Ik heb de Panasonic AX-200 een paar maanden terug aangeschaft. Ik volg de HD projectoren al sinds het uitkomen van de Panasonic AE700 een aantal jaar terug, maar ik heb uiteindelijk lang gewacht met de uiteindelijke aanschaf.
Het belangrijkste bij mijn aankoop vond ik dat ik een aantal projectoren tegen elkaar kon testen. Het zal je nooit lukken alle kandidaten bij elkaar te krijgen, maar ik heb een webwinkel met showroom (op afspraak) gevonden waar ze de drie populairste modellen hadden staan, wat overigens ook precies de modellen waren die ik wilde testen (er is een reden dat ze het populairst zijn...): De Sanyo Z5, Epson TW700 en Panasonic AX-200.
De besliscriteria en volgorde van beoordeling:
1. scherpte: P, E, S
2. beeldkwaliteit bij snelle pans: geen noemenswaardige verschillen
3. lichtopbrengst: P, dan even niets, E, S
4. geluidsproductie: geen noemenswaardige verschillen
5. garantie: E, S, P
6. prijs: P en S gelijk, E
Het verschil tussen de Epson en de Panasonic was subtiel; het beeld was net wat stabieler op de Panny. Verder is de Panny een stuk helderder wat nuttig kan zijn als je niet (goed) kan verduisteren. Epson is echter wat netter met garantie (3 ipv 1 jaar bij Panasonic, 1 jaar ipv 3 maanden op de lamp). De Epson kost daarentegen wat meer. Hoe je deze zaken tegen elkaar afweegt bepaalt voor welke projector je kiest. Ik kan me een keuze voor de Epson ook goed voorstellen (die ziet er qua looks veruit het beste uit ook vind ik

).
Een item als kleurweergave vond ik wel belangrijk, maar ik heb hier niet zo zeer op gelet tijdens het testen omdat alle projectoren tegenwoordig zeer uitgebreide functionaliteit hebben om kleuren aan te passen; je kan het altijd precies zo maken als je zelf wil. Over het nut van ISF en calibreren: Ik heb dit niet gedaan omdat ik het, met alle respect, quatsch vind. Perceptie van beeldkwaliteit is een subjectieve bezigheid; wat ik mooi vind, vind mijn vriendin te helder en te rood en mijn beste vriend te donker en te blauw bij wijze van spreken. Ik heb zelf een AVIA calibratie DVD gedraaid en alle (tientallen) tests doorlopen en de projector zo ingesteld dat hij 'perfect' was volgens AVIA. Vervolgens gooide ik er een paar film tegenaan en het resultaat was verschrikkelijk. Dan liever op het oog instellen zodat het VOOR MIJ perfect is

Ik heb een Epson TW-600 (ongeveer dezelfde specs als de 680) maar het is met een projector echt onmogelijk om overdag te kijken zonder te verduisteren. Of je kijkt naar een wit doek waar iets vaags op te zien is.
Geen enkele projector moet jewillen gebruiken zonder enige vorm van verduistering, i.e. overdag met de gordijnen open. Mijn projector is echter overdag met de gordijnen dicht en alleen wat omgevingslicht goed te gebruiken en daarvoor hoef ik zelf niet de eco mode uit te schakelen, noch de hoogste helderheidsinstelling te kiezen (je wil die lamp sparen...). Voor alle projectoren geldt echter dat ze idealiter met volledige verduistering het beste tot hun recht komen. Maar ga na: gewoon TV (of het nou een oude CRT, een LCD of een plasma is) kijken in een kamer waar de zon in staat te stralen is ook geen pretje. Projectoren zijn met de huidige lichtopbrengsten lang niet meer zo kritisch als een paar jaar terug.
Overigens projecteer ik ook op een 2,20m Beamax scherm, gewoon wit (geen high contrast). Zie hier
pics van de opstelling.
[
Voor 20% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 15-04-2008 15:14
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.