Welke processor voor notebook?

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar ik heb echt wat advies over de processoren nodig.

Wat zijn nou de verschillen tussen de volgende families en welke is nou het beste (energiezuinig, snelheid, prijs-kwaliteit)?

- AMD Turion 64 X2
- AMD Athlon 64 X2
- Intel Core Duo
- Intel Core 2 Duo

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou kunnen beginnen met een kijkje in PMG FAQ » Welke processor moet ik nemen?

Voor verschillen tussen processoren kun je terecht op bijvoorbeeld de productpagina's van de betreffende fabrikant. Verder is wellicht ook Notebook FAQ » Tips bij het kiezen van een processor interessant.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Mijn keuze gaat duidelijk naar de Intel Core2Duo 5,7 of de nieuwste 8 serie. Maar dat je daar een topic gaat over starten is een beetje lui denk je niet ? Kan je makkelijk opzoeken op google

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
r00n schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 22:09:
Je zou kunnen beginnen met een kijkje in PMG FAQ » Welke processor moet ik nemen?

Voor verschillen tussen processoren kun je terecht op bijvoorbeeld de productpagina's van de betreffende fabrikant. Verder is wellicht ook Notebook FAQ » Tips bij het kiezen van een processor interessant.
Daar heb ik al gekeken inderdaad, maar vindt niet echt concrete informatie.

Ik begrijp dat ik met mijn budget (en laptop tussen de 700 en 900 euro) eigenlijk moet kiezen tussen de amd athlon 64 x2 en de intel core 2 duo.
Maar ik lees verschillende meningen, de amd zou prijs-kwaliteit beter zijn en zuiniger en de intel sneller, klop dit?

Ik vergelijk bijvoorbeeld de volgende twee hp's: hp pavillion dv6720ed en de dv6730ed.
De specificaties zijn gelijk alleen de dv6720ed heeft een AMD Turion 64 X2 TL-60 processor en de dv6730ed een Intel® Core™ 2 Duo Processor T5450 processor. Die met de intel processor is wel gelijk ongeveer 100 euro duurder. Welke van deze twee is de beste keus? De laptop moet een desktop vervanger zijn dus tekstverwerken, internetten, fotobewerking, af een toe een spelletje (niet de nieuwste spellen maar bijv Age of empires 3).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gimpy schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 22:25:
[...]

Daar heb ik al gekeken inderdaad, maar vindt niet echt concrete informatie.
Dat is ook logisch, de FAQ is ook niet bedoelt voor concrete informatie, maar om je generieke informatie te geven die je vervolgens kunt toepassen op je eigen situatie.
Welke van deze twee is de beste keus?
Dat ligt eraan, wil je de beste prijs/prestatie verhouding, de zuinigste, de snelste etc. Zoek benchmarks en je weet het.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Voor een lijstje met features kun je het beste even in PMG FAQ - Een overzicht van moderne CPU's kijken. Daar zul je o.a. aan kunnen zien dat de Core Duo geen Intel64 (voorheen EM64T) extensies heeft. De Athlon X2, Core 2 Duo en Turion X2 hebben dit wel :).

Staar je aldaar niet blind op MHz'en. Kijk naar absolute prestaties en energieverbruik ofwel zoek eens naar benchmarks en reviews van notebooks op bv. Notebookreview.com. In the long run is de Core 2 Duo per MHz sneller dan de Athlon / Turion X2. Mocht je moeilijk aan benchmarks komen dan kun je ook eens naar (enigszins vergelijkbare) desktop modellen van de Core 2 Duo en Athlon (Athlon en Turion zijn an sich identiek) X2 kijken. Na een analyse tussen de prestaties tussen desktopmodellen kun je wellicht ook een inschatting maken voor de mobiele processoren :). Vergeet daarbij niet dat je MHz'en, L2 caches (etc.) niet mag vergelijken bij verschillende architecturen. Dat kan enkel bij dezelfde architectuur (Core 2 Duo 'Merom' versus bv. Core 2 Duo 'Conroe') :).

Afijn, zoek eerst even het e.e.a. zelf na :). Dat is iets wat we op GoT eigenlijk verwachten van de gebruiker.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.