Toon posts:

Q6600 een goede vervanger?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.711 views

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Ik wil graag een nieuwe processor gaan aanschaffen, omdat die van mij nu een behoorlijke bottleneck vormt. Nu ben ik een vrij standaard gebruiker, voornamelijk: msn, internet, wmp en af en toe een spel. Ik speel niet de zwaarste spellen, dit vooral omdat mijn processor het niet trekt en dan is de lol er al snel vanaf. Maar het lijkt me toch wel leuk om Assassin's Creed of Gears of War er op high uit te trekken.
Mijn huidige pc bestaat uit de volgende hardware:

Intel Pentium 4 2.9Ghz
Asus p5n32e-sli plus
Geil 3gb ddr2 800mhz (heb 4, maar onder xp draait hij maar 3)
MSI Nvidia 7900gto
Hiper Type-R 580watt voeding

Zoals je ziet vormt mijn CPU de grootste bottleneck (waar mijn grafische kaart ondertussen staat kwa prestaties weet ik niet)
Nu was het mijn idee om de q6600 te kopen(nu de prijs relatief laag is, ben student dus heb geen enorm budget), omdat ik vooral zoveel mogelijk tegelijkertijd wil kunnen doen, dus bijv msn, paar internet pagina's, wmp en eventueel nog iets als counterstrike ofzo en dan af en toe een wat zwaarder spel.
Ik heb al een 9700led koeler van zalman gekocht, dus overclocken ga ik zowiezo, niet super extreem maar zeker wel wat.
Maar lijkt jullie een q6600 (GO versie natuurlijk) dan de beste keuze? of toch maar een e8400? ik heb al ontzettend veel topics gelezen en ze spreken elkaar allemaal tegen. Dus weet ik ondertussen niet meer wat ik moet geloven.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

gr. Zetjes

Verwijderd

Een beetje overkill niet een quadcore voor wat msn, office en wat internet samen met een simpel spelletje de videokaart zal hier duidelijk de bottleneck worden om nieuwe games op high te spelen en niet de CPU. Een dualcore lijkt mij voor jouw een stuk beter. ;)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Zolang je niets zwaars van plan bent zoals veel photoshoppen en renderen, coderen/decoderen etc, is een dual inderdaad genoeg voor de komende tijd.
Zo ik ben het met -The_Mask- eens ;)
En als het goed is kan er naa een bios upgrade een wolfdale op, lekker zuinig, goed oc-able :)

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 02-04-2008 19:38 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Controleer voor je tot aanschaf over gaat wel ff bij Asus op de site welke processoren door je moederbord worden ondersteund...
Als je moederbord de CPU wel ondersteunt, heb je best kans dat er wel een BIOS upgrade moet worden uitgevoerd bijv. Dan is het makkelijker dat te doen voor je de nieuwe proc er in plaatst.
En mocht je moederbord de processor niet ondersteunen, is het prettiger dat te weten voor je een nieuwe processor koopt, toch?!?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus bijv een e8400 lijkt jou dan een betere keuze.
Is er eigenlijk echt een groot merkbaar verschil tussen een p4 en een dual of quad core.
Dus merk je gelijk dat je er een veel snellere jongen in hebt hangen of blijkt het verschil puur bij games of als je bijv dingen uitpakt enz

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:36:
Controleer voor je tot aanschaf over gaat wel ff bij Asus op de site welke processoren door je moederbord worden ondersteund...
Als je moederbord de CPU wel ondersteunt, heb je best kans dat er wel een BIOS upgrade moet worden uitgevoerd bijv. Dan is het makkelijker dat te doen voor je de nieuwe proc er in plaatst.
En mocht je moederbord de processor niet ondersteunen, is het prettiger dat te weten voor je een nieuwe processor koopt, toch?!?
Voordat ik mijn moederbord kocht had ik al gecheckt of hij de 45nm aankon, en dat kon hij dus dat zal wel loslopen.
Een eventueele bios update zit er wel in denk ik, maar ik heb geen idee hoe ik deze moet doen.
Want elke keer als ik het opzoek stuit ik op een 10-pagina lange handleiding (ik overdrijf) over hoe je het moet doen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:37:
Oke, dus bijv een e8400 lijkt jou dan een betere keuze.
Is er eigenlijk echt een groot merkbaar verschil tussen een p4 en een dual of quad core.
Dus merk je gelijk dat je er een veel snellere jongen in hebt hangen of blijkt het verschil puur bij games of als je bijv dingen uitpakt enz
Een E8400 is waarschijnlijk nog overkill ga liever voor een E2180 of E2200 en klok die op zo'n 3GHz meer dan snel zat voor jouw.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:40:
[...]

Een E8400 is waarschijnlijk nog overkill ga liever voor een E2180 of E2200 en klok die op zo'n 3GHz meer dan snel zat voor jouw.
Oke, maar ik wil natuurlijk niet over 3 maanden alweer een nieuwe processor kopen, dus is een e8400 niet slimmer, omdat die waarschijnlijk wat langer meegaat?

• DaLoona

DaLoona

Bij een overgang van P4 naar dual merk je echt wel, stond er verbaasd van hoe snel xp was geinstalleerd.
Tussen duo en quad weet ik niet of er veel verschil is in je applicaties en spellen, maar denk het niet.
Het wordt niet even redig verdeeld nl over de cores
Envy007 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 18:59:
[...]

Praktijk is dus Core 0: 100% Core 1: 30-40% en voor core 2 en 3 de restjes.
Het is geen spel wat netjes 100 50-50 verdeelt over 2 of 25-25-25-25 over vier cores.
Uit:
Q9450 of E8500?

En aangezien je gamed en i-net doet, licht applicaties zou ik voor dual gaan en doorsparen voor een 8800GT of 3870HD ;)

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 02-04-2008 19:47 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus met mijn gebruik (over het algemeen niet veel speciaals, alleen soms een wat zwaarder spel) voldoet een dual core nog ruime tijd meer dan voldoende?
Nu alleen nog de keuze, een e8400 lijkt me wel wat omdat hij vrij nieuw is. Waarna ik meteen suggereer dat hij dan ook wel lang mee zal kunnen gaan. wat zeggen jullie

(een nieuwe grafische kaart word de volgende stap, maar ik moet ook nog naar lloret de mar in de zomer. dus dat word nog even sparen ;))

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 19:47 ]

• DaLoona

DaLoona

Met die koeler zou je waarschijnlijk een heel eind richting 4GHz kunnen komen :Y, als ik de berichten erover mag geloven.
Licht ook aan je airflow in case nl ;)
Voor ~3 tientjes minder hebbie de e8200 en die zal ook vast wel goed oc-en, is zelfde family, alleen geen 4 GHz denk ik, ja met waterkoeling.
Maar dan heb je weer een extra centje voor een goede graka :P

[ Voor 52% gewijzigd door DaLoona op 02-04-2008 19:51 ]

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 11:24
Ik zou voor een E2xxx of 4xxx gaan en dan een 8800GT (goedkoopste 140 euro) gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Allright, nou ik ben er voor nu wel uit denk ik. Als ik nog wat wil weten, laat ik het wel horen.
(Nu alleen nog een winkel vinden waarbij de wachttijd niet zo ongelofelijk lang is)

Verwijderd

Topicstarter
luckyjan schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:50:
Ik zou voor een E2xxx of 4xxx gaan en dan een 8800GT (goedkoopste 140 euro) gaan.
Ik denk dat je het dan over de 8600gt hebt, maar is die echt al beter dan een 7900gto van mij. Ik loop achter dat zie ik wel, ik wist dat die van mij niet de snelste meer was, maar dat zelfs een kaartje van 140 euro hem er al uittrekt wist ik niet :P

• DaLoona

DaLoona

Deze is ook goed genoeg voor zijn geld:
pricewatch: Asus EN9600GT/HTDI/512M
TheBorg schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:00:
Ik merk bijna geen verschil tussen de machines terwijl het op de Q6600 regelmatig gebeurd dat 1 core maxed out is en een andere uit z'n neus staat te eten. Minimaal heb ik 30 apps in de taskbar staan, maar een mensen kan toch niet snel genoeg klikken om ze allemaal aan het werk te houden, dus een dualcore is vaak wel genoeg. :P
_O- leuk gezegd, lol

[ Voor 60% gewijzigd door DaLoona op 02-04-2008 20:05 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb een E6600 en een Q6600 kist en zou willen dat ik voor de Q6600 een E8400 had genomen. Ik merk bijna geen verschil tussen de machines terwijl het op de Q6600 regelmatig gebeurd dat 1 core maxed out is en een andere uit z'n neus staat te eten. Minimaal heb ik 30 apps in de taskbar staan, maar een mensen kan toch niet snel genoeg klikken om ze allemaal aan het werk te houden, dus een dualcore is vaak wel genoeg. :P

Verwijderd

Topicstarter
haha oke, nou de e8400 staat momenteel bovenaan mijn lijstje, nu nog even een winkel vinden waar ze hem hebben ;) (ivm de lange levertijden)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 20:18 ]

• luckyjan
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat je het dan over de 8600gt hebt, maar is die echt al beter dan een 7900gto van mij. Ik loop achter dat zie ik wel, ik wist dat die van mij niet de snelste meer was, maar dat zelfs een kaartje van 140 euro hem er al uittrekt wist ik niet :P
Nee echt een 8800gt
http://azerty.nl/producte...mb-gddr3-pci-express.html
Een van de snelste kaarten op dit moment. Kan je zelfs crysis op 1280*1024 met alles very high redelijk op spelen (20tot 30fps). Alle spellen die gebruik maken van de unreal 3 engine draaien op max fps.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat je het dan over de 8600gt hebt, maar is die echt al beter dan een 7900gto van mij.
Nee. Maar een 8800GT wel (zoals al gezegd).

Neem gewoon een E2160 en klok die over tot ~3.4GHz (zo'n 3GHz zal ook wel voldoende zijn. Let wel op: voor 3GHz heb je minimaal 667MHz DDR2 mem nodig [9*333] (ofje wilt die ook gaan OC'en)). Ding zal (bijna) gelijk presteren aan een X6800.

Tegenwoordig is de graka eerder de bottleneck in games, denk maar aan Crysis e.d. en voor een beetje office etc. is een E8400 echt overkill. Bovendien is CS niet een zwaar spel te noemen en kan een X6800 met gemak de nieuwste games aan. Een E8400 is gewoon dik zonde van je geld als je hem niet neemt om dik te OC'en ;)

[Bron]
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/9650/2160vs6800qp2.png

[ Voor 23% gewijzigd door Bitage op 02-04-2008 21:25 ]

Verwijderd

hallo tweakers,

wil de topicstarter niet kicken, maar ik ben toevallig ook van plan om een aantal onderdelen te gaan vervangen. mijn activiteiten zijn vergelijkbaar met de topicstarter, maar af en toe run ik wat 3d studio/ pro engineer (voor studie). ik las net dat het (regelmatig??) voorkwam dat bij een Q6600 niet alle 4 de kernen gebruikt worden. Dat brengt me aan het twijfelen, en daarom denk ik toch voor een e8400 te gaan. Klopt het dat je (bijna) geen verschil tussen de twee merkt in het dagelijks gebruik? Ik heb alleen wel gelezen dat een e8400 in games wel beter presteert. ik heb nu deze setup samengesteld bij cool-prices.nl:

Asus P5K-E⁄WiFi-AP, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, WiFi) € 111,85
Intel Core 2 Duo E8400 Volop op voorraad !!!! € 199,95
PEAK ATI Radeon HD3870 512MB DDR4 (512 MB, DDR4, PCI-E, DVI, D-sub, TV-out) € 139,95 Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe) € 90,95
Totaalprijs € 542,70

lijkt me voor dat geld een goede samenstelling, het enige is, dat je nu voor hetzelfde bedrag bij azerty.nl het systeem kun samenstelling met een 8800GT, alleen dan is de processor niet leverbaar. Nu is mijn vraag, is het performance verschil voor mij, (±paar fps maakt mij écht niet uit) zodanig merkbaar dat ik bijv bij azerty mijn voeding + graka bestel en bij cool-prices de rest? (dat dat dus te verantwoorden is tegenover de extra verzendkosten)

alvast bedankt!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 13:58

SECURITEH

Man of legend.

3D newb, ik kan aan nemen uit je post dat je zelf niet of nooit een PC in elkaar hebt/gaat zetten?

De HD 3870 en 8800 GT presteren redelijk gelijk, kwa prijs/kwaliteit is het verschil nog kleiner (we spreken hier idd over een paar fps minder met de 3870).

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 10:44
Bitage schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:18:
[...]

Neem gewoon een E2160 en klok die over tot ~3.4GHz (zo'n 3GHz zal ook wel voldoende zijn. Let wel op: voor 3GHz heb je minimaal 667MHz DDR2 mem nodig [9*333] (ofje wilt die ook gaan OC'en)). Ding zal (bijna) gelijk presteren aan een X6800.
Ik wou voor een amd 5000x2 BE gaan, maar deze optie had ik nog niet meegenomen.

Dit werkt altijd?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Spaar jezelf de nodige euro's uit en haal een E2160. Ze zijn goedkoop, je krijgt ze bij wijze van spreken bij een pak melk. Daarnaast, erg aardig over te klokken, en héél veel sneller dan jouw P4. Quadcore is overkill. En zó zwaar hoef je ook niet te oc'en, want je doet enkel de basic dingetjes. En als jij games gaat spelen op maximale kwaliteit, dan maakt de processor weinig uit. Zie de grafiek hierboven :)

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 10:44
I.c.m. welk moederbord en geheugen dan?

Wat is de beste keus qua prijs.

Verwijderd

SpikyDude schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:56:
3D newb, ik kan aan nemen uit je post dat je zelf niet of nooit een PC in elkaar hebt/gaat zetten?

De HD 3870 en 8800 GT presteren redelijk gelijk, kwa prijs/kwaliteit is het verschil nog kleiner (we spreken hier idd over een paar fps minder met de 3870).
hoe bedoel je dit? ik heb deze combinatie namelijk besteld omdat ik al een pc heb staan, met HDD geluidskaart e.d, ik wil enkel de processor, moederbord videokaart upgraden, ik zag dat ik een 350 watt noname voeding in mijn pc had zitten, dus ga ik die vervangen met de zalman, die op de amd site werd aangeraden. intern geheugen heb ik tweede hands hier op tweakers gekocht, pc6400 van corsair. dit geheel wil ik wel zelf in elkaar gaan zetten? moet ik me zorgen maken?

• leuk_he
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

net als 3b newbe en zetjes(TS) ben ik aan het zoeken naar een nieuwe processor ( Mijn P4 northwood systeem begint nukken te krijgen en heeft zodanige upgrades nodig dat een neiuw systeem mij beter lijkt)

Ik zoek eigenlijk naar benchmarks tussen de Q6600 & E8400 (of E8200), wie weet wat goede benchmark links?

mijn gebruik:
-Download bak ( Dus lage power usage bij bijna idlegebruik)
-Compile bak: Dus snel c++ optimliseren , helaas is mijn compiler(linker eigenlijk) niet erg multithreaded
-Test bak, Soms een paar virtuele machine om software op verschillende omgevingen te test.
-Hier en daar een 3d spelletje (mijn huidige systeem is zo oud dat er geen recente spelen meer op draaien)
-budget cpu ~200 euro.

Vraag: wie weet wat goede benchmark links, wat ik zie via google zijn vnl forums waar veel mensen hun mening geven zonder cijfers waarom Quad niet zo goed is a Duo.

PS videokaart en kast enzo moet ik nog uitzoeken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• luckyjan
Quad is beter dan duo (als ze dezelfde kloksnelheid hebben) daar zul je niemand over horen. Gaat erom dat die 4 cores alleen bijna nooit gebruikt worden op 100%. Alleen dus wel met benchmarks :)
Als je dus een hogere score wil hebben met bijv. 3dmark06 moet je voor quad gaan :P
Hier kan je redelijk vergelijken.
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html

• leuk_he
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dacht dat daar de 8400 niet stond, omdat ook alle 2140/2160/2180 ontbreken (terwijl die wel vaak worden aangeboden in complete systemen) Thx.

Ik heb ook nog dit gevonden....
http://www.techspot.com/r...henom-family-performance/ (phenom idd, maar ook de Q6600 en E8400 worden ermee vergekelen)

Als uit die reviews telkens blijkt dat een Quad (iets lager geklokt) sneller is is dan een Duo, maar iedereen houd door alle topics vol dat je niet alle cores gebruikt, dan moet je eigenlijk toch concluderen dat al die benchmarks niet kloppen?
(bij THG is de 8400 vaak sneller in de benchmarks)

Nu nog op zoek naar videokaarten benchmakrs en power usage statistiek... zucht.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

TheBorg schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:00:
Ik heb een E6600 en een Q6600 kist en zou willen dat ik voor de Q6600 een E8400 had genomen. Ik merk bijna geen verschil tussen de machines terwijl het op de Q6600 regelmatig gebeurd dat 1 core maxed out is en een andere uit z'n neus staat te eten. Minimaal heb ik 30 apps in de taskbar staan, maar een mensen kan toch niet snel genoeg klikken om ze allemaal aan het werk te houden, dus een dualcore is vaak wel genoeg. :P
alle vier de cores worden niet altijd gebruikt (afhankelijk van de applicatie / OS ) natuurlijk maar je kan ook de affinity zelf toepassen. Ik heb zelf een quad core en heb mijn webbrowser op core 0 , mijn usenet client op core 1 enzovoort. Op die manier maak ik meer gebruik van al mijn cores. Het is een keer instellen en gaan.

Als ik nu een cpu moest kopen zou ik voor een E series gaan i.v.m lager stroom verbruik wat resulteert in minder cooling , lager fan speeds , minder lawaai etc etc ... en ze zijn vrij goedkoop. Levensduur boeit me niet echt , ik clock mijn cpu zoveel mogelijk over, ik koop toch een nieuwe om de 2 jaar.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

"welke ... moet ik nemen?"-topics zijn op GoT niet de bedoeling. Van een Tweaker verwachten wij dat hij zelf in staat is z'n eisen te stellen, ervaringen en reviews op te zoeken en in het kader van z'n eisen te beoordelen en dan zelf een keuze te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.