Ik schijn een bril te hebben
En ik ga toch weer happen, tegen beter weten in, maar dat geeft niet: iedereen (behalve frieksk) weet toch wel hoe het zit en heeft de grootste lol. Dat ik toch reageer is omdat ik natuurlijk frieksk niet kan laten denken dat hij gelijk heeft
Even concluderend/samenvattend:
"als je eens diep adem haalt in een wolkje stikstof dat je voor 99,99% zeker dood bent"
Erg los omschreven, maar als ik dus eens een keer stikstof binnen krijg: dood
"Wolkjes stikstof vormen zich, iemand stapt erdoor pak toevallig diep adem en paf."
Iets duidelijker nu, het gaat om gevormde wolkes stikstof. Dat dat zelfs in een gesloten ruimte waar een auto net inpast met de stikstof uit een autoband geen gevaar oplevert, dat doet er even niet toe. In de buitenlucht is het zelfs geen issue.
Nog meer factoren die frieksk over stikstof gemakshalve in de paniekzaaiing vergeet:
- Vast stikstof (

) - vloeibaar stikstof (gevaarlijk spul) - gasvormig stikstof: wat zit er in een autoband? En de gehele atmosfeer (zeg maar "de lucht"

)?
- Diffusie: stel er staat een gasfles stikstof open lekker stikstof te blazen. Tenzij je met je mond op het ventiel gaat zitten, heb je daar geen last van. Misschien dat je 81% stikstof in de lucht binnen krijgt.
"Stikstof is iets wat je niet kan zien of ruiken. Zeer gevaarlijk omdat je het gevaar niet kan inschatten"
Ik hoop het niet zeg. Stel je voor dat stikstof zou stinken?

Natuurlijk kunnen we stikstof vast wel ruiken, maar heeft moeder natuur ons er al snel aan laten wennen. Maar anders moeten we actie gaan voeren dat aan stikstof een geur wordt toegevoegd, net als het gas waarop je kookt

(tecnnisch nog een lastige ook

)
ik denk dat ik ergens "vergeten" te zeggen ben dat 0% zuurstof je na 3x ademhalen je dood bent. En tot zover ik weet zit er 20,94% zuurstof in lucht.
Ooooooh, ja, DAN heb je gelijk. Als je met een pistool een kogel afschiet, ga je dood. (PAF --> PAF!

). Ooh wacht, ik ben vergeten te zeggen: Als je met een pistool een kogel
in je eigen hoofd afschiet, ga je dood.
Maar okee: we hadden het over het gevaar van stikstof, voorruit: waar kom je in hemelsnaam 100% stikstof tegen? En ik combinatie met autobanden: waar kom je 0% zuurstof tegen?
In wat voor buurt woon je?
En dat is omdat stikstof voor zuurstof gebrek zorgt.
En daarom heet het vast stikstof

Paniek: stikstof is aan de winnende hand! Al 80% zuurstof is verdreven door stikstof. Onze ogen zijn geopend!
Maar genoeg over stikstof, laten we een vergelijking maken met een andere silent killer:
Gezien het feit dat mensen nog altijd sterven van CO2 vergiftiging (desondanks grote campagnes) lijkt me de kans zeer reeel mensen hier van gaan sterven.
Je kan er koppijn van krijgen (letterlijk) als je teveel CO2 binnen krijgt. Je krijgt ook koppijn van Al Gore's gezeur als er teveel de lucht ingaat. Verder spreken zoveel onderzoeken elkaar tegen over het broeikasgevaar van CO2. Maar dat er mensen eraan sterven?
Maar ook hier is er een foutje ontstaan: hij bedoelt vast CO (zoals DinX al aangaf).
Het moge duidelijk zijn: frieksk heeft het helemaal door en wij zijn zo dom om niet te luisteren.
Of hij weet net niet 100% waar hij het over heeft (geeft niet) en probeert het beste ervan te maken met wilde argumenten.
Ik ga toch voor de tweede optie. Maar wie weet: misschien weet frieksk me te overtuigen van zijn gelijk en word ik bewust van het gevaar!