Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

martijn_tje schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:10:
Langer, de 7D is van langer als 3 jaar terug en eye start/stop sensoren en grip sensoren zaten ook al in een aantal analoge body's.
De 700si uit 1994 had dat al ja... :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
Mooi lijstje martijn_tje

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
offtopic:
Zo'n soort lijstje met nog wat aanvulligen en tips (subjectieve dingen om op te letten, even vasthouden, door de zoeker kijken enz.) waar op te letten bij aanschap zou bijna in t " ik wil een DSLR wat nu?" topic kunnen.

En natuurlijk de opmerking dat voor Canon en Nikon eigenlijk bijna alles wat je je kan wensen leverbaar is aan glas en een kort lijstje wat voor <500 euro objectieven er van Pentax, Sony en Olympus fatsoenlijk leverbaar zijn. En misschien van een stuk of 5 populaire 3th party lenzen een link naar de site van de fabrikant + pricewatch neer zetten.

Volgens mij heb je dan een voor instappers heel handige TS ;)

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 29-01-2008 16:41 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Hexley schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:32:
[...]

De 700si uit 1994 had dat al ja... :)
Ging het display alleen mee uit ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

GekkePrutser schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:35:
Jammer, een gemiste kans wat mij betreft...

Ik denk toch dat er een hoop mensen op zoek zijn naar een D40x-met-focusmotor.
De D40x werd gepositioneerd als instapper voor mensen die hun compact ontgroeid zijn of meer willen dan een compact (de patsers). Ze gaan er dan ook van uit dat die mensen meteen een kit aanschaffen en verder willen met hun SD kaartjes. Die mensen kopen soms een tweede zoomlens.Die mensen boeit het niet dat er een 50mm prime is, als je hen er 1 geeft vragen ze zich vast af waar de zoomring zit. Mensen die dat wel weten moeten een D80 of beter kopen, die hebben ook niet genoeg aan 1 objectief. Op 1 DX nikkor na, hebben alle DX objectieven een AF-S motor.
En spotmeting zullen ze ws ook nooit gebruiken.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shark.Bait schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:03:
[...]

De D40x werd gepositioneerd als instapper voor mensen die hun compact ontgroeid zijn of meer willen dan een compact (de patsers). Ze gaan er dan ook van uit dat die mensen meteen een kit aanschaffen en verder willen met hun SD kaartjes. Die mensen kopen soms een tweede zoomlens.Die mensen boeit het niet dat er een 50mm prime is, als je hen er 1 geeft vragen ze zich vast af waar de zoomring zit. Mensen die dat wel weten moeten een D80 of beter kopen, die hebben ook niet genoeg aan 1 objectief. Op 1 DX nikkor na, hebben alle DX objectieven een AF-S motor.
En spotmeting zullen ze ws ook nooit gebruiken.
Ben ik het totaal niet mee eens
De kosten tellen ook mee natuurlijk! Dat je dan maar een d80 moet kopen slaat natuurlijk eigenlijk nergens op. Wat wél zo is.. is dat als je d80 koopt en dan stuk of 3 á 4 non af-s lenzen koopt, je de kosten van een d80 er redelijk uit hebt. Alleen 1) wil/kan niet iedereen dat in 1 keer neerleggen (prijs van d80) 2) meeste instappers (in dSLR gebied dan, ik wist er toch een hoop vanaf.. op vakantie heel wat mensen mogen helpen met hun dSLR omdat ze niet weten hoe t werkte... terwijl ik met een F30 finepix liep) weten van tevoren niet waar ze zich later op willen richten (en of ze dus primes gaan gebruiken.).

p.s.Verlangen naar af-s/hsm hoeft bovendien niet direct te maken hebben met het hebben van AF. M.i. kan de kwaliteit c.q. prestatie van de AF daar ook mee te maken hebben.

</hap>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kijk 's op de engelstalige forums. Hordes, echt hordes mensen zijn aan de D40 gegaan. En dat zijn veelal mensen die van een compact afkomen, wat snellers willen en na een aantal maanden op zoek gaan naar een telezoom en een flitslampje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Remy schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:31:
[...]
Ik geef er gelukkig wel om, maar voor iedereen is 'meer bang-for-buck' weer anders :) De een kan een bepaalde feature heel belangrijk vinden, terwijl de ander er nooit gebruik van zal (denken te) maken. Dat speelt ook mee, zeker voor instappers die verder kijken dan MP enzo :)
Dat geldt misschien voor de instap-body's bij Nikon ja... Dat zijn (voor het geld) knallers van body's. Maar zodra je wat hoger gaat zitten heeft de concurrentie (Canon, *kuch*) toch een stuk meer waar voor het geld. Neem nou die nieuwe 16-85 lens. Niet lichtsterk, waarschijnlijk minder scherp dan de 17-55 F/2.8 IS van Canon terwijl de Canon slechts iets meer dan 100 euro duurder is. Dan weet ik gelukkig wel weer waarom ik overgestapt ben hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Josh schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:38:
[...]

Dat geldt misschien voor de instap-body's bij Nikon ja... Maar zodra je wat hoger gaat zitten heeft de concurrentie (Canon, *kuch*) toch een stuk meer waar voor je geld. Neem die die nieuwe 16-85 lens. Niet lichtsterk, waarschijnlijk minder scherp dan de 17-55 F/2.8 IS van Canon terwijl de Canon slechts iets meer dan 100 euro duurder is. Dan weet ik gelukkig wel weer waarom ik overgestapt ben hoor :).
Afgezien van dat... Nikon wil nu met een D60 concurreren tegen een Canon 400D? de prijsstelling is er naar iig. En als je ze dan specwise gaat vergelijken, hééft de Canon gewoon álles dat de Nikon heeft, plus nog wat meer. Prijs-gewijs zit Canon gewoon op een heel ander niveau.

edit: dat 'nog wat meer' bedoel ik voor zowel de consument die niet verder kijkt dan zijn neus lang is, maar óók iemand die zijn zaakjes goed uitzoekt en echt een dSLR wil om een hobby mee te starten, ipv een consumercam wil kopen. En dan heb ik het over Autofocus unit, assortiment, HS-flash etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 29-01-2008 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Het grappigste vind ik eigenlijk dat Nikon dus weer keihard achter de feiten aanloopt (net als met hun fullframe actie...) want waarom zou je een body neerzetten die moet concurreren met een tegenstander die nog maar enkele maanden in de schappen ligt? De 450D heeft al een tijdje om de hoek zitten koekeloeren.

edit:
Ik vind dit zoals al eerder door anderen vermeld, eerder een 40Dxs dan een D60. Maar dat komt misschien doordat ik het ding nog niet door en door bekeken heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Josh op 29-01-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Wat ik nog grappiger vind is dat velen hier gelijk al met een negatieve mening klaar staan maar de Nikon's toch wel als warme broodjes verkopen. Wie zal het bij 't rechte eind hebben, de zwartkijkers hier of Nikon? :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Neem nou die nieuwe 16-85 lens. Niet lichtsterk, waarschijnlijk minder scherp dan de 17-55 F/2.8 IS van Canon terwijl de Canon slechts iets meer dan 100 euro duurder is.
Die 17-55 kostte @ intro bijna 1200, dus om de huidige prijs daarvan nu te gaan vergelijken met de intro (advies) prijs van een nikon lens die totaal niet als concurrent te beschouwen is (qua bereik, f-waarden) :?

Vergelijken met een 17-85 lijkt me dan toepasselijker en die kostte bij introductie ook tegen de 700 euro ;)

Verder ben ik het er wel mee eens dat deze D60 een beetje een vreemde stap lijkt. Nauwelijks upgrade t.o.v. D40x (tenzij de beeldqualiteit om wat voor reden dan ook drastisch verbeterd is, maar daar valt nog niks over te zeggen en is ook niet echt te verwachten denk ik). Wellicht dat ze met deze naam gewoon wat duidelijker onderscheid willen maken tussen de verschillende modellen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:21
Ik denk dat het een hele grote fout is van Nikon om geen Live-view in deze camera te plaatsen. Dat is echt een verkoopargument eerste klas voor instap DSLR camera's. Dit is in mijn ogen ook echt een marketingblunder die ze heel veel nieuwe klanten gaat kosten.

Voor de rest is het verschil met de D40x zo klein dat het bijna niet eens een nieuw model waard is. Zover ik heb begrepen is het zelfs dezelfde sensor als de D40x

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Abbadon schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:49:
Wat ik nog grappiger vind is dat velen hier gelijk al met een negatieve mening klaar staan maar de Nikon's toch wel als warme broodjes verkopen. Wie zal het bij 't rechte eind hebben, de zwartkijkers hier of Nikon? :P
Dat het ding als een beest zal verkopen betwijfel ik niet. Maar dat is voor mij niet zo belangrijk.

Het gaat me er meer om dat de low/midrange bij Nikon zo in functionaliteit beperkt wordt de laatste tijd. Met de D50 had je voor rond de 500 euro een veelzijdige cam in handen zonder dat je al te veel concessies moest doen. Nu moet je kiezen: Of alleen AF-S lenzen, of een veel duurdere body.

Dit vind ik niet prettig aangezien ik al in het Nikon systeem heb geinvesteerd. Als ik nu mijn D50 laat vallen dan moet ik verplicht upgraden naar een duurder model, want 3/4 van mijn lenzen doen geen AF-S. Vandaar dat ik op een iets veelzijdigere D60 had gehoopt. Ze sluiten hiermee ook weer een heleboel goedkopere third-party lenzen uit (en misschien is het ze daar ook wel om te doen?)

Ik ben absoluut een amateur fotograaf zonder pro-ambities maar die het wel leuk vindt om goed glas te gebruiken (Lees: Niet het goedkoopste kitspul). Die groep wordt een beetje vergeten, heb ik het idee.

Edit: Ik vind het dus geen slechte cam, maar ik had van een Nikon met de naam D60 toch iets meer verwacht (in elk geval dus een AF-motor). Maar ik ben het met Orion84 eens, het zou heel goed kunnen dat ze het onderscheid tussen de D40 en D40x wat duidelijker wilden maken.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 29-01-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Ik vind het verschil in specs zo op het eerste gezicht ook geen wijziging in typeaanduiding van D40 naar D60 waard hoor (zo'n duidelijke naamswijziging is tot op heden met wel wat meer verbeteringen gepaard gegaan). Maar dat verhaal van die AF motor vind ik niet zo boeiend; het werkt getuige de verkoopcijfers. Neemt niet weg dat er altijd mensen zijn die graag het een met het ander gecombineerd zouden zien (tja, mijn ideale camera bestaat ook niet maar is an sich wel te maken als ik leentjebuur mag spelen met de verschillende modellen). Zouden de fabrikanten elke wens willen bevredigen dan zouden er al snel 30 modellen in het assortiment zitten, da's niet te doen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Josh schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:44:
Het grappigste vind ik eigenlijk dat Nikon dus weer keihard achter de feiten aanloopt (net als met hun fullframe actie...) want waarom zou je een body neerzetten die moet concurreren met een tegenstander die nog maar enkele maanden in de schappen ligt? De 450D heeft al een tijdje om de hoek zitten koekeloeren.

edit:
Ik vind dit zoals al eerder door anderen vermeld, eerder een 40Dxs dan een D60. Maar dat komt misschien doordat ik het ding nog niet door en door bekeken heb.
Mooi dat je op basis van een paar specs de camera al zo negatief benadert, goed bezig d:)b

Oh, en over achter de feiten aan lopen: in Japan heeft Nikon sinds afgelopen jaar het grootste marktaandeel op dSLR-gebied tov Canon, dus tja: blijkbaar doen ze toch iets goed :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:12:
De kosten tellen ook mee natuurlijk! Dat je dan maar een d80 moet kopen slaat natuurlijk eigenlijk nergens op.
Als je nikon wil, moet je bereid zijn wat dieper in de buidel te tasten. dat geldt ook voor apple, bmw, etc.
Vind je het te duur, koop dan een goedkoper merk, met goedkopere 3rd party lenzen erbij. dat is de keuze die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik snap het gebash niet zo goed van de Nikon afvalligen hier. Wees blij met je keuze voor de Canon 30D of 40D en probeer in ogenschouw te nemen dat dit Nikon´s zijn die als INSTAP dSLR fungeren. De mensen die voor deze apparaten in de markt zijn komen waarschijnlijk niet verder dan nog een klein telelensje te kopen als uitbreiding. Dan is dit toch een prima apparaat met een leuke VR kitlens.

Ik heb nu een D50 mocht ik het ooit nog eens in mijn bol krijgen zal ik toch echt die D60 links laten liggen en voor de D300 gaan. En D40 eigenaren kunnen dit ook prima doen en zullen ook niet zo snel naar deze D60 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Draai het eens om, waarom zou een instapper in plaats van deze D60 niet voor een D40(x), D80 of ander merk camera gaan? Ik zie aan de hand van de specs die er nu liggen niet echt sterke verkoop punten voor deze camera in nikon's huidige lineup, daar buiten zie ik ze ook niet echt.

Desondanks ben ik toch best benieuwd wat die sensor doet. Er zijn toch weer een leuk aantal instappers met die 10MP sony sensor aan boord. (Sony A200 en A300, Pentax K200D, Nikon D40x en D60) Gewoon eens kijken of er enorme verschillen in zitten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:20:
Ik snap het gebash niet zo goed van de Nikon afvalligen hier.
Dusse, omdat ik geswitched ben mag ik niet meer met een kritisch oog naar Nikon kijken? Ook toen ik nog Nikon schoot was ik kritisch op de D40, dat heeft niets met een switch te maken. (De switch however, wel weer met datgeen wat Nikon deed en doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nee hoor tis een forum dus iedereen mag zijn mening geven. :) Maar mijn post was niet persé aan jou gericht.

Gaat me er meer om dat sommige duidelijk de introductie van de D60 aangrijpen om hun keuze voor Canon te rechtvaardigen. En dat lijkt me iets te veel eer voor de D60. Want laten we wel wezen als "gevorderde" gebruiker loop ik ook niet echt warm. Maar ik snap de introductie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik vond dit lijstje:

Top digital SLRs in 2007:
Product Market share
Canon EOS Digital Rebel XTi 17.4%
Nikon D40 12.7%
Canon EOS Digital Rebel XT 8.7%
Nikon D40x 7.0%
Nikon D80 5.9%
Source: The NPD Group

Dus zeker in amerika heeft de D40 bestaansrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Maar, dat was mede vanwege de prijs. De canon 400D zit daar nu onder, of op zijn max, gelijk. Het ging me btw niet om de D40, maar om de D40x en nu dus de D60. Hebben die net zo veel bestaansrecht als Canon besluit de 400D nog maar even door te produceren tegen een lagere prijs omdat de 450D als opvolger erg netjes is, maar wel een dermate beter model is dat canon zichzelf niet zal beconcurreren?

De tijd zal het leren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb de indruk, en ik kan me vreselijk vergissen, dat canon de prijs van de 400d kit behoorlijk naar beneden heeft gebracht om beter met de D40 te kunnen concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n.b. In Japan schijnt de D40X al "out-of-stock" te zijn.

Op verschillende plekken op het internet zie je dan ook al berichten verschijnen dat de D40X toch gaat verdwijnen, wat mij (gezien de rest van de line-up) ook eigenlijk niet verbazingwekkend overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bij konijnenberg staat de D60 ook aangekondigd als opvolger van de D40x :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 30-01-2008 15:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik vind het jammer dat Nikon een beetje achter de feiten aan loopt op het moment.
Als ik zo zie wat bde 450D waarschijnlijk gaat krijgen zoals live-view en een film mogelijkheid.

beetje krom om nu pas iets in de markt te zetten tov 400D

zou zelf graag liveview willen zien bij Nikon ivm onderwaterfotografie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Floris-K schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:06:
Ik vind het jammer dat Nikon een beetje achter de feiten aan loopt op het moment.
Als ik zo zie wat bde 450D waarschijnlijk gaat krijgen zoals live-view en een film mogelijkheid.

Uhm? dan haal je toch een D300 of een D3?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon Japan heeft wat sample foto's online: http://www.nikon-image.co...lr/digital/d60/sample.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

vraag me af of deze ook "focus" fine-tune heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ja dan zit je meteen in een héle andere prijsklasse
is het misschien voordeliger om mijn camera +lenzen te verkopen en over te stappen naar Canon.
Kan ik voor dat geld meteen een betere lens kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Floris-K schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:14:
Ja dan zit je meteen in een héle andere prijsklasse
is het misschien voordeliger om mijn camera +lenzen te verkopen en over te stappen naar Canon.
Kan ik voor dat geld meteen een betere lens kopen
Sjah... ik had ook liever een D3 body voor een kwart van het geld. Maar voor niets gaat de zon op he!
Sorry het klinkt misschien bot, maar ik vind het gemiep :) ding heeft geen live-view punt.

Wil je live-view -> neem duurder model
AF-finetuning -> neem duurder model
meer fps -> neem duurder model
meer af-punten -> neem duurder model

etc.
Dat je 3 jaar geleden voor het dubbele bedrag slechts een D70 met kitlens had mag je je ook wel eens herinneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mensen, mensen, mensen. OK, het is eigenlijk een D40xs maar laten we dit ding in perspectief zien. Het is gewoon de nieuwste instapper voor mensen die een simpele spiegelreflex willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:19:
Mensen, mensen, mensen. OK, het is eigenlijk een D40xs maar laten we dit ding in perspectief zien. Het is gewoon de nieuwste instapper voor mensen die een simpele spiegelreflex willen.
Daarom, het is een leuke simpele basiscamera... niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

martijn_tje schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:29:
Draai het eens om, waarom zou een instapper in plaats van deze D60 niet voor een D40(x), D80 of ander merk camera gaan? Ik zie aan de hand van de specs die er nu liggen niet echt sterke verkoop punten voor deze camera in nikon's huidige lineup, daar buiten zie ik ze ook niet echt.
De D40x wordt niet meer gemaakt; al in december kwam het nieuws dat de voorraden uitgeput raakten, wat al een hint was. De instappert heeft bij Nikon dus geen andere keus. Nu zien ze in het nummer een groter verschil tussen met de D40. En de D40x verkoopt ontzettend goed, dus N zal wel iets goed doen :D

De D40x is een camera van 1 jaar oud. Het is ongekend dat N zijn productielijn vernieuwd en ik juich het toe. Dat betekent nl dat er toch een andere wind aan het waaien is vanuit de Nikon top. Dat betekent dat Canon en kornuiten ook harder moeten gaan werken / vernieuwen om hun concurrentie bij te benen. De C's mogen bidden dat N een fullframe 5D tegenhanger uit brengt, want ze wachten nu al jaren op een opvolger die er maar niet komt, ws omdat er geen concurrentie is in het segment.
Henk schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:05:
[...]

Dusse, omdat ik geswitched ben mag ik niet meer met een kritisch oog naar Nikon kijken? Ook toen ik nog Nikon schoot was ik kritisch op de D40, dat heeft niets met een switch te maken. (De switch however, wel weer met datgeen wat Nikon deed en doet).
Het blijft, vanwege je laatste zin, verdacht. ;)
Floris-K schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:06:

Als fabrikant stel je een nieuw product voor, je kijkt naar je markt, prijs en wat je voor die prijs aan features kan inbouwen. Als 2 dagen voor de introductie blijkt dat je concurrent je een stap voor is, tja, dan kan je moeilijk je product aanpassen. En met de snelheid die het nu heeft, heeft de opvolger van de D60 zeer zeker live view, over 12 maanden.
Wijnands schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:19:
hear hear!! ^O^
En hij zal ws ook als warme broodjes over de toonbank gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Shark.Bait schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:11:
hear hear!! ^O^
En hij zal ws ook als warme broodjes over de toonbank gaan.
Dat hangt er misschien net even af welke prijs het beestje (in de winkel) krijgt en hoe de prijzen van de Canon 400D, Pentax K200D en Sony A200, A300 en A350 zich gaan gedragen.

Binnen 1 tot 2 maanden zijn er een stuk of 13 camera's in de prijsklasse van 400 tot 700 euro leverbaar. Dus je zou wel kunnen stellen dat er concurentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Opmerkelijk genoeg is prijs niet altijd een doorslaggevend selectiemiddel.
Maar daar is in het "Help ik wil een starters dSLR" al pagina´s vol over geschreven... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag is bekend geworden dat Nikon en Eye-Fi, de maker van 's werelds eerste draadloze WiFi SD geheugenkaartjes, de handen ineen geslagen hebben om samen het draadloos verspreiden, opslaan en delen van foto's te vergemakkelijken. De net geïntroduceerde Nikon D60 camera zal zelf de Eye-Fi kaarten gaan herkennen en gaat de gebruikers meer functionaliteiten bieden dan wanneer een Eye-Fi kaart in een ander type camera gebruikt wordt.

Volgens General Marketing Manager, Tadashi Nakayama van Nikon zal het nu makkelijker dan ooit worden om afbeeldingen op afstand op te slaan en te delen met anderen zonder het ongemak van draden en aansluitingen.

Vanaf het voorjaar kunnen Eye-Fi gebruikers hun foto's ook plaatsen op "my picturetown", de online fotografie community van Nikon. Uiteraard kunnen Eye-Fi gebruikers ook terecht bij een twintigtal andere blogging communities, fotografie websites en sociale netwerk websites.

Wanneer de Eye-Fi kaarten in Nederland beschikbaar komen en wanneer de Nikon "My Picturetown" community in Nederland beschikbaar komt is nog niet precies bekend maar naar verwachting zal dit nog in 2008 plaatsvinden.
Bron

Dus toch nog een speerpunt voor de d60 t.o.v. D40(x)?! Ben benieuwd hoe dít in de markt zal vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Pat-Skim schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:14:
vraag me af of deze ook "focus" fine-tune heeft...
Bedenk me net dat dit dus denk ik niet zal zijn omdat alleen AF-s lenzen werken :P... deze zijn 9/10 keer van Nikon zelf of niet oud dus zal focus wel kloppen 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een leuke camera, als er een leuke prijs aan gekoppeld wordt. Alles wat je als beginner nodig hebt, zit er op. Zelf had ik gehoopt dat tegelijk met de D60 ook een opvolger voor de D80 geintroduceerd zou worden. Elke keer als er 'Nikon introduceert' in de headlines staat, gaat m'n hart iets sneller kloppen.

M'n D70s begint oud te worden, maar een D80 vind ik te weinig vooruitgang ten opzichte van de D70s. Effectief zijn alleen 11 focus spots (t.o.v. 5 op de D70s) en de ISO 100 interessant. Een D2x vind ik te veel geld.

Hopelijk krijgt een eventuele D90 gewoon een CF kaart en een exposure overzicht op het LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Tussen een D2x en een D80 zit nog wel iets in he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Thom Hogan slaat m.i. de nagel op de kop:
Basically, it looks like Nikon concentrated on fixing the big issues that some have found with the D40x, a camera I already liked and think is under-rated. I expect a chorus of "disappointment" posts on the various Internet fora, but I think you need to look at the price/performance of this low-end camera.

Coupled with the new 18-55mm VR lens in the basic kit, the D60 makes one heck of a compact travel camera. Add a Sigma 30mm f/1.4 and a 55-200mm VR and you've got a pretty compact kit that can do most of what the consumer needs to do.
Imho hoort liveview niet thuis op een instap dSLR. Zoiets gebruik je toch enkel voor productfotografie, macro of evt. landschapsfotografie op statief. Als je met die dingen echt bezig bent, dan koop je geen D40x of D60, maar een hoger model (of wacht je op de opvolger van de D80).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
FLuKee schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:15:
Imho hoort liveview niet thuis op een instap dSLR.
IMO juist wel. instap dSLR's zijn voor mensen die van een compact camera komen en die zijn niet anders gewend. als zij in de winkel staan met de keuze D60 - geen liveview, 450D - wel liveview, K200D - geen liveview, E-410/510 - wel liveview, alpha200 - geen liveview, alpha300/350 - wel liveview, denk ik dat de camera's met liveview toch al snel een voorkeur krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
lateef schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:30:
[...]
IMO juist wel. instap dSLR's zijn voor mensen die van een compact camera komen en die zijn niet anders gewend. als zij in de winkel staan met de keuze D60 - geen liveview, 450D - wel liveview, K200D - geen liveview, E-410/510 - wel liveview, alpha200 - geen liveview, alpha300/350 - wel liveview, denk ik dat de camera's met liveview toch al snel een voorkeur krijgen.
Ik begrijp die mening wel hoor, 't is een extra spec, en bepaalde mensen kun je inderdaad overtuigen met een aantal leuke functies die ze eigenlijk niet nodig hebben. Wat het voor invloed zal hebben op de verkoopscijfers zal moeten blijken natuurlijk.

Maar iemand die met z'n dSLR met liveview gewone kiekjes gaat staan trekken zoals met zijn/haar compactje, had beter gewoon dat compactje gehouden of een bridgetoestel gekocht. Zo'n dSLR voor je uit houden en dan op het schermpje kijken om je foto te maken, da's toch compleet belachelijk? Daarboven is dat vragen om bewegingsonscherpte. Bovendien verlies je je snelle autofocus.

De enige bestaansreden voor liveview (zoals het er nu is) die ik kan bedenken is een situatie waar het scherpstellen heel nauwkeurig op een bepaalde plaats dient te gebeuren, zodat je dit op het scherm kunt nagaan, of wanneer je zo dicht bij de grond werkt dat je viewfinder niet meer toegankelijk is, bijv. bij macro. Dan werk je dus meestal op statief. En de doelgroep van de D60/D40 koopt geen statief, of hooguit zo'n plastieken ding.

Ik blijf erbij, bij instapmodellen is het enige argument voor liveview marketing.
Als er iemand me kan aantonen dat het voor die doelgroep een meerwaarde biedt, dan wil ik die mening gerust herzien. Maar ik kan me echt geen situatie inbeelden.

PS: de enige reden om bij compactjes niet door de zoeker te kijken, is omdat die
1. van slechte kwaliteit is en
2. niet "door de lens" kijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door FLuKee op 31-01-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Inmiddels is de Nikonstand van de PMA2008 door dpreview gerapporteerd: http://www.dpreview.com/articles/pma2008/Nikon/ met daarbij shots gemaakt door de Nikon D60 (als ik de Exif mag geloven) en de 18-55VR. Een ding is imho zeker, die laatste wint geen prijs voor de bokeh, en de D60 doet op deze shots vrij ruizig aan....

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/articles/pma2008/Nikon/DSC_0361.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/articles/pma2008/Nikon/DSC_0408.jpg

Al is wel te zien dat er -0.33 exposure is gedaan wellicht om e.e.a. stil te houden. Al zou dat met een VR lens weer niet moeten hoeven :P

[ Voor 24% gewijzigd door Henk op 31-01-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Laten we wel wezen: dit zijn ISO 1600 plaatjes op 1/25 en 1/30e !! Dat vind ik een prima resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 01-02-2008 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Met m'n D50 red ik dit niet op iso1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
littlejoannes schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 09:01:
Laten we wel wezen: dit zijn ISO 1600 plaatjes op 1/25 en 1/30e !! Dat vind ik een prima resultaat.
Met een resize van 10MP naar dit formaat (ongeveer 1 MP) hou je toch nouwelijks ruis over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
martijn_tje schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 09:30:
[...]

Met een resize van 10MP naar dit formaat (ongeveer 1 MP) hou je toch nouwelijks ruis over.
Met hem^^

Het is nog even koffiedik kijken, maar ik had beter verwacht tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat is dit eigenlijk:?

http://www.dpreview.com/articles/pma2008/Nikon/DSC_0406.jpg

Ah wacht ik zie het al, een lens met perspectief opties...

http://www.dpreview.com/news/0801/08012907nikkorpce24.asp

[ Voor 49% gewijzigd door maratropa op 01-02-2008 10:24 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Laatst online: 17:55
vind die hele Nikon D60 maar een rare camera. Het is eigenlijk een MKIII van de D40 net zoals de D40X een MKII is. Voor het geld van een D60 kit kan je beter een D40 kopen met een 55-200 VR en een BG-400 flitser. En als je zat te denken aan de D60 kit met 18-55 VR en 55-200 VR moet je beslist denken aan een D40 met 18-200 VR !

Gelukkig ben ik niet de enige:
http://kenrockwell.com/nikon/d60.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Djarune schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:03:
vind die hele Nikon D60 maar een rare camera. Het is eigenlijk een MKIII van de D40 net zoals de D40X een MKII is. Voor het geld van een D60 kit kan je beter een D40 kopen met een 55-200 VR en een BG-400 flitser. En als je zat te denken aan de D60 kit met 18-55 VR en 55-200 VR moet je beslist denken aan een D40 met 18-200 VR !

De D40x is geen D40 mk2.
De D40x is een luxere uitvoering van de D40. En de D60 is de opvolger van de D40x. Daarnaast wil de consument meer megapixels, lekker boeiend dat 6MP goed genoeg is, maar 10MP is gewoon beter denken ze. En dat verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 15:08

ppFreddy

gewoon Frederik

de D60 heeft blijkbaar wel een wieltje om diafragma aan te passen. Als ik met de D40 van een vriend rondloop erger ik me altijd rot dat dat ding dat niet heeft :p

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik zie dat wieltje niet op de foto's van de d60??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 09:28
ppFreddy schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:29:
de D60 heeft blijkbaar wel een wieltje om diafragma aan te passen. Als ik met de D40 van een vriend rondloop erger ik me altijd rot dat dat ding dat niet heeft :p
Ehm sorry, hier meld zich een D40 user.

Ik heb wel dergelijk een wieltje om het diafragma aan te passen. Alleen in Manual mode moet je 1 knopje indrukken en dan aan het wieltje draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

nja, als je een D70s gewoon bent zit je toch even te zoeken hoe je dat moet instellen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

ppFreddy schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:06:
nja, als je een D70s gewoon bent zit je toch even te zoeken hoe je dat moet instellen hoor ;)
ken het... heb het ook met de D50 van me ma af en toe... "Gewoon" dat rechter knoppie van boven in gedrukt houden tijdens het draaien :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Djarune schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:03:

Wat een geblaat van die Ken weer. De D40 "Superior" over de D60.
Tja qua prijs wellicht wel. Maar voor de rest is het verhaal weer echt Ken blaat Neem de D40 want die is 2x licht gevoeliger dan de D60 (ISO 200/ISO 100).
De zaken waarop hij de D60 afkraakt :X
Hij schiet met zijn D3 op 6 MP want waarom de 12 gebruiken :| Dus kies de D40 want waarom de 10 MP van de D60 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
littlejoannes schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:11:
[...]

Tja qua prijs wellicht wel. Maar voor de rest is het verhaal weer echt Ken blaat Neem de D40 want die is 2x licht gevoeliger dan de D60 (ISO 200/ISO 100).
Hij schiet met zijn D3 op 6 MP want waarom de 12 gebruiken :| Dus kies de D40 want waarom de 10 MP van de D60 gebruiken.
Ken is inderdaad het spoor nu volledig kwijt inderdaad....

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:11:
[...]

Tja, en toch kraak je nu Ken's review op dezelfde selectieve manier als dat hij de rare punten eruit licht. Zijn argumenten slaan werkelijk helemaal nergens op, maar ik kan me wel vinden in het feit dat de D40 veel betere bang for buck is dan de D60. Het manual Focus trucje met de lichtmeter onderin de zoeker vind ik trouwens een erg leuk geintje :P Of het erg nuttig is moet ik nog maar zien, leuk is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Sommige argumenten van Ken zijn natuurlijk onzin, maar de prijs/kwaliteit is natuurlijk super bij de D40. Hij kost inclusief kitlens maar 380 euro. Kan je nog een leuke lens en flitser kopen en je hebt daarna meer mogelijkheden dan de D60 voor dezelfde prijs. Bodyfeatures vind ik dus ook onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

D40 Bang for Buck ja inderdaad prima camera voor weinig, maar:
In fact, the faster flash sync speed (the fastest shutter speed with flash) is more than twice as fast in the D40 (1/500 vs. 1/200), and along with the faster base ISO, the D40 is more likely to make sharper photos for most people, for hundreds of dollars less!
Vind ik nogal krasse uitspraken scherpere foto's omdat de native ISO 200 is bij de D40 ipv 100 bij de D60. (Ik zou graag 100 ISO heck 50 hebben op mijn D50) Hij vergeet trouwens voor het gemak de VR kitlens in dit verhaal waardoor het ISO 100 verhaal helemaal als Tiet op Dirk slaat.
The other features, like pixels and dust reduction, are just fluff. I've never had a dirt problem with my D40, and I change lenses a lot and have made 25,000 shots on my D40.

Pixels are a pain. Do you know that I own a $5,000 D3, and usually shoot it set down to 6 MP, not its native 12 MP?
Dus Ken set zijn Dust reduction ook niet aan op zijn D3? Wass ein gel*l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
oja voordat we Ken verder gaan afzeiken. Hij heeft wel degelijk verstand van fotograferen. Hij maakt hele mooie foto's! Ondanks dat zijn reviews niet perfect zijn geeft hij wel goed koopadvies. Hij zet kwaliteit en prijs bovenaan in z'n teksten en niet de features zoals dpreview en vele andere dat doen. Ondanks dat die laatste veel betere reviews maken krijg je wel altijd het gevoel dat nieuw ook altijd het best is. Ze vergelijken altijd met de nieuwste camera's van de rivalen canon etc. maar nooit met de oude camera's in de series!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Djarune schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:30:
oja voordat we Ken verder gaan afzeiken. Hij heeft wel degelijk verstand van fotograferen. Hij maakt hele mooie foto's! Ondanks dat zijn reviews niet perfect zijn geeft hij wel goed koopadvies. Hij zet kwaliteit en prijs bovenaan in z'n teksten en niet de features zoals dpreview en vele andere dat doen. Ondanks dat die laatste veel betere reviews maken krijg je wel altijd het gevoel dat nieuw ook altijd het best is. Ze vergelijken altijd met de nieuwste camera's van de rivalen canon etc. maar nooit met de oude camera's in de series!
Bij élk nieuw model (40D, 30D, 20D) zie ik het oudere model er anders vaak bij staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
dat ligt aan Canon die komen altijd als eerste met nieuwe dingen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
De eerste prijzen zijn bekend..

Foto Konijnenberg D60 serie
Fotoquelle heeft hem ook voor ongeveer dezelfde prijzen (de site werkt nu niet)

Ik ben twee weken geleden begonnen met kijken naar een dSLR (kwam in eerste instantie uit bij de D40x) maar toen werd ik gewezen op de komst van de D60. Het airflow-systeem lijkt me toch wel nuttig, aangezien het op een studentenhuis stoffiger is dan in een gezinswoning! Ook de vernieuwde firmware, en dan een kit met de 18-55VR en de 55-200VR voor een prijs van 900 euro lijkt me een mooie set. Crumpler rugzakje erbij, en dan kunnen we een stuk meer dan met de Sony P72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Zelfde prijs als de A200. De strijd is losgebarsten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Er zijn op jouwbuis inmiddels wat filmpjes te vinden. Deze vind ik wel aardig: http://www.youtube.com/watch?v=ax314YaWQlQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Menu structuur lijkt nogal op die van canon (o.a. powershot serie). Bijzonder en viel me meteen op.

Verder is deze camera inderdaad een hele stap consumentvriendelijker dan mijn D50 of D80 was. Duidelijk een stap richting consumenten gedaan, grappig om te zien.
In het kort, het zou mijn camera niet zijn, maar userfriendly ziet hij er _absoluut_ uit :)...goede zet van nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
vriend van me heeft er gister 1 gekocht bij de Mediamarkt. Samen met een 18-55 VR lens. Prijs weet ik niet, maar hij vertelde dat deze competatief was met die van www.fotokonijnenberg.nl en www.cameraexpress.nl, dus rond de EUR 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nomad schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:44:
Menu structuur lijkt nogal op die van canon (o.a. powershot serie). Bijzonder en viel me meteen op.

Verder is deze camera inderdaad een hele stap consumentvriendelijker dan mijn D50 of D80 was. Duidelijk een stap richting consumenten gedaan, grappig om te zien.
In het kort, het zou mijn camera niet zijn, maar userfriendly ziet hij er _absoluut_ uit :)...goede zet van nikon.
Dat was al zo sinds de D40(x) :)

Voor zover ik kan zien zitten er geen enorme veranderingen in het menu. Wel wat fancy nieuwe dingetjes, zoals die mode dial die ook op het scherm wordt getoond als je er aan draait, de eye sensor om het LCD uit te schakelen, de tilt mode om de shooting info te kantelen als je de camera kantelt...
Maar over het algemeen dus gewoon hetzelfde als de D40(x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

DPReview heeft de review al gepost: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD60/

Terecht wordt de concurrentie sterk genoemd in de conclusie:
In reality the biggest challenge the D60 faces is the competition; there's been an explosion of small, affordable entry-level SLRs in the 18 month or so since the D40 first appeared, and though I've never actually used live view outside the studio there's no denying it's a strong selling point at this end of the market, as is in-body stabilization. Cameras such as the Olympus E-410 (and its promising successor the E-420) offer a fuller feature set in an equally small (and affordable) body, and you can't ignore the imminent arrival on the shelves of Canon's seriously beefed-up (though pricier) forthcoming new entry-level model, the EOS 450D, not to mention the new Sonys or the Pentax K200D.
:)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zat 'm ook te lezen. Tja... goede camera in een markt met moordende concurrentie. We zullen 't zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09-2024
Noob feature vraagje: in veel van de engelse D60 reviews wordt genoemd dat de D60 White Balance Bracketing heeft. Wat is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat hij bv 3 shots neemt met 3x een verschillende witbalans. Zodat je grotere kans hebt om de juiste WB te krijgen in bv moeilijke omstandigheden. Alleen handig als je in JPG schiet want als je in RAW schiet kan je makkelijk de WB corrigeren in de Capture ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze markt heel erg belangrijk, want laten we wel wezen, hoeveel echte consumenten zullen er nu in RAW gaan schieten?

Toch moet ik zeggen dat de auto WB van mijn D80 er niet vaak zo ver naast zit dat ik het in een JPG niet meer kan corrigeren. Misschien schiet ik niet onder moeilijke omstandigheden.

Aan de andere kant haal ik hem ook gerust van de auto WB af als ik weet dat het moeilijk is en dan stel ik zelf wel een kelvin waarde in. Dat zal op de D60 wel niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09-2024
Da's best een aardige functie dan. Ik schiet nu eigenlijk nooit in jpg omdat ik er nogal eens naast zit :-) Wat ik wel erg jammer vindt is dat de RAW+JPG functie je niet in staat stelt zelf de JPG grootte in te stellen. Dat zou in combinatie met de WBB functie erg mooi zijn.
littlejoannes schreef op maandag 24 maart 2008 @ 00:59:
Dat hij bv 3 shots neemt met 3x een verschillende witbalans. Zodat je grotere kans hebt om de juiste WB te krijgen in bv moeilijke omstandigheden. Alleen handig als je in JPG schiet want als je in RAW schiet kan je makkelijk de WB corrigeren in de Capture ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 09:59:
In deze markt heel erg belangrijk, want laten we wel wezen, hoeveel echte consumenten zullen er nu in RAW gaan schieten?

Toch moet ik zeggen dat de auto WB van mijn D80 er niet vaak zo ver naast zit dat ik het in een JPG niet meer kan corrigeren. Misschien schiet ik niet onder moeilijke omstandigheden.

Aan de andere kant haal ik hem ook gerust van de auto WB af als ik weet dat het moeilijk is en dan stel ik zelf wel een kelvin waarde in. Dat zal op de D60 wel niet lukken.
zaterdag schoot ik in een zaal met: gloeilampen, tl bakken aan de zijkant en mijn eigen flits..succes auto witbalans :)...

De 30D kan trouwens wel gewoon de kwaliteit kiezen van de jpg wanneer je raw+jpg schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAW + JPG kan ik ook kwaliteit kiezen op de D80. Dat dat op een model als de D60 niet kan verbaast me niet echt. Dat kon op de D50 namelijk ook niet.... dacht ik toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Dan kan op mijn D70s ook niet, dus voor de D50 zal dat ook RAW + basic jpg zijn

lijkt me maar normaal voor deze camera, de meeste mensen die deze kopen zullen waarschijnlijk toch gewoon jpg schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de camera nu een 2 tal weken en ben er enorm tevreden van. Ben ergens wel blij dat ik niet voor de d40x gekozen heb. Zeker als je ziet dat de d60 bij konijnenberg goedkoper is dan de d40x( als je de lens zonder VR neemt). De handige features zijn gewoon leuk.

MVG Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nomad schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:47:
[...]

zaterdag schoot ik in een zaal met: gloeilampen, tl bakken aan de zijkant en mijn eigen flits..succes auto witbalans :)...

De 30D kan trouwens wel gewoon de kwaliteit kiezen van de jpg wanneer je raw+jpg schiet.
Ik was zaterdag in een gymzaal bezig. TL bakken, AWB bakte er niks van. Omdat ik echt geen zin had om alles te te gaan corrigeren heb ik maar even een custom WB geschoten, wel zo makkelijk.

Mijn ervaring is dat nikon's AWB het buiten goed doet maar binnen nogal 's een steekje laat vallen.

En wat RAW+jpg betreft, als je toch al raw hebt waarom zou je nog jpg willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Wijnands schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:54:
[...]

Ik was zaterdag in een gymzaal bezig. TL bakken, AWB bakte er niks van. Omdat ik echt geen zin had om alles te te gaan corrigeren heb ik maar even een custom WB geschoten, wel zo makkelijk.

Mijn ervaring is dat nikon's AWB het buiten goed doet maar binnen nogal 's een steekje laat vallen.

En wat RAW+jpg betreft, als je toch al raw hebt waarom zou je nog jpg willen.
Ik schiet ook altijd raw, maar ook custom WB jpg had niet geholpen met waar ik het over had.
Er was zoveel verschillend ligt, dat ik mijn wb per foto aan kon gaan passen, want het ligte er maar net aan waar ik stond met wat voor licht ik binnen kreeg. Onderwerp onder tl bak, onder gloeilamp, of mijn flits die het hoofdlicht was, gebounced via gele muur, rode spot light etc.
Ik schiet gewoon niet in jpg, tenzij ik op vakantie ben met prachtig weer misschien, en zelfs dan ook niet. Raw of jpg bewerken is zowat evensnel en met iets van 15gb aan geheugenkaartjes heb ik niet heel snel het gevoel dat raw te groot is.

WB op camera's is heel fijn, maar soms zijn de omstandigheden daar gewoon niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over de VR. Ik twijfel even waar die thuis hoort, hier of in de Nikon Objectieven thread, ik begin hier maar eens...

Normaliter zul je, neem ik aan, de VR alleen aanzetten als de situatie daarom vraagt, bijvoorbeeld extreme zoom of lange sluitertijden. Echter, wat voor een invloed heeft de VR in normale situaties (als 't ie dus aan staat). Levert dit (mogelijk nadelige) gevolgen op? Of doet 't ie dan niets behalve de accu belasten? De reden waarom ik het vraag is dat ik gauw vergeet om hem weer uit te schakelen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat die vr niet alleen voor extreme zoom is, aangezien hij zelfs op de 18-55 lens komt, en 55 is nu niet direct extreem!

Ik heb ook nog een vraagje, bestaat er een batterypack voor de d60?

MVG Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:40:
(..)
Ik heb ook nog een vraagje, bestaat er een batterypack voor de d60?

MVG Kevin
Volgens mij niet, Hähnel en Ansmann maken ze geloof ik wel. (zelfde grip als voor de D40(x)). Een van de twee heeft een ingebouwde accu (niet echt handig, dan heb je er alsnog maar ééntje). Beiden geen handige vertical shutterrelease. Dit laatste moet namelijk via het IR-oogje en dan moet je eerst het menu van je camera in voordat je die kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:48:
[...]

Volgens mij niet, Hähnel en Ansmann maken ze geloof ik wel. (zelfde grip als voor de D40(x)). Een van de twee heeft een ingebouwde accu (niet echt handig, dan heb je er alsnog maar ééntje). Beiden geen handige vertical shutterrelease. Dit laatste moet namelijk via het IR-oogje en dan moet je eerst het menu van je camera in voordat je die kan gebruiken.
Ok thx, is wel spijtig maar ik ga er nu geen punt van maken, het comfort valt nog goed mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Voor de adobe RAW gebruikers, de D60 is nu ook ondersteund: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3894

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt de D60 met de 18-200mm VR 3.5-5.6 te kopen.
Zijn er hier nog meer mensen die de 18-200 gebruiken?
Volgens mij is het een mooie all-round-lens.

Zouden jullie er een filter bij kopen en zo ja, warom die ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je van de beschermende filters bent zou ik er zoiets voor steken: http://hvstar.net/index.a...ction=VIEWPROD&ProdID=190

Persoonlijk heb ik er niet altijd een filter op zitten maar alleen als ik in risicovolle omstandigheden schiet.

[ Voor 30% gewijzigd door Wijnands op 14-04-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op: beginnersvragen... ;)

Ik zit nog even te puzzelen met de RAW en JPG keuze. Bevat de RAW data helemaal geen info zoals bijvoorbeeld de kleurprofielen (standaard sRGB geloof ik op de D60) en de JPG versie daarvan dan weer wel? Dat betekent dus meteen dat als je alleen RAW schiet, je alle camera-functionaliteiten die te maken hebben met het bewerken van een foto nooit gebruikt. En hoe zit het dan met de instellingen vooraf. Voorbeeld: je kunt een beeld-optimalisatie instellen (normaal, zacht, warm et cetera). Wordt dit wel of niet toegepast op de RAW versie? De handleiding is daar niet duidelijk in...

En hoe zit het met de kwaliteit van de D60 (D40?) RAW converter. Is die beter dan die van viewNX of bijvoorbeeld Lightroom. Ik snap dat je op de computer meer mogelijkheden hebt om een foto te bewerken, maar als je dat niet of nauwelijks wilt, kun je dan dus misschien beter de D60 de RAW > JPG laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mijn ervaring met captureNX is dat deze wel degelijk ziet wat de camera settings waren en die ook toepast. Je kunt die wel veranderen. Hoe lightroom ermee omgaat weet ik minder goed, daarvoor gebruik het te weinig.

Als je net begint kun je prima met jpg uit de voeten, heb je de camera een beetje door kun je altijd naar raw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 13:58

TrafeX

Tuned for life!

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:54:
Ik sta op het punt de D60 met de 18-200mm VR 3.5-5.6 te kopen.
Zijn er hier nog meer mensen die de 18-200 gebruiken?
Volgens mij is het een mooie all-round-lens.

Zouden jullie er een filter bij kopen en zo ja, warom die ;)
Ik heb vorige week hetzelfde setje gekocht.
Inderdaad een geweldige all-round lens. Maar 1 groot nadeel, met gebruik van de standaard pop-up flitser zie je een duidelijke schaduw van de lens. Dus ik raad je echt aan een externe flitser erbij te nemen, die ga ik ook bestellen.
Ik heb het setje besteld bij kamera-express.nl. Voor 5-en besteld, volgende dag in huis O-)
Heb ook een filter erbij, de B+W 72mm UV-Filter MRC.

Binnenkort zal je wel wat foto's van me zien rondslingeren ;) Nu eerst lekker spelen en oefenen.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrafeX schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:39:
[...]

Ik heb vorige week hetzelfde setje gekocht.
Inderdaad een geweldige all-round lens. Maar 1 groot nadeel, met gebruik van de standaard pop-up flitser zie je een duidelijke schaduw van de lens. Dus ik raad je echt aan een externe flitser erbij te nemen, die ga ik ook bestellen.
Ik heb het setje besteld bij kamera-express.nl. Voor 5-en besteld, volgende dag in huis O-)
Heb ook een filter erbij, de B+W 72mm UV-Filter MRC.

Binnenkort zal je wel wat foto's van me zien rondslingeren ;) Nu eerst lekker spelen en oefenen.
Jup de schaduw van de build in flitser zie je bij <24mm dit viel me eigenlijk dus nog best mee,
Ik had het erger verwacht toen in de review op dp las.

Vandaag ook heerlijk wezen spelen met de set 18-200 + D60, heerlijk om de detail te zien, ik ben helemaal verkocht :9

Als ik wat beter met schieten van de foto's wordt en de juiste iso-s bij de juiste sluiter tijden een mooi optimum kan vinden zal ik ook wat foto's posten voor nu zal ik even een leuke foto proberen te posten.

Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/1609/dsc0003xt4.jpg

--EDIT
Welk type (SDHC) geheugenkaart gebruiken jullie, of voorkeur?
de 150x van transdecent (~22,5Mb/s) of de extreme III van sandisk(~20Mb/s)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kijk, een mus!
--EDIT
Welk type (SDHC) geheugenkaart gebruiken jullie, of voorkeur?
de 150x van transdecent (~22,5Mb/s) of de extreme III van sandisk(~20Mb/s)
Wat maakt dat nou uit? Pak gewoon wat je goedkoop en makkelijk kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is de maximale beeldsnelheid als je in nef schiet? en hoeveel kan je er dan achter elkaar schieten?
ik weet al dat het voor jpegs bij 3fps ligt en dat je door kan gaan tot je geheugen vol is maar kan nergens iets vinden over nef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:53
Ook gewoon 3. Alleen is het geheugen dan eerder vol. Je moet maar eens op dpreview kijken daar staat het precies op.

Ik heb ook nog een vraagje. Ik ben van plan om een dslr te kopen (mijn eerste) wat is nu een betere keus de d60 of de d80. Als lens wil ik de nikor 18-105vr. Ik hoor dat de d80 slechter is qua iso, maar dat hij op alle andere punten wint van de d60. Is dat zo?

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mat2005 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:44:
Ook gewoon 3. Alleen is het geheugen dan eerder vol. Je moet maar eens op dpreview kijken daar staat het precies op.

Ik heb ook nog een vraagje. Ik ben van plan om een dslr te kopen (mijn eerste) wat is nu een betere keus de d60 of de d80. Als lens wil ik de nikor 18-105vr. Ik hoor dat de d80 slechter is qua iso, maar dat hij op alle andere punten wint van de d60. Is dat zo?
hij wint het op alle vlakken volgens mij maar hij is natuurlijk wel een stuk groter en duurder en ik vind het juist zo fijn dat de d60 lekker klein is en toch een goede ergonomie heeft....
verder ben ik er achter gekomen dat de meeste lenzen die ik ga gebruiken afs lenzen zijn (die 18-105vr is ook afs lens) dus die kan de d60 gewoon autofocusen geen probleem dus. en als ik aan mooie primes toe kom ben ik denk ik al wel weer verder in het fotografie gebeuren dus dan is het misschien al wel weer tijd is voor een nieuwe body...

al met al neig ik er naar de d60 te kopen.... twijfel alleen nog een beetje over die 3 autofocus punten.
Pagina: 1 2 Laatste