Grappig hoe minpuntjes binnen een SE product kan optreden als er feitelijk gesproken wordt over een ander "platform" (in dit geval Symbian).
Ik heb me hele leven Symbian gebruikt van Nokia, en wat mij juist opviel bij UIQ (Dus me allereerste SE, maar wel op Symbian) was:
vergeleken met S60 is de media player bijna een godsgeschenk en de kwaliteit ook
- de megeleverde oordoppen, kwaliteit is prima maar ze passen niet lekker. Ook zit er geen 3,5 plugje op. Gelukkig had ik mijn oude w850 dopjes nog, met plug, nog steeds de beste doppen die er zijn.
Die zijn niet echt goed die doppen, en bij een nokia krijg je vaak een MONO... ik heb zelf inderdaad die bij de w850 geleverd worden apart besteld, echt super geluid.
- equalizer is weer eens niet naar eigen wens aan te passen, je zit weer vast aan de afschuwelijke presets van SE, erg jammer.
Op S60 kan je ook een paar presets kiezen, maar op UIQ heb je bijv. aparte extra 'optimized' settings zoals bassbooster, klinkt echt goed. En als je de equalizer instelt geld het meteen voor alles, en niet alleen je mediaplayer zoals op s60. Dus er is voor een symbian telefoon een duidelijke verbetering.
- sommige functies zitten erg diep in het menu verstopt waardoor je steeds weer even moet zoeken en soms erg vaak heen en weer moet. Had graag gezien dat je favorieten onder de cijfertoetsen kon zetten maar voor zover ik weet kan je daar alleen contacten kwijt.
Dit is identiek aan S60. Maar je hebt het nu ook over een smartphone, dit is nu eenmaal iets "uitgebreider" wat vaak betekend meerdere mapjes/keuzes etc..
Maar UIQ heeft alle basis functies bijna hetzelfde als S60 van nokia, dus ik vond mijn weg direct op de G900.
- interface net iets te klein voor mijn dikke vingers, ik tik er regelmatig naast, maargoed daar hebben ze een stylus voor uitgevonden.
De interface is zowel met de toetsen als met je vinger/stylus te besturen.
En de meeste dingen (zoals het balkje boven in) is totaal niet met je vinger te besturen.. maar idd er is een stylus. En S60 heeft helemaal geen touchscreen nog

- Hij wordt soms non-responsive als hij druk bezig is zonder dat hij dit aangeeft met een zandlopertje of tijdbalkje, dan weet je niet of je wel goed hebt gedrukt.
vergeleken met de S60 van nokia is UIQ (ondanks de langzamere CPU in een SE device) veel meer responsive.. dus ik ervaarde het weer als pluspunt.. voor een symbian device.
Dus zoals je ziet zijn sommige minpunten relatief aan je verwachtingspatroon. Mijn telefoon OS is echt Symbian, en UIQ is nu duidelijk beter dan Nokia's S60. Nu maar hopen dat er ook net zoveel software beschikbaar komt die speciaal voor UIQ is. Want dat zou deze telefoon echt een van de beste maken die ik tot nu toe heb gehad.