Mijn ervaring met Peak-IT?
Ik ben op mn 22ste als systeembeheerder aangenomen bij een bekend makelaarsbedrijf in noord nederland.
(Mn startsalaris was 1600 euro bruto. Niet slecht voor iemand met MBO niveau 3)
Dat was dus alles op gebied van het netwerk, accounts, bekabeling, maar daarbij ook field service (hardware reparaties ed.) Ik kwam daar terecht direct na mn studie en klom na een half jaar 100 euro bruto omhoog in mn salaris. Na een jaar hield door de economische ellende mn werk daar op en werd uitgenodigd voor een gesprek bij peak.
Het leek allemaal goed en aardig en ik kreeg de kans om mezelf flink omhoog te werken.
Na het 2de gesprek toch maar akkoord gegaan met 1500 euro startsalaris
Maar goed, ik kon dan in een peak huisje terecht. Maar toch, veel afspraken blijken niet nagekomen.
Na een half jaar vast contract?? Nee hoor, omdat je in een Peak huis woont krijg je dat niet.
Heeft iets te maken met een technisch verhaal dat als je ontslagen word, huur voor het huis... Blabla, niet duidelijk. Je betaald tenslotte zelf niks, maar dat word wel zo voorgelegd als je het over je ietwat krappe salaris hebt. "Je krijgt tenslotte huisvesting"
Oja, je krijgt ook niet als blijk van je goede werkresultaten een salaris verhoging, dat is taboe(mijn ervaring)
"Haal je certificaten" hoor je doodleuk.
Ik heb zelf een erg druk leven waardoor ik weinig tijd heb om te studeren, maar heb na een tijd mijn MCDST weten te halen, wat inderdaad resulteerde in een BRUTO salaris verhoging van 50 euro.
Doorgroeien met je certificaten, bijvoorbeeld als je overgeplaatst word als je project afloopt, betekend niet dat je er op vooruitgaat!
Voorbeeld> Collega, volwaardig MCSE'er word op een project gezet waar hij alleen pakbonnen mag printen?

Das niet echt evenredig...
Het betekend alleen dat peak je bij grotere opdrachtgevers zou KUNNEN plaatsen. Maar dat moet wel goed in de portemonnee van peak passen, vandaar dat deze bovenstaande collega niet op zijn voorheen bestemde project geplaatst werd (welke duurder was, 100% zeker) maar zoals genoemd, alleen pakbonnen mag printen bij een post-bezorg dienst.
Daarbij heb ik in vergelijking met anderen geen trainingsperiode gehad voor ik op een project gezet werd.
Dag 1 in dienst, direct aan het werk.
EN!!! De administratie is 1 grote CHAOS!
Na circa 4 maanden en stuk of 30 mails en telefoontjes te hebben gepleegd was het nog niet duidelijk dat ik nog geld tegoed had van overuren. Uiteindelijk dus gewoon 4 maanden op MIJN geld moeten wachten omdat de administratie niet goed de zaken op orde heeft. Als voorbeeld!
En het word steeds maar beloofd, jaaa volgende maand staat het op je rekening! Ik wacht nu nog steeds....
Goed, alles is meegenomen, je weet het van tevoren. Maar zoals menig persoon zegt, het is een opstap waardoor je makkelijker in de grotere bedrijven terecht komt.
Zo heb ik nu het blijde vooruitzicht om overgenomen te worden door mn huidige projectgever, met zeeer veel, vooral financiele en carriere gerichte voordelen.
Ik ga er netto zeker 800 euro op vooruit, krijg daar bovenop kilometers vergoed en kan 1 dag in de week thuis studeren, zonder salaris in te hoeven leveren. En zonder studieschuld.
Dat noem ik professioneel. Tenslotte motiveert een werkgever zijn werknemers als hij ze goed behandeld....
Mijn mening over peak? Heb je tijd om flink te studeren en ben je erg flexibel wat je werk aan gaat, dan is het een idee. Je kunt op deze manier mooi binnenrollen bij een flink bedrijf.
Alleen hou er rekening mee dat je niet te snel afscheid neemt van Peak, want je bouwt wel een studieschuld op! Of hou een extra spaarcentje achter de hand, of overleg het met je toekomstige werkgever.
Verder? Ik heb er een ervaring bij, en heb nu wel mijn goeie baan te danken.
Anders nog iets? T zijn uitmelkers, en misbruikers van goede werknemers.
M.A.W. Fokkers....