Toon posts:

RAID gaan draaien/hoe configureren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.329 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga binnenkort 2 Samsung Spinpoint F1 750GB schijven kopen, heb al een Hitachi Deskstar T7K500 500GB.
Ik wil op de 2 Samsungs RAID0 gaan draaien en op de Hitachi af en toe handmatig wat backuppen.
Natuurlijk heb ik de FAQ, de RAID FAQ e.d gelezen, maar hoe ik RAID moet ''aanzetten'' is mij niet duidelijk geworden.
Mijn moederbord is een P35 DS3R, en ik werk met Windows Vista Home Premium 32bit.
Dat ik windows opnieuw moet installeren is geen punt, ook al zou het niet noodzakelijk zijn is mn pc daar wel weer aan toe.
Maar hoe ik dat dan moet doen is me totaal onduidelijk.
De ICH9R raid controller moet in de bios op een RAID stand, welke?, de drivers moeten geladen van de RAID controller, er moet een RAID0 gemaakt worden voordat er windows geinstallerd word?
Allemaal nogal onduidelijk, het is de bedoeling om windows op de samsungs te zetten uiteraard.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen :)

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 00:05:
- De ICH9R raid controller moet in de bios op een RAID stand, welke?,
Ergens in je BIOS heb je onder "SATA configuration" de optie om de controller in "RAID" modus te zetten.

Hierna krijg je bij het opstarten de melding "Press Ctrl-I to configure your RAID controller".

Dit staat vast ook in je boekje :)
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 00:05:
- de drivers moeten geladen van de RAID controller, er moet een RAID0 gemaakt worden voordat er windows geinstallerd word?
Nee, drivers worden door het OS geladen. De RAID controller doet niets meer dan van 2 schijven 1 schijf maken. Het OS moet hierna de drivers laden. Dus een "driver disk" maken of de driver slipstreamen in je instalatie CD en installeren maar./driver

En dit staat toch echt in de FAQ

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp kan ik het beste mn Hitachi harddisk ontkoppelen, de 2 Samsungs aansluiten, dan in de BIOS de controller op RAID modus zetten en daarna een RAID0 config maken.
Daarna de Vista cd erin om het te gaan installeren op die RAID0 config.
Dan de Hitachi erop en de oude installatie eraf.
De Intel ICH9R SATA RAID Driver moet op de Vista cd ge slipstreamt worden als ik het goed begrijp?
Hoe doe ik dat? Vista heeft toch ook behoorlijk wat drivers op de cd staan?
Mn dvd brander moet ik op de gigabyte sata aansluiten en die op IDE modus zetten?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:51:
Als ik het goed begrijp kan ik het beste mn Hitachi harddisk ontkoppelen, de 2 Samsungs aansluiten, dan in de BIOS de controller op RAID modus zetten en daarna een RAID0 config maken.
Ja, dat moet werken.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:51:De Intel ICH9R SATA RAID Driver moet op de Vista cd ge slipstreamt worden als ik het goed begrijp?
Vista weet ik eigenlijk niet, ik ben XP gewend. Het zou zomaar kunnen dat de driver voor je chipset gewoon al in Vista zit. Misschien dat er in het boekje of op de driver CD nog iets in een README staat. Ik zou zeggen: Google.
Mn dvd brander moet ik op de gigabyte sata aansluiten en die op IDE modus zetten?
Ja. Of AHCI. RAID zou zelfs ook moeten werken (je hebt 2 "disken" op een controller zonder raidset), maar is dan vrij nutteloos :p

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 21:07
De Intel ICH9R SATA RAID Driver moet op de Vista cd ge slipstreamt worden als ik het goed begrijp?
Ijep .. helemaal goed.. op het slipstreamen na..
Vista herkend de ic9 chipset gewoon zonder problemen ..
mocht je toch een updated driver nodig hebben voor jouw board kan je gewoon een floppy maken en tijden het booten van de setup van vista op F6 rammen om de drivers in te laden.. (zelfde als je xp zou willen installen)..

Niet installeren met een SATA dvd speler.. dat levert een BSOD op .. je hebt een ide aangesloten dvd/cd lezer nodig om x32 te installeren .. (een usb floppydrive mag wel)..

na installatie.. intell storagemanager software installeren ..
rechtermuis klikken op de volumes die je aangemaakt hebt.. en de write policy op WRITE BACK (default write through) zetten .. en aangezien de spinpoints ook 32mb cache aan board hebben is het handig als je bij diezelfde opties ook de cache van de HDS aanzet.. (die staan default uit).

thats it..

Verwijderd

Topicstarter
Djaro schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:12:
[...]

Niet installeren met een SATA dvd speler.. dat levert een BSOD op .. je hebt een ide aangesloten dvd/cd lezer nodig om x32 te installeren .. (een usb floppydrive mag wel)..
Er zitten 2 SATA controllers op mn moederbord.
Het zou toch geen probleem op moeten leveren als ik de Gigabyte sata poort gebruik voor de dvd brander en daarmee windows installeer?
De schijven komen dan op de Intel ICH9R sata controller.
Denk dat ik het daarmee maar probeer voor de zekerheid maak ik wel een floppy met een preinstall driver.
De samsungs ga ik morgen bestellen dus daarop zal ik even moeten wachten.

• Djaro
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:32:
[...]

Er zitten 2 SATA controllers op mn moederbord.
Het zou toch geen probleem op moeten leveren als ik de Gigabyte sata poort gebruik voor de dvd brander en daarmee windows installeer?
De schijven komen dan op de Intel ICH9R sata controller.
Denk dat ik het daarmee maar probeer voor de zekerheid maak ik wel een floppy met een preinstall driver.
De samsungs ga ik morgen bestellen dus daarop zal ik even moeten wachten.
nope.. booten van een sata aangesloten dvd lezer krijg je BSOD.. net als met een USB aangesloten dvd spelert.. geld alleen voor X32 installaties..
met x64 werkt het wel :X
als je me niet geloofd kom je er toch vanzelf achter :+

[ Voor 4% gewijzigd door Djaro op 14-03-2008 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik geen RAID wou installeren gaf het geen problemen namelijk gewoon geboot vanaf mn sata brander.
Maarja dan zet ik mn IDE brander er wel tijdelijk in.
Een floppy is niet per se nodig?
Ik heb namelijk nog wel een floppydrive maar ik heb er geen stroom aansluiting voor en dan moet ik weer een verloopkabeltje kopen :+

• Djaro
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:06:
Toen ik geen RAID wou installeren gaf het geen problemen namelijk gewoon geboot vanaf mn sata brander.
Ik heb namelijk nog wel een floppydrive maar ik heb er geen stroom aansluiting voor en dan moet ik weer een verloopkabeltje kopen :+
klopt.. je krijgt de bsods alleen met x32 en een raid controller in je systeem ... de wegen van Billie gates zijn ondoorgrondelijk }:O

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik het beste als Strip Size nemen?
128KB?
Kan kiezen uit 4KB t/m 128KB.

En hoe zet ik NCQ aan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 14:19 ]

• Djaro
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:15:
Wat kan ik het beste als Strip Size nemen?
128KB?
Kan kiezen uit 4KB t/m 128KB.

En hoe zet ik NCQ aan?
64kb .. is default voor de meeste raid controllers..

Verwijderd

Topicstarter
De meesten hier
[Benchmarks] Het grote: "Post hier je RAID scores topic" II
gebruiken anders 128KB.
Maarja, eerst moeten die schijven maar eens binnenkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke de schijven zijn binnen en ik ben nu in het create raid volume scherm.
Strip Size staat al op 128KB zal wel goed zijn anders kan ik het altijd nog veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Write back cache staat inderdaad uit in Intel Storage Manager.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat aan kan zetten?
Ik krijg alleen een lijstje te zien met "parameters"en "waarden" maar hoe ik deze moet veranderen geen idee.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:00:
Strip Size staat al op 128KB zal wel goed zijn anders kan ik het altijd nog veranderen.
Ten kostte van het opnieuw installeren van Windows :+

Verwijderd

Topicstarter
HDTune
Hitachi
Samsungs in RAID0

Ben er aardig op vooruit gegaan :)
Geeft write back nog enige verbetering?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-02 21:03
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:06:
Als je de SATA driver slipstreamed dan zal je geen BSOD krijgen :+
Heb namelijk zelfde probleem gehad..

Slipstreamen van je SATA drivers kan via een programma zoals NLITE of de tools op de windows cd

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:25:
[...]

Als je de SATA driver slipstreamed dan zal je geen BSOD krijgen :+
Heb namelijk zelfde probleem gehad..

Slipstreamen van je SATA drivers kan via een programma zoals NLITE of de tools op de windows cd
Niet geslipstreamed, ook geen BSOD.
Wel toen ik mn bios update :o stom stom.
Toen maar weer de raid config verwijdert, opnieuw aanmaken en windows opnieuw installen.

Verwijderd

Topicstarter
De Samsung schijven zijn inmiddels RMA gegaan en nieuwe Seagate schijven ontvangen(750GB 7200.11)
Hdtune
Burst rate is wat laag dat is typisch voor deze schijven had ik bij andere reviews ook gezien.
Maar nette score al zeg ik het zelf :) ze staan ook in RAID0 uiteraard, had dit keer geen IDE dvd speler nodig, windows cd niet ge slipstreamt voor de duidelijkheid.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mjah, dit topic is een beetje overbodig eerlijk gezegd. Hoe je een RAID array kunt configgen staat duidelijk in de manual, daarnaast is het ding redelijk self-explanatory.

RAID benches kun je hier kwijt: [Benchmarks] Het grote: "Post hier je RAID scores topic" II of natuurlijk hier: http://tweakers.net/benchdb

Dit topic gaat op slot, omdat het hier over zaken gaat die prima in de andere topics kunnen en vragen die prima uit de manual te halen zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.