Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 09:58
Na het kijken van een hoop Sci Fi series, zoals Star Trek en Star Gate, merkte ik dat er toch nog een hoop rare fouten worden gemaakt in dit soort series. En dan bedoel ik niet alleen dat verhalen niet helemaal kloppen door dialogen, maar ook andere zaken.

Zo schijnt het in hollywood helemaal in te zijn om mooie explosies in de ruimte te maken met veel vuur en rook. Ziet er inderdaad mooi uit, maar is helemaal niet realistisch omdat er geen zuurstof voor de verbranding is.

Nou zat ik laatst te bedenken hoe cool het zou zijn om een eigen universum/tv serie/film of iets van die naard te bedenken, maar daarbij moeten natuurlijk niet teveel fouten worden gemaakt.
Een aantal dingen moeten natuurlijk wel blijven omdat het anders niet interessant is. Zoals bijvoorbeeld hoge snelheid reizen. Waarbij de mogelijkheid is om sneller dan het licht te gaan (waartoe ik geen reden zie waarom dat niet zou kunnen over 100 of meer jaar in de toekomst), of gebruik maken van een tijdskromme, scheur in de ruimte, wormgaten of iets anders waarmee een grote afstand overbrugt kan worden.

Tuurlijk is het interessant om te dicussiëren over of snelheden groter dan het licht behaald kunnen worden, maar daar zijn al meer topics over.

Nee, mij leek het wel iets om te praten over dingen die vaak fout worden gedaan in Sci-Fi series waarvan we wel de kennis hebben om te te geven dat ze fout zitten.
Als voorbeeld heb ik er al een aantal verzonnen:
  • Explosies in de ruimte met veel vuur en rook
  • Kapiteinen die de brug om de haverklap verlaten
  • Zo'n transporter in Star Trek, transporteren naar het niets (hoe worden die moleculen dan verstuurd?)
  • Als het schip wordt aangevallen schud alles heen en weer. Als je dan toch al zwaartekracht kunt opwekken, waarom zou alles dan schudden?
  • Mooie vonken en vlammen als zo'n schip wordt geraakt. De motoren wordt geraakt maar de brug vliegt in de fik.
  • Schilden om ruimteschepen die raketten/torpedo's/fotonen in het niets kunnen tegenhouden
Nou is niet alles wat hierboven staat als 100% fout bewezen, maar het is wel iets wat opvalt bij het kijken naar zo'n serie.

Overige dingen die opvallen:
Afbeeldingslocatie: http://www.funnyphotos.net.au/images/star-trek-fake-inspirational-posters-expendability1.jpg

Dus wat voor onverklaarbare/foute/vage dingen vallen jullie op aan hedendaagse Sci Fi?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-07 13:18
Heb je al eens nagedacht over het feit dat er ooooveral mensen rondlopen. In Star Trek is elk ras gewoon zoals de mens hier op aarde. Die beetje andere lichaamsdingen tel ik niet mee. In Stargate is het nog erger. Daar spreken ze lekker allemaal Engels. Nou gaat het in Stargate wel een beetje om een oerras dat de mens ergens neergepleurd heeft (als ik dat goed begrijp) maar ze lopen wel echt overal rond. En de taal die is na 100000 jaar niet meer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201568

Ze spreken niet allemaal Engels, maar zo klinkt het vanwege de babelfish (hg2g) ;).
En in Star Trek is er volgens mijn ook een of ander oerras wat hun DNA verspreid heeft over de melkweg...

Maar ik heb er ook nog wel een paar:
- Geluid in de ruimte. In de ruimte is geen lucht dus ook geen medium waarin het geluid zich kan voortplanten. Dus geen raketmotoren en geen explosies. Tenzij de camera in een ruimteschip staat, dan hoor je de eigen motoren.
- Geen boven en onder. Bij ontmoetingen met planeten en andere schepen is alles altijd naar boven gericht. In de ruimte is geen zwaartekracht en dus geen universeel boven. Elk schip zal dus zijn eigen oorspronkelijke orentatie houden.

Een mooi voorbeeld van natuurkundig correcte sci-fi is 2001: A space odessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Mja die film is inderdaad erg interessant, maar wel enorm slaapverwekkend. En erg oud. (wat niet wil zeggen dat ie niet correct is)

Bij Stargate vond ik dat ook altijd zo raar dat ze meteen Engels spraken (hadden ze in 1 van eerste afleveringen even kort uitgelegd maar daarna kwam het nooit meer naar boven). Op zich niet erg want het zorgt voor wat snellere communicatie, maar bij Star Trek (Enterprise) doen ze het wel wat beter, al valt het op dat na een tijdje de tegenstander wel ineens Engels kan.

@ loolighter. Wat bedoel je precies met boven en onder? Qua zwaartekracht of gewoon qua indeling van het schip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft rook en vuur is het nog niet zo simpel als je stelt. Er zal wel degelijk een rook-achtige stofwolk ontstaan bij een explosie in de ruimte. Rook bestaat voornamelijk uit fijne stofdeeltjes van het geexplodeerde materiaal, die geoxideerd zijn. Weliswaar zal het in de ruimte minder of niet geoxideerd zijn, maar die wolk van stof ontstaat nog steeds.

Ook vuur, rood- tot witgloeiende atomen die door de explosie in een gas (of plasma) wolk rondzweven, komen voor bij voldoende grote explosies. Vonken komen ook voor, dat zijn wat grotere vaste roodgloeiende deeltjes. Echter, geen vlammen, want vlammen zoals we ze op aarde kennen ontstaan doordat hete lucht opstijgt (en dat gebeurt niet zonder zwaartekracht).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Martinspire schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:23:
@ loolighter. Wat bedoel je precies met boven en onder? Qua zwaartekracht of gewoon qua indeling van het schip?
Als bijvoorbeeld twee ruimteschepen elkaar ontmoeten in een scene, hebben ze toevallig altijd dezelfde kant van hun ruimteschip boven, alsof het vliegtuigen zijn. In de ruimte kan de andere partij met evenveel kans uit iedere richting en met iedere orientatie komen; van voren maar ondersteboven, recht van onderen, etc.

Dergelijk tweedimensionaal denken zie je meestal ook terug in kaarten of navigatiesystemen, de omgeving wordt meestal beschouwd als een vlak in plaats van een ruimte.

edit:
Ook Firefly/Serenity had door dat er geen geluid is in de ruimte; er zijn nog wel mensen die het
"goed" doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Andamanen op 12-03-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik vind het altijd heel bijzonder als ze op lichtsnelheid vliegen en dan even afremmen, om vervolgens weer verder te vliegen. Enig idee hoeveel energie het kost om zo'n kolossaal spaceship ff af te remmen van warpspeed naar 0km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
mr_obb schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:38:
Ik vind het altijd heel bijzonder als ze op lichtsnelheid vliegen en dan even afremmen, om vervolgens weer verder te vliegen. Enig idee hoeveel energie het kost om zo'n kolossaal spaceship ff af te remmen van warpspeed naar 0km/h?
Dat is gewoon afhankelijk van de manier waarop zo'n schip kan vliegen. Tegenwoordig is het ook niet zo'n heel groot probleem om door de geluidsbariere te gaan om vervolgens eruit te gaan en daarna weer terug.
Het kost inderdaad energie, maar dat is maar afhankelijk van hoeveel je energiebron kan geven.

Veel interessanter vind ik het altijd dat je als zo'n schip op lichtsnelheid vliegt je altijd de buitenkant van het schip gewoon normaal ziet (of als ze in warp gaan dat ie dan verdwijnt) en dat de omgeving (sterren e.d.) enorm uitgerekt worden. Leuk om zo te doen alsof ie heel snel vliegt, maar het schip vliegt op de snelheid van het licht en niet de omgeving.

Dat van die boven en onderkant is op op zich niet zo moeilijk door het afspreken van standaards en door te communiceren wat nou boven en onder is. Zoiets hebben ze dan toch wel geautomatiseerd 8). Trouwens, zo heel raar vind ik dat niet eigenlijk, maar kan me voorstellen dat je daarover kunt vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

En vergeet de G-krachten waaraan je bloodgesteld zou worden.

Maar dit soort onrealistische technische snufjes als warp drive, kunstmatige zwaartekracht en transporters kan ik beter begrijpen, zoiets heb je meestal nodig om praktisch een beetje goedlopende serie/film te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Andamanen schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:46:
[...]

En vergeet de G-krachten waaraan je bloodgesteld zou worden.

Maar dit soort onrealistische technische snufjes als warp drive, kunstmatige zwaartekracht en transporters kan ik beter begrijpen, zoiets heb je meestal nodig om praktisch een beetje goedlopende serie/film te maken.
G krachten heb je alleen mee te maken als je daadwerkelijk ergens toe aangetrokken wordt. Volgens mij heb je zonder zwaartekracht toch ook weinig last van G krachten? Of zie ik dat verkeerd.

Inderdaad moet het wel realistisch blijven, maar zulke dingen heb je inderdaad nodig. En ik wilde bij dit topic ook niet praten over zoites als kunstmatige zwaartekracht (over het hoe en wat) maar eerder foutief gebruik ervan.
Zo hebben ze bij die series altijd wel zo'n zwaartekracht binnenin, maar als ze eventjes wat moeten repareren aan de buitenkant, dan moeten ze dat ineens met van die rare magnetische schoenen doen. Zet die zwaartekracht dan gewoon wat hoger :>

Bij Star Trek Enterprise viel het me trouwens ook op dat ze met die Shuttlepods zo'n rare arm hadden waar zo'n ding dan aan vast zat, maar dat die dan ineens pleite is als ze ernaast staan als ie binnen is. Ook zou ik niet kiezen voor zo'n opstelling (ding wordt in schip getakeld), maar een soort hangar of zoiets omdat je dan gewoon meer ruimte hebt om mensen in en uit te laten stappen (mocht de teleporter het eventjes niet meer doen en je een diplomaat op bezoek krijgt.

Iets anders is trouwens dat ze altijd de mensen die op de brug staan (of in de machinekamer) meenemen als ze naar het land gaan. Lijkt mij dat je voor dit soort dingen gewoon een appart team hebt wat je nog wel kunt missen, mocht dat nodig zijn.
Je laat niet zo'n kapitein een gesprek voeren met de hoogste ambtenaar van een planeet, of onderhandelen bij een ontvoering, of een achtervolging inzetten op een 1 of andere boef. Daar is zo'n kapitein veel te kostbaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleen bij SciFi, ook bij andere films erger ik me aan bijvoorbeeld de overdreven explosies. Hulde aan regisseurs die de special effects zoveel mogelijk weglaten, en als ze ze gebruiken, ze realistisch houden. Neem bijvoorbeeld de film Heat. Geen SciFi, wel zeer goed qua realisme.

Ik kan me erg vinden in je kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt gewoon g-krachten in de ruimte.

Met je zwaartekracht generatoren kan je die wel weer tegenwerken.
Als het schip wordt aangevallen schud alles heen en weer. Als je dan toch al zwaartekracht kunt opwekken, waarom zou alles dan schudden?
Omdat ze te traag reageren om schudden tegen te gaan?

Ik vraag me ook af als ze zonodig lasers gebruiken in star wars, waarom je niet gewoon je romp van supergeleidend materiaal maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:59:
Niet alleen bij SciFi, ook bij andere films erger ik me aan bijvoorbeeld de overdreven explosies. Hulde aan regisseurs die de special effects zoveel mogelijk weglaten, en als ze ze gebruiken, ze realistisch houden. Neem bijvoorbeeld de film Heat. Geen SciFi, wel zeer goed qua realisme.

Ik kan me erg vinden in je kritiek.
Als je in een film realistische explosies gebruikt dan zie je eerstvolgende minuten niets door de stofwolken. Daarom gebruiken ze gewoon zakjes benzine met een klein explosief er onder voor die grote vuurballen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaCio
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-12-2024
Dit doet me denken aan deze (satirische) webpagina :> :
http://uncyclopedia.org/wiki/HowTo:Make_Cheesy_Sci-Fi

Daar staan naast natuurkundige foutjes ook nog een aantal biologische fouten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:54

Edmin

Crew Council

get on my horse!

aangezien TS HK-XS heeft:
Nerd achtige foutjes in films en TV series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Wat leuk is dat iedereen altijd een universele webcam heeft waardoor je de ander op het grote scherm kan zien.
Lasers die bolletjes licht afschieten, de eerste startrek films hadden wel realistische lasers maar die maakten weer een hoop herrie in het vacuum.
Schepen zijn altijd goed verlicht zodat je ze goed kunt zien, ook als er nergens een zon te bekennen is.

En toch ben ik een trekkie :)

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08:21
Hier zijn heel veel websites.

Toch is de conclusie dat er, in ieder geval bij Star Trek, best over nagedacht is.

Heisenberg compensator anyone?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 10:15

Goverman

not loaded

Zo'n transporter in Star Trek, transporteren naar het niets (hoe worden die moleculen dan verstuurd?)
Volgens mij was het idee erachter dat je massa omzet in energie, verstuurd en daarna weer terug omzet in massa. Zo werkt het bij Stargate wel (bij de gate en de transporters).

Sommige SF-series hebben ook helemaal niet de intentie om correct te zijn met wetenschap, die richten zich meer op de menselijke kant van het verhaal. Beste voorbeeld is natuurlijk Battlestar Galactica (de nieuwe serie): enerzijds ziet het schip er als oude crap uit (om de cylons te doden wordt er een stekkertje uit een contactje gehaald zoals ze er in een auto ook uit zien), aan de andere kant weer hypermodern met hyperspace, zeer geavanceerde ruimtevaartuigen (fighters) etc.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Goverman schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:18:
[...]

Volgens mij was het idee erachter dat je massa omzet in energie, verstuurd en daarna weer terug omzet in massa. Zo werkt het bij Stargate wel (bij de gate en de transporters).

Sommige SF-series hebben ook helemaal niet de intentie om correct te zijn met wetenschap, die richten zich meer op de menselijke kant van het verhaal. Beste voorbeeld is natuurlijk Battlestar Galactica (de nieuwe serie): enerzijds ziet het schip er als oude crap uit (om de cylons te doden wordt er een stekkertje uit een contactje gehaald zoals ze er in een auto ook uit zien), aan de andere kant weer hypermodern met hyperspace, zeer geavanceerde ruimtevaartuigen (fighters) etc.
Dat zie je in Serenity/Firefly ook wel.Aan de ene kant nieuwe technologie maar eigenlijk toch een Wild West idee. Juist het leuke aan zulke series/films vind ik.
Volgens mij zijn er verschillende theorien/verhalen die lichtsnelheid vliegen vertalen als een soort springen. Je zal dus moeten stoppen afentoe omdat je anders bijv. te veel afwijkt van je route e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom men zich niet aan 'de regeltjes' houdt als het op sci-fi/actie films aankomt...omdat de realiteit saai is!

Enige reden. Er zijn gewoon te weinig mensen die het wat kan boeien als de film saai en correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Wat leuk is dat iedereen altijd een universele webcam heeft waardoor je de ander op het grote scherm kan zien.
Wat ik helemaal erg vond was in Independance Day: De film was best goed te kijken en erg vet voor die tijd, maar toen Will Smith op het laatst bij de alien in het ruimteschip aankwam zat die alien gewoon naar simpele beeldschermpjes te kijken. Zoiets verpest voor mij de hele film.

En ik haat het ook dat Aliens altijd mensachtigen zijn met benen en armen en een hoofd met ogen en/of mond. Waarom zou een alien in godsnaam uberhaupt op een mens of dier moeten lijken?
Als er al aliens zouden zijn hoe groot is dan de kans dat ze op een aards wezen lijken?
Kan net zo goed een vloeistof of een plasmawolk zijn ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door KneppaH op 13-03-2008 00:32 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

KneppaH schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:28:
[...]

Wat ik helemaal erg vond was in Independance Day: De film was best goed te kijken en erg vet voor die tijd, maar toen Will Smith op het laatst bij de alien in het ruimteschip aankwam zat die alien gewoon naar simpele beeldschermpjes te kijken. Zoiets verpest voor mij de hele film.
Of die moederschepen die aan het eind neerstorten.. gewoon neervallen en beetje brand. Een beetje vliegtuig laat al een compleet rampenplek na, wat zou zo'n moederschip van 100 voudige grootte dan doen?

En de leukste van Star trek, eerste paar impacts 'shields 40% sir!', en gewoon nog 20 knallen opvangen :D

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Zo'n schip ter grootte van een komeet die op aarde neerstort zou waarschijnlijk het einde van deze beschaving zijn. Al valt die niet met dezelfde snelheid als een komeet. Ramp zal evengoed enorm zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door KneppaH op 13-03-2008 00:36 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
caipirinha schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 21:44:
Lasers die bolletjes licht afschieten, de eerste startrek films hadden wel realistische lasers maar die maakten weer een hoop herrie in het vacuum.
Schepen zijn altijd goed verlicht zodat je ze goed kunt zien, ook als er nergens een zon te bekennen is.

En toch ben ik een trekkie :)
Dat van die universele webcams lijkt me niet heel onlogisch voor een serie dan. Dan ziet de kijker beter tegen wie hij het heeft. En bovendien, als de techniek het nu al kan, waarom dan ook niet?
Jiriki schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:16:
Hier zijn heel veel websites.

Toch is de conclusie dat er, in ieder geval bij Star Trek, best over nagedacht is.

Heisenberg compensator anyone?
Er is inderdaad goed over nagedacht en hoewel dat sommige dingen niet kloppen zijn andere dingen (prime directive, geschiedenis van de aarde, e.d.) wel goed uitgedacht.
Goverman schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:18:
[...]
Ja dat klopt, maar bij Star Trek kunnen ze mensen in de middle of nowhere beamen zonder dat daar daadwerkelijk massa, energie of een andere transporter is.
Klopt, het is ook interessant hoe zulke situaties kunnen worden opgelost, maar dan moet het wel altijd te maken hebben met zaken die we nu ook hebben. Zoals dat hele politieke systeem als dat ze daar hebben.
KneppaH schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:28:
[...]
En ik haat het ook dat Aliens altijd mensachtigen zijn met benen en armen en een hoofd met ogen en/of mond. Waarom zou een alien in godsnaam uberhaupt op een mens of dier moeten lijken?
Als er al aliens zouden zijn hoe groot is dan de kans dat ze op een aards wezen lijken?
Kan net zo goed een vloeistof of een plasmawolk zijn ofzo.
Op zich is dat wel logisch. Wij kunnen dingen makkelijk in elkaar zetten, communiceren, bewegen, aanvallen en verdedigen.
Soms zien ze er wel belachelijk uit (aliens met van die hele grote lange nagels waar je makkelijk van die kleine knopjes mee in kunt drukken :+ ), maar af en toe is er ook gewoon weinig verschil te zien.
Maar hoe lastig is het wel niet om een realistische alien te maken die ook nog eens niet teveel op ons lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Martinspire schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:25:
Maar hoe lastig is het wel niet om een realistische alien te maken die ook nog eens niet teveel op ons lijkt?
Dat kan dus niet want wij weten niet hoe die eruitzien :).

Over de "webcam" technologie, dat zou dan alleen kunnen als ze dich in de buurt zijn. Tenzij ze natuurlijk de mogelijkheid hebben om ook signalen met lichtsnelheid (of sneller) te versturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Martinspire schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:53:
G krachten heb je alleen mee te maken als je daadwerkelijk ergens toe aangetrokken wordt. Volgens mij heb je zonder zwaartekracht toch ook weinig last van G krachten? Of zie ik dat verkeerd.
Traagheid hoeft niets met de zwaartekracht te maken te hebben.
Als het schip wordt aangevallen schud alles heen en weer. Als je dan toch al zwaartekracht kunt opwekken, waarom zou alles dan schudden?
3e wet Newton. Als een torpedo tegen jouw schip 'aanduwt' :+ , duwt jouw schip terug en de baan van het schip kan beïnvloed worden. Wederom geen zwaartekracht voor nodig.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:26

Vrijdag

De Zwarte

Explosies in de ruimte, met een hoop "woooosh" en "blammooooo" en dat soort dingen. Okee, het ziet er dan wel weer spectaculair uit, dat dan weer wel.
Daarentegen zijn de "pfoei pfoei"geluidjes bij laserwapens echt te sneu voor woorden. Maarja, anders wodt het wel hele droge kost denk ik.

En bij de meeste series lijkt het wel alsof de afdeling "Aliendesign" collectief aan creatieve bloedarmoede lijdt. De enige keer dat ik in een film vrij diverse buitenaardse wezens zag was met Men in Black notabene. Verder zijn het bijna altijd humanoïden.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Ik kan me niet zo zeer ergen aan sommige dingen zoals explosies in de ruimte, steeds meer dingen laten ze Imploderen inplaats van Kaboem :)

Maar wat ik toch het ergste vind van alles behalve dat dat oftopic is is een oorlogsfilm waarin de duitsers engels praten :S

En ja dat "aliens" engels kunnen klopt ook niet maar dat nog tot daar aan toe :P is niks voor niks SCFI :D
Ascathon schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:02:
Heb je al eens nagedacht over het feit dat er ooooveral mensen rondlopen. In Star Trek is elk ras gewoon zoals de mens hier op aarde. Die beetje andere lichaamsdingen tel ik niet mee. In Stargate is het nog erger. Daar spreken ze lekker allemaal Engels. Nou gaat het in Stargate wel een beetje om een oerras dat de mens ergens neergepleurd heeft (als ik dat goed begrijp) maar ze lopen wel echt overal rond. En de taal die is na 100000 jaar niet meer hetzelfde.
Duidelijk heb je het dan nog nooit gezien want Jaffa kree shelnok klinkt niet engels ;)
Maar voor groot deel heb je wel gelijk ;) over de "taal"dan

[ Voor 49% gewijzigd door Mektheb op 13-03-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Nouja, ik zat me voor die aliën talen al iets te bedenken als:
In plaats van die vage talen gewoon talen van onze aarde gebruiken.
Zo zou een ras bijvoorbeeld Nederlands kunnen spreken. Het lijkt voor een Amerikaan net echt en je kunt daarmee een groter publiek trekken.
Maar dit is inderdaad zoiets wat het misschien minder interessant maakt.

Wat wel gewoon vaag is, zijn in Star Trek dat ze die vertaler altijd wel aan hebben staan, maar dat je die lippen van die gast ook gewoon Engels ziet spreken. Wat voor uitspraak heeft ie dan wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Martinspire schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:03:
Wat wel gewoon vaag is, zijn in Star Trek dat ze die vertaler altijd wel aan hebben staan, maar dat je die lippen van die gast ook gewoon Engels ziet spreken. Wat voor uitspraak heeft ie dan wel niet?
Op zich wel een leuk punt, maar slecht nagesynchroniseerde gesprekken of 2 stemmen door elkaar heen zijn nog veel storender. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Eigenlijk zijn wij nog verwend met de serie's etc met de talen dat ze Soms hun orginele verhaal taaltje spreken en de rest engels

voor het zelfde geld hadden we net zoals de duitsers 99% vertaald dus dat ze in elke serie nederlands praten...

Zie het nog niet echt voor me Jetli die nederlands praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Grappig topic.

Het hele idee van Science Fiction is dat het verzonnen is, dus ook het science gedeelte. Waar staat dat film/tv series de natuurwetten moeten volgen?
Daarnaast spelen een hoop series/films zich af in de verre toekomst, met technieken waar wij geen enkele weet van hebben.

Denk een een paar honderd jaar terug op Aade nu. Dan zou je ze toch ook niet kunnen uitleggen dat er auto's, vliegtuigen, computers, nanotechnologie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Martinspire schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:53:
[...]

Relativiteit zegt dat acceleratie (versnelling en vertraging) en zwaartekracht hetzelfde zijn. Vandaar ook G-krachten (gravitation).
Als jij vanuit hyperspace naar 0 km/h gaat maak je toch een flinke smak tegen de voorruit hoor :)

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toffe ontopic site: http://intuitor.com/moviephysics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Biobakker schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:16:
[...]
Relativiteit zegt dat acceleratie (versnelling en vertraging) en zwaartekracht hetzelfde zijn. Vandaar ook G-krachten (gravitation).
Als jij vanuit hyperspace naar 0 km/h gaat maak je toch een flinke smak tegen de voorruit hoor :)
Als je het zo bekijkt is het inderdaad grappig dat ze daar geen last van hebben, maar van een simpele torpedoaanval wel :P

Edit:
Ik zat me net te bedenken (na het nalezen van enkele links), dat ze dus weinig geautomatiseerd hebben en alles altijd met de hand moet worden gedaan. (Open hailing frequencies, etc).

Waar zou je dan eigenlijk nog wel mensen voor nodig hebben? Als het bv wel mogelijk is om de automatische piloot te gebruiken, de computer automatisch de beste startegie te laten kiezen, de computer (mogelijk door middel van het grote scherm) allerlei sensoren te laten bijhouden, etc. Waarom zouden mensen dan nog nodig zijn? Wat voor taken zouden ze uitvoeren en wat voor personeel heb je dan nodig?

[ Voor 38% gewijzigd door Martinspire op 13-03-2008 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

TroonStaal schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:43:
En bij de meeste series lijkt het wel alsof de afdeling "Aliendesign" collectief aan creatieve bloedarmoede lijdt. De enige keer dat ik in een film vrij diverse buitenaardse wezens zag was met Men in Black notabene. Verder zijn het bijna altijd humanoïden.
Dat vind ik op zich niet zo vreemd, want de theorie die je daarachter kunt bedenken is dat er altijd een humanoïde uit de evolutie voortkomt. In Startrek heb je trouwens zat vreemde niet-humanoïde wezens, zoals virussen bijvoorbeeld.

Wat ook zo is in die scifi-series is dat er vaak van die figuren rondlopen die je gedachten kunnen lezen, de betazoids in Startrek bijv. Andere rassen in het universum zijn blijkbaar telepathisch begaafd. Daarnaast is er in Startrek nog de zeer irritante Q die dingen kan die nergens op slaan. Of in Startrek Insurrection: een planeet heeft een veld om zich heen waardoor het verouderingsproces wordt omgekeerd. Eigenlijk is het beter om na te denken over wat er eigenlijk wel aan scifi klopt, dat maakt de discussie wat korter. :D

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 09:49

MicroWhale

The problem is choice

De mooiste (foute) scene uit Star Trek vind ik de volgende:

De scene speelt zich af op de brug van het schip. Er is net een aanval op het schip geweest en captain Kirk loopt naar Mr. Spock, die naar een stuk plexiglas staat te kijken met daarop kleurrijk, verlicht plaatje van het schip. Sommige delen ervan knipperen.

Kirk: "Damage report!"
Spock: Wijst drie plaatsen op het plaatje aan.
Kirk: "Ok, ...." (en loopt hevig denkend naar zijn stoel)

:D

Ik heb ongeveer 10 minuten de slappe lach gehad. Echt geweldig! Alsof je dan precies weet wat de schade is. :)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:26

Vrijdag

De Zwarte

Jack Walsh schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 00:04:
[...]

Dat vind ik op zich niet zo vreemd, want de theorie die je daarachter kunt bedenken is dat er altijd een humanoïde uit de evolutie voortkomt. In Startrek heb je trouwens zat vreemde niet-humanoïde wezens, zoals virussen bijvoorbeeld.
Dat heeft toch vooral te maken met de omgeving?

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik begrijp heel eerlijk gezegd de hele discussie niet helemaal. Het onderwerp is toch Sci-Fi films/series? Fiction dus ofwel fantasie. En dan kan immers alles, net zoals in sprookjes? Want uiteindelijk is het niets meer of minder dan een modern sprookje. Of vergis ik me en zijn er toch bepaalde (ongeschreven) regels waar een scenarioschrijver zich aan dient te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Techneut schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 11:27:
Ik begrijp heel eerlijk gezegd de hele discussie niet helemaal. Het onderwerp is toch Sci-Fi films/series? Fiction dus ofwel fantasie. En dan kan immers alles, net zoals in sprookjes? Want uiteindelijk is het niets meer of minder dan een modern sprookje. Of vergis ik me en zijn er toch bepaalde (ongeschreven) regels waar een scenarioschrijver zich aan dient te houden?
Ja, die regels bestaan al best lang :)
Als je als verteller wilt dat je verhaal boeiend blijft is het vaak aan te raden om te zorgen voor interne consistentie.

Kijk bijvoorbeeld naar sprookjes: het is geen enkel probleem om pratende wolven, elfjes en toverfeeen op te voeren, maar als een pratende wolf opeens gaat vliegen is er wat mis. Als een fee in een ruimteschip stapt wordt je verhaal er niet beter op.

Idem voor sci-fi: je kunt best allerlei nieuwe technologieen bedenken, maar je zult er wel een enigszins acceptabele verklaring voor moeten hebben. Nog belangrijker: ze moeten vooral andere delen van je verhaal niet tegenspreken. Dus sneller dan het licht reizen is prima, maar laat een wetenschapper in je verhaal dan niet roepen dat het niet kan.

Ook onnodige aburditeiten zijn ongewenst. In een vacuum is geen geluidsgolf mogelijk, dus maakt die laser geen herrie. Niet alleen onzinnig, maar irritant onnodig.

Vergis je niet: sci-fi kent zijn oorsprong voor een groot deel in de echte wetenschap, en het is geen toeval dat sommige van de meest gerespecteerde sci-fi schrijvers ook als wetenschapper naam hebben gemaakt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

De mooiste fout in TNG vond ik die aflevering dat Riker en Ensign Ro een soort non-corporeal geesten waren geworden in een transporter ongeluk.Ze konden door muren en al heenlopen, maar ze bleven wel gewoon op de vloer staan :D (maar goed, dat was zowiezo natuurlijk weinig sf ;) )
Er zijn ook nooit toiletten, terwijl ik aanneem dat dat interessante multi-alien ontworpen systemen moeten zijn. :+
O ja, er is ook een aflevering dat bemanningsleden elkaar niet konden waarnemen omdat ze tenopzichte van elkaar een milliseconde in de tijd geshift waren.Wff?!?Dan zie je hem toch gewoon zoals hij er een milliseconde geleden uitzag?!? :D
Biobakker schreef op donderdag 13 maart 2008
Martinspire schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:38:
Als je het zo bekijkt is het inderdaad grappig dat ze daar geen last van hebben, maar van een simpele torpedoaanval wel :P
Daar zijn de inertial dampeners voor.En waarom deze niet werken als het schip onder "vuur" ligt is vrij logisch.Intertial dampeners zijn ontworpen om de tegenreactie te compenseren als de hyperdrive aangaat.Ze werken dus alleen in de vliegrichting (beide kanten op hopelijk) en, waarschijnlijk net zoiets als antigeluid, je moet precies van tevoren weten wat je gaat "uitdoven" zodat je de tegenreactie kunt berekenen en uitvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door blobber op 14-03-2008 17:34 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik merk op dat er een aantal denk fouten in dit topic gedaan worden,

vertalen is dus meestal gedaan door vertaal machines of iets van die aard (hitchhickers guide to the galaxy is het een vis !!) meeste sci-fi is er wel een plausible verklaring ..

Leuk feitje is dat overstralen/ beamen in startrek bedacht is niet door Gene Rodenberry maar door de producenten om dat van het moederschip met een sloep reizen te duur zou worden .. het stralen was simpler en goedkoper (zie star trek serie enterprise die het in het begin wel reist met sloep)
Beamen is bijna werkelijkheid .. (wordt hard aan gewerkt)

zoek maar eens op "star trek science" heel veel dingen in die serie worden nu "uitgevonden" als werkelijke produckten ..

nee kijk eens naar Knight rider --> KITT(oude serie) en Star Trek TOS (Tthe Old Series) Megabytes .. pff mijn horloge heeft meer geheugen dan die machines .. (en ik heb niet eens een horloge) nee meestal zijn de oude series technisch vrij "oud"

Tijd reizen (the One en time paradoxen) dat is wel leuk

Daarnaast de geluids/bewegings effecten hebben 2 redenen ..
1) aan te geven dat er iets gebeurd .(ergs)
2) je intresse erbij houden

Stel je voor dat alles correct gefilmt word .. oftewel stel je space ship voor ..
ze worden beschoten en .. nothing happens op het scherm iedereen zit stil en doet zijn werk daarna .. hooguit panniekig stemmetje die zegt k"aptein we zijn net 90% kwijt geraakt" 200 mensen dood .. drama .. wat mensen zijn de ruimte in geslingerd en je ziet ze bevroren of exploderen rondzweven .. maar geen vuur ofzo ..
dan haak je snel af als kijker ..

ook als men rare talen spreekt .. of wordt jij niet vervelend van mensen die een niet begrijpbare taal spreken in de tram/trein in jou omgeving ? oke nu dat effect in de film .. BORING !

overgens explosies in de ruimte tja .. het lucht dat in het schip zit dat kan verbranden .. kort maar wel plausibel ..

startrek loopt zo lang omdat er veel uitgedacht is en goeie schrijvers + goeie idee-en (lees oplossingen voor duure en tijd vreetende scenes)

star trek is niet de langst lopende serie en DR who is dit ook niet ! (hoewel je het wel zou verwachten) .. dit is de serie stargate die het langst loopt ..en het had langer gelopen als men niet zo slechte bezuiging zou doen bij NBC? (eigenaar v.d show iig)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

vso schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:36:
[...]
Beamen is bijna werkelijkheid .. (wordt hard aan gewerkt)
Dream on ;)
Alleen al door Heisenbergs uncertainty rule is dit totaal onmogelijk plus de ontzaglijke hoeveelheid energie die nodig is om +- 80kg over te stralen (e=mc2 ) en het feit dat zelfs als het zou lukken, je nog altijd niet exact de electronenconfiguratie in het centraal zenuwstelsel exact kunt reproduceren, maakt het overstralen van materie en in het bijzonder levende materie behoorlijk onwaarschijnlijk.
Ja, in het lab kunnen ze fotonen overstralen, maar dat is een heel ander verhaal dan "echte materie" overstralen.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
vso schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:36:
Ik merk op dat er een aantal denk fouten in dit topic gedaan worden,
[...]

Daarnaast de geluids/bewegings effecten hebben 2 redenen ..
1) aan te geven dat er iets gebeurd .(ergs)
2) je intresse erbij houden
Maar juist dat ze alles heel technisch en realistisch willen houden en dan zoiets weer niet, dat vind ik dan altijd weer raar.
Bovendien kun je een situatie ook op een andere manier spannend maken.
Stel je voor dat alles correct gefilmt word .. oftewel stel je space ship voor ..
ze worden beschoten en .. nothing happens op het scherm iedereen zit stil en doet zijn werk daarna .. hooguit panniekig stemmetje die zegt k"aptein we zijn net 90% kwijt geraakt" 200 mensen dood .. drama .. wat mensen zijn de ruimte in geslingerd en je ziet ze bevroren of exploderen rondzweven .. maar geen vuur ofzo ..
dan haak je snel af als kijker ..
Ligt helemaal aan de manier van filmen en het verhaal
ook als men rare talen spreekt .. of wordt jij niet vervelend van mensen die een niet begrijpbare taal spreken in de tram/trein in jou omgeving ? oke nu dat effect in de film .. BORING !
Klopt is ook interessant, maar een rare taal hoef je ook maar 1 aflevering of zoiets vol te houden. Engels is geen moeilijke taal, maar laat ze dan een accent hebben als ze het eenmaal geleerd hebben, en niet dat ze geen enkele moeite er meer mee hebben
overgens explosies in de ruimte tja .. het lucht dat in het schip zit dat kan verbranden .. kort maar wel plausibel ..
Daarom lijkt het me ook wel cool om minder aandacht te besteden aan de explosie aan de buitenkant, maar meer wat er in de binnenkant gebeurd. En anders, zonder zo'n grote vlam kun je ook nog wel mooie explosies krijgen doordat je wel een hoop stof en andere deeltjes weg kunt blazen.
startrek loopt zo lang omdat er veel uitgedacht is en goeie schrijvers + goeie idee-en (lees oplossingen voor duure en tijd vreetende scenes)
Klopt, er zitten goede ideeën in met goede verhaallijnen. Ik wil ook niet zeggen dat Star Trek een slechte serie is, maar gewoon wat een soort opsomming maken van dingen die eigenlijk niet kloppen. En hoe eventueel een "nieuwe" Sci-Fi serie daar mee om zou moeten gaan.
star trek is niet de langst lopende serie en DR who is dit ook niet ! (hoewel je het wel zou verwachten) .. dit is de serie stargate die het langst loopt ..en het had langer gelopen als men niet zo slechte bezuiging zou doen bij NBC? (eigenaar v.d show iig)
Dat klopt niet, Stargate is niet de langstlopende serie. Daar zijn maar 10 seizoenen van gemaakt. Als je andere series met gelijknamig universum meerekend (atlantis) kom je op 14 en dan zijn het er van Star Trek namelijk veel meer (3+7+7+7+5 = 29) en Dr Who heeft er 26. Maar goed, back on topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:37

Auredium

Informaticus Chaoticus

Leuke discussie. Echter denk ik dat we mischien ook wat moeten discussieren over wat wel mogelijk is. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinspire schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:25:
Klopt is ook interessant, maar een rare taal hoef je ook maar 1 aflevering of zoiets vol te houden. Engels is geen moeilijke taal, maar laat ze dan een accent hebben als ze het eenmaal geleerd hebben, en niet dat ze geen enkele moeite er meer mee hebben
accent oke dat kan, maar de vertaal apparatuur of in stargate de "vertaaler" daniel jackson dat zijn handige instrumenten om dit te verklaren. daarnaast in films/series is dit plausibel gemaakt omdat elke taal in het algemeen neit veel veranderd. Startrek heeft BV klingons de enige taal die niet "verstaanbaar" is (er zijn mensen die het spreken) ..leuk om eens de film/documentaire trekkies te zien hoeveel er afstamd van die serie
Daarom lijkt het me ook wel cool om minder aandacht te besteden aan de explosie aan de buitenkant, maar meer wat er in de binnenkant gebeurd. En anders, zonder zo'n grote vlam kun je ook nog wel mooie explosies krijgen doordat je wel een hoop stof en andere deeltjes weg kunt blazen.
het is niet wegblazen maar uitgezogen .. (data maakt hier tijdens de serie ST TNG een opmerking over .. common mistake als we het er toch over hebben zie de discussie hier onderandere
http://www.nitpickers.com/tv/nitpick.cgi?np=1064
Klopt, er zitten goede ideeën in met goede verhaallijnen. Ik wil ook niet zeggen dat Star Trek een slechte serie is, maar gewoon wat een soort opsomming maken van dingen die eigenlijk niet kloppen. En hoe eventueel een "nieuwe" Sci-Fi serie daar mee om zou moeten gaan.
Star trek is eigenlijk 1 van de series (sinds TNG eigenlijk) die het meest plausibel is van ze allemaal , er zitten mensen die ingehuurd worden om het te verklaren.
maar zoals hier eerder in dit topic gezegd word het is maar hoe je het verhaal verteld.

O ja de heisenburg compensator is onstaan omdat de dude die die naam heeft gezegt heeft met een goeie verklaring hierom ... en hierom ... kan het niet .. .. Bada Bing Banda Boem we "build" a compensator .. and now it can be done.
meer info
http://www.space.com/technology/top10-star-trek-tech.html
over de transporter
http://archives.cnn.com/2.../aust.startrek/index.html
Wikipedia: Transporter (Star Trek)
Dat klopt niet, Stargate is niet de langstlopende serie. Daar zijn maar 10 seizoenen van gemaakt. Als je andere series met gelijknamig universum meerekend (atlantis) kom je op 14 en dan zijn het er van Star Trek namelijk veel meer (3+7+7+7+5 = 29) en Dr Who heeft er 26. Maar goed, back on topic ;)
Hier ga je dus de fout in een spinoff is geen serie dus dan zou Dr Who een goeie kans maken echter dr Who heeft heel veel seizoenen met 5,3 of zelfs 1 aflevering dus tel je die bij elkaar op kom je niet aan het aantal als 10x21 van stargate sg1, (atlantis telt niet mee)
tevens heeft Dr who een gat er tussen laten vallen. tussen productie waarbij het niet echt meer een serie is maar een "doorstart"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:03:
Startrek heeft BV klingons de enige taal die niet "verstaanbaar" is (er zijn mensen die het spreken)
Het komt wel eens vaker voor, in Enterprise had je bijv. ook zo'n insect-achtig ras die van die hoge geluidjes produceerden.

Bij de fouten van ontploffingen en geluid hebben de makers van ST wel eens aangegeven dat ze zich daar van te voren ook wel van bewust waren. Het hoofddoel is natuurlijk ook niet zo accuraat mogelijk zijn, het moet in eerste instantie interessant zijn voor de kijker. Ook zijn de schepen altijd verdacht goed belicht, ze vliegen blijkbaar altijd erg dicht bij een zon. In werkelijkheid zal een schip in deep space vaak helemaal niet te zien zijn. Als je het realistisch wilt houden, zou je bij een megabattle gewoon een zwart vlak moeten tonen zonder geluid of wat dan ook :P

Een bugje van mijn kant, laserstralen en fotontorpedo's reizen wel erg langzaam (plus dat de verstrooiing van licht van een laser richting de camera discutabel is). Als iemand zoiets afschiet, zie je een straal of bol richting de tegenstander vliegen, die dan nog de koers kan wijzigen of de schilden aanpassen of whatever. Erg langzaam licht blijkbaar...

[ Voor 22% gewijzigd door sewer op 15-03-2008 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Met ontploffingen en geluid betoogt die van stardestroyer.net dat dit een soort output is, omdat het natuurlijk is om te luisteren, hoor je dus een explosie of een schip langsvliegen van achteren via de speakers dan weet je dat daar een ship is en hoef je niet steeds op t scherm te kijken.

Puur zoeken naar verklaringen natuurlijk maargoed.
Ascathon schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:02:
Bij Stargate gaat men er geloof ik meer vanuit dat de mensen door t hele sterrenstelsel zijn "geseed" als t ware, waardoor er dus inderdaad allemaal mensen rondlopen.

T Engels spreken is idd een plothole, in Star Trek makkelijk opgelost met de universal translator maar in Stargate zou dat in de eerste afleveringen nogal moeilijk zijn , en je wilt niet de helft besteden aan t ontcijferen van hun taal.

[ Voor 15% gewijzigd door Dutch_Razor op 16-03-2008 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sewer schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 19:50:
[...]
Het komt wel eens vaker voor, in Enterprise had je bijv. ook zo'n insect-achtig ras die van die hoge geluidjes produceerden.
komt in de meeste insecten achte sci-fi voor serie andromeda, Star shiptroopers bv
x-files
Een bugje van mijn kant, laserstralen en fotontorpedo's reizen wel erg langzaam (plus dat de verstrooiing van licht van een laser richting de camera discutabel is). Als iemand zoiets afschiet, zie je een straal of bol richting de tegenstander vliegen, die dan nog de koers kan wijzigen of de schilden aanpassen of whatever. Erg langzaam licht blijkbaar...
ach je zou het kunnen verklaren als energie gebundeld in een ronde "pijp" die heen en weer ketst in de pijp .. maar genoeg vernietigende kracht .. om het doel te vernietingen

denk eens aan een lichtsaber in starwars .. heet /sterk genoeg om licht kogels af te weren, wat al vreemd is .. heet genoeg om iemand dicht te schroeien maar de gebruiker heeft er geen last van .. .Hmmm

de torpedo's tja ... --> torpedo van een duikboot ?

grappig genoeg is een voorwerp tot zeer hoge snelheid "lanceren" (railgun) vernietigender dan een straal "licht" de gedachte is vrij simpel .. licht brand hooguit in een "rechte lijn" dwars door locatie x heen en moet wel heel erg vitaal deel raken wat "ontploft" een snijdende beweging is daarom veel intressanter. Een voorwerp zou mits met de juiste snelheid bij het doel intern kunnen komen en dan daar ontploffen wat dus wel het gewenste effect zou hebben.

oorlog voeren is niet echt intressant .. wat intressanter is is bv hoe krijg je zoveel energie mee dat je kan overstralen/reizen/repliceren/holodeck (startrek) en dat heel groot ?
stel dat je een grote krachtbron vind, hoe sla je dat op ? want veel is leefruimte en "energie hongerige apparatuur" maar nergens zie je hoe je dat nu in stand houd .. (en dit geld voor elke Sci-Fi serie)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-07 12:25

Brons

Fail!

Jack Walsh schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 00:04:
[...]

Star Trek TNG heeft een betere oplossing: er was een master race die de 'hoofdrassen' geseed heeft (mensen, klingons, vulcans en romulans (maar dat is weer een afstamming van de vulcans)).

Veel van de plotholes zijn gewoon om de serie kijkbaar te maken. Ik vraag mij af hoeveel mensen zouden kijken als de spacebattles stil waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Brons schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:30:
[...]

Star Trek TNG heeft een betere oplossing: er was een master race die de 'hoofdrassen' geseed heeft (mensen, klingons, vulcans en romulans (maar dat is weer een afstamming van de vulcans)).

Veel van de plotholes zijn gewoon om de serie kijkbaar te maken. Ik vraag mij af hoeveel mensen zouden kijken als de spacebattles stil waren.
Hoeft helemaal niet stil te zijn. Wat te denken van de muziek ala A Space Oddisy? En dan eventueel mixen met beelden/geluid van binnenin het schip. Bij inslagkraters en dergelijke. Dat je van buiten geen geluid hoord wil nog niet zeggen dat je dat binnenin niet hebt. Het is alleen wel wat lastiger, maar dat zou juist 1 van de dingen zijn die je als serie boven de rest uit laat steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Iets dat mij altijd ontzettend irriteert in SF films en series is dat de ruimte altijd zo belachelijk vol is.

Astroïdengordels laten ze altijd zien alsof ze vol zitten met die dingen, en ruimteschepen levensgevaarlijke manouvres moeten uithalen om de astroïden te ontwijken. Volledige onzin! astroïdengordels zijn voor het grootste deel gewoon leeg. Die astroïden zitten duizenden, tienduizenden kilometers uit elkaar. Je moet heel goed mikken wil je bij een astroïden terecht komen. De mensheid heeft al verscheidene ruimteschepen door de astroïdengordel heen gestuurd. Geen daarvan is ook maar in de buurt van een astroïde gekomen!

Zelfde verhaal met afstanden. Bij starwars zie je dat heel goed bijvoorbeeld. Ze zitten dan in zo'n X-Wing te vechten, en je ziet heel duidelijk tijdens gevechtsscenes dat die dingen niet zo hard gaat. Een paar honderd kilometer per uur misschien. Maar op een of andere magische wijze vliegen ze wel binnen een paar minuten van hele grote afstand naar een planeet (of de Death Star) toe. Onzinnig! Met die snelheid moet dat dagen, misschien wel weken, duren. Bij heel veel films en series doen ze dat soort dingen fout.

En nebulas worden standaard weergegeven als dichte nevels. Onzin. Een nebula is nog altijd leger dan de beste vacuums die wij hier op aarde maken.

Een andere irritatie die ik altijd heb is als ze misschieten met een laser. Dat kan helemaal niet, tenzij je een 286 als targettingcomputer gebruikt misschien. Je raakt je vijand instantaan, je hoeft alleen maar de goede kant op te richten om zeker te weten dat je raak schiet. En hoe moeilijk kan de goede kant op richten zijn in een verder lege ruimte?

Maar goed, ruimtegevechten kloppen meestal sowieso van geen kant. Worf die daar handmatig staat te mikken, Picard die schot voor schot opdracht geeft. Slaat allemaal nergens op.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

vso schreef op zondag 16 maart 2008 @ 01:09:

denk eens aan een lichtsaber in starwars .. heet /sterk genoeg om licht kogels af te weren, wat al vreemd is .. heet genoeg om iemand dicht te schroeien maar de gebruiker heeft er geen last van .. .Hmmm
Naja dat hoort bij het verhaal. Dat is 'The Force' he. En die Jedi's zijn prescient dus die kunnen hun zwaard al op de goede plek houden voordat er op ze geschoten wordt, wat ze in staat stelt laserstralen weg te slaan. Het is wat vreemd, maar geen plothole.

Wat ik me wel altijd heb afgevraagd is dit... Kunnen die droids of clones het niet gewoon het zo timen dat ze 2 of 3 schoten *exact tegelijk* op zo'n jedi afschieten. Dan kan ie prescient zijn wat ie wil, z'n zwaard op twee plekken tegelijk houden gaat hem niet lukken.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Diadem schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:38:
[...]

Naja dat hoort bij het verhaal. Dat is 'The Force' he. En die Jedi's zijn prescient dus die kunnen hun zwaard al op de goede plek houden voordat er op ze geschoten wordt, wat ze in staat stelt laserstralen weg te slaan. Het is wat vreemd, maar geen plothole.

Wat ik me wel altijd heb afgevraagd is dit... Kunnen die droids of clones het niet gewoon het zo timen dat ze 2 of 3 schoten *exact tegelijk* op zo'n jedi afschieten. Dan kan ie prescient zijn wat ie wil, z'n zwaard op twee plekken tegelijk houden gaat hem niet lukken.
Een Jedi houdt dan zn zwaard gewoon dwars. 8) of sprint, duikt, stapt opzij
Diadem schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:33:
Maar goed, ruimtegevechten kloppen meestal sowieso van geen kant. Worf die daar handmatig staat te mikken, Picard die schot voor schot opdracht geeft. Slaat allemaal nergens op.
Zucht, dat is een serie uit de jaren 80 en het is Fictie! Waarom zou het dan waarheidsgetrouw en natuurgetrouw moeten zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Kurios op 19-03-2008 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Een paar honderd kilometer per uur misschien. Maar op een of andere magische wijze vliegen ze wel binnen een paar minuten van hele grote afstand naar een planeet (of de Death Star) toe. Onzinnig! Met die snelheid moet dat dagen, misschien wel weken, duren.
Reken het dan even na. Een paar honderd is, nemen we aan, 500 kilometer per uur. Van de aarde naar de maan is dan een krappe maand (dik 27 dagen), van de aarde naar de kolonie op Phobos is met een beetje pech 57 jaar, en naar Jupiter is dik 3.5 maal zo lang.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 10:50
Wat ik altijd het mooie aan science fiction vind is dat het fantasie is. Dat het in een werkelijkheid afspeelt die anders is als de onze. Wel vind ik dat boeken geloofwaardiger zijn als films.

Natuurlijk heb je schrijvers gehad die een werkelijkheid afspiegelen die dicht bij onze werkelijkheid ligt zo dicht dat het inmiddels geen fictie meer is maar werkelijkheid. Sciense fiction moet ook fictie blijven. Maar slechte science fiction blijft slechte science fiction ;)

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

merlin_33 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 00:31:
Wat ik altijd het mooie aan science fiction vind is dat het fantasie is. Dat het in een werkelijkheid afspeelt die anders is als de onze. Wel vind ik dat boeken geloofwaardiger zijn als films.

Natuurlijk heb je schrijvers gehad die een werkelijkheid afspiegelen die dicht bij onze werkelijkheid ligt zo dicht dat het inmiddels geen fictie meer is maar werkelijkheid. Sciense fiction moet ook fictie blijven. Maar slechte science fiction blijft slechte science fiction ;)
Zucht, dat is een serie uit de jaren 80 en het is Fictie! Waarom zou het dan waarheidsgetrouw en natuurgetrouw moeten zijn?
SF is niks voor niks onder de catogorie SF... Het is verzonnen & interessant gemaakt om naar te kijken. Wat wil je dan? Een film waarbij de 'slechterik' met een laser rond loopt en iedereen neerschiet? Beetje saai niet? Een film waarbij je in de ruimte geen explosies ziet? Waarbij je geen geluid hoort? Ook een beetje erg saai...

Het moet leuk zijn en zowel het zintuig oog alsmede oor prikkelen. Natuurlijk kan je muziek eronder zetten, maar dan zie je een explosie terwijl je hem niet hoort: dat is niet iets wat wij gewend zijn als gewone mensen (explosie = boem) en zodoende zal je ook wel wat missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Het is dan wel Fictie, maar dan wel met Science. Oftewel er moet wel een redelijke kern van waarheid zijn om zo te heten, anders is het gewoon een futuristische actieserie (of iets dergelijks). Maar juist de toevoeging van Science moet garant staan voor dingen waarvan we zeker weten dat ze zo zijn (geluiden en explosies in de ruimte) dat ze die realistisch maken en niet zodat elke gek het interessant moet vinden. Science is ook de reden waarom niet iedereen Discovery interessant vind. Toch zijn er genoeg mensen die er naar kijken om zo'n kanaal te laten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Martinspire schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 01:26:
Het is dan wel Fictie, maar dan wel met Science. Oftewel er moet wel een redelijke kern van waarheid zijn om zo te heten, anders is het gewoon een futuristische actieserie (of iets dergelijks). Maar juist de toevoeging van Science moet garant staan voor dingen waarvan we zeker weten dat ze zo zijn (geluiden en explosies in de ruimte) dat ze die realistisch maken en niet zodat elke gek het interessant moet vinden. Science is ook de reden waarom niet iedereen Discovery interessant vind. Toch zijn er genoeg mensen die er naar kijken om zo'n kanaal te laten bestaan.
Zeker waar en het is ook zo dat geluiden in de ruimte niet bestaan. Toch houd ik meer van de fictie in dergelijke films. Films zijn er nu eenmaal om te entertainen en het gaat er om dat de mensen het leuk vinden om naar te kijken.

Ga maar eens een ruimtegevecht kijken met het geluid uit: dan is er gewoon weinig aan. We zijn verwend door de televisie en willen er gewoon geluid bij horen omdat dat in onze belevingswereld valt (immers wij zijn geweld dat er bij een explosie geluid is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 18:52
Ik ben het volledig met Denniswerf eens, en op een of andere manier kom ik niet onder de mening uit dat alle writers van SF series zich nu in de hand zitten te lachen om alle discussies en flamewars (met gratis reclame!) die veroorzaakt zijn door die foutjes in de series :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ach, vroeger bij Science Fiction werd er niet gekeken naar de natuurwetten.Tegenwoordig is dit ook nog steeds met sommige dingen het geval (explosies zijn gewoon vet en dus moeten ze erin, ookal kan het niet direct zo in de ruimte).
Als er al heen word gekeken dan alleen zodat ze hypothetische ideeen die nog niet kunnen worden ontkracht met de huidige wetenschappen kunnen gebruiken om alsnog voor onmogelijk geachte zaken te gebruiken. Kan lichtsnelheid niet, dan buigen ze de ruimte of reizen ze interdimensionaal ofzo. Ligt een bepaald natuurkundig principe dwars, dan gebruiken ze andere theorieen om rondom dat principe heen te weven.

Het zijn gewoon truukjes om de steeds slimmer wordende massa proberen om de tuin te leiden. Bij de eerste star-trek serie was het gewoon entertainment voor een massa die veelal van de natuurkunde principes niet al te veel kaas had gegeten. Als ik tegenwoordig vraag aan de gemiddelde 16 jarige wat de algemene relatieviteitswet inhoud kennen ze de benaming misschien niet, maar het principe ervan vaak wel. Dat is een extra obstakel voor science fiction schrijvers en producers. Dit word nog versterkt door de enorme technologische groei die we doormaken. De groei gaat zo snel dat alles wat in een science fiction film zit qua technologie naar verwachting in de komende 100 jaar zal zijn gerealiseerd zolang als het zich maar aan de natuurwetten houd en geen onbekende exotische elementen bevat die nog niet bekend zijn.

Denk maar aan de schermen van de film 'minority report' de manier waarop ze kunnen worden gemaakt is al bekend en over een jaar of 20-30 zal de technologie ver genoeg zijn om ze in massaproductie te kunnen maken waarschijnlijk.Dan word het heel lastig om met technologie op te komen proppen die niet gebruik maakt van onbekende factoren en geen natuurkundige principes breekt en toch technologisch zo ver gevorderd is dat het de komende 100 jaar niet zal kunnen worden ontwikkeld. Zelfs de technologie van bijvoorbeeld de 'borg' van de serie startrek zal in ieder geval in zijn basisprincipes kunnen worden geraliseerd tussen nu en 100 jaar. Alhoewel we waarschijnlijk niet zo worden omdat we een eigenzinnig koppig ras zijn dat weigerd te luisteren naar andere van hetzelfde soort. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 16:55
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:15:
Waarom men zich niet aan 'de regeltjes' houdt als het op sci-fi/actie films aankomt...omdat de realiteit saai is!

Enige reden. Er zijn gewoon te weinig mensen die het wat kan boeien als de film saai en correct is.
Inderdaad, dat is ook wat de makers van Star Trek zeggen.
Als elk ras een andere taal zou spreken, zou het al een hele aflevering duren voor ze elkaar begrijpen.
Als ze geen transporters hebben zou de crew bijna constant in shuttlepods zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 16:55
Wat ik ook wel cool vind is dat in star trek de communicators op voorhand al weten naar wie iemand wil 'bellen'.
Tenzij heel de crew hoort van 'Picard to La Forge' en dan horen dat het niet voor hen is en niets terug zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

SlasZ schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:05:
Wat ik ook wel cool vind is dat in star trek de communicators op voorhand al weten naar wie iemand wil 'bellen'.
Tenzij heel de crew hoort van 'Picard to La Forge' en dan horen dat het niet voor hen is en niets terug zeggen :+
Dit is in het algemene fout van films, series e.d. Zeggen mensen iets en op de een of andere magische manier weten andere mensen op andere locaties die er niet bij waren en geen weet van hadden dat ook. Ik heb zelfs meegemaakt dat de ene persoon iets denkt en de andere persoon magische wijze op dezelfde gedachte voort borduurd zonder enige vorm van mogelijke telepathie. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zelfde verhaal met afstanden. Bij starwars zie je dat heel goed bijvoorbeeld. Ze zitten dan in zo'n X-Wing te vechten, en je ziet heel duidelijk tijdens gevechtsscenes dat die dingen niet zo hard gaat. Een paar honderd kilometer per uur misschien. Maar op een of andere magische wijze vliegen ze wel binnen een paar minuten van hele grote afstand naar een planeet (of de Death Star) toe. Onzinnig! Met die snelheid moet dat dagen, misschien wel weken, duren. Bij heel veel films en series doen ze dat soort dingen fout.
_/-\o_
Een andere irritatie die ik altijd heb is als ze misschieten met een laser. Dat kan helemaal niet, tenzij je een 286 als targettingcomputer gebruikt misschien. Je raakt je vijand instantaan, je hoeft alleen maar de goede kant op te richten om zeker te weten dat je raak schiet. En hoe moeilijk kan de goede kant op richten zijn in een verder lege ruimte?

again _/-\o_

hoewel dit inderdaad feiten zijn, klopt eigelijk tijd versus snelheid niet.
Als je geen last heb van zwaarte kracht hoe kan je dan afgeremd worden ergo!! niet afremmen = dus constant kunnen versnellen. weerstand v.d lucht is er niet want het is een vacuum dus ook daar wordt je niet door afgeremd ..

ook aerodynamica klopt niet welke vorm dan ook zou elke snelheid kunnen halen, om logische reden zou je een motor (uitlaat) 1 kant van je schip zetten
Stel: je reist naar bepaald punt in de ruimte .. nu moet wegens reden x opeens terug naar waar je vandaan kwam .. Ik neem aan dat je je motor ff uitzet .. "omdraait" zodanig dat je met de motoren wijst in de richting dat je reist (immers je blijft wegens geen afremmende kracht toch door vliegen) nu start je een full burn ... je remt af .. en stil en je gaat weer terug naar waar je vandaan kwam.
Dit moet mogelijk zijn waarom bochten nemen dan ? (wat soms wel mogelijk is maar eigenlijk IMHO niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
Auredium schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 08:08:
Als ik tegenwoordig vraag aan de gemiddelde 16 jarige wat de algemene relatieviteitswet inhoud kennen ze de benaming misschien niet, maar het principe ervan vaak wel. Dat is een extra obstakel voor science fiction schrijvers en producers. Dit word nog versterkt door de enorme technologische groei die we doormaken. De groei gaat zo snel dat alles wat in een science fiction film zit qua technologie naar verwachting in de komende 100 jaar zal zijn gerealiseerd zolang als het zich maar aan de natuurwetten houd en geen onbekende exotische elementen bevat die nog niet bekend zijn.
Ik ben het volkomen met je eens. En wat ik constateer als verstokte science fiction lezer is dat ik bij de science fiction afdeling in de plaatselijke bibliotheek grotendeels fantasy aantref. Science Fiction als genre bestaat nog maar amper in de literatuur.Het geeft ook aan dat wij alles lezers een grotere voorkeur hebben voor het fantasy en fictie gedeelte dan voor het science gedeelte.

Ik merk aan mezelf dat ik na 30 jaar lezen van SF meer waarde hecht aan de fictie van de Flintstones waarbij biotechnologische toepassingen als kariktatuur worden neergezet (vogeltje als blikopener, dino als hijskraan) dan aan de robots van Isaac Asimov. Dat heeft alles te maken met het blikveld wat wordt geopend door onze ontwikkelingen met gentechnologie. SF heeft voor mij altijd mijn dromen over eeuwigheid en het onbereikbare bereiken gevoed. Mijn voorkeur gaat dan ook niet uit naar series als startrek ed.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Martinspire schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 01:26:
Het is dan wel Fictie, maar dan wel met Science. Oftewel er moet wel een redelijke kern van waarheid zijn om zo te heten, anders is het gewoon een futuristische actieserie (of iets dergelijks). Maar juist de toevoeging van Science moet garant staan voor dingen waarvan we zeker weten dat ze zo zijn (geluiden en explosies in de ruimte) dat ze die realistisch maken en niet zodat elke gek het interessant moet vinden.
Als ik de naam Science Fiction interpreteer: de Fiction slaat juist op de Science. Oftewel de gebruikte Science is verzonnen/fictie. Directe vertaling zou zijn 'wetensschapsfictie', ofwel geen echte wetenschap, maar verzonnen wetenschap.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 19-03-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurios schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:05:

Als ik de naam Science Fiction interpreteer: de Fiction slaat juist op de Science. Oftewel de gebruikte Science is verzonnen/fictie. Directe vertaling zou zijn 'wetensschapsfictie', ofwel geen echte wetenschap, maar verzonnen wetenschap.
Echte science fiction is bedoeld om de geest te prikkelen. Daarbij mag het zo zijn dat er dingen gebeuren die nog niet (of helemaal niet) kunnen, maar er wordt gericht op de in wetenschap geïnteresseerden. Bij de beste science fiction maakt het overigens niet zoveel uit of iets wel of niet kan. Het moet verteld worden alsof het kan, maar het gaat voornamelijk over het filosofische gedachtengoed wat erachter zit.

In de meeste science fiction draait het uiteindelijk om hoe de mens in elkaar steekt.

Verder: Science Fiction is niet hetzelfde als Fictive Science.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 12:36

Xymox

Determinism rulez !

Bochten nemen in de ruimte waarbij ruimteschepen vleugels hebben en al kantelend een draai maken.
(net als vliegtuigen).

Wie de film "2010: The Year We Make Contact" heeft gezien kan wellicht de scene voor zich halen waar een ruimtewandeling naar het "op hol" geslagen schip wordt uitgevoerd. Deze draait rond (middelpunt staat stil en de uiteinden gaan met redelijke snelheid). De ruimtewandelaars proberen in het schip te komen en klampen zich vast in het middelpunt, wel zo handig. Om binnen te komen moeten ze het luik in, die zich aan het uiteinde van het schip bevindt en ze gaan lopend die richting op. En daar zit denk ik een fout. Hoe verder ze komen, hoe meer het effect van "zwaartekracht" optreedt. Echter als je de beelden ziet, lopen ze aan de verkeerde kant van het schip. Als je het schip ziet als een wijzer op een klok, dan draait deze "met de klok mee", maar de mannen lopen in de luwte van de beweging, dus aan de linker zijde. De wijzer duwt de mannen dus niet, maar beweegt juist van ze af.

Afbeeldingslocatie: http://content.answers.com/main/content/wp/en/6/67/2010_spaceships.jpg

Correct me if 'm wrong, maar ze moeten toch aan de kant van het schip lopen waarbij ze in de bewegingsrichting geduwd worden en daarbij hoe verder ze naar het puntje gaan meer effect van zwaartekracht zullen ondervinden ?

(ik moet die scene toch nog maar eens goed bekijken, maar die scene heeft me altijd bezig gehouden)

[ Voor 7% gewijzigd door Xymox op 19-03-2008 21:48 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog nooit van fictie gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
Xymox gaat net weer gewoon op de TS verder na deze post van Cheatah:
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:31:
[...]

Echte science fiction is bedoeld om de geest te prikkelen. Daarbij mag het zo zijn dat er dingen gebeuren die nog niet (of helemaal niet) kunnen, maar er wordt gericht op de in wetenschap geïnteresseerden. Bij de beste science fiction maakt het overigens niet zoveel uit of iets wel of niet kan. Het moet verteld worden alsof het kan, maar het gaat voornamelijk over het filosofische gedachtengoed wat erachter zit.
Waar ik me bij aansluit. Tenzij het verhaal is dat natuurwetten in een specifieke werkelijkheid niet gelden (matrix bijvoorbeeld) is het onozel om ze niet te laten gelden. Dat is meer prutswerk met een commerciele instelling dan fantasierijk met filosofische ideeen omgaan.
Vandaar dat ik het verhaal van de Matrix (althans de gemaskeerde achtergrond ideeen) hoger inschat dan de hele serie Startrek.
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:31:
In de meeste science fiction draait het uiteindelijk om hoe de mens in elkaar steekt.

Verder: Science Fiction is niet hetzelfde als Fictive Science.
Bij startrek kom je behoorlijk wat tegenstrijdigheden tegen. In bijvoorbeeld de oude serie Galactica gaat men al wat slimmer om met idee van werelden ontdekken. Dit gebeurd vanuit een gedwongen situatie. Bij starwars zien we wat een moloch er nodig is om het heelal (of een klein gedeelte daarvan) te kunnen besturen en beheersbaar te houden. Ook andere entiteiten komen hier beter uit de verf. Bij startrek loopt bijna alles rond met 2 benen 2 armen en een hoofd (met variatie in het aantal bulten strepen en kleuren) Alleen een entiteit in de vorm van energie is wel leuk gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Xymox schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:31:
Correct me if 'm wrong, maar ze moeten toch aan de kant van het schip lopen waarbij ze in de bewegingsrichting geduwd worden en daarbij hoe verder ze naar het puntje gaan meer effect van zwaartekracht zullen ondervinden ?

(ik moet die scene toch nog maar eens goed bekijken, maar die scene heeft me altijd bezig gehouden)
Nee, de kunstmatige zwaartekracht ontleen je aan de centripetale kracht. Het is overigens wel zo handig om vanuit het middelpunt altijd je benen naar beneden te houden, omdat je dan niet op je kop staat :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 19:51

Minkie

Groazers Unite.

Vermakelijk topic dit. Ook ik kan me soms ergeren aan sci-fi films. Maar dan is het meestal aan het geluid in de ruimte ;( en de aardse explosies.
Voor de rest maak ik me verder niet druk. Als je een taaltje gaat verzinnen voor een buitenaards ras dan krijg je weer gemiep dat het weer niet klinkt enzo. Ze kunnen niet alles goed doen he :P

En het zal wel aan mij liggen maar ik heb geen idee wie er niet mee terug gaat :?
Martinspire schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 17:56:

Overige dingen die opvallen:
Afbeeldingslocatie: http://www.funnyphotos.net.au/images/star-trek-fake-inspirational-posters-expendability1.jpg

Dus wat voor onverklaarbare/foute/vage dingen vallen jullie op aan hedendaagse Sci Fi?

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:19

Cyphax

Moderator LNX
Wat ook wel typisch is bij robots/cyborgs/etc: ze laten weleens het zicht van de machine zien (Robocop, Terminator als grootste voorbeelden) en je ziet steeds tekst en dergelijke zoals mission objectives en wat al niet meer. Moet zo'n robot dan de tekst op de binnenkant van z'n ogen projecteren, en het dan lezen om het te interpreteren, of wat? Of misschien is het een soort bevestiging voor de zekerheid? Waarom zou het blikveld van een robot vervuild moeten worden met dat soort onnozelheden?
Even los van de kijkbaarheidsfactor dan he. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Nee, dan snapt de burger met het iq van een aardappel ook dat ie bepaalde doelen heeft. Zoiezo zitten cyborgs en robots doorgaans gewoon slecht in elkaar. Niet alleen kwa bouw en uiterlijk, maar ook kwa functies en interpetaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

Minkie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:18:
En het zal wel aan mij liggen maar ik heb geen idee wie er niet mee terug gaat :?
[...]
The guy in the red shirt never comes back. Dat is een constante in Star Trek. Het kan natuurlijk niet bestaan dat Kirk, McCoy, Scotty of Spock (permanent) het loodje leggen. Wel tijdelijk, maar ze komen altijd weer tot leven. Een anoniem bemanningslid (ensign, mister, dus naamloos) die meegaat met de away party is altijd de sigaar. Daarom draagt hij een rood truitje, dan kunnen de Klingons, Romulans, onbekende levensvormen en ander ruimtegeteisem hem gemakkelijker naar de andere wereld faseren.

Wat ik een mooie serie vond was Space 1999, een Britse SF serie. Natuurlijk was de captain een Amerikaan en de No. 1 een Brit. Ze vlogen in 'Eagles', een soort metalen geraamte met raketmotoren en een cabine. Een Shuttle zonder vleugels, waarbij de romp een open frame is. Van origine bedoeld als transportvoertuig.

Nadat een Aardse sonde per ongeluk een deel van een buitenaardse beschaving had uitgeroeid, kwamen de aliens verhaal halen. Die vlogen eveneens in Eagles, maar dan een modernere uitvoering ervan. Duidelijk hetzelfde ontwerp. Erg onwaarschijnlijk, het ontbrak de TV serie makers duidelijk aan inspiratie.

Verder best een mooie serie omdat de Britten een eigenschap hebben die veel anderen missen. Wat ze aan techniek missen, wordt meer dan goedgemaakt door typisch Britse 'suspense'. Angstige afwachting, niet willen kijken maar toch 'moeten' zien wat voor gedrocht het nu weer op de Aardlingen heeft voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Anoniem: 252036 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:41:
[...]

The guy in the red shirt never comes back. Dat is een constante in Star Trek. Het kan natuurlijk niet bestaan dat Kirk, McCoy, Scotty of Spock (permanent) het loodje leggen. Wel tijdelijk, maar ze komen altijd weer tot leven. Een anoniem bemanningslid (ensign, mister, dus naamloos) die meegaat met de away party is altijd de sigaar. Daarom draagt hij een rood truitje, dan kunnen de Klingons, Romulans, onbekende levensvormen en ander ruimtegeteisem hem gemakkelijker naar de andere wereld faseren.

Wat ik een mooie serie vond was Space 1999, een Britse SF serie. Natuurlijk was de captain een Amerikaan en de No. 1 een Brit. Ze vlogen in 'Eagles', een soort metalen geraamte met raketmotoren en een cabine. Een Shuttle zonder vleugels, waarbij de romp een open frame is. Van origine bedoeld als transportvoertuig.

Nadat een Aardse sonde per ongeluk een deel van een buitenaardse beschaving had uitgeroeid, kwamen de aliens verhaal halen. Die vlogen eveneens in Eagles, maar dan een modernere uitvoering ervan. Duidelijk hetzelfde ontwerp. Erg onwaarschijnlijk, het ontbrak de TV serie makers duidelijk aan inspiratie.

Verder best een mooie serie omdat de Britten een eigenschap hebben die veel anderen missen. Wat ze aan techniek missen, wordt meer dan goedgemaakt door typisch Britse 'suspense'. Angstige afwachting, niet willen kijken maar toch 'moeten' zien wat voor gedrocht het nu weer op de Aardlingen heeft voorzien.
Hoeveel grappen zijn daar al niet over gemaakt. Zelfs zover dat in redelijk recente tekenfilmseries er nog over word gegrpat.

Maar, in heel veel series worden hoofdpersonages wegens karakterbouw en verloop van de series neit gekilled en vaak zelfs niemand echt. Dus op dat gebied was startrek wel wat beter. Maar dan nog is het komisch om te zien dat ze bij de 'away-teams' iemand mee pakken die eigenlijk puur om het loodje te leggen. Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Voor zij die beweren dat geluid niet bestaat in de ruimte:
Wist u dat...
Er geluidsgolven zijn opgevangen uit een zwart gat in het Perseus cluster?

Het gaat om geluidsgolven 57octaven lager dan de 'centrale C'

Astronomers using NASA's Chandra X-ray Observatory have found, for the first time, sound waves from a supermassive black hole. The "note" is the deepest ever detected from any object in our Universe. The tremendous amounts of energy carried by these sound waves may solve a longstanding problem in astrophysics.

The black hole resides in the Perseus cluster of galaxies located 250 million light years from Earth. In 2002, astronomers obtained a deep Chandra observation that shows ripples in the gas filling the cluster. These ripples are evidence for sound waves that have traveled hundreds of thousands of light years away from the cluster's central black hole.
Bron

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet in de ruimte, wel in een gaswolk. Nu zou je kunnen zeggen dat de ruimte een hele ijle gaswolk is, maar hoorbaar geluid in zo'n ijle gaswolk is natuurlijk onzin. Daarom zeggen mensen dus dat geluid in de ruimte niet kan. Logisch ook, en niemand zit op "het kan toch want blabla" te wachten. "Piew piew piew swoosh prrrrrt" kan niet in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
mbsaerens schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:25:

[...]

Bron
At a frequency over a million billion times deeper than the limits of human hearing, this is the deepest note ever detected from an object in the Universe.
Wat is de frequentie dan? 57 Hertz kan ik nog prima horen op een subbas maar 55 octaven lager is dat dan rond de 0 hertz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-07 17:08
offtopic:
Een octaaf zakken is je frequentie halveren. 55 octaven zakken (eigenlijk 57 staat er in de tekst), is dus je frequentie delen door 255.

Skat! Skat! Skat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:48
Over dingen die misgaan in de ruimte op natuurkundig gebied staat hier nog wat leuke literatuur:
Insultingly stupid movie physics

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-07 02:43
Als je een explosief hebt dat zelf zuurstof bevat om te kunnen exploderen, waarom zou dit dan niet ontploffen in een vacuum?

En als het zou ontploffen, zou je het ook kunnen horen omdat er namelijk een grote gaswolk ontstaat opeens (en die gaswolk kan dan je trommelvlies laten trillen).

En een laser horen is sowieso erg twijfelachtig, tenzij die laser de lucht zo sterk opwarmt dat deze uitzet en dus een drukgolf(je) veroorzaakt. Dit zal sowieso niet gebeuren in een vacuum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Als een explosief zelf zuurstof bevat zal die inderdaad wel exploderen, maar niet echt gigantisch en het vaccuum zal de explosie snel verminderen. Bovendien heb je wel een gaswolk, maar het duurt even voordat die bij je is en alleen in die gaswolk heb je dus geluid.

Dat van die lasers kan ook helemaal niet, maar het apparaat wat het afschiet zou het nog kunnen doen. Alleen heb je daar weinig aan aangezien je toch in een vacuum zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrData
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07-2022
SlasZ schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:05:
Hier is op zich door de makers wel een aardige verklaring voor gevonden die in TNG tech manual beschreven staat. Het idee is dat de computers op de schepen met 'faster than light' verbindingen werken. Als iemand een ander wil 'bellen' dan wordt de oproep een paar seconden terug de tijd ingestuurd en komt dus tegelijkertijd aan bij de ontvanger. En als de verbinding tot stand is gebracht is het gewoon een directe verbinding :)

"We set sail on this new sea because there is new knowledge to be gained and new rights to be won." - John F. Kennedy - USS Valiant NCC-74210 dedication plaque

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:35
Vziw zijn de meeste explosieven tegenwoordig niet afhankelijk van omgevingszuurstof. Ze zullen dus in een vacuum werken. Of ze effectief zijn is een ander verhaal. Je hebt geen medium om met de schokgolf zelf veel te doen. Een holle lading, of een scherflading zal waarschijnlijk wel werken... een holle lading op een romp, gevolgd door explosieve decompressie...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Minkie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:18:
[...]

[...]
Met away missions zijn het altijd de 'Red Shirts' (ensigns) die als kanonnenvoer gebruikt worden in een vuurgevecht of zo :)

Ik vind zelf Star Trek een van de beste SF series, Enterprise uitgezonderd (niet kijkbaar). Star Wars is Fantasy met een dun laagje SF, en series zoals BSG, B5 en SG misbruiken de natuurwetten en verder in de naam van het (vaak slecht geschreven) script.

Ik moet zeggen dat de nieuwe BSG serie zeker met dingen zoals thrusters (om de richting van de jagers en zo te veranderen) iets meer in de richting van de werkelijkheid zijn gekomen ten opzichte van de oude serie. Hadden zo ook maar Starbuck als een man en de hoeveelheid NSFW scenes ietsje lager gehouden :P

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 23:51
Als explosies en vlammen niet kunnen in de ruimte hoe verklaar je dan de zichtbare zonnevlammen die vanop het zonneoppervlak miljoenen kilometers de ruimte worden ingeslingerd?
Ja explosie en lasergeluiden kunnen uiteraard niet maar storen mij iig niet echt. Anders moet je maar even de mute knop induwen wanneer er weer zo'n ruimtescene begint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

jos707 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:59:
Als explosies en vlammen niet kunnen in de ruimte hoe verklaar je dan de zichtbare zonnevlammen die vanop het zonneoppervlak miljoenen kilometers de ruimte worden ingeslingerd?
Dat is plasma en heeft niks met verbranding (waar zuurstof voor nodig is) te maken.
edit:
er zijn echter genoeg explosieven die zonder zuurstof exploderen

[ Voor 9% gewijzigd door blobber op 02-04-2008 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305567

foutjes:
tsja, mij verbaast het dat in zovele films en series de mens gewoon landt op een planeet en dan vaak onbeschermd rondloopt. Zwaartekracht, straling, atmosfeer, klimaat, etc... niet meegenomen.
De mens is zo uniek gemaakt voor de aarde, dat wij eigenlijk goed beschouwd nergens anders kunnen leven.
Zoals op babylon5 bijvoorbeeld lopen alle rassen door elkaar. Ik zou verwachten dat ze allemaal in speciale pakken zouden lopen.. nou ja lopen. De ene springt rond omdat hij van een planeet zou kunnen komen met heel veel zwaartekracht. De ander breekt bij het minste of geringste zijn hele ruggegraat, omdat de zwaartekracht bij hen veel heftiger is... Ze eten ook allemaal elkaars voedsel en de aliens zijn allemaal ongeveer even groot. En wat te bedenken van vreemde ziektes... etcetera etcetera.
Alle buitenaardse schepen hebben een commandobrug, net als de mens, met hierarchische werkverhoudingen en eenzelfde soort regering/keizer...
En waarom hebben wij mensen aziatische, afrikaanse, europese,..rassen en hebben andere aliens dat niet?
Jammer ook dat de mens altijd een leidende rol krijgt in zo'n serie, terwijl ze vaak het minst ver zijn in hun technologische vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:11
mbsaerens schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:25:

[...]

Bron
Het is jammer dat wetenschappers in hun pogingen om wetenschap uit te leggen vaak metaphoren gebruiken die alleen goed worden begrepen door lezers die de wetenschap al begrijpen.

Dat het in dit geval niet -echt- om geluidsgolven (trillingen in lucht/gas) gaat blijkt uit het feit dat de observatie is gedaan met een "X-ray Observatory" en niet met een microfoon.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-07 16:11

nXXt

Carpe omnia

Anoniem: 305567 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:03:
De mens is zo uniek gemaakt voor de aarde, dat wij eigenlijk goed beschouwd nergens anders kunnen leven.
De mens is niet gemaakt en niet gemaakt voor de aarde. De aarde biedt nu eenmaal bepaalde omstandigheden, waardoor mogelijkheden en onmogelijkheden ontstaan. Daardoor is de mens ontstaan zoals hij ontstaan is, omdat er geen ruimte is voor radicaal andere dingen. 'Gemaakt voor de aarde' zou impliceren dat alles ineens 'ontworpen' of 'ontstaan' zou zijn, een volkomen onzinnige kwalificatie dus. De mens is zoals hij is door een continu proces van aanpassing aan veranderende omstandigheden.
Zoals op babylon5 bijvoorbeeld lopen alle rassen door elkaar. Ik zou verwachten dat ze allemaal in speciale pakken zouden lopen.. nou ja lopen.
Op zich hoeft dat niet, mits de verschillende soorten op vergelijkbare planeten ontstaan zijn. Als mensen zouden wij ook prima op een aardachtige planeet kunnen wonen. Indien die planeet maar qua samenstelling van de atmosfeer, qua temperatuur en qua zwaartekracht genoeg lijkt op de aarde, is er geen probleem.
En wat te bedenken van vreemde ziektes... etcetera etcetera.
Dat is wel een zeer groot en realistisch probleem, wat maar weinig ter sprake komt in de gemiddelde SF-serie of -film. Een buitenaardse soort zal hoogstwaarschijnlijk andere ziektebronnen met zich meedragen, ziektebronnen waar wij geen anti-stoffen tegen hebben.
Alle buitenaardse schepen hebben een commandobrug, net als de mens, met hierarchische werkverhoudingen en eenzelfde soort regering/keizer...
Tja, dat is een staaltje antropomorfisme inderdaad. Aan de andere kant is het ook niet zelden voorgekomen dat een buitenaardse soort een soort 'hive mind' heeft zoals sommige sociale insecten. Ik ben zelf niet echt een fervent SF-kijker (heb Star Trek, noch Star Wars gezien), maar de Borg zijn toch ook bijna sociale insecten met een 'hive mind'? Ze hebben nota bene toch een Koningin?
En waarom hebben wij mensen aziatische, afrikaanse, europese,..rassen en hebben andere aliens dat niet?
Tja, dat ligt aan de diversiteit van de aarde. Een groot deel van de verschillen komt voort uit de verschillende omstandigheden. Iedereen stamt af van een donkere voorouder in Afrika (hiermee bedoel ik dus niet moderne Afrikanen, maar we delen voorouders met hen). Toen een deel naar het noorden migreerde, bestond de kans op een tekort aan vitamine D, het lagere aantal zonuren begon problemen te veroorzaken. Vervolgens werd hun huid steeds wat bleker om meer zonlicht door te laten en zo voor het lagere aantal zonuren te compenseren.
BadRespawn schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:15:
[...]
Dat het in dit geval niet -echt- om geluidsgolven (trillingen in lucht/gas) gaat blijkt uit het feit dat de observatie is gedaan met een "X-ray Observatory" en niet met een microfoon.
Het gaat wel om trillingen in een gas. Lees het volledige artikel maar eens. Maar je hebt inderdaad gelijk dat het niet echt 'normaal' geluid te noemen is, het is extreem laag en sowieso door de afstand onhoorbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door nXXt op 02-07-2009 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-07 21:36

superwashandje

grofheid alom

wat mij wel vaak opvalt in sci fi (vooral star wars) is dat planeten gebruikt worden als landen/streken. volledige ijs, woestijn en jungle planeten zonder enige diversiteit. vaak dus extremen van plekken die ook op aarde voorkomen.

De beste serie vind ik tot nu toe in ieder geval de nieuwe BSG serie. veel dingen lijken daarin wel te kloppen afgezien van het geluid dan weer :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:29

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 305567 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:03:

[..]

Zoals op babylon5 bijvoorbeeld lopen alle rassen door elkaar. Ik zou verwachten dat ze allemaal in speciale pakken zouden lopen.. nou ja lopen.
Je vergeet even voor het gemak dat op Babylon 5 een hele afdeling met verblijven is voor aliens die niet in een zuurstofomgeving kunnen leven. Mensen en andere zuurstofademende soorten konden die afdeling alleen binnen met zuurstofmaskers.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305567

Wildfire schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:02:
[...]

Je vergeet even voor het gemak dat op Babylon 5 een hele afdeling met verblijven is voor aliens die niet in een zuurstofomgeving kunnen leven. Mensen en andere zuurstofademende soorten konden die afdeling alleen binnen met zuurstofmaskers.
Ja en sommige van die aliens liepen wel onbeschermd rond in de zuurstofkant van het station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Om te beginnen; Science Fiction is een wetenschappelijke roman. Dat wil zeggen dat de basis van het verhaal wetenschappelijk georienteert is, vaak word ook uitgelegd HOE iets zou werken. In Startrek gaat dat zelfs zo ver dat er van de Enterprise een technical manual bestaat ( ik heb m:) waarin tot de detail word beschreven hoe en wat aan boord van het schip is. Natuurlijk word hier ook veel gespeculeert, en soms hebben ze t gewoon mis. Hoe beter, des te minder snel een verhaal zal verouderen. Veel bekende SF schrijvers zijn inderdaad wetenschappers, Artur c clark (2001) en Carl Sagan (contact ) zaten bv in de leiding van het appollo project. Isaac asimov was hoogleraar.

De wild west in space romans en films worden misschien door veel mensen als SF betiteld, maar de officiele term hiervoor is Space opera. Hier gaat het veel meer om de menselijke kant, Hoewel een goed SF verhaal dat ook kan bieden. Maar de uitvindingen bestaan hier meestal uit los zand, er word gewoon aangenomen dat iets kan zonder verdere achtergrond whatsoever.

Voorbeelden van SF: 2001, Star trek, Cube, Blade runner, 1984 en zelfs nog the Matrix.
Voorbeelden van Space opera: Starwars, Barbarella, Buck rogers, Superman, Battlestar galactica.

Ik ben altijd een hard SF fanaat geweest, dus Star Trek en niet Starwars, neuromancer en Perry Rhodan ( zegt iemand dat iets hier?) En heb me inderdaad vaak gestoord aan van die te makkelijke dingen die volstrekt onlogisch en tegen de natuurwetenschappen in zijn.

Maar... Vooral de laatste tijd merk ik dat er in de wetenschap veel dingen worden gedaan die ik in mijn stoutste dromen niet voor mogelijk hield en dat heeft mijn blik op Space opera verruimd. Tegewoordig kan ik er meer van genieten dan vroeger. Van heel veel dingen Die ik vroeger als belachelijk of zeer onwaarschijnlijk zag worden nu echte serieuze experimenten uitgevoerd.

Een aantal voorbeelden, waarvan het meeste op tweakers.net zelf was te lezen.
- Bijvoorbeeld parralelle universa, Dat soort theorien vond je alleen bij hippies en ufo fanaten, Nu is het een officiele theorie.
- CERN dat toegeeft dat zwarte gaten door botsing van protonen kunnen ontstaan, maar doodleuk beweren dat dat niet gevaarlijk is omdat die meteen verdampen. ( jesus, die dingen bestaan echt! Dat was tot nu toe alleen theorie!)
- Het zelfde Cern dat op zoek is naar het Higgs veld, wat verantwoordelijk is voor de traagheid van massa.
- Nokia die bezig is met een mobieltje dat zn energie uit de omgeving haalt
- Het TROPHY Energiescherm dat raketten op meters afstand van een tank tegenhoud.
- De faser, waarbij 2 lasers bij iemand op grote afstand aan weerszijden de lucht ioniseert waardoor iemand een stroomstoot krijgt en hij bewusteloos neervalt
-Jappanners die dromen als video opgetekend hebben.
- Quatumverstrengelde fotonen,op afstand in een laboratorium. inderdaad het principe van de transporter
- En als klapstuk word op dit moment in amerika een TIJDMACHINE gebouwd, waarbij 4 lasers een cirkelbeweging maken, daarbij de ruimte in de cirkel laten meedraaien en dus ook de tijd vervormt en electronen mee naar t verleden gestuurd moetten worden.
Wist je dat in GPS sattelieten de interne clock regelmatig geresynct word omdat daar door het verschil in snelheid ten opzichte van de aarde de tijd langsamer loopt? geen theorie ,maar een praktijktoepassing Dat nu op dit moment gebeurt. Whow. vind ik nogal wat:)

Ok, fotonen teleporteren en electronen terugsturen in de tijd is wat anders dan mensen transporteren. Maar het houdt wel in dat het principe werkt en dat is toch heel wat anders dan totaal uit de lucht gegrepen fantasie.
Het begin is er. Veel technologien begonnen op die manier en kijk eens waar we nu al zijn. Over een half jaar heb ik een laptop in t bezit die 3 dagen aan kan staan op 1 batterij, Je hebt een xbox die je zonder controllers kan besturen ( jaja het touchscreen is al achterhaald.) En ik heb niet alleen een computer die een factor 1000X zo snel is als mijn 4 Mhz IBM PC10 met 640 KB ram van 15 jaar geleden, maar ik ben ook nog eens van een 14K4 modem naar 20 Mbit internet gegaan:)

Zo ondertussen krijg ik het gevoel, dat alles wat we maar kunnen bedenken op de een of andere manier ook uitvoerbaar is en dat we ons helemaal niet zo druk hoeven te maken of iets wel haalbaar is volgens de huidige kennis van zaken.
Dus tegenwoordig kan ik me wel voorstellen dat je een lichtzwaard zou kunnen maken, of dat ruimtescheepjes op hoge snelheid een bocht maken, dat iemand kan gedachtenlezen en je een huis uit een kiem kan laten groeien.
Ik kijk met steeds meer plezier naar de fantasie van de mens.

O, en die ontploffingen in de ruimte, De space shuttle heeft en waterstof en zuurstof aan boord voor die reactie. Als je je binnen die ontploffing bevind zit je dus in een gasmengsel, en dat geleid geluid.

[ Voor 53% gewijzigd door verleemen op 04-07-2009 03:40 ]

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Om toch even de cynic uit te hangen: Bron van al die fantastische nieuwe uitvindingen?Toch niet Steorn.org hè? ;)

[ Voor 19% gewijzigd door blobber op 04-07-2009 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
blobber schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 02:17:
Om toch even de cynic uit te hangen: Bron van al die fantastische nieuwe uitvindingen?Toch niet Steorn.org hè? ;)
Bron is www.tweakers.net frontpage. en Ik lees t elke dag bij t ontbijt, schijnbaar doen veel forummers dat niet.
het is nieuws van de laaste 2 jaar dus ik moet nog ff de linkjes zoeken. Verder wikipedia, youtube (UCTV, de gastlessen van de universiteit van california) en eigen research op internet. allemaal officiele bronnen, en Steom hoort daar niet bij.

Het verhaal van het resyncen van gps sattelieten stond in CT magazine
(oud) nieuws van tweakers.net
nieuws: Japanse onderzoekers kunnen beelden uit hersenen lezen
nieuws: Eerste teleportatie van atoomdeeltjes gelukt
nieuws: Nokia werkt aan mobieltje dat niet opgeladen hoeft te worden
Trophy tank forcefield

De tijdmachine op CNN wikipedia

Het kanaal van de universiteit van california over oa het higgs boson van CERN UCTV, erg interresant kanaal met 3300 lessen van een uur over natuurkunde biologie psychologie. m:kay:)

Smartbooks met een always on tijd van 3 dagen [Ervaringen] Nvidia Tegra Netbooks, Tablets en MIDs

De controllerloze XBOX komt met de kerst uit
en De daarbijhorende chatbot

http://www.darpa.mil/ De researchafdeling van het amerikaanse leger en uitvinder van het internet.

Niet in mn verhaaltje, wel cool, De honda ASIMO leert objecten herkennen

Zo dat zijn alvast een paar linkjes. pffffff

[ Voor 80% gewijzigd door verleemen op 04-07-2009 03:37 ]

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

verleemen schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 02:27:
[...]
Bron is www.tweakers.net frontpage. en Ik lees t elke dag bij t ontbijt, schijnbaar doen veel forummers dat niet.
het is nieuws van de laaste 2 jaar dus ik moet nog ff de linkjes zoeken.
Verder wikipedia, youtube (UCTV, de gastlessen van de universiteit van california) en eigen research op internet. allemaal officiele bronnen, en Steom hoort daar niet bij.
-linkjes-
[...]
Gelukkig voel ik me niet aangesproken.
De "tijdmachine" kan ik trouwens niet vinden op Tweakers en een aantal anderen ook niet.
En als je dingen op W&L beweert, moet je nu eenmaal met bronnen komen, dat weet je.
Voor de rest, dank voor de linkjes, ik ga ze bekijken :)

De meeste dingen hebben idd een hoog realiteits gehalte (hoewel sommigen nog in ontwikkeling zijn).
-Japanners die dromen als video opgetekend hebben.
Japanners kunnen een zeer simpel beeld uit de hersenen lezen, geen complete dromen, misschien zelf Tweakers nieuws destijds niet goed gelezen?(Wel een interessante ontwikkeling uiteraard)

De "tijdmachine", is voorlopig nog theorie, ik ga wachten op een werkend prototype.

LHC, het Higgs boson en mogelijke zwarte gaten zijn op W&L voorbijgekomen:
LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten
LHC - Large Hadron Collider & het Higgs deeltje

[ Voor 51% gewijzigd door blobber op 04-07-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Martinspire schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:45:
[...]
Veel interessanter vind ik het altijd dat je als zo'n schip op lichtsnelheid vliegt je altijd de buitenkant van het schip gewoon normaal ziet (of als ze in warp gaan dat ie dan verdwijnt) en dat de omgeving (sterren e.d.) enorm uitgerekt worden. Leuk om zo te doen alsof ie heel snel vliegt, maar het schip vliegt op de snelheid van het licht en niet de omgeving.
Afgezien van de snelheid (het blijf sci-fi) is dat normaal hoor. Dat is de manier van filmen, anders zou je het schip veel te kort zien. Als de camera het schip volgt vervaagd de omgeving. Kijk bijvoorbeeld maar eens op foto's van een F1 race waar de auto er scherp, op topsnelheid op staat. De fotograaf volgt dan de auto met de lens terwijl hij de foto maakt waardoor de auto scherp is en de omgeving vaag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 2 Laatste