Toon posts:

[XP] 0x0000007B foutcode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mense,

Nou ik eindelijk mijn gloedje nieuwe pc aan de gang heb ben ik direct aan de gang gegaan met het installeeren van windows XP. Toen hij na het formateeren tijdelijke installatie bestanden ging laden gaf hij al een fout melding dat hij iets niet op de HDD kon zetten (bij het opstarten van de bios geeft hij ook al aan: Could not detect hard disk, maar gaat wel verder). Daarna ging hij rebooten en gaf hij deze foutcode:
00x0000007B
Aan de microsoft website heb ik niet zo veel, ik snap er niet zo veel van. Alle onderdelen zijn gloed nieuw.
Mijn moederbord is: Asus P5E3 iX38
Mijn Hard disk is: Western Digital Caviar SE16
Ik heb de SATA configuratie op IDE staan verder zou ik niet zo goed weten wat er nog meer geconfigureerd moet worden.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout heb gedaan? Alle stekkers zitten er correct in.

Alvast bedankt,
Niek

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Zeker weten dat die HD nog goed is?
Test hem eens in een andere pc, wat je omschrijft icm de stopcode neigt naar een probleem met de HD.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

9 van de 10 keer liggen dit soort dingen bij de installatie aan brak geheugen, of geheugen dat niet compatible is. Gezien je een Asus bord hebt is het laatste een stuk waarschijnlijker. Test het spul eens met memtest86, als je dat gedaan hebt dan weet je gelijk of het geheugen wel of niet de boosdoener is :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
De HDD kan ik niet in een andere pc zetten omdat hij SATA is en alle andere pc's hier in huis PATA zijn.
Het geheugen heb ik er in gezet met een polsbandje om aan de aarde bevestigd en functioneerd blijkbaar gewoon omdat de bios gewoon 2Gb aan geheugen detecteerd. Het is wel DDR3 geheugen, kan dat iets uit maken?
Wat ik ook appart vind is dat de HDD wel gewoon in de bios als drive word herkend.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:29
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:35:
De HDD kan ik niet in een andere pc zetten omdat hij SATA is en alle andere pc's hier in huis PATA zijn.
Het geheugen heb ik er in gezet met een polsbandje om aan de aarde bevestigd en functioneerd blijkbaar gewoon omdat de bios gewoon 2Gb aan geheugen detecteerd. Het is wel DDR3 geheugen, kan dat iets uit maken?
Wat ik ook appart vind is dat de HDD wel gewoon in de bios als drive word herkend.
Dat je BIOS het geheugen goed detecteert wil nog niet zeggen dat het geheugen ook echt goed werkt (kapot of icm het moederbord). Test dus echt even met MemTest86+. De foutcode herken ik overigens wel, bij mij lag het aan de harde schijf.

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
Ik hoop niet voor je dat jouw gloednieuwe asusbord dezelfde kuren heeft als mijn asus P5K premium.

Namelijk, een rotte ich9 hd controller. ( zie ook : asus forum p5k premium

Alleen seagate schijven doen het daar goed op. Soms was een oplossing voor andere merken om de drives als Sata 1 (150) te jumperen.

Maar ik weet niet of dit met jouw bord ook het geval is. Drives worden herkend, alleen installeren lukt gewoon niet. Ik heb het opgelost door een highpoint raid controller te kopen en ich9 compleet uit te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb MemTest86 gebrand en probeeren te booten op de PC maar dat wil hij niet (natuurlijk het paketje geunziped)..

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

0x0000007B is tegenwoordig bijna altijd een storage driver probleem (SATA, IDE). Ik had hetzelfde probleem op een Intel mobo. Bleek dat ie de harddisk wel herkende, maar de IDE CD drive niet. Nadat ik deze driver met F6 geladen had werkte het prima.
Jij moet iig met F6 je SATA driver laden, en kijk ook of je IDE driver meegeladen moet worden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:01:
Ik heb MemTest86 gebrand en probeeren te booten op de PC maar dat wil hij niet (natuurlijk het paketje geunziped)..
Dan gaat het niet werken. Je moet het branden als bootable iso.

Verwijderd

Topicstarter
Na nog wat probeeren heb ik het voor elkaar, windows staat op de C: schijf, ik weet alleen niet waar het aan ligt. Of dat het er aan ligt dat ik nu er een 2de PATA hardeschijf er aan heb liggen of dat ik wat instellingen in de bios heb veranderd...
In iedergeval is het nog niet goed omdat windows aangeeft dat de SATA2 hardeschijf (C:, de nieuwe schijf) maar 125Gb groot is terwijl ik toch echt een 500Gb HDD besteld heb..
Dus wat denken jullie ligt het aan het RAM, moederbord of hardeschijf?
Dat lijkt me eigelijk de hardeschijf :P

Dat idee met F6 heb ik ook gedaan maar dat werkt niet, het is immers toch ook geen RAID disk?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 19:21 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:59:
In iedergeval is het nog niet goed omdat windows aangeeft dat de SATA2 hardeschijf (C:, de nieuwe schijf) maar 125Gb groot is terwijl ik toch echt een 500Gb HDD besteld heb..
Niet toevallig een XP CD zonder Servicepacks gebruikt?

OM FAQ / Beleid - Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
Dat idee met F6 heb ik ook gedaan maar dat werkt niet, het is immers toch ook geen RAID disk?
Geldt voor Serial ATA controllers, hoeft niet perse RAID te zijn:
Windows Clients - FAQ - Windows Setup ziet mijn harddisks niet?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het is een oude CD van windows dus daar zit geen servicepack 2 bij (die heb ik wel los liggen hier).

Verder kan het natuurlijk ook zijn dat F6 geen nut had omdat ik de disk in de bios ook op RAID had gezet.
Ik ga het nog maals proberen alleen dan met F6.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 19:31 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:29:
Het is een oude CD van windows dus daar zit geen servicepack 2 bij (die heb ik wel los liggen hier).
Slipstreamen lijkt me dan een handiger optie, dan loop je ook geen risico met datacorruptie wegens het verkeerd herkennen van je disk grootte.
Verder kan het natuurlijk ook zijn dat F6 geen nut had omdat ik de disk in de bios ook op RAID had gezet.
Dan moet je nog steeds wel de SATA controller drivers opgeven, alleen F6 is niet genoeg ;) maar dat had je met de bovenstaande link vast al begrepen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
F6 heeft totaal geen effect, hij geeft aan dat er geen disk in het systeem is die opereerd via dat systeem (komt natuurlijk omdat de bios al zegt dat er geen hard disk is). Ik kan dan kiezen om via een floppy disk de meegeleverde driver te installeren, maar ik heb er niks bij gekregen dus dat schiet ook al niet op.
Toch ben ik verder gegaan en heb ik de schijf geformateerd. Toen ging hij de installatie bestanden er op zetten en kon hij zoals de eerste keer een van de bestanden er niet op krijgen. Die error heb ik hem laten negeeren. Toen hij dus opnieuw opstarte kreeg ik weet het blue screen of death met de foutcode:
0x0000007B

Vreemd vind ik wel dat hij het wel doet met een PATA (ingesteld als master) schijf er bij (terwijl windows gewoon op de SATA schijf geinstalleerd word).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:28:
F6 heeft totaal geen effect, hij geeft aan dat er geen disk in het systeem is die opereerd via dat systeem (komt natuurlijk omdat de bios al zegt dat er geen hard disk is). Ik kan dan kiezen om via een floppy disk de meegeleverde driver te installeren, maar ik heb er niks bij gekregen dus dat schiet ook al niet op.
Dan moet je dus even zo'n floppy maken vanaf de bijgeleverde cd's. Als je niet de juiste driver hebtg aat het natuurlijk nooit lekker lukken.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Hoe kan je een schijf formateren in windows setup als je BIOS de schijf niet eens herkend? :?

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan geen floppy maken van de bijgeleverde CD's omdat die er niet bij geleverd zijn.. Enkel een cd van het moederbord en van de videokaart..

Verder vind ik het ook vreemd dat de schijf de ene keer wel herkend word (bijv als SATA schijf in de bios, bij het opstarten van de bios weer niet ook word hij wel herkent in de windows setup als je windows gaat installeeren).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:46:
Ik kan geen floppy maken van de bijgeleverde CD's omdat die er niet bij geleverd zijn.. Enkel een cd van het moederbord en van de videokaart..
Ehh, je spreekt je zelf hier in dezelfde zin nog tegen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dat er geen CD's bij de HDD zaten..
Maar even centraal, het probleem is opgelost.. Het probleem was nog al lullig, het was simpelweg een vieze CD waardoor hij dat ene bestand niet meer kon lezen.. Nu is het probleem opgelost.. Bedankt voor jullie meedenken hé!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:56:
Maar even centraal, het probleem is opgelost.. Het probleem was nog al lullig, het was simpelweg een vieze CD waardoor hij dat ene bestand niet meer kon lezen.. Nu is het probleem opgelost.. Bedankt voor jullie meedenken hé!
Die zit(ten) er normaal ook niet bij :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:56:
Waarom zouden die erbij zitten? Je hebt ook geen drivers nodig voor je hdd, maar voor de controller waar dat deze aanhangen.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

Omdat er nog niemand gereageerd heeft: Die foutmeldingen op de microsoft site geven alle informatie wel als het goed is. Als dit je zoekquery was, vond je bij iig de eerste 4 hits allemaal referenties waar je wat mee kunt. Er is zelfs een site speciaal voor deze foutmelding: http://0x0000007b.com/

edit: dat niet gereageerd was prolly iets met caching :/ soz @ moeilijk doen

[ Voor 8% gewijzigd door SilentStorm op 09-04-2008 20:44 ]

Localhost is where the heart is

Pagina: 1