Verkeersboetes en verkeersveiligheid

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 11:11

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

redwing schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:36:
Probleem hiermee is wel dat veel mensen tegenwoordig een tomtom hebben waarmee ze precies zien hoe hard ze rijden. Als je dan ook nog de correctie weet en er van uit gaat dat deze correctie eigenlijk onzinnig is (metingen zijn tegenwoordig al veel nauwkeuriger dan die correctie) ga je dus 124 op je tomtom rijden en onthoud je hoe hard dat op je teller is. Daarna neem je dat punt als 120 en heb je dus geen marge meer over :)
Dat is dan de keus van de bestuurder natuurlijk. Als je zover door redeneert, ben je ook zeker op de hoogte van het risico om dan geflitst te worden. Je weet dan heus wel dat je 'on-the-edge' rijdt. :P

Maar het feit blijft, als je geflitst heb je sowieso volgens je eigen teller te hard gereden. Vaak al 10 km/h dat je 'kunt hebben' op je eigen teller, alvorens geflitst te worden. Het excuus van de mierenneukboetes van 4 km/h, gaat m.i. dus ook niet geheel op. Want als je naar je eigen teller had gekeken, had je het kunnen weten.
Blijft wel staan dat je niet moet zeuren als je een boete krijgt, maar daarnaast is het wel zo dat ze eens wat meer op gevaarlijke wegen moeten gaan controleren en wat minder op snelwegen.
Ben ik het helemaal mee eens.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

PcDealer schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:58:
[...]
Wat is jouw definitie van een echt gevaarlijke plek?
plaatsen waar veel ongelukken gebeuren tiens. de overheid maakt daar hele mooie BLIK-kaarten voor.

nu is het niet automatisch zo dat op iedere gevaarlijke plek snelheid een rol speelt (al zou dat best uit te zoeken zijn), maar het omgekeerde is wel waar: op plaatsen waar nooit ongelukken gebeuren is het niet echt gevaarlijk en een gevaar dat er niet is, is ook niet veroorzaakt door snelheid (of welke andere oorzaak dan ook, voor de logica-mensen :P )
[...]

Als iemand voor 4km/u geflitst is, dan rijd bestuurder dus harder dan toegestaan en is dat ook duidelijk op de teller te zien. Als men zich niet aan snelheden kan houden, heeft dat te maken met een een slechte controle over het gaspedaal of gewoon desinteresse.
dat is het punt helemaal niet. (overigens gebeurt het regelmatig dat mobiele controles slecht uitgelijnd worden en je bij 121 echt km's gewoon de lul bent, maar da's in principe een losstaand probleem).

het punt is gewoon dat we ons af moeten vragen hoe zinnig het is om bepaalde regels strikt te handhaven.
wat ik hierboven ook al zei: over de stoep fietsen, openbare dronkenschap en zwartrijden wijzen ook nagenoeg altijd op incompetentie of misschien wel desinteresse. niettemin wil dat helemaal niet automatisch zeggen dat het per definitie zinnig is om iedereen meteen aan te pakken. laten we eerst maar eens bekijken of dat allemaal wel een doel dient.
wolkje schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:41:
[...]

Dat is dan de keus van de bestuurder natuurlijk. Als je zover door redeneert, ben je ook zeker op de hoogte van het risico om dan geflitst te worden. Je weet dan heus wel dat je 'on-the-edge' rijdt. :P
het gevolg is wel dat iedereen z'n "edge" anders gaat leggen (let wel: dat is geen mening of waarde-oordeel, dat dóen mensen in de huidige situatie gewoon), en dat is weer heeeel slecht voor de doorstroming.

het zou zoveel beter zijn als we op de snelweg gewoon allemaal netjes achter elkaar zouden rijden met ongeveer 120, gewoon zonder angst meteen fanmail uit leeuwarden te krijgen.
ik beweer helemaal niet dat we zonder flitsers allemaal even snel zouden rijden. maar het wordt mensen wel een stuk makkelijker gemaakt. makkelijker dan nu, nu rijdt niemand even snel als een ander.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 08-02-2008 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 70162 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:32:
[...]

het zou zoveel beter zijn als we op de snelweg gewoon allemaal netjes achter elkaar zouden rijden met ongeveer 120, gewoon zonder angst meteen fanmail uit leeuwarden te krijgen.
ik beweer helemaal niet dat we zonder flitsers allemaal even snel zouden rijden. maar het wordt mensen wel een stuk makkelijker gemaakt. makkelijker dan nu, nu rijdt niemand even snel als een ander.
Mensen die langzamer dan toegestaan willen rijden op de snelweg, maar harder van 70, horen rechts te rijden. Degenen die harder willen rijden, maar langzamer van 120 horen, indien de drukte het toestaat ook rechts te rijden, anders links in te halen.

Het probleem is dat er altijd mensen zijn harder dan toegestaan willen rijden, kleven, niet kijken hoe sitatuatie een auto voor hen is, en maar opduwen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
wolkje schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:41:
[...]

Maar het feit blijft, als je geflitst heb je sowieso volgens je eigen teller te hard gereden. Vaak al 10 km/h dat je 'kunt hebben' op je eigen teller, alvorens geflitst te worden. Het excuus van de mierenneukboetes van 4 km/h, gaat m.i. dus ook niet geheel op. Want als je naar je eigen teller had gekeken, had je het kunnen weten.

[...]

Ben ik het helemaal mee eens.
Een mierenneukerboete van 3km/h na correctie krijgen 20 meter voor een bordje einde bebouwde kom noem ik niet de verkeersveiligheid verbeteren. Situatie was als volgt:

Ik kom Meppel Noord uitrijden, rijd 50 km/h. Voor mij rijden 10 auto's en daarvoor een vrachtwagen. Achter mij rijden ook vast nog 10 auto's. De vrachtwagen komt bij het bordje einde bebouwde kom, trekt op, hele rits auto's erachter rijdt met het verkeer mee. Vervolgens wordt het hele rijtje van voor tot achter geflitst door een auto die bij de helling op stond te flitsen. Lekker kassa dus, 20x16 euro, en dat in nog geen minuut tijd.
De 20 meter voor het bord bebouwde kom is ook redelijk dubieus. Je hebt 200-300 meter voor het bord nog een afslag met voorsorteer vak, daarna is de asfaltweg enorm breed en is er niets te zien langs de weg. Links ligt weiland, rechts ligt een helling begroeid met gras. Vervolgens krijg je het bordje einde bebouwde kom en gaat de weg over naar een gammele betonweg waar je dan ineens 80km/h mag. Vervolgens word je 20 meter voor die overgang met 57km/h geflitst, waar na correctie nog 16 euro van overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Het hele punt dat mensen zich niet aan de snelheid houden, en dus de regels overtreden, is omdat er op zoveel plekken van die onzinnige limieten zijn.

Als mensen nu eenmaal op een 3 of 4 baans snelweg rijden, (en het is niet superdruk, dus je kunt gewoon doorrijden) is het super frustrerend om daar maar 100, of erger nog, 80 te mogen rijden.

Gezien de infiltratie van al die matrixborden, kunnen ze best wel eens aan echte dynamische snelheden gaan denken. Er staat niets in de weg om 's nacht op een uitgestorven snelweg bijvoorbeeld 160 te mogen.

Ik denk dat de gemiddelde bevolking echt wel begrip heeft voor 30 zones in de woonwijk en bij scholen, en zij die dat niet hebben mag je lekker aanpakken. Idem dito op gevaarlijke/onoverzichtelijke B-wegen, maar geef mensen ook eens de kans op lekker doorrijden, gezien de limieten-frenzy tegenwoordig mag je alleen overal maar langzamer.

Net zoals in sommige steden, op van die dikke doorgaande wegen, 2 baans per kant, gescheiden door groenstroken overal, geen fietsers op de weg etc, maak daar lekker dan een 70 weg van. (Bijvoorbeeld in Utrecht ken ik zo'n situatie, in mijn eigen gehucht ook.)

[ Voor 35% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-02-2008 15:01 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Jawel. De hippies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, de milieu-hippies idd. :( Dat helpt ook allemaal niet.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

"Save the world, kill a hippie" :X

Ik ben allang blij dat ze een wet willen gaan invoeren die er voor moet zorgen dat milieu organisaties niet steeds alles kunnen dwarsbomen.

Maar goed, on topic: in Nederland is het gewoon zo dat boetes gebruikt worden om de staatskas te spekken. Als je echt wil dat het veiliger wordt, ga dan controleren op plekken waar het onveilig is.
Maar niet op een 3-baans snelweg waar je mensen gaat staan flitsen die gemiddeld maximaal 10 kilometer harder rijden dan is toegestaan.

En voor de mensen die gaan zeiken: je moet je aan de regels houden.... Nederland heeft op veel plaatsen betuttelende snelheden. Zoals gezegd; 's avonds en 's nachts op (vrij) lege snelweg moeten ze gewoon flexibere snelheden gaan toepassen. En in die omstandigheden dan ook de regel aanpassen.

Voorbeeld:

Snelweg; snelheid overdag 120km/h
snelheid 's nachts 140 of 150 km/h.

Mocht je in die omstandigheid dan ALSNOG te hard rijden, dan is je boete ook gewoon meteen 750 euro of hoger en een rijontzegging van 1 maand (minimaal).
En op DIE stukken extra controle neerzetten.

Zo spek je staatskas meteen flink EN haal je de figuren die van de snelweg een racebaan maken van de straat.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anoniem: 70162 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:32:
het gevolg is wel dat iedereen z'n "edge" anders gaat leggen (let wel: dat is geen mening of waarde-oordeel, dat dóen mensen in de huidige situatie gewoon), en dat is weer heeeel slecht voor de doorstroming.
Dat klopt, maar het punt is, dat maar heel weinig mensen wéten dat de kilometerteller in de auto afwijkt van je echte snelheid. Nu sinds de introductie van GPS systemen verandert dat wel wat, maar dan nog zullen vrij weinig erover na gaan denken.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die exact op de 'edge' gaan rijden :)
_JGC_ schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 14:30:
Een mierenneukerboete van 3km/h na correctie krijgen 20 meter voor een bordje einde bebouwde kom noem ik niet de verkeersveiligheid verbeteren. Situatie was als volgt:
Ik begrijp je frustratie. Maar dat komt geheel en alleen door de locatie. Op dat soort naai locaties flitsen ben ik het ook niet eens. Omdat je dan inderdaad mensen zoals jou óók flitst, terwijl die vrijwel niets fout doen.

Maar ik had het dus niet over de naailocaties, maar over de 'gewone' locaties. Als je daar geflitst wordt, dan is het eigenlijk je eigen schuld. Dankzij al die correcties moet op de kilometerteller in de auto écht te zien zijn dat je flink harder reed dan toegestaan. Afhankelijk van de snelheid wel tot 10 km/h harder vóórdat je geflitst wordt.

Dat was wat ik bedoelde te zeggen :) Flitsen vlak na snelheidswijzigingen ben ik het ook niet mee eens, even afgezien van het flitsen bij wegwerkzaamheden.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 28-05 16:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Nu sinds de introductie van GPS systemen verandert dat wel wat, maar dan nog zullen vrij weinig erover na gaan denken.
Ik neem aan dat er wel een belletje gaat rinkelen als de snelheid op de GPS anders is dan die van de auto. Of zouden de mensen dan denken van: "Zo'n GPS is ook niet erg precies met snelheid..".

* Dennahz kan zich niet verplaatsen in zulke mensen :(

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dennahz schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:27:
Ik neem aan dat er wel een belletje gaat rinkelen als de snelheid op de GPS anders is dan die van de auto. Of zouden de mensen dan denken van: "Zo'n GPS is ook niet erg precies met snelheid..".
Ook al is het te stom voor woorden; ik denk dat de gemiddelde Nederlander eerder twijfelt aan de GPS dan aan de kilometerteller van zijn/haar auto. ;)

Ik ken zelfs een aantal hoogopgeleide personen, die me eerst niet geloofden toen ik ze van deze afwijking vertelde. Ook zij gooiden het op een meetfout van de GPS. En daarna begrepen ze niet waarom iemand ooit de kilometerteller van de auto opzettelijk te laag in zou stellen. Leuke discussies :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
GaMeOvEr schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 14:38:
Gezien de infiltratie van al die matrixborden, kunnen ze best wel eens aan echte dynamische snelheden gaan denken. Er staat niets in de weg om 's nacht op een uitgestorven snelweg bijvoorbeeld 160 te mogen.
Je kan het ook omdraaien: er zijn nauwelijks mensen die voordeel hebben van een hogere maximumsnelheid op een uitgestorven weg. Daarbij ben je 's nachts over het algemeen ook minder alert dan overdag, dus is die 10 minuten korter onderweg zijn nou echt zo nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Waarom niet? Er zijn gezien de boetes die binnengehengelt worden voor snelheidsovertredingen genoeg mensen die graag wat doorrijden. Als het mogelijk is, waarom niet?

De auto's van tegenwoordig kunnen dat soort snelheden makkelijk hebben qua weggedrag en remmen, als je het vergelijkt met ten tijde toen de snelheidslimieten bepaald werden.

Tevens is het dynamisch, dus gebaseerd op de drukte van de weg, dus zet je dat soort dingen gewoon omhoog/omlaag aan de hand van de verkeerssituatie. Tevens is het een limiet, dus als opa/onzeker mutsje (m/v) niet harder dan 100 durft, hoeft ze dat ook niet te doen, zolang ze maar niet voor mijn neus rijd. ;)

Tevens kweek je hiermee ook meer begrip dan altijd en eeuwig maar weer het zoveelste negatieve ontmoedigingsbeleid. (Dit mag niet wordt duurder, dat mag niet stellen we een limiet voor in, zus en zo is slecht voor je, gaan we duurder maken etc.)

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-02-2008 17:27 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat harder rijden doe je niet om tijd te winnen. Dat doe je om te kunnen anticiperen en om initiatief te nemen. Als ik ergens zwart op wit kan krijgen dat ik tot aan de max. snelheid kan rijden overdag in druk verkeer dan teken in daar wel voor. Maar dat zit er niet in. Ik zal eerder structureel wat harder rijden in gewoon verkeer dan op een verder verlaten snelweg. Sure .. af en toe even spelen of je auto uitlaten, maar verder is een lege snelweg vooral een genot omdát je juist niet harder hoeft te rijden dan toegestaan. Als je al verkeer tegenkomt dan kun je met diezelfde gezapige 80 km naar links komen sukkelen om er voorbij te gaan en dan weer op je gemak naar rechts. Zonder iemand te hinderen. Dat kan gewoonlijk niet. En dan is harder rijden een must imo. Want als ik 90 - 100 rij waar je 80 mag op de snelweg bv. dan kan ik tenminste een speciale manoeuvre doen zoals inhalen, invoegen, uitvoegen, voorsorteren. Dat gaat niet als je allemaal met 80 km naast elkaar blijft sukkelen. Iemand moet het voortouw nemen om uit de rij te komen e.d. Ik kan kiezen .. achterlangs .. voorlangs. Tijd en plaats bepalen. Zodat ik verder kan, en zodat andere weggebruikers ook geen last van mij of elkaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Overigens, waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat mensen die te hard rijden dat doen voor xx minuten tijdswinst? Die tijdswinst is niet zo boeiend (voor mij) ik rij gewoon graag lekker door, ook al kost dat meer brandstof etc. Ik vind 120 op een snelweg waar ruimte is (qua verkeersbeeld en weg) voor harder gewoon een slaapverwekkende snelheid. (Het e.e.a heeft natuurlijk ook te maken met wat voor auto je rijd, iemand in een Fiat Panda/Suzuki Alto op leeftijd vind 120 natuurlijk een heel stuk harder dan iemand die in bijvoorbeeld een BMW 5-serie rijd.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Te hard != harder dan toegestaan. Een onderscheid dat ik graag expliciet even wil maken. Te hard is gevaarlijk. Daarom is het ook té hard. Dat is wezenlijk wat anders dan harder dan toegestaan. En ja dat is een vrij subjectieve kwalificatie dat geef ik grif toe. Maar iedereen zal het verschil hopelijk begrijpen. De grens waar het een in het ander overgaat is per situatie anders en daarom zijn er grote marges ingebouwd in de maximumsnelheid. Dat accepteer ik. Maar dat wil niet zeggen dat diezelfde marges ook voor andere doeleinden aan worden gewenteld dan die van de veiligheid. En daar is de aanduiding té hard toch voor bedoeld imo. En dat is ook wat de meeste mensen er onder verstaan. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: "pas op .. je rijdt te hard .. nu stikt er een boom". En ik schaam me er niet voor om te zeggen dat ik dergelijke beperkingen zonder meer onzin vind. Zeker als je ons kikkerlandje met alle baten en kosten op het vlak van milieu afzet tegen de wereld.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 09-02-2008 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik bedoelde met "te hard" inderdaad ook "harder dan de maximale toegestane snelheid op desbetreffende weg". Echter de definitie die jij hanteerd voor te hard ben ik het ook mee eens, alhoewel het een nogal subjectieve is, aangezien die definitie van "te hard" afhankelijk is van de weg, de weersomstandigheden en de auto waarmee je onderweg bent, en er natuurlijk ook genoeg mensen een foute inschatting van maken. Kijk, die 2 baans 50km/h weg met aparte groenstroken en gescheiden fietspaden etc, daar kun je misschien prima 70-80km/h rijden voordat we terecht komen in jouw definitie van "te hard" (als in, op tijd kunnen stilstaan voor van alles wat er kan komen, zonder op de grens van je auto te rijden door bochten heen etc.) maar een willekeurige sjonnie in een Golf 3 vind misschien dat die grens bij 100km/h ligt.

Wat dat betreft vind ik maximum snelheden prima, maar maak ze realistisch.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-02-2008 15:39 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PcDealer schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 11:22:
[...]

Mensen die langzamer dan toegestaan willen rijden op de snelweg, maar harder van 70, horen rechts te rijden. Degenen die harder willen rijden, maar langzamer van 120 horen, indien de drukte het toestaat ook rechts te rijden, anders links in te halen.
ik zeg helemaal nergens dat iedereen goed kan autorijden, if only :P

maar dat geflits vanaf 4 km/h helpt allemaal niet. en als het nou ergens anders wel goed voor zou zijn, soit. maar dat is ook nog nooit aangetoond.

mensen die 70 op een snelweg willen rijden moeten ze (in veel gevallen :P) een artikel 5 geven trouwens.
Het probleem is dat er altijd mensen zijn harder dan toegestaan willen rijden, kleven, niet kijken hoe sitatuatie een auto voor hen is, en maar opduwen.
hoeveel klevers kom jij tegenwoordig zoal tegen? misschien elke 10 of 20 kilometer eentje, en elke 100 kilometer een echte hufter. daar staan een heleboel gewone auto's tegenover.
wolkje schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:22:
[...]

Dat klopt, maar het punt is, dat maar heel weinig mensen wéten dat de kilometerteller in de auto afwijkt van je echte snelheid. Nu sinds de introductie van GPS systemen verandert dat wel wat, maar dan nog zullen vrij weinig erover na gaan denken.
eh ja. dat is het probleem dan ook.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die exact op de 'edge' gaan rijden :)
iedereen rijdt op z'n eigen edge. mensen die echt stelselmatig langzamer rijden dan ze denken dat zou kunnen zijn er weinig, een enkele atos of wagonR daargelaten.

wat zou het toch mooi zijn als mensen eens niet zo bang zouden hoeven zijn voor dat geflits, dan kon de grote bulk gewoon netjes achter elkaar gaan rijden.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 10-02-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25
In de basis verkeer een samenspel tussen verschillende verkeersdeelnemers met allemaal tegenstrijdige belangen en alle partijen zullen in bepaalde mate moeten geven en nemen. In de loop der jaren zijn er meer verkeersdeelnemers gekomen met nog meer tegenstrijdigheden en niet elke partij is zo aardig balans te houden met het geven en nemen. Dus heeft de overheid gepoogd met regels deze balans te herstellen.

Was met maar zo simpel dat verkeersregels de verkeersveiligheid verhogen. Echter veel verkeersregels hebben als primair doel deelname aan het verkeer te versimpelen, deze regels nemen of bepaalde beslissingen voor de weggebruiker of zorgen er voor dat de weggebruiker bepaalde factoren niet of nauwelijks hoeft te laten mee wegen in zijn beslissing. Hierdoor wordt voor de weggebruiker makkelijker om een beslissingen te nemen en stijgt de kans dat het een juiste keuze is. Maar daarmee is er nog geen relatie tussen verkeersregels en verkeersveiligheid, immers iemand die het gaspedaal dieper intrapt dan door de wetgever is toegestaan en dus de regels overtreed is niet per definitie een gevaar op de weg, evenmin zorgt het volgen van de regels voor een hogere verkeersveiligheid. Een situatie die ik zelf heb meegemaakt: Ik nader met een bus een rood verkeerslicht en ik zie van rechts een moeder op de fiets met een kind op een fietsje erachter nog even donker geel ;) verkeerslicht meepakken. Althans de moeder rijdt door, het kind remt voor het rode licht. Aangezien ik geen idee heb wat het kind gaat doen, want moeder is het kind aan het overreden om door rood te rijden breng ik mn voertuig tot stilstand voor het inmiddels voor mij groene verkeerslicht. Op dat moment bega ik een overtreding want de regel is doorgaan bij groen licht.

Helaas zie ik ook weer de regels zijn regels en deze dien je op te volgen mentaliteit voorbij komen en dat is naar mijn mening een uiterst foute instelling om verschillende redenen. De grootste is wel dat het passief verkeersgedrag promoot, immers de gedachte achter deze mentaliteit is domweg regels volgen = veilig. Ik beschouw de verkeersregels als richtlijnen omdat deelnemen aan het verkeer een continue stroom aan dynamische problemen die simpelweg niet altijd op te lossen zijn door zoiets statisch als een verkeersregel er tegenaan te gooien. Een in mijn opinie typisch voorbeeld van passief verkeersgedrag, voordat mijn woonplaats tot 30km zone werd omgetoverd was 50 de norm. Echter ik woonde naast een basisschool dus ik reed altijd met een gangetje van zo’n 30km per uur de bebouwde kom uit. Toen ik een keer met iemand meereed viel het mij meteen op dat hij met 50 door de bebouwde kom reed. Dus ik vroeg erna en hij antwoordde dat 50 km mocht, waarop ik weer de vraag stelde of die snelheid het verstandig was. Waarop zijn antwoord was dat hij antwoordde dat daar niet over had nagedacht.

Nu komen we bij een favoriet onderwerp van mij het schijnbaar causale verband tussen snelheid en doden/gewonden. Hoewel niet expliciet genoemd zie ik de stelling 1 km harder levert x doden en y gewonden op gebruikt worden om tegen te snel rijden te zijn. Deze stelling is door het SWOV gebruikt in een onderzoek, maar komt van origine uit een Australisch verkeersonderzoek, welke – terecht - niet geheel zonder kritiek is ontvangen omdat hij niet in alle situaties opgaat, maar zo wordt deze wel gebracht. Ook het SWOV heeft dit moeten erkennen, maar desondanks zie hem nog steeds opduiken.

Ik ben de eerste die zal erkennen dat in elk ongeval snelheid een factor is, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook de oorzaak van het ongeval is. Als je de ongevalcijfers per type weg opzoekt, zal je zien dat de wegen waar het hardste gereden mag worden ook de veiligste zijn, namelijk de autosnelweg. Als we een klein uitstapje maken naar de duitse autobahn, leg je ongevalcijfers van het waar wel een snelheidbeperking naast de cijfers van ongelimiteerde deel dan blijkt dat er geen significant verschil tussen zit. Niet zo gek als je kijkt naar de oorzaak van een ongeval, oorzaken die hoog scoren zijn: voorrangsfouten, macht over stuur verliezen en rijden onder invloed. In de laagste regionen staat met enkele procenten de oorzaak snelheid. De eerste snelheidslimieten kwamen voort uit de oliecrisis niet vanwege verkeersveiligheid.

Bij blik op de weg was hier een geweldige reportage over, je ziet een auto flink boven de toegestane snelheid over een ik meen autoweg rijden, maar afgezien van de camera-auto rijd er geen andere weggebruikers en heeft de auto onder controle. Bij het naderen van een kruising en een andere weggebruiker gaat hij in fout door met dezelfde snelheid door te stampen en in een gevaarlijke situatie terecht komt omdat de andere automobilist van rijstrook wisselt en geen rekening houdt dat daar iemand met hoge snelheid rijdt. Was snelheid de oorzaak van het bijna ongeval? Naar mijn mening niet, immers als de andere weggebruiker er niet was geweest of zijn manoeuvre om naar links voor te sorteren al had voltooid was die snelheid geen probleem geweest, want de kruising zelf was goed overzichtelijk. Terug naar de situatie die zich afspeelde op het moment dat hij die automobilist en die kruising naderde en met dezelfde snelheid bleef doorrijden ging hij onaangepast rijgedrag vertonen, hij hield onvoldoende rekening met die andere weggebruiker dat deze iets afwijkend zou kunnen en en zodoende er bijna opklapte. Overigens is de automobilist ook niet helemaal vrij van schuld, immers bij het wisselen van rijstrook dien je het overige verkeer voor te laten gaan, maar dat terzijde.

Ander voorbeeld, in de winter rij ik 's ochtends naar mn werk en halverwege begint mn auto lichter te sturen bij een auto zonder stuurbekrachtiging is dat goed merkbaar en is signaal dat het glad is. Kortom ik pas mn snelheid aan en pas mn rijgedrag aan de omstandigheden aan. Kom bij een kruising en van de andere kant komt een auto en slaat voor mij de zelfde weg in. Hoewel ik niet overdreven langzaam reed, reed deze automobilist harder dan ik, maar zo schat ik niet boven de maximum snelheid. Bij een S-bocht staat de auto met zn neus in de sloot. Gestopt en de dame aan de kant geholpen en het eerste waar ze over begint is dat ze niet te hard heeft gereden en hoe ze op haar werk moet komen (menselijk brein is op dat soort momenten niet te volgen kwa werking). Was snelheid een grote factor? Absoluut, is het de oorzaak van het ongeval? Nee onder goede omstandigheden was haar snelheid geen probleem geweest, in de winterse omstandigheden wel.

Veilig weggedrag verkrijg je door weggebruikers aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid en verkeersinzicht, immers als je weggebruiker bewust of onbewust gaat behandelen als een klein kind dan zal een deel van de weggebruikers zich ook zodanig gaat gedragen. Wat gaan deze "kinderen" doen op moment dat zich onbespied voelen, juist dat gene doen wat verboden is en de kans is aanmerkelijk op plaatsen waar dit niet kan. De overheid probeert dit weer tegen te gaan door de (subjectieve) pakkans te vergroten, terwijl dit eerder symtoombestrijding is dan oorzaak. Als ik kijk naar de trend van afgelopen jaren zie ik heel duidelijk de verschuiving van verantwoordelijk richting de wetgever gaan, het gevolg is dat de gemiddelde weggebruiker steeds minder gedwongen wordt actief bezig te houden met de verkeersdeelneming, immers de wetgever heeft de beslissing(en) al voor jouw genomen en jij dient ze op te volgen. Deze "gedwongen" passieve houding ook een ander nadeel namelijk een negatieve invloed op het niveau/ontwikkeling van het eigen verantwoordelijkheid en verkeersinzicht. Wat ervoor zorgt dat als een weggebruiker in een situatie komt die niet door de wetgever is voorgekauwd en dus moet terugvallen op eigen verantwoordelijkheid en inzicht een goede afweging kan maken meer kans is op een juiste beslissing. De moeilijkheid zit in de vraag waar houd de wetgever op en begint de eigen verantwoordelijkheid/verkeersinzicht van de weggebruiker. Ik denk dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is.

Ik zou dan ook graag een minimalistsche aanpak, dus een basisset regels, deze op zoveel mogelijk toepassen, dus zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij de weggebruiker en alleen daar waar het daadwerkelijk noodzakelijk is extra beperkingen stellen. Controle op naleving van de regels, ook alleen daar waar dit daadwerklijk telt, niet waar het makkelijk scoren is.

Zullen er weggebruikers zijn die hun verantwoordelijkheid niet kunnen of willen nemen? Yep, maar die hebben we nu ook en die moeten het dan maar financieel voelen of indien erg hardleers in al dan niet tijdelijk verliezen van het roze papiertje pasje :+ . Ik denk dat de meeste weggebruikers hun verantwoordelijkheid zullen nemen als ze bijvoorbeeld niet meer geconfronteerd worden met allerlei onzinnige snelheidsbeperkingen, dat het niet meteen geld kost als ze op een rustig moment de auto even lekker laten rollen op de autosnelweg, zodat het ook makkelijker wordt om op plekken waar het wel noodzakelijk is om aan de snelheid ook daadwerkelijk er aan te houden. Zelfde geld met wegen die omgetoverd worden tot een groot inhaalverbod door een of bijvoorkeur twee doorgetrokken strepen, daar waar het kan de verantwoordelijkheid en de beslissing om wel of niet in te halen bij de weggebruiker laten liggen en op plaatsen waar het niet kan die verantwoordelijkheid weg te halen bij de weggebruiker, maar je geeft als wegbeheeerder wel aan waar het en waar het duidelijk niet kan, waardoor ook weer minder weggebruikers geneigt zijn te gaan inhalen daar waar het precies niet kan. Ik noem er twee maar het geld uiteraard voor veel meer.

Hmmm nu ik het terug lees is het een behoorlijk epistel geworden...

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

squaddie schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 02:03:

Hmmm nu ik het terug lees is het een behoorlijk epistel geworden...
Best wel ja :P

Op zich heb je helemaal gelijk, maar voor sommige mensen is het moeilijk omgaan met veel vrijheid. Elk weldenkend mens wil het niet op zijn of haar geweten hebben dat hij of zij een ander persoon dood of in een rolstoel hebben gereden. Maar er zijn altijd mensen bij (oud en jong!) die schijt hebben aan alles en denken alleen op de weg te zijn, of dat de weg voor hun alleen is. Of mensen die drank op hebben of inder invloed van andere verdovende middelen zijn. Je leest regelmatig dat iemand voor de zoveelste keer met drank op gepakt worden, terwijl het rijbewijs al ingenomen is. Dat soort mensen kunnen ze w.m.b. niet hard genoeg naaien. Zoals ik al eerder in een reply in dit topic aanhaalde: waarom wordt de hardrijder gepakt die eigenlijk niets onveiligs deed en gaat degene die geen voorrang verleende en bijna een ongeluk veroorzaakte vrijuit?

In een ideale wereld zouden verkeersregels voor mij niets meer zijn dan een lijst regels die de schuldvraag beantwoorden bij een ongeval. Van zelf je gezonde verstand gebruiken ben je nog nooit minder geworden.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

Ik zou dan ook graag een minimalistsche aanpak, dus een basisset regels, deze op zoveel mogelijk toepassen, dus zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij de weggebruiker en alleen daar waar het daadwerkelijk noodzakelijk is extra beperkingen stellen. Controle op naleving van de regels, ook alleen daar waar dit daadwerklijk telt, niet waar het makkelijk scoren is.
Het probleem zit ook bij al die mensen die nu de regels al niet snappen. Dan zijn er nog haastige figuren die dan maar rechts gaan inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat is toch geen probleem? Het is maar goed dat mensen dat niet doen, anders krijgen ze wel per ongeluk een boete. Al die afwijkingen werken nu in het voordeel van de bestuurder. Je kunt immers niet zomaar geflitst worden zonder dat in de auto écht zichtbaar was dat je te hard reed.

Een goede zaak lijkt me :)
iedereen rijdt op z'n eigen edge. mensen die echt stelselmatig langzamer rijden dan ze denken dat zou kunnen zijn er weinig, een enkele atos of wagonR daargelaten.
Snap ik. Maar ik bedoelde echt de 'edge' tussen geflitst worden en niet geflitst worden, op de kilometer nauwkeurig.
McBoom schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 02:45:
In een ideale wereld zouden verkeersregels voor mij niets meer zijn dan een lijst regels die de schuldvraag beantwoorden bij een ongeval. Van zelf je gezonde verstand gebruiken ben je nog nooit minder geworden.
Amen. :+
Zelfde geld met wegen die omgetoverd worden tot een groot inhaalverbod door een of bijvoorkeur twee doorgetrokken strepen, daar waar het kan de verantwoordelijkheid en de beslissing om wel of niet in te halen bij de weggebruiker laten liggen en op plaatsen waar het niet kan die verantwoordelijkheid weg te halen bij de weggebruiker, maar je geeft als wegbeheeerder wel aan waar het en waar het duidelijk niet kan, waardoor ook weer minder weggebruikers geneigt zijn te gaan inhalen daar waar het precies niet kan. Ik noem er twee maar het geld uiteraard voor veel meer.
Dat is nu toch ook al zo? Daar waar het kan, de beslissing en verantwoordelijkheid bij de weggebruiker neerleggen? Dat zijn namelijk de plaatsen waar géén doorgetrokken streep staat. Staat die er wel, dan is het een van de plaatsen, waar het blijkbaar niet kán.

Verder begrijp ik je verhaal wel, maar ik zou never nooit niet zoveel verantwoordelijkheid bij de weggebruiker neerleggen. Of onze rijlessen en rijexamens moeten eerst op de schop. Die moeten dan verschrikkelijk veel strenger worden en er moeten meer examens komen, verspreid over een jaar ofzo. Een momentopname is dan verre van genoeg.

[ Voor 36% gewijzigd door Cloud op 12-02-2008 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25
McBoom schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 02:45:
[...]
Best wel ja :P

Op zich heb je helemaal gelijk, maar voor sommige mensen is het moeilijk omgaan met veel vrijheid. Elk weldenkend mens wil het niet op zijn of haar geweten hebben dat hij of zij een ander persoon dood of in een rolstoel hebben gereden. Maar er zijn altijd mensen bij (oud en jong!) die schijt hebben aan alles en denken alleen op de weg te zijn, of dat de weg voor hun alleen is. Of mensen die drank op hebben of inder invloed van andere verdovende middelen zijn. Je leest regelmatig dat iemand voor de zoveelste keer met drank op gepakt worden, terwijl het rijbewijs al ingenomen is. Dat soort mensen kunnen ze w.m.b. niet hard genoeg naaien. Zoals ik al eerder in een reply in dit topic aanhaalde: waarom wordt de hardrijder gepakt die eigenlijk niets onveiligs deed en gaat degene die geen voorrang verleende en bijna een ongeluk veroorzaakte vrijuit?
Door meer regels in te stellen gaat deze groep zich wel netjes gedragen? Wel nee deze groep veegde hun reet toch al af met de regels, die paar extra gaat het verschil niet maken. De politie zou inderdaad de focus op deze groep moeten richten ipv makkelijk scoren op een kassalokatie.

We moeten ophouden regels te verzinnen en daarmee ieders vrijheid beperken omdat er een kleine groep mensen die niet met deze vrijheid om kan gaan. Want mensen die wel verantwoordelijk omgaan met deze vrijheid voelen zich door allerlei betuttelende regels steeds minder begrepen en is de kans reeel dat meer mensen het kleine kinderen gedrag gaan vertonen.
Precies, de trend is echter exact het tegenover gestelde.
wolkje schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:51:
[..]
Dat is nu toch ook al zo? Daar waar het kan, de beslissing en verantwoordelijkheid bij de weggebruiker neerleggen? Dat zijn namelijk de plaatsen waar géén doorgetrokken streep staat. Staat die er wel, dan is het een van de plaatsen, waar het blijkbaar niet kán.
Waarom worden zoveel 80 km wegen na onderhoud opeens voorzien van bij voorkeur twee doorgetrokken strepen. Hier in de omgeving is precies dit gebeurt, was hiervoor aanleiding omdat er veel ongevallen gebeurde waarbij een foutieve inhaalmanoeuvre aan de basis lag. Nee, er gebeurde af en toe wel een ongeval maar andere oorzaken lagen aan de basis hiervan.
Verder begrijp ik je verhaal wel, maar ik zou never nooit niet zoveel verantwoordelijkheid bij de weggebruiker neerleggen. Of onze rijlessen en rijexamens moeten eerst op de schop. Die moeten dan verschrikkelijk veel strenger worden en er moeten meer examens komen, verspreid over een jaar ofzo. Een momentopname is dan verre van genoeg.
Als je nooit weggebruikers deze verantwoordelijkheid geeft kunnen ze ook nooit bewijzen hiermee om te kunnen gaan, het beetje een kip en ei probleem.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

squaddie schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:38:
Waarom worden zoveel 80 km wegen na onderhoud opeens voorzien van bij voorkeur twee doorgetrokken strepen. Hier in de omgeving is precies dit gebeurt, was hiervoor aanleiding omdat er veel ongevallen gebeurde waarbij een foutieve inhaalmanoeuvre aan de basis lag. Nee, er gebeurde af en toe wel een ongeval maar andere oorzaken lagen aan de basis hiervan.
Hier geen problemen met de 80 km/h wegen hoor. De doorgetrokken strepen (dubbel heeft daar niets mee te maken, dat is alleen voor extra duidelijkheid) liggen alleen in de bochten en op eventueel gevaarlijke punten zoals bruggen enzo. Ik zie het probleem dus niet :)
Als je nooit weggebruikers deze verantwoordelijkheid geeft kunnen ze ook nooit bewijzen hiermee om te kunnen gaan, het beetje een kip en ei probleem.
Nou ik geef liever iemand anders geen enkel greintje verantwoordelijkheid meer dan het huidige, als het gaat om mijn eigen veiligheid. Ik kan die verantwoordelijkheid wel aan, maar er rijdt zoveel tuig rond dat dat echt niet kan. Tuig waaraan ik de beslissing 'wel-of-niet-inhalen', nooit van mijn leven wil overlaten. Impliciet doe ik dat zelfs al, omdat dat tuig zich toch niet altijd aan de regels houdt. Die mensen wil je echt niet nog meer vrijheid voor interpretatie geven. Ik had liever dat ze helemaal geen rijbewijs konden krijgen.

En mensen die zich aan de regels houden en hun gedrag goed aan de omstandigheden aanpassen, bewijzen voor mij al dat ze met de verantwoordelijkheid van het autorijden om kunnen gaan. Verantwoordelijkheid bewijzen in de huidige is geen enkel probleem mee hoor :) Niets geen kip en ei probleem.

Ik kan je hier zo personen aanwijzen die wel verantwoord rijden en personen die dat niet doen. Daar hoeft de weg niet voor aangepast te worden om meer beslissingen aan die personen over te laten, om te kijken of zij 'dan nog steeds verantwoord' rijden. Alsjeblieft niet zeg. Daar gaan ze écht niet verantwoordelijker van rijden. En als ze nu alleen elkaar/zichzelf in de prak kunnen rijden is dat nog tot daar aan toe, maar ze spelen met de levens van élke weggebruiker.

En dan nog, waarom wil je deze manier van werken alleen op de verkeerswet toepassen? Je zou het voor alle wetten moeten doen. Dus ook bijvoorbeeld wapenverkoop aan iedereen toestaan (niet alleen vergunninghouders), want mensen moeten maar laten zien dat ze verantwoord met wapens om kunnen gaan. Ja die vergelijking gaat op, want ze hebben allebei betrekking op verantwoordelijkheid. En in beide gevallen staan er levens van anderen op het spel, anderen die geen keuze hebben.

Dit soort vrijheden zijn echt niet goed voor de veiligheid in een land. Mensen kunnen er gewoon niet mee omgaan. Velen wel, maar een kleine groep niet. En je wil nooit de veiligheid van velen overlaten aan een groep die niet met zoveel vrijheid om kan gaan. Dat wil je niet eens proberen.

Gelukkig zal dit nooit werkelijkheid worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wolkje schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:51:
[...]

Dat is toch geen probleem? Het is maar goed dat mensen dat niet doen, anders krijgen ze wel per ongeluk een boete. Al die afwijkingen werken nu in het voordeel van de bestuurder. Je kunt immers niet zomaar geflitst worden zonder dat in de auto écht zichtbaar was dat je te hard reed.

Een goede zaak lijkt me :)

[...]

Snap ik. Maar ik bedoelde echt de 'edge' tussen geflitst worden en niet geflitst worden, op de kilometer nauwkeurig.
kijk een lampje gaat pas branden als je het in een gesloten stroomkring zet, ik snap echt wel wat je wil zeggen.
overigens gebeurt het wel degelijk dat er verkeerd uitgelijnd of gemeten wordt, en bovendien zijn er genoeg situaties denkbaar waarin het simpelweg veiliger is om even door je voorruit of in je spiegels te loeren dan iedere 5 seconden op je teller.

maar:
wat ik duidelijk probeer te krijgen, is waarom er überhaupt aan dat kassa-flitsen gedaan wordt als écht nog nooit is aangetoond dat het werkt. en blijkbaar kan niemand daar een gefundeerd antwoord op geven.
als we iedereen die met 2 ogen tegelijk knippert een prent geven ben je er ook helemaal zelf bij als je gepakt wordt. maar heeft het zin?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anoniem: 70162 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 21:47:
[...] en bovendien zijn er genoeg situaties denkbaar waarin het simpelweg veiliger is om even door je voorruit of in je spiegels te loeren dan iedere 5 seconden op je teller.
Dit ben ik helemaal met je eens. Veel mensen zijn veel te bang voor flitskasten. :) Terwijl ze écht niet zo maar flitsen.
wat ik duidelijk probeer te krijgen, is waarom er überhaupt aan dat kassa-flitsen gedaan wordt als écht nog nooit is aangetoond dat het werkt. en blijkbaar kan niemand daar een gefundeerd antwoord op geven.
Nou kijk, er wordt op snelheid gecontroleerd, omdat anders mensen te vaak die verkeersregel overtreden. :) Of dat nu gedaan wordt met flitskasten of met mankracht, heeft daar niet mee te maken. Er wordt gecontroleerd om te kunnen handhaven. Flitskasten zijn echter een stuk effectiever omdat ze geen/amper mankracht kosten. Puur een financiële overweging.

Flitskasten 'werken' sowieso in de zin van; minder mensen overtreden op die plaats de snelheidsregels. En dat is ook het doel van deze flitskasten. :) Dit is gemakkelijk aan te tonen aangezien het aantal boetes op die locatie, naar verloop van tijd af zal nemen. Dus daar is de veiligheid wel degelijk verbeterd. Hou er ook rekening mee dat flitskasten vaak óok de rood-licht controles doen, die héél veel bijdragen aan verkeersveiligheid.

De snelheidsregels zijn er op hun beurt voor het verhogen van de verkeersveiligheid. Als je vraag is: 'waarom wordt er aan kassa-flitsen gedaan als nog nooit is aangetoond dat de veiligheid verbetert?', heb je een interessante vraag. Desondanks denk ik nog steeds dat de verkeersveiligheid op die locatie verbetert, juist omdat meer mensen zich aan de snelheid houden aldaar. En in sommige gevallen dus ook minder door rood rijden.
Daar moet ik dus wel bij zeggen dat ik niet alle flitslocaties goedkeur, echter staan in mijn omgeving (het Noorden) de meeste wel goed.

Het neveneffect dat mensen meer naar de teller kijken dan door het voorruit, dat is inderdaad jammer. Maar of dat voor een onveiligere situatie zorgt dan niet flitsen op locatie, dat kan ik je inderdaad niet zeggen :)

Mijn conclusie:
Flitskasten halen het doel waarvoor ze er zijn. En dat doel is, het verminderen van het aantal snelheidsovertredingen en door rood rijden, op de locatie waar ze staan. Wat dat betreft zijn ze dus goed te verantwoorden. Indirect zullen ze de verkeersveiligheid ook verhogen, omdat meer mensen zich aan de regels houden. Die regels die er op hun beurt zijn voor het verhogen van de veiligheid dus.

Dus als je wilt betwijfelen 'of flitskasten werken', in de zin waarin jij er volgens mij aan twijfelt (verkeersveiligheid), dan twijfel je eigenlijk of de verkeersregels wel goed zijn ;)

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 16:34
Anoniem: 153419 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 03:59:
[...]

Het probleem zit ook bij al die mensen die nu de regels al niet snappen. Dan zijn er nog haastige figuren die dan maar rechts gaan inhalen.
Rechts-inhaler meld zich :).
Ik rijd namelijk liever op de rechter baan met zo'n 200 meter vrij zicht voor me dan links in een rijtje auto's met 5 meter ertussen. Dat de familie op de linkerbaan dan om de haverklap moet remmen is niet mijn probleem. Dat dat ook betekent dat ik officieel rechts inhaal vind ik heel vervelend. En ja, ik kijk heel goed of er niet iemand toch naar rechts gaat.

Het verkeer blijft een mooie weerspiegeling van de maatschappij in het extreme. Mensen vertonen vaak hun oergedrag. Regels zijn nodig om dat in goede banen te leiden. Als iedereen die opvolgt en elkaar ook nog wat gunt dan zou de wereld mooi zijn O-)

www.steamloco.info

wolkje schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:33:
[...]

Dit ben ik helemaal met je eens. Veel mensen zijn veel te bang voor flitskasten. :) Terwijl ze écht niet zo maar flitsen.
waarmee die dingen een serieus probleem zijn voor uiteindelijk iedereen. en dat moeten we alleen maar doen als het écht nuttig is.
[...]

Nou kijk, er wordt op snelheid gecontroleerd, omdat anders mensen te vaak die verkeersregel overtreden. :) Of dat nu gedaan wordt met flitskasten of met mankracht, heeft daar niet mee te maken. Er wordt gecontroleerd om te kunnen handhaven. Flitskasten zijn echter een stuk effectiever omdat ze geen/amper mankracht kosten. Puur een financiële overweging.
zo'n waarschuwingsbord ervoor, waar ik het eerder over had, kost ook geen fuck. en toch doen ze het niet.
Flitskasten 'werken' sowieso in de zin van; minder mensen overtreden op die plaats de snelheidsregels. En dat is ook het doel van deze flitskasten. :) Dit is gemakkelijk aan te tonen aangezien het aantal boetes op die locatie, naar verloop van tijd af zal nemen.
dat is dan ook precies de reden dat het echte kassaflitsen steeds op wisselende locaties gebeurt. dat is geen subjectieve mening van mij, dat kan je zelf bijhouden door een paar weekjes die locaties bij te houden :P
Dus daar is de veiligheid wel degelijk verbeterd. Hou er ook rekening mee dat flitskasten vaak óok de rood-licht controles doen, die héél veel bijdragen aan verkeersveiligheid.
alleen de kasten bij kruisingen he. dat zijn er niet zoveel, en al helemaal geen mobiele controles
heb je een interessante vraag.
(...)
dat kan ik je inderdaad niet zeggen :)
(...)
Indirect zullen ze
dat wil ik alleen maar zeggen. we wéten het gewoon niet, omdat er, ondanks dat het inmiddels een miljoenenindustrie is, nog nooit iemand serieus over nagedacht heeft. behalve koos spee dan...

het is toch eigenlijk niet voor te stellen dat we in nederland een miljoenenoperatie hebben uitgevoerd zonder daar eerst 30 jaar (1 à 2 parlementaire enquetes incluis) onderzoek naar gedaan te hebben?
datzelfde nederland waar je een hypotheek moet nemen om de legeskosten te betalen voor een vergunning om een ruft te mogen laten. op werkdagen tussen 9 en 17 uiteraard....
Dus als je wilt betwijfelen 'of flitskasten werken', in de zin waarin jij er volgens mij aan twijfelt (verkeersveiligheid), dan twijfel je eigenlijk of de verkeersregels wel goed zijn ;)
och, niet de regels op zich (al kan ik wel een aantal onhandige bedenken), maar ik ben er wel van overtuigd dat er heel weinig wegvakken zijn waar er, ondanks de onmetelijke papierwinkel die er sowieso bij komt kijken, écht goed is nagedacht over de ter plekke geldende maximumsnelheid. twee kanten op trouwens.
dat laatste is ook een probleem. bij mij om de hoek ligt een gevaarlijke, hobbelige, gladde weg met gemene zijpaden die om de één of andere reden net buitende BBK valt, max 80 dus, al is dat daar eigenlijk veels te hard. elk jaar liggen er daar wel een stuk of 5 tegen een boom, die allemaal zeggen: "we reden niet te hard dus aan mij lag het niet". proficiat, meneer spee!

ik besef me heel goed dat overal een perfect limiet bepalen ook helemaal niet doenbaar zou zijn, maar doe dan niet alsof het keihard controleren het ineens veilig maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 14-02-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb nog een leuke casus over het punt van inhaalverboden op provinciale wegen.

[url=´http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.996508,4.851494&spn=0.197436,0.429153&z=12'[/]Google Maps linkje[/]

Op deze kaart staan de 3 routes die ik regelmatig rij van Gouda naar Nieuwegein, namelijk de A12, N228 > N204 > N210 en N207 > N210. De A12 telt in deze casus niet mee. Zonder de sat-foto's te bekijken, welke route schatten jullie dat je in mag halen, en welke niet (dus N228 > N204 of de N207 > N210)? Voor de situatie schets, de N228 is een oude provinciale weg, die slingert, door dorpjes gaat, aan weerszijden bomen heeft, de N207 > N210 loopt vrijwel geheel buiten de plaatsen, is recht, redelijk recent aangelegd en heeft nauwelijks bomen langs de weg. Voor beide geldt een maximum snelheid van 80km/u buiten de bebouwde kom.

spoiler:
Je mag over vrijwel de gehele lengte van de N228 buiten de bebouwde kom inhalen, ook al is het zicht vaak niet verder dan maximaal een kilometer door bebouwing en bomen. Daarnaast is hij smal, van matige kwaliteit en ligt er een fietspad pal naast zonder vangrail. De N207 > N210 is kaars recht, voor kilometers te over zien, het fietspad ligt op ruime afstand van de weg, met een greppel er tussen, het asfalt is van uitstekende kwaliteit, maar inhalen is over de volle lengte verboden. Ik kan me in deze inhaal verboden dus totaal niet vinden, op de weg die zich bij uitstek daarvoor leent om veilig in te kunnen halen, daar mag het niet, de weg waar het ronduit gevaarlijk is, mag het wel...

Wat betreft hard rijden. Ik ben mij altijd heel duidelijk bewust van m'n snelheid. Ik ken de geluiden van m'n auto bij verschillende snelheden en merk wanneer ik 120, 130 of 140 rij. Daarvoor hoef ik niet op m'n teller te kijken. Toch rij ik ontspannender en veiliger buiten de traject controle op de A12, dan daarbinnen. En waarom? Daar buiten vertrouw ik op m'n verkeersinzicht en gevoel dat ik met de auto heb, daar binnen moet ik continu op de teller kijken of ik niet ongemerkt toch accelereer. Ik ben in die laatste situatie dus meer bezig met m'n snelheid dan met het verkeer om mij heen. Dus welke situatie is nou eigenlijk veiliger? Ik ga toch voor de eerste, omdat ik dan de volle aandacht bij het verkeer om mij heen heb.

Daarnaast rijden er vaak vrienden of familie met mij mee. Hun opvatting over mijn rijstijl is eigenlijk heel unaniem. Ik heb een vlotte rijstijl, waarbij ik inderdaad vaak harder rij dan toegestaan (op de snelweg). Maar niemand heeft zich ooit onveilig bij mij in de auto gevoeld. Sterker nog, ik heb maar 1 keer commentaar gehad dat ik te hard reed in de 10 jaar dat ik nu mijn rijbewijs heb, en dat was van een studiegenote die al begon te piepen zodra de teller iets boven de maximum snelheid uit kwam. Dat lag eerder aan haar, dan aan mijn rijden (ik had toen 7 passagiers aan boord, waarvan zij dus de enige was die commentaar had, en dat had ze per definitie bij iedereen).

Daarnaast zijn er situaties dat het gewoon not done is om te hard te rijden. Bij weg werkzaamheden zul je mij echt niet betrappen dat de naald van m'n teller boven de 75km/u uit komt (ongeveer 70km/u op de GPS). In een woonwijk, vind ik persoonlijk 30 vaak al te hard en zo zijn er nog talloze andere situaties. Maar op een heldere dag, mooi weer, rustig verkeer... tja, dan klimt m'n teller inderdaad snel naar de 140... waarom? Omdat het gewoon lekker voelt in m'n auto. Rij ik in de bus van m'n ouders, dan zit ik eerder 10 km/u onder de maximum snelheid, ongeacht wat de maximum snelheid is. Daar ligt ook een verschil, en een belangrijk punt... Lang niet iedere auto leent zich ervoor om stevig mee te rijden. Een sportief uitgevoerde auto is daar nou eenmaal beter voor geschikt dan een loodgietersbusje. Maar die laatste zit toch vaak op m'n bumper te duwen... Ik zou er geen problemen mee hebben als alle auto's met een grijs kenteken (en daar valt ook de bus van m'n ouders onder) een begrenzer zouden hebben op 100km/u. Daarnaast (en dat uit de mond van iemand die van z'n vrijheid in z'n auto geniet :p ) ben ik ook voorstander van een adaptieve begrenzer voor personenauto's, die het onmogelijk maakt om harder te rijden dan toegestaan is op een bepaalde weg. Overtreedt je dan nog de regels, dan mag je mij hard straffen, je hebt dan wel heel bewust de regels overtreden door de begrenzer onklaar te maken. Ik wil zelf ook al sinds ik mijn auto heb, een cruise control inbouwen, juist omdat ik weet dat ik een zware voet heb. Ik rij niet vanwege tijdswinst (die is toch verwaarloosbaar op 90% van mijn ritten), maar omdat ik het lekkerder en daardoor ontspannender vind rijden (klinkt raar, maar het is zo).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 Laatste