Time is an illusion, Lunchtime doubly so
Verder zou ik de fan van de voeding ook naar buiten laten blazen.
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Er is geen boven en beneden je kijkt nu bovenaf in de onderkant van de koffer (de koffer ligt dus op z'n rug) er moet nl ook nog een scherm in het deksel gemaakt worden.ik222 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:16:
In ieder geval 1 fan beneden in de case en 1 boven. Die beneden blaast er dan koele lucht in (ingaande luchtstroom) en de bovenste voert de warme lucht, die altijd naar boven stijgt, af (uitgaande luchtstroom).
de fan van de voeding kan niet naar buiten het gaat dus om de fan die in de kast zit de stroomaansluiting zit op de tekening onder de plek waar ik de "inlaat" casefan in gedachten heb.The_Greater schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:17:
Je zou een grote fan kunnen plaatsen in de deksel van de koffer.
Verder zou ik de fan van de voeding ook naar buiten laten blazen.
Dan zou ik de fans in ieder geval allemaal omdraaien. de warmte van je voeding wil je niet door je hele koffer heen hebben.2bmws schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:25:
[...]
de fan van de voeding kan niet naar buiten het gaat dus om de fan die in de kast zit de stroomaansluiting zit op de tekening onder de plek waar ik de "inlaat" casefan in gedachten heb.
ik dacht dat ik een luchtstroom voelde vanaf de fan van de voeding, maar ik kan me vergissen.
rest nog de vraag hoeveel 5cm fans heb ik nodig, kom ik uit met 2?
kan ik beter 2 uitgaande fans hebben en geen inkomende fan maar gewoon dmv gaatjes
of wel 1 fan in en 1 uit
of 1 in 2 uit?
Wat mij betreft zijn radiale fans geschikt voor de koffermod.
Blaas dan iig richting de voeding dan nemen de casefans wel wat hitte weg en houd eens een reepje papier oid voor die voedingsfan, dan weet je het zeker2bmws schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:58:
de CPU fan kan alleen of naar de hoek blazen of richting voeding. de cpufan zit vast op het koelblok (made by ASUS)
ik dacht dat ik een luchtstroom voelde vanaf de fan van de voeding, maar ik kan me vergissen.
Wat moet ik me precies voorstellen bij een radiale fan?MrDummy schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:46:
Je vergeet dat er ook radiale fans bestaan. Ze zijn nuttig vanwege lage bouwhoogte. 5 cm fans gaan gemiddeld sneller stuk dan 8 / 9 / 12 cm fans, en maken ook meer geluid. Er bestaat cpu blok met radiale fan erop. Dat is gunstig voor de koffermod.
Wat mij betreft zijn radiale fans geschikt voor de koffermod.
Op het cpublok zit een fan die op-z'n-kant zit dus de fan zelf staat verticaal en verplaatst de lucht dus horizontaal.
Ik heb het koelingsblok nu ook andersom gezet dus blaast nu richting voedingSanch schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:42:
[...]
Blaas dan iig richting de voeding dan nemen de casefans wel wat hitte weg en houd eens een reepje papier oid voor die voedingsfan, dan weet je het zeker
met dat reepje papier is een goeie - had ik zelf ook op kunnen komen..
ik zocht dus in het nederlands en niet op afbeeldingen... (als ik wel op afbeelding had gezocht had ik nog niets gezien... )
@HlpDsK
Idd, nu ik het plaatje zag dacht ik "Ooooh die fans" wist alleen niet dat dat nou radial fans waren...
[ Voor 22% gewijzigd door 2bmws op 20-03-2008 08:49 ]
Verwijderd
Boven is de fan dat opzij blaast. Het wordt bijna altijd op koperen koelblok gemonteerd en wordt ook genoemd als 'low profile' of 'server' cpu cooler.
De fan zuigt eigenlijk warmte van onder weg en blaast zo ene kant op.
Normale fan zoals casefans wordt axiale fan genoemd, mocht je even weten
Radiaal blaast opzij, axiaal blaast recht.
[ Voor 16% gewijzigd door MrDummy op 20-03-2008 17:44 ]
waar kan je die dingen bestellen? Ik ga meestal naar alternate maar die heeft niet zulke koelers.MrDummy schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:41:
En dit is zo eentje
[afbeelding]
Boven is de fan dat opzij blaast. Het wordt bijna altijd op koperen koelblok gemonteerd en wordt ook genoemd als 'low profile' of 'server' cpu cooler.
Ben je ooit wel eens in een server-centrum geweest? ( waar ze zulk soort koelers dus gebruiken )MrDummy schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:41:
En dit is zo eentje
[afbeelding]
Het is net alsof je in een tornado terecht komt, het lawaai dat die dingen maken!
EDIT: Ook de voeding zit dus helemaal aan de binnenkant, ik heb een oude stekker genomen en deze doorgelust naar buiten toe.
[ Voor 29% gewijzigd door Martijn13 op 21-03-2008 16:15 ]
Dat ligt niet aan het type fan, maar aan de benodigde luchtverplaatsing. Laptops gebruiken ook vaan dergelijke fans en daar zijn ze juist stil.de_harde_kern schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:04:
[...]
Ben je ooit wel eens in een server-centrum geweest? ( waar ze zulk soort koelers dus gebruiken )
Het is net alsof je in een tornado terecht komt, het lawaai dat die dingen maken!
Het "probleem" is dat ik in het deksel dus een monitor wil fabrieken, en het liefste het toetsenbord in de onderkant net als bij deze modMartijn13 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:09:
Kan je de fans niet in de bovenkant maken? Ik heb zelf ook een kofferproject gedaan (zie hier). Inmiddels zit er een P4 3.0 in en 7HDs. Ik had aan de zijkanten namelijk ook geen ruimte meer. Nu heb ik er gewoon 3x 80mm in gezet, 2 voor intake en 1 high-speed voor de exhaust.
EDIT: Ook de voeding zit dus helemaal aan de binnenkant, ik heb een oude stekker genomen en deze doorgelust naar buiten toe.
dus ben ik al bijna verplicht om de fans in de zijkanten van de koffer te maken, en om het wat moeilijker te maken, is het een koffer met afgeronde/afgeplatte hoeken en zijkanten.
Ik zal eens zoeken.. bedanktSOEPSTENGEL13 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:27:
http://www.mnm-computers.nl/index.php?cPath=124_126 Bij mnm computers hebben ze wel zulk spul.
Je had gelijk, de fan in de voeding zuigt lucht weg dus dat is prima, de CPU fan kan richting voeding blazen dus zuigt de voedings fan gelijk ook de warme lucht van de CPU weg, is het dan uberhaubt nog nodig om extra fans te plaatsen?Sanch schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:42:
[...]
Blaas dan iig richting de voeding dan nemen de casefans wel wat hitte weg en houd eens een reepje papier oid voor die voedingsfan, dan weet je het zeker
Dan heb je nog één gat over, die van de voeding. Als je nou precies in spiegelbeeld eenzelfde gat maakt en daar een fan inzet, dan heeft je HDD ook nog wat koeling
Ik weet niet wat voor DVD drive je gebruikt, maar als het een slot-in is kun je die ook mooi wegwerken in dat rooster (dus horizontale "inkepingen" maken in dat rooster met een frees oid.) Ongeveer zo doe ik dat met mijn case in progress.
edit: zo dus (als je voeding die kant opblaast, anders die HDD fan verplaatsen, of geef jij niet zo veel om symetrie?)
[ Voor 52% gewijzigd door jdm8 op 27-03-2008 21:12 ]
De fans moeten wel aan de zijkant zitten, anders zit ik bovenop een fan te kijken, in het deksel moet nl de tft geplaatst worden.jdm8 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:53:
Moeten de fans beslist aan de zijkanten zitten? Want anders kan je eentje bovenin (op het plaatje) doen. Anders kun je ook een rossterje over de gehele braadte maken (op zelfde plaats, dus de wand bovenaan op het plaatje.) Dus wat jij ook zegt dus, hoef je verder niks meer te kopen en het staat mooier als 1 gat ergens.
Dan heb je nog één gat over, die van de voeding. Als je nou precies in spiegelbeeld eenzelfde gat maakt en daar een fan inzet, dan heeft je HDD ook nog wat koeling
Ik weet niet wat voor DVD drive je gebruikt, maar als het een slot-in is kun je die ook mooi wegwerken in dat rooster (dus horizontale "inkepingen" maken in dat rooster met een frees oid.) Ongeveer zo doe ik dat met mijn case in progress.
edit: zo dus (als je voeding die kant opblaast, anders die HDD fan verplaatsen, of geef jij niet zo veel om symetrie?)
[afbeelding]
Dat rooster aan de achterkant is een goed idee
en dan 1 fan aan de zijkant. net als in jou tekening.
de dvd-drive is een normale dvd-rw ik was/ben van plan een stukje uit de zijkant van de koffer te slijpen en dat dan op de lade te plakken, zodat je niet ziet dat daar een cd/dvd drive zit. evt. nog een gaatje aan de zijkant om em open te kunnen doen met een stiftje, maar dat kan in principe ook via het besturingssysteem.
wat het os aangaat twijfel ik nog tussen xp-pro en Ubuntu 7.10
het is een Asus p4s800-mx mobo met een P4 2800 processor en minimaal 512mb geheugen
hd is een WD800 (80gb)
wat wordt er meegedaan:
Internet
evt office (wilde zowieso open office eropzetten)
diverse progsels voor testen - zodat ik alles bij me heb
installatiebestanden voor antivirus en spyware shit.
[ Voor 4% gewijzigd door 2bmws op 31-03-2008 11:42 ]
Je kunt ook je DVD drive openschroeven en even twee kabeltjes solderen aan de printplaat waar het knopje zit. Op die kabeltjes soldeer je dan weer een schakelaartje. Dan kun je het knopje overal neerzetten (bv. naast de aan knop)2bmws schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:39:
[...]
De fans moeten wel aan de zijkant zitten, anders zit ik bovenop een fan te kijken, in het deksel moet nl de tft geplaatst worden.
Dat rooster aan de achterkant is een goed ideeik denk dat ik gewoon een hele rij gaatjes boor in de achterkant, de koffer is geribbeld, en als ik dan de gaatjes in de diepe gedeelten maak valt het ook niet op.
en dan 1 fan aan de zijkant. net als in jou tekening.
de dvd-drive is een normale dvd-rw ik was/ben van plan een stukje uit de zijkant van de koffer te slijpen en dat dan op de lade te plakken, zodat je niet ziet dat daar een cd/dvd drive zit. evt. nog een gaatje aan de zijkant om em open te kunnen doen met een stiftje, maar dat kan in principe ook via het besturingssysteem.
wat het os aangaat twijfel ik nog tussen xp-pro en Ubuntu 7.10
het is een Asus p4s800-mx mobo met een P4 2800 processor en minimaal 512mb geheugen
hd is een WD800 (80gb)
wat wordt er meegedaan:
Internet
evt office (wilde zowieso open office eropzetten)
diverse progsels voor testen - zodat ik alles bij me heb
installatiebestanden voor antivirus en spyware shit.
Hoe knopje slot-in DVD-drive verplaatsen?
Goed idee!!jdm8 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:02:
[...]
Je kunt ook je DVD drive openschroeven en even twee kabeltjes solderen aan de printplaat waar het knopje zit. Op die kabeltjes soldeer je dan weer een schakelaartje. Dan kun je het knopje overal neerzetten (bv. naast de aan knop)
Hoe knopje slot-in DVD-drive verplaatsen?
Zelfs ik heb soms nog wel eens een goed idee
ook zoek ik nog een korte, platte vga kabel, ik weet niet of die bestaan dus misschien moet ik die zelf fabrieken...
[ Voor 29% gewijzigd door 2bmws op 31-03-2008 15:14 ]
[ Voor 115% gewijzigd door jdm8 op 31-03-2008 15:21 ]