Nou, dat hebben ze dan mooi verprutst. Er was nog nooit zoveel wereldwijde consensus om de macht van bankiers en de invloed van de financiële sector te beperken. Tot zover de NWO, over tot de orde van de dag.
0blivious schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 19:48:
Wel je hebt aangenomen dat het doel is om, zoals je het zelf zo delicaat stelt, "de hele dag op mijn luie reet liggen", dan moet ik jou teleurstellen want dit is duidelijk het doel niet.
Dit zou je trouwens niet zeggen als je de Zeitgeists had bekeken en u had geinformeerd over The Venus Project, want uiteindelijk is Zeitgeist "the means" met doel The Venus Project.
Het probleem met dat Venus Project is een beetje dat die utopische wereldvisie niet echt een middel kent om het 'op je luie reet liggen' binnen min of meer werkbare proporties te houden.
Dat hele Venus-gebeuren is overigens niet nieuw, het is een rip-off van
Technocracy Inc. Ze trappen overigens allemaal in dezelfde val als het communisme: dat mensen het op de één of andere manier leuk vinden om te werken zonder dat daar een min of meer op het individu toegesneden beloning tegenover staat. Mensen zijn weliswaar kuddedieren, maar je moet 'kuddegedrag' niet verwarren met 'inzetten voor een gemeenschappelijk belang'. Kuddegedrag leidt
juist tot de drang om je te onderscheiden van anderen in de groep. Als je niet in een groep leeft hoef je je ook niet te onderscheiden van anderen in de groep, want die zijn er niet, nietwaar?
Nee, het is een invulling van de natuurlijke drang om je te onderscheiden, geen conditionering.
Wat we over de laatste honderden jaren kwijt zijn geraakt, is vooruitgang.
Het belangrijkste dat 'we' de afgelopen jaren zijn kwijtgeraakt zijn regimes en / of religieuze instellingen die de mensen gingen vertellen wat wel en niet belangrijk was en wat ze wel en niet zouden moeten willen, anders gaan ze naar de hel, de galg of de kerker.
Wat vervolgens blijkt is dat veel mensen niet met zoveel individuele vrijheid kunnen omgaan. Wat dat betreft zou je eens 'The psychology of economic decisions' [zie 1. en 2.] kunnen lezen, een samenvatting van een verzameling onderzoeken door economen en psychologen naar drijfveren, keuzemechanismen en behoeftebevrediging bij mensen. Waar jij naar verwijst:
... dat men heilig ervan overtuigd is dat "balance" bestaat tussen geld/bezit en "geluk". Tussen ik-werk-50-uur-om-een-betere-auto-te-hebben-dan-de-buurman en ik-ben-gelukkig-met-mijn-betekenis.
lijkt dan eerder een gevolg van
te veel dan
te weinig vrijheid. Mensen blijken in een situatie waarin ze alles zelf mogen beslissen, bepalen en kiezen vaak ontevreden te zijn met hun keuze - als ze al een keuze kúnnen maken, want soms worden mensen simpelweg catatonisch. Waar dat precies vandaan komt is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt te maken te hebben met het onvermogen van mensen om veel informatie te verwerken en in verband te brengen met hun eigen behoefte.
"Ja maar kijk bijvoorbeeld naar de iPhone, das toch vooruitgang?" Technologische vooruitgang op deze manier heeft in een wereld met ruim 6.782 miljard mensen geen enkele betekenis. Word de wereld een betere bewoonbare plek?
Dan moet je eerst eens vertellen wat een beter bewoonbare plek is. Als mensen blij worden van een iPhone is dat toch goed? Of mogen mensen een iPhone niet leuk vinden?
1.
The Psychology of Economic Decisions
Volume One: Rationality and Well-Being
Isabelle Brocas, Juan D. Carrillo
978-0-19-925106-3
2.
The Psychology of Economic Decisions
Volume Two: Reasons and Choices
Isabelle Brocas, Juan D. Carrillo
978-0-19-925721-8
Nee, het heet fractioneel bankieren.