Toon posts:

Zoek jullie hulp bij het kiezen tussen twee game systemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.299 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Ik ben toe aan een nieuwe PC en dus ben ik wat verschillende systemen aan het samenstellen. Ik heb niet het budget voor een superbruut systeem maar ik hou wel van gamen dus daar is het systeem wel voor bedoeld. Ik game altijd op een resolutie van 1440x900. Ik zit nu te twijfelen tussen de volgende twee systemen:

Intel systeem

Antec NSK4480B (ATX, 380W, Zwart)
Asus GeForce 8800GT (512Mb, PCI-E, HTDP) EN8800GT⁄G⁄HTDP⁄512MB
Asus P5K SE, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II)
Corsair 2GB DDR2 (2x1024MB) PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X2048-6400C5DHX)
Intel Core 2 Duo E8400 (S775, 2x3GHz, 6MB, 1333MHz FSB, Boxed)
WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200AAKS)
Zalman ZM-F1 Fan 80mm ⁄ Silent Fan (2x)

Totale kosten (Cool-Prices): € 726,05

AMD systeem

Antec NSK4480B (ATX, 380W, Zwart)
Asus GeForce 8800GT (512Mb, PCI-E, HTDP) EN8800GT⁄G⁄HTDP⁄512MB
Corsair 2GB DDR2 (2x1024MB) PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X2048-6400C5DHX)
AMD Athlon 64 X2 5600+ (AM2, 2x2.8GHz, 2MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
Asus M2N, nForce 430 MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200AAKS)
Zalman ZM-F1 Fan 80mm ⁄ Silent Fan (2x)

Totale kosten: € 619,05

Ik heb vernomen dat er binnenkort een X2 5600+ uitkomt die een stuk minder warm word, als die uitkomt dan zou ik die CPU nemen in plaats van de bovenstaande.

De hamvraag is: is het Intel systeem zodanig sneller dat het die 110 euro extra rechtvaardigd, of zouden jullie met een gerust hart voor het AMD systeem gaan?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-01 17:40

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit topic is niet echt de bedoeling meer. Dit had je zelf kunnen weten.
Het AMD systeem is iets trager, maar nog steeds zeer netjes. Ik zou voor het AMD systeem kiezen als het budget er echt niet is...

De intel is wel een redelijk stukje sneller en bij enkele games geeft dat wel een voordeel, maar lang niet bij alle. Ik zou als ik jou was kiezen voor 4 GB geheugen. Op dit moment kost geheugen echt niets meer en een beetje extra is altijd lekker.

Verwijderd

Topicstarter
scuse me... verwijder dit topic maar dan

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44
Zoek het even op in benchmarks?

Vette shit!

Verwijderd

Intel systeem is sneller en heeft meer overclock potentie. Verder zou ik dat niet op een asus p5k zetten maar op een gigabyte p35-ds3. Die is namelijk in idle 20 watt zuiniger, betere onboardgeluidskaart.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 11:09 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49
Je moet ook in de toekomst gaan kijken.

Eigenlijk heb ik een vergelijkbaar systeem als je 2e systeem. De zuinigere 5600+ komt pas over een tijdje en heet: AMD Athlon X2 4850 als ik het goed heb. Maar dat duurt nog minimaal 3 maanden volgens mij.

Opzich zou ik dan dat moederbord vervangen voor een Gigabyte GA-MA770-DS3 oid. Dan heb je een AM2+ socket. En dan pak ik mn toekomstplaatje er weer bij: Dan zou je theoretisch zelfs in de toekomst een AMD Phenom X8 (ja, octa-core) op je moederbord kunnen prikken zonder dat je een nieu mobo+geheugen nodig hebt.

Met die laatste insteek heb ik mijn eigen systeem genomen. Ik kan prima gamen, de GFX is toch het onderdeel dat je systeem zal tegenhouden in de meeste games. Waar Intel echter niet veel upgrademogelijkheden geeft, geeft AMD in mijn ogen ongekende opties om goedkoop in de toekomst up te graden zonder dat je nu veel perfromance in hoeft te leveren. Op beide zou je prima kunnen gamen.

Wat ik zou doen:
AMD Athlon X2 5600 of 6000+ (ik heb berichten gehoort in het AMD topic dat die laatste gaat kelderen in prijs, en niet zo'n beetje ook! Prijzen van <100 euro zijn gemeld!)

2x 2GB DDR2, kost geen drol en het houdt 2 sloten open om later naar 8GB te kunnen

Gigabyte GA-MA770-DS 3 AM2+ moederbord

En zelf zou ik die NVIDIA vervangen door een ATI Radeon HD 3870. Puur om een compleet AMD platform te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt voor je uitgebreide reactie, het toekomstplaatje-argument had ik nog niet goed bekeken :) Daar heb je zeker een punt.

Verwijderd

4gb voor een budget systeem is overbodig, zelfs al zou je Vista gaan draaien heb je nog steeds genoeg voor games... 4gb is overkill at the moment, alleen noodzakelijk als je veel met vmware werkt bijvoorbeeld.

Ik zou je geld ergens anders voor uit geven dan 4gb geheugen...

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:49
Bovendien..... 4 GB geheugen is nutteloos als je 32 bits Vista/XP draait toch? Die gaat maar iets verder dan 3 GB. Meer herkent ie niet

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Verwijderd

Topicstarter
En wat als ik de 64 bit versie van Windows XP ga gebruiken? Dan zou 4GB wel benut kunnen worden toch?

Verwijderd

Toekomstzwoekomst, serieus. Je koop dan gewoon een kompleet nieuw binnen werk(nieuw moederbord met nieuwe technieken, DDR3, nieuwe proc met nieuwe technieken die niet gedwongen word langzamer te lopen of welke mischien helemaal niet gaat werken op je mobo. Op sommige mobo's werken de 125w versie 6000+ en 6400+ niet eens. Dus compatibiliteit in de toekomst is ook maar afwachten), wat veel sneller zal zijn dan jouw upgrade. Ik zou gewoon nu het snelste voor je geld kopen en dus intel nemen.
http://www23.tomshardware...921&model2=1096&chart=416

64bit XP kan ook, 32bit kan ook gewoon, je mist dan een deel geheugen, maar dat lijkt me niet zon probleem. 3,2~3,5GB. Ligt een beetje aan de rest van je systeem.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 11:49 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sandrioni schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:07:
Bovendien..... 4 GB geheugen is nutteloos als je 32 bits Vista/XP draait toch? Die gaat maar iets verder dan 3 GB. Meer herkent ie niet
Waarom is 4GB nutteloos als deze maar 3,3GB ziet? Je hebt toch nog steeds 3,3GB die je kan gebruiken? En al het geheugen is dan wel in Dual Channel. Dus waarom nutteloos?

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:29
Windows XP 32 bit kan wel 4 GB RAM gebruiken mits je voor Intel gaat (zoek maar op PAE). Dat terzijde: is 380W niet aan de lage kant en mis je geen DVD writer?

Verwijderd

PAE is niet actief in de 32bit versie van windows xp en vsita. Dus zou je een server versie moeten draaien.

Wikipedia: Physical Address Extension

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:29
In het officiële artikel van MS wordt wel Windows XP genoemd: http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx

Verwijderd

Windows XP (all versions)*

*Total physical address space is limited to 4 GB on these versions of Windows.
Dus nog steeds, alles gaat bij die addres space op. Daarom verschilt het per systeem hoeveel GB je over hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 20:09 ]

Verwijderd

Erg leerzaam topic dit, al is het eigenlijk tegen de regels, er staat veel leerzame informatie.

Hoeveel ziet de 64 bits versie van Windows Vista, 8 GB? Of is de 8 GB mogelijkheid van Vista allemaal toekomstwerk?

De post van Genetx vind ik een post om over na te denken, die zou ik zeker niet voorbij laten gaan.

Verwijderd

Bij 64bit is afhankelijk van hoeveel je moederbord ondersteund. 64bit ziet theoretisch 2 tot de macht 64 adressen. Reken maar naar hoeveel dat is(17,179,869,184 gibibytes). Verder kan je al deze informatie gewoon vinden, dus zo nuttig is dit topic eigenlijk niet.

Verder verouderen dingen zo snel in computerland dat ik upgrade altijd maar grotendeels links laat liggen tenzij je binnen een half jaar tot een jaar upgrade. Een binnen werk upgrade is niet zo heel erg duur en je voor komt incompatibiliteit, snelheids verlies en het voordeel van nieuwe technieken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 20:25 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49
Bepaalde versies van Vista hebben een limiet tot 8GB of 16GB oid, de rest tot 128GB. Dat is een limiet in Vista. 64-bits systemen zouden tot Terabytes kunnen adresseren (volgens mij 16TB).

32-bits systemen gaan maar tot 4GB, echter moeten er ook nog adressen voor andere zaken zoals netwerk controllers ed worden gereserveerd. Dat is de reden waarom een 32-bit systeem niet verder gaat als een GB of ~3,5.

Eigenlijk kan je het vergelijken met een adres. Stel dat die uit 4 cijfers mag bestaan, dan kun je dus maximaal 9999 huizen "adresseren". Verdubbel je echter het aantal beschikbare tekens (net als de verdubbeling van 32->64-bits) dan kom je dus op maximaal 99999999 adressen.

Zoals Reinman al zei: Je weet nooit zeker of je makkelijk kan upgraden. Maar met een AM2+ bord is de kans zeer groot dat het kan. Met een beetje geluk haal je dus over 2 jaar een nieuwe CPU voor een euro of 150-200 en een nieuwe videokaart en voor ~400 euro kun je nog weer 3 jaar verder. Opzich zul je altijd wel door kunnen gaan tot een razendsnelle Quadcore.

Intel zou dan wel wat sneller zijn (zelfde situatie als nu zul je wel krijgen, maar dan: Nieuwe CPU, Nieuw geheugen, Nieuwe videokaart en een nieuw mobo: 200+100+200+100, you do the math ;)

Het systeem zal met een AM2+ bord iets duurder worden, en mocht je voor 4GB gaan dan zal je nog wat meer kwijt zijn. Maar het verschil blijft toch snel 100-50 euro in het voordeel van AMD. Dan de vraag: Heb je het snelste nodig? Ik heb noet echt het gevoel dat mijn 5600+ nou echt een ramp is ofzo. Tuurlijk, een E8400 is veel sneller, maar heb je het ook nodig? Ik denk toch dat de videokaart je tegen gaat houden en je imho geen verschil gaat zien.

Aan jou de keuze, AMD + upgrade is wel een beetje een gok. Maar opzich is het in mijn ogen een gratis kans want op prijs/kwaliteit op dit moment ontlopen ze niks.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 20-02-2008 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor jullie reacties allemaal. Hoewel het kennelijk tegen de regels is waardeer ik het dat jullie toch op mijn vragen zijn ingegaan.

Mochten jullie het nog trekken, dan heb ik er nog eentje: er werd hierboven gevraagd of een voeding van 380 W genoeg is. Ik nam aan van wel op aanraden van een vriend van me, maar denken jullie dat deze niet voldoende is?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 23:08:
Hartstikke bedankt voor jullie reacties allemaal. Hoewel het kennelijk tegen de regels is waardeer ik het dat jullie toch op mijn vragen zijn ingegaan.

Mochten jullie het nog trekken, dan heb ik er nog eentje: er werd hierboven gevraagd of een voeding van 380 W genoeg is. Ik nam aan van wel op aanraden van een vriend van me, maar denken jullie dat deze niet voldoende is?
Daar is een topic over nl. Welke voeding heb ik nodig? Deel 19

Denk dat je al (onterecht) voldoende bent geholpen dus wat eigen inzet is nu wel gewenst.

ARME AOW’er

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30

Thandor

SilverStreak

Zie CSL Beleid :o. Het openen van dit soort topics is echt niet de bedoeling op GoT :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.