CentOS + Vista (partitie en bootprobleem)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Hallo,

Ik veronderstel dat jullie dus al min of meer door de titel doorheb wat het probleem is.
Ik heb vista al een tijdje draaien op een interne HD. Nu deze ochtend heb ik centOS 5.1 op mijn externe schijf gezet. Ik kan nu echter mijn externe schijf niet afkoppelen want dan krijg ik "Grub hard disk error" te zien zodner enige verdere specificaties. Nu mijn doel is dus dat ik mijn externe schijf kan afkoppellen zonder porbleem en dat ik dan gewoon op vista kan draaien. Dat is dus al het eerste probleem nu ik veronderstel dat dit aan het MBR ligt daarom heb ik de exxterne schijf geformatteerd nuga ik centOS er weer opzetten. Echter vraag ik me af hoe ik dan best mijn partities indeel zodanig dat ik mijn externe schijf kan aan en afkoppelen wanneer ik het wil. Dan is mijn tweede probleem dat ik nu niet kan kiezen tussen vista of centOS, ik veronderstel dat als ik de partities netjes indeel dat het dan wel in te stellen is. Ik zit dus nu bezig aan de isntallatie bij de volgende stap.

"Installatie vereist partitionering van uw harde schijf. Standaard wordt een partitieopmaak gekozen die geschikt is voor de meeste gebruikers. U kunt ervoor kiezen om deze te gebruiken of om er zelf een aan te maken."

Dan kan ik enkele methodes kiezen:
-Verwijder alle partities op de stations gebruik standaard opmaak.
-Verwijder linux partities op de stations en gebruik standaard opmaak.
-Gebruik vrije ruimte op de stations en gebruik de standaard opmaak. (dit had k de eerste keer gebruikt)
-Gebruik aangepaste opmaak

Dan zie ik nog:
"Kies e station(s) die u voor deze installatie wilt gebruiken."
(Daar zie ik dus men 2 harde schijven)
-sda 117240 MB ATA Maxtor 6Y120MO
-sdb 305243 MB ST332082 0AS

Dan kan ik nog Geavanceerde opslagconfiguratie nemen.
Nu door wat te googlene kwam ik erop uit dat ik "Gebruik aangepaste opmaak."
Maar verder weet ik dus niet echt wat ik moet gaan doen. Als ik dan volgende klik kan ik namelijk beginnen te gaan indelen, nu is mjin vraag hoe moet ik het indelen ?

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Ik hoop ook dat jullie me toch wat begrijpen want ik ben niet zo goed in deze zaken. Als je nog vragen hebt stel ze gerust.
Groeten,
Lorduh.

*edit*

Iemand :'( ? _/-\o_ ik wees je dankbaar _/-\o_

*edit*
Ik heb XP geinstalleerd en daarin heb ik iets gevonden bij systeem daar kan ik kiezen uit standaardbesturingsysteem nu daar kan ik alleen kiezen voor mijn XP. Nu ik kan zelf ook manueel het bestand gaan bewerken en daar staat het volgende in:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Nu mijn vista staat op de C schijf dat is dus voglens mij partitie 1 dan heb ik nog een 2de partitie waar nog van alles op staat, en op de derde staat inderdaad XP. Nu ik heb gehoord dat vista een apparte bootloader heeft, dus ik veronderstel dat ik hier niks mee kan veranderen. Maar wat ik dan wel denk is dat ik die van vista zou kunnen opsporen... Ik kan namelijk aan mijn C schijf aan, weet iemand hoe ik die eventueel zou kunnen instellen ?

Belangerijke update
Lorduh in "CentOS + Vista (partitie en bootprobleem)"

[ Voor 18% gewijzigd door Lorduh op 06-02-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Heeft er iemand nog een idee geheh wacht al 2 dagen op twoord :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 14:38
Vista vanuit XP opstarten (via die boot.ini die je laat zien) schijnt iig niet mogelijk te zijn (of ik heb het nog niet kunnen vinden via oa google).

Sterkte verder, want meer kan ik je ook niet vertellen. :)

Misschien zoeken op MBR fix centOS or Vista oid ?

Happy Blessings <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:39
Wat je evt. ook nog zou kunnen doen is je vaste schijf afkoppelen, dan CentOS op je externe schijf installeren, en daarna je vaste schijf weer aankoppelen, dan elke keer als je vanaf je externe schijf wilt starten dit in het bootmenu van de BIOS aan te geven, al is dit wel vrij omslachtig. Wat je ook zou kunnen proberen is gewoon wat doen, maar dan zou ik wel een backup van de windows-installatie maken als ik jou was :P

Het is wel zaak dat je bij zelf partitioneren een root-schijf maakt en een swap-schijf. Deze laatste hoeft niet zo groot te zijn, 500MB is zat.

[ Voor 14% gewijzigd door Jakkus op 06-02-2008 16:20 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Deed ik al, ik heb al zo bijna alles afgezocht.
(antwoord op redsonic)

[ Voor 20% gewijzigd door Lorduh op 06-02-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Jakkus schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:19:
Wat je evt. ook nog zou kunnen doen is je vaste schijf afkoppelen, dan CentOS op je externe schijf installeren, en daarna je vaste schijf weer aankoppelen, dan elke keer als je vanaf je externe schijf wilt starten dit in het bootmenu van de BIOS aan te geven, al is dit wel vrij omslachtig. Wat je ook zou kunnen proberen is gewoon wat doen, maar dan zou ik wel een backup van de windows-installatie maken als ik jou was :P

Het is wel zaak dat je bij zelf partitioneren een root-schijf maakt en een swap-schijf. Deze laatste hoeft niet zo groot te zijn, 500MB is zat.
Dat is inderdaad nogal vrij omslachtig ik zat al te denken om evt. een tweede keer vista te installeren op mijn externe schijf en dan kan ik evt. die bootconfig gaan aanpassen naar mijn interne schijf zodanig ik daar op kan. Dan is mijn doel nog niet 100% bereikt maar er is misschien een mogelijkheid om dan via vista alsnog een bootlijstje in te stellen. Ik dacht oo eveneens dat er programmas voor zijn die dat ook kunnen. Ik weet niet of dit een goed is? Ieamnd die het wel weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Wat ik nog even ben vergeten te zeggen. Ik heb wat gezocht nog en dus dan kwam ik uit op opstartherstel, nu ik heb dat uitgeprobeerd. In de details zegt ie dus dat het BMR is terug gezet geloof ik maar als ik men PC opstart kijg ik zoals altijd een scherm van intel over men meoderbord daarna zie ik enige aantal seconden een streepje pinken (wat ik ook altijd al heb gezien) en dan begint ie weer van het eerste scherm, dus met andere woorden terug van 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:39
Misschien kan je iets veranderen met msconfig? Verder zou ik het ook niet weten, ik heb vrij weinig ervaring met het veranderen van de bootlist in windows.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Zou kunnen, ik zal er is opzoeken. Ik las ook zonet iets over easy BCD, ik ga nu is uitproberen =>=>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Even nog iets ter zeide voor mensen die ook met dit probleem zitten en een acer hebben en nog niet geformatteerd of dergelijke dingen is het volgende misschien interessant: (kreeg ikna telefonisch contact)

Geachte klant,

Op onze computers wordt standaard een backup van de Windows installatie
meegeleverd. Dit houd in dat u de computer in veel gevallen alsnog naar de
originele default instellingen terug kunt zetten.

Hieronder volgt het stappenplan voor het instellen van het systeem naar
standaardinstellingen:

1) BELANGRIJK!!!!! Hiervoor dient u wel eerst een backup te maken van uw
belangrijke bestanden op de vaste schijf!
2) Als u de backup heeft aangemaakt, kunt u uw computer afsluiten
3) Zet de computer aan, en bij het ACER fullscreen logo drukt u enkele
malen op ALT+F10,
Mocht Windows na enkele seconden alweer opstarten in Windows met het
inlogscherm voor de gebruiker, dan dient u wellicht de computer volledig
af
tesluiten, in plaats van "Standby" of "Hibernation".
4) Vervolgens wordt ACER eRecovery Management voor u geladen.
5) U kiest voor de optie systeem herstellen naar standaard instellingen,
indien u het hele systeem wilt recoveren. (Mocht u alleen de
stuurprogramma's en de
applicaties opnieuw willen installern, dan kiest u voor het
herinstalleren van de stuurprogramma's en applicaties, Hierbij zal de
inhoud van de schijf
behouden blijven.)

Het systeem word nu recovered met een statusbalk die de voortgang bijhoud.
Mochten er toch problemen voordoen, dan kunt u contact opnemen met onze
technische helpdesk. Wellicht dient u dan recovery cd's te bestellen, of
het product ter reparatie te laten ophalen.

Wij raden onze klanten aan bij de eerste installatie een backup to maken
op optische schijf (cd/dvd).
Mocht u dan de recovery niet meer vanaf de harde schijf kunnen doorvoeren
dan heeft u alsnog de volgende optie:

1)Stop de backup schijf in het DVD station.
2)Zet de computer aan
3)Bij het ACER logo drukt u enkele malen op F12, dan kunt u selecteren dat
u vanaf CDROM/DVDROM de computer wilt opstarten.
4)De recovery procedure word gestart.

Mocht dit uw vraag niet volledig beantwoorden, dan verzoeken wij u om via
onderstaande link te reageren:
When your request is not answered to your satisfaction, please respond by
using the link mentioned below :

http://support.acer-euro.com/request/nl/index.html

Met vriendelijke groet,
Kind regards,

Call Centre
Customer Care Desk

Acer Computer BV
Europalaan 89
NL-5232 BC 's Hertogenbosch
The Netherlands

----------------------------------------------------------------------
0900-2020767 ( 0,10 Euro/minuut ) from the Netherlands
078-150023 from Belgium
900-72223 ( 0,16 Euro/minuut ) from Luxemburg

www.acer.nl / www.acer.be / www.acer.lu
KVK: 16081669 Eindhoven

Disclaimer: This email contains information that is for sole use of the
intended recipient and may be confidential or privileged.
If you are not the intended recipient, any further review, disclosure,
copying, distribution, or use of this email, or the contents of this email
is strictly forbidden.
Please notify the sender immediately and destroy all copies of this
message, if you are in receipt of this email in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Easy BCD wil om één of andere rede niet werken ...

(mms drivers:?)

[ Voor 15% gewijzigd door Lorduh op 06-02-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Nou ik heb iets gelijkaardig geprobeerd, this best ingewikkelde boel. Nou ja heb wat zitten aan te duiden etc en dan krijg ik terug dat men PC staat volledig heropstart...

(PC winkel gaat strakskes me opbellen, als ze een oplosing hebben zet ik het even hier.)

[ Voor 21% gewijzigd door Lorduh op 06-02-2008 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ik zit plots te denken aan iets. Ik heb normaal gezien nog een recente registerbackup liggen. Op mijn C (windows) schijf staat enkel en alleen Vista (met een paar uitzonderingen, 2 programmas ofzo) Nu op mijn tweede partitie genaamd P (programs & games) staan dus zoals de naam het al zegt zo goed als al mijn programmas en games. Op mijn derdere partitie S (site & instals) staat o.a. wat gedownloade rotzooit op en komen de downloadbestanden van firefox in, daar staat nu ook dus XP op. Is het mogelijk dat ik mijn installatie op de C schijf volledig vernieuw (ik hoef geen format te doen) met vista en dan gewoon die registerbackup inlezen en dat dus alle programmas op mijn P schijf nog worden herkend. Iemand een idee of dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Oki ik ga is even op men externe schijf een 2de vista installatie plaatsen en kijken wat ik evt met mijn register daar kan gaan met aanvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
mjaw ga nie ==> wordt dus herinstallen ik ga even een nieuw topic aanmaken over dualbooten omdat ik deze keer dan ook niks over het hoofd wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ik heb trouwens contact opgenomen met de plaatselijke winkel hier, deze weet echter ook niet direct een oplossing. Ook is het vreemd dat ik dus bij hetherstellen via de Vista-CD steeds mijn PC heropstart . Hij zei dat hij er wel is naar wil kijken maar ja... . Hij zei dus ook dat het gewoon ook kwestie is van experimenten, en ach ja dit experiment is wat mislopen, en nu weet ik dus ook dat regelmatig backups moet gaan maken óók van de bootsector. Dus ja herinstalleren hé :). Eerst mijn illegale boel backuppen, paar games. Ach ja ik maak dadelijk edit als je me nog verder wil helpen over dualbooting, zoals ik al reeds zei ben ik een nieuw topicje aan he maken ===> waar ik nu verder ga aan doen.

*edit*
Om even te reageren op de kerel hieronder.
Wel ik weet dat maar het zijn allemaal toch verschillende zaken ghehe ?
Ik doe nu gewoon een edit omdat op dit topic eigenlijk niet meer hoeft te gereageerd worden, tenzij je nog echt een oplossing weet. Wees snel :p, want ik ga dadelijk formatteren. (of morgen :p)

[ Voor 18% gewijzigd door Lorduh op 06-02-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je weet dat je gewoon je laatst post kunt editen zodat je niet 25 posts achterelkaar hoeft te maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Even ga ik dit topic nog eens bijwerken voor de mensen die ook op dit probleem stoten. Ik heb het probleem toch al bij al nog min of meer onder controle gekregen. Als je echt geen zin hebt om je vista te gaan herinstalleren kan je het volgende doen:

-installeer op een partitie een 2de vista installatie en volg het volledige installatieproces.
-herstart de PC indien nodig enkele keren tot je nieuw account goed functioneert.
-herstart nu je PC en je zal kunnen kiezen uit je verschillende instalaties waaronder je oude vista installatie.
-neem de oude vista installatie en log in.
-ga dan evt opzoek naar windows.old, hier zit de map program files in als je evt geen nieuwe partitie hebt gemaakt.
-kopieer de map program files gewoon naar de schijf waar hij stond, behoud wel de map die erin staat ide krijg je toch niet weg.
-nu heb je dus je programmas terug, je zit wel nog opgescheept met je vista installatie2

Ik ga nu even uitzoeken hoe ik die kan wegkregen. Ik wil ook even zeggen dat de bovenste stappen geen garantie bieden, ik weet echter niet hoe jouw PC in mekaar zit en geconfigureerd is. Het is dus een kwastie van experimenteren.
Pagina: 1