• Takaya82
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-08 13:16
Ervaring werken bij Ictopus (Deel 2)
Ervaring werken bij Ictopus (Deel 1)

Afbeeldingslocatie: http://www.ictopus.com/themes/ictopuswebtheme/images/logo.gif

Ictopus BV is opgericht in 1996 en actief als aanbieder van de ERP-oplossingen van SAP en Microsoft en bedrijfsopleidingen. De focus ligt op de verbetering van de bedrijfsprestaties van haar klanten. Het bedrijf telt 145 medewerkers en bestaat uit de volgende business units:

- Ictopus SAP Consultancy
- Ictopus Dynamics Solutions
- Ictopus Academy
- Ictopus Professional Trainees

Websites
- Ictopus
- Professional Trainees Community
- Informatie/ Werving Traineeship

Vacatures
- Actuele vacatures

Vestigingen
- Elsloo
- Eindhoven
- Woerden

Ictopus Professional Trainees

Profiel
- Je hebt een afgeronde HBO of academische bacheloropleiding
- Je hebt interesse in een carrière in de ICT
- Naast analytisch en conceptueel denkvermogen, beschik je over communicatieve vaardigheden
- Je bent gemotiveerd om in jezelf te investeren en beschikt over een permanente leerhouding
- Je bent reisbereid en bij voorkeur beschik je over rijbewijs B

Sollicitatie
- Sollicitatiebrief en CV
- Gesprek met HR medewerker
- Analytische test voor conceptueel denken
- Gesprek met (field)manager

Opleidingstraject (3 maanden)
Opleidingsperiode van ongeveer 3 maanden waarin o.a. de volgende zaken aan de orde komen:
- Analyseren en ontwerpen obv Kenniskunde
- Procedureel programmeren in SQL en SAP ABAP/4.
- SAP Netweaver Business Programming (ABAP): ABAP Dictionary, ABAP Workbench Foundations, Techniques of List Processing, Programming Using Dialogs, SAP Script, Data Transfer
- Overview processes & customizing van modules MM, SD, FI, CO
- ITIL Foundation (Information Technology Infrastructure Library)
- Workshops van Business Warehouse, SAP Exchange Infrastructure, Prince 2

De opleiding is natuurlijk aan verandering onderhevig en kan gewijzigd zijn sinds ik de opleiding gevolgd heb. Bv. Momenteel gaan alle nieuwe trainees op een communicatietraining naar het buitenland.

Dit opleidingstraject wordt gewaardeerd op een waarde van € 12.500,- die tijdens het traineeship wordt afbetaald. Indien door de trainee het contract voortijdig wordt afgebroken dient dit bedrag naar rato te worden terugbetaald en treedt een boeteclausule in werking van nogmaals € 25.000,- (ook naar rato).

Traineeship (18-24 maanden)
Traineeship van 18 maanden bij een “top 100”-bedrijf in Nederland. De overige 6 maanden zijn een soort van “speelruimte” ter overbrugging van de tijd die verstrijkt tussen opleiding, plaatsing en eventuele herplaatsing.

Plaatsing/verhuizen
Voordat je het contract tekent wordt reeds met je besproken of je bereid bent om te verhuizen of niet. Op basis hiervan kan je dus theoretisch overal in Nederland worden ingezet of alleen binnen een bepaalde regio.

Functie/werkzaamheden
Een veel voorkomende vraag is de mogelijke functies waar je in terecht kan komen. Onderstaand heb ik kort onderverdeeld welke gebieden er meestal zijn. De inhoud van de functie kan echter behoorlijk afwijken per bedrijf.

- Functioneel Consultant
- Applicatie Consultant
- Technisch Consultant
- Programmeur

Daarnaast hangt het natuurlijk ook af van de module, vakgebied, tool of programmeertaal die je gaat gebruiken.

Cursus/opleiding/certificering
Gedurende de 3 maanden opleiding leer je veel, maar nog lang niet alles mbt SAP. Sinds kort is Ictopus begonnen met het geven van workshops voor trainees die reeds werken bij een bedrijf. Tot heden is er 1 workshop geweest die wel redelijk goed georganiseerd was, maar inhoudelijk niet zo geweldig. Het is afwachten wat Ictopus in de komende tijd voor workshops gaat geven.

Overige cursussen en vooral de SAP Certificering is de verantwoordelijkheid van het bedrijf waar je geplaatst wordt. Dit zijn kosten bovenop het bedrag dat het bedrijf aan Ictopus betaald om jouw in te huren.

Begeleiding
De begeleiding is ook altijd een moeilijk vraagstuk. Er wordt geadverteerd met intensieve begeleiding van een Senior Consultant, echter dit hangt helemaal af van het bedrijf waar je geplaatst bent. Vanuit Ictopus is er alleen een 3-maandelijks evaluatie, maar die termijn wordt niet zo strikt aangehouden.

Arbeidsvoorwaarden

Opleidingstraject
€ 600,- bruto per maand

Traineeship
Optie 1: € 2.100,- bruto per maand / € 2.200,- bruto per maand indien je een ICT achtergrond hebt
Optie 2: € 1.700,- (1.800,-) bruto per maand plus een leaseauto Toyota Yaris (inclusief tankpas)

Overige arbeidsvoorwaarden:
- 24 vakantiedagen per jaar
- Spaarloonregeling
- Levensloopregeling

Bij optie 2 hou je na aftrek van alle lasten (bijtelling leaseauto, belasting, etc) ongeveer € 1.200,- netto over.

EDIT: Volgens laatste informatie is het salaris verhoogd met € 150,- bruto per maand. Ik heb echter nog geen officiele bevestiging daarvan.

Leaseauto
De Toyota Yaris 1.0 (benzine) voorzien van bedrijslogo is de standaard auto die de meeste trainees krijgen. Hierbij wordt een tankpas uitgedeel waarmee in heel Nederland kan worden getankt (ook olie en ruitensproeiervloeistof kan hiermee gekocht worden). Er geldt een eigen risico van € 136,- per gebeurtenis in het geval van schade (uitgezonderd glas- ruit- en bandenschade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
iemand nog een update over dit bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Als ik die arbeidsvoorwaarden zo zie kan je nog beter straatmuziekant worden. Ooit heb ik op een carrièrebeurs iemand van dit bedrijf gesproken die een paar maanden in dienst was. Op geen enkele vraag wist hij een antwoord te geven, ook niet de vraag waarom ik daar zou moeten gaan werken in plaats van een van de concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat is nou ook weer een beetje een overdreven reactie.
Het antwoord op de vraag waarom je beter bij de concurrent kunt gaan werken dan bij ictopus is simpel, als jij denkt dat je het daar beter hebt moet je dat vooral doen. Het lukt Ictopus echter wel om mensen zonder enige ict ervaring geplaatst te krijgen bij een goede opdrachtgever en indien jij écht geïnteresseerd bent om binnen deze markt carrière te maken is Ictopus een prima bedrijf om deze eerste stappen te kunnen zetten. Maar nogmaals, de keuze blijft altijd aan jou!

Ik volg op dit moment de opleiding binnen Ictopus en ik moet zeggen dat, hoewel het soms best moeilijk is, ik het een erg interessante opleiding vind waarbij ze zo veel mogelijk doen om ervoor te zorgen dat je zo volledig beslagen mogelijk ten ijs komt bij een opdrachtgever!

Mocht je nog meer vragen hebben, stel deze gerust en ik zal m'n best doen om ze te beantwoorden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ictopus biedt aan opleiding bieden alle andere bedrijven ook aan (CAP, logica etc), maar dan met een normaal salaris en niet met een fooi.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ictopus verwacht dat de KLANT gaat betalen voor de SAP training van de juniors? 8)7 Maar vreemd genoeg heb JIJ wel een studieschuld bij Ictopus? Ik vind het allemaal erg raar klinken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 12:33
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:02:
...Het lukt Ictopus echter wel om mensen zonder enige ict ervaring geplaatst te krijgen bij een goede opdrachtgever ...
Ja, dat zal uiteraard tegen bijzonder lage tarieven zijn :)

.....

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:45:
Wat ictopus biedt aan opleiding bieden alle andere bedrijven ook aan (CAP, logica etc), maar dan met een normaal salaris en niet met een fooi.
Stel je vind dat SAP nou eenmaal 10x niks (waar je pas achterkomt als je er eenmaal mee werkt). Dan moet je min of meer tegen je wil uitzitten, want 12500,- amortisatie is niet niks. Tevens begrijp ik de boeteclausule van 25000 niet... 12500 is 12500 toch?

En als ik het goed begrijp krijg je tijdens het opleidingstraject dus de eerste 3 maanden 600 euro p.m.? Is dat geen fooi dan? Ik denk dat als je juist bij een grote detacheerder gaat werken je meer kansen hebt. En tegenwoordig is het startsalaris van een YP bij vele zo'n 2K met auto. Je hebt meer kansen, meer mogelijkheden, meer salaris... Of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

Juist, dat zei ik dus ook ;)

Verwijderd

btw: het lijkt mij ontzettend dom dat je van te voren zelf niet in kan schatten of je SAP wel leuk vind. Er is ontzettend veel info online te vinden. Daarom weet ik nu dat ik WEL interesse in SAP heb ;)
Bij een grote detacheerder waar ik werk, ga ik zeker eens kijken of ik iets in die richting kan gaan doen.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap de reacties niet zo heel goed,
Die 600 euro gedurende de eerste drie maanden is inderdaad niet veel, maar dat is mijn insziens wel logisch want anders is er een grote kans dat er veel aanmeldingen komen die geen moer om SAP geven en dan wel even 3 maanden salaris mee willen pakken om vervolgens weer te vertrekken met een hoop extra kennis, bovendien kunnen deze ex-trainees linea recta door naar de concuurent en is Ictopus haar investering kwijt. Vandaar dat je die kosten terug moet betalen als je vroegtijdig stopt. Daarom geloof ik ook niet dat er veel andere bedrijven zijn die een soortgelijk traject kunnen bieden waarbij je zonder enige voorkennis en zonder langdurig contract vanaf de eerste dag volop kan verdienen. Ze zullen er best zijn, ik zie ze alleen niet....

Bovendien is het ook helemaal niet waar dat de opdrachtgever jouw opleidingskosten moet betalen en dat jij die dan moet terugbetalen indien je er mee stopt. Ictopus betaalt de kosten en de opdrachtgever betaalt om jou in dienst te nemen, dat zal allicht een aardig bedrag zijn maar dat zal denk ik wel lager zijn dan wanneer de opdrachtgever jou zelf in dienst moet nemen, anders zou geen enkele opdrachtgever dat doen. Ik denk niet dat ze bij CAP, KNP, ATOS etc op hun achterhoofd zin gevallen. En inderdaad, CAP is ook een opdrachtgever, dus als zij beter traineeships bieden waarom nemen ze dan trainees van Ictopus?

Je moet niet vergeten dat het gaat om trainees zonder SAP ervaring, dus geen ervaring in ABAP, SQL (en dan bedoel ik niet de mysql of microsoft sql). Ik heb het erg naar mijn zin op deze opleiding, maar nogmaals, als jij het ergens anders beter kunt krijgen moet je daar voor gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 00:12:

Je moet niet vergeten dat het gaat om trainees zonder SAP ervaring, dus geen ervaring in ABAP, SQL (en dan bedoel ik niet de mysql of microsoft sql). Ik heb het erg naar mijn zin op deze opleiding, maar nogmaals, als jij het ergens anders beter kunt krijgen moet je daar voor gaan....
Wat is er verschil tussen "SQL" en "microsoft sql"? Een aardig aantal van onze SAP klanten draaien R/3 op SQL Server 2000/2005 omgeving met volle tevredenheid. :?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

An sich is er niks mis mee, maar er is de theoretische SQL en hoe het in de praktijk is. Elke aanbieder heeft net een iets ander dialect.

Afgezien van het feit dat MS SQL niet verkeerd is, zolang je het maar niet al te grootschalig in zet. Ik werk momenteel met een SAP systeem met een 4 TB grote database (als het al weer niet meer is :X ) en moet er niet aan denken dat het op MS SQL zou draaien.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 19:35
PHiXioN schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 18:14:
Als ik die arbeidsvoorwaarden zo zie kan je nog beter straatmuziekant worden. Ooit heb ik op een carrièrebeurs iemand van dit bedrijf gesproken die een paar maanden in dienst was. Op geen enkele vraag wist hij een antwoord te geven, ook niet de vraag waarom ik daar zou moeten gaan werken in plaats van een van de concurrenten.
Daar kwam ik mijn bed idd ook niet vooruit :z
Ik snap de reacties niet zo heel goed,
Die 600 euro gedurende de eerste drie maanden is inderdaad niet veel, maar dat is mijn insziens wel logisch want anders is er een grote kans dat er veel aanmeldingen komen die geen moer om SAP geven en dan wel even 3 maanden salaris mee willen pakken om vervolgens weer te vertrekken met een hoop extra kennis, bovendien kunnen deze ex-trainees linea recta door naar de concuurent en is Ictopus haar investering kwijt. Vandaar dat je die kosten terug moet betalen als je vroegtijdig stopt. Daarom geloof ik ook niet dat er veel andere bedrijven zijn die een soortgelijk traject kunnen bieden waarbij je zonder enige voorkennis en zonder langdurig contract vanaf de eerste dag volop kan verdienen. Ze zullen er best zijn, ik zie ze alleen niet....
600 euro vind ik een belediging....... met mijn weekendbaandje in de detailhandel verdiende ik al meer. Kosten bij voortijdig vertrek (in alle redelijkheid) vind ik normaal.

Met een beetje kennis zijn er genoeg bedrijven waar je vanaf het begin fatsoenlijk betaald wordt.
Als je het ziet als een opleiding zijn de voorwaarden goed, zie je het als een baan zou ik een stuk somberder worden.
Dit opleidingstraject wordt gewaardeerd op een waarde van € 12.500,- die tijdens het traineeship wordt afbetaald. Indien door de trainee het contract voortijdig wordt afgebroken dient dit bedrag naar rato te worden terugbetaald en treedt een boeteclausule in werking van nogmaals € 25.000,- (ook naar rato).
Ik vraag me af of dit voor de rechter standhoud (en dan vooral die boete clausule). Die lijkt me onredelijk hoog vergeleken met de kosten van de opleiding. Om de opmerking " het staat in het contract, dus het moet gebeuren" gaat niet in alle gevallen op.

[ Voor 11% gewijzigd door descon op 22-08-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Moderne slavernij. Er zijn zat grote detacheerders waar je binnenkomt als je snapt wat een toetsenbord is, waar ook gewerkt wordt met SAP, waar je trainingen krijgt en waar je gestimuleerd wordt om SAP certificeringen te halen. En waar je weg kan zonder boetes...

Alleen wanneer je niet bij een dergelijke detacheerder binnen kan komen is dit bedrijf interessant :X

[ Voor 5% gewijzigd door Motrax op 22-08-2008 11:17 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Tsja... Je kan ook solliciteren als vakkenvuller (en het geen ene moer schelen), die krijgen op zijn minst het minumumloon. En als je SAP je geen ene moer scheelt boeit de extra kennis die je opdoet in die tijd toch ook niet?

Je behoudt mensen door ze goed te belonen en het werk en opleiding interessant te houden, dan lopen ze ook niet naar de concurrent en verlies je ook geen investering. Iemand onderbetalen, hoge boeteclausules opleggen, geen vaste contracten, het klinkt allemaal erg wantrouwig.

Dat je iemand bijvoorbeeld geen vast contract wilt aanbieden, daar zit wat in, maar betaal dan gewoon iets onder marktconform en niet belachelijk weinig. Zeker gezien de huidige schreeuw om mensen in het vakgebied. Ze vragen wel hbo of universitair geschoold personeel, het zijn geen van de straat geplukte diplomaloze mensen waarbij het risico groter is toch?
En inderdaad, CAP is ook een opdrachtgever, dus als zij beter traineeships bieden waarom nemen ze dan trainees van Ictopus?
Euh, heel simpel. Een opdracht vervullen!
Als je zelf 10 mensen neer kunt zetten, maar de opdrachtgever heeft er nog 5 extra nodig, waarom niet een externe partij inzetten om de klus te klaren? Klinkt niet als een valide argument om aan te tonen wat het voordeel van Ictopus t.o.v. een Cap of andere grote partij is.
YP's bij de grote detacheerders zijn ook zo van de hbo geplukte kids met weinig tot geen ervaring. (ok, niet altijd natuurlijk). Ik vraag me ook af op je wezenlijk iets kan leren van zoveel stof in 3 maanden tijd. Hoe heb jij dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja... Je kan ook solliciteren als vakkenvuller (en het geen ene moer schelen), die krijgen op zijn minst het minumumloon. En als je SAP je geen ene moer scheelt boeit de extra kennis die je opdoet in die tijd toch ook niet?

Je behoudt mensen door ze goed te belonen en het werk en opleiding interessant te houden, dan lopen ze ook niet naar de concurrent en verlies je ook geen investering. Iemand onderbetalen, hoge boeteclausules opleggen, geen vaste contracten, het klinkt allemaal erg wantrouwig.
Indien je fulltime betaald zou krijgen binnen deze opleiding neem ik aan dat dat iets meer zal zijn dan wat een vakkenvuller verdient.... Zijn ook niet echt twee beroepsgroepen die je met elkaar kunt vergelijken.

Je hebt gelijk dat een werkgever de opleiding interessant moet houden en je eventueel goed moet belonen, maar in de praktijk werkt dit niet altijd. Als jij een goede programmeur bent kun je worden weggekocht en is het echt niet altijd zo dat jouw werkgever jou salaris maar blijft verhogen, gewoon omdat dit simpelweg niet altijd gaat.
Ik vraag me ook af op je wezenlijk iets kan leren van zoveel stof in 3 maanden tijd. Hoe heb jij dit ervaren?
Ik ben nu zelf bijna klaar met de opleiding (moet nog 3 weken) en ik moet zeggen dat mijn resultaten niet goed zijn. Ik heb persoonlijk moeite met het tempo. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij zelf. Desalniettemin heb ik al veel geleerd over SAP (al blijft dat op het geheel van het programma natuurlijk zeer weinig). Ik vind de opleiding erg interessant en goed en ik kan me voorstellen dat je een goede carriére bij een opdrachtgever kunt krijgen indien je de opleiding hebt gehaald. Maar nogmaals, de duur van de opleiding is niet zozeer niet geschikt voor mij, maar ik merk persoonlijk wel dat ik, vanwege het tempo, veel details over het hoofd zie waarvan je geacht wordt om deze in de praktijk wel toe te kunnen passen. Maar voor mij is dat een motivatie om nog meer proberen je best te doen om zo uiteindelijk de opleiding succesvol te kunnen doorlopen, al zal dat in mijn geval nog erg hard werken betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Petervenray: ik heb de mensen die bij icto zitten niet dom genoemd, graag mijn reactie beter lezen.

Bottomline voor mij is dat 600 euro een hongerloontje is waar bijna niemand die op zichzelf woont van kan leven.
Stel je krijgt een maand een basisopleiding van drie maanden in SAP, je gaat naar Icto omdat je geen HBO hebt.
Vervolgens word je bij een klant gezet a 50 euro per uur. Is het dan geen moderne slavernij dat je 600 euro krijgt uitbetaald die eerste drie opleidingsmaanden ?
Die opleiding kost icto 12500, dat hebben ze binnen 2 maanden weer binnen en daarna maken ze grof winst. Waarom niet meteen een normaal salaris ? Er is toch een boeteclausule ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:43:
[...]

Ik vind de opleiding erg interessant en goed en ik kan me voorstellen dat je een goede carriére bij een opdrachtgever kunt krijgen indien je de opleiding hebt gehaald.

[...]
Als je ambitie is om carrière te maken bij een opdrachtgever en niet in de detachering/consultancy, wordt het tijd om vooruit te plannen.

Je moet dan niet blijven zitten waar je zit en afwachten wat de toekomst brengt, want die houding leidt tot een loopbaan bij ICTopus en niet bij de opdrachtgever.

In plaats daarvan zul je helder moeten krijgen welke functie bij welk bedrijf helemaal jou plek zou zijn. Kijk vervolgens hoe je daar kan komen en hoe je zult omgaan met de amortisatie van je studiekosten, het relatiebeding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekjevanLU
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:02
Even voor de volledigheid: De huidige salarisopties zijn iets anders dan in de topicstart (ik werk inmiddels 10 maanden voor ictopus):

Optie 1: 1850 euro/mnd - met een lease-auto (toyota yaris)
Optie 2: 1850 euro/mnd - zonder lease-auto, maar met reiskostenvergoeding (OV/eigen auto)
Optie 3: ~2500 euro/mnd - bij deze optie moet je je vervoer volledig zelf regelen.

In alle gevallen komt hier 100 euro bij indien je een IT-opleiding of achtergrond hebt. Daarnaast gaat je loon na 9 maanden indienst 150 euro bruto omhoog.

Die 600 euro tijdens je opleidingsperiode is niet veranderd. Een eventueel verblijf in Eindhoven tijdens deze periode wordt overigens wel door Ictopus geregeld en betaald, evenals reiskosten.

<edit> De opleiding wordt inmiddels ook in Woerden gegeven. </edit>

[ Voor 4% gewijzigd door KoekjevanLU op 27-08-2008 10:12 ]

Verwijderd

Ik heb inmiddels een aanbod van ze ontvangen voor 2250,00 met daarnaast keuze voor auto of mobiliteitsvergoeding (ik heb een informatica opleiding). Die vergoeding van 600 euro de eerste 3 maanden kom ik wel overheen. Dat is zo'n korte periode. Daar krijg ik tenslotte een goede opleiding voor terug en ik ben stufi gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben blij als ik er over een aantal maanden vanaf ben, je wordt zo "uitgemolken". Als je vergelijkt wat Ictopus voor jouw vangt en wat jij krijgt, dan begrijp ik waar dhr. van Helsland (de baas van Ictopus red.) zijn Porsche vandaan haalt.

En dan kan je (koekjevanlu) blij zijn dat jullie nog een loonsverhoging van eenmalig (jawel) €150 hebben gekregen, dat hebben wij nooit gekregen. Laat staan een winstuitkering/13e maand.

En als je je fieldmanager erop aan spreekt dan kijkt hij je aan alsof hij water ziet branden, waar je het lef vandaan haalt om het te vragen.

Mijn advies... NIET DOEN!!!!

Misschien leuk als je in de ICT wilt stappen, maar heb je al een ICT achtergrond... Ga verder zoeken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het op die manier uitlegt wordt iedere werknemer "uitgemolken". Als je dat niet wilt moet je lekker voor jezelf beginnen. 8)7

Volgens mij is het sowieso nuttiger om de discussie inhoudelijk te houden. Een mening vormen kan iedereen voor zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:54:
Als je het op die manier uitlegt wordt iedere werknemer "uitgemolken". Als je dat niet wilt moet je lekker voor jezelf beginnen. 8)7

Volgens mij is het sowieso nuttiger om de discussie inhoudelijk te houden. Een mening vormen kan iedereen voor zichzelf.
De vraag is "Wie heeft er ervaring met het werken bij Ictopus". Nou ik dus, en die is negatief. En ja, bij zulke clubs wordt iedereen "uitgemolken", maar bij de meeste krijg je tenminste nog een structurele loonsverhoging/13e maand/winstuitkering. En dat gebeurd niet bij Ictopus. Als je eenmaal bij de klant zit wordt je door Ictopus "vergeten", er komt één keer in het half jaar een poppetje langs die je de vraag stelt hoe het gaat en vervolgens weer verdwenen is.

Als ik twee jaar geleden wist wat ik nu weet zal ik het niet doen, maar ja je komt er niet onderuit met je boeteclausule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:34:
[...]

De vraag is "Wie heeft er ervaring met het werken bij Ictopus". Nou ik dus, en die is negatief. En ja, bij zulke clubs wordt iedereen "uitgemolken", maar bij de meeste krijg je tenminste nog een structurele loonsverhoging/13e maand/winstuitkering. En dat gebeurd niet bij Ictopus. Als je eenmaal bij de klant zit wordt je door Ictopus "vergeten", er komt één keer in het half jaar een poppetje langs die je de vraag stelt hoe het gaat en vervolgens weer verdwenen is.

Als ik twee jaar geleden wist wat ik nu weet zal ik het niet doen, maar ja je komt er niet onderuit met je boeteclausule.
Hé Rambo82,

Ik weet niet wie je bent, maar als je zulke problemen hebt met het bedrijf wat doe je daar dan nog? Dan had je er eerder over na moeten denken.

En als je zo'n flinke jongen/meisje bent dan vul je je profiel naar waarheid in en doe je je niet voor als iemand anders (erg laf).

Mijn ervaring met Ictopus is goed en ben het volledig niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:34:
[...]
Als je eenmaal bij de klant zit wordt je door Ictopus "vergeten", er komt één keer in het half jaar een poppetje langs die je de vraag stelt hoe het gaat en vervolgens weer verdwenen is.
[...]
Klinkt als standaard detacheringswerk :) Het gros van de detacheerders boeit het geen ruk hoe het met je gaat als je netjes je uren boekt, zo werkt dat nu eenmaal. Maar verder als ictopus zo slecht betaalt kan je beter een andere zoeken, want daar doe je het uiteindelijk toch voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 14:09:
[...]

Hé Rambo82,

Ik weet niet wie je bent, maar als je zulke problemen hebt met het bedrijf wat doe je daar dan nog? Dan had je er eerder over na moeten denken.

En als je zo'n flinke jongen/meisje bent dan vul je je profiel naar waarheid in en doe je je niet voor als iemand anders (erg laf).

Mijn ervaring met Ictopus is goed en ben het volledig niet met je eens.
Hoi MickeyM! Welkom op GoT en gefeliciteerd met deze eerste post! Als je zo vriendelijk zou willen zijn om jouw profiel ook in te vullen en te vertellen waarom jij wel een positieve ervaring hebt met dit bedrijf, dan voorkom je dat je overkomt als een of ander HRM figuur die even een werknemer wilt pakken. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een HRM figuur ben ik niet, maar een medewerker die op dit moment nog werkzaam is voor Ictopus en die wordt aangesproken naar aanleiding van het profiel van Rambo82 op zijn uitlatingen.

Mijn ervaringen zijn goed. Leuk bedrijf, open structuur daardat het "klein" is. Woon zelf in de Randstad maar de zuidelijke mentaliteit spreekt me zeker aan. Tja, en het loon. Wat wil je, je krijgt er een dure opleiding voor terug. Al ben ik het wel inderdaad eens dat lonen eens in de zoveel tijd herzien "moeten" worden, en eventueel naar ratio van ervaring. Voor de rest een erg goed bedrijf. Wat ook de nominaties (en ook winnaar) van de Traineeship van het Jaar wel bevestigen.

PS. Leon T, je mag zelf ook wel je profiel invullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:49:
Een HRM figuur ben ik niet, maar een medewerker die op dit moment nog werkzaam is voor Ictopus en die wordt aangesproken naar aanleiding van het profiel van Rambo82 op zijn uitlatingen.

Mijn ervaringen zijn goed. Leuk bedrijf, open structuur daardat het "klein" is. Woon zelf in de Randstad maar de zuidelijke mentaliteit spreekt me zeker aan. Tja, en het loon. Wat wil je, je krijgt er een dure opleiding voor terug. Al ben ik het wel inderdaad eens dat lonen eens in de zoveel tijd herzien "moeten" worden, en eventueel naar ratio van ervaring. Voor de rest een erg goed bedrijf. Wat ook de nominaties (en ook winnaar) van de Traineeship van het Jaar wel bevestigen.

PS. Leon T, je mag zelf ook wel je profiel invullen.
Jij wordt aangesproken op zijn uitlatingen :? jaja.. Je bent verder niet verplicht je profiel in te vullen. Als Rambo82 dat wel had gedaan was hij vast ontslagen om een vage reden :P
En het is leuk dat je een dure opleiding krijgt, maar als je met die dure opleiding net modaal verdient, wat heb je er dan aan?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St@m schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:21:
[...]

Jij wordt aangesproken op zijn uitlatingen :? jaja.. Je bent verder niet verplicht je profiel in te vullen. Als Rambo82 dat wel had gedaan was hij vast ontslagen om een vage reden :P
En het is leuk dat je een dure opleiding krijgt, maar als je met die dure opleiding net modaal verdient, wat heb je er dan aan?
Ja, ik wordt aangesproken met de "verdenking" dat ik Rambo82 ben, omdat hij zich met zijn geboortedatum als iemand anders voordoet. Want hij is helemaal niet jarig op 14 april en geboren in 1982. Voor zover het bekend is bij Ictopus (of hij heeft bij zijn sollicitatie een fake datum opgegeven). En ontslagen worden door zulke opmerkingen mag denk ik ook niet, hij wordt er wel op aangesproken (zoals je misschien wel door hebt, in mijn situatie).

Wat heb je aan de opleiding. Nou dat kan ik uit mijn ervaring wel zeggen. Zonder de opleiding kon ik heel moeilijk een goede baan vinden direct na mijn studie en nu staan ze bij wijze van spreken voor je in de rij. Je moet investeren in jezelf om ergens te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 10:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:16:
[...]

Ja, ik wordt aangesproken met de "verdenking" dat ik Rambo82 ben, omdat hij zich met zijn geboortedatum als iemand anders voordoet. Want hij is helemaal niet jarig op 14 april en geboren in 1982. Voor zover het bekend is bij Ictopus (of hij heeft bij zijn sollicitatie een fake datum opgegeven). En ontslagen worden door zulke opmerkingen mag denk ik ook niet, hij wordt er wel op aangesproken (zoals je misschien wel door hebt, in mijn situatie).

Wat heb je aan de opleiding. Nou dat kan ik uit mijn ervaring wel zeggen. Zonder de opleiding kon ik heel moeilijk een goede baan vinden direct na mijn studie en nu staan ze bij wijze van spreken voor je in de rij. Je moet investeren in jezelf om ergens te komen.
Nee, ik zei: wat heb je aan een dure opleiding als je er niet naar betaald krijgt.
Dan kun je net zo goed met je dure opleiding in het DC van de Appie Heyn gaan werken, dan verdien je evenveel (misschien ietsjes minder, maar echt niet veel minder).

Maar je werkgever zit dus constant op internet te speuren om te kijken of er eventueel een medewerker kritiek heeft.. en als er iemand kritiek heeft maar ze weten niet wie het is, dan gaan ze willkeurig (of mensen met dezelfde geboortedatum) mensen aanspreken? Rare gang van zaken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
St@m schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:15:
[...]
Maar je werkgever zit dus constant op internet te speuren om te kijken of er eventueel een medewerker kritiek heeft.. en als er iemand kritiek heeft maar ze weten niet wie het is, dan gaan ze willkeurig (of mensen met dezelfde geboortedatum) mensen aanspreken? Rare gang van zaken.
Ja niet echt uitnodigend om voor zo'n baas te werken.

En de directeur heeft een Porsche... Tsja, wel grappig dat dit als voorbeeld wordt aangehaald, mensen zijn altijd zo lekker snel jaloers in dit land. De directeur is gewoon slim met zijn bedrijfsconcept, houdt veel geld over (aan de arme 'studentjes') en weet goed geld te verdienen aan zijn bedrijf en koopt een Porsche. Als je niet mee wilt werken aan zijn droom moet je daar vooral dus niet gaan werken! Begin je eigen droom ofzo...

• Takaya82
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-08 13:16
ebia schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:25:
[...]

Ja niet echt uitnodigend om voor zo'n baas te werken.

En de directeur heeft een Porsche... Tsja, wel grappig dat dit als voorbeeld wordt aangehaald, mensen zijn altijd zo lekker snel jaloers in dit land. De directeur is gewoon slim met zijn bedrijfsconcept, houdt veel geld over (aan de arme 'studentjes') en weet goed geld te verdienen aan zijn bedrijf en koopt een Porsche. Als je niet mee wilt werken aan zijn droom moet je daar vooral dus niet gaan werken! Begin je eigen droom ofzo...
Even ter correctie. De huidige directeur is de opvolger van de oude directeur die is "teruggestapt". Hij heeft de porsche niet verdient bij Ictopus maar van huis uit meegenomen (misschien goede vorige baan maar gezien de leeftijd betwijfel ik dat. Mooie erfenis misschien? Who knows).

Terug on topic:
Ictopus is een leerbedrijf, je krijgt een opleiding met laag salaris en daarna ga je 18 maanden voor een opdrachtgever werken om je opgedane kennis in praktijk te brengen en de kosten van je opleiding weer terug te betalen aan Ictopus. Dat ze daarbij winst maken is vanzelfsprekend.

Echter de opmerking dat je als trainee min of meer uitgemolken wordt klopt wel enigszins. De meeste traineeships omvatten veel meer begeleiding dan bij Ictopus. Hier krijg je in het begin een redelijke opleiding, maar daarna hoef je nergens meer op te rekenen. Misschien zo nu en dan een workshop, maar die worden vaak door trainees gegeven die zelf pas enkele maanden ervaring met het onderwerp hebben, dus je kan je het niveau wel voorstellen.

Mijn advies:
Als je ook maar enige kennis van IT of affiniteit met IT hebt en graag met SAP wilt gaan werken, neem dan rechtstreek contact op met een bedrijf in die sector (CAP, Uphantis, Eozen, Atos, etc) en volg een traineeship/academy bij hun. In beide gevallen zal je de opleidingskosten terug moeten betalen maar dat is een normale procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring bij Ictopus is dezelfde als die van Rambo.. Je krijgt een echte basisopleiding die voornamelijk is gericht op programmeren. De lesstof is verouderd (er worden verouderde transacties gebruikt bijvoorbeeld) en sluit niet goed aan bij mijn huidige functie.

De stof die ik in drie maanden tijd heb gehad (voroal programmeren dus) had voor mij ook in een vijfdaagse SAP training gekund, daar had ik net zo veel aan gehad. Fijn dat je dankzij je opleiding in SAP kunt uitrekenen over hoeveel dagen je jarig bent......

Vervolgens krijg je een 24-maandencontract waar je met een boeteclausule van 25.000 euro onmogelijk onderuit komt. tel daar de vergoeding voor de opleiding (12.500, aflopend per maand dat je bent gedetacheerd) bij, en je zit helemaal vast aan je contract. Geen enkel bedrijf die je af wil kopen voor zo'n enorm bedrag. De opleidingsvergoeding is normaal en ook redelijk, de 25.000 extra boete niet.

Daarbij; nadat je gedetacheerd bent hoor je vrijwel niks meer van Ictopus en willen ze geen extra kosten meer hebben. Declareren van gemaakte belkosten, extra reiskosten buiten je lease-auto of opleidingen kun je op je buik schrijven. De begeleiding is nul, coaching ook. En als je dan weet dat Ictopus de klant iedere maand een hoger uurtarief voor je rekent dan botst dat enorm. Die hogere uurtarieven worden aangegaan onder het motto dat de klant een meer ervarener trainee heeft. Echter.. Ictopus investeert niet in deze ervaring, dat doet de trainee zelf (door in eigen tijd opleidingen te doen) en de klant (door budgetten beschikbaar te stellen)...

Ictopus is een klein bedrijf met daardoor korte lijnen. De bedrijfscultuur op zich is goed. Echter klopt het traineeship voor geen kant. De opleiding is naar mijn idee onvoldoende in lijn met de markt, en financieel worden trainees totaal uitgemolken. dat Ictopus het beste IT Traineeship van 2008 zou zijn vind ik dan ook bijzonder verbazingwekkend.

Dat is mijn ervaring bij werken bij Ictopus, ik ben blij dat mijn contract er bijna op zit!

Offtopic: de discussies over profielen is totaal irrelevant, er wordt gevraagd naar ervaringen, en dan maakt het niks uit wie die ervaring heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n 'droom' van een bedrijf kan toch nooit lang stand houden lijkt mij. :o

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Laatst online: 26-09 10:24

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Hmm, ben zelf bijna klaar met mijn studie bedrijfskundige informatica op het HBO. Maar zo te lezen is deze organisatie niet interessant voor mij.

Daarbij 600 euro per maand verdienen ga ik niet trekken, ik woon op mezelf en heb toch wel een hoger inkomen nodig om niet op een houtje te bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met een HBO opleiding BI en de wil om in de (ERP) consultancy te werken, heb je een keus aan leuke banen en goede werkgevers voor je liggen. Geen reden om te tekenen voor minder dan 2000+auto zou ik zeggen.

De grote IT bedrijven hebben ook traineeships. Daar krijg je gewoon een startsalaris gedurende het traineeship, i.p.v. een stagevergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

t_captain schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 13:06:
Met een HBO opleiding BI en de wil om in de (ERP) consultancy te werken, heb je een keus aan leuke banen en goede werkgevers voor je liggen. Geen reden om te tekenen voor minder dan 2000+auto zou ik zeggen.

De grote IT bedrijven hebben ook traineeships. Daar krijg je gewoon een startsalaris gedurende het traineeship, i.p.v. een stagevergoeding.
Kun je een aantal van die, volgens jou, goede werkgevers opnoemen voor mij die ook op zoek zijn naar BI starters? In de omgeving van Eindhoven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou in eerste instantie kijken naar de grote IT dienstverleners, in alfabetische volgorde:

- Atos Origin
- CapGemini
- Logica
- Ordina

Ik heb even op onze eigen website (Logica) gekeken, er staan momenteel 56 vacatures open in NL voor de gebieden business consultancy/management consultancy, business intelligence en SAP. Dat is voor zowel starters als ervaren medewerkers en door heel Nederland. Ik heb even gekeken of er ook Eindhoven en starter bij stond en kwam bv. op de vacature "Business Intelligence Consultant" die bij veel vestigingen openstaat, waaronder Eindhoven.

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 21-11-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

Rival24

I'll Be Back

Ik zou in eerste instantie op 2 Maart beginnen bij Ictopus in Eindhoven. Daar zou ik aan het 'professional trainee' gebeuren beginnen. Een weekje voor die datum werd mij gevraagd om naar Utrecht te komen om te praten over het een en ander. Nadat ik daar aangekomen ben bleek dat ik daar onder valse voorwendselen heengelokt ben aangezien ze me daar doodleuk vertellen dat het op 2 Maart niet doorgaat. Voor de duidelijkheid, het contract was al getekend waarin duidelijk een startdatum en locatie staan vermeld.

Ze zeiden dat ze het niet verantwoord vonden om in de huidige situatie waarin de economie verkeerd mensen op te gaan leiden waarna ze misschien niet bij werkgevers geplaatst kunnen worden. Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar zo ga je naar mijn mening niet om met mensen, al helemaal niet als er al een contract getekend is waarin dit soort escape mogelijkheden niet in vermeld staan.

Als alternatief werden er twee dingen aangeboden; namelijk een alternatief traject in Haarlem wat een lichtjaar ver weg ligt van mijn woonplaats en waar ik dan ook helemaal niets te zoeken heb. Hierop zouden dan praktisch dezelfde belachelijke voorwaarden op van toepassing zijn zodat dit absoluut niet interessant was. Het andere alternatief was dezelfde opleiding als in Eindhoven, alleen dan in Utrecht, maar dan ook nog eens ruim 2 maanden later, op 4 Mei. Uiteraard heb ik mijn ongenoegen laten blijken, maar ik heb na enige bedenktijd toch toegezegd, als stok achter de deur. Op mijn vraag of die opleiding op 4 Mei dan echt doorging werd positief geantwoord.

Later kreeg ik nog een telefoontje van een recruiter van Ictopus of alles nu duidelijk was, hoe het traject zou verlopen etc. Ik heb hier wederom laten merken dat ik het niet netjes vond hoe het contract gewoon geschonden werd omdat het voor Ictopus toevallig even niet helemaal goed uitkwam. Het werd hier ook duidelijk dat de de zaken waarmee ze zo leuk adverteren niet helemaal nagekomen kunnen worden. Er wordt namelijk beloofd dat je in een bungalow kunt overnachten indien je behoorlijk ver van de opleidingslocatie woont. Ik zou hier dan graag gebruik van maken aangezien de verbinding tussen Den Bosch en Utrecht nou niet echt zo fijn is 's morgens. Dit kon blijkbaar niet omdat de reistijd voor mij blijkbaar wel overbrugbaar was. Mijn volgende vraag was dan ook wat ze verstaan onder "onoverbrugbaar" en dat was 3 uur voor een enkele reis. Die bungalow is dus een wassen neus aangezien je bijna wel op Rottumerplaat moet wonen om hier gebruik van te mogen maken. Afijn, ze zouden me een aanvulling op het contract sturen waarin een gewijzigde datum en locatie vermeld zouden staan.

Vandaag kreeg ik wederom telefoon, en werd mij meegedeeld dat het op 4 Mei in Utrecht ook niet door zou gaan. Ik werd hier eventjes behoorlijk pissig tegen het vrouwtje aan de telefoon. Blijkbaar vond ze het normaal om zo met mensen om te gaan alhoewel ze het "wel jammer vond dat het zo liep".

Ik vraag me af of ik nog stappen kan ondernemen omdat ik niet alleen inkomsten misloop in de periode Maart - April, maar ook omdat ik het hele zoektraject weer in moet gaan in deze economisch nog slechtere tijden dan een paar maanden terug in Januari, waar ik mijn eerste contact met Ictopus had.

Wees gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In je contract had je vermoedelijk een proeftijd staan. Ze maken kennelijk gebruik daarvan om het contract niet gestand te doen. Heel lullig als het jou treft, maar in de huidige tijd van een nogal snelle neergang in detacherings-land is Ictopus niet uniek met deze aanpak. Op meerdere plekken zijn mensen in hun proeftijd beeindigd en soms ook tegen het begin van hun proeftijd zoals jou heeft getroffen.

Ik ga er vanuit dat Ictopus oprecht was in haar bedoelingen om je aan te nemen per maart, en later per mei. De marktomstandigheden zijn in een paar maanden tijd enorm veranderd en dat was waarschijnlijk (getuige het feit dat er meerdere bedrijven in dit schuitje zitten) niet geheel te voorzien toen je in januari tekende.

De enige mogelijkheid om (heel misschien) schadevergoeding te krijgen, is als je kunt aantonen dat Ictopus niet oprecht was toen ze je aannamen, omdat ze toen al wisten dat ze je waarschijnlijk niet echt in dienst zouden nemen. Of dat ze belangrijke ontwikkelingen onnodig lang heeft verzwegen. Dan kun je je beroepen op slecht werkgeverschap en op het principe dat in het engels "detrimental reliance" heet. Maar in het algemeen staat de werkgever in haar recht om de proeftijd op deze manier te gebruiken. Sorry voor het slechte nieuws, maar ik geef je niet veel kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:57
Rival24,

Ook ik denk dat jij weinig kans maakt op schadevergoeding (maar waarschijnlijk ben je daar in de afgelopen 4 maanden zelf al achtergekomen). Sterker nog, ik kan je vertellen dat de laatste lichting trainees bij Ictopus tijdens hun opleiding nog te horen kregen dat zij weg moesten vanwege de crisis. Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen hoe zuur dat voor hen moet zijn geweest: ben je bijna klaar met je opleiding, blij dat je in deze moeilijke tijden nog werk hebt, klaar om naar een klant uitgezonden te worden... krijg je van de één op de andere dag te horen dat je werkloos wordt, en dat nog wel middenin deze ongekende crisis! En het was nogal onverwacht aangezien het slechte nieuws zo vlak voor het einde van de opleiding kwam, de voorafgaande weken nog meerdere keren hen verteld werd dat de markt weer aantrekt en er nog altijd een groot tekort is aan SAP-specialisten, etc. en Ictopus twee weken voordat het slechte nieuws bekend werd gemaakt nog vrolijk trainees stond te werven op de Carrierebeurs.

Dat je teleurgesteld bent, kan ik me voorstellen. Maar probeer je je ook eens te verplaatsen in de positie van Ictopus. Waarom zouden zij trainees in opleiding (waarin ze dus al veel in geinvesteerd hebben!) wegsturen, denk je? En wat denk jij er zelf aan te hebben om in dienst van Ictopus te komen en dan geen opdracht te krijgen? Ja, het lijkt leuk, geld verdienen door op kantoor op Hyves te zitten, spelletjes te spelen, e.d., maar je gaat je gruwelijk vervelen en het is slecht voor je ontwikkeling (en voor je CV, want werkgevers zullen toch wel graag willen weten wat je tijdens je traineeship bij Ictopus hebt gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:01

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik lees 600 bruto per maand tijdens "opleidingstraject". Mag dat wel, het is toch ver onder minimumloon. Niet dat het me verder wat boeit hoor, want bij dergelijke cowboytoko's zal ik van z'n levensdagen niet gaan werken, wegens teveel aan ervaring in een markt die men niet bedient. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Die 600 euro per maand mag zeker wel, want tijdens je opleiding werk je officieel niet en heb je ook geen arbeidsovereenkomst, maar een studieovereenkomst. De 600 euro die je dan elke maand vangt is een soort van vergoeding om gedurende de opleidingsperiode van rond te kunnen komen; die krijg je dan ook niet zolang je een uitkering ontvangt of nog extra salaris van je vorige werkgever.

Als het niet zou mogen was er sowieso al lang een einde aan gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Och, er zijn zoveel illegale praktijken die nog niet ten einde zijn gekomen. Overigens valt het me op dat ook jij een pas geregistreerde bent en uitsluitend aanwezig in dit topic. Hoe dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Nou, Ictopus werkt al een tijdje zo.. dus als het echt niet zou mogen, dan was er toch wel een trainee naar de rechter of naar de arbeidsinspectie gestapt, met als gevolg dat Ictopus aan alle trainees minstens het wettelijk minimumloon zou moeten gaan betalen?

En nee, ik spreek niet namens Ictopus als je daarop doelt aangezien Ictopus nou niet echt belang heeft bij het naar buiten komen van het feit dat een groep trainees voortijdig weg moest vanwege de economische crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Koos Werkloos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 18:58:
Sterker nog, ik kan je vertellen dat de laatste lichting trainees bij Ictopus tijdens hun opleiding nog te horen kregen dat zij weg moesten vanwege de crisis.<knip> ben je bijna klaar met je opleiding
Aha, daar zit dus de adder onder het gras. Zodra je normaal gesproken van je 'opleidingscontract' naar je 'arbeidscontract' overgaat is er niks aan de hand. De maas in de wet is natuurlijk dat dit twee afzonderlijke contracten zijn, de ene kan dus aflopen zonder de ander in te laten gaan.
Normaliter bij een 'volledig' contract had men namelijk alle trainnee's er nooit zonder ontslagvergunning er zo uit kunnen bonjouren na 2,5 maand.

Zelf zat ik ook ooit in een soort trainnee-achtig dingetje, daar zijn toen 5 van de 6 klasgenoten ook gedwongen vertrokken na een soortgelijk incidentje (dot.com crash). (Ik en een collega mochten aanblijven (om het natuurlijk niet geheel verdacht te laten zijn) een week later ging het hele bedrijf op de fles)

[ Voor 3% gewijzigd door ebia op 14-07-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Koos Werkloos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 18:58:
Rival24,
... krijg je van de één op de andere dag te horen dat je werkloos wordt, en dat nog wel middenin deze ongekende crisis! En het was nogal onverwacht aangezien het slechte nieuws zo vlak voor het einde van de opleiding kwam, de voorafgaande weken nog meerdere keren hen verteld werd dat de markt weer aantrekt en er nog altijd een groot tekort is aan SAP-specialisten, etc. en Ictopus twee weken voordat het slechte nieuws bekend werd gemaakt nog vrolijk trainees stond te werven op de Carrierebeurs.
De crisis is zich langzaam aan het herstellen ja. Er komen terug meer klantenaanvragen binnen. Maar ondertussen lopen er nog altijd in massa's contracten af die niet verlengd worden. Dit aantal zal nog een tijdje hoger blijven dan het aantal nieuwe aanvragen. Bovendien zit de bench toch nog overvol en die overhead moet men nog kwijt. Men krijgt nu een scenario waarbij detacheerders na de zomer massaal volk gaan buitensmijten om hun overhead te verminderen. In de 2de helft van volgend jaar moet men dan weer massaal volk moeten aannemen, omdat het aantal aanvragen weer sterk zal toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Hoe waardevol is zo'n opleiding? En wat staat er in het "opleidingscontract"? Is men verplicht om aansluitend in dienst te treden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
De opleiding wordt niet officieel erkend, maar heeft zeker wel waarde omdat je in die twee en een halve maand toch behoorlijk goed kennismaakt met de basisprincipes van SAP.

En ja, je bent verplicht om na de opleiding in dienst te treden, maar dat is niet meer dan logisch aangezien Ictopus je opleiding heeft betaald. Als je na de opleiding ineens besluit er zomaar mee op te houden, dan moet je de studiekosten van 12.500 euro plus een boete van 25.000 euro betalen. En als je dan bij een concurrent gaat werken nog eens 12.500 euro plus 250 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Maar ondanks alle ellende heeft Ictopus dit jaar de prijs gewonnen voor het beste ICT traineeship 2009, voor de derde keer op rij zelfs.

Ictopus winnaar Beste ICT Traineeship 2009!
Voor het 3e jaar op rij hebben we deze felbegeerde titel binnengehaald! Afgelopen maand is door iedereen gestemd op Het Beste Traineeship per categorie. Ictopus stak er met kop en schouders boven uit en heeft de andere genomineerden op verre afstand gelaten. We willen dan ook iedereen bedanken voor jullie stem!

Uitreiking award
Op het Careerevent op donderdag 29 oktober in de Jaarbeurs te Utrecht mogen we deze award in ontvangt nemen op het hoofdpodium. Ook strijden we tijdens het Careerevent met de andere categoriewinnaars om de overall Award ‘Het Beste Traineeship 2009’ .

Vakjury
Voor het eerst beoordeelt een vakjury de categoriewinnaars aan de hand van een Elevator Pitch op het Careerevent. Naast de beoordeling door de vakjury, wordt tijdens de beurs ook een Publieksprijs toegekend aan het bedrijf met Het Beste Traineeship van alle categorieën.

Iedereen nogmaals bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Veren kriebelen lekker, steek er nog een paar in je reet. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Die award wordt toegekend na een simpele verkiezing via internet, dus Ictopus heeft haar eigen medewerkers gewoon opgeroepen massaal op hun eigen werkgever te stemmen. En dan trots lopen zijn terwijl ze nota bene het traineeship hebben moeten stilleggen. Moet je daar nu om lachen, huilen of boos worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Ik werk zelf niet bij ICTopus maar toen ik aan het afstuderen was (eind 2008) had ik ICTopus een e-mail gestuurd waarin ik wat meer wilde weten over de SAP trainee en of het mogelijk was om een keer te praten over de mogelijkheden voor mij na mijn afstuderen (moest nog +/- 2 maandjes). CV netjes erbij gedaan en verzonden.

Een paar dagen later kreeg ik een standaard e-mail dat ik minimaal HBO/WO afgestudeerd moest zijn om mij mee te mogen nemen in de sollicitatie procedure... :/ Achteraf gezien dus maar blij dat ze het zo 'ongelukkig' hebben afgehanded.

@ Koos Werkloos: Het siert imo jou noch ICTopus niet om hier zo op de borst kloppend over ICTopus te posten in een topic waarin wel duidelijk is dat ICTopus de laatste tijd alles behalve netjes heeft gehandeld. Vraag me eigenlijk ook af of ze bij de beoordeling van die traineeship ook de zaken die in dit topic zijn vermeld zijn meegenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Frenkpie op 08-10-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Frenkpie, zo lyrisch ben ik nou ook weer niet geweest over Ictopus. Eigenlijk was ik juist vrij cynisch. Dat ik begon met het verhaal dat een hele groep trainees tijdens de opleiding gedwongen weg moest is sowieso al niet echt positief. Wel heb ik een paar goede kanten van het traineeship willen noemen. Want Ictopus heeft een van de langstlopende traineeships (sinds 1996 of zo)... en dat is denk ik ook juist de reden dat het mis is gegaan: ze waren bij Ictopus gewoon overmoedig geworden door het succes van de afgelopen jaren en hebben zich zo verschrikkelijk verslikt.

De verkiezing tot het beste ICT-traineeship van 2009 was een ordinaire internetverkiezing en dus makkelijk te manipuleren. Welke deelwinnaar (er zijn verschillende categorieen) dan ervandoor gaat met de award voor het beste traineeship van 2009 wordt bepaald door een jury. En die zal vast wel vantevoren even gegoogled hebben naar de kandidaten en dit gevonden hebben...

[ Voor 7% gewijzigd door Koos Werkloos op 08-10-2009 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Hehe, je had het cynisme denk ik wat meer expliciet moeten maken. Bij mij kwam het in elk geval niet aan. Ik dacht daar is iemand weer aan het scoren voor een goede beloning aan het einde van het jaar.

Bij ICTopus moet ik nog steeds grinniken als ik terugkijk naar mijn gesprek met een van de trainees daar op een beurs. Op de simpele vraag waarom hij voor ICTopus had gekozen ipv een andere ICT-boer had hij geen antwoord en voor de rest kwam er qua inhoud ook weinig uit.

[ Voor 40% gewijzigd door PHiXioN op 08-10-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 18:08
Momenteel merk ik dat Ictopus nog steeds SAP traineeships aanbiedt. Is de situatie bij het bedrijf inmiddels verandert ( lees; betere arbeidsvoorwaarden en werk voor de consultants ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
-RoB- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:35:
Momenteel merk ik dat Ictopus nog steeds SAP traineeships aanbiedt. Is de situatie bij het bedrijf inmiddels verandert ( lees; betere arbeidsvoorwaarden en werk voor de consultants ) ?
Daar ben ik ook wel naar benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Ja, blijkbaar gaat Ictopus een nieuw traineeklasje beginnen, want op de Intranetsite van Ictopus is het volgende te lezen:
quote: Ictopus
Nieuw jaar en nieuwe klas SAP Trainees

Omdat we graag in het eerste kwartaal van 2010 weer een klas willen starten, is de werving voor nieuwe Ictopus Trainees weer in volle
>> Lees hier het volledige artikel
Helaas kan je dat artikel alleen lezen door in te loggen op het intranet, dus als hier ergens een Ictopusser zit, kan je dan misschien even het volledige bericht hier koppiepeesten?

Op www.baanvandezaak.nl deed Ictopus overigens al het hele afgelopen jaar alsof ze nog steeds aan het werven zijn, dus van die site moet je niet uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Nou, dat nieuwe traineeklasje dat in april gestart is, is net als de vorige ook geen succes, want inmiddels is Ictopus failliet:

http://www.wijlimburg.nl/thema/l1mbursgseeconomie/ictopus-groep-bv-falliet-80-mensen-op-straat/2451

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

sow.. beetje verrast maar andere kant ook niet.. vond de traineeship die ze aanboden echt zeer oninteressant ivm met vele andere detacheerders. Wel minder voor de arbeidsmarkt denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nieuws over het faillissement van Ictopus doet me toch wel wat als ex-trainee. Als lid van groep 40 heb ik nog met veel plezier 3 maanden lang eind 2006 de SAP-opleiding gevolgd. Destijds groeiden als het ware de bomen nog tot aan de hemel... Nou ja, voor Ictopus-begrippen dan.

Met 4 man in een Landal-park in de buurt van Bladel gezeten, w.o. een maffe, maar heel slimme Feyenoord-hoolie (ja, die bestaan echt!). Dagelijks zwemmen, voetballen, 's ochtends vroeg rond 6 nog even joggen met een gozer die zo voor Langnek uit de Efteling door had kunnen gaan.

Tussendoor nog door Ictopus georganiseerde feestjes rond Nieuwjaar en jubilea (x aantal jarig bestaan..). Met de hele groep nog op kosten van Ictopus uit eten in Eindhoven geweest en naar een diner + cabaret-voorstelling in Breda geweest.

Natuurlijk waren de verdiensten niet best te noemen en tijdens de opdrachtperiode stond je er verder alleen voor. Desondanks overheerst bij mij het positieve gevoel van een leuke 3 maanden waar ik uiteindelijk een vaste baan aan heb overgehouden. Op m'n werk zijn er nog drie andere (ex-)Ictopussers. Een daarvan is mijn directe collega die nu met het faillissement te maken heeft. Gelukkig heeft hij een contract aangeboden gekregen, dus komt ie alsnog op zijn pootjes terecht.

Uiteindelijk heeft de opleiding er wel aan toe bijgedragen dat je goed je weg weet te vinden in SAP. Ben zo onderhand echter wel toe aan een opfriscursus / vervolgcursus bij bijv. Cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Tsja, misschien is het een tijd lang gewoon te goed gegaan met Ictopus waardoor ze overmoedig zijn geworden wat hen uiteindelijk noodlottig werd.

In januari toen de crisis inmiddels echt op gang was komen, startte Ictopus groep 58 terwijl groep 57 nog in opleiding was en er nog trainees van eerdere groepen op de bank zaten. En ondertussen bleven er nog sollicitanten langskomen, want de volgende groep zou alweer in maart beginnen... Enkele docenten lieten toen al aan de trainees weten dit niet helemaal te snappen. Vergeet niet, externen vliegen er overal als eerste uit zodra het economisch iets minder gaat.

De groep die in maart zou starten ging dus niet door vanwege de crisis zoals in deze thread te lezen is. Een grote teleurstelling voor degenen die voor die groep waren geselecteerd (zeker als ze hun baan ervoor hadden opgezegd of er andere sollicitaties door lieten lopen). Ze zouden dan in mei beginnen in plaats van in maart wat uiteindelijk ook weer niet doorging.

En ondertussen kreeg groep 58 vlak voor het einde van de opleiding plotseling op een vrijdagmiddag te horen dat ze weg moesten. En korte tijd later vertrokken ook trainees van eerdere groepen omdat er voor hen geen opdracht in zicht was. Maar Ictopus wel lekker massaal op zichzelf stemmen voor de award van het beste ICT Traineeship 2009 en vervolgens nog trots lopen doen dat ze die gewonnen hebben. De award voor het beste ICT Traineeship van 2009, terwijl ze de enige traineegroep die dat jaar begon er vroegtijdig uit hebben geschopt. Te triest voor woorden gewoon, wat een stelletje capsoneslijers.

In april dit jaar zijn ze dus groep 59 gestart, want ja, het ging weer zo goed. Nu heeft Ictopus ook die weer naar huis moeten sturen. Wat zou ik graag willen weten hoe die trainees daar op hebben gereageerd. Wat zullen ze ervan vinden dat Ictopus hen onder mooie praatjes heeft binnengehaald, maar ze nu na zulke korte tijd weer op straat moet zetten en dat terwijl ze een jaar geleden de vorige groep ook al er voortijdig uit hebben geknikkerd (wat deze nieuwe trainees wel zullen weten) en nu naar buiten komt dat de accountant in het jaarverslag van 2008 nota bene nog zijn twijfels uitte over de continuiteit van Ictopus.

In elk geval, ze zijn bezig met een doorstart nu. Ik ben benieuwd wat dat nog gaat worden met die toko. En of ze ook dit jaar weer gaan proberen de award voor het beste traineeship van het jaar te winnen door op zichzelf te stemmen...

[ Voor 5% gewijzigd door Koos Werkloos op 15-05-2010 07:12 ]

Verwijderd

Ik (afgestudeerd BI'er) ben begin deze week benaderd door Ictopus voor een SAP traineeship.

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over hoe het bedrijf er nu voor staat ed? De verhalen hierboven stemmen me uiteraard niet positief.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
Mijn pa heeft toch zo'n 10 jaar met veel plezier voor Ictopus gewerkt, maar was net van baan gewisseld toen Ictopus failliet werd verklaard.

• Koos Werkloos
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 00:35:
Ik (afgestudeerd BI'er) ben begin deze week benaderd door Ictopus voor een SAP traineeship.

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over hoe het bedrijf er nu voor staat ed? De verhalen hierboven stemmen me uiteraard niet positief.
Als ze een faillissement weten te overleven, dan moet het wel een hartstikke goed bedrijf zijn! :)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Wij hebben hier op het werk ook wat ICTopus mensen in dienst gehad. Ze begonnen gratis, en werden elke 3 maanden duurder (omdat ze dan meer ervaring opgedaan hadden). Ik weet van een aantal van hen dat ze uiteindelijk na 2 jaar ook in dienst gekomen zijn bij ons.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag wilde ik met dit bericht even mijn ervaring over het bedrijf Ictopus delen.

Enkele weken geleden stuitte ik toevallig op een advertentie van het Ictopus traineeship en heb ik enthousiast gesolliciteerd (vooral best-traineeship & opleidingsmogelijkheden spraken me erg aan).

Brief gestuurd en kort hierna werd ik uitnodigd voor een assessment. Toen ik aankwam voor de assessment kwam ik aan in een gehuurde ruimte in Den Haag en was negatief verrast over de organisatie. Niemand wist waar je moest zijn en door de dame van de receptie werd mij gevraagd hier maar even te wachten. Daar vervolgens met wat andere sollicitanten een half uur gewacht wanneer er wat mensen van Ictopus ons kwamen ophalen. Vervolgens kregen we een kleine inleiding en moest iedereen een capaciteitentest maken (vrij goed te doen). Ook hier was alles weer echt erg knullig geregeld...computers deden het niet, mensen van Ictopus wisten niks over de test, alles liep uit etc....

Anyway, volgende dag gebeld met de mededeling dat ik de test gehaald had en uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Vlak voor dat ik dat gesprek inging werd ik door iemand geattendeerd op dit forum. Tot mijn grote schrik las ik hier alles over afkoopsommen, extreem laag opleidingssalaris en 18 maanden werk verplichting (ik was in de veronderstelling dat dit 9 maanden was). Over al deze punten was tijdens de inleiding helemaal niks gezegd!!! Ik was redelijk onsteld over al deze voorwaarden en heb dit tijdens mijn gesprek dan ook aangegeven. Hier wist de betreffende recruiter echter van toeten nog blazen ("afkoopsom? Euh, ja daar staat me wel iets van bij maar weet niet precies hoe het zit...."). Het "detail" waar zij niks van afwist was een € 25.000 afkoopsom! Redelijk belangrijk lijkt mij. Uiteindelijk heb ik besloten om nog door te gaan met de gesprekken omdat ik dacht dat er misschien nog wat te onderhandelen viel over de voorwaarden. Ik ben nu in afwachting van de uitslag maar al met al is mijn gevoel bij het bedrijf erg slecht en heb ik het gevoel dat veel mensen erin gesluisd worden.

Ik zal even een update sturen wanneer ik meer weet.

Groeten,

George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

In ieder geval dus heel goed de papieren doorlezen voordat je ergens een handtekening onder zet. Een bedrijf kan zich wel verbeteren, maar opletten is hier wel belangrijk...

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 12:34:
Hier wist de betreffende recruiter echter van toeten nog blazen ("afkoopsom? Euh, ja daar staat me wel iets van bij maar weet niet precies hoe het zit...."). Het "detail" waar zij niks van afwist was een € 25.000 afkoopsom! Redelijk belangrijk lijkt mij.
Het lijkt erop dat ze dus op basis van de oude formule hetzelfde kunstje opnieuw gaan proberen. Tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 12:34:
Anyway, volgende dag gebeld met de mededeling dat ik de test gehaald had en uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Vlak voor dat ik dat gesprek inging werd ik door iemand geattendeerd op dit forum. Tot mijn grote schrik las ik hier alles over afkoopsommen, extreem laag opleidingssalaris en 18 maanden werk verplichting (ik was in de veronderstelling dat dit 9 maanden was). Over al deze punten was tijdens de inleiding helemaal niks gezegd!!!
Een studiekostenregeling is vrij normaal voor een traineeship (en mijns inziens ook terecht), maar 12.500 euro terugbetalingsregeling + 25.000 euro boeteclausule is inderdaad wel enigszins bizar.
Ik was redelijk onsteld over al deze voorwaarden en heb dit tijdens mijn gesprek dan ook aangegeven. Hier wist de betreffende recruiter echter van toeten nog blazen ("afkoopsom? Euh, ja daar staat me wel iets van bij maar weet niet precies hoe het zit...."). Het "detail" waar zij niks van afwist was een € 25.000 afkoopsom! Redelijk belangrijk lijkt mij. Uiteindelijk heb ik besloten om nog door te gaan met de gesprekken omdat ik dacht dat er misschien nog wat te onderhandelen viel over de voorwaarden.
Reken daar maar niet op. Voorwaarden liggen over het algemeen redelijk vast en zeker in tijden van een ruime arbeidsmarkt zullen werkgevers niet snel toegeven ("voor jou tien anderen"). Wat hierin ook meespeelt is dat je met een hele groep trainees bent. Ictopus zal dan niet zo snel de voorwaarden voor jou veranderen, want dan zouden ze dat ook voor alle andere trainees in de groep moeten doen. Het zou immers moeilijk te verkopen zijn als de ene trainee in de groep wel een terugbetalingsregeling heeft van 12.500 euro en een boeteclausule van 25.000 euro, maar de andere trainee (die dus hetzelfde programma volgt en tegelijkertijd in dienst treedt) niet.

En als je er een slecht gevoel bij hebt... niet doen! Het gaat wel om je nieuwe werkgever (ook al zul je de werkzaamheden elders verrichten) en hoewel veel mensen er een goede carriere hebben opgebouwd of er gewoon een gezellige tijd hebben gehad, is het aan de hand wat je op dit forum leest wel duidelijk dat dit een zeer dubieuze club is, wat bovendien nog maar net is opgekrabbeld uit een faillissement en opereert in een zeer onzeker markt. Je bent extern en duur, maar nog onervaren. Stel er zijn geen opdrachten na je opleiding... wat dan? Ander werk zoeken kan dus niet want dan moet je 37.500 euro betalen en nog veel meer als je bij een concurrent aan de slag gaat. Je zult dan elke dag naar Ictopus moeten komen om je te vervelen, en ondertussen bouw je toch een soort van gat in je CV op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat weer lekker bij mijn oude werkgever

Weet iemand of het bedrijf nu helemaal failliet is of worden er nog mensen weggezet? ben benieuwd. Volgens mij is men alweer druk aan het recruiten en zijn onedrtussen ook al wat nieuwe mensen aangenomen.

Op 11-01-2011 is Ir-People Bv h.o.d.n. Ictopus Resources B.V. te Elsloo (Limburg) door de rechtbank in Maastricht failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr. D.E.A.F. Aertssen. De (hoofd)activiteit van Ir-People Bv is arbeidsbemiddeling, uitzendbureaus en personeelsbeheer.

*IR-PEOPLE BV (ict-sector, opgave bedrijf: 4 personeelsleden en niet 20 zoals in het Handelsregister staat), Business Park Stein 108, 6181 MA Elsloo. curator mr. D.E.A.F. Aertssen, Postbus 2138, 6201 CA Maastricht tel. 043-3521397.
Dit betreft een doorstartbedrijf uit het faillissement van Ictopus in Stein dat vorig jaar failliet ging. Overigens heette IR-People tot 3 januari nog Ictopus Resources. Eigenaar van IR-People is Ictopus Group met als management Cocamo bv van J. Derks uit Beek en Sibald bv van T. van Helsland uit Valkenburg.

Hierbij aanvullende informatie van Van Helsland in een mail aan WijLimburg.nl: 'IR-people is een dochter van Ictopus Group geweest waarin enkele medewerkers zaten die niet meer passen in de focus van de huidige organisatie. Ictopus Group staat positief in de markt en aan deze kant is er geen enkel gevaar voor de business.

Uw tekst en uw verwijzingen naar het oude faillissement van Ictopus B.V. wekt nu de indruk dat de huidige Ictopus organisatie wellicht continuïteitsproblemen heeft. Dit is niet correct!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:59
Hmm, wat een verhalen in dit topic. Ben zelf werkzoekende op dit moment na een HBO opleiding en ben zelf benaderd door Ictopus. Na dit topic (deel 2) doorgespit te hebben ga ik maar niet reageren op hun email. Louche zaken betreft traineeships, rare contracten, en het faillissement in 2010 zeggen voor mij al meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Een beetje wazig allemaal...

De Ictopus Groep is in mei 2010 failliet gegaan, maar heeft sindsdien een doorstart gemaakt. In januari van dit jaar is Ictopus Resources failliet gegaan, maar dat is een vroegere dochter van de Ictopus Groep en heeft dus verder niks meer met de Ictopus Groep te maken.

De Ictopus Groep werft nog wel nieuwe medewerkers zoals Kraziey zegt en wat ook bijvoorbeeld uit deze vacature blijkt. Maar de website van Ictopus is al ruim vijf maanden niet meer ge-updated en op LinkedIn zie je de ene na de andere Ictopusser vertrekken. En zo weet ik van een geval van iemand die een brief stuurde naar Ictopus (de Groep, dus niet die Resources-dochter), maar een brief terug kreeg van een advocatenkantoor met de mededeling dat Ictopus door een faillissement geen post kan ontvangen.

Wie dit allemaal nog begrijpt mag het zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
als ik o.a. berichten lees van koos werkloos is dit bedrijf behoorlijk "koos kansloos" te vage info, dikke schulden. als het al zo begint is dit en denk voor meerdere een no go, laat ze lekker failliet gaan als ze op deze manier door mensen 25k schuld te geven als je vertrekt aan hun geld moeten komen werken er niet bepaald juiste mensen in dit bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benaderd door ITrainee, het bedrijf van 2 mensen van voormalig ICTopus. Weet iemand iets van dit bedrijf en of dit wellicht wel goed geregeld is?

• Koos Werkloos
MarjaC, in dit topic vind je meer info over ITrainee. ITrainee leidt je pas op en neemt je pas in dienst als ze een opdracht voor je hebben gevonden. Je hebt met beide kerels een gesprek, doet een serie testjes en dan hoor je of ze in principe verder met je willen. Dan word je steeds door een van die twee gebeld over een mogelijk opdracht en krijg je een geanonimiseerde opdrachtomschrijving (tip: google op zinsdelen ervan en je weet zo welke organisatie het is) gemaild, mail je een motivatie terug en hoor je een week later dat de klant toch liever een meer ervaren iemand heeft, of dat er geen budget meer is (of een andere reden waarom het feest niet doorgaat) en zo gaat dat door tot ze iets voor je gevonden hebben of tot ze niks meer van zich laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Na een tijd niks meer van dit bedrijf gehoord te hebben, lijken ze de draad weer te hebben opgepak met het SAP Traineeship:

http://www.ictopus.nl/saptrainees

Is hier op Tweakers iemand die onlangs nog als SAP-consultant bij Ictopus is begonnen of er heeft gesolliciteerd? Ik ben benieuwd naar de ervaringen!
Pagina: 1