Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 13:19
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1989/box.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1989/2d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1989/1989_m.jpg

Introduction

Asus Xonar D2X is the world's first PCI-E interface high end audio card featuring SNR up to 118dB. Xonar D2 provides intuitive DS3D GX to solve Vista gaming audio issues, and Acoustic Echo Cancellation (AEC) for best voice communication quality, the Xonar D2X will undoubtedly provide the best gaming experience ever.
  • ASUS Xonar D2X -Solution to Windows Vista Gaming Audio Problems
    With the introduction of Windows Vista, the whole audio architecture landscaped has been changed. This has resulted in teething problems for gamers - with the possibility of losing all surround sound or hardware accelerated Direct3D and EAX while gaming in the Windows Vista environment. To circumvent this problem, the ASUS Xonar family of audio cards utilizes an ASUS exclusive technology - the new DS3D GX extension in the Xonar D2X driver; to provide full support for surround sound and hardware accelerated features by translating DirectX to the DS3D GX. While other solutions like OpenAL requires special installation and game support, DS3D GX doesn't. Gamers can enjoy DirectX gaming with hardware enhanced surround sound and EAX effects automatically and immediately after installation.
  • Cleanest Voice in Online or LAN Game Chatting
    The Xonar D2X also includes the innovative "Acoustics Echo Cancellation" (AEC) technology to facilitate the best online voice communication quality. AEC can eliminate up-to-40dB speaker echo return and suppress noises that would otherwise enter the users' microphone – making the Xonar D2X the best audio card choice for online chatting in VOIP applications (Skype, MSN, Google, QQ, etc.) or online gaming.
  • Unparalleled Sound Clarity
    The ASUS Xonar D2X also features a signal- to-noise ratio (SNR) of 118 dB for both audio in and out - reaching the maximum limit of audio quality on most PC platforms. Unlike generic audio cards in the market that provide the highest SNR to only the front stereo outputs, the Xonar D2X is able to deliver 118 dB quality audio for all 7.1 channels.
  • Dolby and DTS for Complete Digital Home Experience
    Besides delivering impressive audio quality, the Xonar D2X is also packed with multiple sound technologies from Dolby and DTS to deliver outstanding entertainment experiences. These include
    • Dolby Digital Live: Converts PC or game audio content into Dolby Digital in real-time
    • Dolby Headphone: Creates a surround sound listening experience when using any set of headphones
    • Dolby Virtual Speaker: Delivers a vibrant surround sound listening experience from stereo speakers
    • Dolby Pro Logic® IIx: C reates up to 7.1-channel surround sounds from stereo or 5.1 sources
    • DTS Connect: Includes DTS Interactive and DTS NEO:PC
    • DTS Interactive for real time AC-3 encoding and
    • DTS NEO: PC stereo to multi-channel expander
Specifications
  • Audio Performance
    • Output Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted):
      Up to 118 dB
    • Input Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted):
      Up to 118 dB
    • Output Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (A-Weighted):
      Up to 0.0004% (-108dB)
    • Input Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (A-Weighted) :
      Up to 0.0004% (-108dB)
    • Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ):
      <10Hz to 46kHz
    • Output/Input Full-Scale Voltage
      2 Vrms (5.65 Vp-p)
    • Sample Rate Conversion Quality
      Almost lossless, high-fidelity floating-point filters, with:
      -140dB THD+N (typical value for 44.1K->48KHz, 24bit)
      145dB Dynamic Range (typical value for 44.1K->48KHz, 24bit)
  • Main Chipset
    • Audio Processor
      ASUS AV200 High-Definition Sound Processor (Max. 192KHz/24bit)
    • 24-bit D-A Converter of Digital Sources:
      TI Burr-Brown PCM1796 *4 (123dB SNR, Max. 192kHz/24bit)
    • 24-bit A-D Converter for Analog Inputs:
      Cirrus-Logic CS5381* 1 (120dB SNR, Max. 192kHz/24bit)
  • Sample Rate and Resolution
    • Analog Playback Sample Rate and Resolution
      44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit
    • Analog Recording Sample Rate and Resolution
    • S/PDIF Digital Output
      44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit, Dolby Digital, DTS, WMA-Pro
    • S/PDIF Digital Input
    • ASIO 2.0 Driver Support:
  • I/O Ports
    • Analog Output Jack:
      3.50mm mini jack *4 (Front/Side/Center-Subwoofer/Back)
    • Analog Input Jack:
      3.50mm mini jack *2 (Line-In/Mic-In)
    • Other line-level analog input (for CD-IN/TV Tuner):
      CD-In, Aux-In (4-pin header on the card)
    • Digital S/PDIF Output
      Coaxial and High-bandwidth Optical Combo Connector Supports 192KHz/24bit
    • Digital S/PDIF Input
      Coaxial and High-bandwidth Optical Combo Connector Supports 192KHz/24bit
    • MIDI Ports
      Additional MPU-401 MIDI I/O bracket and converter cable
  • Driver Features
    • Operation System
      Windows Vista/XP(32/64bit)/MCE2005
    • Dolby® Digital Live
    • Dolby Digital Live encodes any audio signal on PC in real-time to Dolby Digital (AC3) 5.1 surround sounds to your home theater environment through one single S/PDIF connection
    • Dolby® Headphone
      Dolby Headphone technology allows users to listen to music, watch movies, or play games with the dramatic 5.1-channel surround or realistic 3D spacious effects through any set of stereo headphones.
    • Dolby® Virtual Speaker
      [*Dolby Virtual Speaker technology simulates a highly realistic 5.1-speaker surround sound listening environment from as few as two speakers.
    • Dolby® Pro-Logic IIx
      Dolby Pro-Logic II is the well-known technology to process any native stereo or 5.1-channel audio into a 6.1- or 7.1- channel output, creating a seamless, natural surround soundfield.
    • DTS® Connect Technologies
      DTS® Connect contains DTS Interactive Encoder and DTS Neo:PC technologies. DTS Interactive encodes any sound on PC to “DTS 5.1 Surround” high bitrate digital stream to your home theater through S/PDIF connection. DTS Neo:PC can convert stereo audio into 5.1 or 7.1-channel high-fidelity surround sounds.
    • DirectSound3D Game EXtensions 1.0 (DS3D GX)
      DS3D GX 1.0 supports EAX gaming sound effects and DirectSound 3D hardware enhanced functions on Windows Vista. (DirectX/DirectSound 3D compatible)
    • Acoustic Echo Cancellation (AEC)
      Provides advanced Acoustic Echo Cancellation (AEC) for best voice conferencing quality in VOIP applications or online gaming
    • Smart Volume NormalizerTM
      Normalizes the volume of all audio sources into a constant level and also enhances your 3D sound listening range and advantages in gaming
    • Magic VoiceTM
      Modifies and disguises the sound tone of your voice for VOIP and online chat applications
    • Karaoke Functions
      Music Key-Shifting and Microphone Echo effects
    • FlexBass™
      Professional Bass Management/Enhancement system for small or large speakers
    • Xear 3D™ Virtual Speaker Shifter
      Virtual 7.1 speaker positioning and shifting to adjust the optimum soundfield for your speaker placement
    • Other Effects
      10-band Equalier/27 Environment Effects
    • 3D Gaming Sound Engines/APIs
      Vista: DirectSound3D® GX 1.0, EAX®2.0&1.0, DirectSound® HW, DirectSound SW, A3D®1.0, OpenAL generic modes, 128 3D sounds processing capability
      XP: EAX®2.0&1.0, DirectSound® HW, DirectSound SW, A3D®1.0, OpenAL generic modes, 128 3D sounds processing capability
  • Bundled Software Utility
    • Portable Music Processor utility
      Converts digital music content or CD audio into regular MP3/WMA files with Dolby Headphone, Dolby Virtual Speaker (w/ Pro-Logic II), and Smart Volume Normalization processing (Windows Media Player 10 or above is required)
    • Professional Audio Creation and Editing Utility
      Ableton Live 6 Lite; Cakewalk Production Plus Pack (SONAR LE, Dimension LE, and Project5 LE)
    • PowerDVD 7.0
      7.1-ch DVD player with Dolby Digital decoder
    • MCE Software Kit
      Software kit with 10-ft GUI for Windows Media Center Edition
    • RightMark Audio Analyzer 6.0.5
      Easy but powerful software intended for testing the quality of audio equipments
  • [u]Accessories[/u]
  • Additional MIDI bracket and adaptor cable *1
    S/PDIF TOSLINK optical adaptors *2
    S/PDIF TOSLINK optical cable *1
    3.5mm-to-RCA cables for 8 channel output *4
    Dolby Demo CD *1
softwarePhoto's
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/asus/xonar_sound_card/asus_xonar_05_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/asus/xonar_sound_card/asus_xonar_07_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/asus/xonar_sound_card/asus_xonar_10_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/computex07-IMG_0590.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1174083222.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
Ik heb deze geluidskaart sinds twee weken. Het geluid is verbluffend! Zeker met een receiver met digitale ingang. Echter, de drivers van Asus zijn nog een beetje buggy en dat levert kleine problemen op:

mijn correspondentie op het Asus member forum:

>> (ben te lui om te vertalen)
http://www.digitalehippies.nl/content/xonar_2.jpg

I wrote: The Vista driver somehow thinks that the output is "speakers" instead of digital. (coaxial connection with the receiver) The equalizer of the xonar panel shows feedback , but the windows soundpanel doesn't. The sound is only compatible with normal iTunes sounds in DTS-interactive. DTS on bluray movies doesn't work.

However,when I select the ONKYO TX-SR605 on the windows sound configuration, their is still sound, but I am not able to adjust it with the xonar interface and it is not DTS-interactive. DTS on Bluray movies does work in this setting. Any suggestions?

John wrote: My first suggestion is don't use the windows interface 'playback devices', It kills the ASUS Audio Center in Vista when set to default to Digital Output.
I found the uninstalling the D2X drivers via control panel/programs and features; rebooting and reinstalling the D2X drivers. Then stay away from Vista controls. Using the ASUS audio center allows me to use Dolby and DTS with several options. I use Audio Channels = 2 channels, Ignore Sample Rate and Analog Out. Check the SPDIF Out Box and set it up in the subsequent options.

I wrote: Thank, but this is an unsatisfactory solution, because the windows drivers are interfering/conflicting with the xonar's. These are minor issues, but still... This card is very expensive and therefore one would expect flawless behavior. On the other hand, 'new' often equals 'buggy'
<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Review: http://www.digit-life.com/articles3/multimedia/asus-d2.html

Waarom zo'n dure kaart halen om hem vervolgens digitaal aan te sluiten :? Iedere ander DD Live of DTS Connect kaart zal je vrijwel de zelfde kwaleit leveren voor minder geld? Die AV200 chip van Asus is gewoon een rebranded CMI8788.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 11-03-2008 16:00 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praya
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-07 20:43
Ik ben ook in het bezit van deze kaart en gebruik deze sinds 2 en een halve maand onder Windows XP.

Ik heb tot nu toe ook problemen met de drivers ondervonden. Het Xonar configuratiescherm is vaak 'onleesbaar' doordat alle knoppen weggevallen zijn. Beetje ruige afwerking van de drivers, is inderdaad ook mijn grootste punt van kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een mooie start-topic. Een puntje van kritiek op Asus: je kan zo'n geweldige S/N ratio als output leveren, echter met die onafgeschermde dropveters (voor analoge output) kan je die S/N ratio echt wel vergeten (gezien de meeste mensen wel een kabelbende achter de PC hebben hangen) :X

PS: nofi, hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bsquare schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:41:
Ik heb deze geluidskaart sinds twee weken. Het geluid is verbluffend! Zeker met een receiver met digitale ingang. ...............
Waarom sluit je in hemelsnaam deze kaart digitaal aan :?
Het geluid wat jij verbluffend noemt is het geluid van je Onkyo 605. Als je de kaart digitaal aansluit gebruik je de DAC's en OpAmps van je AVR (in jouw geval een Onkyo 605).
De PCM1796 DAC's en LM4562 OpAmps van de Asus Xonar DX2 worden niet gebruikt als jij hem digitaal aansluit. Deze zorgen juist voor het mooie en zuiveren geluid wat de Asus kan produceren.
Als jij zo nodig je geluidskaart digitaal wil aansluiten, had dan een Auzentech X-Plosion 7.1 of Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 gekocht (beide +/- 70 euro).
Voor 70 euro had je precies de functie gehad die je nu gebruikt. Blijkbaar gebruik je het analoge deel van de Asus kaart niet, waarom koop je dan een geluidskaart van 160 euro terwijl je juist het dat deel van de kaart waar de Asus Xonar DX2 bekend om staat en waar je 90 euro extra voor betaald niet gebruikt :?

Je gebruikt deze kaart ook niet om die-hard te game want dan had je beter een Creative of Auzentech X-Fi kunnen kopen.
Als je de kaart als Home-Theater uitbreiding hebt gekocht had je beter een andere kaart kunnen kopen.
Als je deze kaart gekocht heb om muziek te luisteren? doe je er beter aan om de kaart analoog aan te sluiten op je Onkyo 605.
Waar heb je deze eigenlijk gekocht?

Verglijking tussen de Asus Xonar D2 en Creative X-Fi Elite Pro.
http://www.vr-zone.com/print/5082

De DAC's op de X-Fi zijn het zelfde als die van de Onkyo 605 (als ik me niet vergis).
Heb je wat om te vergelijken, volgens de test zouden de PCM1796 beter zijn als de CS4398.
Als je het aan mijn vraagt maakt het niet veel uit. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de PCM1796 DAC's.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
voodooless schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:51:
Review: http://www.digit-life.com/articles3/multimedia/asus-d2.html

Waarom zo'n dure kaart halen om hem vervolgens digitaal aan te sluiten :? Iedere ander DD Live of DTS Connect kaart zal je vrijwel de zelfde kwaleit leveren voor minder geld? Die AV200 chip van Asus is gewoon een rebranded CMI8788.
Ik heb veel problemen gehad met de 'gewone' pci kaarten met DD live and DTS connect. Deze kaart (D2X) heb ik gekocht ivm pci-express compatabiliteit. Het is een dure kaart en ik ben me bewust van de andere kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
Ik geef je helemaal gelijk. Een Maximaanse verhandeling (beetje dom) Ik ga het zeker uitproberen! Bedankt...
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:16:
[...]

Waarom sluit je in hemelsnaam deze kaart digitaal aan :?
Het geluid wat jij verbluffend noemt is het geluid van je Onkyo 605. Als je de kaart digitaal aansluit gebruik je de DAC's en OpAmps van je AVR (in jouw geval een Onkyo 605).
De PCM1796 DAC's en LM4562 OpAmps van de Asus Xonar DX2 worden niet gebruikt als jij hem digitaal aansluit. Deze zorgen juist voor het mooie en zuiveren geluid wat de Asus kan produceren.
Als jij zo nodig je geluidskaart digitaal wil aansluiten, had dan een Auzentech X-Plosion 7.1 of Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 gekocht (beide +/- 70 euro).
Voor 70 euro had je precies de functie gehad die je nu gebruikt. Blijkbaar gebruik je het analoge deel van de Asus kaart niet, waarom koop je dan een geluidskaart van 160 euro terwijl je juist het dat deel van de kaart waar de Asus Xonar DX2 bekend om staat en waar je 90 euro extra voor betaald niet gebruikt :?

Je gebruikt deze kaart ook niet om die-hard te game want dan had je beter een Creative of Auzentech X-Fi kunnen kopen.
Als je de kaart als Home-Theater uitbreiding hebt gekocht had je beter een andere kaart kunnen kopen.
Als je deze kaart gekocht heb om muziek te luisteren? doe je er beter aan om de kaart analoog aan te sluiten op je Onkyo 605.
Waar heb je deze eigenlijk gekocht?

Verglijking tussen de Asus Xonar D2 en Creative X-Fi Elite Pro.
http://www.vr-zone.com/print/5082

De DAC's op de X-Fi zijn het zelfde als die van de Onkyo 605 (als ik me niet vergis).
Heb je wat om te vergelijken, volgens de test zouden de PCM1796 beter zijn als de CS4398.
Als je het aan mijn vraagt maakt het niet veel uit. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de PCM1796 DAC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bsquare schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:27:
Ik heb veel problemen gehad met de 'gewone' pci kaarten met DD live and DTS connect
Zoals? PCIe is bij uitstek eigenlijk ongeschikt voor audio. Dat is ook de rede waarom PCIe geluidskaarten zo lang op zich hebben laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
Ik had een HDA mystique en daar was ik dol op, maar deze wilde mijn moederbord slikken. Heel veel ruis met alle pci sloten.
voodooless schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:43:
[...]

Zoals? PCIe is bij uitstek eigenlijk ongeschikt voor audio. Dat is ook de rede waarom PCIe geluidskaarten zo lang op zich hebben laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik heb zelf ook deze kaart echter dan de D2, dus de gewone pci versie. Vooralsnog gebruik ik gewoon windows XP en heb daarmee nog totaal geen problemen ondervonden.
Zelf gebruik ik tot nu toe ook voornamelijk de encoding functionaliteit, analoog wil ik zeker nog eens proberen. Echter is mijn geluids systeem toch niet goed genoeg om veel verschil te horen.

Ik kon hem dan ook 2e hands voor een nette prijs krijgen, anders was ik waarschijnlijk ook goed genoeg uitgeweest met een club3D theatron oid. In ieder geval ben ik er dik tevreden mee. Het enige punt wat ik jammer vind is dat er geen aansluitingen op de kaart zitten voor front audio. Nu heb ik maar een verlengkabel gekocht om van mijn headset gebruik te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_density
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:07
Voor een geluidskaart was mijn oog ook gevallen op de Asus Xonar omdat de analoge en digitale aansluitingen op die kaart goed zijn. Ook de reviews die ik gelezen heb waren vrij goed en nu deze thread hier loopt zie ik over het algemeen ook goede berichten. Maaarr ik ga hem waarschijnelijk alleen digitaal aansluiten aan een onkyo tx sr705 ...... ben dus beetje aan het twijfelen nu ... ggggrrrrrr. De auzentech / club3d kaart voldoet natuurlijk ook en is ietsjes goedkoper.

Nu heb ik alleen een vraagje wat is nu precies die DTS connect / Dolby digital live functionaliteit, convert deze nu alles wat je afspeelt in stereo naar 5.1 of hoger of verzorgt dit nu ook een normaal dts signaal (van een dvd) van 5.1 naar hoger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom pakken de mensen die hun geluid digitaal aansluiten niet gewoon de onboard chip op het moederbord? Hiervoor hoef je toch geen aparte geluidskaart te kopen? Want zon kaart doet dan echt helemaal niks eigenlijk... Alleen onbewerkt het digitale signaal doorsluizen. Dat kan een onboard chip netzogoed als een externe kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bsquare schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:59:
Ik had een HDA mystique en daar was ik dol op, maar deze wilde mijn moederbord slikken. Heel veel ruis met alle pci sloten.
Ruis als je hem digitaal aansluit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
voodooless schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:36:
[...]

Ruis als je hem digitaal aansluit :?
ja, dat komt vaker voor als je meerdere pci- (e) sleuven in gebruik hebt. De twee videokaarten deden mijn HDA de das om. Dit gold ook voor digitale coaxiaal / -optisch. Ik had meerdere kaarten getest en deze hadden allemaal hetzelfde euvel. Ik had ook het moederbord kunnen vervangen, maar dat zag ik niet zitten. Eerst geluidskaart via pci-e testen, vervolgens een vervangend moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar moet die ruis dan vandaan komen? Lijkt me niet dat iets met PCI te maken heeft. Eerder een driver probleem of iets in de driver of een mixer die niet juist staat ingesteld.

Even wat anders: Wat vreemd is uit de testresultaten die ik eerder poste: 44.1 Khz resultaten zijn zo'n 10 dB slechter dan de zelfde test op 48 Khz. Meest opvallende is daarvan de IMD sweep op 44.1 Khz, waar de IMD vanaf 10 Khz flink stijgt. Reden: vermoedelijk resampling :(

[ Voor 44% gewijzigd door voodooless op 12-03-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 13:16
voodooless schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:43:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid waarom eigenlijk?
Wat is er zo anders aan PCI-e i.v.m. PCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zarkov schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:52:
Wat is er zo anders aan PCI-e i.v.m. PCI?
Hier staat wel een stukje: http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=3005 . Gata over de Xfi, maar het is eigenlijk redelijk generiek.
PCIe is designed for graphics and high data transfer, but audio sends very small packets and the overhead can be very big! Moving the data across PCIe is much, much higher than PCI. So what we have to do is go back to the drawing board and work on the transport part of the chip and re-design it to add more silicon to overcome some of the problems we had with PCIe. So for us to come up with a PCIe solution is going to take a while because we have to overcome the problems we're facing with that bus.

[ Voor 47% gewijzigd door voodooless op 12-03-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
voodooless schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:28:
Waar moet die ruis dan vandaan komen?
lekstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Waarom pakken de mensen die hun geluid digitaal aansluiten niet gewoon de onboard chip op het moederbord? Hiervoor hoef je toch geen aparte geluidskaart te kopen? Want zon kaart doet dan echt helemaal niks eigenlijk... Alleen onbewerkt het digitale signaal doorsluizen. Dat kan een onboard chip netzogoed als een externe kaart.
Omdat die misschien geen DTS of AC3 kunnen encoden. Dan zit je met je stereo geluid in spelletjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Digitale lekstroom :?

Als er zooi in een SPDIF stream komt dan heb je geen ruis, maar hoor je gewoon garbage, al helemaal als het om encoded spul gaat. vermoedelijk hoor je dan gewoon helemaal niets als het mis gaat. Hoor je dus ruis, dan komt dat al veel eerder ter sprake, en kan eigenlijk alleen maar afkomstig zijn van brakke drivers of een ADC die nog ergens in de mixer openstaat.

[ Voor 55% gewijzigd door voodooless op 12-03-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
Bundled Software Utility

Portable Music Processor utility Converts digital music content or CD audio into regular MP3/WMA files with Dolby Headphone, Dolby Virtual Speaker (w/ Pro-Logic II), and Smart Volume Normalization processing (Windows Media Player 10 or above is required)
Professional Audio Creation and Editing Utility Ableton Live 6 Lite; Cakewalk Production Plus Pack (SONAR LE, Dimension LE, and Project5 LE)
PowerDVD 7.0 7.1-ch DVD player with Dolby Digital decoder
MCE Software Kit Software kit with 10-ft GUI for Windows Media Center Edition
RightMark Audio Analyzer 6.0.5 Easy but powerful software intended for testing the quality of audio equipments
heeft iemand de serial key van PowerDVD 7.0 7.1-ch (OEM versie) erbij gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

Bij het installeren word die dan toch automagisch ingevuld door de software zelf?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 08:40
Na het lezen van de volgende review kom ik tot de conclusie dat de Xonar D2X beter presteert dan de Xonar D2?

REVIEW

Maar uit dit gedeelte... 'alongside the PCI-based version of this very part, the Xonar D2, using an older driver release to see how things have improved in this field' begrijp ik dat als je de D2 van de nieuwste drivers voorziet je dezelfde performance mag verwachten en dat de producten afgezien van de PCI / PCI-E bus exact hetzelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk niet dat die gasten van die review wisten waar ze mee bezig waren. Dit soort verschillen kun je niet verklaren aan de hand van verschillende hardware. Wat gemeten is, is puur het resultaat van brakke drivers, of foute instellingen (sausje aangezet misschien). Dat geld niet alleen voor de metingen van de Xonar, maar bijvoorbeeld ook van de Xfi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aapenootjes schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:24:
[...]

Omdat die misschien geen DTS of AC3 kunnen encoden. Dan zit je met je stereo geluid in spelletjes ;)
onzin er zijn genoeg dolby digital live \dts geluidskaarten op de markt.
Zelf vind ik die kaarten beter dan eax met echo maar dat is een anderen discusie.

En voor laptop heb je ook dolby digital live kaarten (zit in mijn laptop en word digital aangestuurt naar een versterker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ehh? Lees eens aub. Het ging er juist om waarom je zo'n DDL \DTS kaart zou kunnen kopen omdat de meeste onboard chipjes geen DDL of DTS kunnen encoderen. Ik zeg helemaal nergens dat er geen DDL of DTS kaarten op de markt zijn, ik heb er zelf één!

Je hebt ook inderdaad wel onboard chippies die dat wél kunnen, maar ik voel me nogal beperkt in de keuze als ik persé zo'n moederbord moet kiezen. Dan heb ik liever een aparte geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 08:40
ah bedankt voodooless dan ga ik voor de D2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

et36s schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 17:39:
ah bedankt voodooless dan ga ik voor de D2
Zoek gewoon een een degelijk uitgevoerde review zou ik zeggen :)

Verder laat deze reviews wel zien hoe dramatisch het gesteld is met al die sausjes die je over je geluid kunt halen om het "beter" te maken...

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 29-03-2008 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Dancelot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 10:10
Ben voor een MCE bak op zoek naar een hq soundcard die in Vista zowel analoog als spdif tegelijk uit kan poepen. Met realtec onboard meuk en intel onboard IDT spul lukt dit wel, maar doet de spdif vervolgens géén DTS/AC3 etc. Ik heb me al suf gegoogled, maar kan wat betreft de Xonar nergens vinden of deze tegelijk analoog en digitaal kan weergeven, waarbij digitaal dan nog wel ac3/dts blijft. Weet iemand dit?

Whatever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dumbo:

Heb zelf een Xonar D2X, en je kunt niet tegelijkertijd spdif en analoog weergeven.
Je moet bij de Xonar aangeven of je spdif of analoge output wilt. Het is echter wel zeer snel om te schakelen, maar waarschijnlijk niet wat jij zoekt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Dancelot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 10:10
Ok heel erg bedankt voor de info!

Whatever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Ik had zo stilaan het idee gekregen te besluiten dat digitaal aansluiten beter was dan analoog...in mijn geval dan toslink <-> 3x 2.5mm jacks op mijn Logitech wireless speakers.

Als ik nu op verschillende sites reviews lees over de Xonar dan lees ik vaak dat je voor't beste geluid , je best analoog aansluit tov digitaal, gezien er bij digitaal aansluiten er een compressie gebruikt wordt die het uiteindelijke resultaat slechter zou maken dan dat je DAC's het geluid beinvloeden. Wat is jullie mening mbt de Xonar dan ?

Ik zit nu met een Audigy 2 ZS die het vrij goed doet onder XP maar waarbij Vista support klote is en waar ik blijkbaar een verkeerde digital io module heb gekocht :( ( afgezien van de gemodde drivers van Daniel_K waar nu zo veel commotie rond is )

EDIT : Ondersteunt deze kaart ook een upmix naar de achterste (of zijdelingse ) kanalen ? Zoals Creative's CCMS , en in tegenstelling tot Prologic dan wil ik zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door MPAnnihilator op 04-04-2008 12:05 . Reden: Edit ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Wat zijn over het algemeen de ervaringen met deze kaart i.v.t. drivers (vista).?
Want als ik een beetje google komt de kaart behoorlijk goed uit de de test.
Ik zelf zit eraan te denken om de Xonar D2 aan te schaffen.

Persoonlijk heeft creative op het gebied van drivers het afgedaan, geen creative meer in mijn PC.

[ Voor 18% gewijzigd door dCY op 08-04-2008 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb tot nu toe zeer goede ervaringen met de Xonar D2X op Vista 64 bit (week of 2 in bezit).
Drivers lijken zeer stabiel (nog geen vreemde zaken tegengekomen) en het geluid is een enorme verbetering vergeleken met de onboard soundcard van mijn Asus Striker Extreme.

Hetzelfde geldt overigens voor de XP drivers (dualboot). Maar deze lijken iets minder stabiel. Ik heb soms problemen met Ableton LE6 (bijgesloten bij de Xonarkaart). Af en toe blijft Ableton hangen of gaat hij stotteren..... Weet natuurlijk niet voor 100% of dit met de Xonar drivers te maken heeft natuurlijk!
Aangezien de rest wel helemaal perfect werkt geef ik tot nu toe Ableton maar even de schuld.

Wel iets heel vreemds meegemaakt: Mijn Logitech Z5500 speakers zijn er plotseling mee opgehouden, nog geen dag nadat ik de Xonar erop had aangesloten. Het 'receiver' kastje was echt bloedheet! Als ik nu een geluidsbron erop aansluit, dan geeft het receiverkastje alleen maar 'detecting' aan... Maakt niet uit welke input ik selecteer.... Maar kan niet voorstellen dat de Xonar iets met dit probleem te maken heeft. Gewoon een garantie-gevalletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb hier een review van de Asus Xonar D2. Voor ongeveer de helft van de prijs bijna dezelfde features en prestaties. Wordt vergeleken met ALC899A, Xonar D2X en de X-Fi XtremeMusic. Een heel mooi kaartje voor je PCI-E x1 slot met EAX5.0 emulatie en zeer goede output.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubbeR01
  • Laatst online: 21-08-2023
kiddyl schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:52:
Ik heb hier een review van de Asus Xonar D2. Voor ongeveer de helft van de prijs bijna dezelfde features en prestaties. Wordt vergeleken met ALC899A, Xonar D2X en de X-Fi XtremeMusic. Een heel mooi kaartje voor je PCI-E x1 slot met EAX5.0 emulatie en zeer goede output.
Dit is een review van de DX , niet de D2. D2 is PCI en niet zo goed als de D2X of DX.

Op dezelfde site is er ook een mooie review van de D2X

I am RubbeR, You are Glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
D2 is PCI en niet zo goed als de D2X of DX.
Waar baseer je dat op? Volgens mij is de D2X niets meer en minder dan een D2 met pci-e bridge chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubbeR01
  • Laatst online: 21-08-2023
aapenootjes schreef op woensdag 09 april 2008 @ 20:59:
[...]

Waar baseer je dat op? Volgens mij is de D2X niets meer en minder dan een D2 met pci-e bridge chip?
Deze review
When we reviewed the PCI Xonar D2 a couple of months back, we certainly weren't expecting quite such a fast response from ASUS to some of its criticisms. While on the surface the D2X is simply the same board with a PCI Express interface, it's clear that in the intervening period of time there's been some serious work going on to make the Xonar a more attractive proposition.

The most instantly striking change from our testing is the vast improvement in both playback and recording quality under Windows Vista, which manages to take the Xonar D2X from being an also-ran to a real challenger to our current king of the sonic hill, Auzentech's X-Fi Prelude.
Alhoewel het mogelijk is dat dit puur met drivers te maken heeft en niet met hardware ?
Ik lees het in ieder geval zo dat er meer anders is dan enkel de PCI-express.

I am RubbeR, You are Glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

RubbeR01 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:13:
Alhoewel het mogelijk is dat dit puur met drivers te maken heeft en niet met hardware ?
Ik lees het in ieder geval zo dat er meer anders is dan enkel de PCI-express.
Enkel de interface lijkt anders. En zoals ik al eerder zei over de review van de PCI versie: wat je zag zijn puur softwarematige fuckups. Kan ook bijna niet anders, want deze kaartjes kunnen vanuit zichzelf vrijwel niets. Vrijwel alles is software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 19:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dumbo schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:03:
Ben voor een MCE bak op zoek naar een hq soundcard die in Vista zowel analoog als spdif tegelijk uit kan poepen. Met realtec onboard meuk en intel onboard IDT spul lukt dit wel, maar doet de spdif vervolgens géén DTS/AC3 etc. Ik heb me al suf gegoogled, maar kan wat betreft de Xonar nergens vinden of deze tegelijk analoog en digitaal kan weergeven, waarbij digitaal dan nog wel ac3/dts blijft. Weet iemand dit?
Mijn Razer Barracuda kan en doet dat wel, al zit die in een geheel andere prijsklasse. Maar wat betreft feature`s is die het zelfde als de Xonar. Zwaar overpriced dus

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Iedergeval staat nu de Xonar D2 in bestelling staan.. Ik had ook namelijk ergens gelezen dat de verschillen tussen D2 en de D2X bijna nihil is.. Alleen software matig issues/hickups.
Ik kan het niet meer achterhalen waar ik het gelezen heb.

Ook een verschil met D2X en D2 is, dat de D2X nog een voeding aangesloten moet worden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Kan iemand die deze kaart heeft misschien het volgende bevestigen. Ik begrijp uit de specs dat ieder signaal naar DTS / Dolby Digital omgezet kan worden. Houdt dit dan ook in dat een eax surround bron, via deze kaart naar een reciever gestuurd, ook echt als surround wordt weer gegeven?

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt deze kaart aan te schaffen waarschijnlijk wel de D2 versie (PCI)
Echter heb ik nog een vraag, als ik de kaart digitaal (optisch) aansluit om mijn receiver doet mijn receiver eigelijk al het werk en kan ik netzogoed een goedkopere kaart kopen.

Mocht ik de kaart gewoon analoog aansluiten op mijn receiver klinkt dat dan beter dan via digitaal of is het verschil niet hoorbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:16:
Ik sta op het punt deze kaart aan te schaffen waarschijnlijk wel de D2 versie (PCI)
Echter heb ik nog een vraag, als ik de kaart digitaal (optisch) aansluit om mijn receiver doet mijn receiver eigelijk al het werk en kan ik netzogoed een goedkopere kaart kopen.

Mocht ik de kaart gewoon analoog aansluiten op mijn receiver klinkt dat dan beter dan via digitaal of is het verschil niet hoorbaar?
Als je hem digitaal aansluit zul in films met een AC3 of DTS geluidsspoor geen tot weinig verschil merken. Maar in games wel, omdat het 5.1 geluid dat normaal alleen analoog uitgestuurd kan worden nu naar dolbydigital of dts omgezet wordt.

Analoog is de kaart ook zeer goed. Zeker voor hifi gebruik is hij erg sterk, goede componenten op de analoge uitgangen. Maar geen EAX 5, dus de special effects die in games specifiek gemaakt zijn voor de creative X-FI serie zul je niet zo goed beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kippy schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:47:
[...]

Als je hem digitaal aansluit zul in films met een AC3 of DTS geluidsspoor geen tot weinig verschil merken. Maar in games wel, omdat het 5.1 geluid dat normaal alleen analoog uitgestuurd kan worden nu naar dolbydigital of dts omgezet wordt.

Analoog is de kaart ook zeer goed. Zeker voor hifi gebruik is hij erg sterk, goede componenten op de analoge uitgangen. Maar geen EAX 5, dus de special effects die in games specifiek gemaakt zijn voor de creative X-FI serie zul je niet zo goed beleven.
Dat is verder geen probleem aangezien ik de kaart in mijn HTPC zet en deze enkel gebruik voor muziek en films. In dat geval doe ik er dus goed aan om de analoge uitgangen te gebruiken? Verder las ik ergens dat je met de analoog meer last heb van interference ruis etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 17:14:
[...]
Dat is verder geen probleem aangezien ik de kaart in mijn HTPC zet en deze enkel gebruik voor muziek en films. In dat geval doe ik er dus goed aan om de analoge uitgangen te gebruiken? Verder las ik ergens dat je met de analoog meer last heb van interference ruis etc?
Als je de kaart alleen voor muziek en films gebruikt is de spdif aansluiting het best te gebruiken. Cd's kun je namelijk zonder Khz aanpassingen (44.1 Khz) naar buiten sturen, en aangezien de dac's in je versterker over het algemeen beter zijn dan op een geluidskaart is dat het slimst om te doen.
Goedkope geluidskaartjes sturen geluidsporen meestal geupscaled naar 48 Khz naar buiten wat het geluid niet ten goede komt.
Films met een AC3 of dts geluidstream stuur je naar buiten via spdif passthrough op die manier verranderd de kaart niets aan het orginele dvd signaal, wat meestal het beste geluid opleverd.

Door je versterker digitaal aan te sluiten heb je ook geen last van ruis. Met analoog zul je ook niet zo snel last van ruis krijgen, in ieder geval niet hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is de bass op deze kaart tegenover een Creative X-Fi (XtremeGamer) ? Geeft de Xonar een meer diepere krachtigere dynamische bass dan de Creative X-Fi? Of zit er bijna geen verschil in deze 2 kaarten op het gebied van bass? Ik vind die van de Creative X-Fi standaard nogal boemerig namelijk. Mss dat de Xonar een wat meer zwaardere diepe gedetaileerde bass heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Ik heb inmiddels de Asus Xonar DX, dus de afgeslankte versie van de DX2, moet het stellen met mindere opamps en geen DTS Interactive, maar wel DLL en daar was het me ook om te doen :)

Geluidskwaliteit klinkt in eerste instantie aardig. Ik zeg in eerste instantie want aan echt luister plezier ben ik nauwelijk toegekomen. Waarom? Brakke drivers.
Bij het installeren meteen een stuk of drie BSOD's en vaslopers nadat ik die kaart in m'n PC had geprikt.
Lijkt wel alsof de kaart een conflict heeft met m'n Radeon HD4850 want ik krijg BSOD's veroorzaakt door ' atidag.dll '
Ook werkt die ingebouwde speakertest niet! Het geluid wisselt at random van speaker met die test. Voorbeeld; Ik test het linksvoorkanaal, wordt het de ene keer op 'linksachter' weergegeven, de volgende keer op 'center' en dan dan weer op 'rechtsvoor'. what the hell? Surround is gewoon f*cked up. (De kabel van m'n speaker systeem zijn gewoon geod aangesloten, is niet verwisselt.)
Bij Crysis wordt het geluid alleen rechtsvoor en rechtsachter weergegeven en UT3 geeft wel goed geluid alleen crashed at random.
Ik gebruik de laatste drivers, extra voedingskabel zit ook ingeplugd. Had al een registrysweep gedaan om oude drivers te cleanen. Ik draai Windows XP

Zijn er anderen die deze problemen herkennen met hun Xonar kaart?
Valt me echt heel erg tegen dit, want in de reviews wordt vol lof over die Xonar gepraat.

edit. Kaart doet het nu. ;) Was wel een complete fresh install voor nodig. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Demon_Eyez op 18-07-2008 15:39 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of deze kaart ook problemen oplevert met de Nvidia 680i-SLI chipsets? In de review van Voodooless staat dat de 790i-SLI problemen heeft met deze kaartje (iig de PCI-E 1x)?
Is dit euvel inmiddels opgelost (de Asus support website is voor-de-zoveelste-keer brak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:58:
Omdat er verschil is in kwaliteit(details en rust in het geluid) tussen onboard en extern(pci).
Mijn oren hebben het verschil gehoord met een muziek geluids test waarbij ik de kamer uitging en de andere persoon de kabels vewisselde(random) tussen onboard en extern(pci).
Zelfs tussen geluidskaarten(extern) zit er verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 00:21:
[...]

Omdat er verschil is in kwaliteit(details en rust in het geluid) tussen onboard en extern(pci).
Mijn oren hebben het verschil gehoord met een muziek geluids test waarbij ik de kamer uitging en de andere persoon de kabels vewisselde(random) tussen onboard en extern(pci).
Zelfs tussen geluidskaarten(extern) zit er verschil.
En zowel die onboard en externe pci kaart waren digitaal (coaxiaal of optisch) aangesloten? Of analoog via 3,5mm jacks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij bump ik dit topic even; ik zie namelijk dat hier op ons GoT uitermate veel aandacht besteed wordt aan de X-Fi chipset van Creative, naar mijn idee is deze geluidschip/kaart zwaar overgewaardeerd en heeft het zijn bekendheid voornamelijk te danken aan slimme marketing. De Asus D2X is voor de semi-audiofielen onder ons toch de kaart om te bezitten.

Hierbij kort mijn bevindingen samengevat; ik ben overgestapt van een Audigy 2ZS, die per digitale 75ohm coax aangesloten was op mijn Cambridge Audio 540r, welke vervolgens aangesloten is middels een set Van den Hull CS 122 kabels op een set B&W DM 602 S3. Het geluid van deze combi was redelijk maar kon natuurlijk stukken beter. Dus na enkele reviews gelezen te hebben was ik ervan overtuigd geraakt dat ik de D2X eens zal moeten proberen. Deze kaart heb ik inmiddels zo'n 2 week in mijn bezit en het verschil is enorm. Ook het digitale signaal is stukken beter dan dat van mijn oude Audigy(wat alle bovenstaande reacties tegenspreekt, het verschil is wel degelijk overduidelijk aanwezig). Het geluid is ruimtelijker, heeft meer detail en klinkt vooral minder "blikkerig". Toch heeft mijn voorkeur de analoge uitgang. Maar analoog klinkt naar mijn waarneming toch nog wat muzikaler en geeft een wat minder "scherp" geluid(bij de hoge tonen). Het enige nadeel van de D2X vind ik het CPU-gebruik(Vista 32bit), dit wisselt enorm, ik denk dat het een kleine bug is, want soms wordt er <1% cpu gebruikt maar soms wil het proces "audiodg.exe" tot zo'n 8% cpu innemen, wat ik toch echt teveel vind. Na een reboot gebruikt het proces vervolgens niks meer... erg vreemd. Suggesties zijn uiteraard welkom.

Edit: Ik weet niet waar het aan gelegen heeft, maar het CPU-gebruik is <1% gebleven de afgelopen week. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

*kick* ;)

Is het bij dit kaartje mogelijk om tegelijkertijd zowel een koptelefoon als stereo-speakers aan te sluiten? Voor zover ik kan zien is er maar één analoge stereo-output, of kan een van de surround-uitgangen 'dubbelen' als koptelefoon of speaker-output?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
Na lang twijfelen toch gekozen voor de xonar. Ondanks dat ik veel spellen speel, maar ik heb een versterker zonder digitale ingang dus heb ik een goed analoog signaal nodig.

Ik hoor alleen nog steeds veel mensen over slechte drivers? Is dit echt zo, of komen er geregeld nieuwe updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Giem schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:42:
Na lang twijfelen toch gekozen voor de xonar. Ondanks dat ik veel spellen speel, maar ik heb een versterker zonder digitale ingang dus heb ik een goed analoog signaal nodig.

Ik hoor alleen nog steeds veel mensen over slechte drivers? Is dit echt zo, of komen er geregeld nieuwe updates?
Nou ik heb er gelijk ervaring mee.. Onder windows 7 wil er geen enkel spel meer draaien. :(

Drivers opnieuw geinstalleerd, de spellen enz.. mocht niet helpen.. Windows opnieuw installeren heb ik echt geen zin in.. maarja zit er toch aan te komen

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24
Ik heb even een vraagje, ik gebruik mijn Xonar inmiddels bijna een jaar met een redelijk low-budget setje van Technics componenten. Op zich een prima setup, maar ik ben wel toe aan wat anders en ben van plan een stereo versterker met digitale ingang te kopen. Wat ik me nu afvraag is of ik nog baat heb bij mn Xonar als ik de DAC van de versterker gebruik, of kan ik dan evengoed de digitale uitgang van mijn onboard chip (Realtek ALC1200) gebruiken?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

dsibma schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:31:
...of kan ik dan evengoed de digitale uitgang van mijn onboard chip (Realtek ALC1200) gebruiken?
:Y

Een Asus Xonar is mede zo duur/prijzig omdat er zeer goede analoge componenten op zitten. Als je dus de digitale uitgang gaat gebruiken gebruik je die dus niet meer.

Enige wat je onboard wellicht niet heeft zijn dingen als Dolby Digital Live en/of DTS Connect (dus on the fly meerkanaals digitaal geluid), wat een geluidskaart wel kan hebben. Maar puur voor stereo aansluiten via optische heeft een Asus Xonar geen meerwaarde.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dsibma
Het gaat me inderdaad puur om de stereo ervaring, vandaar ook mijn keuze voor een stereo versterker. Maar het digitale signaal loopt dus linea recta via de digitale uitgang naar de versterker? Er is verder niets dat de kwaliteit kan beïnvloeden als ik de interne chip gebruik? Ik kom namelijk ook andere berichten tegen, maar heb ook het idee dat er maar weinig mensen zijn die weten waar ze het over hebben :)

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

dsibma schreef op donderdag 19 november 2009 @ 18:46:
Het gaat me inderdaad puur om de stereo ervaring, vandaar ook mijn keuze voor een stereo versterker. Maar het digitale signaal loopt dus linea recta via de digitale uitgang naar de versterker? Er is verder niets dat de kwaliteit kan beïnvloeden als ik de interne chip gebruik? Ik kom namelijk ook andere berichten tegen, maar heb ook het idee dat er maar weinig mensen zijn die weten waar ze het over hebben :)
En ik weet wel waar ik het over heb? O-)

Maar zonder gekheid: waarom zou het digitale signaal wat je onboard naar een receiver stuurt anders zijn dan dat van de Asus Xonar? Je receiver doet de decodering en daar komt dus pas het verschil kijken. Als jij alleen gaat doorsturen maakt het naar mijn inziens geen fluit uit :+

Heb je ook al een stereoversterker met digitale ingangen gevonden? Want die dingen schijnen redelijk zeldzaam te zijn. Of de prijs ligt zo hoog dat er betere alternatieven voordoen dan zo te kopen.

• YoG
  • Niet online

YoG

Das toevallig.. ik gebruikte vroeger ook de digitale uitgang van mijn onboard RealtekALC1200. Ik heb nu Xonar D2 en hoor zeker wel verschil met de SPDIF uitgang van deze kaart!! Meer detail en dynamiek, vooral dat.
Ook met digitale kabels is hetzelfde verhaal.. tussen een Atlas Optic Fibre of standaard Monster kabeltje of een Viablue optische kabel zit een wereld van verschil.. die van Atlas veegt de vloer met ze aan.

Investeren in goeie digitale componenten heeft dus wel degelijk nut.. in theorie misschien niet, maar je moet het eens in de praktijk ervaren
FeaR1986 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:35:
[...]
Heb je ook al een stereoversterker met digitale ingangen gevonden? Want die dingen schijnen redelijk zeldzaam te zijn. Of de prijs ligt zo hoog dat er betere alternatieven voordoen dan zo te kopen.
Koop er een met ingebouwde DAC, zoals een Cyrus 8XPd of een van Naim.. of koop een losse DAC (zoals ik heb gedaan met de Beresford 7510) en koppel deze middels een goede analoge kabel aan op je analoge stereoversterker

[ Voor 32% gewijzigd door YoG op 19-11-2009 21:00 ]

spek pc, spek hifi, last.fm

• dsibma
FeaR1986 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:35:
[...]

En ik weet wel waar ik het over heb? O-)

Maar zonder gekheid: waarom zou het digitale signaal wat je onboard naar een receiver stuurt anders zijn dan dat van de Asus Xonar? Je receiver doet de decodering en daar komt dus pas het verschil kijken. Als jij alleen gaat doorsturen maakt het naar mijn inziens geen fluit uit :+

Ik snap wel dat er niets met het signaal gebeurt als je het digitaal laat, maar voor mijn gevoel handelt een high-end chip het toch beter af dan een low-budget chip. Maar als dat dus inderdaad niets uit maakt ben ik daar heel blij mee, ik kan mn kaartje verkopen en alles blijft lekker minimalistisch, want dat is wat ik graag wil.

De zoektocht naar een passende versterker is inderdaad vrij lastig, ook gezien mijn budget. Ik probeer eigenlijk met de verkoop van mn huidige set in ieder geval de kosten van de versterker te kunnen vereffenen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik zat te denken aan de Onkyo A-5VL, mooi compact en geen overbodige onzin, heb m alleen nog niet kunnen beluisteren.

Wat luidsprekers betreft zat ik te denken aan een setje Q Acoustics 2010, maar die zijn op het moment nog wat lastig te vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door dsibma op 19-11-2009 21:01 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

YoG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:57:
Ook met digitale kabels is hetzelfde verhaal.. tussen een Atlas Optic Fibre of standaard Monster kabeltje of een Viablue optische kabel zit een wereld van verschil.. die van Atlas veegt de vloer met ze aan.
Mja, daar hebben we andere topics voor:

• dsibma
YoG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:57:
Das toevallig.. ik gebruikte vroeger ook de digitale uitgang van mijn onboard RealtekALC1200. Ik heb nu Xonar D2 en hoor zeker wel verschil met de SPDIF uitgang van deze kaart!! Meer detail en dynamiek, vooral dat.

Investeren in goeie digitale componenten heeft dus wel degelijk nut.. in theorie misschien niet, maar je moet het eens in de praktijk ervaren
[...]

Koop er een met ingebouwde DAC, zoals een Cyrus 8XPd of een van Naim.. of koop een losse DAC (zoals ik heb gedaan met de Beresford 7510) en koppel deze middels een goede analoge kabel aan op je analoge stereoversterker
Hm, nou wordt het weer ingewikkeld. Zoals ik net schreef is mijn budget nogal beperkt, dus wat jij me aanraadt is sowieso geen optie, het gaat eigenlijk alleen om het verschil tussen de onboard en de xonar wat betreft digitaal signaal. Maar in theorie moet het toch gewoon hetzelfde klinken? Of missen we een deel van de theorie?

• YoG
  • Niet online

YoG

Das een fractie van mn post.. ik bedoelde het als aanvulling/versterking van mijn argument dat een goede digitale component wel degelijk uitmaakt

• dsibma
FeaR1986 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:08:
[...]

Of anders koop je eerst die versterker en kan je testen met je onboard en je Asus Xonar.
Sommige mensen zeggen dus wel verschil te horen en anderen zeggen dat het nonsens is.
Ik ga hier verder niet over in of het echt waar is of dat het tussen de oren zit, kan je alleen adviseren om het zelf te proberen. En aangezien de kaart al in bezit is lijkt me dat geen probleem, nu alleen die versterker nog :)
Wijze woorden :)

Gewoon luisteren is inderdaad optie twee, maar ik dacht als iedereen het hier eens is dan kan ik me de moeite besparen :)

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

YoG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:08:
[...]
Das een fractie van mn post.. ik bedoelde het als aanvulling/versterking van mijn argument dat een goede digitale component wel degelijk uitmaakt
Ik doelde er meer op dat het hier niet de plek is om in de discussie te gaan over digitale signalen en dergelijke. Ikzelf hoor bij het sceptische kamp en heb genoeg getest om te vinden dat (te) dure kabels en componenten lang niet altijd beter geluid weer kunnen geven.

Vandaar dat ik alleen die twee linkjes gaf als hint, maar dat kwam dus niet helemaal over :)
dsibma schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:00:
[...]Ik snap wel dat er niets met het signaal gebeurt als je het digitaal laat, maar voor mijn gevoel handelt een high-end chip het toch beter af dan een low-budget chip. Maar als dat dus inderdaad niets uit maakt ben ik daar heel blij mee, ik kan mn kaartje verkopen en alles blijft lekker minimalistisch, want dat is wat ik graag wil.
Of anders koop je eerst die versterker en kan je testen met je onboard en je Asus Xonar.
Sommige mensen zeggen dus wel verschil te horen en anderen zeggen dat het nonsens is.
Ik ga hier verder niet over in of het echt waar is of dat het tussen de oren zit, kan je alleen adviseren om het zelf te proberen. En aangezien de kaart al in bezit is lijkt me dat geen probleem, nu alleen die versterker nog :)
dsibma schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:04:
[...]Hm, nou wordt het weer ingewikkeld. Zoals ik net schreef is mijn budget nogal beperkt, dus wat jij me aanraadt is sowieso geen optie, het gaat eigenlijk alleen om het verschil tussen de onboard en de xonar wat betreft digitaal signaal. Maar in theorie moet het toch gewoon hetzelfde klinken? Of missen we een deel van de theorie?
Nogmaals: theorie en praktijk verschilt dus nogal. In theorie moet het niets uit maken. In de praktijk zijn de meningen daar dus over verdeelt. Dan krijg je weer argumenten dat mensen het horen omdat ze het willen horen en meer van die dingen.

• YoG
  • Niet online

YoG

dsibma schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:04:
[...]

Hm, nou wordt het weer ingewikkeld. Zoals ik net schreef is mijn budget nogal beperkt, dus wat jij me aanraadt is sowieso geen optie, het gaat eigenlijk alleen om het verschil tussen de onboard en de xonar wat betreft digitaal signaal. Maar in theorie moet het toch gewoon hetzelfde klinken? Of missen we een deel van de theorie?
Dat dacht ik dus ook omdat ik logischerwijs geloofde in die theorie.. praktijk is toch anders... maar misschien dat je met een low-end versterker amper verschil hoort. Als je een beetje hebt geinvesteerd in je bestaande hifi-set (Technics klinkt niet slecht) dan zou je het verschil moeten horen.
Wat betreft losse DACs.. je kunt het zo gek maken als je zelf wil... ik heb er een van 140 euro en das toch wel de instapprijs, voorzover ik weet... of doe een extra dikke wortel in je schoen en hoop dat deze er de volgende ochtend in zit :9

• dsibma
YoG schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:15:
[...]

Dat dacht ik dus ook omdat ik logischerwijs geloofde in die theorie.. praktijk is toch anders... maar misschien dat je met een low-end versterker amper verschil hoort. Als je een beetje hebt geinvesteerd in je bestaande hifi-set (Technics klinkt niet slecht) dan zou je het verschil moeten horen.
Wat betreft losse DACs.. je kunt het zo gek maken als je zelf wil... ik heb er een van 140 euro en das toch wel de instapprijs, voorzover ik weet... of doe een extra dikke wortel in je schoen en hoop dat deze er de volgende ochtend in zit :9
Dat is wel te doen ja, en wat versterkers betreft is de keus dan ook een stuk groter. Ik denk er nog even over na, beide in ieder geval bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:47
Mijn excuses voor het bumpen van deze topic, maar ik zit namelijk met een vraagje over deze kaart.

Het zit zo, ik heb nu nog een Audigy 2 ZS zitten, maar dit kaartje zit toch een een goede 7 jaar in mijn pc en het is dus tijd voor een nieuwe, na veel reviews te hebben gelezen blijkt de Asus toch wel overal in uit te blinken, zowel in games(welliswaar zonder die EAX dingen) en muziek, maar de reviews zijn allen van 2007 waar er nog geklaagd werd over de slechte drivers.

We zijn intussen drie jaar later en zou toch wel graag eens willen weten of de drivers al beter zijn geworden en of ze al werken op win 7 X64, maar het belangrijkste dat ik zou willen weten is of ik er goed aan zou doen om naar dit kaartje te gaan? Ik gebruiker als speakers de Altec Lansing FX6021.

Mvg,
Benny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker die Audigy blijven gebruiken. Een 2.1 setje van nog geen twee honderd euro gaat (waarschijnlijk) niet merkbaar beter presteren bij het gebruik van een luxere geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over deze kaart: Je leest op verschillende internet fora dat er grote problemen met de drivers zijn (waaronder ook op het forum van Asus zelf), terwijl op andere sites en fora juist gesteld wordt dat alles goed werkt in zowel Vista als Windows 7 (bijvoorbeeld hardware info, waar werkt in windows 7 gewoon op ja gesteld wordt). Daar ik gek wordt van mijn Audigy SE in combinatie met Vista X64 en een overstap naar win7 op korte termijn niet ondenkbaar is zou ik graag hier wat meer duidelijkheid over willen hebben. Zijn er nu echt zulke grote problemen met deze kaart in windows 7 en ligt dat aan de Xonar/Asus of hebben alle geluidskaarten er last van? indien de problemen inderdaad zo groot zijn, wat raden jullie dan aan tot 120 euro?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:57:
Lekker die Audigy blijven gebruiken. Een 2.1 setje van nog geen twee honderd euro gaat (waarschijnlijk) niet merkbaar beter presteren bij het gebruik van een luxere geluidskaart.
Niet mee eens. Het verschil tussen mijn Xonar (DX, de basisversie) en de Audigy2 ZS die ik ervoor gebruikte was zeer duidelijk te horen, zowel in spellen als bij mp3s. Het geluid klinkt voor mij helderder en minder ... dun (bij gebrek aan een beter woord).

Verder doen de Xonars wel aan een vorm van EAX. Er draait een stuk software dat alle EAX-related commands/data (hoe 't ook heten mag) opvangt en "vertaalt" naar een formaat wat de Xonar begrijpt. Het klinkt hier allemaal prima hoewel ik nooit de moeite heb genomen om Xonar's EAX-vertaalgebeuren naast Creative ALchemy/OpenAL te zetten.

Als laatste heb ik nooit issues gehad met drivers (Vista64 / Win7 RC x64). Ik ben overgestapt op een Asus kaartje omdat ik de Creative drivers en logge software beu was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De onboard realtek chips hebben meer jitter en een slechte clock voor spdif. Daarom hoor je dus ook verschil tussen digitaal en digitaal op verschillende kaarten. Maar van spdif signaal moet je niet teveel verwachten. Vaak klinkt een goede geluidskaart gewoon beter als je die analoog op een versterker aansluit. SPDIF klinkt vaak wat vlak en saai met weinig dynamiek.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Jellinek schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:28:
[...]

Niet mee eens. Het verschil tussen mijn Xonar (DX, de basisversie) en de Audigy2 ZS die ik ervoor gebruikte was zeer duidelijk te horen, zowel in spellen als bij mp3s. Het geluid klinkt voor mij helderder en minder ... dun (bij gebrek aan een beter woord).

Verder doen de Xonars wel aan een vorm van EAX. Er draait een stuk software dat alle EAX-related commands/data (hoe 't ook heten mag) opvangt en "vertaalt" naar een formaat wat de Xonar begrijpt. Het klinkt hier allemaal prima hoewel ik nooit de moeite heb genomen om Xonar's EAX-vertaalgebeuren naast Creative ALchemy/OpenAL te zetten.

Als laatste heb ik nooit issues gehad met drivers (Vista64 / Win7 RC x64). Ik ben overgestapt op een Asus kaartje omdat ik de Creative drivers en logge software beu was.
Wat jij hoort zijn hoogstens andere equalizer instellingen of andere softwarematige (driver) instellingen/filters..

Ik hoor ook een verschil tussen mijn Xonar digitaal aan gesloten en annaloog.. digitaal is niet om aan te horen omdat hij een of andere "verbetering" er over heen haald.. dit heeft als gevolg dat het op mijn audio installatie zo brak gaat klinken.. Alle dynamiek is er uit, ben nog druk aan het uitzoeken waar dat aan ligt.
Analoog laat ik via ASIO uitsturen zonder enige aanpassingen, dan klinkt het veel voller en dynamischer.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat jij "test" met een MP3 wat een drama bestandformaat is, de helft van je muziek wordt zonder pardon weg gegooid.. nee dan liever lossless of uncompressed.

De drivers zijn echt een drama... ik het een combinatie van 3 versie moeten installeren voor ik de boel werkend had onder vista/7

Die AEX ondersteuning is ook maar zo zo.. Maar tot versie 2 of 3, alle nieuwe versie zijn nog niet vrij gegeven door Creative. Daarnaast is die ondersteuning ook nog eens softwarematig en niet hardwarematig.. een aanslag op je CPU dus met spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 05:56:
[...]

En zowel die onboard en externe pci kaart waren digitaal (coaxiaal of optisch) aangesloten? Of analoog via 3,5mm jacks?
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:58:
De onboard realtek chips hebben meer jitter en een slechte clock voor spdif. Daarom hoor je dus ook verschil tussen digitaal en digitaal op verschillende kaarten. Maar van spdif signaal moet je niet teveel verwachten. Vaak klinkt een goede geluidskaart gewoon beter als je die analoog op een versterker aansluit. SPDIF klinkt vaak wat vlak en saai met weinig dynamiek.
Nu met mijn Asus p6t moederbord, is met muziek onboard of mijn externe geluidskaart (pci) het verschil minimaal of niet. Ik had beide digitaal aangesloten (optisch of coax) en wissel met mijn afstandsbediening tussen onboard en pci. Een paar jaar terug was het toch echt anders.

Inderdaad klinkt gewoon analoog aangesloten het beste. Maar tot op de dag van vandaag zijn die onboard, analoog aangesloten, nog steeds allemaal ruis en kraak of andere subtiele geluidjes in de achtergrond. Of ik koop de verkeerde moederborden.

Nadeel vindt ik bij SPDIF de extra omzeting naar licht en terug en de andere dingen die er bij nodig zijn. Ook zit de kabel wat losser. Coax zit echt rock solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-08 23:53
laatste opmerking over de drivers vande Xonar mbt tot windows 7 (zie vorige pagina) is van januari en zegt dat het een drama is.

Is dit inmiddels opgelost? de meeste (iig veel) nieuwe pc's worden nu toch met win 7 geleverd? dan moeten er toch drivers zijn voor je product die dat aankunnen?

Iemand hier ervaring mee?

No(ob) one lives forever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Ondertussen is er door een 3rd party programmeur de zogenaamde ''uni driver'' uitgebracht die beter werkt dan de standaard Asus drivers.

Je kunt de drivers downloaden op http://brainbit.wordpress...us-xonar-unified-drivers/
Pagina: 1