Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Diagrammen / Business modellen] Welk software pakket?

Pagina: 1
Acties:

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Voor een afstudeer opdracht moet ik een aantal diagrammen ontwerpen en modellen maken.
Ik stel mijn product op in Word maar ik ben niet tevreden over de layout van deze modellen. Ik heb op internet wel gezocht naar proffesionele modellen maar heb nog niets gevonden wat me aan staat.

Wellicht hebben juliile hier tips van (hopelijk freeware) producten waar je dit soort modellen mee kan maken.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:22

_Apache_

For life.

Microsoft Office Visio al bekeken?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Smartdraw? Dia?

Wat bedoel je met 'business model', want volgens mij is dit niet iets dat je eenvoudig in een schema kan stoppen?

Er zijn trouwens al enkele topics over te vinden:
Gratis alternatief voor Visio
met welk pakket schema's tekenen?
grafische software: hoe teken ik een 2d schema zoals dit?

[ Voor 47% gewijzigd door Noork op 07-04-2008 11:20 ]

• MauriX
_Apache_ schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:10:
Microsoft Office Visio al bekeken?
Visio is toch meer voor flowcharts etc? Zover ik er mee gestoeid heb, is het vrij sober en eenvoudig opgezet. Ik zou toch wat meer 'smuck' willen.:)

Ik wil eigenlijk moderne en proffesioneel ogende (lees goed kleugebruik en design) modellen ontwikkelen. Lastig om te omschrijven wat ik precies wil maken want ik wil niet te inhoudelijk worden.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:22

_Apache_

For life.

MauriX schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:15:
[...]
Visio is toch meer voor flowcharts etc? Zover ik er mee gestoeid heb, is het vrij sober en eenvoudig opgezet. Ik zou toch wat meer 'smuck' willen.:)

Ik wil eigenlijk moderne en proffesioneel ogende (lees goed kleugebruik en design) modellen ontwikkelen. Lastig om te omschrijven wat ik precies wil maken want ik wil niet te inhoudelijk worden.
Heb hier 2007 voor me, als je in de zakelijke categorie kijkt heb je zeker wel een aantal standaard sjablonen waar je vanaf kan beginnen.

Het is idd niet grafisch denderend, maar k presenteer om de inhoud, niet voor eye candy. Meer dan het jpg exportje oppoetsen in PS heb k niet meer gedaan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:00

Cyphax

Moderator LNX
Vrij generiek, maar wel veel fijner dan Word voor dit soort dingen: OpenOffice's Draw.

Verder kun je per diagram even kijken wat je moet maken en de juiste tool voor de job gebruiken. ;)
Mij bevalt Violet vrij goed voor UML/Class diagrams, maar je kunt er nog een paar andere dingen mee.

Saved by the buoyancy of citrus

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 09:26
Je geeft maar weinig info vrij zeg..... het klinkt een beetje alsnog je nog niet helemaal duidelijk hebt welke methoden en technieken je toe gaat passen. Als je dat nog even verteld en misschien ook je lay-out laat zien die je nu hebt dan kunnen we even verder neuzen wat handig is.

edit: ik bedoelde te zeggen; het klinkt alsof je het doel nog niet duidelijk geformuleerd hebt. Aan de hand van je doelstellingen kun je gaan bepalen hoe je erachter komt wat het probleem is en hoe je oplossingsgericht te werk kan gaan. Daar vervolgens een (modelleer) methode bij zoeken, en dan bepalen welke tool je gaat gebruiken

[ Voor 38% gewijzigd door markiew op 07-04-2008 11:27 ]

• Noork
  • Niet online
MauriX schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:15:
[...]

Voor het diagrammen zijn Visio, Smartdraw e.d. erg geschikt. Wil je een 'mooi' schema maken, dan kun je beter kijken naar Fireworks of Illustrator. Kost je wel wat meer werk.
markiew schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:22:
Je geeft maar weinig info vrij zeg..... het klinkt een beetje alsnog je nog niet helemaal duidelijk hebt welke methoden en technieken je toe gaat passen. Als je dat nog even verteld en misschien ook je lay-out laat zien die je nu hebt dan kunnen we even verder neuzen wat handig is.
Er is ook helemaal geen techniek om een 'business model' te schematiseren. Het lijkt me dat het gewoon uit blokjes, vierkantjes en pijltjes tussen klanten, afnemers (geldstromen, goederenstromen) e.d. gaat bestaan?

[ Voor 32% gewijzigd door Noork op 07-04-2008 11:26 ]

• markiew
Er is ook helemaal geen techniek om een 'business model' te schematiseren. Het lijkt me dat het gewoon uit blokjes, vierkantjes en pijltjes tussen klanten, afnemers (geldstromen, goederenstromen) e.d. gaat bestaan?
Genoeg technieken hoor, puur afhankelijk van je doel en context.

• Noork
  • Niet online
markiew schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:28:
[...]

Genoeg technieken hoor, puur afhankelijk van je doel en context.
Eh, dat er genoeg technieken zijn ben ik me van bewust. Maar een 'business model' is een concept en kun je niet platstampen tot een schema. We hebben het hier niet over een ERD of DFD toch?

• markiew
@ Noork

In zekere zin heb je gelijk in wat je zegt. Je wil een vereenvoudigde weergave van een werkelijke situatie, in dit geval waarschrijnlijk in de vorm van een bedrijfsactiviteiten model. Daar in tegen is het van belang te weten wat je met die modellen wil doen. Er zijn tal van actoren en factoren waarmee je rekening dien (kan) houden. Denk bijvoorbeeld aan de mate warin de gebruikersparticipatie van belang is bij het ontwikkelproces. Of denk aan het feit wie de modellen gaat bekijken/ gebruiken. Dit zijn allemaal zaken die bepalen welke techniek je toe gaat passen voor het modelleren van de business. Of je dit nu middels DFD, IDEF0 of andere wijze doet is dus afhankelijk van je doelstellingen.

• MauriX
Ja uiteindelijk gaat het bestaan uit hokjes, plaatjes pijlen en tabellen. Dit kan ik natuurlijk uit visio of word halen, maar ik wil het iets mooier en proffesioneler presenteren. Ik ga an de slag met jullie tips.

Ik ben onbekend met de termen ERD of DFD.

• markiew
Wat is wil je uiteindelijk doen met de afbeeldingen? ERD heb je in ieder geval nu nog niet nodig.

• MauriX
Ik wil de diagrammen gaan gebruiken voor presentatie in een rapport.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vergeet niet dat het voornamelijk om de inhoud moet gaan. Ik zie liever (overdreven gesteld) ingescande papieren kladjes of ASCII-art dan glossy plaatjes. Ga je (afhankelijk van je publiek :+ ) pas druk maken om de looks als de inhoud af is. Zie ook markiew in "[Diagrammen / Business modellen] Welk so..."

Ik beperk me eigenlijk bijna altijd tot Visio of PPT, juist om het niet te fancy te maken. Maar weet natuurlijk niet wat je precies wilt uitbeelden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1