Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

De site waar je naartoe linked heeft de post ge-edit en de info weggehaald ;( Net nu ik m'n 3870 wilde gaan fixen. Ik zal wel op zoek gaan naar die bestanden zodat je ze gewoon in de startpost kan zetten :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Is goed. Als je me even DM'ed met de linkjes gooi ik ze opnieuw in de TS. Mik er dan even je msn bij, wil wel even overleggen over de juiste methode voor jouw en mijn HD38xx. Ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Ik heb je toegevoegd en ook wel wat handige sites gevonden. Even kijken wat we eruit kunnen vissen. Ik zal de bios ook wel eerst testen voordat we hem in de startpost opnemen. Scheelt een berg gezeik als het niet goed werkt :P Morgenmiddag ga ik weer verder, nu ga even genieten van m'n 3870 in een potje bf2 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik kwam er net achter dat mijn saphire HD3850 al na 10 minuten UT3 al te heet was. Dus dat zal hier ook wel aan liggen. Is er nog iemand die de BIOS nog heeft en zou die aan mij willen uitleggen hoe ik het precies moet instellen. Want het lukt speedfan oid niet om de temperatuur de lezen en dus al helemaal niet om de fansnelheid te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 21:02
Ik heb sinds 4 maanden via Friesland Computers een Sapphire ATi Radeon 3870 X2. Deze zit vastgeprikt in een Asus P5K, samen met een Intel E8400.

De fan is sinds een week of 3 enorm gaan ratelen, alsof het schoepenwieltje los hangt en tegen draadjes aanklappert. Vrij irritant.

Ik haal idle temps van een graad of 60, met BF2 en Crysis rond de 75. Als ik dit topic moet geloven zijn dat normale waardes, al vind ik 75 graden best veel.

Dus, zonder echt goed te kijken of het wel zou passen een Zalman VF 1000 LED gekocht. Die past dus niet.

Heb Friesland Computers al gemaild omdat ik garantie wil claimen.

Wat kan ik nog meer doen naast met een duim in m'n reet wachten op antwoord van de winkel? Zij hebben geen telefoonnummer op de website staan zodat ik dus compleet afhankelijk ben van een mailtje van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 13:33
partyondude schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:06:
Ik heb sinds 4 maanden via Friesland Computers een Sapphire ATi Radeon 3870 X2. Deze zit vastgeprikt in een Asus P5K, samen met een Intel E8400.

De fan is sinds een week of 3 enorm gaan ratelen, alsof het schoepenwieltje los hangt en tegen draadjes aanklappert. Vrij irritant.

Ik haal idle temps van een graad of 60, met BF2 en Crysis rond de 75. Als ik dit topic moet geloven zijn dat normale waardes, al vind ik 75 graden best veel.

Dus, zonder echt goed te kijken of het wel zou passen een Zalman VF 1000 LED gekocht. Die past dus niet.

Heb Friesland Computers al gemaild omdat ik garantie wil claimen.

Wat kan ik nog meer doen naast met een duim in m'n reet wachten op antwoord van de winkel? Zij hebben geen telefoonnummer op de website staan zodat ik dus compleet afhankelijk ben van een mailtje van hun.
Klopt, die gast is moeilijk te bereiken. Je kan de telefoonnummer vinden met behulp de telefoongids en de naam en adres gegevens op de friesland computers website.
http://www.detelefoongids...ouwmaterialen/vermelding/

Als de pc aanstaat en je houd met je hand de fan stil, wordt het geluid dan minder of is het er dan nog steeds?

Met 75 graden stressed zou ik geen zorgen maken. Ook niet met 60 graden idle aangezien mijn oude hd3870 al 55 graden werdt en m'n hd4870 75 graden idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Thanx! Ben je ook bekend met garantieafwikkelingen van dit bedrijf?

Als ik de fan stil zet, is het geluid meteen weg.

Nu op dit moment is de fan weer compleet stil terwijl die wel draait. De idle temp is nu 47 graden, heb een extra 120 mm fan in de bodem van de kast geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Ik zit hier ook met eenzelfde soort probleem. Ik heb een Club3D 3850 OC, zelfde als in de startpost. Bij mij draait de fan continu op 100% totdat ik in bijvoorbeeld ati tool de benchmark start. Dan springt de fan op 40% 8)7.
Voorlopig ben ik dus nog op zoek naar een oplossing, maar met de opmerking dat de fanspeed niet veranderd kan worden, omdat er maar 2 draadjes zijn, ben ik het dus zeker niet eens.

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik stuur mijn kaart komende week met RMA, er komt dus nog een vervolg. Kijken of het lukt etc.
Toen ik met ATI contact opnam over dit probleem deden ze alsof het uitzonderlijk was en dat ik maar een RMA moest aanvragen. We zullen zien, de koeler werkt bij mij immers niet naar behoren en is via programma's alleen te sturen als de kaart boven de 70 graden is. Maar volgens het boekje zou ik helemaal niet ingewikkeld hoeven doen met stomme programmaatjes die ik zelf moet instellen. En ik heb liever niet dat de koeler pas begint met werken op 70 graden. Ik houd namelijk niet echt van hoge temperaturen, en al helemaal niet als het niet nodig is. (75 vind ik te hoog en de koeler staat volgens alle progamma's op 0%)

• THE_FIREFOX
partyondude schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:52:
Thanx! Ben je ook bekend met garantieafwikkelingen van dit bedrijf?

Als ik de fan stil zet, is het geluid meteen weg.

Nu op dit moment is de fan weer compleet stil terwijl die wel draait. De idle temp is nu 47 graden, heb een extra 120 mm fan in de bodem van de kast geschroefd.
Helaas, Ik ben er zelf niet bekend mee. M'n broer had daar een laptop met extra geheugen gekocht maar die veroorzaakte random fouten. Dit is wel goed afgehandeld alleen heb ik mij er niet bij bemoeit dus weet niet hoe het percies gegaan is.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
long schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:19:
Ik zit hier ook met eenzelfde soort probleem. Ik heb een Club3D 3850 OC, zelfde als in de startpost. Bij mij draait de fan continu op 100% totdat ik in bijvoorbeeld ati tool de benchmark start. Dan springt de fan op 40% 8)7.
Voorlopig ben ik dus nog op zoek naar een oplossing, maar met de opmerking dat de fanspeed niet veranderd kan worden, omdat er maar 2 draadjes zijn, ben ik het dus zeker niet eens.
Kan jij dat fanstekkertje loskrijgen? Of zit hij bij jou ook muurvast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Genshin schreef op donderdag 24 januari 2008 22:22:

Mijn excuses, ik kon niet echt ergens anders mijn vraag kwijt.

Nu voor de mensen die een goede bios zoeken. Dit is mijn 2de bios die ik gebruik en ben er zeer tevreden over. Ik raad mensen met een saphhire kaart deze zeker aan.

http://www3.sympatico.ca/ocd/bios/3870fanfix.bin

Hier heb ik hem vandaan voor de gene die ervaringen ermee willen lezen

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33912408
Om even een link terug te krijgen waar een bios te downloaden is. Deze ga ik nu proberen op mijn 3870 van Club3D. Hopelijk werkt het zoals ik verwacht :P

EDIT: Werkt dus perfect. M'n fan is nu echt geregeld en ik kan nog verder overklokken. 885/1336 kan ik nu op draaien. Wel met wat artifact maar met de oude bios was dit meteen een crash. Mooie update dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door R-O-Y op 29-08-2008 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
Om maar even een oude topic te bumpen... Ik heb een Jetway 3850 en die maakt ook veel herrie. Met Rivatuner probeer ik fan speed te veranderen, maar hij reageert er niet op. Ik kan op de site van Jetway geen BIOS upgrade oid vinden. Is er nog iets wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik ziet met behulp van je link naar de kaart, dat de fan maar 2 draaden heeft. Met 2 draaden heb je geen fan control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:00:
Ik ziet met behulp van je link naar de kaart, dat de fan maar 2 draaden heeft. Met 2 draaden heb je geen fan control.
Ja klopt (hoe heb je dat gevonden? ik zie het nergens staan); ik dacht snelheid door voltage geregeld werd en die 3e draad alleen was om de snelheid uit te lezen.

Enige oplossing is deze fan er af halen en er een nieuwe op te schroeven dus? Een beetje newbie vraag (maar kan het niet in een FAQ oid vinden): hoe weet ik welke fan er op past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
ciro-bonano schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:48:
[...]

Ja klopt (hoe heb je dat gevonden? ik zie het nergens staan); ik dacht snelheid door voltage geregeld werd en die 3e draad alleen was om de snelheid uit te lezen.

Enige oplossing is deze fan er af halen en er een nieuwe op te schroeven dus? Een beetje newbie vraag (maar kan het niet in een FAQ oid vinden): hoe weet ik welke fan er op past?
Je kan opzich een kleine mod doen, je moet dan de stekker van de fan molen en direct in de power molex stoppen. Je kan dan 5, 7 of 12 volt op de fan zetten. De combinatie van rood fan in zwart molex en zwart fan in geel molex geef je 7 volt.

Als je een nieuwe koeler zoekt, kijk dan naar een Arctic Accelero S1 Rev. 2 (passief) of een Arctic Accelero TWIN TURBO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

ciro-bonano schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:48:
[...]

Snelheid is ook voltage geregeld. Dat derde draadje is alleen nodig om het toerental uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
Je kan opzich een kleine mod doen, je moet dan de stekker van de fan molen en direct in de power molex stoppen. Je kan dan 5, 7 of 12 volt op de fan zetten. De combinatie van rood fan in zwart molex en zwart fan in geel molex geef je 7 volt.
Okee leuk, ik ga nog even proberen of ik het toch softwarematig kan doen, anders ga ik knutselen.
Als je een nieuwe koeler zoekt, kijk dan naar een Arctic Accelero S1 Rev. 2 (passief) of een Arctic Accelero TWIN TURBO ;)
Ja die zien er leuk uit, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Heb het topic even nagezocht, maar kan nergens een link vinden waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je de fan snelheden kan aanpassen en deze met de rechtermuisknop op het oranje riva icoontje rechtsonder kan aanzetten.

Waar kan ik die beschrijving vinden? Ik weet dat die er is, maar ben vergeten waar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Al gevonden.

Valt niet mee, zoeken en vervolgens begrijpend lezen na een nachtje oud en nieuw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Even weer dit topic boven halen.

Ik ben sinds kort in het bezit van een Asus EAH3870 TOP (standaard OC). Nu wil ik graag de fan aanpassen in idle. Voor nu vind ik dat deze te veel lawaai maakt tov andere koelers. ALs ik hem met de hand stil houd, dan wordt het ineens rustiger.

Nu heb ik al Asus Smart Doctor geprobeerd en ook ATT. Hier kwam ik niet een optie tegen die ik kon gebruiken om mijn fan aan te sturen. Ook met RBE gaat dat niet lukken, omdat de optie voor fan settings niet beschikbaar is met mijn BIOS.

Nu zit er op aan de koeler maar een stekker met 2 draadjes. Dat geeft mij weinig hoop voor nu. Is er iemand met ervaring hiermee? Kan je deze fan wel aansturen? Ik dacht dat zoiets bij Asus wel goed zou komen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

Koelers met twee draadjes zijn prima aan te sturen. Alleen de snelheid bepalen is wel een probleem. Zie hier voor wat meer info.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ex Nunc schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:52:
Nu heb ik al Asus Smart Doctor geprobeerd
Ik gebruik smartdocter met mijn 3850. Nadeel is echter dat je dan de asus drivers moet gebruiken, en die zijn iets ouder dan de AMDATi drivers

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Milmoor: Erg leuk dat je een link stuurt naar een uitleg. Interessant om te weten. Alleen helpt het mij niet in mijn huidige probleem/met mijn huidige vraag.

@leuk_he: Dank je voor de tip, ik heb die drivers gedownload (72MB, waarom moeten ze zo groot zijn? :S ). Nu maar zien of ik er wat mee kan.

Update: De hele mikmak geïnstalleerd, de Asus 8.60 drivers. De Asus SD weer erop gezet en gekeken of ik er wat mee kon. Niets is in te stellen. Hij blijft op 40% staan en geen mogelijkheid dat ik em daar vanaf krijg.

Ik ga binnenkort wel een andere koeler erop installeren. Ik kreeg de GPU boven de 1,1Ghz, maar hij werd al snel te heet toen. Met een Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 en Turbo module moet dat wel lukken, denk ik zo.

[ Voor 42% gewijzigd door Ex Nunc op 15-05-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ex Nunc schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:56:
@Milmoor: Erg leuk dat je een link stuurt naar een uitleg. Interessant om te weten. Alleen helpt het mij niet in mijn huidige probleem/met mijn huidige vraag.
Ik dacht dat je wou weten of het fysiek wel kon. Een optie is het stekkertje loshalen en op een fancontroller aan te sluiten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Milmoor schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:18:
[...]

Ik dacht dat je wou weten of het fysiek wel kon. Een optie is het stekkertje loshalen en op een fancontroller aan te sluiten.
Ik snap dat je dat dacht. Ik heb het ook niet heel erg duidelijk neer gezet. Ik ga ook nog eens kijken naar zo een fancontroller. Ik heb er wel 1 van Zalman (fanmate), maar volgens mij past daar het stekkertje van de fan niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Klopt, gaat niet passen :) Zul je iets moeten gaan vogelen met een solderbout of zo.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Pagina: 1 2 Laatste