[Fix] ATi HD38xx how-to STFU je fan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Theft_eXP schreef op zondag 16 maart 2008 @ 20:15:
Ik heb de Club3D OC edition zoals in de startpost staat. heb veel geprobeerd maar zoals het nu lijkt zit de optie op fanspeed aan te passen gewoon fysiek niet op de kaart (ook 2 aderige fankabel).

ik heb het kabeltje van de Fan rechtstreeks op mijn mobo aangesloten en regel de snelheid nu met speedfan (60%)

Alleen jammer dat speedfan de temperatuur van de GPU niet kan uitlezen
Hoe sluit je dat kabeltje op je mobo aan dan? Het is zo'n mini 2 aderig ding. Daar heb je toch geen aansluiting voor op je mobo?

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254466

peakaboo schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:37:
lol ik moest hard lachen jejking :) *idd om de titel :D*

Anyways: Zie het nut wel in van dit topic, de problemen met de fan(fix) komen veel voor.

Heb zelf 2 3870X2's die vrij warm worden idle, en ik vermoed dat dit ook ligt aan een brakke bios, waarbij de fanspeeds weer niet werken. Ze spinnen namelijk ook niet op bij benchen of gamen, nee gewoon 25% idle (locked).

Wat wel kan is de fans zelf harder laten draaien met rivatuner 2.08. Daar reageren ze wel op, beide kaarten. Vind het alleen zo stom dat je via zo'n programma je kaart fatsoenlijk moet laten functioneren, we betalen niet voor niks veel geld aan die hardware!
kzie dat je ook een 3870x2 hebt, heb de mijne pas gekocht, maar zit met een vraag, alles loopt perfect, maar heb een kabel zitten, de 8 pins kabel. Kweet niet hoe ik deze moet gebruiken/aansluiten. Kdenk dat het moet komen waar op de grafische kaart de 8 pins zit, maar weet dan niet hoe/waar ik de andere kant van de kabel moet op aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Anoniem: 254466 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:14:
[...]

kzie dat je ook een 3870x2 hebt, heb de mijne pas gekocht, maar zit met een vraag, alles loopt perfect, maar heb een kabel zitten, de 8 pins kabel. Kweet niet hoe ik deze moet gebruiken/aansluiten. Kdenk dat het moet komen waar op de grafische kaart de 8 pins zit, maar weet dan niet hoe/waar ik de andere kant van de kabel moet op aansluiten
Ja moet minimaal 2x 6pins op de kaart steken, en de 8 pins is een extra, geen must. Je unlocked hiermee de overdrive functie in CCC (overklokken en temps etc). Waar komt jou 8pins kabel vandaan? Rechtstreeks uit je voeding, of gebruik je een molex converter (2x molex naar 1x 6pins of 8pins?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 15:40
Surineeslander schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:05:
[...]

Werkt uitstekend! :*)

Nu is het nog even zoeken naar de beste temperatuur en fanspeed instellingen voor mijn pc. (ik heb even de instellingen van Bullus gebruikt om te kijken hoe het werkt)

[afbeelding]

Opmerking: Na het aanpassen van de parameter in het Power User tabblad was de gevraagde reboot wel noodzakelijk. Pas daarna kon ik de auto instellingen naar wens aanpassen.

Maar al met al de oplossing die eigenlijk in een bios hoort te zitten. Dus ATI/Club3D..
Theft_eXP schreef op zondag 16 maart 2008 @ 20:15:
Ik heb de Club3D OC edition zoals in de startpost staat. heb veel geprobeerd maar zoals het nu lijkt zit de optie op fanspeed aan te passen gewoon fysiek niet op de kaart (ook 2 aderige fankabel).

ik heb het kabeltje van de Fan rechtstreeks op mijn mobo aangesloten en regel de snelheid nu met speedfan (60%)

Alleen jammer dat speedfan de temperatuur van de GPU niet kan uitlezen
Damn ik heb dus ook zo'n club3D OC variant, prima kaart, maar ik heb het nu ook met Riva geprobeerd op die manier.. Heel even lijkt hij tijdens het binnenkomen van windows wat zachter te gaan draaien, maar daarna gaat ie meteen al weer harder, en daarna pas prompt vista me of ik RivaTuner wil draaien. (voor het starten van de service denk ik).
Grappige is, is dat ik in RivaTuner dus ook echt niet kan zien hoe hard die fan draait, in mijn scherm mist die optie die jijd us wel hebt gewoon. nvm, moet ik ;m wel aanzetten natuurlijk. Maargoed dat ding zit op 22 en veranderd niet. Vreemde is is dat het geluid dat de kaart maakt wel fluctueerd (altijd al) snap er niks meer van :P

Duz ja.. no effect. Mijn pc is dan al niet erg stil maar deze HD3870 maakt het wel heel erg.. misschien toch maar is een leuke cooler erop zetten, zijn deze er al? En nu heb ik wel eens een CPU cooler vervangne, maar is een GPU cooler vervangen erg moeilijk?

[ Voor 7% gewijzigd door roy-t op 17-03-2008 23:10 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254466

peakaboo schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:24:
[...]

Ja moet minimaal 2x 6pins op de kaart steken, en de 8 pins is een extra, geen must. Je unlocked hiermee de overdrive functie in CCC (overklokken en temps etc). Waar komt jou 8pins kabel vandaan? Rechtstreeks uit je voeding, of gebruik je een molex converter (2x molex naar 1x 6pins of 8pins?)
Het is een aparte kabel (komt niet uit de voeding), met aan de ene kant die 8 pins en aan de andere kant een 6 pins (zelfde soort 6 pins waarmee nu een kabel aan de grafische kaart hangt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

Verwijderd, ging te ver off-topic.

[ Voor 200% gewijzigd door SaN op 18-03-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Daywalk3r schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:40:
[...]

Hoe sluit je dat kabeltje op je mobo aan dan? Het is zo'n mini 2 aderig ding. Daar heb je toch geen aansluiting voor op je mobo?
gewoon op het mobo prikken :Y)

hoe? nou zo!

Bios update's ed hebben bij mij iig niet gewerkt. de enige stand die mijn kaart van zichzelf kent is 100%. veranderde nooit. niet tijdens booten en/of load....

iemand die ervoor kan zorgen dat speedfan de GPUtemp van de HD3xx0 serie uitleest is mijn held!
heb hem al een paar bugrapports en mails gestuurd maar nog geen reactie. Nvidia kaarten werken wel al vanaf de 6x00 serie.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik snap niet dat er een compleet topic over gemaakt worden moet. De algemene regel met rivatuner is toch nog steeds van toepassing? Dat je je fanspeeds kan aanpassen hiermee is wel duidelijk. Maar waarom zou het niet werken (op peak modellen na)?

Ik heb het makkelijker gedaan... Een VF1000 op m'n kaart geschroeft. Potmeter ertussen & klaar :Y)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UnaVsiqmB6FrAGz9C5vqQF6H/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
Op een Club3D OC edition werkt rivatuner/ATItool _niet_

niet met de orginele bios, niet met een biosupdate, niet met een biosupdate van een andere fabrikant ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:12
Theft_eXP schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:13:
Op een Club3D OC edition werkt rivatuner/ATItool _niet_

niet met de orginele bios, niet met een biosupdate, niet met een biosupdate van een andere fabrikant ;(
Wordt je kaart niet herkend of kan je de fan niet instellen ? Als je de topic een beetje had gelezen kon je al weten dat de OC editie geen fan aansturing heeft. (2 draadtjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
ja, dat wist ik al. post was ook @ lism

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 03:31:
Ik snap niet dat er een compleet topic over gemaakt worden moet. De algemene regel met rivatuner is toch nog steeds van toepassing? Dat je je fanspeeds kan aanpassen hiermee is wel duidelijk. Maar waarom zou het niet werken (op peak modellen na)?
Waarom zou er dan ook in de TS staan dat wij een OPLOSSING zoeken voor het probleem met zowel de stockkoelers (nu in feite opgelost) als de aftermarketkoeling? Goh... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ja het voordeel is van een beetje investeren in een koeler is dat je 'm stiller & wat koeler hebt ook dan de stock. Ben best bereid wat uit te geven voor iets waardoor m'n pc wat stiller wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 15:30
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:36:
Nou ja het voordeel is van een beetje investeren in een koeler is dat je 'm stiller & wat koeler hebt ook dan de stock. Ben best bereid wat uit te geven voor iets waardoor m'n pc wat stiller wordt :)
Dan lijkt me de oplossing erg simpel. Voor nog geen 18 euro koop je een Arctic Accelero S1. Die zet je erop. Als je wilt overklokken kun je nog een 12cm fan op lage onhoorbare snelheid tegenaan laten blazen en klaar is kees. Geen gezeur met biossen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Er is een nieuwe Radeon Bios Editor uit:
http://www.techpowerup.co...on_Bios_Editor_v1.08.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:36:
Nou ja, die aftermarketkoeler zit er bij sommige merken dus al op, en nog steeds gaat het er om in dit topic om een oplossing te vinden die niét bestaat uit het monteren van een nieuwe koeler :)

offtopic:
Hoe warm wordt je graka nu? Betere OC?
Thanks for reporting, ga ik dinsdag maar eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:24:

offtopic:
Hoe warm wordt je graka nu? Betere OC?
offtopic:
Voila:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UnaVsiqmB6FrAGz9C5vqQF6H/full.jpg
Overigens OC ik nog niet. Alle games draaien nog prima. Doe ook niet aan 3D mark aangezien het toch useless is met iemand met een C2D CPU. 3dMark 06 is allemaal CPU-gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
THE_FIREFOX schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:54:
[...]

Wordt je kaart niet herkend of kan je de fan niet instellen ? Als je de topic een beetje had gelezen kon je al weten dat de OC editie geen fan aansturing heeft. (2 draadtjes)
Maarr! een draadje is niet de enige manier om de fan aan te sturen, voltage ook, en mijn HD3870 OC van club3d veranderd af en toe wel degelijk van snelheid, al is het onregelmatig. Ik heb het idee dat het per driver verschilt :/. Vreeeemde zaak.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic is een beetje een dilemma. Het staat in VB omdat het afgesplitst is uit Het ATi HD38XX Ervaringen Topic - Deel 5, waar de boel ondergesneeuwd werd met vragen hierover. Maar sec is het natuurlijk TCA materie.

Na wat overleg de volgende oplossing: topic wordt gemoved naar TCA, maar alias blijft achter in VB. Dus de topic staat waar hij thuishoort, maar hij blijft gewoon in VB zichtbaar en zorgt er zo voor dat de HD38xx ervaringentopic niet overloopt :)

Move VB -> TCA
Alias -> VB

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ah, nou weet ik ook meteen waar dat gele mapje voor staat, wist ik ook nog niet. Bedankt :)

Ik krijg een error bij je sig Dion_B, hoort dat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jejking schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:46:
Ik krijg een error bij je sig Dion_B, hoort dat? :+
Zou het anders even kansloos zijn? :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
roy-t schreef op zondag 23 maart 2008 @ 13:56:
[...]

Maarr! een draadje is niet de enige manier om de fan aan te sturen, voltage ook, en mijn HD3870 OC van club3d veranderd af en toe wel degelijk van snelheid, al is het onregelmatig. Ik heb het idee dat het per driver verschilt :/. Vreeeemde zaak.
Zo vreemd is het niet. De OC heeft een temperatuur sensor op de fan zitten waardoor hij langzamer en sneller draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

tja.. zo'n zelfde probleem had ik ooit met een nvidia kaart, ik heb uiteindelijk een temperatuur-fan regel dingetje gekocht, 2 pinnetjes en een stekkertje aan gesoldeerd en die tussen de fan aansluiting en de fan gemonteerd dus, stukje dubbelzijdig tape om em op zn plek te houden, en de kaart is verder origineel/dmv het lostrekken van stukje tape en het herschikken van stekkers in originele staat et brengen... ;) (is een klein printplaatje van conrad)
tis dan wel geen software oplossing, maar voor bijv de club3d mensen zonder fan control wel een oplossing ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 23-03-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119509

Dit progje samen met AtiWinFlash was de oplossing voor mijn fanprobleem op mijn Sapphire HD3850. In de bios stond dat de fansnelheid pas werd aangepast als de temp al 80 graden had bereikt. Dat is me toch echt te gortig. Heb het veranderd naar ik geloof 30 graden wat bij mijn stille en koele systeem inhoudt dat het fluisterstil is totdat ik grafisch geweld ga gebruiken. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 16:24
Ik heb een Sapphire 3870x2 met uiteraard hetzelfde fan probleem als de rest van de mensen hier, nu heb ik m'n 2 biossen uit m'n grafische kaart gehaald, aangepast met Radeon Bios Editor v1.08 en opgeslagen.

Bios 0 = 43KB (klopt met de meldingen van andere mensen op diverse forums die ik bezocht heb)
Bios 1 = 63KB (klopt met de meldingen van andere mensen op diverse forums die ik bezocht heb)

Maar nu komt het probleem, WinFlash werkt niet als ik dat opstart trekt deze 50% CPU (te zien in taskmanager) maar doet verder niets. (WinXP x64)
Dan maar met ATiFlash via een USB Boot stick, je kunt dan eerst je huidige biossen controleren en vergelijken met je nieuwe biossen en hier gaat het dus fout.

Als ik mbv ATiFlash de bios info van bios 0 opvraag is deze 63KB ipv 43KB, dit klopt dus niet.
Als ik mbv ATiFlash de bios info van bios 1 opvraag is deze 63KB, dit is dus wel correct.

Heeft iemand hier met een 3870x2 als eens een bios flash gedaan..? en wat waren dan de grotes van jullie biossen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78877

Er is een "oplossing", als ik de 3D cube van ATItool 0.27 laat draaien totdat de fan aanspringt kan ik daarna de fanspeeds wel forceren. Totdat de pc opnieuw is opgestart werkt dat dan goed. Als de fan al op 100% draait is dit natuurlijk geen oplossing want de temperatuur van de kaart moet boven de 75C geweest zijn :'( ,

Relevante instellingen:
Try to keep temperature at [60]C, totdat de fan boven de 65% is geweest.

Daarna ben ik de baas over de fan en kan ik hem netjes regelen, het enige wat niet werkt is de stap van 80 naar 85 procent. Hij gaat alleen van 80% naar 90%?

Hardware:
Mobo: Gigabyte P35-DSR3 rev 2.0
Graka: Club3D HD3850, werkt ook op eenzelfde Sapphire en op een HD3870 van Club3d, allemaal met de standaard bios.

Software:
Catalyst 8.3 (werkte ook op 7.12 en tussenliggende)
ATItool 0.27

Hoop dat jullie er wat aan hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 78877 op 25-03-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
Hmm., net nog even zitten zoeken naar een oplossing voor mijn probleem, het blijkt dat ATiFlash gewoon de verkeerde waarde aangeeft als ik namelijk met ATiTool de bios uit de kaart trek is hij gewoon 43KB ondanks dat ATiTool zegt dat hij 63KB is.

Ik heb nu dus ook m'n flash uitgevoerd met goed gevolg, wat ik gedaan heb in de bios is m'n "Low 3d Clock Settings en vCore" gelijk gezet aan m'n "High 3D Clock Settings en vCore" waardoor ik nu dus geen FPS drops meer heb tijdens het spelen van COD4 (andere games nog niet getest) maar tot nu ben ik tevreden.

Nu alleen die fan nog goed krijgen dat doe ik nu nog steeds met Riva Tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
Iemand dit al eens geprobeerd, kwam ik vanmiddag tegen op een Engelse OC'ing site.
Fix for PowerPlay 3870

It is easy to do.

For anyone with ATI cards here is how to properly set your card up to not use powerplay which causes stuttering and low performance.

go to the directory,
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\ATI\ACE

Keep that directory open.
start up catalyst control center
hit the Overdrive tab
hit the paddle lock image to enable the overdrive settings
hit the profiles tab at top of page
select profiles manager from drop down list
name a profile in blank box (Custom Power is my chosen name)
under "this profile includes" section at bottom of page select the dot for "the following settings". In the tree make sure only ATI Overdrive checkbox is selected.
hit the save button
hit the Activate and close button at bottom of page

now go to your open directory
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\ATI\ACE
You should see 5 new files in there in total.
One file is the same as you named your custom profile, right click it and select edit (my file is called Custom Power.xml)

The file will open in notepad where you can now change settings to nullify powerplay
Here are my new settings for example, I increased the core speed and voltage and applied a slight overclock to the 3dmodes in gpu and memory. I also increased the fan % to 100% from 41%.

Make your changes, close and save changes to the file. Rt click the file choose properties and change the file to read only. You are done.

<Profile>
<Caste name="Graphics">
<Groups>
<Group name="Overdrive5">
<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="77600" />
<Property name="Want_1" value="80000" />
<Property name="Want_2" value="80000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="112600" />
<Property name="Want_1" value="120000" />
<Property name="Want_2" value="120000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="1300" />
<Property name="Want_1" value="1300" />
<Property name="Want_2" value="1300" />
</Feature>
<Feature name="MemoryVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="0" />
<Property name="Want_1" value="0" />
<Property name="Want_2" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedProtocol_0">
<Property name="FanSpeedProtocolProperty" value="Percent" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Automatic" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">
<Property name="Want" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">
<Property name="Want" value="100" />
</Feature>
<Feature name="CoreClockTarget_1">
<Property name="Want_0" value="77600" />
<Property name="Want_1" value="80000" />
<Property name="Want_2" value="80000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_1">
<Property name="Want_0" value="112600" />
<Property name="Want_1" value="120000" />
<Property name="Want_2" value="120000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_1">
<Property name="Want_0" value="1300" />
<Property name="Want_1" value="1300" />
<Property name="Want_2" value="1300" />
</Feature>
<Feature name="MemoryVoltageTarget_1">
<Property name="Want_0" value="0" />
<Property name="Want_1" value="0" />
<Property name="Want_2" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedProtocol_1">
<Property name="FanSpeedProtocolProperty" value="Percent" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedAlgorithm_1">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Automatic" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedRPMTarget_1">
<Property name="Want" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedPercentTarget_1">
<Property name="Want" value="100" />
</Feature>
</Group>
</Groups>
<Adapter name="PCI_VEN_1002&DEV_9501&SUBSYS_E620174 B&REV_00_4&160 20E22&0&0008A">
<Aspect name="Overdrive5" />
</Adapter>
</Caste>
</Profile>

Here is a screenshot of my new readouts idle at desktop. You will notice the 776mhz 1126mhz. Before it used to be 300mhz 1126mhz. Also the overclock sliders indicate 800mhz and 1200mhz which is the overclock settings I set when 3d mode kicks in.

Anyone with any ATI cards this should be the method to ****can Powerplay, don't resort to hacked BIOS's or sending your card back or switching brand names (NVidia has a version of powerplay too but easier to manipulate)

If you restart your computer, just make sure to open catalyst and ensure that your profile is activated. Simple once done.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v164/Section__Eight/nomorepowerplay.jpg

This method is failsafe (equal to using Overdrive to overclock plus get rid of the powerplay stage). When you install there is a default profile which is read directly from BIOS so if you do not create a profile only the BIOS settings from the card are used. Also this is used if you reboot and do not activate your profile. Making a profile allows you to change the default BIOS settings that the cards use from windows. It was created by ATI, and was available to everyone for use from day one.
If you follow the instructions the way I wrote them out, you can change any settings in catalyst as often as you want except on the Overdrive page. The key is creating your profile with only the Overdrive checkmarked off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 04:59
digital8 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:41:
Iemand dit al eens geprobeerd, kwam ik vanmiddag tegen op een Engelse OC'ing site.

[...]
Yep, die oplossing was ik ook tegengekomen. Werkt prima moet ik zeggen. (Ook ik heb last van een hikkende PowerPlay en dus fps drops) Ik heb nog niet getest of je je fan er ook mee kan aanpassen, de parameters staan er wel tussen namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Dynamix op 25-03-2008 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 16-03 15:30
Wordt dat Powerplay niet gebruikt om te zorgen dat je kaart wat minder stroom verbruikt in 2D mode? Dan lijkt het me een beetje suffe exercitie om dat uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Het schijnt dat deze hotfix het stotteren door powerplay verhelpt of in ieder geval verminderd.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamix
martdj schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:44:
Wordt dat Powerplay niet gebruikt om te zorgen dat je kaart wat minder stroom verbruikt in 2D mode? Dan lijkt het me een beetje suffe exercitie om dat uit te zetten.
Klopt inderdaad, alleen als je in 3D mode zit en PowerPlay het toch flikt om je gpu klok te verlagen, wordt je daar niet vrolijk van |:(
Depep schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:05:
Het schijnt dat deze hotfix het stotteren door powerplay verhelpt of in ieder geval verminderd.
Thanks voor de link! Deze hotfix is langs me heen gegaan... Die gaan we zsm eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Hotfix = catalyst 8.4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 13:11
Gezien het nog niet in de startpost staat: Op de Australische site van Gigabyte is er een nieuwe BIOS-versie uit voor de GV-RX387512H (GDDR3, 512MB, Zalman-koeler), die ook aanpassing van fan control met zich brengt. Het BIOS valt hier te downloaden:

http://au.giga-byte.com/S...Model.aspx?ProductID=2650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Het is nog geen 1 april hoor, je bent iets te vroeg :>

Het lijkt me echter wel logisch dat deze hotfix in Cat 8.4 terechtkomt, bedoel je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickroz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 15:51

Mickroz

Mickroz#2491

gister mn Asus EAH3870 binnen gekregen, met volle moed er tegenaan gegaan,de laatste drivers geinstalleerd,de hotfix geinstalleerd,alles ging goed.
3dmark06 opgestart en dat ging prima,bij de 3e grafische test was binnen 22 seconden de temp van 37C naar 75C gestegen en aangezien ik een DFI Lanparty 925X-T2 mobo heb met een beveiliging erin die niet uit of hoger kan dan 75C zei die doe het zelf maar en schakelde zichzelf uit.

de fan draait standaard op 20% en versnelt voor geen meter.
RivaTuner geinstalleerd,naar 100% gezet,geen verschil in snelheid.
AtiTool geinstalleerd,loopt vast.
SmartDoctor geinstalleerd,kan de grafische kaart niet vinden.
Speedfan geinstalleerd,zit volgens mij geen optie in voor die fan.
gezocht naar fanfix bios,maar die waren ouder dan die ik erin heb zitten,en kon niet geflashed worden,ondertussen zakt de moed steeds verder in mn schoenen.

de instellingen van Bulles geprobeerd in RivaTuner,geen versnelling.

Alle drivers en ati stuff er maar weer afgegooid en alles geinstalleerd van de cdrom die bijgeleverd werd.
SmartDoctor werkt wel,maar geen verandering in snelheid als je hem verhoogd van 20% naar 100%.
Zelfde geld voor RivaTuner.
AtiTool loopt nog steeds vast.

nog maar wat anders proberen dan,Bios Editor 1.09 geinstalleerd samen met atiwinflash 2.0.0.7.
bios ingeladen,krijg ik de volgende melding:
power cable error message: YOU HAVE NOT CONNECTED THE POWER CABLE TO YOUR VIDEO CARD.PLEASE REFER TO THE 'GETTING STARTED GUIDE' FOR PROPER HARDWARE INSTALLATION.

:? wat kan je nou verkeerd doen met die kaart aansluiten :?

zou het dan toch een voedingsprobleem zijn,zou wel verklaren waarom mn asus x800xt dezelfde kuren vertoonde, mijn voeding: Thermaltake Silent PurePower 480 Watt ActivePFC - Xaser Black, Dual Fan (Ball Bearing).

ik heb deze kaart erin.
system requirements:
- 1GB system memory or more for best performance
- Motherboard with free pci express slot
- A minimum 450W system power supply
- A 6 pin pci express supplementary power connector
- Win XP/Vista

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/9/7/3/3/8.jpg

Steam-Twitch-YouTube-Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Mickroz schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:42:
nog maar wat anders proberen dan,Bios Editor 1.09 geinstalleerd samen met atiwinflash 2.0.0.7.
bios ingeladen,krijg ik de volgende melding:
power cable error message: YOU HAVE NOT CONNECTED THE POWER CABLE TO YOUR VIDEO CARD.PLEASE REFER TO THE 'GETTING STARTED GUIDE' FOR PROPER HARDWARE INSTALLATION.

:? wat kan je nou verkeerd doen met die kaart aansluiten :?
Heb je de melding na het flashen of bij de editor. Als het bij de editor is, hoef je geen zorgen te maken want je kan die bericht na je smaak aanpassen wanneer je de powercable vergeet aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

bij de editor is dat idd,owkee,weer een zorg minder.
ga weer verder zoeken,zag dat ik wel de fan control niet kan instellen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231729

Ik heb een sapphire 3870x2 op een asus x38 met een e8400.

Draaide net 3dmark06 en hij kwam op de 100c graden zonder dat de fan aansloeg..(rivatuner)

Is er nou een nieuw bios beschikbaar waar dit in hersteld is of moet je zelf gaan klootvioolen met bios editor en winflash?

Kan iemand me ajb helpen met het updaten flashen van me kaart..

Bvd. Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

ik ga die van mij terug sturen Asus EAH3870, en op zoek naar 1 met een reference fan,kan met deze niets,las ergens dat die fan pas gaat draaien als de kaart 80 graden wordt,en dat schiet niet op met een beveiliging van 75 graden op mn moederboard wat niet hoger of uit kan :(

denk dat ik voor een sapphire ga kijken dan,aangezien die de een fanfix bios heeft...

iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mickroz schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:27:

denk dat ik voor een sapphire ga kijken dan,aangezien die de een fanfix bios heeft...
Fanfix bios? leg is uit.. mijn sappie x2 tikt 100C zonder dat de fan harder gaat blazen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

Anoniem: 231729 schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:38:
[...]

Fanfix bios? leg is uit.. mijn sappie x2 tikt 100C zonder dat de fan harder gaat blazen..
staat in de eerste post een link naar het sapphire forum,als je type nummer er bij staat kan je een email sturen naar diegene en die stuurt dan een fanfix bios terug voor jouw kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Heeft iemand anders problemen met RBE om in de bios Duty cycle min(%) te verhogen?? Bij mij wordt de waarde wel weggeschreven en weer uitgelezen met Rivatuner. Echter draait the fan nog steeds minimaal (0% volgens GPU-Z).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynamix
Ray Adams, de maker van ATI Tray Tools heeft inmiddels ook een 3870 tot zijn beschikking. Hij heeft de meeste features voor deze kaart ingebouwd in zijn progje, waaronder een werkende fan control! (Tenminste op mijn Club3D HD3870 met reference fan werkt het uitstekend)

Check hier

[ Voor 3% gewijzigd door Dynamix op 11-04-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Hmm hij zegt dat de laatste beta signed drivers heeft, maar de beta die ik van SkyDisk haal heeft dat niet. Waar zou die versie dan moeten staan?

http://forums.guru3d.com/...p?p=2666618&postcount=617

Dit zou toch betekenen dat het zonder aanpassingen werkt in Vista x64?

[ Voor 14% gewijzigd door SaN op 11-04-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Surineeslander schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 08:51:
Ray Adams, de maker van ATI Tray Tools heeft inmiddels ook een 3870 tot zijn beschikking. Hij heeft de meeste features voor deze kaart ingebouwd in zijn progje, waaronder een werkende fan control! (Tenminste op mijn Club3D HD3870 met reference fan werkt het uitstekend)

Check hier
Helaas is de support met Crossfire minder. Ik kan alleen de primaire kaart met fan aansturen.

[ Voor 0% gewijzigd door THE_FIREFOX op 11-04-2008 18:41 . Reden: Typo weg gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Er is een bios-fanfix voor x2 kaarten
http://www.visiontek.com/...e64d1034fbade3499021e943a
This BIOS will fix the fan issue and including Power play problem
Nummer komt overeen dus, ik zal hem eens een x proberen.

Edit:
Geflashed in xp en zo te zien werkt ie nu goed.(club3d hd3870x2)
Wat me nu opvalt is dat ik geen 2dclocks van 300mhz meer heb,maar gewoon 825mhz.
Temp in windows loopt niet op ,ook al staat ie op 825mhz.Was eerst wel in geval als je met Rivatuner overclocked(geen 2dclocks) .idle rond 55grd.

Fan werkt ook. min is 25%.In crysis wordt ie niet warmer dan 70grd.

[ Voor 58% gewijzigd door Bullus op 12-04-2008 16:27 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi! dat wil ik ook! Bij mij word de kaart idle 65 en 55 graden :( In crysis tikt hij de 100C aa'n

Maar 1 probleem atiwinflash werkt niet onder vista (ultimate) 32..

En weet echt niet hoe ik met atiflash te werk moet gaan als je geen floppydisk/drive hebt en usb flash disk niet weet hoe te maken/uit te voeren..

Heb een asus x38.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
Maar 1 probleem atiwinflash werkt niet onder vista (ultimate) 32..

En weet echt niet hoe ik met atiflash te werk moet gaan als je geen floppydisk/drive hebt en usb flash disk niet weet hoe te maken/uit te voeren..
Ik heb hetzelfde probleem met WinXP 64Bit daar werkt ATiWinFlash ook niet op, ik heb m'n bios flash uitgevoerd met ATiFlash, de Dos uitvoering dus...

Een bootable USB stick kun je vrij simpel in een paar muisclick's maken met behulp van dit programmatje van HP.
http://h20000.www2.hp.com...5&swItem=MTX-UNITY-I23839

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Flashen onder vista x64 gaat dus niet, maar als je hem in dos flasht en je start daarna vista x64 op is er niks aan de hand en werkt het allemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Op het forum van Sapphire is de nieuwe bios niet meer beschikbaar. Heeft iemand deze al in bezit en kan iemand 'm misschien ergens beschikbaar stellen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hij is helaas versie/revisie afhankelijk, dus er is niet een enkele nieuwe bios.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 16-04-2008 09:56 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
Depep schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:00:
Op het forum van Sapphire is de nieuwe bios niet meer beschikbaar. Heeft iemand deze al in bezit en kan iemand 'm misschien ergens beschikbaar stellen?
Je moet nu een support ticket aanvragen,als je een bios fix wilt krijgen....zie 2e post

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Vooralsnog geen enkele werkende oplossing voor mijn Sapphire HD3870X2 behalve telkens handmatig via rivatuner de fan te regelen.... :(

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 22:26
De enige oplossing voor een club3D OC editie stiller te maken lijkt mij een andere koeler.
Hij blijft altijd op vol vermogen draaien en dan maakt die herrie als een straaljager :(
Deze dus:
Edit: ik heb de 3870 en niet zoals het plaatje de 3850, pcb en koeler zijn wel hetzelfde
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/cgax3852ddo_550.jpg

Dus heb ik nu de stap gezet en deze aangeschaft:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=56053
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/nnews/2007/9580/Image/AccS1Rev2_640.jpg

http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=71992
Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/reviews/noctua_nf_p12/2.jpg

Hiermee ga ik een beetje knutselen en dan moet het goed komen hoop ik :)

De rest van me kast krijgt ook deze koelers, heb ze overigens besteld toen de prijs een heel stuk lager lag 8)7 en samen met deze ipv. de boxed koeler moet het helemaal lekker stil worden: (komt noctua koeler op)
Afbeeldingslocatie: http://pclab.pl/zdjecia/aktualnosci/2007_08/aaascythe2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-05-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Lennart_1337 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:51:
De enige oplossing voor een club3D OC editie stiller te maken lijkt mij een andere koeler.
Hij blijft altijd op vol vermogen draaien en dan maakt die herrie als een straaljager :(
Deze dus:
[afbeelding]

Dus heb ik nu de stap gezet en deze aangeschaft:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=56053
[afbeelding]

http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=71992
[afbeelding]

Hiermee ga ik een beetje knutselen en dan moet het goed komen hoop ik :)

De rest van me kast krijgt ook deze koelers, heb ze overigens besteld toen de prijs een heel stuk lager lag 8)7 en samen met deze ipv. de boxed koeler moet het helemaal lekker stil worden: (komt noctua koeler op)
[afbeelding]
Ik heb dus de HD3870OC editie van Club 3D, en daar past ook die cooler op, zou je kunnen post hoe die bevalt als je hem hebt, zat zelf ook al te denken die te kopen

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik heb dus dezelfde kaart als jij (HD3870OC) alleen had ik er een verkeerd plaatje bijgezet, PCB en koeler zijn geloof ik hetzelfde als in het plaatje.

Als ik de spullen binnenheb dan post ik de ervaringen, en anders moet je me over 2weken even een berichtje sturen als ik het vergeten ben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb dus juist een EASUS EAH 3850 TOP. Deze werd ook best wel warm.

Echter een update van de meegeleverde tool "ASUS Smart Doctor version 5.08" Leverde voor mij de oplossing dat de fan goed gecontroleerd werd.

http://support.asus.com/d...us&model=EAH3850%20Series

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Zoals beloofd:

Heb nu de koeling van me kaart vervangen:
Club3D 3780OC edition

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/voor.jpg

Kaart met koelblok en extra fan
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/DPP_0001_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/DPP_0002_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/DPP_0003_klein.jpg

Inggebouwd, met 2e fan er op ge-tierapt(let niet op de zooi)
Er onder zit een 2400pro passief die de luchtstroom een beetje belemmert maar dit was de enige manier om een extra videokaart er in te zetten.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/DPP_0005_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/DPP_0006_klein.jpg

De 7 hardeschijven worden best heet maar voorop in de kast zitten 2x 12cm fan's die de lucht langs de hardeschijven naar buiten zuigen, deze lucht is dan ook vrij heet
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/DPP_0007_klein.jpg

Kast dicht, ziet er een beetje rommelig uit en door de grote fan in de zijdeur zie je niks meer maar het koelt wel goed >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~sint.stanislaus/zooi/DPP_0008_klein.jpg

Dit geheel maakt bij elkaar minder herrie dan alleen de boxed koeler van mijn vorrige amdX2 4000+ en de origneele 3870koeler tesamen.
Het koelt ook stukken beter, alleen oversteigt de kamer temperatuur hier continue de 30 graden dus in de kast is het helemaal moordend, mobo 40/45 graden (net als hardeschijven), cpu cores 50graden idle en 65/68 graden belast.

Systeem:
Q6600 @3ghz. klein beetje voltage verhoging
Club3D 3870OC edition
Saphire 2400pro
1x seagate 320gig, 2x seagate 500gig, 4xsamsung F1 750gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Om nog maar een keer te proberen:
Heeft iemand al zijn HD3870X2 automagisch geregeld gekregen kwa fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Francis schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:27:
Hier ben ik ook benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

@ lennart_1337... ik heb dezelfde koeler op mn kaart zitten, iets andere zelfde pcb (powercolor hd3850) en die heeft wel thermal control? of is het weer een andere chip dan de gewone 3870?

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 18-06-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:29

bartaa

Battlefield

Francis schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:27:
ja, gewoon met Asus Smartdoctor

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

bartaa schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:03:
[...]

ja, gewoon met Asus Smartdoctor
Ik heb dus een sapphire HD3870X2, gaat dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
AlexanderB schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:40:
@ lennart_1337... ik heb dezelfde koeler op mn kaart zitten, iets andere zelfde pcb (powercolor hd3850) en die heeft wel thermal control? of is het weer een andere chip dan de gewone 3870?
De oranje koeler bedoel je toch?
Volgens mij heeft die geen thermo control op, hij loeide altijd op z'n hardst dus heb ik voor 15,- een andere koeler erop gezet, zoals je in de foto's kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lennart_1337 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:58:
Zoals beloofd:

Heb nu de koeling van me kaart vervangen:
Club3D 3780OC edition

[afbeelding]
Zie ik dat nou goed dat je kaart een stukje kromstaat? Zal wel komen door het gewicht van die koeler + bevestiging op 1 punt he :> Daar heb ik ook last van met m'n VF1000 op beide kaarten (X1950Pro & 3850). Ik had het deels opgelost door die bracket te gebruiken die bij die Stock-single-slot koeler kwam. Daarmee wordt het gewicht een beetje verdeeld ipv op 4 punten alleen.

Een kaart die kromstaat kan op ten duur inwendig breken, en dan is je PCB naar de klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik heb het nu ook een beetje gestut, maar het probleem is een beetje dat door de 12cm fans de 2400 er niet meer netjes onder past, nu staat de 2400pro heel krom en de 3870 bijna niet meer, de 2400pro is jammer als die er een keer mee ophoud maar kan ik mee leven.

De koeler op de 3870 is eigenlijk helemaal zo zwaar niet, eigenlijk vrij licht, ondanks dat die vrij kolossaal overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Bullus schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:27:
[...]

Je moet nu een support ticket aanvragen,als je een bios fix wilt krijgen....zie 2e post
Dit heb ik geprobeerd, maar ik kreeg een mail terug:
Sir, Sorry for this. We don't have this bios from AMD so far. We still suggest use software AP to adjust fan speed, if you really need it. Do not flash original bios for the warranty service. That's protect both of us. Thank you.
Hoe zit dit nou? Ik heb een Sapphire HD3870X2.

En nog een vraag, als ik deze bios in mijn kaart zet, moet ik dit dan in zowel XP als Vista 64 doen (heb dual boot) of is 1x genoeg? Dan kan ik het het beste in XP doen denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Syntagma op 31-07-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Syntagma schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 19:17:
[...]

[...]

En nog een vraag, als ik deze bios in mijn kaart zet, moet ik dit dan in zowel XP als Vista 64 doen (heb dual boot) of is 1x genoeg? Dan kan ik het het beste in XP doen denk ik.
Heb je een visiontek kaart?
Nope
Ik zou de gok niet nemen, straks is die dood en dan krijgen we weer een topic dat winkel X hufters zijn omdat ze door jezelf gesloopte kaart niet willen vervangen.
Verder is zover ik het kan vinden vooralsnog geen oplossiong voor Sapphire kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Syntagma schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 19:17:
[...]

[...]

Vergelijk jouw part nummer die op die forum staat. Als die part nummer er staat is het een BBA kaart waarbij je die bios ook kan gebruiken. Je garantie kan technisch gezien niet vervallen omdat je de flash niet geforceerd hebt en dat de bios voor jouw part nummer is gemaakt (Dus orginele bios).
Francis schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 19:25:
[...]

Heb je een visiontek kaart?
Nope
Ik zou de gok niet nemen, straks is die dood en dan krijgen we weer een topic dat winkel X hufters zijn omdat ze door jezelf gesloopte kaart niet willen vervangen.
Verder is zover ik het kan vinden vooralsnog geen oplossiong voor Sapphire kaarten.
De BBA HD3870 x2 bios van VisionTech werkt op alle BBA kaarten van dat model. Anders zou het geen Build By Ati kaarten zijn maar costom build. Mocht het toch verkeerd gaan (wat ik zeer betwijvelt) is er A niet op gelet of het part nummer wel klopt of B heb je de self extractor gemolt. Dus een self extractor niet uitpakken!!! anders maak je een corrupte flash.

[ Voor 31% gewijzigd door THE_FIREFOX op 31-07-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ik kom eens mijn eigen thread bumpen want ik ben op zoek naar een creatieve geest die me kan helpen bij dit nog steeds onopgeloste probleem! Zie als eerste de volgende link voor een high-res plaat van de Powercolor HD3850 512MB PCS Edition: http://www.hardware.fr/me...ws/00/21/IMG0021430_1.jpg .

Rechtsachter zie je een wit stuk waar de fan aangesloten is. De pinnetjes lijken door het PCB te steken dus in ieder geval zit de onderkant vastgesoldeerd/gelast. Het stekkertje zelf (zichtbaar op de foto) is eigenlijk geen beweging in te krijgen, er leken op de zijkant twee inkepingen te zitten die je kon induwen (geprobeerd met twee veiligheidsspelden) maar hij gaf geen krimp. Mijn idee is namelijk om er een Zalman Fanmate 2 tussen te gooien zodat ik de fanspeed handmatig kan controleren in mijn nieuwe kast. Zonder dit word ik echt gek van de ventilator, dus mijn vraag:

Wie heeft de fanstekker al succesvol los weten te koppelen van de kaart? Zo ja, hoe precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hard trekken/wrikken met n platte schroevendraaier, witte blokje komt mee omhoog (is eigenlijk niet de bedoeling) en dan kan je em er wat makkelijker af pulken en weer terug op de pinnetjes zetten.. (let ff op hoe om) .. tis niet helemaal netjes natuurlijk, maar zo kreeg ik het wel voor elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
AlexanderB schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:48:
hard trekken/wrikken met n platte schroevendraaier, witte blokje komt mee omhoog (is eigenlijk niet de bedoeling) en dan kan je em er wat makkelijker af pulken en weer terug op de pinnetjes zetten.. (let ff op hoe om) .. tis niet helemaal netjes natuurlijk, maar zo kreeg ik het wel voor elkaar..
En... waar wil je dan dat ik die platte schroevendraaier tussensteek? Kan je een pic posten met wat rondjes e.d.? Ik ben hier niet al te handig in, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

De site waar je naartoe linked heeft de post ge-edit en de info weggehaald ;( Net nu ik m'n 3870 wilde gaan fixen. Ik zal wel op zoek gaan naar die bestanden zodat je ze gewoon in de startpost kan zetten :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Is goed. Als je me even DM'ed met de linkjes gooi ik ze opnieuw in de TS. Mik er dan even je msn bij, wil wel even overleggen over de juiste methode voor jouw en mijn HD38xx. Ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Ik heb je toegevoegd en ook wel wat handige sites gevonden. Even kijken wat we eruit kunnen vissen. Ik zal de bios ook wel eerst testen voordat we hem in de startpost opnemen. Scheelt een berg gezeik als het niet goed werkt :P Morgenmiddag ga ik weer verder, nu ga even genieten van m'n 3870 in een potje bf2 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik kwam er net achter dat mijn saphire HD3850 al na 10 minuten UT3 al te heet was. Dus dat zal hier ook wel aan liggen. Is er nog iemand die de BIOS nog heeft en zou die aan mij willen uitleggen hoe ik het precies moet instellen. Want het lukt speedfan oid niet om de temperatuur de lezen en dus al helemaal niet om de fansnelheid te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 21:02
Ik heb sinds 4 maanden via Friesland Computers een Sapphire ATi Radeon 3870 X2. Deze zit vastgeprikt in een Asus P5K, samen met een Intel E8400.

De fan is sinds een week of 3 enorm gaan ratelen, alsof het schoepenwieltje los hangt en tegen draadjes aanklappert. Vrij irritant.

Ik haal idle temps van een graad of 60, met BF2 en Crysis rond de 75. Als ik dit topic moet geloven zijn dat normale waardes, al vind ik 75 graden best veel.

Dus, zonder echt goed te kijken of het wel zou passen een Zalman VF 1000 LED gekocht. Die past dus niet.

Heb Friesland Computers al gemaild omdat ik garantie wil claimen.

Wat kan ik nog meer doen naast met een duim in m'n reet wachten op antwoord van de winkel? Zij hebben geen telefoonnummer op de website staan zodat ik dus compleet afhankelijk ben van een mailtje van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
partyondude schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:06:
Ik heb sinds 4 maanden via Friesland Computers een Sapphire ATi Radeon 3870 X2. Deze zit vastgeprikt in een Asus P5K, samen met een Intel E8400.

De fan is sinds een week of 3 enorm gaan ratelen, alsof het schoepenwieltje los hangt en tegen draadjes aanklappert. Vrij irritant.

Ik haal idle temps van een graad of 60, met BF2 en Crysis rond de 75. Als ik dit topic moet geloven zijn dat normale waardes, al vind ik 75 graden best veel.

Dus, zonder echt goed te kijken of het wel zou passen een Zalman VF 1000 LED gekocht. Die past dus niet.

Heb Friesland Computers al gemaild omdat ik garantie wil claimen.

Wat kan ik nog meer doen naast met een duim in m'n reet wachten op antwoord van de winkel? Zij hebben geen telefoonnummer op de website staan zodat ik dus compleet afhankelijk ben van een mailtje van hun.
Klopt, die gast is moeilijk te bereiken. Je kan de telefoonnummer vinden met behulp de telefoongids en de naam en adres gegevens op de friesland computers website.
http://www.detelefoongids...ouwmaterialen/vermelding/

Als de pc aanstaat en je houd met je hand de fan stil, wordt het geluid dan minder of is het er dan nog steeds?

Met 75 graden stressed zou ik geen zorgen maken. Ook niet met 60 graden idle aangezien mijn oude hd3870 al 55 graden werdt en m'n hd4870 75 graden idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Thanx! Ben je ook bekend met garantieafwikkelingen van dit bedrijf?

Als ik de fan stil zet, is het geluid meteen weg.

Nu op dit moment is de fan weer compleet stil terwijl die wel draait. De idle temp is nu 47 graden, heb een extra 120 mm fan in de bodem van de kast geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Laatst online: 09-06 20:30
Ik zit hier ook met eenzelfde soort probleem. Ik heb een Club3D 3850 OC, zelfde als in de startpost. Bij mij draait de fan continu op 100% totdat ik in bijvoorbeeld ati tool de benchmark start. Dan springt de fan op 40% 8)7.
Voorlopig ben ik dus nog op zoek naar een oplossing, maar met de opmerking dat de fanspeed niet veranderd kan worden, omdat er maar 2 draadjes zijn, ben ik het dus zeker niet eens.

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik stuur mijn kaart komende week met RMA, er komt dus nog een vervolg. Kijken of het lukt etc.
Toen ik met ATI contact opnam over dit probleem deden ze alsof het uitzonderlijk was en dat ik maar een RMA moest aanvragen. We zullen zien, de koeler werkt bij mij immers niet naar behoren en is via programma's alleen te sturen als de kaart boven de 70 graden is. Maar volgens het boekje zou ik helemaal niet ingewikkeld hoeven doen met stomme programmaatjes die ik zelf moet instellen. En ik heb liever niet dat de koeler pas begint met werken op 70 graden. Ik houd namelijk niet echt van hoge temperaturen, en al helemaal niet als het niet nodig is. (75 vind ik te hoog en de koeler staat volgens alle progamma's op 0%)

• THE_FIREFOX
partyondude schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:52:
Thanx! Ben je ook bekend met garantieafwikkelingen van dit bedrijf?

Als ik de fan stil zet, is het geluid meteen weg.

Nu op dit moment is de fan weer compleet stil terwijl die wel draait. De idle temp is nu 47 graden, heb een extra 120 mm fan in de bodem van de kast geschroefd.
Helaas, Ik ben er zelf niet bekend mee. M'n broer had daar een laptop met extra geheugen gekocht maar die veroorzaakte random fouten. Dit is wel goed afgehandeld alleen heb ik mij er niet bij bemoeit dus weet niet hoe het percies gegaan is.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
long schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:19:
Ik zit hier ook met eenzelfde soort probleem. Ik heb een Club3D 3850 OC, zelfde als in de startpost. Bij mij draait de fan continu op 100% totdat ik in bijvoorbeeld ati tool de benchmark start. Dan springt de fan op 40% 8)7.
Voorlopig ben ik dus nog op zoek naar een oplossing, maar met de opmerking dat de fanspeed niet veranderd kan worden, omdat er maar 2 draadjes zijn, ben ik het dus zeker niet eens.
Kan jij dat fanstekkertje loskrijgen? Of zit hij bij jou ook muurvast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Genshin schreef op donderdag 24 januari 2008 22:22:

Mijn excuses, ik kon niet echt ergens anders mijn vraag kwijt.

Nu voor de mensen die een goede bios zoeken. Dit is mijn 2de bios die ik gebruik en ben er zeer tevreden over. Ik raad mensen met een saphhire kaart deze zeker aan.

http://www3.sympatico.ca/ocd/bios/3870fanfix.bin

Hier heb ik hem vandaan voor de gene die ervaringen ermee willen lezen

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33912408
Om even een link terug te krijgen waar een bios te downloaden is. Deze ga ik nu proberen op mijn 3870 van Club3D. Hopelijk werkt het zoals ik verwacht :P

EDIT: Werkt dus perfect. M'n fan is nu echt geregeld en ik kan nog verder overklokken. 885/1336 kan ik nu op draaien. Wel met wat artifact maar met de oude bios was dit meteen een crash. Mooie update dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door R-O-Y op 29-08-2008 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
Om maar even een oude topic te bumpen... Ik heb een Jetway 3850 en die maakt ook veel herrie. Met Rivatuner probeer ik fan speed te veranderen, maar hij reageert er niet op. Ik kan op de site van Jetway geen BIOS upgrade oid vinden. Is er nog iets wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik ziet met behulp van je link naar de kaart, dat de fan maar 2 draaden heeft. Met 2 draaden heb je geen fan control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:00:
Ik ziet met behulp van je link naar de kaart, dat de fan maar 2 draaden heeft. Met 2 draaden heb je geen fan control.
Ja klopt (hoe heb je dat gevonden? ik zie het nergens staan); ik dacht snelheid door voltage geregeld werd en die 3e draad alleen was om de snelheid uit te lezen.

Enige oplossing is deze fan er af halen en er een nieuwe op te schroeven dus? Een beetje newbie vraag (maar kan het niet in een FAQ oid vinden): hoe weet ik welke fan er op past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
ciro-bonano schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:48:
[...]

Ja klopt (hoe heb je dat gevonden? ik zie het nergens staan); ik dacht snelheid door voltage geregeld werd en die 3e draad alleen was om de snelheid uit te lezen.

Enige oplossing is deze fan er af halen en er een nieuwe op te schroeven dus? Een beetje newbie vraag (maar kan het niet in een FAQ oid vinden): hoe weet ik welke fan er op past?
Je kan opzich een kleine mod doen, je moet dan de stekker van de fan molen en direct in de power molex stoppen. Je kan dan 5, 7 of 12 volt op de fan zetten. De combinatie van rood fan in zwart molex en zwart fan in geel molex geef je 7 volt.

Als je een nieuwe koeler zoekt, kijk dan naar een Arctic Accelero S1 Rev. 2 (passief) of een Arctic Accelero TWIN TURBO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

ciro-bonano schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:48:
[...]

Snelheid is ook voltage geregeld. Dat derde draadje is alleen nodig om het toerental uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
Je kan opzich een kleine mod doen, je moet dan de stekker van de fan molen en direct in de power molex stoppen. Je kan dan 5, 7 of 12 volt op de fan zetten. De combinatie van rood fan in zwart molex en zwart fan in geel molex geef je 7 volt.
Okee leuk, ik ga nog even proberen of ik het toch softwarematig kan doen, anders ga ik knutselen.
Als je een nieuwe koeler zoekt, kijk dan naar een Arctic Accelero S1 Rev. 2 (passief) of een Arctic Accelero TWIN TURBO ;)
Ja die zien er leuk uit, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Heb het topic even nagezocht, maar kan nergens een link vinden waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je de fan snelheden kan aanpassen en deze met de rechtermuisknop op het oranje riva icoontje rechtsonder kan aanzetten.

Waar kan ik die beschrijving vinden? Ik weet dat die er is, maar ben vergeten waar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Al gevonden.

Valt niet mee, zoeken en vervolgens begrijpend lezen na een nachtje oud en nieuw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Even weer dit topic boven halen.

Ik ben sinds kort in het bezit van een Asus EAH3870 TOP (standaard OC). Nu wil ik graag de fan aanpassen in idle. Voor nu vind ik dat deze te veel lawaai maakt tov andere koelers. ALs ik hem met de hand stil houd, dan wordt het ineens rustiger.

Nu heb ik al Asus Smart Doctor geprobeerd en ook ATT. Hier kwam ik niet een optie tegen die ik kon gebruiken om mijn fan aan te sturen. Ook met RBE gaat dat niet lukken, omdat de optie voor fan settings niet beschikbaar is met mijn BIOS.

Nu zit er op aan de koeler maar een stekker met 2 draadjes. Dat geeft mij weinig hoop voor nu. Is er iemand met ervaring hiermee? Kan je deze fan wel aansturen? Ik dacht dat zoiets bij Asus wel goed zou komen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Koelers met twee draadjes zijn prima aan te sturen. Alleen de snelheid bepalen is wel een probleem. Zie hier voor wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ex Nunc schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:52:
Nu heb ik al Asus Smart Doctor geprobeerd
Ik gebruik smartdocter met mijn 3850. Nadeel is echter dat je dan de asus drivers moet gebruiken, en die zijn iets ouder dan de AMDATi drivers

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Milmoor: Erg leuk dat je een link stuurt naar een uitleg. Interessant om te weten. Alleen helpt het mij niet in mijn huidige probleem/met mijn huidige vraag.

@leuk_he: Dank je voor de tip, ik heb die drivers gedownload (72MB, waarom moeten ze zo groot zijn? :S ). Nu maar zien of ik er wat mee kan.

Update: De hele mikmak geïnstalleerd, de Asus 8.60 drivers. De Asus SD weer erop gezet en gekeken of ik er wat mee kon. Niets is in te stellen. Hij blijft op 40% staan en geen mogelijkheid dat ik em daar vanaf krijg.

Ik ga binnenkort wel een andere koeler erop installeren. Ik kreeg de GPU boven de 1,1Ghz, maar hij werd al snel te heet toen. Met een Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 en Turbo module moet dat wel lukken, denk ik zo.

[ Voor 42% gewijzigd door Ex Nunc op 15-05-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ex Nunc schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:56:
@Milmoor: Erg leuk dat je een link stuurt naar een uitleg. Interessant om te weten. Alleen helpt het mij niet in mijn huidige probleem/met mijn huidige vraag.
Ik dacht dat je wou weten of het fysiek wel kon. Een optie is het stekkertje loshalen en op een fancontroller aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Milmoor schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:18:
[...]

Ik dacht dat je wou weten of het fysiek wel kon. Een optie is het stekkertje loshalen en op een fancontroller aan te sluiten.
Ik snap dat je dat dacht. Ik heb het ook niet heel erg duidelijk neer gezet. Ik ga ook nog eens kijken naar zo een fancontroller. Ik heb er wel 1 van Zalman (fanmate), maar volgens mij past daar het stekkertje van de fan niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Klopt, gaat niet passen :) Zul je iets moeten gaan vogelen met een solderbout of zo.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Pagina: 1 2 Laatste