Zo te zien moeten wij onze prijzen maar eens flink omhoog gaan gooien. Ik ben MSCE certified (waar ik verder niks wil zeggen, behalve dan dat het geen hobbymatig werk is) en doe ook regelmatig (nieuwe) server installatie's (vervanging van server of nieuwe server), vaak zie je dat de workstation niks waard zijn (Acer's met Windows MCE er op

), welke na 2 jaar gebruik vol zitten met spyware, gevolg, workstations ook her installeren.
Het uurtarief wat wij rekenen is echt laag, en ik heb onlangs ook met mijn baas gesproken over een verdubbeling van het tarief, omdat ik het bijna op het belachelijke af vind wat wij vragen per uur, zeker voor bedrijven waar de verantwoording hoog is, is het redelijk normaal om een hoger uur tarief te vragen.
Helaas als ik ergens klaar ben zie ik vaak dat ik al snel zo'n 20 uur bezig ben geweest. Zo'n bedrijf krijgt dan een hogere rekening als ze dachten, vervolgens hebben ze dus weer een probleem daar mee, terwijl alles 100% werkt!
Omdat je een lager uur tarief hebt veerwachten bedrijven ook dat alles maar goedkoop is denk ik, ik zou zeggen dan zouden ze eens ergens anders moeten kijken wat het daar allemaal kost.
En ik ben dan nog schappelijk, want de installatie van de server zelf is er niet eens bij ingecalculeerd (is nou ook niet zó veel werk, Windows installatie wijst zicht vanzelf, Exchange etc. is gewoon een routineklus, updates gaan ook zowat automatisch).
Wat wij ook regelmatig doen is een eigen bouw server leveren in plaats van HP.
Dit doen wij omdat HP een stuk duurder is (wel krijg je dan 3 jaar garantie), maar ook omdat mocht er iets stuk gaan, een "normale" server, eenvoudiger iets te vervangen is dan bij een HP.
Voor kleinere bedrijven is het op zich geen enkel probleem om zelfbouw te leveren, maar dit doen wij ook om de kosten laag te houden, sommige bedrijven letten erg op de centen, maar wij willen toch een goed product en goede service afleveren, helaas gaat goedkoop en goede service niet altijd samen, maar we doen ons best.
Verder leveren wij altijd bij bedrijven HP, dus HP server's, HP workstation's, alles HP. Wij hebben hier goede ervaringen mee, dus zie niet waarom voor een ander merk te gaan (behalve dan door ons zelf samengestelde servers).
Wat ik ook vaak zie, hoe sommige bedrijven dat doen, is een offerte als volgt samen stellen:
Men neemt gewoon een standaard HP server/workstation/etc, en dan als volgt:
HP workstation: € 1000
Windows XP Pro: € 150 (zit dus eigenlijk al standaard op die HP's, maar dat weet de klant niet)
Installatie/afleverkosten: € 100
Naar mijn idee krijg je dan een oneerlijke offerte, maar het werkt wel.
Server's kun je vaak ook leveren met een nacalculatie, je kan van te voren niet zeggen wat er allemaal nog te doen is om alles in orde te krijgen. Zeker als er al workstation's staan zie je vaak dat deze al vol zitten met troep, dus moeten ze eerst opnieuw geinstalleerd worden.
[
Voor 37% gewijzigd door
eX0duS op 30-04-2008 09:55
]