[Vista] Verdwenen ruimte op C: ?*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.662 views

• martijnmaas370
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo, ik heb een laptop met daarop geinstalleerd Windows Vista Ultimate.
Mijn HD van 160GB heb ik gepartioneerd in 2 schijven: een C schijf van 25GB en een D schijf van 125GB, Op de C schijf staat mijn windows installatie. Alleen heb ik nu plotseling nog maar 600mb op deze schijf over. Als ik alle mappen selecteer in de C schijf, staat er: "Grootte op schijf: 18,8GB" er is dus meer dan 5GB verdwenen. Waar ligt dat aan? ik heb de schijf al opgeruimd, en gedefragmenteerd, maar dat hielp niet. Iemand een idee?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Hidden files? pagefile?

Money for nothin' and your chicks for free

• martijnmaas370
oke, de pagefile is 2350MB, maar is dan die 3GB allemaal hidden?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Gebruik je hibernate?

☻/
/▌
/ \

• martijnmaas370
Ja soms wel, maar dan slaat hij toch pas alles op wanneer hij op hibernate gaat? Ik bedoel: tijdens het computeren zou je dan toch die ruimte niet kwijt zijn?

Verwijderd

ook al deel je ze in je hebt nooit die volledig grote van 25 gb, dit omdat 8 bits 1 byte is...dus die waardes kloppen nooit...maar als je nog maar 60 mb over hebt ius wel heel weinig, toch raad ik je aan om voor vista de c: schijf iets groter te maken...

Je zou Tree Size eens kunnen installeren dan rechtermuisnop o C: en dan treesize this, dan kun je zien in welke mappen de grootste files zitten en kun je daarin zoeken...het zou ook in een hidden map kunnen zijn..

Heb je office geinstalleerd en de installatiebron niet verwijderd?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

check hiberfile.sys eens

een leuke voor je overzicht is een gouwe ouwe sequoiaview
http://w3.win.tue.nl/nl/o...sualization/sequoiaview//

Iperf

• martijnmaas370
Ik heb office geinstalleerd ja, maar waar moet ik die installatiebron dan verwijderen?

Verwijderd

Hij heeft een laptop, dikke kans van ja dus.
Hibernate is paar GB met beetje pech, pagefile ook, dus daar heb je je paar verdwenen GB.
Ook willen Reclycler op C: nog wel eens groot woorden.

Gewoon even via Tools/folder options/ tabje view, en dan Hide protected operating system files uit zetten. (Engels)

Kan je het zo zien.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titel aangepast zodat de Windows versie er ook bij staat.
Zoals je ziet aan zowat elk ander topic hier is dat de gewoonte - neem even een kijkje in de Windows Clients - Policy wat er nog meer verwacht wordt hier :)

Bijvoorbeeld: je zou eens kunnen kijken of dat soort dingen al in een FAQ genoemd worden, omdat er herstelpunten aangemaakt worden (en die nemen ook ruimte in beslag).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

martijnmaas370 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:37:
Ja soms wel, maar dan slaat hij toch pas alles op wanneer hij op hibernate gaat? Ik bedoel: tijdens het computeren zou je dan toch die ruimte niet kwijt zijn?
Als de mogelijkheid om te hibernaten aan staat zal hij een gedeelte (grootte van RAM) reserveren om te kunnen hibernaten en ook wanneer hij niet actief naar hibernate gaat.

☻/
/▌
/ \

• martijnmaas370
OK, de MSOCache is nu verdwenen, heb nu weer 1,26GB tot mijn beschikking.Er staat ook nog een verborgen folder ProgramData van 2GB, is het veilig om deze te verwijderen?En waar kun je dat Hibernaten dan precies de-activeren?

[ Voor 26% gewijzigd door martijnmaas370 op 10-04-2008 15:44 ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
martijnmaas370 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:43:
OK, de MSOCache is nu verdwenen, heb nu weer 1,26GB tot mijn beschikking.Er staat ook nog een verborgen folder ProgramData van 2GB, is het veilig om deze te verwijderen?En waar kun je dat Hibernaten dan precies de-activeren?
MSOcache verwijderen is niet zo handig ivm toekomstige updates. :/

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Haaglander schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:26:
[...]

MSOcache verwijderen is niet zo handig ivm toekomstige updates. :/
Wat is het probleem daarmee dan?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja, Lijkt me dat je hier toch wel een beetje je gezond verstand voor kan gebruiken.

Program Data is (hoe kan het ook anders) data die door programma's gegenereerd of gebruikt wordt.
Zomaar wegknikkeren lijkt me niet echt verstandig.

MSOCache is de lokatie waar de herstelbestanden van Office worden neergezet.
Office updates kunnen dan mogelijk niet meer geinstalleerd worden als je die verwijdert.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

k heb precies t zelfde probleem, mn C partitie is 30 gig en 20 gig is maar gebruikt geeft ie aan als je alles selecteerd (verborgen mappen er bij). hij geeft nu aan dat er nog maar 2 gig vrij is, dus waar de rest blijft is mij ook een raadsel. misschien dat vista t expres zegt dat er minder is zodat vista wat meer kan gebruiken voor updates of zo?

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Hibernate-file,sysfile, systeembestanden etc dus. Vista houdt heus geen ruimte extra vrij voor updates. Je kunt bijv via http://w3.win.tue.nl/nl/o...sualization/sequoiaview// kijken waar de ruimte naartoe gaat.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

maar waarom wordt dit niet weergegeven bij eigenschappen? dit staat toch ook gewoon ergens.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:55:
maar waarom wordt dit niet weergegeven bij eigenschappen? dit staat toch ook gewoon ergens.
Waarschijnlijk omdat je verborgen bestanden én verborgen systeembestanden weergeven aan moet hebben staan wil je dat kunnen zien, en je de System Volume Information folders niet in kan (alleen SYSTEM).

Verwijderd

ah ok, weer wat wijzer geworden :)

• ProperChaos
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rechtermuisknop op C, eigenschappen, schijfopruiming, Bestanden voor alle gebruikers, toestaan/doorgaan, dan even wachten, dan naar tabblad 'Meer opties', en de tweede Opruimen... kiezen.

Verwijderd oude herstelpunten, scheelt bij mij zo'n 4GB per game/programma wat ik geinstalleerd heb.

• martijnmaas370
is die map "programdata" dan ook een herstelpunt oid?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

alt-92 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:58:
Mja, Lijkt me dat je hier toch wel een beetje je gezond verstand voor kan gebruiken.

ProgramData is (hoe kan het ook anders) data die door programma's gegenereerd of gebruikt wordt.
Zomaar wegknikkeren lijkt me niet echt verstandig.
Iets wat je met wat eigen inzicht en inzet ook wel zelf kan concluderen toch (als in: kijk zelf wat er in die folders staat)? :)

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:45

Kwastie

Awesomeness

Vista heeft ook nog wel eens probleemen met de Temp map, deze bleek 10 gb groot te zijn bij mij en bij een klasgenoot was deze zelfs 25gb groot te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Kwastie op 10-04-2008 23:01 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02 22:28
Kwastie schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:01:
Vista heeft ook nog wel eens probleemen met de Temp map, deze bleek 10 gb groot te zijn bij mij en bij een klasgenoot was deze zelfs 25gb groot te zijn.
Dat hebben/hadden alle Windows versies dus niet alleen Vista.

Let overigens ook op systeemherstelpunten (deze willen soms tot wel 10% ruimte van de schijf innemen).

• ProperChaos
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
martijnmaas370 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:45:
is die map "programdata" dan ook een herstelpunt oid?
Nee, in de ProgramData map staan over het algemeen de configuratie bestanden van programma's.

• genotsknots
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik heb hier ook hetzelfde probleem.

Vista Ultimate 32bit NL SP1, 2x 250GB

Als ik eigenschappen op mijn C schijf doe, dan zegt hij me dat ik 101GB in gebruik heb. Wanneer ik alles selecteer in mijn C schijf dan heb ik maar 26,7GB in gebruik.

Mijn hibernate en page bestanden zijn ieder 3GB groot.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ten overvloede:
OM FAQ / Beleid - Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?

Windows Clients - FAQ - Windows zegt dat ik veel ruimte in gebruik heb?

En de daarin genoemde tips.

Omdat er maar weinig schot in de zaak zit en dit eigenlijk een Basic 101 vraag is (daarom staat ie zelfs in beide genoemde FAQs) gaan we deze toch echt sluiten.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.