Voor de mensen die het er nog steeds moeilijk mee hebben, heb ik de volgende vraag: als het vliegtuig de wielen nodig heeft om vooruit te komen, hoe kan het dan nog steeds blijven versnellen zodra het is losgekomen van de startbaan/lopende band? Welke kracht is er dan ineens die daar voor zorgt, die er op de lopende band schijnbaar niet was?
Ik vlieg 3 a 4x per jaar dus ik heb me deze vraag ook eigen gemaakt.
De wielen zijn speciale banden die een zeer hard contact (landen +-215 km/h wiel 0 km/h) aankunnen bij een landing. Je hoort ze ook even gieren door het snelheidsverschil.
Ik zal het proberen uit te leggen en ik hoop dat ik gelijk heb want dit is uit ervaring.
Eerst gaan de schuiftunnels weg en wordt het vliegtuig door een truck achteruit gereden tot in een 90 graden positie. Dan gaat het taxiën en daarvoor wordt gebruikt gemaakt van stuwkracht uit de motoren. Op de stijgbaan draait het weer 90 graden en staat het stil, klaar voor de take-off.
Zodra de piloot zijn routebrief goedkeurd gaan alle schuiven helemaal naar achteren in de cocpit en stuwt het vliegtuig met volle kracht vooruit.
Omdat de draagkracht bij lage snelheden nihil is rijd het tot +- 180-250 km/h door op wielen. Dan neemt de draagkracht de overhand en word het apparaat gelift en komen de wielen los.
Nu het antwoord van dezelfde vraag: waait het boven met 1000 km/h langs je raampje?
Nee, de druk is boven op 30.000 voet ongeveer 200 Hg in plaatsv van 1030 Hg hier op dit moment. Dat betekend dat een vliegtuig een windweerstand heeft van (schat ik) 200 km/h, dus als een raampje klapt wordt je er niet uitgezogen zoals in films. Een steward heeft me dit misterie helpen op te lossen, hollywood hé
Dus de stuwkracht is gelijk. Als een vliegtuig op 300 voet 1000 km/h zou vliegen zouden de flaps af kunnen breken!
Doe het raam niet open want de lucht is ijl en erg koud. Als je het overleeft zal het geen pretje zijn en alleen al de herrie van de motoren.
Dus antwoord: Er is een constante!
2e antwoord: De banden hebben géén eigen aandrijving ivm gewicht/use

Zodra het toestel gelift wordt blijven de motoren op eengelijke kracht voorstuwen anders krijg je een 'stall' en valt het naar beneden. We praten over erg krachtige motoren en om een kleine indicatie te geven.
Ik vlieg altijd naar Athene (zowel 1 zakenrelatie als een vriendin, ja, mijn vriendin). Voor deze vlucht is 27.000 liter (corr) Kerosine nodig (per enkeltje) en dat zijn ongeveer 800 autotanks vol. Het is 2269 km, dus dat is schamper 3 kilometer per autotank en de take-off kost 1.200 liter tot 8.000 voet

. (Lijnvlucht, Boeing 747). Kost je 700 euro.
Nog nooit gevlogen? Doen, de take-off is best leuk

Trekt sneller op als jouw scooter
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 16-02-2008 07:57
]