Okasha schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:06:
heb het kastje sinds gister en ben echt erg tevreden
Ik kom vanaf een Antec SOLO, die in principe stiller is maar de laatste tijd niet meer, omdat hij hard moest werken de componenten koel te houden.
De 300 heeft hier echt stukken minder moeite mee. Verschil is enorm. Kabels zijn ook goed en makkelijk weg te werken. Ook vind ik de kast vrij stil. Verschil met SOLO is niet zo ernstig. Ook is de werkruimte gewoon veel fijner. Die horizontale balk die mist scheelt echt een zee van ruimte
Ik heb om te beginnen 3 kleine tweaks uitgevoerd om het geluid te dempen:
(1) Heb de voeding wel even op rubbertjes gezet om trilling te voorkomen.
(2) Harddisk niet in de kooi geschroeft maar in een 5(1/4) cdrom ruimte met textielelastiek.
(3) De bovenste 140mm fan, die zou gaan trillen op dunne staal heb ik rubbertjes tussen kast en fan gedaan
Weet alleen niet hoeveel het scheelt omdat ik dit meteen doorgevoerd heb. Harddisk is in elk geval niet meer te horen.
De default fans zijn redelijk stil te noemen. Geweldig is anders, though. Voor zover ik kan beoordelen zijn ze niet helemaal stabiel, en kunnen daardoor trillingen genereren.
Bij mij zijn de standaard fans dan ook vervangen.
Ik heb een 140mm Aerocool white led bovenin zitten, aangesloten op de CPU header.
Achterin de 120mm van m'n Scythe Ninja, ook via moederbord bestuurd.
Voor in heb ik twee Noctua fans zitten, eveneens bestuurd via het moederbord.
QFan control op Silent mode is echt heerlijk.
Het enige wat ik nog hoor zijn de harddisks (2x Samsung Spinpoint T133), die ik uiteindelijk wil vervangen voor laptop disks.
De fan configuratie houd daarmee ook in dat ik verder geen ventilator op de Ninja heb geplaatst. Blijft toch lekker koel, maargoed, dat is ook niet zo vreemd met een Energy Efficient uitvoering van een A64-X2
Wat betreft de trillingen die sommigen melden: ik denk dat het het zijpaneel is, of iets wat daar mee raakt.
Ik heb een stuk schuim tussen de HDD cage en het zijpaneel gestopt en sindsdien geen lawaai gehoord.
Graag gedaan
[
Voor 4% gewijzigd door
McKaamos op 10-02-2009 22:43
]