAX parallel doorverbonden hebben liggen, dus voor iedere TV een R/TV splitter, kon ik het modem ook hierboven aansluiten, en dat werkt prima dus dat is geen probleem.

Ik zou het modem dus theoretisch ook in de woonkamer / meterkast kunnen zetten, maar dan moet ik alsnog met dezelfde CAT5e kabel die nu ligt naar boven...en die werkt dus helaas niet :?

@hierboven:

de nummering van de kabeltjes klopt denk ik...ik ga het dadelijk nog eens dubbelchecken, maar ik heb het gewoon in straight gemaakt...en gewoon aan beide kanten dezelfde volgorde aangehouden.

en thnx voor de antwoorden natuurlijk. Ik denk dat ik dan toch maar voor de zekerheid nieuwe connectortjes ga knijpen...misschien maken ze opzichzelf geen goed contact in de router / laptop. Die pinnetjes daarvan zijn toch een stuk kritieker opgesteld dan in die verbindingsstukjes waarmee ik het getest had.

Want als het niet aan de weerstand ligt, zoals je zegt...dan moet het wel sowiets zijn...of zou het nog iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij over de gehele 40 meter langs de hoofdstroomkabels voor deze groep (kamer/zolder/garage) liggen en dat die voor interferentie zorgen ofzo? Door een EM veld dat ze creeren (ik bedenk maar wat wilds :P)

[ Voor 16% gewijzigd door StraightOn.NL op 26-10-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

StraightOn.NL schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:17:
de nummering van de kabeltjes klopt denk ik...ik ga het dadelijk nog eens dubbelchecken, maar ik heb het gewoon in straight gemaakt...en gewoon aan beide kanten dezelfde volgorde aangehouden.
100mbit gaat alleen over de binnenste 4 draadjes.
Als je nou niet dat kruis erin hebt zitten (1,3,4,2 bij wijze van spreken) dan gaat het niet werken, al helemaal niet over zo'n afstand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
mace schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:22:
[...]

100mbit gaat alleen over de binnenste 4 draadjes.
Als je nou niet dat kruis erin hebt zitten (1,3,4,2 bij wijze van spreken) dan gaat het niet werken, al helemaal niet over zo'n afstand. ;)
Hmmmm dat zou wel eens kunnen :D

kan inderdaad zijn dat ik mij daarin destijds vergist heb inderdaad...wel erorm dom als dat zo zou zijn...ik kan me herinneren dat ik het toen heb opgezocht en heb gedaan zoals het op een website ergens stond (wellicht ook verkeerd...of toch verkeerd aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.inf.aber.ac.uk/ns3/networking/network-operations/images/network%20diagrams/UTP%20colour%20code.JPG

ff voor de zekerheid: Als ik het goed begrijp moet dat kruis dus maar aan 1 kant maken toch...dus aan een kant maken zoals het in het plaatje staat...en aan de andere kant gewoon oranje/oranje-wit groen/groen-wit blauw/blauw-wit bruin/bruin-wit

::edit::

nee fuck...nu ben ik helemaal in de war...Ik ga het dadelijk nog maar eens goed opzoeken en controleren :P Ik begrijp de pin-outs ff niet meer...wellicht een link naar een duidelijk site :)

Wel enorm dom als dat de fout blijkt te zijn...maarja ik ging er stiekem van uit...dat ik het destijds wel goed had opgezocht en aangesloten...ahum dus...

[ Voor 15% gewijzigd door StraightOn.NL op 25-10-2008 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
100 mbit gaat niet over de middelste 4 draadjes, maar over pin 1,2,3 en 6, waarbij 1 en 2 n getwist aderpaar zijn, en 3 en 6 ook een getwist aderpaar zijn.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

StraightOn.NL schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:27:
Hmmmm dat zou wel eens kunnen :D
-knip-
Ze moeten aan beide kanten hetzelfde zijn.
FatalError schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:37:
100 mbit gaat niet over de middelste 4 draadjes, maar over pin 1,2,3 en 6, waarbij 1 en 2 n getwist aderpaar zijn, en 3 en 6 ook een getwist aderpaar zijn.
Je hebt gelijk, ik heb me vergist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
mace schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:56:
[...]

Ze moeten aan beide kanten hetzelfde zijn.

-knip-
Maar de volgorde van kleuren maakt dus eigenlijk niets uit...zolang je het maar aan beide zijden hetzelfde doet...dat is wat ik heb ook heb gedaan...(destijds)

Ik heb aan beide kanten, met de contactpuntjes omhoog (naar je toe als je kijkt) van links naar rechts:

groen
groen-wit
bruin
bruin-wit
blauw
blauw-wit
oranje
oranje-wit

dat zou dan toch ook goed moeten zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

StraightOn.NL schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:34:
[...]

Maar de volgorde van kleuren maakt dus eigenlijk niets uit...zolang je het maar aan beide zijden hetzelfde doet...dat is wat ik heb ook heb gedaan...(destijds)
Dat maakt wel degelijk uit. (Niet de fysieke kleur natuurlijk, maar wel welke aders waar heen gaan.)
Niet dus.

Niet eigenwijs doen, en gewoon de kleuren aanhouden. Er is een reden dat 't er zo uitziet en niet anders :P

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 25-10-2008 18:36 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
StraightOn.NL schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:34:
[...]

Ik heb aan beide kanten, met de contactpuntjes omhoog (naar je toe als je kijkt) van links naar rechts:

groen
groen-wit
bruin
bruin-wit
blauw
blauw-wit
oranje
oranje-wit

En daarom werkt t dus brak. Zoals al eerder genoemd, ethernet gebruikt 1-2-3-6. In jouw situatie dat dus groen groenwit bruin en blauwwit.

Bij een GOEDE kabel zul je zien dat je exact 2 paren gebruikt (3 en 6 zijn 1 paar). De twisting tussen de paren is om storingen te voorkomen vooral bij langere lengtes.
En dan krijg je de meest gekke ellende, puur door een verkeerde twisting.

In principe maakt t niet uit welke kleuren je gebriukt, als je maar netjes 2 getwiste paren gebruikt. Praktisch is dat echter niet, dus gebruik gewoon de normale kleurvolgorde.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 25-10-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
DJSmiley schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:43:
[...]

En daarom werkt t dus brak. Zoals al eerder genoemd, ethernet gebruikt 1-2-3-6. In jouw situatie dat dus groen groenwit bruin en blauwwit.

Bij een GOEDE kabel zul je zien dat je exact 2 paren gebruikt (3 en 6 zijn 1 paar). De twisting tussen de paren is om storingen te voorkomen vooral bij langere lengtes.
En dan krijg je de meest gekke ellende, puur door een verkeerde twisting.

In principe maakt t niet uit welke kleuren je gebriukt, als je maar netjes 2 getwiste paren gebruikt. Praktisch is dat echter niet, dus gebruik gewoon de normale kleurvolgorde.
aaaah oke :) ik snap het...de twisting zorgt er dus voor dat je geen rare interferenties van de kabels onderling krijgt...EM / veld / whatever....neem ik aan?

Dan ga ik dat proberen volgens het schema zoals je had gepost!

Erg bedankt voor de info! Ik was blijkbaar toch niet helemaal goed genoeg op de hoogte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Durr, networking 101. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Je zou eventueel ook nog DD-WRT op je Linksys WRT54GS V6.0 kunnen zetten, om zo het vermogen omhoog te schroeven om op die manier meer bereik te krijgen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Puch-Maxi schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 02:00:
Je zou eventueel ook nog DD-WRT op je Linksys WRT54GS V6.0 kunnen zetten, om zo het vermogen omhoog te schroeven om op die manier meer bereik te krijgen.
Zo goed als zinloos.

1 kant kan wel harder gaan zenden, maar als de andere kant niet harder terugzend kom je er nog niet... Je kan hier alleen iets mee winnen als de ontvanger harder zend dan de linksys, dan kun je ze op een gelijk nivo krijgen.

Een antenne versterkt, ongeacht ontvangst of zenden. Dan krijg je wel meer bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 02:00:
En dit heeft veel te maken met het probleem van de CAT5.

Ik weet bijna zeker dat je problemen zijn opgelost als je de kabels op de correcte TIA568 norm monteert op de RJ45 schoen. Mocht dit echt niet baten dan heb je waarschijnlijk wat storingen in de kabel die je krijgt van omliggende kabels (stroom e.d.). Dan kun je altijd nog STP leggen (lekker duur enzo :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
BlueKeenan schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:29:
[...]

En dit heeft veel te maken met het probleem van de CAT5.

Ik weet bijna zeker dat je problemen zijn opgelost als je de kabels op de correcte TIA568 norm monteert op de RJ45 schoen. Mocht dit echt niet baten dan heb je waarschijnlijk wat storingen in de kabel die je krijgt van omliggende kabels (stroom e.d.). Dan kun je altijd nog STP leggen (lekker duur enzo :P)
Ik ben van plan het morgenavond te gaan testen...morgen even wat nieuwe RJ45's halen. Ik laat wel weten of het lukt...thnx for so far! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

StraightOn.NL schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:38:
[...]

Ik ben van plan het morgenavond te gaan testen...morgen even wat nieuwe RJ45's halen. Ik laat wel weten of het lukt...thnx for so far! _/-\o_
RJ45 zou ik niet halen. 8P8C modulaire connectors werken beter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 15:17
burne schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 12:47:
Klopt de nummering van aders?
[afbeelding]

Zoals je ziet is er iets aan de hand met blauw en groen, en daar worden vaak fouten mee gemaakt. Als je groen en blauw omgewisselt hebt maar wel in de goede onderlinge volgorde mag dat ook, maar vaak zie je mensen oranje/oranje-wit groen/groen-wit blauw/blauw-wit bruin/bruin-wit doen, en dan heb je een kabel die op korte afstand nog wel werkt maar onbetrouwbaar en op langere afstanden gewoon niets doet.
Hmmm niet helemaal, je moet dan de verbinding gewoon op 10Half Duplex forceren :)

Weet nsa nog uit zijn eerste netwerkkabel knijp periode :) Snelheid was niet kritisch en was allang blij dat de connectors er "correct" aanzaten :9

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nsa1984 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:13:
[...]

Hmmm niet helemaal, je moet dan de verbinding gewoon op 10Half Duplex forceren :)

Weet nsa nog uit zijn eerste netwerkkabel knijp periode :) Snelheid was niet kritisch en was allang blij dat de connectors er "correct" aanzaten :9
Er is verbinding ! mooi volgende.
En vervolgens (5 jaar later) zeuren dat ze er geen Gbit over kunnen pompen.
Pagina: 1 2 Laatste