Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 22:56

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Topicstarter
Ik heb nu al een flinke tijd lopen zoeken naar een mooie Raid 5 controller, in mijn zoektocht heb ik ook eerder een topic geopend: \[Raid5/10]De zin en nonsense in het gebruik en toepasing.
Hierin werd me veel aangeraden over de Areca ARC-1220 controller.
Inmiddels heb ik elders ook nog een andere interessante gevonden: HighPoint RocketRAID 3520

Ik heb niet ergens een duidelijke vergelijking kunnen vinden op internet.

Even de specs:
Afbeeldingslocatie: http://www.highpoint-tech.com/image/back.gif
RocketRaid 3520

Afbeeldingslocatie: http://www.highpoint-tech.com/image/products/SATAII/RR3520_card.jpg

Host Adapter Architecture
  • TerabyteStream™ for Blazing Performance
  • Intel IOP 81341(800 MHz)
  • PCI -Express x8 (x16 slot compatible)
  • 256 MB of DDR II memory with ECC protection
  • 8 SATA II channels at 3Gb/s per port
  • Multi -adapter support up to 4 adapters
  • BIOS booting support
  • BIOS PnP and BBS (BIOS boot specification)support
  • Intel RAID 6 Engine for large capacity RAID arrays
  • Option Battery Backup Unit (BBU-03)
  • RoHS compliant
Advance RAID Features
  • Support RAID 0, 1, 5, 10, 50, 6 and JBOD
  • Multiple RAID support
  • Multiple Logical Drive Support
  • Online array roaming
  • Online capacity expansion (OCE) and Online RAID level migration (ORLM)
  • Automatic drive insertion / removal detection and rebuild
  • Auto Rebuild
  • VSS (Variable Sector Size) for over 2TB single volume in 32bit LBA OS
  • 64bit LBA support greater than 2TB per volume
  • S.M.A.R.T monitoring hard drive status for reliability
  • Staggered Spinup with user selection in BIOS
  • (MAID) spin down drives in array is idle
Array Monitors, Alerts and Indicators
  • Active/Failed LED
  • SMTP for email notification
  • Alarm/ Buzzer alerts for array activity
RAID Management
  • TerabyteSaver™ and TerabyteGuard™ for Data Protection and Reliability
  • Firmware update in the Operating System
  • Hot key (ctrl-h) boot-up RAID manager via BIOS
  • API library for customizing AP
  • Command Line Interface (CLI)
  • Web browser-base RAID management software
  • Disk scrubbing to prevent degraded RAID arrays
  • Bad sector repair and remapping to reduce dropped drives
  • ATA pass-through mode support
Operating System Support
  • Windows (2000, XP, x64) Microsoft WHQL 2003 and Vista (32 and 64) BIT) certified
  • Linux
  • Mac OS X 10.4 (Tiger) and 10.5 (Leopard)
  • FreeBSD
  • GPL Licensed Linux Open Source Driver into Kernel 2.6.24
Afbeeldingslocatie: http://www.areca.us/indeximg/arecalogo.jpg

ARC-1220

Afbeeldingslocatie: http://www.areca.us/support/photo/ARC-1220.jpg

Adapter Architecture
  • ARC-1210 uses IntelR IOP332 I/O processor. ARC-1220/1230/1260 uses IntelR IOP333 I/O processor
  • PCI-Express X8 bus
  • 256MB on-board DDR333 SDRAM with ECC protection(4/8-port)
  • One SODIMM socket with default 256MB of DDR333 SDRAM with ECC protection, Upgrade to 1GB. An ECC or non-ECC SDRAM module using X8 or X16 chip organization (12/16/24-port)
  • Write-through or write-back cache support
  • Support up to 4/8/12/16 SATA II drives
  • Multi-adapter support for large storage requirements
  • BIOS boot support for greater fault tolerance
  • BIOS PnP (plug and play) and BBS (BIOS boot specification) support
  • Intel RAID 6 Engine to support extreme performance RAID 6
  • NVRAM for RAID event & transaction log
  • Redundant flash image for adapter availability
  • Battery Backup Module (BBM) ready ARC-6120BA-T1xx, xx means version no.
  • RoHS Compliant
RAID Features
  • RAID level 0, 1, 1E, 3, 5, 6 (if RAID 6 engine supported) and JBOD
  • Multiple RAID selection
  • Array roaming
  • Online RAID level/stripe size migration
  • Online RAID capacity expansion and RAID level migration simultaneously
  • Instant availability and background initialization
  • Automatic drive insertion/removal detection and rebuild
  • Greater than 2TB per volume set
  • Support S.M.A.R.T, NCQ and OOB Staggered Spin-up capable drives
  • Support spin down drivers when not in use to extend service life (MAID)
Monitors/Indicators
  • System status indication through HDD activity/fault connector, LCD Connector and alarm buzzer
  • SMTP support email notification
  • SNMP support for remote notification
  • I2C Enclosure management ready
RAID Management
  • Field-upgradeable firmware in flash ROM
  • In-Band Manager
  • Hot key boot-up McBIOS RAID manager via BIOS
  • Support controller's API library for customer to write its own AP
  • Support Command Line Interface (CLI)
  • Browser-based management utility via ArcHttp Proxy Server
  • Single Admin Portal (SAP) monitor utility
  • Disk Stress Test (DST) utility for production in Windows
  • Out-of-Band Manager
  • Firmware-embedded Browser-based RAID manager, SMTP manager, SNMP agent, and Telnet function via Ethernet port (for 12/16 port Adapter)
  • Support controller's API library for customer to write its own AP (for 12/16 port Adapter)
  • Push Button and LCD display panel
Software Drivers
  • Windows 2000/XP (Scsiport Driver)
  • Windows Server 2003 (Scsiport Driver and Storport Driver)
  • Redhat Linux and SuSE Linux
  • FreeBSD
  • Solaris 10x86
  • UnixWare 7.1.x
  • Netware 6.5
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de HighPoint, omdat deze de aansluitingen aan de achterzijde heeft zitten (kabelmanagement, is makkelijker dan).
Maar verder weet ik echt niet welke nu beter is/betere functies heeft.

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen (Ervaringen??)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb hier een vergelijking van de RocketRaid 3220 en de Areca ARC-1160 met 256MB:

http://femme.tweakblogs.n...oint-rocketraid-3220.html

Beide kaarten gebruiken een 500MHz IOP333-processor waarbij de RocketRaid 3220 het met de helft minder cache moest stellen als de Areca ARC-1160. De raid 5-prestaties van de RocketRAID 3220 waren in de benchmarks die er toe doen wat minder dan van de ARC-1160, maar beter dan van andere kaarten zoals de LSI MegaRAID SATA 300-8X en de Promise SuperTrak EX16350.

De belangrijkste resultaten:

Op basis van de resultaten zou ik verwachten dat de RocketRaid 3520 dankzij z'n dubbele hoeveelheid cache vanaf één disk al wat beter zal presteren dan de RocketRaid 3320. Als je van plan bent alle poorten te benutten zullen de verschillen groter worden vanwege de snellere processor. Tenzij HighPoint grote verbetering heeft aangebracht in de caching verwacht ik niet dat de 3520 (veel) sneller zal zijn dan een Areca ARC-1220.

Ik moet binnenkort maar eens een sample gaan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Thnx Femme interessante resultaten. Ziet er naar uit dat de ARC-1220 en de RR-3520 elkaar inderdaad niet veel zullen ontlopen.
Wel zag ik bijvoorbeeld in de HDD-support-list van HighPoint de HD103UJ disks van Samsung staan. Die ga ik ook gebruiken dus dat is wel prettig, de lijst van Areca is een stukje ouder en hier wordt dus ook niets over gezegd helaas.
Femme schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:57:
Ik moet binnenkort maar eens een sample gaan aanvragen.
Tof, ik zal de eerst zijn die je review leest ;)

* Oet zoekt stiekum nog iemand die een dergelijke Raidcontroller kan testen icm een Asus P5E board om te zien of dat met het 2de PCIe x16 slot goed werkt enz..

Ik zag trouwens ook dat de HighPoint kaart ook gebruik maakt van een web-based management tool net als Areca. Echter heb ik die van Areca niet gezien, maar deze zal ongetwijfeld ook wel prima werken.
Eigenlijk is er niet écht een gegronde reden om voor de één of de ander te gaan, wel? Ik zie geen overtuigende verschillen, behalve voorkeur voor merk of wellicht layout van de controller/aansluitingen lijkt me de rest vrij gelijk..

Argh, beslissingen beslissingen beslissingen... :P
Wist ik nou maar of het uberhaupt gaat werken op mijn bordje, dan had ik al lang een controller bestelt :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Oet op 19-03-2008 15:11 ]

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:49
Géén irritant blowertje op de HighPoint :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:40
Maakt niet uit, Areca levert gewoon een blokkie mee om dat blowertje te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Oet schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:11:
Thnx Femme interessante resultaten. Ziet er naar uit dat de ARC-1220 en de RR-3520 elkaar inderdaad niet veel zullen ontlopen.
Wel zag ik bijvoorbeeld in de HDD-support-list van HighPoint de HD103UJ disks van Samsung staan. Die ga ik ook gebruiken dus dat is wel prettig, de lijst van Areca is een stukje ouder en hier wordt dus ook niets over gezegd helaas.
Afaik heeft Demoniac een 4 tal Samsung T166 disks aan een Areca 1220 hangen en dat werkt zonder problemen.

Verder vraag ik me af of er serieus zoveel disks zouden zijn die niet compatible zijn? Ben het eigenlijk nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Terw_Dan schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:32:
[...]

Afaik heeft Demoniac een 4 tal Samsung T166 disks aan een Areca 1220 hangen en dat werkt zonder problemen.

Verder vraag ik me af of er serieus zoveel disks zouden zijn die niet compatible zijn? Ben het eigenlijk nog niet tegengekomen.
Ik heb zelf ook de areca icm 4 raptors (36Gb).

Ook ik ben een tijd wezen twijfelen tussen de verschillende merken, uiteindelijk enkel afgegaan op de ervaring die ik had met areca (icm linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Bedenk wel dat de 3520 een Intel IOP 341 processor op 800 MHz gebruikt waardoor de resultaten daarvan waarschijnlijk beter zijn dan die van de 3320.
Maakt niet uit, Areca levert gewoon een blokkie mee om dat blowertje te vervangen...
Een vriend van me heeft die Areca ook maar gebruikt toch maar het irritante fannetje omdat de kaart anders te warm word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas wensveen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 00:41
aapenootjes schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:23:
[...]

Bedenk wel dat de 3520 een Intel IOP 341 processor op 800 MHz gebruikt waardoor de resultaten daarvan waarschijnlijk beter zijn dan die van de 3320.
Dat is zeker een groot verschil. Ook erg handig als je er in de toekomst SSD's aan wilt gaan hangen,
http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/.

Volgens HighPoint zelf: http://www.highpoint-tech.com/USA/rr3520_Performance.htm

[ Voor 8% gewijzigd door bas wensveen op 24-03-2008 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Hé ja, dat artikel ken ik van die SSD's.
Erg gaaf, maar ook erg duur :P

De HighPoint is zeker interessant met de 800mhz proc erop, aangezien de prijs nagenoeg gelijk is heeft deze ook mijn voorkeur. Echter ben ik er nog steeds niet achter of zo'n controller ook goed gaat werken op mijn moederbord Asus P5E, maar ik denk dat ik dat dan maar gewoon moet proberen ofzo.
Ik had even met John van Webconnexxion gemaild en hij zei me dat hij de controller ook wel terug kon nemen als het niet werkt. Dus dat is erg mooi. Nu nog even wachten tot mijn moederbord binnen is, dan zal ik daar eens aan beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

aapenootjes schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:23:
[...]

Van de snellere processor zul je pas echt wat gaan merken als je grote raid-arrays gaat gebruiken die een hogere gecombineerde transfer rate hebben dan wat de IOP333 kan verwerken. De dubbele hoeveelheid cache op de 3520 zou wel een verbetering van met name de schrijfprestaties moeten kunnen bewerkstelligen.
Een vriend van me heeft die Areca ook maar gebruikt toch maar het irritante fannetje omdat de kaart anders te warm word.
Ik heb de ventilator op inmiddels drie Areca's vervangen door een Zalman northbridge heatsink. Dit zorgt voor voldoende koeling in een stil systeem met weinig airflow maar kost je wel de ruimte van een slot onder de raid-controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:47:
[...]

Van de snellere processor zul je pas echt wat gaan merken als je grote raid-arrays gaat gebruiken die een hogere gecombineerde transfer rate hebben dan wat de IOP333 kan verwerken. De dubbele hoeveelheid cache op de 3520 zou wel een verbetering van met name de schrijfprestaties moeten kunnen bewerkstelligen.
Ze hebben toch beide 256MB onboard?
O, wacht je bedoeld ivm de oudere HighPoint 3320 uit jou test :)

[ Voor 6% gewijzigd door Oet op 25-03-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Een aantal dagen geleden hebben mensen het voor elkaar gekregen om de dell perc 5/i toch aan de praat te krijgen op veel moederborden door een stukje van de pci-e connector af te plakken.

Ik twijfel nu wel heel erg, de perc kost me zo'n €160 inclusief BBU, de 3520 zal me zo'n €500 gaan kosten. Uiteraard presteerd de 3520 beter, maar ik vraag me af hoeveel verschil ik zal gaan merken. De kaart zal toch enkel in mijn desktop komen. Hoewel ik eventueel wel Windows Server 2008 icm Hyper-V ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Klinkt alsof de Perc geen onboard processor heeft en/of geen cache onboard, dus dat verschil zul je vooral merken bij Raid5/6 denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Jawel, de perc heeft een intel iop 333 en 256MN cache aan boord. Daarom is hij prijstechnisch wel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@aapenootjes, waar vindt jij een Perc5/i met BBU voor die prijs en is er ook direct een PCI bracket meegeleverd? Ik heb hier ook een Perc5/i liggen alleen zonder BBU, omdat deze ruim €200 moest gaan kosten goed een maand geleden.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 26-03-2008 00:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
hier

Hoop dat de url werkt, anders op ebay wereldwijd zoeken naar perc 5i. Enige nadeel is dat je geen echte garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Nou, ik heb uiteindelijk gisteren de HighPoint besteld. Met een beetje geluk komt ie morgen binnen dan kan ik eens wat dingetjes gaan testen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Oet schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:19:
Nou, ik heb uiteindelijk gisteren de HighPoint besteld. Met een beetje geluk komt ie morgen binnen dan kan ik eens wat dingetjes gaan testen :D
Zaterdag op en top binnengekregen ;)

Meteen getest, en ik kan zeggen dat de kaart het prima doet op de Asus P5W DH Deluxe en de Asus P5E in het 2de PCIe x16 slot :D

Sisoft Sandra zegt dat de controller netjes op x8 draait ;)

Deze week maar eens 2 disks extra bestellen en mijn Raid5 aan gaan maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Vraagje (omdat ik ook zeer geïntresseerd ben in deze kaart):

Van de Areca weten wij inmiddels dat hij er ongeveer 30 seconden over doet om te initialiseren, hoelang doet de Highpoint er over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
AFAIK korter, maar ik heb er tot nog toe maar 2 disks in RAID0 aan gehad om wat te testen, moet nog wat extra disks bestellen voor mijn 4disk RAID5 set, maybe dat het dan wat langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Crosspost van: Oet in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

Ik heb ook eens een ATTO 256 test gedraaid op mijn configuratie:

Q6600@3.6Ghz
6GB 800mhz Ram
P5E
HighPoint RocketRaid 3520 Raidcontroller met 256mb onboard
4x Samsung 103UJ 1TB disks

3 Raid sets:
Raid10: 120GB (MBR,voor boot, WindowsXP, Windows Vista, Linux)
Raid0: 80GB (MBR,voor Swap/pagefile partities)
Raid5: 2760GB (GPT,voor Data)

Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid10.JPG
Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid0.JPG
Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid5.JPG

Heb voor de test wel even mijn virusscanner uitgeschakeld, dat scheelde :P

Beetje goede resultaten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 18:43
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren voor de aanschaf van een raid controller voor een RAID-5 array met om te beginnen 4, maar later ongetwijveld meer schijven. Mijn eerste keuze lag ook tussen de HighPoint RocketRAID 3520 en de Areca ARC-1220. Echter las ik dat de Areca ARC-1220 end of life is en er inmiddels een opvolger is, namelijk de ARC-1222 (een SAS controller) (link).

Nu zag ik in een review van Femme dat de schrijf prestaties van de ARC-1680 wat tegen vallen in combinatie met sata schijven. Is dit maar een enkele test was waarin de 1680 wat minder presteerde, of dat dit toch iets is om rekening mee te houden als je sata schijven aan een SAS controller gaat hangen? En zal dit ook het geval zijn met de ARC-1222?

Van de ARC-1222 heb ik helaas nog geen reviews kunnen vinden. Wat zijn inmiddels de ervaringen met de HighPoint 3520. En heeft er al iemand ervaring met de ARC-1222 controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
De ARC-1220 en ARC-1222 zijn identiek behalve dat de SATA controller vervangen door een SAS-controller op het PCB. Hij ondersteund dus ook geen expanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 18:43
Bedankt voor je reactie. De afwezigheid van expanders is voor mij eigenlijk geen probleem, aangezien ik niet verwacht meer dan 8 schijven te hebben.

Zelf had ik eigenlijk het idee dat de ARC-1222 een uitgeklede ARC-1680i is, aangezien deze dezelfde processor bevat, en dezelfde aansluitingen (de ARC-1680i heeft alleen nog een externe uitgang, geloof ik), maar daar ga ik dan toch nog eens naar kijken.

Klopt het overigens dat je met de Areca controllers ook gewoon meerdere arrays aan kan maken op dezelfde fysieke schijven (b.v. met 4 schijven: 1 raid 5 van 4 schijven en 2 x raid 0 of 1 van 2 schijven?). Dit aangezien windows niet kan booten vanaf een array van meer dan 2TB.

Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar de Areca, aangezien dit merk al langer raid-controllers levert. Echter als ik de scores op [Benchmarks] Het grote: "Post hier je RAID scores topic" II zie ga ik toch twijvelen. Of is de ATTO test gewoon niet erg betrouwbaar voor raid-5 controllers, met write-back cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Zow,

Weer even geleden, maar ik heb nu 6 HD103UJ disks erin hangen, en mijn raidsets via OCE/ORLM overgezet :) (werkt overigens als een tierelier).

Hierbij alvast wat vroege resultaten van het Raid0 en Raid10 set (Raid5 volgt nog, migratie is nog niet af, heb ik voor de test even op pauze gezet)

Raid0:
Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid0_6disks.JPG

Raid10:
Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid10_6disks.JPG

Vooralsnog ben ik hééél tevreden!!! :D

Edit: Hierbij de Raid5 testresultaten:
Afbeeldingslocatie: http://test.mms-clan.nl/Raid5_6disks.JPG

In 1 woord: NICE!!!

[ Voor 15% gewijzigd door Oet op 30-12-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
En hoe verhoud die kaart zich als je random read + writes krijgt ? En als er meerdere schrijf acties tegelijk plaats moeten vinden ? Want dit zijn punten waar die duurdere controllers erg goed in zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Astennu schreef op maandag 02 maart 2009 @ 07:21:
En hoe verhoud die kaart zich als je random read + writes krijgt ? En als er meerdere schrijf acties tegelijk plaats moeten vinden ? Want dit zijn punten waar die duurdere controllers erg goed in zijn.
Als je me verteld hoe je wil dat ik het test, dan post ik wel de resultaten.
Maar ik kan niet de array leegmaken om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Oet schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:28:
[...]

Als je me verteld hoe je wil dat ik het test, dan post ik wel de resultaten.
Maar ik kan niet de array leegmaken om het te testen.
Wat ik hier kan zien hebben ze dat met iometer getest:

http://www.xbitlabs.com/a...mise-ex8350_12.html#sect0

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
Misschien is het een beetje een oud topique openhalen, maar toch:

Ik heb laatst een ARC-1220 op de kop weten te tikken met BBU voor een nette €250,-. Nu wil ik die in mijn server bouwen, daar heb ik nu een software raid-5 op 4x Samsung HD753LJ.
In de HD Compatibility list van de areca las ik dat deze drives een "Possible problem heeft".
Bij sommige klanten schijnt er een probleem te zijn, en wordt aangeraden om NCQ uit te zetten. Nu doe ik dat liever niet tenzei echt noodzakelijk. zie http://www.areca.us//supp.../HDDCompatibilityList.zip

*** PossibleProblem ***
We had got some usage problem reports by customers, but not all problems are reproducible.
If you already use this drive, please disable NCQ for better compatibility.

Dit wordt dan aangegeven voor zowel de HD753LJ als de HD103UJ

De vraag is dan ook, hebben anderen hier al ervaring mee, is NCQ gedisabled? Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Oet schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:11:
Wel zag ik bijvoorbeeld in de HDD-support-list van HighPoint de HD103UJ disks van Samsung staan.
Welke lijst heb jij hiervoor bekeken? Ik ben aan het twijfelen tussen een areca 1220 en deze hp, vanwege mogelijke compatibility issues met de areca leek deze me interessanter.
Op de list die ik kon vinden zie ik nu alleen de HE103uj staan, dat is volgens mij de RAID class versie.

Jij hebt de F1s al een tijdje draaien met deze kaart en je hebt nergens last van?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
marko77 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 10:41:
[...]

Welke lijst heb jij hiervoor bekeken? Ik ben aan het twijfelen tussen een areca 1220 en deze hp, vanwege mogelijke compatibility issues met de areca leek deze me interessanter.
Op de list die ik kon vinden zie ik nu alleen de HE103uj staan, dat is volgens mij de RAID class versie.

Jij hebt de F1s al een tijdje draaien met deze kaart en je hebt nergens last van?
Deze lijst: http://www.areca.us//supp.../HDDCompatibilityList.zip

Ik heb inmiddels 4x een HD753LJ in RAID5 draaien op SATA300 zonder NCQ (to be on the safe side) en er geen vooralsnog geen problemen mee gehad. Dat is dan op de Areca.

Op de Highpoint heb ik dus 6x een HD103UJ op SATA300+NCQ. Geen problemen, draait als een zonnetje!

[ Voor 7% gewijzigd door Oet op 25-05-2009 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Laatst online: 17-08 00:38
Oet schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:24:
[...]

Op de Highpoint heb ik dus 6x een HD103UJ op SATA300+NCQ. Geen problemen, draait als een zonnetje!
"Vreemd" ;-) genoeg hebben de Highpoint controllers geen probleem met de Samsung F1 disken zoals de Areca controllers. Ook andere disken lopen op de Highpoint probleemloos.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Oet schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:24:
[...]

Deze lijst: http://www.areca.us//supp.../HDDCompatibilityList.zip

Ik heb inmiddels 4x een HD753LJ in RAID5 draaien op SATA300 zonder NCQ (to be on the safe side) en er geen vooralsnog geen problemen mee gehad. Dat is dan op de Areca.

Het is een Highpoint controller en je post een link naar de Areca site? Goed om te weten dat de F1's minder issues hebben met de HP controllers tho ;)

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Topicstarter
marko77 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:07:
[...]

Het is een Highpoint controller en je post een link naar de Areca site? Goed om te weten dat de F1's minder issues hebben met de HP controllers tho ;)
Omdat ik recentelijk een Areca heb aangeschaft voor m'n servertje, dus ging ik daar eens naar kijken. Blijkt dat er met Areca's en mijn disks wat incompatibiliteit zit, met de highpoint is dat wel anders :) Wellicht komt het wat verwarrend over, maar ik had het in beide posts over beide controllers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 21:35
Hello,

wens op mijn Raid array van 4 disks volgende te draaien: 4xRaid0 + 4xRaid5

Zoals ik hier lees bij de posts van Oet kan je wel degelijk op de 3520, waardoor dit een zeer interessant controller is.

Weet iemand of een 2320 van Highpoint dit ook kan, kan dit nergens terugvinden...
is voor mij zeer belangrijk, dus zou een main reden zijn om voor 3520 te gaan.
Pagina: 1