Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:33:
Hij zal dit echter nooit toegeven (naar anderen of naar zichzelf).
Het is voor een lange tijd voor de racist niet mogelijk geweest om echt toe te geven omdat men bang was voor uitsluiting of vervolging. Dit ging zelfs zover dat men binnenskamers met gesloten ramen en deuren zaten te klagen over die *ziekte* buitenlanders en als zij zich ergens verspraken angstvallig gingen ontkennen.De maatschappij moest en zou tolerant zijn richting alle culturen volgens o.a de politiek is één ding. Maar problemen stilzwijgen in de hoop dat ze verdwijnen is een ander punt.

Het is onderhand een feit dat met laatste jaren mensen minder moeite beginnen te krijgen met het toegeven en het openlijk uiten van discriminerende uitlatingen. Dit mede en vooral omdat de drempel van het openlijk onderscheid maken op basis van geloof en indirect op ras met de komst van het rechts-populistisch politiek aanzienlijk verlaagd is en is gebleken dat die groep mensen veel groter is dan gedacht.

Naar mijn mening zal deze groep zal nog harder groeien als het niet meer mogelijk is om vervolgd te worden voor groepsbelediging, een ontwikkeling die ik erg zorgelijk en jammer vind.
Een gevolg van verborgen discriminatie is dat de minderheidsgroep een gevoel van wantrouwen ontwikkelt tegen de meerderheidsgroep, maar niet precies weet waar dit wantrouwen vandaan komt.
De minderheid weet wel degelijke waar die wantrouwen vandaan komt en roept het ook met regelmaat hard op. Wat de wantrouwen erg laat aanwakkeren is de kans dat dit soort praktijken door kan gaan groot is omdat het rechtssysteem niet als zodanig capabel is om iets tegen te doen. Ik ben zelf wel van mening dat men niet altijd het begrip op kan brengen dat er een groot verschil is tussen het recht hebben en het recht krijgen. De meerderheid leeft zelf in die waan dat de minderheid het allemaal niet snapt en begrijpt. Maar ja, dat heb je met die vooroordelen.
Volgens mij ben ik geen uitzondering. Ik zou denk ik ook allochtonen sneller met negatieve dingen associeren, dan met positieve. Maar dat is ook niet verwonderlijk als je kijkt naar hoe vaak in de media de allochtonen met problemen worden geassocieerd. Al is het maar een praatprogramma dat beide kanten probeert te belichten, het feit dat allochtonen geassocieerd worden met het "probleem van de integratie" is de negatieve associatie al gelegd.
Daarom vind ik ook de rol van media zeer discutabel. Er zijn genoeg zaken in de media geweest die nooit groot waren geworden als de media geen hype van had gemaakt. Ook is het zo dat als het gaat om verslaggeving waarbij de allochtoon wordt veroordeeld sneller wordt opgepakt dan andersom. De kans dat je een stuk leest of hoort over een asociale Marokkaanse familie is aanzienlijk groter geworden dan voorgaande jaren. Naar mijn mening hoort de media terughoudend te zijn met het geven van een oordeel, laat ik die juist te vaak zien in de berichtgeving. In latere posts heb ik gemerkt dat jij deze mening ook deelde.

Als het inderdaad gaat om minder nadruk te leggen op kleur maar op status wordt de discussie in ieder geval heel anders.
Discrimineren we buitenlanders dan toch meer dan we denken?
Ja
Ik beweer nu juist precies het tegenovergestelde. Discriminatie is een groter probleem dan we denken. Een groot deel ervan zien we namelijk niet eens. We denken dat het grootste probleem is dat de buitenlanders niet goed integreren en dat ze altijd maar roepen dat ze gediscrimineerd worden. In werkelijkheid onderschatten buitenlanders zelfs de mate waarin ze gediscrimineerd worden.
Discriminatie is ook een onderschat probleem. Het punt alleen is dat je er niets tegen kan doen zolang de wil tot zelfreflectie niet aanwezig is. Het is erg moeilijk om voor veel mensen om naar zichzelf te kijken.
Daarmee maakt discriminatie een probleem die niet op te lossen valt.

Ook is het moeilijk voor de autochtoon voor te stellen waar discriminatie zich zou kunnen manifesteren omdat het vaak geraffineerd is. Voor een Nederlanders is het vaak niet voor te stellen dat het er is en in welke mate het aanwezig is. Zie het maar als een gevalletje "zoek de verkleedde wolf tussen de schapen".
Onderscheid is er niet op de eerste gezicht tot het moment dat je ermee geconfronteerd wordt. Gezien Nederlanders minder snel geneigd zijn om hun eigen mensen te discrimineren op basis van ras, wordt het erg lastig.
Natuurlijk gedrag of niet, het leidt tot een hoop narigheid en een scherpe tweedeling in de Nederlandse samenleving.
De tweedeling was er al op het moment dat de keuze werd gemaakt om mensen van buiten naar binnen te halen om het vuile werk te doen. "Vuile buitenlanders" komt niet zomaar ergens vandaan.
Deze zwarte man discrimineert andere zwarte mensen en is daarmee mede schuldig aan de negatieve vooroordelen die in onze samenleving bestaan over zwarte mensen. Daar mag je hem best op aanspreken! Vergeet niet: de grootste schuldigen aan discriminatie zitten vaak bij de groep zelf. Ze zeggen dan niet: inderdaad ik ben lui, maar wel: al die andere zwarten zijn lui en dat bevestigt en versterkt heel erg de vooroordelen die mensen hebben. Het effect is zelfs sterker wanneer een zwarte dit zegt. Je zult dan eerder denken: zie je wel, ze zeggen het zelf!
Als getinte geboren en getogen Nederlander wil ik weleens de draak steken met de vooroordelen die mensen naar elkaar hebben met als doel hen bewust te laten worden van hun kromme denkwijze. Dat doe ik bij Nederlanders maar ook nadere nationaliteiten. Het meeste wat ik inderdaad terug hoor is dat een lid van een bevolkingsgroep de rest afvalt door inderdaad te zeggen dat zij $vooroordeel zijn. Typerend is wel dat dat allochtonen doen dat wel richting autochtonen maar ik heb nog nooit een autochtoon zo horen praten richting een allochtoon.

Wat ook vaak hand in hand gaat met discriminatie is hypocrisie: Een uitspraak zoals deze: alle negers/Turken/Marokkanen/etc zijn lui/vals/stinken/etc maar jij niet! (terwijl je zelf neger/Turk/Marokkaan/etc bent) doen mijn nekharen overeind staan.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een 3 jaar oude koe uit de sloot halen is niet erg productief...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.