Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Hallo,

*EDIT*
Bekijk even deze post

Uit mijn vorig topic ik weet ik dat een dualbootconfiguratie niet altijd zo loopt als je zou willen.
Voor de mensen die even graag wat informatie willen: klikje.

Eerst en vooral wil ik even jullie meningen weten over wat jullie denken over het volgende:
Dit is gewoon ter informatie, ik weet intussen wat hiermee kan en wat niet.
Ik zou graag toch minsten 2 besturingsystemen willen gaan installeren namelijk Vista en CentOS, nu voor Vista weet ik dat je met een partitie van 40GB het besturinsysteem kan draaien. Nu voor centOS weet ik dat niet zo goed, weet iemand hoeveel dit ongeveer ineemt? Als ik nog ruimte genoeg over heb zou ik nog ook even Unbuntu (of kunbuntu of andere gelijkaardige distrubitie gaan installeren.). Nu wil ik even duidelijk maken dat ik het volgende wil: ik wil naast die 40GB voor Vista een partitie die een omvang van 65GB moet krijgen en moet dienen voor programmas, games en overige zaken. Als je even kan tellen dan zit ik dan al op 105GB, en als ik me niet vergis dan is mijn schijf niet precies 120GB (zolas sommigen misschien weten zit er een tolerantie op omdat het productieproces toch z'n 10% kan schelen.) mijn schijf is iets van een 114,5GB Dat betekent dus dat ik maar een 10GB over heb, dus het lijkt me zo goed als onmogelijk om ubuntu er nog bij te krijgen. Wat ik dan ook weer wel heb is mijn externe schijf, USB 2.0, maar ik vrees als ik daar games ga op zetten dat de snelheid niet meer zo snel is of vergis ik me daar in. Die extern schijf heeft een omvang van iets meer dan 300GB, misschien kan ik mijn partities dus beters anders indelen. Nu genoeg over de indeling nu dus de eigenlijke rededen waarom ik heb gemaakt.

Hoe doe ik eigenlijk het best een goed werkende dualboot. Ik weet nu ondertussen dat het aangeraden is om eerst XP en dan Vista te installeren, nu dat is mijn geval niet nodig. Er moet wel blijkbaar eerst een linux distrubtie worden geinstalleerd want anders krijg ik de problemen zoals in mijn vorig topic gebeurde. Stel dat ik centOS + Unbuntu + Vista ga gebruiken, in welke volgorde moet ik deze dan gaan installeren, hoe zorg ik dat ik kan kiezen tussen de verschillende besturingsystemen. Op wat moet ik nogal zo gaan op letten? Kan ik volledig mijn schijf formateren en dan met 1 van de 3 besturingsystemen partities gaan aanmaken? Moet ik zelf een BMR maken als ik een volledige format doe? Dat soort zaken wil ik dus liefst allemaal weten. Ik heb al enkele sites doorgenomen over dualbooen, als je nog een goede weet geef dan even, liefst Nederlandstalig want mijn Engels is niet altijd zo best. Zo dit zijn zoal de zaken die me zorgen baren, graag dus wat hulp. (even nog iets voor de moderators, als het topic verkeerd geplaats is of als er iets niet goed aan is, wil je dan zo vriendelijk zijn om me het te zeggen en me even de tijd geven voor je de topic gaat sluiten?)

Mvg,
Lorduh.

[ Voor 3% gewijzigd door Lorduh op 07-02-2008 16:10 . Reden: Vraag 1 geschrapt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Niet allemaal tegelijk hé :+
Modbreak:Kick volgende keer je topic pas na 24 uur, niet na 13 minuten. :/

[ Voor 60% gewijzigd door pasta op 07-02-2008 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
@Pasta sorry.
Op MSN heb ik vernomen dat ik met ubuntu alleen wel toekom en dat ik dan best Vista eerst installaleer omdat Unbuntu automatisch andere besturingsystemen in een bootmenu zet. Is dit zo?
Dan heb ik nog een vraag, [...]

[ Voor 8% gewijzigd door Spider.007 op 07-02-2008 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij moet het toch niet zo heel erg lastig zijn om je even aan de regels te houden. Begin eens met Policy: Alle regels die op het forum gelden; en lees daarna Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier! even. Ik zal dit topic openlaten; maar ook je laatste bericht hoort niet in dit topic; meerdere vragen in 1 topic werkt namelijk absoluut niet; dus lees Policy: Alle regels die op het forum gelden even door en kijk dan hoe je antwoord op je 'backup-programma' vraag kan krijgen want dat zien we liever niet in dit topic

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Spider.007 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:48:
Volgens mij moet het toch niet zo heel erg lastig zijn om je even aan de regels te houden. Begin eens met Policy: Alle regels die op het forum gelden; en lees daarna Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier! even. Ik zal dit topic openlaten; maar ook je laatste bericht hoort niet in dit topic; meerdere vragen in 1 topic werkt namelijk absoluut niet; dus lees Policy: Alle regels die op het forum gelden even door en kijk dan hoe je antwoord op je 'backup-programma' vraag kan krijgen want dat zien we liever niet in dit topic
Ik vind het voor de duidelijkheid niet onterecht dat het andere topic is gesloten, ik ben hier ook niet kwaad om hoor. Ik geef zelf toe dat ik aventoen (laat die aventoen maar weg:p) niet braaf ben hoor. Ik zal de regels is doornemen :).

"antwoord op je 'backup-programma' vraag kan krijgen want dat zien we liever niet in dit topic"
Ik deed maar om goed te doen, ik dacht zo als ik nog een topic open dan gaan de moderators misschien niet zo tevreden zijn. Ik zal even het topic bijwerken zodanig dat het topic wat van betere kwaliteit wordt, ik pas ook de titel wel even bij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me zowiezo verstandig lijkt is je data op de USB zetten, mocht het dan mis gaan met Vista of CentOS ben is dit veilig gesteld en kan je met een gerust hard verder.

Spellen en Progranna's zijn zo weer geinstalleerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:14:
Wat me zowiezo verstandig lijkt is je data op de USB zetten, mocht het dan mis gaan met Vista of CentOS ben is dit veilig gesteld en kan je met een gerust hard verder.

Spellen en Progranna's zijn zo weer geinstalleerd.
Nou ja zo snel kan ik games niet installeren hoor heb er hier een heleboel. En ik geef ook toe dat ik een deel gekraakte versies heb, die ik niet allemaal op CD ofzo heb liggen, een deel daarvan wel, maar je bent al snel een dag bezig met alles te formatteren herindelen etc. Maar het is idnerdaad misschien geen slecht idee om is alles te formateren. Nu is mijn vraag concreet als ik echt alles formatteer maar dan ook alles, kan ik dan bv centOS installeren, of moet ik zorgen dat er op mijn harde schijf nog partities aanwezig zijn. Zijn er misschien programma's die gelijkaardig zijn aan partition magic en die je kan booten vanaf CD om zo dus men harde schijf netjes in te delen ?

Hiermee wijk ik misschien deels af, maar ik heb al met meerdere personen gesproken en de meerderheid raad me gewoon aan om centOS niet te gaan installeren maar wel Ubuntu. Nu heeft er iemand een idee hoe groot dat is? En als er toevallig mensen die een mening over kubuntu, welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door Lorduh op 07-02-2008 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
FDISK FTW :P
Mocht dit niet toereikend zijn check dan hier ff
http://www.ultimatebootcd.com/
edit: dit is dus voor je partitionerings tools he ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Meekoh op 07-02-2008 11:30 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Lorduh ik snap je probleemvragen, beginnervragen eigenlijk. Ik herken ze van mezelf. :P
1-Vista installeren Of als die er op staat laten staan..
2-Ubuntu installeren + Grub bootloader MBR/grub op C: (VISTA) schijf.
3- overige besturingssystemen..

CentsOS zal wel tussen de 3 en 10 gig nodig hebben, afhankelijk van wat je installeert...

Let op als je je MBR record op de Vista verkloot, door bv grub te verwijderen dan kan je met de Vista cd opstarten in tekst/rescue mode. (R indrukken met opstarten)
Inloggen met admin wachtwoord fixmbr en fixboot en daar is vista weer ;)

maarre sjek deze sites eens, tevens in het Nederlands goede documentatie. Al je vragen kan je daar wel vinden in de knowledge base of in de forums met de search functies. Zo heb ik het ook geleerd, deze 2 sites afstruinen :+

http://www.ubuntu-nl.org/...stallatie/dualboot_gutsy/
Voor XP, maar komt op hetzelfde neer.

http://www.ubuntu-forums.nl/

Geen partition software nodig, er zit een hele leuke schijfindeler bij Ubuntu die zo wat van de C: schijf afsnoept... :)

(K) of Ubuntu alletwee top! kwestie van smaak eigenlijk welke je gebruikt, ik had idd ook geen cents os geinstalleert. Wat is daar de meerwaarde van centsOS T.O. een Ubuntu versie? IMO niets.
Met 10 gig voor Ubuntu OS komt je al een heel end. :)

Maar sjek die sites eerst maar eens, dan kan je een hoop aan zelfhulp doen :P

[ Voor 18% gewijzigd door BAS80 op 07-02-2008 11:44 . Reden: Hoop lulkoek toegevoegd ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
BAS80 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:35:
Lorduh ik snap je probleemvragen, beginnervragen eigenlijk. Ik herken ze van mezelf. :P
1-Vista installeren Of als die er op staat laten staan..
3- overige besturingssystemen..

CentsOS zal wel tussen de 3 en 10 gig nodig hebben, afhankelijk van wat je installeert...

Let op als je je MBR record op de Vista verkloot, door bv grub te verwijderen dan kan je met de Vista cd opstarten in tekst/rescue mode. (R indrukken met opstarten)

maarre sjek deze sites eens, tevens in het Nederlands goede documentatie. Al je vragen kan je daar wel vinden in de knowledge base of in de forums met de search functies. Zo heb ik het ook geleerd, deze 2 sites afstruinen :+

http://www.ubuntu-nl.org/...stallatie/dualboot_gutsy/
Voor XP, maar komt op hetzelfde neer.

http://www.ubuntu-forums.nl/

Geen partition software nodig, er zit een hele leuke schijfindeler bij Ubuntu die zo wat van de C: schijf afsnoept... :)

(K) of Ubuntu alletwee top! kwestie van smaak eigenlijk welke je gebruikt, ik had idd ook geen cents os geinstalleert. Wat is daar de meerwaarde van centsOS T.O. een Ubuntu versie? IMO niets.
Met 10 gig voor Ubuntu OS komt je al een heel end. :)

Maar sjek die sites eerst maar eens, dan kan je een hoop aan zelfhulp doen :P
Ik wil je héél erg bedanken met deze informatie stel je mij toch wel wat gerust. Ik ga even nog wat klooien om mijn 2de vista instalatie ongedaan te maken (zie link die ik aan het begin van topic meegeef.) Als dat gedaan is ga ik toch al even men partities wat indelen en dan zal ik de eerste de link die je me gaf is goed doorlezen eventueel afprinten en van start gaan. Ik zal je ook even een PM sturen met men MSN en e-mailadres ;)

(PM's staan niet aan heb je MSN toegevoegd ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Hmmz, die tutorial die je me gaf, weet je wle zeker of die voor Vista ook gaat, Vista heeft namelijk een ander bootloader systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
Lorduh schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:07:
Hmmz, die tutorial die je me gaf, weet je wle zeker of die voor Vista ook gaat, Vista heeft namelijk een ander bootloader systeem.
Ja, kep em zelf ook. :) Vista en Kubuntu. Grub gooit er alleen een loze regel bij voor een XP install. maar die kan je wel handmatig verwijderen. Het grootste verschil met XP is dat Vista wil en zal het 1ste OS in rij zijn, C: dus. Anders werkt Vista niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
BAS80 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:11:
[...]

Ja, kep em zelf ook. :) Vista en Kubuntu. Grub gooit er alleen een loze regel bij voor een XP install. maar die kan je wel handmatig verwijderen. Het grootste verschil met XP is dat Vista wil en zal het 1ste OS in rij zijn, C: dus. Anders werkt Vista niet....
Ik heb nochtans vista nu gienstalleerd op de 2de partitie ;). Maar dus Grub moet ik echt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
Lorduh schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:23:
[...]

Ik heb nochtans vista nu gienstalleerd op de 2de partitie ;). Maar dus Grub moet ik echt hebben?
Dat kan, met een truukje ;) Jep grub, die volledig aangepast aan Vista. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
BAS80 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:30:
[...]

Dat kan, met een truukje ;) Jep grub, die volledig aangepast aan Vista. :)
Je eerste zinnetje vna dat trukje, ik heb gene trukjes gebruikt, gewoon geinstalleerd hoor, om zo mijn andere VIsta te kunnen herstellen. Maar jij gebruikt Kubuntu, wat is dan zo het grote verschil tussen Ubuntu en kubuntu ? Ik dacht dat vooral grafisch is of vergis ik me?

Oké
Kubuntu: KDE grafische schil, gericht op maximale keuzemogelijkheid bij alles;
Ubuntu: Gnome grafische schil, gericht op eenvoudige bediening;
Xubuntu: Xfce grafische schil, gericht op minimale belasting.
Dit kwam ik tegen bij het zoeken. Ik dnek dat ik dan voor Kubuntu ga. KDE lijkt me namelijk grafisch helemaal niet slecht. Ik was even aan het googlen: EasyBCD. Is dat goed voor Grub bootloader?

Alvast bedankt

[ Voor 31% gewijzigd door Lorduh op 07-02-2008 14:02 . Reden: Grub vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
:? Grub word gewoon geinstalleerd via de Ubuntu installer hoor. heb je geen aparte voor nodig. Maar als je dat wenst kan het altijd.

[ Voor 35% gewijzigd door BAS80 op 07-02-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh

Je bedoelt gewoon de GRUB bootloader van kubuntu? Heb int verleden al problemen gehad met GRUB ghehe :p. Grub hard disk error ;). Vandaar dat ik daar zeker goed over wil ingelicht zijn.

*edit*

http://www.ubuntu-nl.org/...stallatie/dualboot_gutsy/ Is deze link ook bruikbaar voor Kubuntu, ik veronderstle van wel dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Lorduh op 07-02-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Sorry als dit topic wordt gekickt, maar ik zou namelijk graag beginnen en ik wil echt zekerheid.
http://www.ubuntu-nl.org/...stallatie/dualboot_gutsy/ Weet iemand of dit ook bruikbaar is voor Kubuntu (waarschijnlijk wel denk ik) Nu ik zie dat Ubuntu zelf de andere systemen detecteerd, nu dat baart me zorgen. Zou hij Vista ook detecteren of niet? Zo niet wat dan gedaan?
Modbreak:Kicken wordt nog steeds niet gewaardeerd

[ Voor 6% gewijzigd door Spider.007 op 07-02-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:04
Lorduh schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:08:
Sorry als dit topic wordt gekickt, maar ik zou namelijk graag beginnen en ik wil echt zekerheid.
http://www.ubuntu-nl.org/...stallatie/dualboot_gutsy/ Weet iemand of dit ook bruikbaar is voor Kubuntu (waarschijnlijk wel denk ik) Nu ik zie dat Ubuntu zelf de andere systemen detecteerd, nu dat baart me zorgen. Zou hij Vista ook detecteren of niet? Zo niet wat dan gedaan?
Ja, dat is ook buikbaar voor Kubuntu. De installatie van Kubuntu (KDE) zal er iets anders uit zien dan Ubuntu (Gnome) maar het principe werkt precies hetzelfde.
Het is dezelfde linux kernel en (dus) dezelfde grub die geinstalleerd wordt voor Ubuntu en Kubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
slow whoop schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:24:
[...]

Ja, dat is ook buikbaar voor Kubuntu. De installatie van Kubuntu (KDE) zal er iets anders uit zien dan Ubuntu (Gnome) maar het principe werkt precies hetzelfde.
Het is dezelfde linux kernel en (dus) dezelfde grub die geinstalleerd wordt voor Ubuntu en Kubuntu.
En dat gaat uds ook werken bij Vista?(intussen is men full backup voor 87% klaar... Ik ga nu de CD download starten)

[ Voor 8% gewijzigd door Lorduh op 07-02-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
Lorduh schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:55:
[...]

En dat gaat uds ook werken bij Vista?(intussen is men full backup voor 87% klaar... Ik ga nu de CD download starten)
BAS80 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:11:
[...]Ja, kep em zelf ook. :) Vista en Kubuntu. [...]
Of moet ik er een screenshot van maken voordat je me gelooft? ik heb met grub een triple boot. Kubuntu 7.10 Vista 32bit en XP home....

maar als je de 2 forums eens goed doorjast zal je zien dat al je vragen daar allang beantwoord zijn. Meld je ff aan op die 2 forums, de hulp die je daar krijgt van users is veel 'gerichter' en bevat meer kennis over dit soort vragen dan GOT... Er lopen zelfs een hele zooi GOT'ers rond op die sites ;)

http://forum.ubuntu-nl.org/

Heel goed forum met veel info voor beginners:
http://www.ubuntu-forums.nl/index.php
offtopic:
De forums van de sites in mijn prev. post.

Veel geluk in de linux wereld. ;)

Nog een edit.
BAS80 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:35:
[...]

[...]
Zoek fix MBR ff na op google, Als je nog niet weet wat je hersteld. Als je een disk error krijgt of je OS kan niet worden gevonden kan je dit 9 van de 10x met deze herstelinstructie oplossen. (Of je maakt gewoon een complete iso van je Main Windows OS op een DVD-r)

offtopic:
Kick geen topics binnen de policy, er komt vanzelf wel weer een reactie. Ben je info vergeten of wou je nog wat zeggen? maak eff een edit aan je laaste post zoals ik al meerdere keren heb gedaan. in plaats van dubbel te posten. Ze hebben liever dat je een topic kicked na meer dan 24 uur. Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif Edits. worden ook wel opgemerkt hoor ;)

[ Voor 33% gewijzigd door BAS80 op 07-02-2008 20:26 . Reden: Edit 1 en 2 ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Tja bij mij lipe het toch niet helemaal als verwacht hoor. Nu kan ik Vista wel kiezen maar het boot gewoon niet... ( ==> Windows boot bij Kubuntu ) Als je ene oplossing weet reageer dan best op dat topic?
Pagina: 1