pven schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:05:
[...]
Een rechtswinkel kan je ook van advies dienen, ik heb alleen geen idee hoe dat werkt.
Hoe-dan-ook: als hij het voor wil laten komen, dan is het raadzaam om juridische advies in te winnen. Al is het maar dat je de termen kent waar men mee gaat gooien.
[...]
Ik heb sterk het gevoel dat de koper achteraf spijt heeft gekregen van zijn aankoop en daarom maar met een schroevendraaien (oid) er een gat in heeft geprikt in de hoop om de koop ongedaan te maken. Het is uiteraard zeer opvallend dat de boot zowel lek zou zijn als dat de motor niet goed is, omdat hij dit op de dag van aankoop uitgebreid had kunnen controleren.
Kan je over de betreffende koper niets vinden op Google? Kan best zijn dat hij dit soort geintjes bij andereb ook heeft geprobeerd.
heb zijn laatste 2 email ff gequote
Het maakt niet uit of jij mij garantie geeft. Het nieuw burgelijk wetboek bepaald dat de verkoper moet zorgen dat het verkochte goed kan doen waarvoor het bedoeld is. Een boot is bedoeld om te varen en deze zinkt als je er niets aan doet, een motor moet lopen een ook stationair en deze slaat af.
De boot is geen prikkie er zijn er genoeg voor deze prijs die wel tip top in orde zijn.
Met de getuigen, de foto's is het volgens mijn rechtsbijstand een zekere zaak en kan ik de boot en motor geheel laten repareren, de kosten gaan ze op de verkoper verhalen, desnoods via een rechtszaak.
Ik wil niet al te moeilijk doen, maar ik heb duidelijke foto's genomen, je ziet aan de weggesleten verf dat dat al lang zo is. Daarnaast heb jij zelf toegegeven dat je de onderkant geschilderd hebt met blauwe verf (je verwees nog naar je tuinspullen die er ook mee geschilderd waren) dus jij kon weten of wist van die doorgesleten plekken. De motor was ook een duidelijke zaak want deze liep al niet naar behoren stationair bij aflevering (terwijl je wist dat ik hem wilde horen lopen).
Ik moet dus op diverse fronten aanzienlijke kosten gaan maken als ik het zelf opknap. Ik geef je tot morgenvroeg 10.00 uur de keuze om hier een bijdrage in te leveren. Ik wil echt niet het onderste uit de kan, maar ik moet hier ook tijd en geld in investeren. Daarom neem ik geen genoegen met minder dan 300 euro tegemoetkoming in de kosten.
Als je dit niet wil of ik voor morgen 10.00 uur niets hoor, meld ik de zaak aan bij de rechtsbijstand verzekering en gaan wij de volgende kosten op jouw verhalen, mijn jurist zegt dat dit zeker reeel is en lukt:
1. expertise van de schade
2. in orde brengen van de motor
3. reparatie van de lekken/gaten door een CE gecertificeerde polyesterverwerkende jachtwerf.
Als de zaak in gang gezet is, wil ik het ook niet meer terugtrekken of schikken. Ik vind het heel jammer dat je niet meer begrip toonde in de eerste email met zoveel bewijs erbij.
Hierin vraagt de koper specifiek geld, waarom exact dat bedrag is mij niet duidelijk.
Hierop heeft mijn vader samen met mij het volgende gereageerd.
Toen wij die koop hebben afgesloten ben je 3 uren bezig geweest om de boot te inspecteren tevens heb je de motor werkend gezien.
Nu krijg ik van jou een mailtje na 13 dagen dat de motor niet werkt en dat de boot lekt.
Van te voren is de boot getest de motor werkte en geen lekkage.
Nu krijg ik dus opeens te horen van de motor en de zogenaamde lekkage. De motor werkte perfect dus snap niet dat je daar zonodig aan moest komen.
De lekkage dit kan je zelf hebben veroorzaakt door op de boot te springen tijdens je inspectie hierover kunnen we alleen maar speculeren.
Betreft over het verven:
Hij is geverft terwijl hij op de steunen stond vandaar dat het niet onder de steunen geverft was.
Je hebt tevens als dreigmiddel het recht erbij gehaald.
Wij weten beide dat het recht een lange dure weg is en dat jij heel lastig kan aantonen dat de zogenaamde lekkage voor de koop er al was. Het feit dat de motor ook niet meer werkt zet je zwak in de zaak, aangezien ik kan aantonen dat deze voorheen wel werkte doormiddel van diverse getuigen.
Ik weet zeker van mijzelf dat ik de boot in goede conditie aan jou geleverd heb.
Volgens het recht ben ik je helemaal niks verplicht en als je er een rechtzaak van maakt verhoog je alleen je eigen kosten/tijd.
Toch ben ik bereid jou een beetje te compenseren, dit puur om het feit dat een rechtzaak mij ook tijd kost.
Dus stuur mij graag de gemaakte kosten van de lekkage en ik zal kijken wat ik hier voor je kan doen.
Achteraf hadden we beter deze email niet kunnen sturen, maar goed wij hoopten erop dat het dan voor beide partijen was afgelopen aangezien mijn vader op dit moment best wel van zijn stuk is.
Zijn reactie op deze email is
Het is voor mij helemaal niet opgelost en je zegt dingen die niet waar zijn, dit vind ik nog het ergste, erger dan de tekortkomingen van de boot en motor. Overigens is er een stalen balk in de trailer ook nog flink verbogen!
1. je zegt dat de motor perfect was, maar het ding heeft geen seconde stationair gedraaid!
2. ik heb je gewezen op een zwarte streep onder de schroef. Dat is een lekkage van de tandwielkastolie, dus niet perfect. Ik heb dit laten bekijken door een erkende yamahadealer, hij zal ook bevestigen dat de lekkage niet komt van vandaag of morgen en aan de mening van een degelijke expert valt in een rechtszaak niet te tornen, kijk de jurisprudentie er maar op na!
3. als een boot die door jou beschreven wordt als zeewaardig kapot gaat van het lopen in een boot terwijl hij op de trailer staat (ik weet ook zeker dat je mij niet hebt zien springen in de boot, wat een flauwekul), dan is hij zeker niet zeewaardig!!!
De rechtszaak kost mij helemaal niets, ik heb er een dure verzekering voor bij een hele goede maatschappij.
Mijn standpunt blijft hetzelfde. Ik moet grote kosten maken, ik moet uren, misschien wel dagen gaan werken aan het ding, waarvoor ik ook geen tijd heb.
Ook mijn standpunt over het kostenaspect blijft hetzelfde. Ik wil een tegemoetkoming in de kosten van 300 euro. Dat ik bij jou een rekening indien voor polyester etc. van 50 euro dat ik uren en uren bezig ben geweest voor niets, dat ik dadelijk meerdere honderden euro's af mag rekenen bij een yamaha dealer voor een motor die top in orde zou zijn, dat zie ik niet zitten.
Of jij regelt de tegemoetkoming in de kosten of ik laat de zaak doorgaan tot het allerhoogste niveau.
Omdat het nu wat later is, kijk ik morgen om 16.30 uur naar de email. Als we er zo niet uitkomen liggen voor 18.00 uur , de foto's, de getuigenverklaringen en de verklaring van de yamaha dealer op de post naar de rechtsbijstandverzekering (en het is geen goedkope club net als de DAS rechtsbijstand!).
Ik wil het wel netjes afronden, en zou het ook wel zakelijk willen blijven bekijken, maar ik ben eigenlijk piswoest dat je er dingen bijhaalt dat ik in de boot heb staan te springen (dat is pertinent niet waar, en als het een zeewaardige boot is moet het ding nog wel heel blijven als je er een zak zand in gooit van 75 kg zwaar en 2 meter hoog), je ziet bij de gaten gewoon dat er nooit overheen geverft is. Die gaten zitter er dus al langer in, een expert ziet dat zo en maakt er ook een infrarood foto van, daarop is het helemaal eenvoudig te zien.
We kunnen de zaak nu nog snel oplossen, als je nog een berichtje stuurt waarin ik iets zie over springen/ kapot varen/kapot slaan dan wil ik dit niet meer.
Over zijn gemaakte punten:
1 de motor is thuis getest waar hij bij is.
2 misschien een sterk punt, maar waarom is hij toch akkoord gegaan?
3 Dit beweerde zowel mijn vader als moeder, maar goed als dat idd de oorzaak zou zijn had hij tijdens de inspectie die gaten wel gezien.
Ik hoop eigenlijk dat we niks stoms in ons eigen email gezet hebben, waardoor hij een voordeel krijgt.