kwiebus schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 00:19:
Ik heb bij dit soort offertes meestal de indruk dat men de uren nogal ruim inschat, zo ook in dit geval.
Als ik bijvoorbeeld een server aanschaf en deze niet zelf uit de doos haal en in een rack hang ben ik al €380 kwijt. Tel uit je winst zou ik dan zeggen.
Maar als er een mannetje voor moet komen rijden ( x kilometer, y reistijd ) ipv een koeriersdienst.
Dan heb je nog het risico dat de server DOA is waardoor het mannetje weg moet rijden ( 2x kilometer, 2y reistijd ) inclusief server. Dan moet de server wederom gebracht worden ( 3x kilometer , 3y reistijd ).
Dan ziet het mannetje opeens dat het rack een chaos is waardoor de server er niet ingehangen kan worden zonder andere draden te beschadigen, hij moet eerst het rack eens ordenen ( 3x kilometer, 3y reistijd, 1z onderhoudstijd ) dan moet het rack er nog ingehangen worden en dan blijkt opeens dat de maat van het 19" rack van de klant niet is zoals doorgegeven, dus wederom mannetje terug ( 4x kilometer, 4y reistijd, 1z onderhoudstijd ) en weer heen ( 5x kilometer, 4y reistijd, 1z onderhoudstijd ) hang de server in het rack ( 5x kilometer, 4y reistijd, 1z onderhoudstijd, 1a ophangtijd )
Dat is een schromelijk overdreven worst case scenario waarbij nog niet eens is meegeteld wat het mannetje kost aan uurtarief om bij jou koffie te leuten ipv andere klanten te helpen.
Maar die 380 euro is toch voor een groot gedeelte opgebouwd uit het risico dat dit kan gebeuren ( oftewel als het niet gebeurd maken ze vette winst, als het wel gebeurt bij jou maken ze minder vette winst ( winst is afkomstig van de andere klanten waar het wel goed gaat ) en als het bij alle klanten gebeurt dan maken ze een beetje verlies )
Maar zo wordt er wel gerekend.
Dan laat ik ook nog buiten beschouwing de risico's / trucjes als : DOA moet eerst bewezen worden als de klant het zelf monteert, oftewel zelf monteren van de klant leidt tot minder aangemelde te crediteren DOA's. Als een mannetje iets komt ophangen en het werkt niet is het automatisch een DOA ( alhoewel je waarschijnlijk wel de uren gefactureerd krijgt die het mannetje bezig is met troubleshooting )
Vanuit een bedrijf wat winst wil maken kan ik deze berekening wel begrijpen.
Simpel voorbeeldje, wij denken er ook over om computers met een stuk software te gaan leveren. Voor de computers verwachten onze klanten ook garantie, garantie loopt via een extern klein bureautje wat alleen kilometers + uren + materiaal aan ons berekend. Alleen die computers gaan door het hele land afgezet worden, dan komen wij tegen het feit aan dat wij best voor een monitor die stuk is een kansberekening kunnen maken. Maar wat als het snoertje van een muis van een computer in limburg breekt, moeten wij dan kilometers + uren gaan meeberekenen voor een muis? Of wat als er in friesland een muissnoertje breekt?
Feitelijk gaat het er op neer komen dat onze buren gigantisch veel gaan betalen voor garantie omdat wij in de garantie ook mee moeten nemen dat er in friesland / limburg een muis stuk kan gaan.
Wij hoeven geen winst te draaien op de garantie, maar wij willen zeker geen verlies draaien als er opeens in limburg / friesland veel toetsenborden / muizen stuk gaan.
En op zo'n manier kom je aan een bedrag van 380 euro voor het uitpakken en in het rack hangen van een server.