Software verkopen onmogelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.401 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak aarde
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 13:01
Ik wil graag software/games verkopen via V&A maar als ik via de wizard advertenties ga toevoegen staat onder de categorie Software alleen de subcategorie ict-boeken. Ik herinner me dat vroeger gewoon een aparte subcategorie was voor games. Waar is deze gebleven? Als het voortaan bij handhels en gameconsoles moet, zal dat ergens vermeld moeten worden maar dat lijkt mij niet de goede categorie. Is het dan niet meer toegestaan games/software te verkopen omdat er teveel bootlegs verkocht werden?

Graag hoor ik hier z.s.m antwoord op aangezien ik nu nergens op de site, niet in de faq en niet in de .plans, hier informatie over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Staat wel iets over software in reviews: Tweakers.net FAQ
9. Het aanbieden van illegale en/of gestolen apparatuur in V&A is aanleiding tot onmiddellijke uitsluiting van alle Tweakers.net-diensten en -faciliteiten. Tweakers.net kan bovendien aangifte doen van (poging tot) heling of een ander strafbaar feit. Het aanbieden van of vragen naar retailsoftware van welke aard dan ook is niet toegestaan. Het aanbieden van en vragen naar OEM-software daarentegen wel, vermeld hierbij duidelijk de licentie en dat zowel de software als de bijbehorende hardware verkocht wordt.
Denk dat games daar dan ook onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier heb ik niet aan toe te voegen: games zijn software en mogen dus niet via V&A verhandeld worden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak aarde
  • Laatst online: 27-03 13:01
Ok, dan maar ergens anders verkopen. Slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 17:16
Ik ben op zich wel benieuwd naar de reden?

[ Voor 5% gewijzigd door stp_4 op 01-03-2008 13:38 ]

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Laatst online: 15-09 14:36
stp_4 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:38:
Ik ben op zich wel benieuwd naar de reden?
Kan je zelf ook wel gokken, illegale copies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 17:16
Red-Front schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:43:
[...]

Kan je zelf ook wel gokken, illegale copies.
Als het een originele versie betreft, wat volgens mij ook wel te controleren valt, dan moet het toch wel mogelijk zijn om console spellen/software te verkopen?

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

wat als je een geregistreerde licentie hebt, dan kloppen die registratiegegevens niet meer zodra hij de software verkoopt. Vandaar dat winkels ook een No-return policy hebben voor PC-Games, ze zijn te makkelijk te kopieren met de juiste (illegale) brandprogramma's

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Tweakers.net kan niet controleren welke software legaal is en welke niet. We willen niet dat Vraag & Aanbod een uitwissel platform voor illegale software wordt. We staan daarom het aanbieden van software niet toe, met uitzondering van OEM Software die samen met de bijbehorende hardware mag worden verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarbij ook aangetekend dat niet alle software overdraagbaar is volgens licentie - daarmee wordt het verhaal controle geheel onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
Twee vragen: Het al dan niet overdraagbaar zijn is volgens mij niet rechtsgeldig in Nederland. Waarom trekt T.net zich dit aan?

Waarom zou T.net controle willen uitoefenen? Controleert T.net nu van alle HW of deze al dan niet gejat is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Bloodshot schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:05:
Waarom zou T.net controle willen uitoefenen? Controleert T.net nu van alle HW of deze al dan niet gejat is...?
Ik ga er niet over, maar m.i. zit er een groot verschil tussen hardware en software. Van software maak je makkelijk kopietjes die je via V&A kunt verkopen, van hardware is dat onmogelijk. :) Een belangrijk verschil lijkt me.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakers.net weert altijd al illegale zaken zover dat binnen het redelijke haalbaar is. Hierbij gaan sommige regels - om het leefbaar te houden - zelfs wat verder dan de wet.

Inderdaad als er een redelijk vermoeden is van een illegale gang van zaken, ook bij hardware, dan wordt er ingegrepen. Daar waar beheer niet meer haalbaar blijkt wordt de mogelijkheid ontnomen zoals bij software.

Wij trekken ons dat aan, omdat wij een bepaalde morele verantwoordelijkheid willen dragen die ook een bepaald type bezoeker aanspreekt. De gemiddelde die-hard leecher is niet waarnaar T.net op zoek is. Daarnaast hebben wij als beheerder een verantwoordelijkheid tot controle op dergelijke zaken. Bij nalatigheid zijn ook wij aan te spreken op eventuele verkoop van illegale zaken. Of iets volgens de wet in NL 100% te verdedigen is zal best kunnen, maar verwacht je werkelijk van ons een juridische afdeling in te richten om mensen die iets (wellicht illegaal) willen verkopen te gaan beschermen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 23:26
Ik zie het probleem niet zo, als een game legaal is (al dan niet met foto), en de niet-overdrachtelijkheid van de licentie is niet rechtsgeldig kan het toch gewoon verkocht worden? Als het dan een illegale kopie blijkt te zijn kan de verkoper alsnog gebanned worden. Het is in ieder geval niet illegaal om legale software te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Mocht toendertijd ook geen PDA 'inclusief TomTom' verkopen, aangezien ze niet konden controleren of de TomTom versie legaal was... Vind het zelf ook een beetje TE maar, zo zijn de rules dus so be it! :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wij gaan daar geen politie-agent meer voor spelen. Makkelijker kan ik het niet voor je maken.

We vereisen bij meelevering bij hardware inderdaad dat de licentie vermeld wordt; lever je dan niet een legale licentie, heb je de koper op de stoep staan. Daar waar wij niet kunnen bepalen wanneer het wel of niet overdraagbaar is - en nee dat gaan we niet bijhouden - is het gewoon niet toegestaan. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
Ach, de bezoekers van Tweakers zijn toch altijd wel vrij triggerhappy als er een Topic Report of Meldpunt-linkje bijstaat. Als ik mijn Call of Duty 4 wil verkopen inclusief de retail-verpakking, de handleiding en de key is daar niets illegaals aan. Het lijkt mij wel een goed idee om de categorie 'Games' van V&A weer nieuw leven in te roepen, maar daar mogen dan alleen retail-games verkocht worden inclusief origineel dvd-hoesje en serial. Eventueel met een verplichte foto bij de advertentie als 'bewijs'. Als iemand uit de advertentie opmerkt dat het illegaal is om die software te verkopen of dat het gewoon een 1337-rip betreft kan de plaatser van de advertentie een ban verwachten, en als achteraf blijkt dat de software illegaal is ook. Lijkt mij volkomen legaal om het op deze manier te doen, bovendien zie ik dat een groot aantal Tweakers waaronder ikzelf dit wel ziet zitten. Tweedehands games kopen op een veel anoniemere website als Marktplaats is toch een risico, ik heb daar ooit een game gekocht, bleek het een illegale versie te zijn. Op Tweakers heb je veel meer controle.

Edit @ hieronder: Ik zeg toch ook niet dat jullie iets moeten doen, ik zeg wat ik een goed idee vind. Dat jij dat niet vindt was me wel duidelijk. Wat wel een goed punt is is dat mensen zelf een kopietje kunnen houden en gewoon doorspelen met dezelfde key. Dat is niet te voorkomen. Achteraf kan heel makkelijk blijken dat de game illegaal is, daar kom je vanzelf wel achter als je geen origineel hoesje krijgt maar een gebrande cd met de serial erop in een .txt bestandje. Ik claim ook niet dat wat hier staat een waterdicht en gelijk uitvoerbaar idee is, maar het is gewoon wat in me opkomt. Wat in ieder geval makkelijk is, is de verkoop van gesealde games. Als er nog plastic omheen zit kan je er moeilijk een kopie van maken. De vraag is wel of er genoeg mensen zijn die een game kopen, niet uit het plastic halen en vervolgens weer verkopen om een hele rubriek mee te vullen.

[ Voor 31% gewijzigd door Groever op 03-03-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Controle waarvan je blijkbaar nog steeds vindt dat wij daar onze tijd en verantwoordelijkheid in moeten stoppen... ;)

Welk gedeelte van nee heb je nu eigenlijk niet begrepen?

[edit]
Misschien komt het wat hard over, maar volgens mij heb je er echt niet goed over nagedacht... Je hebt het over mensen die iets moeten signaleren bij de advertentie al, over verplichte screenshots wat een uitzondering betekent en dus development tijd, en vooral over "als blijk dat". Hoe blijkt wat? Er is op dit moment al zat misbruik van user feedback als mensen een onenigheid hebben.

Neem nou maar van mij aan dat het niet voor niets uitgeschakeld is. :)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

wat dan als iemand jou het originele spel verkoopt, maar ondertussen zelf een kopietje heeft liggen en daar mee gaat spelen....

En Steam games... die kan je niet verkopen lijkt me, aangezien je de key eenmalig activeert op jou account. En om je steamaccount te verkopen....nee
Maar als je perse alleen de originele cd van het steamspel wilt hebben zonder de key omdat het een collectortitem is mag dan weer wel lijkt me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Groever: Voordat we honderden edits gaan krijgen ;)

Het punt is dat niet wij erachter kunnen komen of iets illegaal was of niet. Daarentegen sta je wel een ban voor bij misbruik (dus toch actie van ons...). Hoe zie je het voor je dat wij kunnen uitsluiten wat waar is?

Wat betreft gesealde games: wij staan enkel particulier gebruik toe en geen handel. Vanuit welk oogpunt zou iemand een gesealde game kunnen hebben als hij geen handelaar is of iemand die het handig goedkoper uit het buitenland heeft gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
Tsja, zo'n rubriek is natuurlijk niet legaal te houden zonder hier en daar wat bans en een strenge controle. Je kunt ook niet zeker weten of het legaal is, door een foto weet je dat de verkoper het spel in zijn bezit heeft maar daar houdt het ook mee op. Ik begrijp ook heel goed dat het praktisch gezien (bijna) onuitvoerbaar is, maar mij lijkt het wel leuk ;).

Gesealde games lijken me makkelijk, als je bijvoorbeeld iets hebt gekregen voor kerst/sinterklaas/verjaardag waar je niet op zit te wachten kan je dat doorverkopen. Ik denk alleen niet dat er veel gepost zou worden in die rubriek buiten december. Handelaars eruitfilteren is ook een lastig punt ja, maar dat weet je met gewone hardware natuurlijk ook niet. Als iemand met een gesealde videokaart aankomt kan dat net zo goed een handelaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 00:48
Ik denk dat ze heel die software handel beter af kunnen schaffen, want ik heb het zelf ook ooit eens gehad. Ik had nml. nog een nieuwe Windows XP Pro OEM liggen, deze mag je inderdaad niet los verkopen, maar ik had hem wel.
Dus verkocht ik hem met een PCtje waar het op zou KUNNEN draaien... Natuurlijk was die advertentie zo verwijderd met het argument dat dit niet mocht.
Naderhand bedacht ik me dat het beter was gewoon een PC aan te bieden met een legale nieuwe Windows XP Pro licentie er bij... Moeten ze naderhand zelf maar weten wat ze er mee doen...
Maar ik had wel door dat ze dat ook weer zouden verwijderen (ook al zou het volgens de regels wel mogen), dus heb ik het er maar bij laten zitten.
Dus eigenlijk is heel die softwareverkoperij zo krom als wat, en kunnen ze het beter schrappen.
Dus maar gewoon via een andere weg verkocht.

[ Voor 12% gewijzigd door eX0duS op 04-03-2008 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Laatst online: 30-09 14:43

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Je mag van MS alleen een PC 2de hands verkopen als er ook zowel een sticker ALS OOK de CD erbij zit.

Weer krom, want nieuwe machines worden zonder CD geleverd. ZIt alleen een restore op de Harddisk.

En idd software verkopen kan, mag (mits het in de voorwaarden staat), maar is zo fraude gevoelig als wat... "ach maak wel een kopie...". Ik zie regelmatig machines op internet staan die ze weg doen voor een redelijke prijs en dan zit er Office, CS3 en nog meer op. Als ik die dingen op marktplaats o.i.d. zie dan meld ik dat. Of als iemand Vista of Panther voor 10 euro verkoopt, ja d'uh.

Zelfe is met films en muziek.

/offtopic eigenlijk jammer dat er geen machine bestaat (a la StarTrek) waarmee je een apparaat kan "klonen" LOL

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met software van Microsoft hoeft het niet persee een complete PC te zijn. Sterker nog, een OEM kan je ook gewoon los kopen, als je aangeeft deze bij een nieuwe PC te willen gebruiken die je zelf gaat bouwen.

@Roman:
Maar ik vind het een beetje NSB-achtig om maar een melding te maken van dit soort aanbiedingen. Op het moment dat iemand iets download dmv een torrent, ben je ook al fout bezig. Bel je ook de politie als je ziet dat iemand ff dubbel geparkeerd staat, noteer je alle nummerborden van mensen die 'net' oranje missen, en door rood gaan. Iedereen die jou inhaald als je zelf al de maximale snelheid rijd? Je kan mij niet vertellen dat je zelf nooit iets hebt gedaan wat net niet door de beugel kan.

Maargoed, T.net kiest er gewoon voor om geen software via hun site te laten verkopen. De ene licentie biedt wel die mogenlijkheid, de andere niet. Het is per product dus verschillend. Ook heb je van die speciale studenten licenties. Om software gewoon niet te laten verhandelen via de site kan daar ook nooit geen rariteiten door ontstaan. Better safe then sorry standpunt. En gelijk hebben ze.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Laatst online: 30-09 14:43

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

RaZ schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:36:
Met software van Microsoft hoeft het niet persee een complete PC te zijn. Sterker nog, een OEM kan je ook gewoon los kopen, als je aangeeft deze bij een nieuwe PC te willen gebruiken die je zelf gaat bouwen.
OEM kun je idd los kopen. Echter mag je een OEM zonder CD niet verkopen.
After an OEM software license has been installed on a PC, the license may not be installed on or transferred to another PC. However, the entire PC may be transferred to another end user along with the software license rights. When transferring the PC to the new end user the software media, manuals (if applicable) and certificate of authenticity label must be included. It is also advisable to include the original purchase invoice or receipt. The original end user cannot keep any copies of the software.
Bron: http://oem.microsoft.com/...ntPage.aspx?pageid=557159

@RaZ ik meld het alleen maar aan marktplaats (of op welke site het dan ook staat) dat er iets niet klopt met "deze" advertentie. (ook niet altijd uiteraard). Hier bij V&A wordt door de admins al bepaald dat een aantal dingen niet mogen (zoals PDA met TomTom verkopen). Maar op andere sites word er vaak niet naar gekeken, en dan kopen misschien mensen, die het niet beter weten, een kopie van iets. Waar ze niet op gewacht hebben. Dit dus ter bescherming van de koper, niet voor straf van de verkoper. Hierover zijn op www.internetoplichting.nl meerdere verhalen te lezen. Zelfs dat mensen normale prijzen betaald hebben en een kopie ontvangen hebben.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik schop het maar even. Ik begrijp nog steeds niet waarom OEM-licenties wel meeverkocht mogen worden (waarvan de legaliteit ook moeilijk te achterhalen is), maar overduidelijk legale retail-versies van bv Windows mag weer niet.

Waarom is dat?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Software in V&A
\[V&A] Software mag wel of niet?

Omdat in het verleden illegale software op cd te koop aangeboden werd. Software in V&A staat al een tijdje ter discussie in de crewforums, maar er zijn op dit moment nog een aantal zaken die eerst afgehandeld moeten worden. Er zal tzt een beslissing worden genomen om het wel of niet toe te gaan staan. Tot die tijd blijft het huidige reglement gewoon van kracht.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 12:50
Megaflix schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:34:
Software in V&A
\[V&A] Software mag wel of niet?

Omdat in het verleden illegale software op cd te koop aangeboden werd. Software in V&A staat al een tijdje ter discussie in de crewforums, maar er zijn op dit moment nog een aantal zaken die eerst afgehandeld moeten worden. Er zal tzt een beslissing worden genomen om het wel of niet toe te gaan staan. Tot die tijd blijft het huidige reglement gewoon van kracht.
Excuse me voor de kick, maar is hier al enige duidelijkheid over? :)
Inmiddels zijn we ongeveer anderhalve maand verder en is er een nieuwe V&A, echter heb ik hier nog weinig over gehoord.
Ik zou graag m'n oude consolegames verkopen en waar kan dat beter dan op t.net O+ maar helaasch, het mag niet, zelfs al kun je deze games niet eens kopieren :+

Vandaar :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De V&A FAQ is netjes van een update voorzien, reviews: Tweakers.net FAQ - Wat mag ik nu wel en niet aanbieden of vragen?
[q]• Wel toegestaan zijn o.a. : software met een overdraagbare licentie (vermeldt in de advertentie dat de licentie meeverkocht wordt). Dat geldt ook voor online games. Ook die mogen alleen verkocht worden als de licentie niet persoonsgebonden is. OEM software mag alleen verkocht worden indien de bijbehorende hardware ook meeverkocht wordt.

Niet toegestaan zijn o.a. : software met een persoonlijke of eenmalige licentie evenals kopieën of back-ups van software.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiethoofd op 22-09-2010 21:56 . Reden: kleurtjes en een hr ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 12:50
Hm dan heb ik daar overheen gekeken, excuse moi :)

Verwijderd

Dit is sowieso nogal een oud topic kwa TS, en de regels zijn intussen veranderd. Ik doe het topique op slot om het in de search niet hard naar voren komt als mensen iets zoeken over software aanbod :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.