Verlies ga je er sowieso op maken. Hoeveel verlies durf ik me niet over uit te spreken. Kan amper meetbaar zijn, kan misschien 10° uitmaken. Maar als ik de verbindingen op je foto's bekijk, deze zien er toch aanzienlijke warmtestroombruggen uit, dan lijkt het me wel de moeite om er eens de aandacht op te vestigen.
Je kan natuurlijk altijd de zaak uittesten. Meten is weten zegt men niet onterecht.
Wat je kan doen is voorlopig even de warmtestroombrug uitschakelen en de waterblokken niet met bouten bevestigen, maar met bv 2 stuks lijmtangen/lijmknechten/spantangen/sergeanten. Weet niet wat de correcte naam is maar ik bedoel het volgende:
of
zoiets
in de volgende opstelling
Zo heb je geen warmtegeleidende verbinding meer tussen warme kant en koude kant.
Vervolgens meten of je er nu iets van merkt in temperatuursverschil in positieve zin.
Dan kan je ook nog de warmtebrug gewoonweg vergroten door er extra verbinding op te maken zoals bv hier:
En dan meten of je iets merkt in temperatuursverschil in negatieve zin, en vervolgens de resultaten interpoleren naar enkel de bouten.
Anyway, denk dat het toch wel wat kan uitmaken. Nu in onbelaste werking waarschijnlijk nog niet veel, maar als je er een dik overklokte Q6600 mee gaat koelen waarbij de pelts al hard moeten werken, kan die extra verliespost misschien wel meer uitmaken dan op het eerste zich lijkt.
Ik vraag me overigens af wat de mensen die ervaring hebben met sub-zero koeling hiervan denken, van de bouten als eventuele verliespost.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 09-03-2008 17:02
]