Toon posts:

Multiple TEC setup voor een Q6600

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Ga je 4 pelts elke keer aan zetten zodat je cpu net die paar honder mhz meer is in dagelijk gebruik? Zal wel een lekkere stroomrekening opleveren. :P

Ik heb trouwens nog een vraag over je berekening van het wattage aan het begin. Ik heb zelf een X3210 quadcore. Deze heeft een multiplier van 8 ipv 9. Niet zoveel verschil dus met een Q6600. Voor zover ik weet zijn het ook gewoon dezelfde chips. Nou is het leuke dat die berekening niet echt sluitend is.

Stel dat ik mijn X3210 zou overklokken naar 4250MHz op hetzelfde voltage dan kom ik uit op 333watt. Voor een zelfde chip op hetzelfde voltage lijkt me dat best een verschil. Heb jij misschien een uitleg waarom dat verschilt van elkaar? Want naar mijn idee is die berekening een beetje vaag. Maar het zou best kunnen dat ik iets over het hoofd zie. Misschien dat je mij dat kan uitleggen.\

Ik had het al gepost maar ik vind die blokjes echt mooi :9~

[ Voor 3% gewijzigd door R-O-Y op 04-03-2008 15:41 ]

Youtube Download ubersnel.nl

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:02:
Dit is voor een 24/7 setup... heb geen zin om op het eind van het jaar een ontzettend hoge waterrekening te krijgen....

Ik denk dat ik het wel ga redden met die pomp...
Mooi gedaan!
Blokjes zien er perfect uit.

Echter pelts en 24/7 is dodelijk voor je stroomrekening

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

El Snorro schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:50:
[...]

Mooi gedaan!
Blokjes zien er perfect uit.

Echter pelts en 24/7 is dodelijk voor je stroomrekening
Mischien leuk om eens uit te rekenen, wat nu duurder is, 24/7 kraanwater door je watercooling tegenover 24/7 een pelt setup.

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoef ik niet eens uit te rekenen om jou te kunnen vertellen dat stroom goedkoper is als water...

Maar ik zal het toch even doen:
Stroom kost 0.10/Kwh, water ongeveer een euro per m3 (1000 liter dus).
De voeding zal ongeveer 600watt uit het stopcontact trekken, wat neerkomt op 0.06 euro/uur.

Water stroomt (en dit doe ik eventjes uit mn hoofd) volgens mij met 10/12 liter/minuut (600/720ltr/uur) onder een druk van ik schat 1 bar.
Water laten stromen kost dus, idealistisch ervanuit gaande dat de 600 liter gehaald wordt, 0.60 euro/uur.

Dit zijn natuurlijk erg simpele berekeningen, maar je zult wel zien dat water duurder is als stroom. Voor 0.06 euro heb je immers maar 60 liter water.....

@ Roy : Die berekening blijkt erg achterhaald te zijn ( is ooit eens gemaakt voor een single core en schijnt niet meer op te gaan met de huidige multicore's en 60Nm chips...)

Edit:

Om dus even een antwoord te geven op de vraag van ragingbull:
Water 24/7 --> (24*0.60=) 14.4 euro
600Watt 24/7 --> (24*0.06=) 1.44 euro

De computer staat zelden 24/7 aan, op zondag meestal wel, en dan pak ik voor de 1.44 gewoon een satérolletje minder :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 17:05 ]

Verwijderd

Ik denk dat je ontwerp zelfs toelaat om het centrale blok icm de 4 waterblokjes, te gebruiken zonder pelts ertussen. Dan heb je gewone waterkoeling. Dit voor het dagelijks gebruik.
Voor die-hard overklokken kan je dan de pelts ertussen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... dat is een interessant ideetje dat je daar oppert disco stu...

Maar dan zal ik het anders zeggen..... zou het mogelijk zijn om de pelts ertussen te laten en via de pelts de koperen blok te koelen als je bios A opstart (bios op default) en als je gaat benchen bios B opstarten en de voeding van de pelts aanzetten???

Stof tot nadenken....

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:36

BTS

Ik denk niet dat je de pelts er tussen kan laten zitten.
Want je hebt een bepaalde temp die het centrale blok afgeeft en die wordt dus eerst afgegeven aan de pelts, die niks doen, en dan aan je cpu blokjes, en hoe dit geleidt weet ik niet.

Edit: Als er uberhaupt ook maar iets van warmte door de pelts heen gaan en de blokjes bereikt (dat bijvoorbeeld alle hitte zich in de pelts ophoopt?)

Maar ik weet niet hoe pelts erop reageren als ze uitstaan en ze krijgen een (hoge) temp door zich heen.
(ben btw een leek hiermee maar met waterkoeling dan weer een klein beetje niet)

[ Voor 15% gewijzigd door BTS op 04-03-2008 20:52 ]

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat ik gewoon altijd de pelts aanzet... het zijn de kosten niet....

Verwijderd

als de pelts uitstaan en er gaat warmte doorheen zullen ze zelf stroom gaan opwekken (seebeck effect)

als je de pelts niet zou aanzetten kan je het besten 1 van die waterblokken direct op de cpu monteren, denk dat dat nog best goede temp zou geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was niet echt van plan om koelingsblokken te blijven switchen, de hele "unit" gaat er gewoon op, en blijft erop...

Toch bedankt voor de ideeën..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 13:20 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Wat een blokken zeg :9~
kan jij een tube voor me draaien? :9

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• BTS

BTS

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:43:

Dank jullie voor de positieve reacties, geeft me weer wat extra kracht want er gaat echt ongelofelijk veel tijd in zitten. Maar ja, ik heb de kennis en de middelen (Ben 5-assig CNC frezer + CadCam programmeur) en wil graag iets maken wat de rest onmogelijk acht / de middelen niet voor heeft.
Denk het wel Extera :>

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik inderdaad....maar vergis je niet in de kosten van het koper...

Of je moet ergens een leuk reststukje op de kop kunnen tikken....

Edit:

Nog eventjes ontopic:

De basisblok is ook klaar, net eventjes de 4 waterblokken + de basisblok gewogen..
1920gr schoon aan de haak :o

En dan komen er nog 4 deksels bij, spanplaat en 4 peltiers, en dat allemaal aan de arme
Maximus Formula :*)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 16:37 ]

• BTS

BTS

En komt dit allemaal aan de muur te hangen of leg je het plat neer?
Ik zou de voorkeur aan plat want dan heb je de minste kast op buiging van je moederbord.

En bevestiging word gewoon een boutje en een moertje? (Niet de standaard intel bevesting iig. |:( :P )

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je hierboven ergens kunt zien in een schets maak ik een bodemplaat van 100x100 met m4 draad erin en een speciale spanplaat voor de "cpu zijde".

Verder komt mijn moederbord gewoon aan de muur te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/733/wallmountwa5.th.jpg

De radiator en de rest van het spul wordt ook wallmount...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat behang wil ik ook :+

Leuk project blijf ik volgen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 05-03-2008 18:37 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Misschien moet je hem aan een touwtje hangen?

\\
.\\
..\\
...\\
....\\
___\\_
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||

Dat idee, maar het ziet er wel vreselijk mooit uit O+

Verwijderd

Topicstarter
@ The Mask :

Leuk hè, dat behang :D

@VVVJeroen :

Is inderdaad een optie maar ik denk niet dat het nodig zal zijn. Een Scynte Ninja Copper weegt ook dik een kilo dus met de spanplaten die ik maak verwacht ik geen problemen...

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

God wat zijn die blokken goed gelukt. Ik ben op zoek naar dat topic op XS/OC/GoT? waarin iemand echt een enorm sterke pelt direct op zijn C2D of C2Q core plaatste (zonder IHS dus)... daarmee liet hij zien dat TEC qua Wattage bijna net zo goed was als duurdere Phase-Change oplossing, maar wel veel kleiner. Ik kan het alleen niet meer vinden grmbl. Maar hij had een enorm verschil met en zonder IHS ... dat was ff het punt wat ik wilde maken :> .

Misschien lees ik eroverheen, maar laat je de IHS wel zitten? Ik denk dat er misschien teveel gewicht aan 'hangt' of 'drukt' waardoor het niet wijs is. Maar misschien door een soort van spanningsmechanisme dat je de druk goed evenredig en strak kunt verdelen (al zal dat wel erg moeilijk zijn met zo'n wand opstelling).

[ Voor 37% gewijzigd door Cassius op 06-03-2008 14:49 ]

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht juist dat het met zo'n gewicht juist verstandig was om de IHS te laten zitten, omdat deze niet alleen de warmte verdeelt maar ook de processor opzich beschermt tegen te grote druk van het klemmen :?

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Vandaar ook mij comentaar 'dat er teveel gewicht aan hangt' he :) .

Maar stel je mobo ligt op je bureau, matje, vloer, whatever niet geleidt. Dan kan ik me voorstellen je een soort constructie maakt waarmee je zelfs zonder IHS voor hele stabiele (en oppervlakte constante) druk kan zorgen. Zelfde principe als een persbank bijvoorbeeld met zo'n hendel ;) . Of een systeem dat je met schroefdraad naar beneden draait --> Stel dat dit je socket is met 'schroef'gaten (de intel gaten om die prutskoeler in te duwen):

0 _____ 0
...|.......|
0 |____| 0

Dat je in de koperenblok met 4 tec's erop, dus vier gaten voorboort die vervolgens op je moederboard gemonteerd kan worden. Door het zeer voorzichtig en gelijktijdig aandraaien van de bout/moer combinatie kan je voorzichtig een stabiele druk creëren. Heb de mod ook wel eens bij Scythe koelers gezien btw, screw-mod geloof ik noemde ze dat - misschien kan je daar inspiratie uit halen.

[ Voor 21% gewijzigd door Cassius op 06-03-2008 15:45 ]

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat heb ik toch ook???

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/8642/koelingsblokcompleetey9.jpg

Ik heb alleen geen gaten in de koperen blok gemaakt maar ik fabriceer een spanplaat waarmee ik vervolgens zeer voorzichtig een stabiele druk ga creëren...

Edit:

Misschien is het zo duidelijker....

Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/5477/completemontageqt8.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 17:00 ]

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Sorry ik keek alleen naar Verwijderd in "Multiple TEC setup voor een Q6600" deze plaat. Daarin zag ik die bovenste spanplaat dus niet staan. Ik zie inderdaad naast de 8 gaten voor de bedrading nog 4 hoekgaten voor de drukbouten.

Met die opstelling zou ik persoonlijk zeker aanraden om het moederbord plat neer te leggen, anders creëer je voor jezelf al een extra stukje moeilijkheid omdat de zwaartekracht vrij stevig krom gaat trekken aan die 2 kilo koper en onderdelen. Of je houdt van een uitdaging haha ;) !

De meeste mensen deugen!

• VVVJeroen
  • Niet online
Ik moest direct aan dit project denken toen ik Voeding met vermogen van 2kW onder de loep genomen las, maar ik denk dat 700 euro ( :9 )een beetje buiten het het budget zal vallen >:) . (maar het zou toch geinig zijn :D )

Verwijderd

Topicstarter
Tja, vermogen kost geld, de voeding die ik heb kost nieuw ruim het dubbele....

Mijn voeding kan 97 ampere leveren bij 24V, dat is toch ook dik 2300 watt uitgang..

Maar ja, als ik hem vol belast trekt hij ook dik 3kW uit mn stopcontact :D

BTW:

Alle produkten heb ik gisteren afgemaakt, vandaag begint het solderen/monteren/testen...
Pic's komen vanmiddag wel online..

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

Woot, * dalus kan niet wachten

High Powered Madness

• BTS

BTS

Ik kijk er ook naar uit om te zien hoe nou gaat werken, en natuurlijk nog belangrijker hoe goed het koelt.

Hoop voor je dat hij niet constant 3kW nodig heeft.

p.s Het is al middag waar blijven de foto's :9

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Haha, de foto's wordt iets later op de dag...

Ben nou druk bezig met het verlijmen van het koper (solderen is plan B geworden). Probleem is dat de lijm 24 tot 48 uur nodig heeft voor uit te harden :(

Update volgt zo snel mogelijk!!!

Verwijderd

Topicstarter
Oké jongens... de eerste resultaten zijn binnen, ben er alleen nog niet uit of ze goed zijn of niet:

Na +/- 5 minuten met de TEC's op 10.8V (Maximale pompcapaciteit wordt bereikt op 15V) is de koperen blok aan de kant waar de CPU gemonteerd zou zitten (zit nu dus een sensor) :
-19.8 graden.

Ik ga hem zo maar eens naar de 12V draaien, en dat is ook meteen de max. want mijn pomp zit ook op dezelfde voeding.

Verwijderd

Hoe is watertemp?

Verwijderd

Topicstarter
24-26 graden (watertemperatuur)

Net nog even gespeeld met het voltage.. de massieve blok krijg ik niet kouder als -20, maar daarintegen is de blok ook niet geisoleerd en staat hij gewoon op een handdoekje, temperatuurverschil van ongeveer 40 graden dus....

Daarnaast heb ik nog een tegenvaller, 1 van de 4 waterblokjes "zweet" een beetje, dus die moet ik nog een keer onder handen nemen...

Edit:

Ik zat net even de spanning te meten op mijn voeding op het moment dat ik de stekker eruiit trek.. vanwege het seebeck effect wordt er toch 1 volt aan spanning opgewerkt (en die loopt langzaam terug naar 0 natuurlijk....)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 21:30 ]

• Extera
Echt goed bezig man, vind het super.

Een leuke single stage had beter geweest, maar ik vind dit echt goed bedacht en uitgewerkt.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:23:
24-26 graden (watertemperatuur)

Net nog even gespeeld met het voltage.. de massieve blok krijg ik niet kouder als -20, maar daarintegen is de blok ook niet geisoleerd en staat hij gewoon op een handdoekje, temperatuurverschil van ongeveer 40 graden dus....

Daarnaast heb ik nog een tegenvaller, 1 van de 4 waterblokjes "zweet" een beetje, dus die moet ik nog een keer onder handen nemen...
Welke radiators gebruik je? Wel jammer dat een blok net niet waterdicht is. Hoop dat er binnenkort pics komen, * dalus loves pics

High Powered Madness

Verwijderd

Ja TEC's zijn nu eenmaal beperkt in het temperatuursverschil ze kunnen bewerkstelligen, ook al zijn ze overgedimensioneerd.
Vraag me af hoeveel er van het verschil van 40° overblijft als de warmte van een zwaar overklokte cpu moet verpompt worden, terwijl de zaak anderszijds geïsoleerd is.

TEc's zijn sowieso niet heel nuttig om zeer lage temps te bereiken, als je dat toch wil proberen doe je dat beter door ze in serie (cascade) te plaatsen. Ze in parallel plaatsen doet het vermogen dat kan afgevoerd stijgen, echter niet het tempverschil. In serie plaatsen doet het tempverschil stijgen, echter niet het vermogen.

En wacht ook op pics :P
In OP :) :
http://img250.imageshack.us/img250/1474/24012008032mh1.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan, de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/3523/waterblokcompleettq7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/3619/basisblokfl2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/2285/reservoirxk8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/8184/voedingus5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/5492/opstelling1ll1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/84/opstelling2no9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/4157/opstelling3vm3.jpg

Zo, dat waren de foto's voor vandaag...

Hoeveel denken jullie dat (goede) isolatie zal schelen mbt de minimale temperatuur???

• dalus

dalus

Firing Sparks

Leuke setup,ben benieuwd hoe koud hij gaat worden als ie eenmaal geïsoleerd is. Hoe lang duurt het ongeveer tot dat het blok helemaal is afgekoeld? Heb je ook op de tec's aan alle kanten koelpasta gebruikt? Ben wel benieuwd wat er van de temp overblijft als ie op je cpu zit.
Dalusje krijgt wel zin om op zijn Calibre 8800GTS een dikkere pelt te zetten :P

BTW foto's mogen wel wat kleiner :X

[ Voor 6% gewijzigd door dalus op 09-03-2008 10:51 ]

High Powered Madness

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ziet er goed uit kerel :)
Ik mis eigenlijk alleen nog ijs op de pics :>

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Woot Woot keihard
Das een aardig dik blok maar wel heel goed uitgedacht en een leuk project.
Als ik het zie ga ik al kwijl kwijl doen
Nou nog wachten op de temps en de resultaten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb even snel een grafiekje in elkaar geknutseld mbt de temperatuurverloop:

Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/2007/temperatuurverloopzondegw7.jpg

Zoals je ziet heb ik dus 7 minuten nodig op 1.6 Kg koper 35.5 graad af te koelen...
Ga zometeen wat experimenten met aluminiumfolie om te kijken wat dat voor resultaat geeft.

@dalus: Mn telefoon heb ik altijd op maximale resolutie staan....

Edit:

Temperatuurverloop met 5 lagen aluminiumfolie:

Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/5741/temperatuurverloop5lagefw0.jpg

Ondanks dat dit geen eerlijke vergelijking is (de blok was al 10.7gr toen ik begon te koelen) zie je nu dat ik maar 5.5 minuut nodig heb om 1.6 Kg koper 32.8 graden af te koelen..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 12:36 ]

• BTS

BTS

En is de dat ene blokje alweer in orde?

Wat je misschien kan doen is er een pakking tussen maken/doen dan weetje zeker dat het lekvrij is.

Verder toch wel lekker dik

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
BTS schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:34:
En is de dat ene blokje alweer in orde?

Wat je misschien kan doen is er een pakking tussen maken/doen dan weetje zeker dat het lekvrij is.

Verder toch wel lekker dik
Nu zit er Pattex repair Xtreme tussen, werkt perfect eigenlijk dat spul alleen zoals ik het nu kan zien lekt hij bij 1 van de bevestiginsbouten, en op die plaatsen had ik maar 0.6mm lijmoppervlak...

Kennelijk heb ik het daar dus niet goed genoeg gedaan :(

Verwijderd

Heb je eigenlijk geen ongewenste warmteoverdracht via de bouten van het koude centrale blok naar de "warme" waterblokken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:49:
Heb je eigenlijk geen ongewenste warmteoverdracht via de bouten van het koude centrale blok naar de "warme" waterblokken?
Ik zou niet weten waarom dit ongewenst zou zijn, als de TEC's ook mijn waterblokken zouden koelen is dat toch alleen maar gunstig???

Voor de bouten die door het moederbord gaan moet ik daar wel een oplossing voor vinden...

• BTS

BTS

Nog even een antwoord op je vraag van pasta gebruiken op je tecs,
ik heb ergens gezien dat ze iig op de warme zijde van de tecs wel, alleen op de koude zou ik geen AS5 doen, want dat verbrokkelt onder die temp.

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu Zalmann ZM-STG1 thermal paste aan beide zijden zitten en die moet volgens specificatie geschikt zijn voor temperaturen van -45 tot +150....

Verwijderd

Maar hoeveel heeft dit je nou gekost want volgens mij ben je de eerste hiermee. En is het veel geodkoper dan Phase.

Oja nog een ding waarom doe je niet nog een pelt+wc blok op de boven kant dan is het pas extreem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 13:26:
Maar hoeveel heeft dit je nou gekost want volgens mij ben je de eerste hiermee. En is het veel geodkoper dan Phase.
Het is niet echt eerlijk om dit te gaan vergelijken. Ik heb alles zelf gemaakt en het materiaal heeft me praktisch niets gekost. Om je toch een indruk te geven:
Pomp: 100
Radiator: 35
Voeding: 75
Peltiers: 50

Totaal 260 euro.

Zoals ik hierboven al ergens aangaf, wil je deze waterblokken etc. bij een verspaningsbedrijf laten maken in een serie van 4 + basisblok dan reken er maar op dat ze je dichtbij de 2000 euro uit je zak trekken, maar zoals gezegd, ik maak (wat ik kan) zelf.

Kijk maar naar het reservoir... voor een simpel piepdingetje (250ml) betaal je al dik 30 euro zonder aansluitingen, ik maak een reservoir van 1,5 liter incl aansluitingen voor 5 euro.

Niet te vergelijken dus...
[b]Oja nog een ding waarom doe je niet nog een pelt+wc blok op de boven kant dan is het pas extreem.
Ik vond dit al behoorlijk extreem, en tja, er was ook geen plaats meer :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:58:
Ik zou niet weten waarom dit ongewenst zou zijn, als de TEC's ook mijn waterblokken zouden koelen is dat toch alleen maar gunstig???

Voor de bouten die door het moederbord gaan moet ik daar wel een oplossing voor vinden...
Omdat je dan een warmtestroom hebt tegengesteld aan de warmtestroom die je TEC's bewerkstelligen. M.a.w. het bruikbaar koelvermogen van de tec's wordt deels teniet gedaan door de warmtestroom via de bouten. De warmte stroom dan eigenlijk via een lusje en zodanig rondpompen is enkel verloren moeite.
Je kan het zien als volgt:
Stel je hebt 2 waterreservoirs, eentje op laag niveau (vgl met koude zijde, dus het centrale blok) en eentje op hoog niveau (vgl met warme zijde, dus waterblokken). Je wil een situatie waarin er zo'n hoog mogelijk debiet water (vgl met warmtestroom) van het laag niveau reservoir omhoog gepompt (dus tegen de zwaartekracht in) wordt naar het hoog niveau reservoir. Als er nu een lek is (vgl met de bouten) waarlangs water terug gaat stromen van het hoog niveau reservoir naar het laag niveau, wat in natuurlijke omstandigheden spontaan gebeurt onder invloed van zwaartekracht (vgl: warmte gaat in natuurlijke omstandigheden spontaan van warme omgeving naar koude omgeving) dan zit je pomp dus deels nutteloos te pompen omdat hetgeen hij oppompt toch terug naar beneden stroomt. De capaciteit van de pomp die er overschiet voor wel nuttige stroom (water dat niet terug naar beneden stroomt) wordt dus kleiner wat zeer ongewenst is.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... interessante uitleg!

Maar vergeet je nu niet mee te nemen dat het in je voorbeeld onwenselijk is dat er water naar beneden stroomt (omdat je alles omhoog wilt pompen) en het in mijn situatie wel wenselijk is dat de waterblokken zo koud mogelijk worden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:09:
Hmmm... interessante uitleg!

Maar vergeet je nu niet mee te nemen dat het in je voorbeeld onwenselijk is dat er water naar beneden stroomt (omdat je alles omhoog wilt pompen) en het in mijn situatie wel wenselijk is dat de waterblokken zo koud mogelijk worden?
Waterblokken moeten idd zo koud mogelijk, maar niet ten koste van hetgeen ze net koelen. (het water + radiator zorgen hiervoor) Want dan wordt de koude kant net weer warmer, en daardoor worden de waterblokken ook weer warmer en zo krijg je een vicieus cirkeltje dat je uiteindelijk gewoon kan herleiden tot netto: het rondpompen van warmte van A naar B waarna het gewoonweg weer spontaan van B naar A vloeit, en dat is gewoon verloren pomparbeid, die op zijn beurt niet nuttig besteedt kan worden. Netto gaat het gewoon verliesmakend zijn, of je hebt een perpetuum mobile uitgevonden ;)
Vergelijk het met het volgende:
Een stuwdam: water vloeit naar beneden langs turbines die elektriciteit opwekken. Stel dat je met deze elektriciteit pompen aandrijft die het water opnieuw naar boven pompen in het stuwmeer waar het op zijn beurt weer naar beneden kan om weer elektriciteit op te wekken.
Leuk ideetje, feit is dat je altijd meer elektriciteit gaat nodig hebben om terug naar boven te pompen dan de hoeveelheid elektriciteit die door de turbines ordt opgewekt. Kortom is dat een verliesmakende situatie. Om dit draaiende te houden moet je energie toevoegen, terwijl het net de bedoeling is om uit de installatie energie op te wekken. Ook hier zal je zien dat je dus eigenlijk gewoon water zit rond te pompen zonder dat je er iets uithaalt van voordeel. De elektriciteit die hiervoor nodig is, betekent dus minder elektriciteit die je in het net zou kunnen stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:48:
[...]
Waterblokken moeten idd zo koud mogelijk, maar niet ten koste van hetgeen ze net koelen. (het water + radiator zorgen hiervoor) Want dan wordt de koude kant net weer warmer, en daardoor worden de waterblokken ook weer warmer
Als de koude kant, door het wegvloeien van kou door de bouten, warmer wordt (laten we zeggen dat de koude kant ipv -20 --> -19 wordt) dan is de deltaT tussen de koude kant en de kamer/water temperatuur kleiner. Dit verschil is nu mijn warmtebron (de blok eigenlijk terug naar kamertemperatuur) waar straks mijn CPU nog bijkomt. De peltier wordt aan de warme kant echt niet heter bij -19 als bij -20, de deltaT tussen de twee zijden wordt kleiner.

Dus lijkt mij dat het niet zoveel uitmaakt. Die ene graad verlies die ik heb omdat mijn TEC's ook proberen om de waterblokken te koelen wordt deels gecompenseerd door een lichte daling van de watertemperatuur..

Ik snap je punt, maar je hebt me nog niet overtuigd...

Verwijderd

Verlies ga je er sowieso op maken. Hoeveel verlies durf ik me niet over uit te spreken. Kan amper meetbaar zijn, kan misschien 10° uitmaken. Maar als ik de verbindingen op je foto's bekijk, deze zien er toch aanzienlijke warmtestroombruggen uit, dan lijkt het me wel de moeite om er eens de aandacht op te vestigen.
Je kan natuurlijk altijd de zaak uittesten. Meten is weten zegt men niet onterecht.
Wat je kan doen is voorlopig even de warmtestroombrug uitschakelen en de waterblokken niet met bouten bevestigen, maar met bv 2 stuks lijmtangen/lijmknechten/spantangen/sergeanten. Weet niet wat de correcte naam is maar ik bedoel het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.eurowebshop.nl/media/lijmtang.jpg

of

zoiets

in de volgende opstelling

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/5019/lijmknechttc5.jpg

Zo heb je geen warmtegeleidende verbinding meer tussen warme kant en koude kant.

Vervolgens meten of je er nu iets van merkt in temperatuursverschil in positieve zin.
Dan kan je ook nog de warmtebrug gewoonweg vergroten door er extra verbinding op te maken zoals bv hier:

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/5623/test1mv6.jpg

En dan meten of je iets merkt in temperatuursverschil in negatieve zin, en vervolgens de resultaten interpoleren naar enkel de bouten.

Anyway, denk dat het toch wel wat kan uitmaken. Nu in onbelaste werking waarschijnlijk nog niet veel, maar als je er een dik overklokte Q6600 mee gaat koelen waarbij de pelts al hard moeten werken, kan die extra verliespost misschien wel meer uitmaken dan op het eerste zich lijkt.

Ik vraag me overigens af wat de mensen die ervaring hebben met sub-zero koeling hiervan denken, van de bouten als eventuele verliespost.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met die lijmtangen zie ik niet zo zitten, de wanddikte van de deksels is op sommige punten maar 0.5mm dus daaar wil ik geen kracht op gaan zetten..

Het andere voorbeeld dat je noemt kan ik natuurlijk makkelijk proberen... ik zal op het werk eens kijken of we nog wat koperen plaat hebben liggen...

Zodra ik de tijd en middelen heb zal ik hier de resultaten posten....

• El Snorro
De boel polijsten, mooi glad maken en Arctic siler ceramique ertussen, dat spul heb je nodig bij <0.
De pelts moeten er wel echt strak op geklemd worden hoor, anders krijg je nooit goede results..

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel gelezen dat mensen AS ceremique ertussen doen, maar als ik testen lees tussen AS5 en ZM-STG1 onder normale temperaturen is het verschil nihil, en omdat Zalmann in de specificaties aangeeft dat het bruikbaar is tot -45 hou ik het daar even bij..

De pelts zitten trouwens heel strak geklemd.... zo strak durf ik het niet op het moederbord te klemmen...

Verwijderd

volgens mij moest je elke schroef tot ongeveer 100Nm aandraaien voor maximale peltier efficientie. Die 100Nm is een gok hoor (je hebt kans dat je ze dan crusht) , laatste keer dat ik met peltiers heb gewerkt was 4 of 5 jaar geleden ofzo. De juiste waarde is wel ergens te vinden in datasheets.

disco stu heeft trouwens gelijk over je schroeven, warmte-energie(Q) stroomt van warm naar koud. Wil je Q van koud naar warm pompen dan kost dat energie. pomp je dezelfde warmte 2x dan kost dat meer energie, dus moeten je blokken meer warmte afvoeren. Als ik wat meer tijd had zou ik het verder uit willen leggen maar ik raad je aan wat dingen over warmteleer te lezen als je het wilt weten.

plaats wat isolatie busjes tussen de schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 23:51 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:29

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:50:
volgens mij moest je elke schroef tot ongeveer 100Nm aandraaien voor maximale peltier efficientie. Die 100Nm is een gok hoor (je hebt kans dat je ze dan crusht) , laatste keer dat ik met peltiers heb gewerkt was 4 of 5 jaar geleden ofzo. De juiste waarde is wel ergens te vinden in datasheets.

disco stu heeft trouwens gelijk over je schroeven, warmte-energie(Q) stroomt van warm naar koud. Wil je Q van koud naar warm pompen dan kost dat energie. pomp je dezelfde warmte 2x dan kost dat meer energie, dus moeten je blokken meer warmte afvoeren. Als ik wat meer tijd had zou ik het verder uit willen leggen maar ik raad je aan wat dingen over warmteleer te lezen als je het wilt weten.

plaats wat isolatie busjes tussen de schroeven.
100 Nm lijkt me wat veel!
Een 8.8 bout zal bezwijken bij een trekspanning van 800 MPa en de 0,2% rekgrens wordt bereikt bij 640 MPa. Een M6 boutje heeft een oppervlak van 20,1 mm2, dat komt neer op een totale trekspanning tot de rekgrens van een kleine 13000N. De spoed van een normaaldraad M6 bout is 1mm/omw. en een flankdiameter van 5,35mm. De straal waarop het koppel werkt op de bout is dus 2,675mm. De tangentiële kracht op deze afstand, om 100Nm koppel te genereren, is dus (100*1000)/2,675 = ruim 37000N, en dan is er nog niet eens rekening gehouden met de hefboomwerking van de spoed, maar aan de andere kant is er ook geen rekening gehouden met de weerstand van de draad. Als de weerstand 90% van het koppel voor zich neemt blijft er 3700N aan spankracht over. De spoedhoek is 3,41 graden, dus 3700 / tan 3,41... dat komt neer op ongeveer 62000N, dat gaat het boutje niet trekken :D Met dank aan Roloff Matek overigens.

Wat je eigenlijk moet weten is de druk waarmee de peltier aangedrukt kan worden voordat ie barst. Voor zover ik kan vinden is meer druk beter, dus net zoveel druk aanbrengen dat de boel net niet kapot gaat :)

Verder een optie voor de isolatie van de boutjes: hetzelfde idee als van de lijmklemmen, maar net anders: probeer de tegenoverliggende blokken tegen het centrale blok te persen door ze tegen elkaar in te duwen met een soort beugel. Op die manier is er geen verbinding tussen de waterblokken en het centrale blok.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal je me wel eens wat in gaan lezen over warmteleer als ik daar tijd voor heb, in ieder geval bedankt voor de argumenten/uitleg jongens!

Verder zitten de peltiers zo strak aangedraaid dat ze begonnen te kraken...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat duurt dus nog wel anderhalve week voordat ik het in kan gaan bouwen :(

Technirub heeft de neopreen die ik wil hebben niet op voorraad en PCDrome kan mn OCZ geheugen niet leveren dus heb ik ander uit moeten zoeken..en daar hangt ook lange levertijd aan....

Het zal dus wel een tijdje wat stiller worden hier....

Edit:

Mooi, een meevaller!

Mn rubber komt onverwachts overmogen al binnen en mn Redline's vrijdag 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 17:54 ]

Verwijderd

deze site al gezien? : http://www.kryothermusa.com/

met name de software is leerzaam: http://www.kryothermusa.com/index7b6e.html?tid=84

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yep die had ik al gelezen!!

• El Snorro
nog vorderingen in temps?

Verwijderd

Vandaag komen zijn Redline's binnen, even geduld denk ik dus nog.. Hij zal ook wel een job hebben, en van het weekend wel gaan hobby'en... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, kleine update van mijn kant:

Redline's waren niet leverbaar, importeur moest ze per 10 bestellen en dat deden ze niet, duitsland evenmin...
Dus vandaag m'n 2e keus opgehaald, Team Xtreem TXDD2048M800HC4DC..

Technirub heeft niet gedaan wat ze beloofd hadden, ik zou de neopreen namelijk gisteren in huis hebben gehad. Ik verwacht het maandag dus zeker binnen...

Zoals Ragingbull al zei, ik heb inderdaad een job, en een hele drukke ook. Vandaag nog wel eventjes tijd gevonden om te beide spanplaten te maken, alle onderdelen zijn dus gefabriceerd.

Van de week moet ik nog een waterblok uit elkaar halen en opnieuw lijmen vanwege de lekkage, en de voeding moet ik nog voorzien van een stille ventilator, lijkt fuckin' Pearl Harbor wel hier...

• Extera

Verwijderd

Topicstarter
Meer herrie, minder resultaat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, weer een heel klein update-tje:

Gisterenavond eindelijk weer eens wat tijd gevonden om de twee lekkende koelblokken uit elkaar te halen en opnieuw te verlijmen..

Net eventjes vlug aangesloten en op een stuk keukenrol gezet, na een kwartier nog geen druppeltje, dus dat zit wel goed denk ik.

Verder is mn neopreen ook binnen, heb alleen nog gezeik met mn geheugen maar dat hoop ik morgen op te lossen...of beter gezegd, dat de winkel dat oplost :)

Verwijderd

Topicstarter
First of all @ the mod's:

Het is niet mijn bedoeling dit topic onnodig te bumpen, maar als mensen naar GoT kijken zoals ik dat doe, open je pas een subforum als er een rood bolletje staat en aangezien sommige mensen mijn projectje volgen doe ik het zo maar...

Ik ben net begonnen met het isoleren van mn koelblokje:

Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/4353/isolatiekoelblokrk2.jpg

Hoeveel lagen neopreen (4mm) denken jullie dat nodig is voor voldoende isolatie??

• Extera
vind het gewoon zonde man :D

Ik denk dat 3 / 4 lagen voldoende is.
Misschien minder zelfs, maar voor 24/7 gebruik...
meer is altijd beter :D

[ Voor 67% gewijzigd door Extera op 21-03-2008 20:06 ]

• El Snorro
Goed isoleren is gewoon een must vind ik, zeker voor 24/7

Goed bezig!

Verwijderd

Ziet er netjes uit.
Heb je nog iets kunnen doen aan die warmtegeleidende bouten tussen koude kant en warme kant?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik was van plan hem dit paasweekend draaiende te hebben maar helaas, de spanplaat voor de bovenzijde moet aangepast worden en ik had geen draadeind m4 meer...

Dat wordt dus een weekendje wachten, heb voor de rest alles in huis.

@Disco stu:

Ik kan daar niet veel meer aan doen, er zit te weinig speling in de gaten van de basisblok om bijvoorbeeld een stuk krimpkous over de draadeinden te doen, en de gaten groter maken is zeker geen optie, wanddikte is minder als 0.5mm.... so be it...

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren begonnen aan het isoleren van het moederbord. Het nagellak gedeelte ging uiteraard goed, maar toen de neopreen:

Heeft iemand van jullie foto's van een geïsoleerde maximus formula? Ik zit daar namelijk met een paar vraagjes...

Ik begreep van MaartenN-Force dat normaal gesproken een stuk van vierkant 10cm geïsoleerd wordt..
Hoe isoleren jullie rondom de condensators en de heatsink? Ik was van plan om 2 a 3 lagen dik te isoleren, aan de kant van de DIMM sloten gaat dit perfect, de EPU laat ik mooi vrij zitten aan die kant (die zal wel warm worden). Aan de kant van de Northbridge kom ik in de problemen met de retention clip van de CPU socket. Hier kan ik maar 1 laag onder krijgen, daarna krijg ik het pinnetje niet meer ver genoeg naar beneden. Bij de andere twee zijden is erg weinig ruimte, eerst een rij condensatoren en daarna die "Yaveo?" gevallen. Geen idee of ik daar neopreen tussen moet frotten of niet:?

Ervanuit gaande dat ik hier duidelijkheid over krijg komen we bij het vaseline gedeelte. Wat raden jullie aan voor 24/7 gebruik? De hele socket (de 775 gaatjes + holte) en ook de ruimte rondom de socket volduwen met vaseline?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik heb op google gezocht naar "insulation maximus formula" maar dan krijg ik allemaal foto's waar de tube's al opzitten en bij de "How to's" staan vaak 478 of AM sockets...geen maximus formula in ieder geval...

• Dafut
  • Laatst online: 16-04-2025

Dafut

David

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 07:27:
Gisteren begonnen aan het isoleren van het moederbord. Het nagellak gedeelte ging uiteraard goed, maar toen de neopreen:

Heeft iemand van jullie foto's van een geïsoleerde maximus formula? Ik zit daar namelijk met een paar vraagjes...

Ik begreep van MaartenN-Force dat normaal gesproken een stuk van vierkant 10cm geïsoleerd wordt..
Hoe isoleren jullie rondom de condensators en de heatsink? Ik was van plan om 2 a 3 lagen dik te isoleren, aan de kant van de DIMM sloten gaat dit perfect, de EPU laat ik mooi vrij zitten aan die kant (die zal wel warm worden). Aan de kant van de Northbridge kom ik in de problemen met de retention clip van de CPU socket. Hier kan ik maar 1 laag onder krijgen, daarna krijg ik het pinnetje niet meer ver genoeg naar beneden. Bij de andere twee zijden is erg weinig ruimte, eerst een rij condensatoren en daarna die "Yaveo?" gevallen. Geen idee of ik daar neopreen tussen moet frotten of niet:

Ervanuit gaande dat ik hier duidelijkheid over krijg komen we bij het vaseline gedeelte. Wat raden jullie aan voor 24/7 gebruik? De hele socket (de 775 gaatjes + holte) en ook de ruimte rondom de socket volduwen met vaseline?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik heb op google gezocht naar "insulation maximus formula" maar dan krijg ik allemaal foto's waar de tube's al opzitten en bij de "How to's" staan vaak 478 of AM sockets...geen maximus formula in ieder geval...
Ik weet niet maar in mijn ogen doe je wat te moeilijk. Ik vind dat het allemaal wel meevalt, draai hier thuis gewoon met 1 laagje armaflex aan de onderkant van het mobo en een laagje rondom de socket (zie pic). Verder ook geen nagellak oid. En draai hier ook gewoon van sochtens tot savonds mee en gaat prima. Gewoon een laagje (of 2) rondom de socket maken, de grote onderdelen zoals die zwarte blokjes gewoon gaatjes voor uitknippen. Ik gebruik trouwens een phase change unit.

Mijn geisoleerde Commando:
Afbeeldingslocatie: http://img.webrail.eu/Dafut/Asus_Commando1.JPG

=]

• Extera
Hij gaat wel 24/7 draaien... ik denk dat je dan wel wat voorzichtger moet zijn, ik zou dat wel zijn iig.

Verwijderd

Topicstarter
Precies, mijn doel is om een zo snel mogelijke computer te krijgen 24/7, en niet alleen voor een snelle benchmark te draaien..

Ik zie dat jullie de EPU gewoon bedekken, in die hoek zitten nog 2 andere chips, kan dat geen kwaad?? Wil dadelijk niet hebben dat er iets overhit raakt omdat ik het heb geïsoleerd tegen de kou..

Verder haal ik uit beide voorbeelden niet hoe jullie de socket+nabije omgeving isoleren (vaseline?)

@Dafut:

Jij draait dus in principe 24/7 met zo weinig isolatie en dat ook goed??? Dan denk ik dat ik inderdaad te voorzichtig ben.. Watvoor temperaturen haal jij onder idle/load???

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 10:39 ]

• Dafut
  • Laatst online: 16-04-2025

Dafut

David

Ja ik draai min of meer 24/7 daarmee, eigenlijk was het puur om benchmarks te draaien. Maar ik gebruik hem nu sinds een paar weken ook 24/7 (om te gamen). Omdat ik geen zin heb/had om van mobo te wisselen of de isolatie der weer af tehalen om een lucht koeler te installeren. Idle temp is ~ -40 en onder load -35/30.

Heb eigenlijk nooit naar de chips rondom de socket gekeken of die te warm worden maar volgens mij valt dat enorm mee. Verder gebruik ik echt alleen maar 2 stukjes armaflex (rondom de socket en aan de onderkant van ut mobo) geen vaseline/nagellak of what so ever.

Echter zoals extera aan geeft is het mss verstandig om iets meer te doen, nagellak + 1 a 2 lagen neophreen die goed aansluiten om de componenten ed zou denk ik ruim voldoende moeten zijn. Verder kun je natuurlijk gewoon testen he, als je denkt dat je het netjes geisoleerd hebt gewoon een paar uur draaien en dan kijken of er veel condens/ijs vorming optreed. Ik heb geen last van ijs/condens.

[ Voor 27% gewijzigd door Dafut op 26-03-2008 10:59 ]

=]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik was toch wel van plan om inderdaad flink te isoleren, zoals gezegd is de onderkant 12mm geisoleerd, de koelblok opzicht probeer ik ook 12mm dik te isoleren en het moederbord maximaal...

Ik ben ook echt benieuwd watvoor temperaturen ik ga realiseren.. jij haalt bijvoorbeelt met een 45nm dual-core icm phase-change -35 onder full load en ik zit met een 65nm quad-core te koekeloeren..

Ach, en anders koop ik wel een Q9450 :)

• Extera
Ik denk dat je behoorlijk voorzichtig moet zijn :)
Ik draai zelf maar een paar uurtjes per keer, en dan op temps die rond de -100 of, als de cpu het toelaat, kouder liggen. Condensatie die dan vormt bevriest dan direct.

Ik zou aan de achterkant 2 laagjes armaflex doen, en rond het socket ook 2 lagen.
Vaseline in het socket smeren is niet echt meer van deze tijd, en ook niet echt nodig, zeker niet als alles goed is geisoleerd. Het kan wel, maar geeft zo'n troep....

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp is vaseline in de socket niet nodig mits ik een luchtdichte afdichting tussen koelblok en moederbord kan realiseren toch?

We zien het vanavond wel... om 5 uur begin ik met de bovenkant te isoleren (onderkant+koelblok is al klaar) monteren, computer aan en in de bios kijken wat ik voor temperaturen krijg. Ik hoop toch wel ergens rond de -20 idle te komen...

Verwijderd

Netjes geisoleerd, maar de voltage regulators die er uit steken gaan 't wel warm krijgen.. Je kan je proc strax wel heel goed kunnen koelen, dus overclocken.. maar naar mate je je vcore gaat verhogen worden die zwarte dingen ook warmer en warmer. Ik heb ze met watercooling bij mij ooit tegen de 75 graden aan gehad toen ik nog geen extra fan boven de watercooler had zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren niet zover gekomen dat ik hem aan kon zetten... de bovenkant isoleren is toch een hels karwei, maar het is gelukt (denk ik). Ik heb voor de zekerheid toch maar vaseline in en rond de socket gedaan, wil geen onnodig risico lopen.

Wel jammer dat ik het gisteren niet af kon maken, het was al zo laat toen ik het moederbord klaar had dat ik het niet meer kon maken om het moederbord/waterpomp etc. tegen de muur te boren, dus dat wordt morgenavond (moet vanavond overwerken).

Het viel me trouwens op dat ik de koelunit niet eens heel vast hoefde te draaien voordat het moederbord al krom ging staan. Ben voorzichtig verder gegaan, zal wel loslopen.

Verwijderd

Topicstarter
Na tegenslag na tegenslag heb ik besloten m'n project (voorlopig) stil te leggen.

Ik moet de bouten zo strak aandraaien dat ik mn koperen waterblokken zo verbuig dat ze gaan lekken, en niet zo'n beetje ook.

Voorlopig weer terug op de stock intel koeler @ 2400 Mhz... en back to the drawingboard!

Verwijderd

jammer, maar waarom moet je ze zo strak aandraaien dan?

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ze dan optimaal presteren toch?

Ik zal er mn gedachten nog eens over laten gaan... wordt zeker vervolgd!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:31:
... en back to the drawingboard!
Ga je dan eens gans nieuw ontwerp maken, of ben je een kleinere modificatie van plan?

Verwijderd

optimaal misschien maar het werkt al als het gewoon goed vast zit. Zou het eerst testen voordat je verder gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga kijken of ik de twee helften kan afdichten met een o-ring ipv lijm. Probleem is alleen dat ik maar 0.35mm ruimte heb en dat is natuurlijk erg weinig, dus zal ik nieuwe deksels moeten ontwerpen, de vraag is alleen of ik daar ruimte voor heb.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:36:
Ik ga kijken of ik de twee helften kan afdichten met een o-ring ipv lijm. Probleem is alleen dat ik maar 0.35mm ruimte heb en dat is natuurlijk erg weinig, dus zal ik nieuwe deksels moeten ontwerpen, de vraag is alleen of ik daar ruimte voor heb.
Je zou kunnen proberen te hardsolderen. De blokken zijn niet extreem groot, dus je hebt geen plasmatoorts nodig om de boel warm te krijgen, en een hardsoldeerverbinding kan nog wel redelijk wat kracht hebben ook.

Verwijderd

Topicstarter
Het gevaar met hardsolderen is dat de tin naar binnen wordt gezogen waardoor mn waterkanalen geblokkeerd raken, wat uiteraard niet zo wenselijk is.

Had hier al aan gedacht....en vooralsnog verworpen.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:30:
Het gevaar met hardsolderen is dat de tin naar binnen wordt gezogen waardoor mn waterkanalen geblokkeerd raken, wat uiteraard niet zo wenselijk is.

Je zou een beschermgas (CO2 bijvoorbeeld) door de kanalen kunnen laten lopen op een lichte overdruk als dat lukt. Dan heb je geen last van corrosie door de hitte, en wordt de tin naar buiten geblazen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:30:

met hardsolderen zal je de kanalen niet zo snel dichtsolderen, zeker met silphos niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. ik zal eens informeren bij wat bedrijfjes hier in de buurt...

Laat het hier wel weten!

• VVVJeroen
  • Niet online
Aangezien je nu al een maand lang aan het kijken bent lijkt het me wel leuk om weer wat te horen over het project :) .
Of is het misschien stopgezet?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik denk dat maGSImum nog steeds niet goed weet hoe hij zijn blokken waterdicht krijgt.

High Powered Madness

• bozotheclown
  • Laatst online: 25-01 18:43
Dan moet die peltier ook echt 15v krijgen en bij een lagere spanning neemt het aantal Watts aan warmte dat hij op kan nemen harder af dan de aangeleverde voedingsspanning.

Van 12v 15v maken levert nogal wat vermogensverlies op en gezien het opgenomen vermogen van zo'n peltiertje heb je nogal wat stevigs nodig om 15v van een pc voeding te maken.

Probeer peltiers te vinden die bij 12v of minder, top performance leveren. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om iets te maken zonder al te veel moeite.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:53:
quoterdequote:

In dieser Auktion kauft ihr das Element mit den Maßen 50x50x3,45mm.15V/24A/360W mit einer Kälteleistung von 225 Watt Elemente sind abgedichtet

360watt is het verbruik van de Peltier zelf (immers, P=UxI --> P=24x15=360Watt), 225watt warmte kan hij afvoeren..

Verwijderd

bozotheclown schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:10:
Dan moet die peltier ook echt 15v krijgen en bij een lagere spanning neemt het aantal Watts aan warmte dat hij op kan nemen harder af dan de aangeleverde voedingsspanning.

Van 12v 15v maken levert nogal wat vermogensverlies op en gezien het opgenomen vermogen van zo'n peltiertje heb je nogal wat stevigs nodig om 15v van een pc voeding te maken.

Probeer peltiers te vinden die bij 12v of minder, top performance leveren. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om iets te maken zonder al te veel moeite.

[...]
Mij is ooit verteld dat de curve op het laatste vrij stijl oploopt. D.w.z. het vermogen (voltage tegenover warmte-koud wisseling) is niet procentueel uit te rekenen.

Een voorbeeldje, stel de pelt is 200W 15V dan is deze geen 100W bij 7,5V. Meer watts. Omdat de curve op het laatst dus heel erg stijl oploopt is er vrij weinig verschil in voltage nodig om het maximum er uit te persen... ;)

Verwijderd

15v pelts op 12v laten lopen is niks mis mee. zelfs ongeveer het meest efficiente voltage.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dat verschilt per pelt, meestal kun je wel op de website een grafiek vinden met de spanning tegen de efficientie uitgezet.

High Powered Madness

Pagina: 1 2 Laatste