Yor_13 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 02:02:
[...]
Bullshit.
Jij loopt hier mooi dingen te verkondigen, verdoe je tijd niet en duik eens een wetboek in! Elke Opsporings Ambtenaar is VERPLICHT een aangifte van een strafbaar feit op te nemen. Of het Korps er daarna prio aan geeft om jou gammele fiets op te sporen, nou ja, dat is hun zaak.
Dat geval met je buurman zal wel civielrechtelijk zijn, ruzie om een boom op de erfgrens etc etc. Nee jongen, jij moet nog veel leren, of voordat je het bureau binnenstapt eens een pot zelfvertrouwen en duidelijke taal meenemen.
Zit je nou serieus te flamen? Voor jouw info, ik ben 29, afgestudeerd en weet waarschijnlijk meer van het Nederlands recht dan jij. Daarnaast is m'n vader nota bene ruim 30 jaar ondersteunend ambtenaar (dus geen agent) bij de politie geweest en weet van binnen uit hoe het beleid de laatste jaren veranderd is!
Dat een ambtenaar verplicht is om een aangifte op te nemen, kan wel zijn, maar ze weigeren het! Dat is een serieuse constatering, niet alleen uit persoonlijke ervaring, maar ook vanuit de media en de werkervaring van mijn vader.
En aannemen onder welke type conflict iets valt, roept bij mij weinig respect op voor je reactie. Het betreft niet alleen civielrechtelijke conflicten, maar ook wel degelijk vernieling.
Maar goed, ik ga verder geen woorden vuil maken aan jouw reactie.
Emiel1984 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 17:01:
Ik vind het behalen van een quota helemaal niet zo gek. Als er geen quota zou zijn dan zal de politie meer gaan bezuinigen op personeel (of de politie zou minder goed zijn werk doen) wat resulteerd in meer werkloosheid (door minder inkomsten).
Als er geen quota is zal er minder gecontroleerd worden en naar mijn mening is er al weinig controle . Ik ga er zelf al harder door rijden omdat ik weet dat de kans dat er een controle is, heel erg klein is geworden en dus de verleiding te groot is. Het resultaat is dat ik dus soms wel is 140 rijd waar 120 is toegestaan en er komen nog constant mensen je inhalen.
Hier in dit topic spreken sommige het over "dat flitspalen niet helpen". Dit heeft niks met de quota te maken, de flitspalen staan er namelijk al. Wat er wel gebeurt is wat diezelfde mensen ook roepen, "
meer politie op de weg" .
Als ze namelijk een hoger aantal boetes willen uitgeven dan normaal zal er dus of meer politie op de weg moeten komen of ze moeten meer flitspalen plaatsen. Ze hebben een tijdslimiet (zover ik heb gelezen) om de '
geleden schade' in te halen dus het plaatsen van flitspalen zal te lang duren.
Hier maak je toch een fout. Politie hoort niet het aantal boetes te gebruiken als motivator om te werken. Daarnaast is de politie ook geen commercieel bedrijf dat zomaar gaat bezuinigen als er minder werk is. Ik durf m'n hand ervoor in het vuur te steken dat een agent door de regel genomen liever rustig z'n rondje kan rijden, beetje met de mensen praten, dan achter een boom te staan met een lasergun.
offtopic:
In mijn dorp staan 3 flitspalen, voordat deze er stonden werd er regelmatig met 100km\h midden door het dorp gereden en zij er regelmatig mensen uit de bocht gevlogen. Toen hebben ze een drempel gemaakt wat resulteerde in een aanklacht dat deze te laag was(schade aan auto). Deze hebben ze toen weg moeten halen omdat de aanklager gelijk had gekregen. Na het plaatsen van de 3 flitspalen moest een van de flitspalen worden uitgeschakelt omdat er een hartpatient naast woonde. De 2 flitspalen die er staan flitsen na >4 jaar elke dag nog tientallen mensen. Omdat er voordat je het dorp in gaat ook nog gewaarschuwt wordt met "U rijd te hard" heb ik geen medelijden met de mensen die beboet worden, als is het maar 5 km\h te hard.
Buiten het dorp hebben we een weg die regelmatig als dodenweg wordt omschreven. Het is een onverlichte 80 weg waar gemiddelt 4 mensen per jaar verongelukken. Ze roepen regelmatig dat het ligt aan het wild dat hier rondloopt maar als je er rekening mee houd en kijkt waar de ongelukken zijn gebeurt( in een bocht, net na de bocht) krijg ik mijn twijfels of het daar aan ligt. Ik heb zelf ook is een hert voor mijn auto gehad op diezelfde weg toen ik rond de 80 aan het rijden was en kon nog optijd genoeg stoppen want het stomme beest bleef natuurlijk staan. Moet wel zeggen dat ik regelmatig wilt voor me heb gehad en dus mischien wel meer aandacht besteed naar het zoeken van wild tijdens het rijden.
Dit is een situatie waarbij ik flitskasten juist toejuig en ze duidelijk een doel hebben. Ik vind dat je zeker in een dorp de maximum snelheid gewoon moet respecteren. Als flitskasten daarvoor een geschikt middel zijn, waarom niet.
Hier staat in Utrecht een flitskast, die de bijnaam "Discolamp" draagt. Als je bij die tramhalte staat te wachten, flits hij gegarandeerd wel een keer. Dit was tot een paar jaar geleden 1 van de gevaarlijkste punten van Utrecht, omdat er veel door rood werd gereden of te hard. Daar is het tegenwoordig ook een stuk veiliger geworden.
Wat mij opvalt, ik rij vrij regelmatig (minstens 1 keer per week) op en neer tussen Gouda en Nieuwegein, over de A12. Ik heb daar nog nooit (in een jaar tijd) een auto van de KLPD gezien. Misschien rijden ze er wel, ze zijn ook niet heel makkelijk te spotten, maar er heeft er nog nooit 1 achter mij aan gezeten bijvoorbeeld. Toch rij ik daar stelselmatig te hard (135 - 140) en heb ik in dat stukje in een jaar tijd 3 keer een boete gehad. Ik weet dat ze er rond rijden, en ik moet ze ongetwijfeld al meerdere keren ingehaald hebben. Toch komen ze niet achter mij aan. Waarom? Ik durf zonder me te schamen omdat ik niet verkeersgevaarlijk rij. Ik ken werkelijk niemand die niet bij mij in de auto gaat zitten. M'n ouders (die normaal eerder 10km/u langzamer dan toegestane snelheid rijden), vrienden, collega's, noem maar op. Ben ik dan de persoon die beboet moet worden? Of de persoon die het nodig is om even een flinke stoot gas te geven als ik hem praktisch voorbij ben, om vervolgens z'n auto nog even voor mij in een te klein gaatje te gooien?
Tijdens de acties in Januari heeft de politie alleen beboet op verkeersgevaarlijke overtredingen. Maar als je te hard reed, werd je nog wel aangehouden, maar kreeg je een waarschuwing. Het klinkt misschien raar, maar die staande houding is voor de meeste mensen al straf genoeg, want je verliest daarmee iets kostbaarders dan geld, namelijk tijd. Dat is ook altijd duidelijk te zien bij programma's als wegmisbruikers en blik op de weg. Die boete interesseren de meesten niet, als ze maar weer snel op weg kunnen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier