Om te beginnen; Science Fiction is een wetenschappelijke roman. Dat wil zeggen dat de basis van het verhaal wetenschappelijk georienteert is, vaak word ook uitgelegd HOE iets zou werken. In Startrek gaat dat zelfs zo ver dat er van de Enterprise een technical manual bestaat ( ik heb m:) waarin tot de detail word beschreven hoe en wat aan boord van het schip is. Natuurlijk word hier ook veel gespeculeert, en soms hebben ze t gewoon mis. Hoe beter, des te minder snel een verhaal zal verouderen. Veel bekende SF schrijvers zijn inderdaad wetenschappers, Artur c clark (2001) en Carl Sagan (contact ) zaten bv in de leiding van het appollo project. Isaac asimov was hoogleraar.
De wild west in space romans en films worden misschien door veel mensen als SF betiteld, maar de officiele term hiervoor is Space opera. Hier gaat het veel meer om de menselijke kant, Hoewel een goed SF verhaal dat ook kan bieden. Maar de uitvindingen bestaan hier meestal uit los zand, er word gewoon aangenomen dat iets kan zonder verdere achtergrond whatsoever.
Voorbeelden van SF: 2001, Star trek, Cube, Blade runner, 1984 en zelfs nog the Matrix.
Voorbeelden van Space opera: Starwars, Barbarella, Buck rogers, Superman, Battlestar galactica.
Ik ben altijd een hard SF fanaat geweest, dus Star Trek en niet Starwars, neuromancer en Perry Rhodan ( zegt iemand dat iets hier?) En heb me inderdaad vaak gestoord aan van die te makkelijke dingen die volstrekt onlogisch en tegen de natuurwetenschappen in zijn.
Maar... Vooral de laatste tijd merk ik dat er in de wetenschap veel dingen worden gedaan die ik in mijn stoutste dromen niet voor mogelijk hield en dat heeft mijn blik op Space opera verruimd. Tegewoordig kan ik er meer van genieten dan vroeger. Van heel veel dingen Die ik vroeger als belachelijk of zeer onwaarschijnlijk zag worden nu echte serieuze experimenten uitgevoerd.
Een aantal voorbeelden, waarvan het meeste op tweakers.net zelf was te lezen.
- Bijvoorbeeld parralelle universa, Dat soort theorien vond je alleen bij hippies en ufo fanaten, Nu is het een officiele theorie.
- CERN dat toegeeft dat zwarte gaten door botsing van protonen kunnen ontstaan, maar doodleuk beweren dat dat niet gevaarlijk is omdat die meteen verdampen. ( jesus, die dingen bestaan echt! Dat was tot nu toe alleen theorie!)
- Het zelfde Cern dat op zoek is naar het Higgs veld, wat verantwoordelijk is voor de traagheid van massa.
- Nokia die bezig is met een mobieltje dat zn energie uit de omgeving haalt
- Het TROPHY Energiescherm dat raketten op meters afstand van een tank tegenhoud.
- De faser, waarbij 2 lasers bij iemand op grote afstand aan weerszijden de lucht ioniseert waardoor iemand een stroomstoot krijgt en hij bewusteloos neervalt
-Jappanners die dromen als video opgetekend hebben.
- Quatumverstrengelde fotonen,op afstand in een laboratorium. inderdaad het principe van de transporter
- En als klapstuk word op dit moment in amerika een TIJDMACHINE gebouwd, waarbij 4 lasers een cirkelbeweging maken, daarbij de ruimte in de cirkel laten meedraaien en dus ook de tijd vervormt en electronen mee naar t verleden gestuurd moetten worden.
Wist je dat in GPS sattelieten de interne clock regelmatig geresynct word omdat daar door het verschil in snelheid ten opzichte van de aarde de tijd langsamer loopt? geen theorie ,maar een praktijktoepassing Dat nu op dit moment gebeurt. Whow. vind ik nogal wat:)
Ok, fotonen teleporteren en electronen terugsturen in de tijd is wat anders dan mensen transporteren. Maar het houdt wel in dat het principe werkt en dat is toch heel wat anders dan totaal uit de lucht gegrepen fantasie.
Het begin is er. Veel technologien begonnen op die manier en kijk eens waar we nu al zijn. Over een half jaar heb ik een laptop in t bezit die 3 dagen aan kan staan op 1 batterij, Je hebt een xbox die je zonder controllers kan besturen ( jaja het touchscreen is al achterhaald.) En ik heb niet alleen een computer die een factor 1000X zo snel is als mijn 4 Mhz IBM PC10 met 640 KB ram van 15 jaar geleden, maar ik ben ook nog eens van een 14K4 modem naar 20 Mbit internet gegaan:)
Zo ondertussen krijg ik het gevoel, dat alles wat we maar kunnen bedenken op de een of andere manier ook uitvoerbaar is en dat we ons helemaal niet zo druk hoeven te maken of iets wel haalbaar is volgens de huidige kennis van zaken.
Dus tegenwoordig kan ik me wel voorstellen dat je een lichtzwaard zou kunnen maken, of dat ruimtescheepjes op hoge snelheid een bocht maken, dat iemand kan gedachtenlezen en je een huis uit een kiem kan laten groeien.
Ik kijk met steeds meer plezier naar de fantasie van de mens.
O, en die ontploffingen in de ruimte, De space shuttle heeft en waterstof en zuurstof aan boord voor die reactie. Als je je binnen die ontploffing bevind zit je dus in een gasmengsel, en dat geleid geluid.
[
Voor 53% gewijzigd door
verleemen op 04-07-2009 03:40
]