Toon posts:

Multiple TEC setup voor een Q6600

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik een echte hobbyist ben, ben ik altijd op zoek naar leuke projecten om mezelf in te verdiepen. Na jaren van 2-takt tuning, Sound-Quality wedstijden etc. ben ik nu weer terug bij mn allereerste hobby.. computers.

In het afgelopen half jaar heb ik veel geleerd betreffende computers en hoe ze in elkaar steken (moet nog heel veel leren/lezen overigens) maar aangezien mijn vriendin ook haar hobby's heeft is het tijd voor weer eens een nieuw project.

Ook wil ik nog even vermelden dat ik me eigenlijk nog meer in wilde lezen in deze onderwerpen, maar aangezien er vandaag een topic is geopend over het wel of niet noodzakelijk zijn van een aparte DOC groep toch maar begonnen.

Voor mijn sys specs : zie signature.

Eerst heb ik volgens de volgende formule de verwachtte hitteopbrengt berekend (Bron http://gomeler.com/2006/04/16/vapor-phase-change-cooling )

TDP_new = TDP * (MHz_new/MHz_stock) * (V_new/V_stock)^2
TDP_new = 95 * (4250/2400) * (1.65/1.25)^2
TDP_new = 95 * 1.7708 * 1.32^2(=1.7424) = TDPnew 293 watt.

Omdat de meest krachtige pelties die ik kon vinden maar tot 224 watt gaan kom ik dus al snel bij phase change uit.

Het eerste component is al in mijn bezit, namelijk een Airco radiator van een Omega B uit 93:

http://img250.imageshack.us/my.php?image=24012008032mh1.jpg

Van de site gomeler.com heb ik de eerste berekeningen kunnen vinden, namelijk die van de capilaire buis:
The base measurement that you will work with will be 10 feet of .028″ diameter with r404A. This base will handle a load of ~150 watts of heat. For every 15 watts extra you will cut a foot and for 15 less you will add a foot. Once you have the proper length for your heat output, you will adjust for your gas. For r290 and r22 you will shorten by a foot. For r12 you will shorten by 3 feet. For r134a you will shorten by 4 feet. Now that you have your length, you can adjust for diameter. If you are using .028″ tube, you are done, however if you are using .026″ tube, multiply by .7. If you are using .031″ tube, multiply by 1.6. Here is an example to explain everything.
Aangezien ik ook van plan was R404A koelmiddel te gebruken kom ik op het volgende uit:
293-150= 143 watt verschil / 15 = 9.5333.

10ft - 9.5333 = 0.4667ft lengte. Ik ben van plan buis te gaan gebruiken (al heb ik nog geen leverancier gevonden) van 0.8mm inwendig, zou ik, als ik verder reken volgens bovenstaande formule, uitkomen op een vermenigigvuldigingsfactor van 1.69921, wat me brengt op een lengte van 0,793ft * (1ft=) 304.8 = 241,7064mm voor de capillaire buis.

Voor de zuigende (retour) kant kan ik eigenlijk geen berekeningen vinden, behalve dat bijna iedereen 1.4" (6.35mm) of 3.8" (9.525mm) buis gebruikt, over lengte kan ik nergens iets vinden, iemand daar wat info over?

Zover ben ik nu.. de verdamper maak ik zelf (ben CNC frezer) en de rest zal ook wel goed komen hoop ik.

Ik hoop op wat input van jullie!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
De lengte van de zuig en pers leiding is niet belangrijk. Die zijn afhankelijk van wat je nodig hebt. Staat je cpu op 30cm afstand dan neem je een 30cm zuigleiding. Zeflde geld voor de persleiding, als je 20cm nodig hebt ga je er geen 2m inproppen. Wel hebben de buizen een standaart diameter, 6mm voor de pers en 10mm zuig leiding.

De reden dat de capillaire buis wel een bepaalde lengte heeft is omdat die buis voor een druk verschil moet zorgen. Hoe langer de buis hoe groter het druk verschil. En dus hoe lager het kookpunt van het koude middel ligt.

kaeltetechnik is een winkel waar ze oa 0.8mm cap verkopen.

[ Voor 16% gewijzigd door bassie op 12-02-2008 09:29 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:59
Op de eerste pagina van de zoekresultaten bij ebay:
klikkerdeklik 360Watt Peltier
Hoe je die 360 Watt dan weer wil afvoeren is jouw probleem, wou alleen wel even zeggen dat je makkelijk zwaardere pelts kunt vinden ;)

[ Voor 21% gewijzigd door bokkow op 12-02-2008 09:49 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Topicstarter
quoterdequote:

In dieser Auktion kauft ihr das Element mit den Maßen 50x50x3,45mm.15V/24A/360W mit einer Kälteleistung von 225 Watt Elemente sind abgedichtet

360watt is het verbruik van de Peltier zelf (immers, P=UxI --> P=24x15=360Watt), 225watt warmte kan hij afvoeren..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 10:04 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:59
Nou dan ga je pelts stacken je komt er echt wel aan hoor.

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Topicstarter
Stacken?

Voor de eerste pelt zou ik er dan een van 225 kunnen nemen (die al veels te licht is) en wat doe ik volgens jou dan met de tweede? Die moet de warmte van de processor afvoeren + de warmte die de peltier zelf nog genereerd, met andere woorden die pelt moet nog veel zwaarder zijn!

Volgens mij is peltier dus geen optie....

Verwijderd

peltiers zijn onzinnige dingen voor hedendaagse cpu's. Leuke dingen als je de ccd sensor van de hubble telescoop wilt koelen en andere super gevoelige optiek maar voor de rest kan je ze links laten liggen. :D

cappilaire leiding raad ik je aan 2.8 meter 0.031" leiding te gebruiken.

Vloeistof en pers leiding zou ik 1/4" (6mm) gebruiken, zolang je geen meters ervan gebruikt moet het goed werken.

Zuigleiding maakt niet zoveel uit, tussen de 8 en 12mm werkt alles perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:04:
cappilaire leiding raad ik je aan 2.8 meter 0.031" leiding te gebruiken.
Aan je homepage overcooling.nl zie ik dat je er wel degelijk verstand van hebt maar hoe zou die gomeler dan aan die formule komen???

Verwijderd

gomeler heeft het rechtstreeks gejat van een amerikaanse koeltechnicus genaamd Gary Lloyd. Gary Lloyd was 1 van de koeltechnici die het leuk vond om overclockers te helpen bij het bouwen van phase-change systemen toen dat net opkwam. Die hele site is zo te zien een verzameling van dingen die mensen op Xtremesystems.org bedacht hebben.

Die formule is tamelijk verouderd en klopt vooral goed bij 100-200watt. Daarboven wijkt die beetje af.
En je cpu produceert geen 290watt aan warmte. Eerder 220-250 watt.

Ik gebruik zelf bijna altijd 2.8 meter van 0.031" en werkt goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook express 20% hoger gaan zitten --> 250*1.2=300 dus zat ik er niet ver naast.

Ik had je trouwens een mailtje gestuurd.. ik weet niet of dat adres nog klopt in je profile maar goed.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 07:02

player-x

Disruptive by design

Hey heb eens een post gescheven die meschien wel wat voor jouw, en is een heel stuk zuiniger dan Peltier koelers.
Waterchiller ontwerp voor sub zero

Veel sukses met je project

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, het wordt dus toch peltier, 4 wel te verstaan.

Exacte details komen later, voeding is zojuist per post gearriveerd.
Specs:
Regelbaar van 22 tot 27 Volt gelijkspanning
Max Amperage : 97A !!!!

Dat zit dus wel goed....

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:16:

Specs:

Dat zit dus wel goed....
Nutteloos lijkt me.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
Verklaar je nader... aan zo'n one-liner zonder enig inhoud heb ik natuurlijk niet veel...

• El Snorro
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 13:39:
[...]

Verklaar je nader... aan zo'n one-liner zonder enig inhoud heb ik natuurlijk niet veel...
Peltiers is de meest ineffectieve koelingsmanier die er bestaat.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
Ineffectief?

Inefficiënt kan ik je gelijk in geven, TEC's gebruiken veel vermogen/generen veel warmte maar daar staat tegenover dat je, in de meest ideale situatie, een temperatuurverschil kunt realiseren van 65 a 70 graden.

Met waterkoeling ligt dit veel lager, dus vind ik TEC's niet ineffectief, maar inefficiënt.

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:16:

Specs:

Dat zit dus wel goed....
Dan mag je wel een aardig voedingetje hebben om ze te voeden :P En hoe wil je die peltiers in godsnaam koelen? met een phase change ? :+

Zulke voedingen zijn vrij duur, ook 2de hans. Ik denk dat je beter een 2de hans vapo of mach kan kopen oid..

[ Voor 6% gewijzigd door OcGuru op 21-02-2008 18:17 ]

Bl44t

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd heb ik die voeding al binnengekregen vandaag, en inderdaad, nieuw kosten deze jongens zo'n 1800 euro. Tweedehands uiteraard goedkoper, je moet mensen kennen.

En over het koelen?
Met een radiator van 650x450mm.. ik mag hopen dat een radiator met die afmetingen toch wel in staat is om 750watt aan warmte af te voeren.

Zo niet hangen we dr gewoon eentje bij..

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje:

Ik zat net op Conrad te kijken en nou kwam ik dit product tegen:

http://www.conrad.nl/goto/?product=610871

Zou dit geschikt zijn om mijn moederbord mee te isoleren? Dus geen neopreen/nagellak etc. maar gewoon dit op je moederbord smeren en vaseline alleen voor in je socket?

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-01 13:28
Zou ik niet doen aangezien daar ook vaak oplos middelen en zo in zitten.
Blanke nagellak heeft mijn persoonlijke voorkeur, werkt goed, snel, je ziet er bijna niks van en is goedkoop.

[ Voor 6% gewijzigd door Mod_Aap op 22-02-2008 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. ik had toch echt het idee dat dit wel ging werken....

Kan in het bijbehorende datablad niets vinden dat het bevestigd/uitsluit..

Edit:

Even een sneak preview:

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/1628/cpukoelingsblokcompleetsp3.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 21:54 ]

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het ziet er zeer appart uit, ben dan ook benieuwd naar de prestaties ervan.
Alleen lijkt het me wel dat enorm veel flow verloren gaat in zo'n grote radiator, en de 4 waterkoelblokken.

www.koopeendroom.nl

• El Snorro
Maarten-NForce schreef op zondag 24 februari 2008 @ 10:29:
Het ziet er zeer appart uit, ben dan ook benieuwd naar de prestaties ervan.
Alleen lijkt het me wel dat enorm veel flow verloren gaat in zo'n grote radiator, en de 4 waterkoelblokken.
Extra pompje tussen de loop dan he

Verwijderd

Topicstarter
Volgens wat ik vernomen heb (weet de exacte bron niet meer) kun je beter meer contact hebben tussen de koelvloeistof en het koper als een hogere flow...

Allebei optimaal is natuurlijk het beste, maar ik hoef jullie niet te vertellen hoe beperkt je bent in de ruimte rond de socket....

• bassie
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:45:
Hmm.. ik had toch echt het idee dat dit wel ging werken....

Kan in het bijbehorende datablad niets vinden dat het bevestigd/uitsluit..

Edit:

Even een sneak preview:

[afbeelding]
Is het beter om dat middelste blok wat dunnere randen te geven? Als je meer koper ertussen hebt, heb je ook meer weerstand, en dat is niet wat je wilt. Je wilt zoveel mogelijk van de "kou" in het water. En misschien kan je het oppervlak iets vergroten met wat uitsteeksels.

[ Voor 5% gewijzigd door bassie op 24-02-2008 20:52 ]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

bassie schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:20:
[...]

Is het beter om dat middelste blok wat dunnere randen te geven? Als je meer koper ertussen hebt, heb je ook meer weerstand, en dat is niet wat je wilt. Je wilt zoveel mogelijk van de "kou" in het water. En misschien kan je het oppervlak iets vergroten met wat uitsteeksels.
Een dikke laag koper is wel een goede buffer voor als de pelts het ff nie halen. Verder denk ik niet dat het zo'n verschil uitmaakt.

High Powered Madness

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:15

Epsilon

bassie schreef op zondag 24 februari 2008 @ 15:20:
[...]

De afstand die de warmte af moet leggen blijft hetzelfde. Meer koper --> juist minder weerstand..

Feit blijft dat Peltiers nutteloos zijn voor de huidige processors zoals al opgemerkt ;). Dan is het nog steeds een leuk expiriment natuurlijk :).

• bassie
Epsilon schreef op zondag 24 februari 2008 @ 23:10:
[...]

De afstand die de warmte af moet leggen blijft hetzelfde. Meer koper --> juist minder weerstand..
Het is toch juist niet zo?
R = L/(kA)
R thermische weerstand in kelvin per watt (K/W);
L de dikte van de constructie in meter (m);
k de (soortelijke) thermische geleidbaarheid (thermische conductie) van die plaat in W/K/m;
A het oppervlak ervan in vierkante meter (m²).

Als L groter wordt, (de dikte van die buis) dan wordt de weerstand toch ook hoger? Of mis ik iets.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie misschien al gezien hadden heb ik bij het ontwerpen van de waterblokken gekeken naar het Kilowatt blok van Dabit, dat even ter zijde...

Het koper kan echt niet dunner worden, de bodemplaat is maar 3mm dik en de wanden zijn 6mm dik, dit kan niet echt anders ivm draadeind M4.

We zullen zien wat het wordt...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:15

Epsilon

bassie schreef op zondag 24 februari 2008 @ 23:20:
[...]

Het is toch juist niet zo?
R = L/(kA)
R thermische weerstand in kelvin per watt (K/W);
L de dikte van de constructie in meter (m);
k de (soortelijke) thermische geleidbaarheid (thermische conductie) van die plaat in W/K/m;
A het oppervlak ervan in vierkante meter (m²).

Als L groter wordt, (de dikte van die buis) dan wordt de weerstand toch ook hoger? Of mis ik iets.
L is niet de dikte van de buis. Dat is de afstand van de warmte bron naar de afgifte. Dat is ook de reden waarom vinnen op een heatsink dik genoeg moeten zijn om de warmte te transporteren.

Door dikker koper te gebruiken (bij voorkeur dus een massief blok), vergroot je de weg waar de warmte doorheen kan: dat is dus A.

Dus topicstarter: je kan gewoon een massief blok pakken, als het gewicht geen probleem wordt natuurlijk.

Je design is wel leuk en kan in theorie werken. Maar vergeet niet dat dit ook nog in je kast moet, vastgemaakt moet worden en dan als laatste: Geisoleerd moet worden!

Over het isoleren zelf:
Hou de soorten isolatie uit elkaar. Je wil Thermisch isoleren! Niet electrisch (kit). Dus neopreen foam etc. Kit is alleen voor electrische isolatie. Dat houdt geen warmte binnen/buiten.

JA het kan, maar is zo onpractisch....

[ Voor 24% gewijzigd door Epsilon op 25-02-2008 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Epsilon:

Interessante uitleg met betrekking tot het massief laten van de basisblok, scheelt me weer een punt om te isoleren.. die blijft dus massief!

Verder heb ik ook mijn moederbord op schaal getekend en daar de blok ingezet en alles past perfect. Ik moet daar wel bij vermelden dat het design al aangepast.. ben zaterdag al begonnen met het frezen van de waterblokken en kwam erachter dat een frees van 2 wel met gemak 10 diep kon verspanen, maar een frees van 1 hier moeite mee had, kwam maar tot 5 diep. Design is nu zo aangepast dat ik alle cilinders met een frees van 2 kan contouren.

Verder denk ik wel dat ik onder nul moet kunnen komen met dit ontwerp. Ik kan met de 4 peltiers 360 watt aan warmte verpompen en volgens ingewijden zou mijn processor max 250watt moeten genereren.

Verder heb ik nog nergen op internet een soortgelijk ontwerp kunnen vinden dus het blijft koffiedik kijken...

Mbt het isoleren heb ik nogal wat vragen/onduidelijkheden, heb hierover al contact gehad met Maarten-NForce dus ik heb al wat tips gekregen, binnenkort aangevuld met wat foto's...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 13:24 ]

• bassie
Epsilon schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:51:
[...]

L is niet de dikte van de buis. Dat is de afstand van de warmte bron naar de afgifte. Dat is ook de reden waarom vinnen op een heatsink dik genoeg moeten zijn om de warmte te transporteren.

Door dikker koper te gebruiken (bij voorkeur dus een massief blok), vergroot je de weg waar de warmte doorheen kan: dat is dus A.
Als je een dikker blok neemt, dan vergroot je toch de dikte van de constuctie, en dus de L? Het zelfde geld toch voor isolatie, hoe dikker je isolatie is hoe beter het isoleert. De k en A blijven hetzelfde maar door de dikkere isolatie wordt de L groter en word de uiteindelijke weerstand groter, waardoor je dus beter isoleert. Als door extra isolatie de A groter word, dan word de uiteindelijke weerstand kleiner en zou het juist minder goed isoleren.

A is de oppervlak van het koper dat in contact staat met het water, en L is de afstand tussen het water en het koper.

@Ts dit draadje op xs al bekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Interessant topic, alleen jammer dat er geen resultaten zijn...
Denk ook niet dat die erg denderend zijn geweest trouwens...

Ik wacht eventjes af wat jullie adviseren mbt massief of niet massief...

Verwijderd

A is de doorsnede van het materiaal waar de warmte zijn weg door aflegt. Contact oppervlak heeft niks te maken met de warmtegeleidings capaciteit van een materiaal.

bedenk ook dat de waterslangen aan de zijkant ook een hoop ruimte nodig hebben.

welk blok gaat de massief vraag over?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Unknown Road:

Dat is onder andere 1 van de aanpassingen, aan de kant van de dimm-sloten kwam ik niet weg met de waterslang, is nu opgelost.

Verder gaat de massief vraag over de centrale blok, waar alles tegenaan gebout zit.

Verwijderd

massief is beter duurt alleen iets langer voordat het blok afgekoeld is. Zal wel een flink gewicht worden met koper als je het wat lichter wilt hebben kan je ook alu gebruiken voor het midden stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het koper al gezaagd etc... dus het wordt massief koper...

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:46:
Heb het koper al gezaagd etc... dus het wordt massief koper...
Heb je wel een lekkere buffer koper eerst helemaal laten afkoelen en dan je pc aanzetten >:) Ga je er ook een temperatuur in bouwen?

High Powered Madness

Verwijderd

Topicstarter
dalus schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:18:
[...]

Heb je wel een lekkere buffer koper eerst helemaal laten afkoelen en dan je pc aanzetten >:) Ga je er ook een temperatuur in bouwen?
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt..
Of ik er een temperatuursensor in ga bouwen of wat?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik bedoel dat je het koper kan gebruiken als een soort tank om de kou in op te slaan voor als je pelt setup het niet haalt. En als tweede vroeg ik of je er een temperatuur sensor in gaat bouwen.

High Powered Madness

Verwijderd

Topicstarter
Ow oke, snap 'm.

Ja ik ben wel van plan om te temperatuur te gaan meten ja, moet nog even een geschikte plek/thermometer vinden....

Verwijderd

Topicstarter
Oke, eerste waterblok is klaar en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/6880/waterblockse1.jpg

En even voor de duidelijkheid, dat is geen lange vloei :*)

Snap nu, na 1 blokje, wel dat deze dingen commercieel niet te verkrijgen zijn. Als ik dit bij mijn bedrijf had laten maken zou ik hier 300 euro per stuk voor af moeten rekenen 8)7

Morgennacht gaan de andere 3 op de robot, en dan op naar de volgende onderdelen!

• El Snorro
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:07:
Oke, eerste waterblok is klaar en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat:

[afbeelding]

En even voor de duidelijkheid, dat is geen lange vloei :*)

Snap nu, na 1 blokje, wel dat deze dingen commercieel niet te verkrijgen zijn. Als ik dit bij mijn bedrijf had laten maken zou ik hier 300 euro per stuk voor af moeten rekenen 8)7

Morgennacht gaan de andere 3 op de robot, en dan op naar de volgende onderdelen!
Mooi vakwerk hoor!!
Volgens mij ook een perfect blokje voor peltier koeling, veel koelingsoppervlakte (maze design)

Alhoewel ik eerst kritisch was vind ik het toch klasse dat je hiermee doorgaat!
Ik blijf het volgen 8)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Dit vind ik nou echt leuk om te zien! Supermooi gedaan dat blokje. Slim ontwerp ook moet ik zeggen! :) Goed bezig _/-\o_

Youtube Download ubersnel.nl

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ziet er heel netjes uit. 4 van die blokjes hebben zeker een behoorlijk koelvermogen (wat je ook zeker nodig gaat hebben).
Doet me aan vroeger denken toen dabit bezig was met z'n kilowatt waterblok (zie http://www.icecoldcomputing.com/ ) :)

En over je thermometer: Probeer wat thermokoppels aan te komen die je op enkele plaatsen kunt bevestigen. Dan kun je met een vrij simpele meter (en zelfs met sommige multimeters) je temperaturen aflezen.

Verwijderd

Topicstarter
@ Twynn:
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 07:11:
Zoals jullie misschien al gezien hadden heb ik bij het ontwerpen van de waterblokken gekeken naar het Kilowatt blok van Dabit, dat even ter zijde...
Ere wie ere toekomt he :)

Offtopic: Zou je de titel van dit topic willen veranderen in : "Multiple TEC setup Q6600"?

Dank jullie voor de positieve reacties, geeft me weer wat extra kracht want er gaat echt ongelofelijk veel tijd in zitten. Maar ja, ik heb de kennis en de middelen (Ben 5-assig CNC frezer + CadCam programmeur) en wil graag iets maken wat de rest onmogelijk acht / de middelen niet voor heeft.

Verder de laatste (en definitieve) layout van het project:

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/8642/koelingsblokcompleetey9.jpg

Verder zit ik nog met een vraagstuk, de pomp.

Ik twijfel tussen de Liang D5-MCP655 of de Alphacool AP-1510. Beide pompen zijn in staat om op 24V te draaien, wat voor mij een vereiste is. Dit is geen vereiste ivm meer prestaties maar omdat ik wil garanderen dat als ik de 24V voeding voor mijn TEC's aanzet ook de pomp begint te draaien.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Alphacool maar ik hoor graag jullie mening!

Verwijderd

Prachtig topic, keep up the good work!

• El Snorro
De liang heeft een goede reputatie als high flow pomp, maar ik weet niet of je daar iets aan hebt met dit soort waterblokken.
ik denk dat je beter een redelijk normale pomp kan pakken met een niet al te gekke pompsnelheid zodat het water goed de tijd heeft om de warmte op te nemen (werkt goed in maze blokken naar mijn ervaring...)
Ik heb eventueel nog een pompje staan (wel 12v volgens mij) een hydor L25 geloof ik, mag je gratis afhalen of ik stuur hem op voor 6,40 (verzendkosten) (eventueel als 2e pomp).
Wat ik ook zat te denken toen ik je plaatje zag, misschien is het verstandig 2 verschillende loops te nemen, 2 blokken per loop dus? Redelijk wat extra werk maar volgens mij loont het de moeite wel in koelcapaciteit.

Ik volg dit interessante topic! Eindelijk weer iets goeds aan de gang op DOC

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende:

De pompen hebben een capaciteit van 1200+ liter met een 1/2" tube. Ik heb echter een 3/8" tube (daar ontkom ik niet aan).

Een paar berekeningen:
Oppervlakte 1/2"tube --> 126.67mm2
Max doorlaatopp. die ik kan realiseren --> 38.5mm2

Dat wil dus zeggen dat ik, slangweerstand en hoogteverschillen niet meegerekend, maar ongeveer 30.5% van de pompcapaciteit overhoud.

In de ideale situatie is dat, in het geval van de AP-1510 457.5ltr/uur, en dat is toch wel zo'n beetje vereist denk ik.

@ El Snorro:

Erg bedankt voor je aanbod, maar de Hydor L25 kan maar een hoogte-verschil overbruggen van 1.35 mtr, wat overeen komt met 0.135 bar, en ik denk dat dat weinig meerwaarde gaat geven. Ik verwacht een hoop weerstand met deze setup....

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 14:29

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:44:
Ik zit met het volgende:

De pompen hebben een capaciteit van 1200+ liter met een 1/2" tube. Ik heb echter een 3/8" tube (daar ontkom ik niet aan).

Een paar berekeningen:
Oppervlakte 1/2"tube --> 126.67mm2
Max doorlaatopp. die ik kan realiseren --> 38.5mm2

Dat wil dus zeggen dat ik, slangweerstand en hoogteverschillen niet meegerekend, maar ongeveer 30.5% van de pompcapaciteit overhoud.

In de ideale situatie is dat, in het geval van de AP-1510 457.5ltr/uur, en dat is toch wel zo'n beetje vereist denk ik.

@ El Snorro:

Erg bedankt voor je aanbod, maar de Hydor L25 kan maar een hoogte-verschil overbruggen van 1.35 mtr, wat overeen komt met 0.135 bar, en ik denk dat dat weinig meerwaarde gaat geven. Ik verwacht een hoop weerstand met deze setup....
Hou je er rekening mee dat je water ook sneller gaat stromen bij een kleinere diameter slang (bernoulli)? Ik denk dat je meer overhoudt dan die 30,5%, maar 100% wordt het inderdaad niet omdat de verhouding omtrek/oppervlak verandert (op een negatieve manier). Dus neemt je weerstand toe en je hebt een relatief kleiner gebied met een laminaire stroming in je slangen.

Verder... wat een prachtig blok! Ontzettend mooie apparatuur ook, 5-assig CNC-frezen... Ik vind 3 assen al leuk om mee te werken :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Ziet er zeer netjes uit, deze ga ik zeker volgen, ben benieuwd wat het gaat geven.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de meest arbeidsintensieve dingen zijn klaar...

Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/4408/04032008041fe8.jpg

Vanavond begin ik aan de basisblok, en de komende dagen aan de deksels voor de waterblokken.

De keuze mbt de waterpomp is gemaakt, het wordt de Alphacool AP-1510 vanwege de iets hogere opvoerhoogte (en dus druk)...

• dalus

dalus

Firing Sparks

Dat ziet er echt goed uit, als je te weinig druk hebt kun je voor een korte run die blokken nog op de kraan aansluiten.

High Powered Madness

• R-O-Y

R-O-Y

dalus schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:14:
Dat ziet er echt goed uit, als je te weinig druk hebt kun je voor een korte run die blokken nog op de kraan aansluiten.
of gewoon een goede pomp kopen net zoals er achter die kraan zit? :+ Aan de kraan aansluiten heeft wel een voordeel. Dan gaat er water van 12 graden doorheen. Op de kraan aansluiten is dus nog niet eens zo'n gek idee :P

Verwijderd

Topicstarter
Dit is voor een 24/7 setup... heb geen zin om op het eind van het jaar een ontzettend hoge waterrekening te krijgen....

Ik denk dat ik het wel ga redden met die pomp...

• R-O-Y

R-O-Y

Ga je 4 pelts elke keer aan zetten zodat je cpu net die paar honder mhz meer is in dagelijk gebruik? Zal wel een lekkere stroomrekening opleveren. :P

Ik heb trouwens nog een vraag over je berekening van het wattage aan het begin. Ik heb zelf een X3210 quadcore. Deze heeft een multiplier van 8 ipv 9. Niet zoveel verschil dus met een Q6600. Voor zover ik weet zijn het ook gewoon dezelfde chips. Nou is het leuke dat die berekening niet echt sluitend is.

Stel dat ik mijn X3210 zou overklokken naar 4250MHz op hetzelfde voltage dan kom ik uit op 333watt. Voor een zelfde chip op hetzelfde voltage lijkt me dat best een verschil. Heb jij misschien een uitleg waarom dat verschilt van elkaar? Want naar mijn idee is die berekening een beetje vaag. Maar het zou best kunnen dat ik iets over het hoofd zie. Misschien dat je mij dat kan uitleggen.\

Ik had het al gepost maar ik vind die blokjes echt mooi :9~

[ Voor 3% gewijzigd door R-O-Y op 04-03-2008 15:41 ]

• El Snorro
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:02:
Dit is voor een 24/7 setup... heb geen zin om op het eind van het jaar een ontzettend hoge waterrekening te krijgen....

Ik denk dat ik het wel ga redden met die pomp...
Mooi gedaan!
Blokjes zien er perfect uit.

Echter pelts en 24/7 is dodelijk voor je stroomrekening

Verwijderd

El Snorro schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:50:
[...]

Mooi gedaan!
Blokjes zien er perfect uit.

Echter pelts en 24/7 is dodelijk voor je stroomrekening
Mischien leuk om eens uit te rekenen, wat nu duurder is, 24/7 kraanwater door je watercooling tegenover 24/7 een pelt setup.

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoef ik niet eens uit te rekenen om jou te kunnen vertellen dat stroom goedkoper is als water...

Maar ik zal het toch even doen:
Stroom kost 0.10/Kwh, water ongeveer een euro per m3 (1000 liter dus).
De voeding zal ongeveer 600watt uit het stopcontact trekken, wat neerkomt op 0.06 euro/uur.

Water stroomt (en dit doe ik eventjes uit mn hoofd) volgens mij met 10/12 liter/minuut (600/720ltr/uur) onder een druk van ik schat 1 bar.
Water laten stromen kost dus, idealistisch ervanuit gaande dat de 600 liter gehaald wordt, 0.60 euro/uur.

Dit zijn natuurlijk erg simpele berekeningen, maar je zult wel zien dat water duurder is als stroom. Voor 0.06 euro heb je immers maar 60 liter water.....

@ Roy : Die berekening blijkt erg achterhaald te zijn ( is ooit eens gemaakt voor een single core en schijnt niet meer op te gaan met de huidige multicore's en 60Nm chips...)

Edit:

Om dus even een antwoord te geven op de vraag van ragingbull:
Water 24/7 --> (24*0.60=) 14.4 euro
600Watt 24/7 --> (24*0.06=) 1.44 euro

De computer staat zelden 24/7 aan, op zondag meestal wel, en dan pak ik voor de 1.44 gewoon een satérolletje minder :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 17:05 ]

Verwijderd

Ik denk dat je ontwerp zelfs toelaat om het centrale blok icm de 4 waterblokjes, te gebruiken zonder pelts ertussen. Dan heb je gewone waterkoeling. Dit voor het dagelijks gebruik.
Voor die-hard overklokken kan je dan de pelts ertussen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... dat is een interessant ideetje dat je daar oppert disco stu...

Maar dan zal ik het anders zeggen..... zou het mogelijk zijn om de pelts ertussen te laten en via de pelts de koperen blok te koelen als je bios A opstart (bios op default) en als je gaat benchen bios B opstarten en de voeding van de pelts aanzetten???

Stof tot nadenken....

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 21:36

BTS

Ik denk niet dat je de pelts er tussen kan laten zitten.
Want je hebt een bepaalde temp die het centrale blok afgeeft en die wordt dus eerst afgegeven aan de pelts, die niks doen, en dan aan je cpu blokjes, en hoe dit geleidt weet ik niet.

Edit: Als er uberhaupt ook maar iets van warmte door de pelts heen gaan en de blokjes bereikt (dat bijvoorbeeld alle hitte zich in de pelts ophoopt?)

Maar ik weet niet hoe pelts erop reageren als ze uitstaan en ze krijgen een (hoge) temp door zich heen.
(ben btw een leek hiermee maar met waterkoeling dan weer een klein beetje niet)

[ Voor 15% gewijzigd door BTS op 04-03-2008 20:52 ]

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat ik gewoon altijd de pelts aanzet... het zijn de kosten niet....

Verwijderd

als de pelts uitstaan en er gaat warmte doorheen zullen ze zelf stroom gaan opwekken (seebeck effect)

als je de pelts niet zou aanzetten kan je het besten 1 van die waterblokken direct op de cpu monteren, denk dat dat nog best goede temp zou geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was niet echt van plan om koelingsblokken te blijven switchen, de hele "unit" gaat er gewoon op, en blijft erop...

Toch bedankt voor de ideeën..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 13:20 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Wat een blokken zeg :9~
kan jij een tube voor me draaien? :9

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• BTS

BTS

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:43:

Dank jullie voor de positieve reacties, geeft me weer wat extra kracht want er gaat echt ongelofelijk veel tijd in zitten. Maar ja, ik heb de kennis en de middelen (Ben 5-assig CNC frezer + CadCam programmeur) en wil graag iets maken wat de rest onmogelijk acht / de middelen niet voor heeft.
Denk het wel Extera :>

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik inderdaad....maar vergis je niet in de kosten van het koper...

Of je moet ergens een leuk reststukje op de kop kunnen tikken....

Edit:

Nog eventjes ontopic:

De basisblok is ook klaar, net eventjes de 4 waterblokken + de basisblok gewogen..
1920gr schoon aan de haak :o

En dan komen er nog 4 deksels bij, spanplaat en 4 peltiers, en dat allemaal aan de arme
Maximus Formula :*)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 16:37 ]

• BTS

BTS

En komt dit allemaal aan de muur te hangen of leg je het plat neer?
Ik zou de voorkeur aan plat want dan heb je de minste kast op buiging van je moederbord.

En bevestiging word gewoon een boutje en een moertje? (Niet de standaard intel bevesting iig. |:( :P )

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je hierboven ergens kunt zien in een schets maak ik een bodemplaat van 100x100 met m4 draad erin en een speciale spanplaat voor de "cpu zijde".

Verder komt mijn moederbord gewoon aan de muur te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/733/wallmountwa5.th.jpg

De radiator en de rest van het spul wordt ook wallmount...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat behang wil ik ook :+

Leuk project blijf ik volgen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 05-03-2008 18:37 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Misschien moet je hem aan een touwtje hangen?

\\
.\\
..\\
...\\
....\\
___\\_
|||||||||||||
|||||||||||||
|||||||||||||

Dat idee, maar het ziet er wel vreselijk mooit uit O+

Verwijderd

Topicstarter
@ The Mask :

Leuk hè, dat behang :D

@VVVJeroen :

Is inderdaad een optie maar ik denk niet dat het nodig zal zijn. Een Scynte Ninja Copper weegt ook dik een kilo dus met de spanplaten die ik maak verwacht ik geen problemen...

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

God wat zijn die blokken goed gelukt. Ik ben op zoek naar dat topic op XS/OC/GoT? waarin iemand echt een enorm sterke pelt direct op zijn C2D of C2Q core plaatste (zonder IHS dus)... daarmee liet hij zien dat TEC qua Wattage bijna net zo goed was als duurdere Phase-Change oplossing, maar wel veel kleiner. Ik kan het alleen niet meer vinden grmbl. Maar hij had een enorm verschil met en zonder IHS ... dat was ff het punt wat ik wilde maken :> .

Misschien lees ik eroverheen, maar laat je de IHS wel zitten? Ik denk dat er misschien teveel gewicht aan 'hangt' of 'drukt' waardoor het niet wijs is. Maar misschien door een soort van spanningsmechanisme dat je de druk goed evenredig en strak kunt verdelen (al zal dat wel erg moeilijk zijn met zo'n wand opstelling).

[ Voor 37% gewijzigd door Cassius op 06-03-2008 14:49 ]

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht juist dat het met zo'n gewicht juist verstandig was om de IHS te laten zitten, omdat deze niet alleen de warmte verdeelt maar ook de processor opzich beschermt tegen te grote druk van het klemmen :?

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Vandaar ook mij comentaar 'dat er teveel gewicht aan hangt' he :) .

Maar stel je mobo ligt op je bureau, matje, vloer, whatever niet geleidt. Dan kan ik me voorstellen je een soort constructie maakt waarmee je zelfs zonder IHS voor hele stabiele (en oppervlakte constante) druk kan zorgen. Zelfde principe als een persbank bijvoorbeeld met zo'n hendel ;) . Of een systeem dat je met schroefdraad naar beneden draait --> Stel dat dit je socket is met 'schroef'gaten (de intel gaten om die prutskoeler in te duwen):

0 _____ 0
...|.......|
0 |____| 0

Dat je in de koperenblok met 4 tec's erop, dus vier gaten voorboort die vervolgens op je moederboard gemonteerd kan worden. Door het zeer voorzichtig en gelijktijdig aandraaien van de bout/moer combinatie kan je voorzichtig een stabiele druk creëren. Heb de mod ook wel eens bij Scythe koelers gezien btw, screw-mod geloof ik noemde ze dat - misschien kan je daar inspiratie uit halen.

[ Voor 21% gewijzigd door Cassius op 06-03-2008 15:45 ]

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat heb ik toch ook???

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/8642/koelingsblokcompleetey9.jpg

Ik heb alleen geen gaten in de koperen blok gemaakt maar ik fabriceer een spanplaat waarmee ik vervolgens zeer voorzichtig een stabiele druk ga creëren...

Edit:

Misschien is het zo duidelijker....

Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/5477/completemontageqt8.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 17:00 ]

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Sorry ik keek alleen naar Verwijderd in "Multiple TEC setup voor een Q6600" deze plaat. Daarin zag ik die bovenste spanplaat dus niet staan. Ik zie inderdaad naast de 8 gaten voor de bedrading nog 4 hoekgaten voor de drukbouten.

Met die opstelling zou ik persoonlijk zeker aanraden om het moederbord plat neer te leggen, anders creëer je voor jezelf al een extra stukje moeilijkheid omdat de zwaartekracht vrij stevig krom gaat trekken aan die 2 kilo koper en onderdelen. Of je houdt van een uitdaging haha ;) !

De meeste mensen deugen!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik moest direct aan dit project denken toen ik Voeding met vermogen van 2kW onder de loep genomen las, maar ik denk dat 700 euro ( :9 )een beetje buiten het het budget zal vallen >:) . (maar het zou toch geinig zijn :D )

Verwijderd

Topicstarter
Tja, vermogen kost geld, de voeding die ik heb kost nieuw ruim het dubbele....

Mijn voeding kan 97 ampere leveren bij 24V, dat is toch ook dik 2300 watt uitgang..

Maar ja, als ik hem vol belast trekt hij ook dik 3kW uit mn stopcontact :D

BTW:

Alle produkten heb ik gisteren afgemaakt, vandaag begint het solderen/monteren/testen...
Pic's komen vanmiddag wel online..

• dalus

dalus

Firing Sparks

Woot, * dalus kan niet wachten

High Powered Madness

• BTS

BTS

Ik kijk er ook naar uit om te zien hoe nou gaat werken, en natuurlijk nog belangrijker hoe goed het koelt.

Hoop voor je dat hij niet constant 3kW nodig heeft.

p.s Het is al middag waar blijven de foto's :9

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Haha, de foto's wordt iets later op de dag...

Ben nou druk bezig met het verlijmen van het koper (solderen is plan B geworden). Probleem is dat de lijm 24 tot 48 uur nodig heeft voor uit te harden :(

Update volgt zo snel mogelijk!!!

Verwijderd

Topicstarter
Oké jongens... de eerste resultaten zijn binnen, ben er alleen nog niet uit of ze goed zijn of niet:

Na +/- 5 minuten met de TEC's op 10.8V (Maximale pompcapaciteit wordt bereikt op 15V) is de koperen blok aan de kant waar de CPU gemonteerd zou zitten (zit nu dus een sensor) :
-19.8 graden.

Ik ga hem zo maar eens naar de 12V draaien, en dat is ook meteen de max. want mijn pomp zit ook op dezelfde voeding.

Verwijderd

Hoe is watertemp?

Verwijderd

Topicstarter
24-26 graden (watertemperatuur)

Net nog even gespeeld met het voltage.. de massieve blok krijg ik niet kouder als -20, maar daarintegen is de blok ook niet geisoleerd en staat hij gewoon op een handdoekje, temperatuurverschil van ongeveer 40 graden dus....

Daarnaast heb ik nog een tegenvaller, 1 van de 4 waterblokjes "zweet" een beetje, dus die moet ik nog een keer onder handen nemen...

Edit:

Ik zat net even de spanning te meten op mijn voeding op het moment dat ik de stekker eruiit trek.. vanwege het seebeck effect wordt er toch 1 volt aan spanning opgewerkt (en die loopt langzaam terug naar 0 natuurlijk....)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 21:30 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Echt goed bezig man, vind het super.

Een leuke single stage had beter geweest, maar ik vind dit echt goed bedacht en uitgewerkt.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:23:
24-26 graden (watertemperatuur)

Net nog even gespeeld met het voltage.. de massieve blok krijg ik niet kouder als -20, maar daarintegen is de blok ook niet geisoleerd en staat hij gewoon op een handdoekje, temperatuurverschil van ongeveer 40 graden dus....

Daarnaast heb ik nog een tegenvaller, 1 van de 4 waterblokjes "zweet" een beetje, dus die moet ik nog een keer onder handen nemen...
Welke radiators gebruik je? Wel jammer dat een blok net niet waterdicht is. Hoop dat er binnenkort pics komen, * dalus loves pics

High Powered Madness

Verwijderd

Ja TEC's zijn nu eenmaal beperkt in het temperatuursverschil ze kunnen bewerkstelligen, ook al zijn ze overgedimensioneerd.
Vraag me af hoeveel er van het verschil van 40° overblijft als de warmte van een zwaar overklokte cpu moet verpompt worden, terwijl de zaak anderszijds geïsoleerd is.

TEc's zijn sowieso niet heel nuttig om zeer lage temps te bereiken, als je dat toch wil proberen doe je dat beter door ze in serie (cascade) te plaatsen. Ze in parallel plaatsen doet het vermogen dat kan afgevoerd stijgen, echter niet het tempverschil. In serie plaatsen doet het tempverschil stijgen, echter niet het vermogen.

En wacht ook op pics :P
In OP :) :
http://img250.imageshack.us/img250/1474/24012008032mh1.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan, de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/3523/waterblokcompleettq7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/3619/basisblokfl2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/2285/reservoirxk8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/8184/voedingus5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/5492/opstelling1ll1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/84/opstelling2no9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/4157/opstelling3vm3.jpg

Zo, dat waren de foto's voor vandaag...

Hoeveel denken jullie dat (goede) isolatie zal schelen mbt de minimale temperatuur???

• dalus

dalus

Firing Sparks

Leuke setup,ben benieuwd hoe koud hij gaat worden als ie eenmaal geïsoleerd is. Hoe lang duurt het ongeveer tot dat het blok helemaal is afgekoeld? Heb je ook op de tec's aan alle kanten koelpasta gebruikt? Ben wel benieuwd wat er van de temp overblijft als ie op je cpu zit.
Dalusje krijgt wel zin om op zijn Calibre 8800GTS een dikkere pelt te zetten :P

BTW foto's mogen wel wat kleiner :X

[ Voor 6% gewijzigd door dalus op 09-03-2008 10:51 ]

High Powered Madness

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ziet er goed uit kerel :)
Ik mis eigenlijk alleen nog ijs op de pics :>

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Woot Woot keihard
Das een aardig dik blok maar wel heel goed uitgedacht en een leuk project.
Als ik het zie ga ik al kwijl kwijl doen
Nou nog wachten op de temps en de resultaten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb even snel een grafiekje in elkaar geknutseld mbt de temperatuurverloop:

Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/2007/temperatuurverloopzondegw7.jpg

Zoals je ziet heb ik dus 7 minuten nodig op 1.6 Kg koper 35.5 graad af te koelen...
Ga zometeen wat experimenten met aluminiumfolie om te kijken wat dat voor resultaat geeft.

@dalus: Mn telefoon heb ik altijd op maximale resolutie staan....

Edit:

Temperatuurverloop met 5 lagen aluminiumfolie:

Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/5741/temperatuurverloop5lagefw0.jpg

Ondanks dat dit geen eerlijke vergelijking is (de blok was al 10.7gr toen ik begon te koelen) zie je nu dat ik maar 5.5 minuut nodig heb om 1.6 Kg koper 32.8 graden af te koelen..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 12:36 ]

• BTS

BTS

En is de dat ene blokje alweer in orde?

Wat je misschien kan doen is er een pakking tussen maken/doen dan weetje zeker dat het lekvrij is.

Verder toch wel lekker dik

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
BTS schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:34:
En is de dat ene blokje alweer in orde?

Wat je misschien kan doen is er een pakking tussen maken/doen dan weetje zeker dat het lekvrij is.

Verder toch wel lekker dik
Nu zit er Pattex repair Xtreme tussen, werkt perfect eigenlijk dat spul alleen zoals ik het nu kan zien lekt hij bij 1 van de bevestiginsbouten, en op die plaatsen had ik maar 0.6mm lijmoppervlak...

Kennelijk heb ik het daar dus niet goed genoeg gedaan :(

Verwijderd

Heb je eigenlijk geen ongewenste warmteoverdracht via de bouten van het koude centrale blok naar de "warme" waterblokken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 12:49:
Heb je eigenlijk geen ongewenste warmteoverdracht via de bouten van het koude centrale blok naar de "warme" waterblokken?
Ik zou niet weten waarom dit ongewenst zou zijn, als de TEC's ook mijn waterblokken zouden koelen is dat toch alleen maar gunstig???

Voor de bouten die door het moederbord gaan moet ik daar wel een oplossing voor vinden...

• BTS

BTS

Nog even een antwoord op je vraag van pasta gebruiken op je tecs,
ik heb ergens gezien dat ze iig op de warme zijde van de tecs wel, alleen op de koude zou ik geen AS5 doen, want dat verbrokkelt onder die temp.

www.highflow.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu Zalmann ZM-STG1 thermal paste aan beide zijden zitten en die moet volgens specificatie geschikt zijn voor temperaturen van -45 tot +150....
Pagina: 1 2 Laatste