merlin_33 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:09:
Wat betreft het OT allerlei regels, wetten en straffen die voor ons extreem zijn gelden alleen voor de Orthodoxe Joden die in Jeruzalem wonen, dat staat nl ook in de OT. Een flikker van de toren gooien komt uit het OT en geld niet voor een Moslim of wie dan ook.
De laatste keer dat ik keek stonden de 10 geboden ook in het OT. Die gelden dus ook niet? Of is het OT een lopend buffet waar je zorgvuldig kunt kiezen wat je wel en niet wilt gebruiken?
De standaard uitvlucht van religies, het zijn geen "echte" of "ware" gelovigen. Het is echter de manier waarop de kerken en religies hun morele superioriteitsgevoelens bij kinderen door de strot douwen die resulteert in de acties, en dus wel degelijk vanuit de religie worden gedaan. Of is dat bij christenen niet zo, en bij moslims wel?
Rekcor schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 10:34:
Wat ik alleen bedoel is dat vrijheden kunnen botsen, en dat er dan een keuze gemaakt moet worden, en dat die keuze wat mij betreft in het voordeel van de vrijheid van godsdienst uit moet vallen. Natuurlijk doe ik dat omdat ik zelf godsdienstig ben, maar anti-religieuzen zullen het afwijzen omdat ze anti-religieus zijn. Wat dat betreft staan we dus kiet

.
Je snapt dus echt niet (of wilt niet snappen) dat er een verschil is tussen een verworvenheid opeisen (zoals het je kerkelijk organiseren) en het verbieden dat anderen iets doen wat jouw geloof niet toelaat? Niemand dwingt je euthanasie toe te passen of te ondergaan, maar toch moet het voor iedereen verboden worden. Niemand dwingt je een homo te trouwen, maar toch moet het voor iedereen verboden worden. Je eist dus niet een recht op vrijheid van godsdienst op, maar eigenlijk het recht om jouw normen, waarden en beperkingen aan anderen op te leggen.
Blijkbaar zeg je dat als een godsdienstig iemand tegen is en een niet-godsdienstig iemand voor, het altijd de godsdienstige is (want godsdienst is blijkbaar meerderwaardig). Het recht op vrijheid van godsdienst verzekert je van het straffeloos mogen belijden van je godsdienst (behoudens beperkingen opgelegd in de wet), maar geeft je geen meerderwaardigheid.
Veel wetten die hier de revue passeren (euthanasie, abortus, etc) zijn destijds ingevoerd/doorgedrukt door de - in mijn ogen - extremistische splinter/modepartij D'66 (3 zetels anyone?).
Onwaar.
De euthanasiewetgeving is aangenomen door CDA/VVD/PvdA, en D66 had in die tijd
14 zetels (na een eerdere piek van 24 zetels). De CU heeft altijd 2 of 3 zetels gehad, en is nu veer het eerst boven dit aantal gekomen, puur omdat de andere partijen zwak zijn en Rouvoet handig zijn ware aard verbergt.
Als je een voorbeeld wilt van onzin die door een splinterpartij is ingevoerd, dan mag je de gekozen burgemeester doen. Maar dat experiment zal wel afgeschaft worden, na wat fiasco's.
En ja, die blijken inderdaad moeilijk terug te draaien, omdat heel libertijns nederland op de achterste poten staat en vindt dat de 'verworvenheden' hun afgenomen worden. Mensen kunnen veel vrijheden helemaal niet aan, en daarom moet de overheid hen beschermen.
Tenslotte: iedere moraal is per definitie superieur voor de persoon die hem aanhangt. Ik zou wel gek zijn zeg, om een niet-superieure moraal aan te hangen!
Weet je eigenlijk wel wat de
euthanasiewetgeving in Nederland inhoud? Het is geen "10 euthanasieen, de 11e gratis" of zo. En nee, ik vind net als Zyppora mijn moraal en ethiek niet meerderwaardig. Ik vind de
uitvoering en oplegging van de op zich mooie chistelijke moraal wel uitermate minderwaardig.
merlin_33 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:00:
[...]
Als dat georganiseerde geloof beperkingen oplegt aan de keuzevrijheid van haar leden spreek je van een zware gemeenschap(Duijvendak, kiezen voor de Kudde) Dat dit vloekt met onze lichte gemeenschap (veel keuzevrijheid) is duidelijk. Maar het geloof is een makkelijk doelwit. Een politieke partij is net zo goed een georganiseerd geloof ( in een ideaal) waarbij voor leden hun persoonlijke mening ondergeschikt is aan de mening van de partij.
En zo kunnen we nog wel wat organisaties opnoemen.
Nee, er is een heel belangrijk verschil tussen een religie en een ideologie, welke Rekcor in dit topic ook duidelijk weet te maken (onbedoeld misschien). Het heilige vuur, het zelf benoemen van superioriteit op gebied van ethiek en moraal, een heilig boek waarmee te pas en te onpas wordt gesmeten, en altijd een opperwezen als excuus achter de hand hebben waardoor het opgelegd moet worden of als rationale (sic). Religies geven als enige reden hun gezamenlijk geloof, en ontwijken uiteindelijk elke discussie of redenering door te verwijzen naar hun geloofsregels.
De SP heeft nu een sterke leider in Marijnissen, en is een redelijk gesloten partij. Maar zodra Marijnissen wegvalt zal de partij het zwaar krijgen; net zoals D66 nogal afhankelijk was van Van Mierlo. Het CDA heeft ook zware tijden gehad met Brinkman/Brands Heerma/de Hoop Scheffer, en zonder het Fortuyn gebeuren zou JPB ze ook niet uit gat hebben getrokken. Maar deze mensen zijn persoonlijk aansprakelijk en kunnen worden gewipt. Een religie is soms net een bureaucratie: ze verwijzen je door naar het heilige boek en het opperwezen, en die geeft niet thuis.
[
Voor 23% gewijzigd door
gambieter op 28-03-2008 12:43
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.