Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Kun je niet beter die voltage regelaar vervangen door een PWM regelaar? De spanningval over bijvoorbeeld een LM317 is 1,25V, dus dan is 11,75 V je maximum. Met PWM kun je volgens mij hoger komen...
Ik heb het wel ergens in een PDF-je staan, maar dan moet ik zo even zoeken.
[edit]
Hebbes...
74HCT4066, een Quad switch.
Bij een hoog ingangssignaal worden in en out analoog verbonden. De weerstand is constant (afhankelijk van de voedingsspanning), dus dat kun je gewoon meerekenen. Aansturen kan met een 4017.
Je hebt vier kanalen, dus als je het een beetje handig aanpakt kun je een 4 bit teller gebruiken om 16 stappen te definieren (weerstanden parallel schakelen)
Mooie oplossing eigenlijk, beter dan met transistoren en 7V via 12V-5V. Kun je ook je rpm uitlezing blijven doen!
Ik heb het wel ergens in een PDF-je staan, maar dan moet ik zo even zoeken.
[edit]
Hebbes...
74HCT4066, een Quad switch.
Bij een hoog ingangssignaal worden in en out analoog verbonden. De weerstand is constant (afhankelijk van de voedingsspanning), dus dat kun je gewoon meerekenen. Aansturen kan met een 4017.
Je hebt vier kanalen, dus als je het een beetje handig aanpakt kun je een 4 bit teller gebruiken om 16 stappen te definieren (weerstanden parallel schakelen)
Mooie oplossing eigenlijk, beter dan met transistoren en 7V via 12V-5V. Kun je ook je rpm uitlezing blijven doen!
Die PWM, is dat makkelijk te doen? En is dat niet duur?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Bestnr. 175986-89 bij Conrad, een dimmer 12V/2A. Datasheet
Die werkt met PWM. Met die 4066 zou je dan verschillende weerstanden kunnen schakelen (pin 2 en 3) en daarmee de duty-cycle kunnen regelen. Die is dan op z'n top 98% volgens de datasheet.
Die werkt met PWM. Met die 4066 zou je dan verschillende weerstanden kunnen schakelen (pin 2 en 3) en daarmee de duty-cycle kunnen regelen. Die is dan op z'n top 98% volgens de datasheet.
dan komt er volgens mij 12.00-1.25=10.75v als maximumOp woensdag 18 juli 2001 14:34 schreef AcouSE het volgende:
spanningval over bijvoorbeeld een LM317 is 1,25V, dus dan is 11,75 V je maximum. Met PWM kun je volgens mij hoger komen...
Zeur...Op donderdag 19 juli 2001 15:21 schreef epsilon het volgende:
Dan komt er volgens mij 12.00-1.25=10.75v als maximum
Foutje van mijn kant
[add it]
Ik heb een paar dagen vakantie, en dan ga ik eens goed nadenken over hoe dit te doen
[/add it]
Ik heb hte PDFje gedownd en het schema bekeken, maar moet ik voor 12 V gewoon dezelfde waarden aanhouden voor condensators en weerstanden
Ik heb die schema's ook bekeken maar ik snap er weinig van. Wel lijkt ut mee een mooie oplossing...
Heeft iemand al bedacht hoe je die 16 stappen kan maken met die Quadswitch?
Heeft iemand al bedacht hoe je die 16 stappen kan maken met die Quadswitch?
Ik heb onlangs een digitale fanbus gemaakt, met aansturing voor 2 fans, en de snelheid is in 5 stappen te regelen.
Verder heeft elke fanaansluiting een eigen temperatuursensor, om de fan sneller te doen draaien als het warmer wordt
Check hier: http://www.overclocking.be/vbb/showthread.php?s=&threadid=141
Verder heeft elke fanaansluiting een eigen temperatuursensor, om de fan sneller te doen draaien als het warmer wordt
Check hier: http://www.overclocking.be/vbb/showthread.php?s=&threadid=141
Die ziet er wel mooi uit...
Maar geen PWM? En heb je je schema al af? En hoeveel stapjes kan je doen?
Ziet er in ieder geval heel netjes uit en psies wat ik wil.
Maar geen PWM? En heb je je schema al af? En hoeveel stapjes kan je doen?
Ziet er in ieder geval heel netjes uit en psies wat ik wil.
Indd, geen PWM... Maar zoals gezegd werk ik aan een baybus met microprocessor, LCD, temp. controle, PWM regelingen, customizable profielen enz... Kan nog een tijdje duren trouwens.
Pagina: 1