Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultimate fan/baybus

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
De laatse tijd zie ik ontzettend veel topics over fan/baybussen. Meestal gaat het dan om simpele schakelaartjes die uit/7V/12V schakelen. En eventueel een of twee ledjes.

Maar wie vindt die schakelaars (vooral die vernikkelde tuimel-)schakelaars nou mooi op z'n gemodde techno-kast? Ik in ieder geval niet. :r

Daarom ben ik begonnen aan een ontwerp met druktoetsjes. PC inschakelen: fan aan 12V. Een keer drukken: fan aan 7V. Tweede keer drukken: fan uit. Derde keer drukken: fan aan 12V. Etc. Vervolgens één drie-kleuren ledje erbij: groen(12V), geel(7V), rood(uit).

Dit dan 4 keer ofzo in een bay.

Nou wil ik graag weten wat je hiervan vindt. (Ik bedoel, als ik toch bezig ben, dan kan ik hem nu wel naar aller wens ontwerpen en op GoT publiceren.) Molex connectors erop? Wat zou zoiets mogen kosten om nog uitvoerbaar te zijn? Hoeveel mA per uitgang? 7V/12V of andere spanningen? Geef je suggestie zodat ik er wat mee kan doen! (8>

Mzzl

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 12:08
KOEL IDEE, als je hem maakt, mag je hem ook voor mij maken :9 tegen een vergoeding natuurlijk :7

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45

Wimmel

Hello

Hou mij ook ff op de hoogte

/edit/ typo

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:30
Ik heb zoiets bijna.
Tenminste, nog niet helemaal af. De schakelaars zijn grote drukschakelaars met 3 standen. Afmetingen: 3x2 cm
De LEDjes moet dan maar in de kast worden geintegreerd :)
Anyway, ik gebruik 2 LED'jes.
1 blauwe (12V)
1 dual-color LED. rood (uit) en groen (7V)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

ipv "hoge" tuimelschakelaars kun je ook miniatuur wipschakelaars gebruiken. Dit zijn platte schakelaars, kijk maar eens bij conrad ofzo..

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op vrijdag 16 februari 2001 15:06 schreef daNpy het volgende:
ipv "hoge" tuimelschakelaars kun je ook miniatuur wipschakelaars gebruiken. Dit zijn platte schakelaars, kijk maar eens bij conrad ofzo..
natuurlijk, maar ja, als het om de 'looks' en de gedachte gaat, is het wel heel tof om een 'geruisloze' tiptoets/microswitch te gebruiken.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
cool!!!
post ok wat pics als je er wat hebt van die drukknopje, dat wil ik wel eens zien
heb je al een schema in gedachten???

Audi A8 W12 6.0

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Het wordt pas ECHT leuk als je alle schakelaartjes en knopjes overboord pleurt en de hele zooi softwarematig stuurt via een interface die op je seriele poort aangesloten is >:) Ik loop al een tijdje met het idee om dit zo eenvoudig mogelijk uit te werken, maar helaas heb ik weinig tijd ivm studie |:(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

tiptoetsen is ook een optie >:)
Hoef je alleen maar 2 contactpuntjes ipv een schakelaar aan te leggen !

• delyver
ja maar als je dan iets indrukt hoe zorg je dan dat ie die andere niet indrukt????? :?

Audi A8 W12 6.0

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 16 februari 2001 15:28 schreef daNpy het volgende:
tiptoetsen is ook een optie >:)
Hoef je alleen maar 2 contactpuntjes ipv een schakelaar aan te leggen !
Dat kun je makkelijk doen met een versterker die gevoelig genoeg is voor aanraking en dan een flipflop erachter :) Flipflop is een logische schakeling die z'n toestand onthoudt en bij schakeling van toestand verandert, dus elke keer dat je aanraakt schakelt ie om tussen aan en uit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• delyver
Op vrijdag 16 februari 2001 15:31 schreef Exirion het volgende:

[..]

Dat kun je makkelijk doen met een versterker die gevoelig genoeg is voor aanraking en dan een flipflop erachter :)
aha ik begrijp het nu :)

Audi A8 W12 6.0

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op vrijdag 16 februari 2001 15:14 schreef delyver het volgende:
cool!!!
post ok wat pics als je er wat hebt van die drukknopje, dat wil ik wel eens zien
heb je al een schema in gedachten???
Ik zat aan zoiets (blauwe) te denken, het zwarte kapje is er in is er in zes kleuren, en het drukknopje in 7 kleuren:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_tnail/A11014_C.JPG

Ben nog bezig met een schema. Ik zit te denken aan een 4017 om het 'rondschakelen' te doen, en dan wat transistors erachter om de powerlines te schakelen. 'k heb al wat schetsjes op papier, maar nog geen echte schema's.
Op vrijdag 16 februari 2001 15:18 schreef Exirion het volgende:
Het wordt pas ECHT leuk als je alle schakelaartjes en knopjes overboord pleurt en de hele zooi softwarematig stuurt via een interface die op je seriele poort aangesloten is >:) Ik loop al een tijdje met het idee om dit zo eenvoudig mogelijk uit te werken, maar helaas heb ik weinig tijd ivm studie |:(
Mee eens, maar dan wordt het wel wat lastiger, i.i.g. voor mij, ben toch echt een hardwareman :)

• delyver
Op vrijdag 16 februari 2001 15:39 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Ik zat aan zoiets (blauwe) te denken, het zwarte kapje is er in is er in zes kleuren, en het drukknopje in 7 kleuren:
[afbeelding]

Ben nog bezig met een schema. Ik zit te denken aan een 4017 om het 'rondschakelen' te doen, en dan wat transistors erachter om de powerlines te schakelen. 'k heb al wat schetsjes op papier, maar nog geen echte schema's.
[..]

Mee eens, maar dan wordt het wel wat lastiger, i.i.g. voor mij, ben toch echt een hardwareman :)
okee dan ik ben overtuigd dit wordt echt wat!!! cool man!!!!!!

Audi A8 W12 6.0

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
ben trouwens niet zo heel erg fan van tiptoetsjes... Mijn oude TV had ze ook, en dan kwam er 's zomers een mug of vliegje op, en dan ZAP, ander kanaal :)

• delyver
Op vrijdag 16 februari 2001 15:45 schreef AcouSE het volgende:
ben trouwens niet zo heel erg fan van tiptoetsjes... Mijn oude TV had ze ook, en dan kwam er 's zomers een mug of vliegje op, en dan ZAP, ander kanaal :)
ahhaahahahhahahahha
zijn die zo zwak dan :)???

Audi A8 W12 6.0

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Yep, hartstikke gevoelig...

Maar eh... die toetsjes zijn wel koel he? kosten alleen wel wat, gulden of 7/stuk (inc kapjes dan)

Uitgangspositie ontwerp: Moet mooi zijn en goed werken.

Verwijderd

En wat dacht je van geen toetsje?

Gewoon laten opstarten op 12v en dan na 10 sec naar 7 volt.

Een relais, een tor en een rc netwerkje zouden dan toch voldoende moeten zijn.

Zal hier binnenkort wel even een schematje voor maken.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
nog ff snel, voordat ik naar huis ga:
Op vrijdag 16 februari 2001 16:09 schreef ascii het volgende:
En wat dacht je van geen toetsje?

Gewoon laten opstarten op 12v en dan na 10 sec naar 7 volt.

Een relais, een tor en een rc netwerkje zouden dan toch voldoende moeten zijn.

Zal hier binnenkort wel even een schematje voor maken.
Werkt wel, maar dan kan 'ie niet uit, en niet meer naar 12V...

't is maar net wat je wilt.

(btw, voor mij hoef je dat schema niet te maken, ben wel bekend met dergelijke schakelingen)

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 16:22
Inderdaad een heel strak idee. En als je gewoon minidrukschakelaars gebruikt dan hoef je ook niet bang te zijn voor vliegjes en zo.

Je moet er denk ik wel voor zorgen dat je 120mm fans kan schakelen. Maak het geheel gewoon geschikt voor max 1 A dan brandt er hopelijk nix door :)

Verwijderd

Waarom zo moeilijk?
Gebruik gewoon voor elke ventilator een temperatuur-regeling.
Die regelt de ventilatorsnelheid automatisch zonder schakelaars (die je ook nog eens kunt vergeten om te zetten!).
Geen baybus/schakelaars/leds/tiptoetsen nodig, en altijd de ideale ventilatorsnelheid!

Twee simpele schakelingen op gaatjesprint:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilatorregeling_simpel.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/final_gaatjesprint_2.gif

Helaas moet je die twee weerstanden aanpassen aan je ventilator, of instelpotjes nemen.
KTY=KTY10

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Zal we saai zijn, maar ik hou toch meer van gewoon saai grijs voor mijn case.
Heb ooit per ongeluk via internet een Philips 4 speed brander bestelt, kreeg ik dat ding thuis... Fuck, wat lelijk, zwart met goud....
Maar ja, je zei dat er iets van 7 kleuren waren om uit te kiezen.

Het klinkt prima, ik ben er zeker benieuwd naar. Nu vind ik mijn kast war veel lawaai maken als ik ga slapen... dan gewoon een paar fan's uitzetten ;)
Keep us informed please.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zo'n parallelle interface dinges idee had ik ook, maar ik heb daar heel geen verstand van:(
Wat ook mooi is, is draaischakelaars, en dan aluminium knoppen er op:9~

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

tiptoetsen: gewoon 2 spportjes heel dicht langs elkaar leggen. Door het vet van je vinger zal hij dan schakelen...

• X1pheR
  • Laatst online: 12-11 18:41
En draaischakelaars dan? Daar zit ik zelf namelijk aan te denken. Ik heb 2 Delta MP80's als casefans in m'n kast zitten alleen die dingen maken een vet kabaal. Als ik ze elk nou kan regelen zou een mooie uitkomst wezen. Alleen ik ben niet zo technisch ingesteld als de gemiddelde user die hiero reageert denk ik :) Ik heb ook nog eens zo'n schuifklepje over mijn drives zitten dus meer dan 1,2 cm kunnen die draaischakelaars dan niet uitsteken. Is dit mogelijk en zo ja hoe dan? Waar kan ik hier informatie over krijgen of het kopen???

Out of order...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ik ga dit weekend nog ff aan het tekenen/rekenen/prutsen.
Op vrijdag 16 februari 2001 16:34 schreef augustus het volgende:
Waarom zo moeilijk?
Gebruik gewoon voor elke ventilator een temperatuur-regeling.
Die regelt de ventilatorsnelheid automatisch zonder schakelaars (die je ook nog eens kunt vergeten om te zetten!).
Hoezo moeilijk? Een 300MHz Risc processor op een bordje knutselen en een USB poort erbijbouwen...da's pas moeilijk :) Nee, geintje. Maar eh, waar het me om gaat is dat het een mooi, goed werkend geheel wordt. Netjes afgewerkt en geen 'prutswerk' (geen kritiek hoor!).
Op vrijdag 16 februari 2001 18:13 schreef Glottis of Xanadu het volgende:
Zal we saai zijn, maar ik hou toch meer van gewoon saai grijs voor mijn case.
...
Maar ja, je zei dat er iets van 7 kleuren waren om uit te kiezen.
...
Keep us informed please.
Yep, ook gewoon wit en grijs zitten ertussen. Wit randje met een grijs knopje (resp. zwart en blauw op het plaatje) is lekker saai :) en past bij je case.

Tweakers van GoT, ik houd U op de hoogte van mijn bevindingen! (8>

ps. Moeten er nou Molex connectors op, of schroefterminaltjes?

• Mennootje
Maakt mij niet uit :)

Als je een schema maakt dan maak ik hem toch wel zelf en dan kijk ik wat ik er aan zet. Waarschijnlijk molex omdat dat professioneler staat :)

Verwijderd

Met zo'n automatisch koelerregeling-ding ben ik nog bezig geweest. heb net mn site up-ge-date, en het schema + PCB staat erop!

Miniatuurschakelaars zijn ca 10mm hoog. wipschakelaars slechts 5 mm ofzo.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ik heb nog ff wat nagedacht...

Ik zet er ook een NTC op/bij, die als reset werkt: te hoge temp, alle fans weer naar 12V. Als een soort van beveiliging.
Bouw er wel een jumpertje bij om uit te zetten.

• Mennootje
Lukt het al een beetje ?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ik ga er denk ik ff een printje voor maken, want met 4 schakeleenheden wordt het toch wat lastig op een gaatjesprint.

Schema ziet er wel goed uit. Ik zal een plaatje posten zodra ik 'em in de pc heb ingevoerd.

• Glottis
  • Laatst online: 25-11-2024
Hehe, en als je het eenmaal allemaal aan de praat hebt gekregen, mag je er ook nog eentje voor mij maken als het je bevalt (tegen betaling uiteraard ;) ). Ik krijg woensdag 3 Papst 80*80*25 12V fans, dus zou dat wel handig vinden ;)
Succes.

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Augustus:

Hoeveel ampere kan jouw schema hebben? Die regelaars van Conrad kunnen namelijk maar 500 mA hebben, en mijn beide Delta 80 MP's trekken samen al 1 A :(
Zou ik er dus 2 moeten kopen... (en daar heb ik dus geen zin in)

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

In de uitleg van het onderste schema stond max.200mA.

Helaas.

Een BD140 kan wel max. 1 Ampère hebben (8 watt).
Een BD170 kan iets meer hebben (1,5 Ampère).
Een BD238 haalt 2 Ampère.
Ik gok dat BD140 het dus net haalt mits je hem geïsoleerd (!) op een metaalplaat vastschroeft -als koeling-.
De vraag is echter of de versterking groot genoeg is: trekt de bc550 of bc547 het wel? Ik denk: net niet.
Zijn er elektronici dit dit weten?

Het bovenste schema kost 5 gulden. Dan bouw je deze gewoon twee keer!

Houd er wel rekening mee dat je de weerstanden 22k, 680 Ohm, 3k9, 10k (eigenlijk 9K (= 18k//18k)) soms moet aanpassen aan je ventilator: als ie te hard draait of niet wil starten. Daarom zijn 25 K en 10 K potmeters handiger (maar duurder).

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Augustus:

Wat is eigenlijk het verschil tussen het bovenste en onderste schema? Want die bovenste is goedkoper om te maken lijkt me.
Je mag me ook mailen (digistorm@wanadoo.nl) of ICQen.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Mennootje
Sorry dat ik een oud topic omhooghaal maar:

[b]Acouse:[b/]
Lukt het al met je baybus met tiptoetsen? Ik ben namelijk (nog steeds) zeer geinteresseerd !!

Als je een schema hebt wil ik het wel uittesten hoor !

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ik ben op het moment aan het afstuderen (in Zweden) dus ik ben erg druk. Maar ik werk er wel zo nu en dan aan hoor!

Misschien moet ik maar eens een pdf-je van m'n schetsen maken, dan kunnen jullie eens een kijkje nemen/wat testjes doen/mijn ontwerp de grond in stampen ;)

• Demo

Demo

Maareh... hoe gaat het nou werken? Met geheugencellen (set voor aan, reset voor uit)
Ik zit nl. met een ideetje met een aantal (2-bit) tellers, maar waar kan ik die krijgen? (keb wel in het Conrad boek gezocht maar kon nix vinden:()

Edit 1: Ik bedoel dus net zoiets als Acouse, maar dan met 2 knoppen (links/rechts) om fan te kiezen en 2 (omhoog/omlaag) het voltage te kiezen...

Edit 2: 4-bit tellers is ook goed, kan je toch ook de 1 en de 2 op een AND aansluiten en de uitgang daarvan op de reset van het geheugen:?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ik gebruik een 4017. Uitgang 4 wordt verbonden met de reset, waardoor je een mod 3 schuifregister hebt. De schakelaar wordt als klokpuls gebruikt. Voordeel is dat de fan na 0V (stand 3) altijd weer 12V (stand 1) krijgt en dus goed opstart.

Met een joystickje zou ook wel tof zijn :)

• Demo

Demo

Op vrijdag 23 maart 2001 10:14 schreef AcouSE het volgende:
Ik gebruik een 4017. Uitgang 4 wordt verbonden met de reset, waardoor je een mod 3 schuifregister hebt. De schakelaar wordt als klokpuls gebruikt. Voordeel is dat de fan na 0V (stand 3) altijd weer 12V (stand 1) krijgt en dus goed opstart.

Met een joystickje zou ook wel tof zijn :)
Hee waar kan je zo'n 4017 halen? Bij conrad (hoe heet ie dan)?
Ik zit nu op school, maar als ik thuis ben zal ik eens een schema tekenen...
Ennuh, iemand nog EWB voor mij:?

• Demo

Demo

Keb m gevonden bij Conrad... maar er staan daar nog veel meer van die dingen, is er ook een lijst waar in staat wat al die dingen doen?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Normaal gesproken in een databoek. Als je er maar een paar wilt weten, ik heb hier wel een lijstje voor me liggen...

• Demo

Demo

Op vrijdag 23 maart 2001 11:19 schreef AcouSE het volgende:
Normaal gesproken in een databoek. Als je er maar een paar wilt weten, ik heb hier wel een lijstje voor me liggen...
Ik heb gewoon een paar 2-bit tellers nodig, en een 4-bit...
Iemand btw een ideetje hoe je een 7-segment kan aansturen met een 4-bits teller?

Edit: ik zal strax dus wel een schemaatje posten, dan snap je mijn bedoeling wel...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
4 bit binair teller: 7493
2 bits teller bestaat volgens mij niet als ic... gewoon met wat flipflops kloten.

• Demo

Demo

Op vrijdag 23 maart 2001 11:30 schreef AcouSE het volgende:
4 bit binair teller: 7493
2 bits teller bestaat volgens mij niet als ic... gewoon met wat flipflops kloten.
jamaar, wat ik al zei, gewoon de 1 en de 2 op een AND poort (waar krijg ik die?) en dan
op de reset van de teller?

• Demo

Demo

Hmmm... keb weer ff zitten denken over mijn idee, maar ik denk dat een 4017 toch makkelijker is dan een binair teller...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Wat wil je precies doen dan? Op een 7 segmenten display getallen weergeven? Dan neem je een 4510 (BCD counter) en die koppel ja een een BCD naar 7 segmenten converter (weet ff geen nummer).

• Mennootje
Ik dacht meer aan een baybus met voor elke fan twee tiptoetsen en een LED. Met de tiptoetsen kan je het voltage verhogen of verlagen. Één tiptoets voor een fan lijkt me lastig omdat je vooral schakelt tussen 12V en 7V. Met een driekleurenled kan je dan de stand aanduiden doormiddel van uit(0V) groen(5V) oranje (7V) rood (12V).

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ik heb een PDF-je (50k) met drie schetsjes van schematjes. Kan iemand hem ff voor me uploaden? Mail me ff op kd.exjobb3@kitron.se

Het schema is eenvoudig aan te passen naar 4 stappen, alleen de 5V spanning schakelen is wat lastiger, omdat de fan nu standaard al aan 12V zit. Je kan een extra transistor nemen om de 12V verbinding te verbreken, maar dat kost weer 0,7 V spanning waardoor je max 10.6 overhoud...

En om nou twee tiptoetsen te nemen per fan? Dan heb je voor 4 fans al 8 toetsjes nodig (en eventueel een negende voor een common reset (die staat niet in het schema))

edit:
ben aan weekend toe, kan m'n eiegen e-mail adres niet eens meer goed spellen...

• Demo

Demo

Op vrijdag 23 maart 2001 15:12 schreef Mennootje het volgende:
Ik dacht meer aan een baybus met voor elke fan twee tiptoetsen en een LED. Met de tiptoetsen kan je het voltage verhogen of verlagen. Één tiptoets voor een fan lijkt me lastig omdat je vooral schakelt tussen 12V en 7V. Met een driekleurenled kan je dan de stand aanduiden doormiddel van uit(0V) groen(5V) oranje (7V) rood (12V).
Dat was mijn idee ook, maar dan moet het IC wel een ingang hebben voor omhoog tellen en een voor omlaag tellen (heeft een 4017 dat?)

Ik heb ff een schema in elkaar gepaint...
Zou dit zo werken? Het moet iig nog beter uitgewerkt worden (2 kleuren LEDs, etc.) maar is de 1e indruk goed?

Edit: Link doet het niet:(, nog ff wat op verzinnen...
Ennuh, voor dat uploaden mail me maar...
oc_master@hotmail.com

• Demo

Demo

Ik heb het ff in mijn rommelhok® gegooid...
De namen van de links spreken voor zich...:7

Edit: keb ff het schema van AcouSE bekeken, en het bovenste heeft ongeveer dezelfde basis als dat van mij...
Maar OR's voor de 2 kl. LEDs had ik niet aan gedacht... Thumbz up AcouSE!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Volgens mij kun jij met jou schema geen dikke alpha besturen, daarvoor is de versterking van die torren niet goed geregeld...

Je moet volgens mij ook even pull down weerstandjes aan je schakelaartjes doen...

Ach, ik ga nu naar huis, weekend houden. Negeer mijn gebral anders maar...

WEEKEND!!!

• Demo

Demo

Uuh ja dat van die dikke fans kan kloppen... kan ik daar geen optocouplers voor in de plaats zetten?
Ennuh... Pull-down weerstanden:?

• Demo

Demo

FF deze topic een schop geven...
^^^

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:59
Ik zat te denken aan kleine dimmers. Van die knopjes die ook op je versterker zitten. Kan dit? Of ben ik dan raar bezig? :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op vrijdag 23 maart 2001 16:58 schreef Demoniac het volgende:
Uuh ja dat van die dikke fans kan kloppen... kan ik daar geen optocouplers voor in de plaats zetten?
Ennuh... Pull-down weerstanden:?
Otptocouples kunnen niet zo heel veel hebben. kijk even in mijn schema. De eerste tor (een 547 o.i.d.) wordt gebruikt als (inverse) aansturing voor de 2e (een BD149 die 1 - 2 amps kan hebben).

Pull down weerstanden zorgen ervoor dat de pin echt 0V is als de schakelaar open is. Anders kan het draadje als antenne gaan werken.
Gewoon een 5 of 10 kOhm vanaf het IC-pinnetje naar aarde. Als de schakelaar gesloten is krijgt het pinnetje 5V, is ie open, dan ligt de ic pin aan aarde (er loopt immers nauwelijks stroom!)

• Demo

Demo

Mmm... ik snap het ja....
maar is het niet zo dat die schakelaars een antidenderdinges moeten hebben? of reageert die 4017 niet zo snel...

• Mennootje
hmm, zoals ik Acouses schema interpreteer hoef ik zijn 4017 tellertje alleen maar te vervangen door een teller die ook kan aftrekken (dus een resetable up/down counter :? ) en dan kan ik ook naar beneden schakelen?
Dus is de vraag welk IC heb ik dan nodig?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Kijk in dit PDF bestand http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/100000-199999/197327-as-02-de-Knight-Rider.pdf (238kB) op pagina 12 (22/23) naar het schema.

Ze gebruiken een 4510 BCD teller, gekoppeld aan een 4029 BCD-DEC converter. Ingang clk van de 4510 kun je aan een tiptoets hangen. Het schakelingetje voor de Up/Down ingang kun je zelf aanpassen. Eventueel gebruik je hetzelfde, alleen dan doe je pin 13 niet aan Q9 maar Q3. Dan gaat 'ie heen en weer tussen 1 en 3.

Om zowel up als down te kunnen doen (met twee schakelaartjes) moet je volgens mij schakelaar 1 alleen op de CLK en schakelaar 2 op zowel CLK als U/D aansluiten (De twee aansluitingen op CLK wel via een OR poortje, anders kun je kortsluiting krijgen).
Op zondag 25 maart 2001 22:24 schreef Demoniac het volgende:
Mmm... ik snap het ja....
maar is het niet zo dat die schakelaars een antidenderdinges moeten hebben? of reageert die 4017 niet zo snel...
Je bedoelt een latch-schakeling?:) Kijk even in mijn schema. Daar zie je een dendervrije schakelaar d.m.v. pull-down weerstanden en twee NOR poortjes.

• Mennootje
Okay, ik snap het. Voor die NOR en OR poorten heb ik dus ook een IC nodig (4001 en 4071 ? )

Weet je misschien nog een goed programma waar ik het schema in kan zetten en dat hij dan een soort PCB maakt met een banenspoor?

Oh ja, en waarom zit er bij het onderste schema een invertor aan S7 en S12?

• Demo

Demo

Op maandag 26 maart 2001 18:55 schreef Mennootje het volgende:
Okay, ik snap het. Voor die NOR en OR poorten heb ik dus ook een IC nodig (4001 en 4071 ? )

Weet je misschien nog een goed programma waar ik het schema in kan zetten en dat hij dan een soort PCB maakt met een banenspoor?

Dat vroeg ik mij ook af: Welk prog gebruik je om schema's/PCB ontwerpen te maken?

Edit: Ik heb vanmiddag btw 2 4017's gehaald in Utreg, dus ik kan nu ff gaan experimenteren...

• Dennis Nijhuis
  • Laatst online: 09-03 12:22
UP!!!

Enne, hoe staat het ermee?? ben wel benieuwd...

Bestuh!!

• Demo

Demo

Keb ff een stuntelig test setupje gebouwd (LEDs aan de pootjes gesoldeerd, had restje PCB liggen maar dat was verkeerd:() en die deed wat ie zou moeten doen...

Edit: ik denk dat ik ga proberen een soort module systeem te maken: een hoofd dinges om fan nr. te kiezen en dat je dan de dingen om de de setting van de fan te wijzigen in van die gaatjes moet prikken... kan je er een extra unit bijzetten als je meer fans krijgt:7
Owja, ik ga niet met LEDs doen, maar 1 7-segment display om het fan nr. aan te geven en 1 display om de stand van de gekozen fan aan te geven (kan ook elke fan een eigen display geven maar da's weer duurder - en ons ben zuunig)
En als het een succes wordt wil ik ook wel een serietje gaan bouwen... maar da's nog niet zeker dus!

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:06
Dit is dus echt beter he. Ga zo door en houd ons op de hoogte. :9~

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op maandag 26 maart 2001 19:45 schreef Demoniac het volgende:
Dat vroeg ik mij ook af: Welk prog gebruik je om schema's/PCB ontwerpen te maken?
Nog niet gebruikt, maar wel van plan te gebruiken: Circad van Holophase. Evaluatieversie is gratis. Is geloof ik ook gratis voor educatief gebruik.
Stel: Ik wil de fan op 12V. Dan is signaal S12 5V(uit IC). Als ik daarmee de transistor aanstuur, gaat deze geleiden. Dus dan hangt de tweede transistor, de BD139 aan aarde (niet helemaal, via 0,7V diodespanning maar dat terzijde) en is dus gesloten. er kan dus geen stroom lopen door de fan. Zet ik er een inverter tussen, gebeurt het omgekeerde. De 547 is gesloten, de BD139 (ik had ze even een id moeten geven) hangt via 1k (stroombegrenzer) aan 12V en gaat geleiden. De fan zit nu tussen 12V en aarde! -blaas blaas- :) (8>

• Demo

Demo

Omhoog met dat ding!
^^^

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Even terug naar de allereerste post:

Ik maak dus een printplaat, passend in een 5 1/4 bay. 4 schakelingen op de print. Max. vermogen per uitgang: 1A (evt. iets meer door koellichamen) Een common reset m.b.v. een toetsje en een NTC (instelbaar). 4 bi-color ledjes. Molex connectors (groot of klein?)

Commentaar?

• Demo

Demo

Op woensdag 28 maart 2001 12:43 schreef AcouSE het volgende:
Even terug naar de allereerste post:

Ik maak dus een printplaat, passend in een 5 1/4 bay. 4 schakelingen op de print. Max. vermogen per uitgang: 1A (evt. iets meer door koellichamen) Een common reset m.b.v. een toetsje en een NTC (instelbaar). 4 bi-color ledjes. Molex connectors (groot of klein?)

Commentaar?
Het klinkt iig goed...
Vooral dat met die NTC lijkt me wel vet...

• Mennootje
En hoe doe je het met de toetsen?
- 1 per fan met 1 toets met 4017?
- Twee voor fan selecteren en 1 of 2 voor stand kiezen?
- Of voor iedere fan twee voor omhoog/omlaag?

Ik heb het liefste de laatste :9 ...NTC is ook niet persé nodig.

En ik neem aan dat we bij jou de voorgedrukte PCB kunnen kopen en dat we zelf de componenten erop moeten solderen? En hoe duur wordt die PCB dan? En hoe duur worden de componenten in totaal ongeveer?

Pff, wat een veel vragen in een post...

• Demo

Demo

Eehm... misschien een domme vraag, maar ik ben een totale ICtjes newbie: Wat moet je met de Vss van een IC? Op de Vdd moet iig de voedingsspanning...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op woensdag 28 maart 2001 13:39 schreef Demoniac o.a. het volgende:
Het klinkt iig goed...
Vooral dat met die NTC lijkt me wel vet...
:)
Op woensdag 28 maart 2001 14:32 schreef Mennootje o.a. het volgende:
En hoe doe je het met de toetsen?En ik neem aan dat we bij jou de voorgedrukte PCB kunnen kopen en dat we zelf de componenten erop moeten solderen? En hoe duur wordt die PCB dan? En hoe duur worden de componenten in totaal ongeveer?
Ik ga in mijn ontwerp uit van de 4017, en die kan alleen omhoog tellen. Omdat elke fan maar 3 standen heeft, krijgt elke fan één schakelaartje. (zie ook allereerste post). Ik weet niet precies wat de PCB gaat kosten, maar je moet denken aan 10 piek ofzo. De gebruikte onderdelen zijn niet zo duur, m.u.v. de schakelaars [afbeelding], die kosten bijna 7 piek per stuk (Zijn natuurlijk te vervangen door andere) en de dual color leds (ook met twee of drie gewone te doen). Schatting van de prijs? moeilijk... stuk of 8 IC's, 16 transistoren, weerstandjes en wat c-tjes, evt. connectoren; een gulden of 40 aan componenten (dus zonder schakelaartjes en ledjes).
Op donderdag 29 maart 2001 07:35 schreef Demoniac het volgende:
Eehm... misschien een domme vraag, maar ik ben een totale ICtjes newbie: Wat moet je met de Vss van een IC? Op de Vdd moet iig de voedingsspanning...
(8> Als Vdd de voeding is, dan is Vss de ground... logisch eigenlijk :)

• Demo

Demo

Hmmm... d'r is gelukkig nog het een en ander van deze topic over... Ik heb ff een schema gemaakt waarmee je de common reset met toets 1 en 2 kan doen ipv een aparte toets...
Klik hier en dan de onderste link...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Daar moet ik nog even wat beter naar kijken, later dit weekend. Ik heb eerder aangegeven dit ontwerp op een lager pitje te zetten vanwege m'n afstuderen, maar ik ben nu terug in nederland, moet nog wel m'n presentatie doen, en heb nu meer tijd om nog is wat te werken hieraan.

Ik heb bij conrad een componentje gevonden dat een 12v dimmer met PWM (Pulse Width Modulatie) is. Ik ben even aan het bekijken of ik die niet kan gebruiken. Dan krijgt de fan namelijk een gewone ground, en zou, in theorie, de fan speed uitgang nog gewoon moeten werken.

En natuurlijk ben ik zo stom geweest om al m'n aantekeningen in m'n kantoor in Zweden te laten liggen. Maar goed, Demoniac heeft m'n schema's (een gedeelte dan) als PDF, en ik weet het meeste nog wel uit m'n hoofd...

We vergeten de gigantische ramp hier op T-net gewoon, en gaan er weer lekker tegenaan.

Verwijderd

Ik heb nou toch al zo'n Live! Drive van Creative uit m'n kast steken, met van die pot-metertjes erop.

Draaiknoppie, draait hem een klein stukkie naar rechts *klik*, aan.
Als hij dan in deze stand 7 volt zou geven, en in der uiterst rechtse stand 12 volt, kan je het nog traploos instellen ook, of is dat niet zo best voor je pc, dat je een variabele spanning opvreet? Uiteraard wel een ledje inbouwen voor aan of uit.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

ben naar aanleidng van mijn topic hier terecht gekomen, stom dat ik het niet eerder heb gezien.

Met één tiptoets schakelen tussen uit/5v/12v

Heb nog wat vraagjes over AcouSE's schakelingetje. (Analoge electronica is niet mijn beste kant, moet de module volgend jaar weer over doen geloof ik :()

* Er lekt toch voortdurend stroom weg van de +12v lijn naar de aarde? Of verhinderd de 1k weerstand dit voldoende; is dit te verwaarlozen?
* hoe realiseer je nu die 7v? het verschil tussen 12 en 5 volt is 7v, OK, dus door 12v door te verbinden naar 5 volt heb je een spanningsverschil van 7v. Maar kan dat zomaar? Er moet dan toch stroom kunnen lopen en kan dat wel van een positieve aansluiting naar een pos. aansluiting? (+12 -> +5)
* En hoe sluit je nu precies het puls schakelaartje aan?

Die automatische reset naar 12v is trouwens ook wel slim, ik zat zelf al te denken aan een back-up spanning |:(

en hoe zit het met de NTC?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

ah, heb er op fanbus.com al wat meer overgelezen. Dat 7v truucje is dus niet verantwoord maar zou op zich wel moeten kunnen.

heb zelf ook ff een schematje gemaakt die wel veel weg heeft van Demoniacs tekeningetje:
de fan verbonden aan de +12v en
één lijn fan -> aarde die door een transistor onderbroken wordt en
één lijn fan -> 5v die door een transistor onderbroken wordt.
de transistors worden gecontroleerd door het 4017tje

Kan iemand de voor/nadelen van deze twee schakelingen ff vertellen? De van demoniac lijkt me het eenvoudigste en dus de beste maar misschien is die van AcouSE beter?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Demo

Demo

Op dinsdag 05 juni 2001 01:09 schreef mpegernie het volgende:
ah, heb er op fanbus.com al wat meer overgelezen. Dat 7v truucje is dus niet verantwoord maar zou op zich wel moeten kunnen.

heb zelf ook ff een schematje gemaakt die wel veel weg heeft van Demoniacs tekeningetje:
de fan verbonden aan de +12v en
één lijn fan -> aarde die door een transistor onderbroken wordt en
één lijn fan -> 5v die door een transistor onderbroken wordt.
de transistors worden gecontroleerd door het 4017tje

Kan iemand de voor/nadelen van deze twee schakelingen ff vertellen? De van demoniac lijkt me het eenvoudigste en dus de beste maar misschien is die van AcouSE beter?
Die van AcouSE is beter, hij heeft mij uitgelegd waarom.
Die van hem die is beter, want bij die van mij zit het niet goed met de versterking van de stroom voor de dikke tor, maw. het IC kan niet genoeg stroom leveren om de tor helemaal 'open' te zetten. (toch :? )

Verwijderd

ga maar naar www.fanbus.com , betere schema is er niet vindt ik

Verwijderd

ga maar naar www.fanbus.com , betere schema is er niet.

Verwijderd

Mmm, met tiptoetsen, kijken jullie dan wel uit voor vliegen???

• Demo

Demo

Op donderdag 14 juni 2001 14:17 schreef TT79 het volgende:
ga maar naar www.fanbus.com , betere schema is er niet.
:? Waar op die site zie jij een schema voor een digitale baybus met druktoetsen? |:( Eerst goed lezen voor je iets post |:( Dit schema staat dus niet op die site |:( (sorry voor de vele |:( 's)
Op donderdag 14 juni 2001 15:17 schreef e-X-hale het volgende:
Mmm, met tiptoetsen, kijken jullie dan wel uit voor vliegen???
Zijn geen tiptoetsen (zou wel vet zijn), maar 'gewone' druktoetsjes...

Verwijderd

Op Friday 16 February 2001 14:53 schreef GarBaGe het volgende:
Ik heb zoiets bijna.
Tenminste, nog niet helemaal af. De schakelaars zijn grote drukschakelaars met 3 standen. Afmetingen: 3x2 cm
De LEDjes moet dan maar in de kast worden geintegreerd :)
Anyway, ik gebruik 2 LED'jes.
1 blauwe (12V)

en geel voor ?

Gebruik een Tricolor met 3 aansluitingen en laat rood en groen tegelijk branden, dan heb je 3 kleuren
1 dual-color LED. rood (uit) en groen (7V)

Verwijderd

Op Friday 16 February 2001 15:18 schreef Exirion het volgende:

Nog beter volledig hardware matig. :O ben met zo'n idee aan het rondlopen, alleen logfiles via RS232, rest allemaal hardware, een soort advanced digidoc

• Demo

Demo

Op Friday 15 June 2001 06:58 schreef xfiles het volgende:

[..]
Op Friday 15 June 2001 07:00 schreef xfiles het volgende:

[..]
Dus? Dat hebben wij toch al gelezen? |:(
Als je iets quote, dan moet je er wel iets bij vertellen...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ja, euh... daar begrijp ik dus ook niets van. Ik kom later dit weekend nog wel terug op die vragen, ik moet nu zo ff afstuderen :P

[add it - voor diegene die de search gebruiken!]
Ik ben inmiddels afgestudeerd (in de elektrotechniek, jawel :P) en aan het werk...

Demoniac heeft een opvolgend topic geopend:
Digitale baybus - Part 2
[/add it]
Pagina: 1