Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Na enige weken speculatie heeft Nikon vanochtend de D60 aangekondigd. De aankondiging werd pas op de PMA verwacht maar is nu, wellicht door Canon's 450D, al vandaag aangekondigd.

Afbeeldingslocatie: http://www.europe-nikon.com/resources/Q==/GNEaxCabQL2I_aRF3JcbZWfCwjXv5sVk/e1tthQ_UrWFnIb1r9fWgVb4BXpHY5zhZ/29cLvOUS_6Yl7hPBfpx74.jpg

Specificatie's:
Beeldsensor
CCD-sensor van 23,6 x 15,8 mm

Totaal aantal pixels
10,75 miljoen

Stofverwijderingssysteem
Systeem voor beeldsensorreiniging, Airflow Control-systeem, referentiegegevens voor stofverwijdering (optioneel programma Capture NX vereist)

Beeldgrootte (pixels)
3872 x 2592 [groot], 2896 x 1944 [middel], 1936 x 1296 [klein]

Bestandsindelingen
• NEF (RAW): 12-bits gecomprimeerd
• JPEG: JPEG baseline-compatibel, compressie met de beeldkwaliteit Fijn (circa 1:4), Normaal (circa 1:8) of Basis (circa 1:16)
• NEF (RAW)+JPEG: de foto wordt ιιn keer opgeslagen als NEF (RAW)-bestand en ιιn keer als JPEG-bestand

Media
SD-geheugenkaarten, SDHC-compatibel

Tekstinvoer
Invoer van maximaal 36 alfanumerieke tekens beschikbaar

Zoeker
Spiegelreflexzoeker op ooghoogte met Dakkant-spiegel

Beelddekking
Circa 95% horizontaal en 95% verticaal

Matglas
B-type BriteView Clear Matte matglas Mark V

Compatibele objectieven
• AF-S en AF-I NIKKOR: alle functies worden ondersteund
G-type en D-type AF NIKKOR-objectieven die niet zijn voorzien van een autofocusmotor: alle functies worden ondersteund, behalve autofocus.
• Niet-G-type en niet-D-type AF NIKKOR-objectieven die niet zijn voorzien van een autofocusmotor: alle functies worden ondersteund, behalve 3D-kleurenmatrixmeting II en autofocus.
• IX-NIKKOR en AF-NIKKOR voor F3AF: niet ondersteund.
• D-type PC NIKKOR: alle functies worden ondersteund, behalve enkele opnamestanden.
• AI-P NIKKOR: alle functies worden ondersteund, behalve 3D-kleurenmatrixmeting II
• Niet-CPU-objectieven: autofocus wordt niet ondersteund. Kunnen worden gebruikt in de stand M, maar de lichtmeter werkt niet.
• Objectief met een maximaal diafragma van f/5.6 of groter: elektronische afstandsmeter kan worden gebruikt.

Sluitertijd
1/4000 tot 30 sec. in stappen van 1/3 LW; Bulb, Tijd (optionele draadloze afstandsbediening ML-L3 vereist)

Flitssynchronisatiesnelheid
X=1/200 sec.; synchroniseert bij sluitertijden van 1/200 sec. of langer

Ontspanstand
Enkel beeld, Continu, Zelfontspanner, Afstandsbediening (optionele draadloze afstandsbediening ML-L3 vereist)

Beeldsnelheid
Tot 3 bps (kan worden bereikt door handmatige scherpstelling te kiezen, de keuzeknop naar S of M te draaien en een sluitertijd van 1/250 sec of sneller te kiezen. Voor de andere instellingen gebruikt u de standaardwaarden).

Lichtmeting
DDL-lichtmeting met 420-segments RGB-sensor

Lichtmeetmethode
• Matrixmeting: 3D-kleurenmatrixmeting II (G- en D-type objectieven); kleurenmatrixmeting II (andere CPU-objectieven)
• Centrumgericht: gewicht van 75% wordt toegekend aan een cirkel van 8 mm in het midden van het beeld
• Spotmeting: meet een cirkel van 3,5 mm (circa 2,5 % van het beeld) in het midden van het geselecteerde scherpstelpunt (van het middelste scherpstelpunt als een niet-CPU-objectief wordt gebruikt)

Bereik (ISO 100, f/1.4-objectief, 20 °C)
• Matrixmeting of centrumgerichte meting: 0 - 20 LW
• Spotmeting: 2 - 20 LW

Belichtingsstanden
Digital Vari-Program (Automatisch, Automatisch [geen flits], Portret, Landschap, Kinderen, Sport, Close-up, Nachtportret), Geprogrammeerd automatisch (P) met flexibel programma; sluitertijdvoorkeuze (S); diafragmavoorkeuze (A); handmatig (M)

Belichtingscorrectie-
-5 tot +5 LW in stappen van 1/3 LW

Belichtingsvergrendeling
Gemeten lichtwaarde kan worden vergrendeld met de knop AE-L/AF-L

ISO-gevoeligheid (aanbevolen belichtingsindex)
ISO 100 tot 1600 in stappen van 1 LW. Kan ook worden ingesteld op circa 1
LW (ISO 3200-equivalent) boven ISO 1600

Actieve D-Lighting
Keuze uit aan (automatisch) en uit

Autofocus
Nikon Multi-CAM 530 autofocussensormodule met DDL-fasedetectie, 3 scherpstelpunten en AF-hulpverlichting (bereik van circa 0,5–3 m).

Detectiebereik
-1 tot +19 LW (ISO 100, 20 °C)

Objectiefscherpstelling
• Autofocus: Enkelvoudige AF (S), continue AF (C), automatische AF (A); anticiperende meevolgende scherpstelling wordt automatisch geactiveerd overeenkomstig de positie van het onderwerp bij enkelvoudige en continue AF

Scherpstelpunt
Selecteerbaar uit drie scherpstelpunten

AF-veldstand
Enkelpunts AF, dynamisch veld-AF, AF met prioriteit voor dichtstbijzijnde onderwerp

Scherpstelvergrendeling
Scherpstelling kan worden vergrendeld door de ontspanknop half in te drukken (enkelvoudige AF) of door op de knop AE-L/AF-L te drukken

Ingebouwde flitser
• Richtgetal van 12 (m, ISO 100, 20 °C) of 13 in handmatige stand (m, ISO 100, 20 °C)
• Automatisch, Portret, Kinderen, Close-up, Nachtportret: automatische flits met automatisch opklappen
• P, S, A, M : handmatig opklappen met ontspanknop

Flitssturing
• DDL voor digitale reflexcamera's met 420-segments RGB-sensor
i-DDL uitgebalanceerde invulflits (met andere meetmethoden dan spot) en standaard i-DDL-flits (met spotmeting) zijn beschikbaar bij de ingebouwde flitser, de SB-800, 600 en 400, en CPU-objectieven.
• Automatisch diafragma: beschikbaar bij SB-800 en CPU-objectieven.
• Automatisch niet-DDL: wordt ondersteund door de SB-800, SB-28, SB-27, SB-22S, SB-80DX en SB-28DX
• Handmatig met afstandsprioriteit: beschikbaar bij SB-800

Flitsstanden
Synchronisatie eerste gordijn, lange sluitertijd, synchronisatie tweede gordijn, rode-ogenreductie, rode-ogenreductie met lange sluitertijd.

Flitscorrectie
-3 tot +1 LW in stappen van 1/3 LW

Nikon Creatief Verlichtingssysteem (CVS)
• Ondersteuning voor communicatie van flitskleurinformatie bij de ingebouwde flitser en CVS-compatibele flitsers
• SB-800 en SU-800 als hoofdflitser bieden ook ondersteuning voor geavanceerde draadloze flitssturing

Synchronisatie-aansluiting
Flitsadapter AS-15 voor accessoireschoentje (optioneel)

Witbalans
8 standen (als Automatisch is geselecteerd, DDL-witbalans met beeldsensor en 420-segments RGB-sensor is beschikbaar); fijnafstelling mogelijk

Monitor
2,5-inch low-temperature polysilicon TFT-LCD van circa 230.000 pixels met instelbare helderheid en automatische uitschakeling via oogsensor

Weergave
Schermvullende en miniatuurweergave (vier of negen beelden) met zoomweergave, stop-motion films die zijn gemaakt met de D60, diashow, histogramweergave, hoge lichten en automatische beeldrotatie

Beschikbare talen
Naar boven

Beschikbare talen
Chinees (vereenvoudigd en traditioneel), Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Japans, Koreaans, Nederlands, Pools, Portugees, Russisch, Spaans, Zweeds

Batterij
Eén EN-EL9 oplaadbare Li-ion-batterij

Lichtnetadapter
Lichtnetadapter EH-5a (wordt gebruikt met voedingsaansluiting EP-5, afzonderlijk verkrijgbaar)

Afmetingen/gewicht
Naar boven

Afmetingen (B x H x D)
Circa 126 x 94 x 64 mm

Gewicht
Circa 495 gram, zonder batterij, geheugenkaart en bodydop

Accessoires
Naar boven

Er staan kits gepland met de "normale" 18-55 en de nieuwe 18-55 VR. In tegenstelling tot de D40 wordt deze ook gewoon leverbaar als body-only.

De mannen van Dpreview hebben er al eentje vast mogen houden. Voor wie nog niet door had dat het hier om een D40 opvolger ging, hier zie je ze naast elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0801/nikon/topdown-001.jpg

Wat links:

Er is nog geen pricewatch entry maar de eerste winkels hebben 'm wel staan. Leverbaar vanaf 22 februari
http://www.fotokonijnenbe...ls.php?id_product=1320853
http://www.kamera-express...age=product&product=23892

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 22-02-2008 18:03 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dus, wat is er nieuw aan t.o.v. de D40x :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad heel minimaal. D-lighting (wat dat ook mag zijn) en voor de rest paar kleie dingen. Afstandsmeting in zoeker bij MF lenzen, een stop motion functie en een anti-stof systeem.

Mijns inziens geen upgrade van D40 naar D60. Zou meer iets zijn geweest voor een D40s of D40xs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:26:
Inderdaad heel minimaal. D-lighting (wat dat ook mag zijn) en voor de rest paar kleie dingen. Afstandsmeting in zoeker bij MF lenzen, een stop motion functie en een anti-stof systeem.

Mijns inziens geen upgrade van D40 naar D60. Zou meer iets zijn geweest voor een D40s of D40xs
Ik heb zo het idee dat Nikon deze cam ook wil profileren tegen de 400D, en dat ze nog met een D80-opvolger tegen de 450D gaan komen. Alleen dat ze het ding nu al aangekondigd hebben vanwege de nieuwslekken van gister :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:06
Wilko schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 07:49:
Dus, wat is er nieuw aan t.o.v. de D40x :?
Niet veel...een basic cam waar 90% van de gebruikers mee weg kan komen.

Kunnen we hiermee concluderen dat de D40 blijft, naast de D60?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:28

ThunderNet

Flits!

De body is iig net zo klein. En ondanks dat de D60 al wel op de Nikon.nl site staat.. Zijn de D40 en D40x niet weg. Misschien is deze cam er om een gaatje tussen de D40x en D80 te vullen qua functionaliteiten?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
Henk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:40:
[...]

Ik heb zo het idee dat Nikon deze cam ook wil profileren tegen de 400D, en dat ze nog met een D80-opvolger tegen de 450D gaan komen. Alleen dat ze het ding nu al aangekondigd hebben vanwege de nieuwslekken van gister :P
Nee hoor, de NDA is gewoon vandaag verlopen. De WWA stond gepland voor vandaag.

Ik hoop ook nog op een opvolger voor de D80, maar die laat waarschijnlijk nog even op zich wachten...

Zover mij verteld is blijft de D40 gewoon. De D40x wordt dus vervangen door de D60.

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 29-01-2008 09:03 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
En ik hoopte op een opvolger van de D50. Dus goedkoop maar toch met een motor in de body.

Lees 't stukje van dpreview even door, daar staan de grootste verschillen op een rij.
  • D-lighting in de camera
  • stop motion video
  • beeldscherm wat uit gaat als je de camera naar je gezicht brengt
  • Afstandsmeter
  • antidust
Misschien was D40xs gepaster geweest.

(edit: antidust toegevoegd)

[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 29-01-2008 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Wijnands schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:08:
En ik hoopte op een opvolger van de D50. Dus goedkoop maar toch met een motor in de body.

Lees 't stukje van dpreview even door, daar staan de grootste verschillen op een rij.
  • stop motion video
  • Afstandsmeter
Vergeet het anti-stof-verhaal niet... dat is hardwarematig zo ongeveer het enige verschil met de D40x.

De vinding lijkt geniaal: door de juiste aerodynamica wordt het stof bij opklappen van de spiegel richting speciale air-ducts geforceerd. Zie dit foto'tje dat ik een paar dagen geleden ervan maakte:
Afbeeldingslocatie: http://www.tonheijnen.nl/forum/images/d60_stof.jpg

Ik ben heel benieuwd of het een beetje werkt...

[ Voor 23% gewijzigd door dreamscape op 29-01-2008 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Waar heb jij die foto gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

UK ga ik vanuit :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Gewoon bij de persintroductie... alleen mocht ik er toen nog niks over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Wijnands schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:08:

• stop motion video
  • Afstandsmeter
  • antidust

(edit: antidust toegevoegd)
Bij zulke camera's moet je naar het hele pakket kijken, dus ook de lens: en uit het verhaal blijkt het volgende:
The Nikon D60 standard kit comes with a high-performance VR-NIKKOR lens, the AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR.
Een beter pakket dan de D40(x)-kit was dus, met de nieuwe VR kitlens.

Het antidust-systeem lijkt mij zeer slim: zoiets heb ik bij andere fabrikanten nog niet gezien. Ben benieuwd of het net zo goed werkt als die van Olympus: die schijnen tot nu toe de enige echt functionele anti-dust systemen te hebben.

Ben ook benieuwd naar de stop-motion video mode, lijkt me wel grappig :)

edit:
dit zit er ook bij:
Features automatic defeat via Eye Sensor*
LCD gaat uit als je dus je oog bij de viewfinder houdt, jeej ook Nikon eindelijk zover :)

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 29-01-2008 09:38 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Remy schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:37:
[...]
Bij zulke camera's moet je naar het hele pakket kijken, dus ook de lens: en uit het verhaal blijkt het volgende:

[...]
Klopt: ook die VR lens hoort bij het complete pakket. Misschien gaat hij later wel als losse body verkocht worden, maar deze doelgroep koopt natuurlijk gewoon een kit. De complete kit is dus een behoorlijk stuk beter dan een D40x-set.

Het anti-stofsytseem van Olympus werkt vooral zo goed omdat het stof dat van de sensor afgetrild wordt vervolgens netjes vastgehouden wordt en niet door de camera blijft slingeren. Dat heb ik bij andere fabrikanten nog niet gezien en dat is juist zo'n mooi systeem. Ook hier bij Nikon hebben ze zoiets niet toegepast. Da's jammer...

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 29-01-2008 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Remy schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:37:
[...]

[...]
Mooi, maar voor veel mensen denk niet echt heel erg merkbaar. Ongetwijfeld op de grenzen is deze beter door VR, maar lichtsterker issie niet. Veel mensen gaan uiteindelijk toch de kitlens vervangen en het zal de instapprijs ook hoger maken.
Het antidust-systeem lijkt mij zeer slim: zoiets heb ik bij andere fabrikanten nog niet gezien. Ben benieuwd of het net zo goed werkt als die van Olympus: die schijnen tot nu toe de enige echt functionele anti-dust systemen te hebben.
Ik heb nooit echt heil gezien in een anti-dust systeem. Stof zul je houden, het is nog belangrijker wat voor soort coating er op je sensor zit imho. Mijn D50 heeft heel weinig last dat er stof aan hecht, terwijl op een 30D bijvoorbeeld veel meer blijft hangen. Met een blaasbalg krijg ik er al heel veel vanaf.
edit:
dit zit er ook bij:

[...]

LCD gaat uit als je dus je oog bij de viewfinder houdt, jeej ook Nikon eindelijk zover :)
Dat heeft Konica Minolta/Sony pas 3 jaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Naja :P ik vind het ook niet echt een belangrijke feature... Bedoel ik heb lcd sowieso haast nooit aan, dus ook geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 13:10

bonzz.netninja

Niente baffi

ik begreep dat deze d60 ook weer een AF motor in de body had, kan iemand dat bevestigen, want op bovenstaande afbeelding zie ik hem niet zitten :(
mm vroeg en een hele duidelijke TS, sorry

[ Voor 39% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-01-2008 09:49 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 09:28
bonzz.netninja schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:46:
ik begreep dat deze d60 ook weer een AF motor in de body had, kan iemand dat bevestigen, want op bovenstaande afbeelding zie ik hem niet zitten :(
Zo te zien in de spec's niet en ook niet op de foto .... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

bonzz.netninja schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:46:
Zit er niet op :) En ergens is dat goed nieuws. Samen met de nieuwe af-s 60 micro-nikkor. Kunnen we de komende tijd dus meer primes met af-s updates verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
in de drie jaar dat ik mijn E-1 heb, heb ik nog nooit ook maar iets van stof mogen opmerken en ik ga niet zuinig met mijn spullen om. wat mij betreft werkt het anitstof systeem van Olympus uitstekend en zie ik er ook heil in; het wass voor het eerst voor mij dat stof geen issue meer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:34

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Vind het een gemis dat deze cam nog geen Live-view heeft... Dat is toch iets wat consumenten aan zal spreken. En dat de 450d van Canon dus wel heeft.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

450D zit ook in een segment hoger dan deze camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 15:08

ppFreddy

gewoon Frederik

als je de tekst in de startpost had gelezen had je gezien dat er inderdaad geen AF motor inzit ;)

En dat is nu net hetgeen ik hoopte dat ze bij de opvolger van de D40(x) er zouden insteken, hoewel er tegenwoordig veel lenzen zijn met ingebouwde motor, maar toch...

binnenkort tijd bij nikon om nieuwe naamgeving te verzinnen, ze hebben al D40, 50, 60, 70; 80 :p er kan nog net een D90 bij :D

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:56:
450D zit ook in een segment hoger dan deze camera :)
Mwa, de 400D blijft ongetwijfeld nog wel even, maar als je ziet hoe het gegaan is met de 350D en 400D.. Dan zal de prijs van de 450D vanzelf naar beneden gaan en ook in het vaarwater van de D60 komen. Dan ligt het wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik heb er afgelopen vrijdag op de perspresentatie even mee gespeeld.
Mijn Hands on Preview (nederlands).

Ook de objectieven even vastgehouden en uitgeprobeerd. 24mm TS op een D3 met liveview is wel erg gaaf :D De 16-85 is precies een 18-200 (qua gevoel en grootte, iets kleiner en schuift natuurlijk minder ver uit) en wel erg aan de prijs imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Wat een update zeg :|
En dan die 16-85VR, als dat een update is van de 18-70, nou dan mis ik wel een stop lichtsterkte zowat aan het einde. Van een 3.5/4.5 lens naar een 3.5/5.6 lens, ik vind dat een verschil. De ene klinkt als een F/4 lens, zij het niet constant, de ander als een kitlens. VR is leuk, maar dit is niet het bereik waarin ik het het liefst heb.

Algemeen vind ik die D60 een absolute aanfluiting en die 16-85 daarvan hoop ik dat hij optisch erg sterk wordt, want hij heeft t.o.v. zijn voorganger iig al 2/3e stop verloren aan het einde.

Nikon is toch wat raar bezig: D50 wordt opgevolgd als baby nikon door de D40, waarbij ik 10x liever de D50 heb.
De 18-70 wordt een 16-85, maar is qua specs iig niet op alles een verbetering en bij een groter bereik is het maar afwachten hoe de barrel distortion op 18mm wordt (zoals de 17-85 canon).

Ik snap het toch niet helemaal wat nikon doet, zal wel onderdeel zijn van herschikking in de line-up.

[ Voor 26% gewijzigd door Nomad op 29-01-2008 10:09 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

16-85 is ook meer een DX variant van de 24-120, en kijk eens naar diafragmaverloop van die lens ;)

D60 een aanfluiting, mwah? Het is niet alsof dit de directe concurrent van de 450D moet zijn he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zoals je in de lens compatibiliteits lijst kunt lezen heeft ook deze body geen motor. Verder heb ik de hands on preview link van Xtuv ook maar even in de TS gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThunderNet schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:09:
16-85 is ook meer een DX variant van de 24-120, en kijk eens naar diafragmaverloop van die lens ;)

D60 een aanfluiting, mwah? Het is niet alsof dit de directe concurrent van de 450D moet zijn he :)
Nee, van de 400D, en een marginale update als dit is t.o.v. de D40x denk ik niet dat ik snel zal vinden dat de D60 de betere cam is. Een iets opgepompte D50 was dat wél geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Met welke verschillen dan? Die AF-motor? Of dat de D50 nog net stapje groter was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThunderNet schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:20:
Met welke verschillen dan? Die AF-motor? Of dat de D50 nog net stapje groter was?
De AF-motor, de focus-unit (snelheid én focus-punten), de grip (hoewel de 400D daar ook niet in uitblinkt), de controls op de body zelf ipv in 100 verschillende menu's, de sensor (10,2mpix sony blijf ik ranzig vinden). De D50 was gewoon een betere cam dan de D40, en imho zeker beter dan de D40X omdat die ook zijn sensor neit mee had, en een D60 zal me dus ook niet echt kunnen charmeren.

De 400D was al meer een D80-concurrent, maar als Canon deze nog even in de markt houdt en D60-concurrerend prijst... zou ik mijn keuze vrij snel gemaakt hebben :P BG-E3 eronder en klaar ben je :)

[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 29-01-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Persoonlijk zou ik graag een goedkope body zien met alletwee die optie's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik vind het geen grootse update.. niet wat ik verwachte. Ik weet in ieder geval wat ik ga aanschaffen en dat is de d80 :). Antistof is hartstikke mooi, maar daar ga je me niet mee de sloot mee over sleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik snap wel waarom de D60 niet een schokkende vooruitgang geeft: anders snijden ze zich in de vingers in vergelijking met de D80.

En gebrek aan Live-View? ik zie daar het nut niet van. Ik heb liever een adequate viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:31:
Ik snap wel waarom de D60 niet een schokkende vooruitgang geeft: anders snijden ze zich in de vingers in vergelijking met de D80.

En gebrek aan Live-View? ik zie daar het nut niet van. Ik heb liever een adequate viewfinder.
Voor jan consument is LiveView ws. een van dé opties van dit moment. Dus inderdaad raar dat dat niet op een budgetmodel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Wat een aanfluiting. Dit is nou iets van nikon dat ik totaal niet kan volgen... een iets geupgrade D40x.... jeuj... Ik had toch echt gedacht dat het een D90 of D80s zou worden... niet dus. Vreemde marketing-strategie.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Kwartjuh schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:08:
Wat een aanfluiting. Dit is nou iets van nikon dat ik totaal niet kan volgen... een iets geupgrade D40x.... jeuj... Ik had toch echt gedacht dat het een D90 of D80s zou worden... niet dus. Vreemde marketing-strategie.
Wat niet is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kán nog komen, maar Nikon is zeker rare fratsen aan het uithalen imho :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Kwartjuh schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:08:
Die komt er nog aan, maar niet binnenkort.....

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Is dat speculatie? Of inside information?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nikon (maar ook Canon, Pentax etc) verdient zijn grote geld met de bulk modellen en niet met de semi-professional modellen.
Dus logisch dat de budget modellen vaker worden gereviseerd. Dus zulke rare fratsen vind ik dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

de nieuwe semi-pro modellen zijn nog geen 2 maand leverbaar ;) Dus daar is nog geen update voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Wijnands schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:28:
Boh, iedereen weet dat na de D40/D40x-serie de D80 de oudste is in Nikon's lineup: die is alweer van aug 2006, dus 1,5 jaar oud. Die zal vast ook wel een upgrade krijgen mbt anti-dust, LCD, eventueel live view en de D300-sensor in trage vorm :)
Daarom zei ik ook eindelijk :) Niet iedere fabrikant is even snel met zijn innovaties, daarnaast als ze alles in 1x in een body stoppen staat de tijd 5 jaar 'stil' omdat ze niks op de plank hebben liggen. Een goeie product flow is steeds een paar nieuwe dingen in je producten stoppen en af en toe een 'knaller' om zo je naam hoog te houden. Dat scheelt R&D-tempo oa. Ik durf te wedden dat Nikon, Canon en alle andere fabrikanten nog allerlei leuks op de plank hebben liggen zoals OLED, builtin WiFi, builtin GPS, ingebouwde hdd's, andere typen sensors (Foveon-style bv) etcetera. Dat releasen ze alleen nu niet, anders hebben ze over 2, 5 of 10 jaar niks om te verkopen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Remy op 29-01-2008 11:45 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Wijnands schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:28:
Geen inside info. Maar meer gebaseerd op het feit dat zowel C als N in een aankondiging (voor de PMA) 1x hun kaarten laten zien en daarna niks nieuws aankondigen wat (D)SLRs betreft.

En diep in je hart weet je dat ik gelijk heb :P

(en ze hebben zelfs de nieuwe PC lenzen aangekondigd die pas in maart uitkomen)

[ Voor 9% gewijzigd door Shark.Bait op 29-01-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:06
Henk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:39:
[...]
Voor jan consument is LiveView ws. een van dé opties van dit moment. Dus inderdaad raar dat dat niet op een budgetmodel zit.
Die consument weet dan ook niet dat Liveview leuk maar totaal nutteloos is. Het systeem van focussen zoals dat nu is geimplementeerd is gewoon echt niet handig en traag! Misschien voor macrowerk is het wel handig maar voor de rest...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

QuestionMarc schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:58:
[...]

Die consument weet dan ook niet dat Liveview leuk maar totaal nutteloos is. Het systeem van focussen zoals dat nu is geimplementeerd is gewoon echt niet handig en traag! Misschien voor macrowerk is het wel handig maar voor de rest...
Welk systeem doel je precies op? Ik vond beide systemen namelijk redelijk werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Remy schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:44:
[...]
<snip>[...]
Ik durf te wedden dat Nikon, Canon en alle andere fabrikanten nog allerlei leuks op de plank hebben liggen zoals OLED, builtin WiFi, builtin GPS, ingebouwde hdd's, andere typen sensors (Foveon-style bv) etcetera. Dat releasen ze alleen nu niet, anders hebben ze over 2, 5 of 10 jaar niks om te verkopen :)
Dat WIFI hebben ze allang, het zit op mijn Nikon Coolpix gewoon werkend (draadloos syncen met iPhoto heeft wel wat).
Wel jammer dat ze het niet op de DSLRs hebben gezet ondertussen inderdaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweemb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-07 14:48
waar de meesten aan voorbijgaan is dat niet alleen de hardware geupgrade is maar vooral de software ,namelijk de manier waarop de sensor info wordt uitgelezen en in het daaropvolgende traject wordt verwerkt,dit heet het volgens nikon nieuwe expeed systeem,toegepast in de laatste nieuwe pro dslr's en dat maakt echt wel een groot verschil met de oudere camera's en zal dan ook wel in elke volgende camera toegepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jammer, een gemiste kans wat mij betreft...

Ik denk toch dat er een hoop mensen op zoek zijn naar een D40x-met-focusmotor. Gewoon omdat er nog zo veel glas is dat het niet heeft (en dan bedoel ik niet alleen Nikkor glas). Leuke primes enzo.

Maargoed, ze mogen het zelf weten, ik schiet wel lekker door met mijn D50 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
tweemb schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:30:
waar de meesten aan voorbijgaan is dat niet alleen de hardware geupgrade is maar vooral de software ,namelijk de manier waarop de sensor info wordt uitgelezen en in het daaropvolgende traject wordt verwerkt,dit heet het volgens nikon nieuwe expeed systeem,toegepast in de laatste nieuwe pro dslr's en dat maakt echt wel een groot verschil met de oudere camera's en zal dan ook wel in elke volgende camera toegepast worden.
Jij gelooft werkelijk waar dat dat dag en nacht verschil maakt? Die Expeed sticker is naar alle waarschijnlijkheid gewoon 80% marketing. Bepaalde features zullen ws wel geimplementeerd worden, maar het meeste is voor de gebruiker amper merkbaar. Verwacht íets betere ruisprestaties voor de D60 tov de D40x, maar dat was zonder 'Expeed' ook wel gelukt, ze hebben er nu enkel en alleen een stempeltje op gedrukt.

Het is net zoiets als een Carl Zeiss lens in een nokia telefoon. Leuk naampje.
GekkePrutser schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:35:
Maargoed, ze mogen het zelf weten, ik schiet wel lekker door met mijn D50 ;)
En gelijk heb je. Zoals ik al zei is dat imho een veel betere cam dan een D40(x) of een D60.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 29-01-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Minimale update als ik het zo zie. De belangrijkste minpunten voor instappers blijven bestaan en een aantal nieuwe dingen zijn niet erg interessant voor instappers.

Jammer van de liveview, focus motor in de body en het AF systeem.(dat beschouw ik als gemiste kansen of punten die de concurentie wel/beter heeft)
J0YR1D3R schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:42:
Langer, de 7D is van langer als 3 jaar terug en eye start/stop sensoren en grip sensoren zaten ook al in een aantal analoge body's.
QuestionMarc schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:58:
Welkom bij sony waar de AF en lichtmeting niet beinvloed worden door de liveview ;). En ze zijn een van de weinigen met een draaibaar scherm.

Lijkt het er toch op dat sony wat betreft instap body's niet eens zo heel raar bezig is (basis A200, versie met liveview en versie met liveview en 14MP) en een nieuw flitser als vervanging voor de verouderde 36 flitser. Nu nog een hoopje glas en iets aan de prijs van het glas doen ;) .
Henk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:49:
Verwacht íets betere ruisprestaties voor de D60 tov de D40x, maar dat was zonder 'Expeed' ook wel gelukt
Gewoon een jaartje nieuwere sony 10MP sensor. Van de sony 6MP sensor is ook een generatie of 4-5 in omloop. De A200 laat tenopzichten van de A100 ook al een flinke verbetering zien met ongeveer de zelfde sensor (wat ook niet overdreven moeilijk was)

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 29-01-2008 13:15 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Jammer van de liveview, focus motor in de body en het AF systeem.(dat beschouw ik als gemiste kansen of punten die de concurentie wel/beter heeft)
Jammer dat je de D60 vergelijkt met hogere modellen van de concurrentie, dat is vrij zinloos. Je vergeet dat Nikon de D80 (en waarschijnlijk binnenkort een D90) heeft die de concurrentie wel aardig aan kan :) Ook op de punten die jij noemt, ook al heeft de D80 nog geen live view.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Remy schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:14:
[...]
Jammer dat je de D60 vergelijkt met hogere modellen van de concurrentie, dat is vrij zinloos. Je vergeet dat Nikon de D80 (en waarschijnlijk binnenkort een D90) heeft die de concurrentie wel aardig aan kan :) Ook op de punten die jij noemt, ook al heeft de D80 nog geen live view.
De concurrentie heeft meer bang-for-buck. Jij mag er niet om geven, de meeste mensen vinden het heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:P Naja dit zijn nog adviesprijzen he, gaat nog wat vanaf.. En sjah, het is een bekend gegeven dat je bij Nikon gewoon wat duurder uit bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2022

tilt

PSN: tilt1080

goed nieuws, ik wilde een D40x halen maar nu D60 gaat uitkomen dan kan ik wel even wachten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Gezien de 10MP hogere naam en prijs van de huidige D40x verwacht ik een prijs van zeker 550 euro.

goedkoper
Een Canon 350D of pentax K100D/K110D doet op het moment rond de 400 euro. En daar passen wel alle huidige objectieven van die fabrikanten met volledige functionaliteit op en ze hebben een beter AF systeem. Olympus z'n E410 doet ook leuk in deze klasse mee met Liveview maar zonder zwaar AF systeem (3 punts net als in de nikon).

gelijkgeprijst
De sony A100/A200 en canon 400D komen in op ongeveer 550 euro en zijn dus zijn wat prijs betreft waarschijnlijk directe concurenten. En alweer olympus maar dit keer met de E510 met Liveview maar met slechts een 3 punts AF systeem.

duurdere instappers
Maar los daarvan is kan liveview vanaf heden bijna als onmisbaar beschouwd worden voor een camera om aan trekkelijk te zijn voor instappers. De Pentax K200D, Canon 450D en Sony A300 en A350 gaan allemaal rond of onder de 700 euro kosten en bieden dat (de A350 waarschijnlijk wat duurder). Nikon's eigen D80 alhoewel die wat ouder is en in iedergeval een lagere prijs, niewere sensor en liveview zou kunnen gebruiken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Henk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:18:
[...]

De concurrentie heeft meer bang-for-buck. Jij mag er niet om geven, de meeste mensen vinden het heel belangrijk.
Ik geef er gelukkig wel om, maar voor iedereen is 'meer bang-for-buck' weer anders :) De een kan een bepaalde feature heel belangrijk vinden, terwijl de ander er nooit gebruik van zal (denken te) maken. Dat speelt ook mee, zeker voor instappers die verder kijken dan MP enzo :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

martijn_tje schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:10:
Langer, de 7D is van langer als 3 jaar terug en eye start/stop sensoren en grip sensoren zaten ook al in een aantal analoge body's.
De 700si uit 1994 had dat al ja... :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mooi lijstje martijn_tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
offtopic:
Zo'n soort lijstje met nog wat aanvulligen en tips (subjectieve dingen om op te letten, even vasthouden, door de zoeker kijken enz.) waar op te letten bij aanschap zou bijna in t " ik wil een DSLR wat nu?" topic kunnen.

En natuurlijk de opmerking dat voor Canon en Nikon eigenlijk bijna alles wat je je kan wensen leverbaar is aan glas en een kort lijstje wat voor <500 euro objectieven er van Pentax, Sony en Olympus fatsoenlijk leverbaar zijn. En misschien van een stuk of 5 populaire 3th party lenzen een link naar de site van de fabrikant + pricewatch neer zetten.

Volgens mij heb je dan een voor instappers heel handige TS ;)

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 29-01-2008 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Hexley schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:32:
[...]

De 700si uit 1994 had dat al ja... :)
Ging het display alleen mee uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

GekkePrutser schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:35:
Jammer, een gemiste kans wat mij betreft...

Ik denk toch dat er een hoop mensen op zoek zijn naar een D40x-met-focusmotor.
De D40x werd gepositioneerd als instapper voor mensen die hun compact ontgroeid zijn of meer willen dan een compact (de patsers). Ze gaan er dan ook van uit dat die mensen meteen een kit aanschaffen en verder willen met hun SD kaartjes. Die mensen kopen soms een tweede zoomlens.Die mensen boeit het niet dat er een 50mm prime is, als je hen er 1 geeft vragen ze zich vast af waar de zoomring zit. Mensen die dat wel weten moeten een D80 of beter kopen, die hebben ook niet genoeg aan 1 objectief. Op 1 DX nikkor na, hebben alle DX objectieven een AF-S motor.
En spotmeting zullen ze ws ook nooit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shark.Bait schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:03:
[...]

De D40x werd gepositioneerd als instapper voor mensen die hun compact ontgroeid zijn of meer willen dan een compact (de patsers). Ze gaan er dan ook van uit dat die mensen meteen een kit aanschaffen en verder willen met hun SD kaartjes. Die mensen kopen soms een tweede zoomlens.Die mensen boeit het niet dat er een 50mm prime is, als je hen er 1 geeft vragen ze zich vast af waar de zoomring zit. Mensen die dat wel weten moeten een D80 of beter kopen, die hebben ook niet genoeg aan 1 objectief. Op 1 DX nikkor na, hebben alle DX objectieven een AF-S motor.
En spotmeting zullen ze ws ook nooit gebruiken.
Ben ik het totaal niet mee eens
De kosten tellen ook mee natuurlijk! Dat je dan maar een d80 moet kopen slaat natuurlijk eigenlijk nergens op. Wat wél zo is.. is dat als je d80 koopt en dan stuk of 3 á 4 non af-s lenzen koopt, je de kosten van een d80 er redelijk uit hebt. Alleen 1) wil/kan niet iedereen dat in 1 keer neerleggen (prijs van d80) 2) meeste instappers (in dSLR gebied dan, ik wist er toch een hoop vanaf.. op vakantie heel wat mensen mogen helpen met hun dSLR omdat ze niet weten hoe t werkte... terwijl ik met een F30 finepix liep) weten van tevoren niet waar ze zich later op willen richten (en of ze dus primes gaan gebruiken.).

p.s.Verlangen naar af-s/hsm hoeft bovendien niet direct te maken hebben met het hebben van AF. M.i. kan de kwaliteit c.q. prestatie van de AF daar ook mee te maken hebben.

</hap>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kijk 's op de engelstalige forums. Hordes, echt hordes mensen zijn aan de D40 gegaan. En dat zijn veelal mensen die van een compact afkomen, wat snellers willen en na een aantal maanden op zoek gaan naar een telezoom en een flitslampje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Remy schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:31:
[...]
Ik geef er gelukkig wel om, maar voor iedereen is 'meer bang-for-buck' weer anders :) De een kan een bepaalde feature heel belangrijk vinden, terwijl de ander er nooit gebruik van zal (denken te) maken. Dat speelt ook mee, zeker voor instappers die verder kijken dan MP enzo :)
Dat geldt misschien voor de instap-body's bij Nikon ja... Dat zijn (voor het geld) knallers van body's. Maar zodra je wat hoger gaat zitten heeft de concurrentie (Canon, *kuch*) toch een stuk meer waar voor het geld. Neem nou die nieuwe 16-85 lens. Niet lichtsterk, waarschijnlijk minder scherp dan de 17-55 F/2.8 IS van Canon terwijl de Canon slechts iets meer dan 100 euro duurder is. Dan weet ik gelukkig wel weer waarom ik overgestapt ben hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Josh schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:38:
[...]

Dat geldt misschien voor de instap-body's bij Nikon ja... Maar zodra je wat hoger gaat zitten heeft de concurrentie (Canon, *kuch*) toch een stuk meer waar voor je geld. Neem die die nieuwe 16-85 lens. Niet lichtsterk, waarschijnlijk minder scherp dan de 17-55 F/2.8 IS van Canon terwijl de Canon slechts iets meer dan 100 euro duurder is. Dan weet ik gelukkig wel weer waarom ik overgestapt ben hoor :).
Afgezien van dat... Nikon wil nu met een D60 concurreren tegen een Canon 400D? de prijsstelling is er naar iig. En als je ze dan specwise gaat vergelijken, hééft de Canon gewoon álles dat de Nikon heeft, plus nog wat meer. Prijs-gewijs zit Canon gewoon op een heel ander niveau.

edit: dat 'nog wat meer' bedoel ik voor zowel de consument die niet verder kijkt dan zijn neus lang is, maar óók iemand die zijn zaakjes goed uitzoekt en echt een dSLR wil om een hobby mee te starten, ipv een consumercam wil kopen. En dan heb ik het over Autofocus unit, assortiment, HS-flash etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 29-01-2008 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Het grappigste vind ik eigenlijk dat Nikon dus weer keihard achter de feiten aanloopt (net als met hun fullframe actie...) want waarom zou je een body neerzetten die moet concurreren met een tegenstander die nog maar enkele maanden in de schappen ligt? De 450D heeft al een tijdje om de hoek zitten koekeloeren.

edit:
Ik vind dit zoals al eerder door anderen vermeld, eerder een 40Dxs dan een D60. Maar dat komt misschien doordat ik het ding nog niet door en door bekeken heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Josh op 29-01-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 16:15
Wat ik nog grappiger vind is dat velen hier gelijk al met een negatieve mening klaar staan maar de Nikon's toch wel als warme broodjes verkopen. Wie zal het bij 't rechte eind hebben, de zwartkijkers hier of Nikon? :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Neem nou die nieuwe 16-85 lens. Niet lichtsterk, waarschijnlijk minder scherp dan de 17-55 F/2.8 IS van Canon terwijl de Canon slechts iets meer dan 100 euro duurder is.
Die 17-55 kostte @ intro bijna 1200, dus om de huidige prijs daarvan nu te gaan vergelijken met de intro (advies) prijs van een nikon lens die totaal niet als concurrent te beschouwen is (qua bereik, f-waarden) :?

Vergelijken met een 17-85 lijkt me dan toepasselijker en die kostte bij introductie ook tegen de 700 euro ;)

Verder ben ik het er wel mee eens dat deze D60 een beetje een vreemde stap lijkt. Nauwelijks upgrade t.o.v. D40x (tenzij de beeldqualiteit om wat voor reden dan ook drastisch verbeterd is, maar daar valt nog niks over te zeggen en is ook niet echt te verwachten denk ik). Wellicht dat ze met deze naam gewoon wat duidelijker onderscheid willen maken tussen de verschillende modellen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:21
Ik denk dat het een hele grote fout is van Nikon om geen Live-view in deze camera te plaatsen. Dat is echt een verkoopargument eerste klas voor instap DSLR camera's. Dit is in mijn ogen ook echt een marketingblunder die ze heel veel nieuwe klanten gaat kosten.

Voor de rest is het verschil met de D40x zo klein dat het bijna niet eens een nieuw model waard is. Zover ik heb begrepen is het zelfs dezelfde sensor als de D40x

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Abbadon schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:49:
Wat ik nog grappiger vind is dat velen hier gelijk al met een negatieve mening klaar staan maar de Nikon's toch wel als warme broodjes verkopen. Wie zal het bij 't rechte eind hebben, de zwartkijkers hier of Nikon? :P
Dat het ding als een beest zal verkopen betwijfel ik niet. Maar dat is voor mij niet zo belangrijk.

Het gaat me er meer om dat de low/midrange bij Nikon zo in functionaliteit beperkt wordt de laatste tijd. Met de D50 had je voor rond de 500 euro een veelzijdige cam in handen zonder dat je al te veel concessies moest doen. Nu moet je kiezen: Of alleen AF-S lenzen, of een veel duurdere body.

Dit vind ik niet prettig aangezien ik al in het Nikon systeem heb geinvesteerd. Als ik nu mijn D50 laat vallen dan moet ik verplicht upgraden naar een duurder model, want 3/4 van mijn lenzen doen geen AF-S. Vandaar dat ik op een iets veelzijdigere D60 had gehoopt. Ze sluiten hiermee ook weer een heleboel goedkopere third-party lenzen uit (en misschien is het ze daar ook wel om te doen?)

Ik ben absoluut een amateur fotograaf zonder pro-ambities maar die het wel leuk vindt om goed glas te gebruiken (Lees: Niet het goedkoopste kitspul). Die groep wordt een beetje vergeten, heb ik het idee.

Edit: Ik vind het dus geen slechte cam, maar ik had van een Nikon met de naam D60 toch iets meer verwacht (in elk geval dus een AF-motor). Maar ik ben het met Orion84 eens, het zou heel goed kunnen dat ze het onderscheid tussen de D40 en D40x wat duidelijker wilden maken.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 29-01-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 16:15
Ik vind het verschil in specs zo op het eerste gezicht ook geen wijziging in typeaanduiding van D40 naar D60 waard hoor (zo'n duidelijke naamswijziging is tot op heden met wel wat meer verbeteringen gepaard gegaan). Maar dat verhaal van die AF motor vind ik niet zo boeiend; het werkt getuige de verkoopcijfers. Neemt niet weg dat er altijd mensen zijn die graag het een met het ander gecombineerd zouden zien (tja, mijn ideale camera bestaat ook niet maar is an sich wel te maken als ik leentjebuur mag spelen met de verschillende modellen). Zouden de fabrikanten elke wens willen bevredigen dan zouden er al snel 30 modellen in het assortiment zitten, da's niet te doen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Josh schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:44:
Het grappigste vind ik eigenlijk dat Nikon dus weer keihard achter de feiten aanloopt (net als met hun fullframe actie...) want waarom zou je een body neerzetten die moet concurreren met een tegenstander die nog maar enkele maanden in de schappen ligt? De 450D heeft al een tijdje om de hoek zitten koekeloeren.

edit:
Ik vind dit zoals al eerder door anderen vermeld, eerder een 40Dxs dan een D60. Maar dat komt misschien doordat ik het ding nog niet door en door bekeken heb.
Mooi dat je op basis van een paar specs de camera al zo negatief benadert, goed bezig d:)b

Oh, en over achter de feiten aan lopen: in Japan heeft Nikon sinds afgelopen jaar het grootste marktaandeel op dSLR-gebied tov Canon, dus tja: blijkbaar doen ze toch iets goed :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:12:
De kosten tellen ook mee natuurlijk! Dat je dan maar een d80 moet kopen slaat natuurlijk eigenlijk nergens op.
Als je nikon wil, moet je bereid zijn wat dieper in de buidel te tasten. dat geldt ook voor apple, bmw, etc.
Vind je het te duur, koop dan een goedkoper merk, met goedkopere 3rd party lenzen erbij. dat is de keuze die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik snap het gebash niet zo goed van de Nikon afvalligen hier. Wees blij met je keuze voor de Canon 30D of 40D en probeer in ogenschouw te nemen dat dit Nikon´s zijn die als INSTAP dSLR fungeren. De mensen die voor deze apparaten in de markt zijn komen waarschijnlijk niet verder dan nog een klein telelensje te kopen als uitbreiding. Dan is dit toch een prima apparaat met een leuke VR kitlens.

Ik heb nu een D50 mocht ik het ooit nog eens in mijn bol krijgen zal ik toch echt die D60 links laten liggen en voor de D300 gaan. En D40 eigenaren kunnen dit ook prima doen en zullen ook niet zo snel naar deze D60 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Draai het eens om, waarom zou een instapper in plaats van deze D60 niet voor een D40(x), D80 of ander merk camera gaan? Ik zie aan de hand van de specs die er nu liggen niet echt sterke verkoop punten voor deze camera in nikon's huidige lineup, daar buiten zie ik ze ook niet echt.

Desondanks ben ik toch best benieuwd wat die sensor doet. Er zijn toch weer een leuk aantal instappers met die 10MP sony sensor aan boord. (Sony A200 en A300, Pentax K200D, Nikon D40x en D60) Gewoon eens kijken of er enorme verschillen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:20:
Ik snap het gebash niet zo goed van de Nikon afvalligen hier.
Dusse, omdat ik geswitched ben mag ik niet meer met een kritisch oog naar Nikon kijken? Ook toen ik nog Nikon schoot was ik kritisch op de D40, dat heeft niets met een switch te maken. (De switch however, wel weer met datgeen wat Nikon deed en doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nee hoor tis een forum dus iedereen mag zijn mening geven. :) Maar mijn post was niet persé aan jou gericht.

Gaat me er meer om dat sommige duidelijk de introductie van de D60 aangrijpen om hun keuze voor Canon te rechtvaardigen. En dat lijkt me iets te veel eer voor de D60. Want laten we wel wezen als "gevorderde" gebruiker loop ik ook niet echt warm. Maar ik snap de introductie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik vond dit lijstje:

Top digital SLRs in 2007:
Product Market share
Canon EOS Digital Rebel XTi 17.4%
Nikon D40 12.7%
Canon EOS Digital Rebel XT 8.7%
Nikon D40x 7.0%
Nikon D80 5.9%
Source: The NPD Group

Dus zeker in amerika heeft de D40 bestaansrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Maar, dat was mede vanwege de prijs. De canon 400D zit daar nu onder, of op zijn max, gelijk. Het ging me btw niet om de D40, maar om de D40x en nu dus de D60. Hebben die net zo veel bestaansrecht als Canon besluit de 400D nog maar even door te produceren tegen een lagere prijs omdat de 450D als opvolger erg netjes is, maar wel een dermate beter model is dat canon zichzelf niet zal beconcurreren?

De tijd zal het leren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb de indruk, en ik kan me vreselijk vergissen, dat canon de prijs van de 400d kit behoorlijk naar beneden heeft gebracht om beter met de D40 te kunnen concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n.b. In Japan schijnt de D40X al "out-of-stock" te zijn.

Op verschillende plekken op het internet zie je dan ook al berichten verschijnen dat de D40X toch gaat verdwijnen, wat mij (gezien de rest van de line-up) ook eigenlijk niet verbazingwekkend overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij konijnenberg staat de D60 ook aangekondigd als opvolger van de D40x :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 30-01-2008 15:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik vind het jammer dat Nikon een beetje achter de feiten aan loopt op het moment.
Als ik zo zie wat bde 450D waarschijnlijk gaat krijgen zoals live-view en een film mogelijkheid.

beetje krom om nu pas iets in de markt te zetten tov 400D

zou zelf graag liveview willen zien bij Nikon ivm onderwaterfotografie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Floris-K schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:06:
Ik vind het jammer dat Nikon een beetje achter de feiten aan loopt op het moment.
Als ik zo zie wat bde 450D waarschijnlijk gaat krijgen zoals live-view en een film mogelijkheid.

Uhm? dan haal je toch een D300 of een D3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon Japan heeft wat sample foto's online: http://www.nikon-image.co...lr/digital/d60/sample.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

vraag me af of deze ook "focus" fine-tune heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ja dan zit je meteen in een héle andere prijsklasse
is het misschien voordeliger om mijn camera +lenzen te verkopen en over te stappen naar Canon.
Kan ik voor dat geld meteen een betere lens kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Floris-K schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:14:
Ja dan zit je meteen in een héle andere prijsklasse
is het misschien voordeliger om mijn camera +lenzen te verkopen en over te stappen naar Canon.
Kan ik voor dat geld meteen een betere lens kopen
Sjah... ik had ook liever een D3 body voor een kwart van het geld. Maar voor niets gaat de zon op he!
Sorry het klinkt misschien bot, maar ik vind het gemiep :) ding heeft geen live-view punt.

Wil je live-view -> neem duurder model
AF-finetuning -> neem duurder model
meer fps -> neem duurder model
meer af-punten -> neem duurder model

etc.
Dat je 3 jaar geleden voor het dubbele bedrag slechts een D70 met kitlens had mag je je ook wel eens herinneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mensen, mensen, mensen. OK, het is eigenlijk een D40xs maar laten we dit ding in perspectief zien. Het is gewoon de nieuwste instapper voor mensen die een simpele spiegelreflex willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:19:
Mensen, mensen, mensen. OK, het is eigenlijk een D40xs maar laten we dit ding in perspectief zien. Het is gewoon de nieuwste instapper voor mensen die een simpele spiegelreflex willen.
Daarom, het is een leuke simpele basiscamera... niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

martijn_tje schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:29:
Draai het eens om, waarom zou een instapper in plaats van deze D60 niet voor een D40(x), D80 of ander merk camera gaan? Ik zie aan de hand van de specs die er nu liggen niet echt sterke verkoop punten voor deze camera in nikon's huidige lineup, daar buiten zie ik ze ook niet echt.
De D40x wordt niet meer gemaakt; al in december kwam het nieuws dat de voorraden uitgeput raakten, wat al een hint was. De instappert heeft bij Nikon dus geen andere keus. Nu zien ze in het nummer een groter verschil tussen met de D40. En de D40x verkoopt ontzettend goed, dus N zal wel iets goed doen :D

De D40x is een camera van 1 jaar oud. Het is ongekend dat N zijn productielijn vernieuwd en ik juich het toe. Dat betekent nl dat er toch een andere wind aan het waaien is vanuit de Nikon top. Dat betekent dat Canon en kornuiten ook harder moeten gaan werken / vernieuwen om hun concurrentie bij te benen. De C's mogen bidden dat N een fullframe 5D tegenhanger uit brengt, want ze wachten nu al jaren op een opvolger die er maar niet komt, ws omdat er geen concurrentie is in het segment.
Henk schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:05:
[...]

Dusse, omdat ik geswitched ben mag ik niet meer met een kritisch oog naar Nikon kijken? Ook toen ik nog Nikon schoot was ik kritisch op de D40, dat heeft niets met een switch te maken. (De switch however, wel weer met datgeen wat Nikon deed en doet).
Het blijft, vanwege je laatste zin, verdacht. ;)
Floris-K schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:06:

Als fabrikant stel je een nieuw product voor, je kijkt naar je markt, prijs en wat je voor die prijs aan features kan inbouwen. Als 2 dagen voor de introductie blijkt dat je concurrent je een stap voor is, tja, dan kan je moeilijk je product aanpassen. En met de snelheid die het nu heeft, heeft de opvolger van de D60 zeer zeker live view, over 12 maanden.
Wijnands schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:19:
hear hear!! ^O^
En hij zal ws ook als warme broodjes over de toonbank gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Shark.Bait schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:11:
hear hear!! ^O^
En hij zal ws ook als warme broodjes over de toonbank gaan.
Dat hangt er misschien net even af welke prijs het beestje (in de winkel) krijgt en hoe de prijzen van de Canon 400D, Pentax K200D en Sony A200, A300 en A350 zich gaan gedragen.

Binnen 1 tot 2 maanden zijn er een stuk of 13 camera's in de prijsklasse van 400 tot 700 euro leverbaar. Dus je zou wel kunnen stellen dat er concurentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Opmerkelijk genoeg is prijs niet altijd een doorslaggevend selectiemiddel.
Maar daar is in het "Help ik wil een starters dSLR" al pagina´s vol over geschreven... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag is bekend geworden dat Nikon en Eye-Fi, de maker van 's werelds eerste draadloze WiFi SD geheugenkaartjes, de handen ineen geslagen hebben om samen het draadloos verspreiden, opslaan en delen van foto's te vergemakkelijken. De net geïntroduceerde Nikon D60 camera zal zelf de Eye-Fi kaarten gaan herkennen en gaat de gebruikers meer functionaliteiten bieden dan wanneer een Eye-Fi kaart in een ander type camera gebruikt wordt.

Volgens General Marketing Manager, Tadashi Nakayama van Nikon zal het nu makkelijker dan ooit worden om afbeeldingen op afstand op te slaan en te delen met anderen zonder het ongemak van draden en aansluitingen.

Vanaf het voorjaar kunnen Eye-Fi gebruikers hun foto's ook plaatsen op "my picturetown", de online fotografie community van Nikon. Uiteraard kunnen Eye-Fi gebruikers ook terecht bij een twintigtal andere blogging communities, fotografie websites en sociale netwerk websites.

Wanneer de Eye-Fi kaarten in Nederland beschikbaar komen en wanneer de Nikon "My Picturetown" community in Nederland beschikbaar komt is nog niet precies bekend maar naar verwachting zal dit nog in 2008 plaatsvinden.
Bron

Dus toch nog een speerpunt voor de d60 t.o.v. D40(x)?! Ben benieuwd hoe dít in de markt zal vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Pat-Skim schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:14:
vraag me af of deze ook "focus" fine-tune heeft...
Bedenk me net dat dit dus denk ik niet zal zijn omdat alleen AF-s lenzen werken :P... deze zijn 9/10 keer van Nikon zelf of niet oud dus zal focus wel kloppen 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een leuke camera, als er een leuke prijs aan gekoppeld wordt. Alles wat je als beginner nodig hebt, zit er op. Zelf had ik gehoopt dat tegelijk met de D60 ook een opvolger voor de D80 geintroduceerd zou worden. Elke keer als er 'Nikon introduceert' in de headlines staat, gaat m'n hart iets sneller kloppen.

M'n D70s begint oud te worden, maar een D80 vind ik te weinig vooruitgang ten opzichte van de D70s. Effectief zijn alleen 11 focus spots (t.o.v. 5 op de D70s) en de ISO 100 interessant. Een D2x vind ik te veel geld.

Hopelijk krijgt een eventuele D90 gewoon een CF kaart en een exposure overzicht op het LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Tussen een D2x en een D80 zit nog wel iets in he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Thom Hogan slaat m.i. de nagel op de kop:
Basically, it looks like Nikon concentrated on fixing the big issues that some have found with the D40x, a camera I already liked and think is under-rated. I expect a chorus of "disappointment" posts on the various Internet fora, but I think you need to look at the price/performance of this low-end camera.

Coupled with the new 18-55mm VR lens in the basic kit, the D60 makes one heck of a compact travel camera. Add a Sigma 30mm f/1.4 and a 55-200mm VR and you've got a pretty compact kit that can do most of what the consumer needs to do.
Imho hoort liveview niet thuis op een instap dSLR. Zoiets gebruik je toch enkel voor productfotografie, macro of evt. landschapsfotografie op statief. Als je met die dingen echt bezig bent, dan koop je geen D40x of D60, maar een hoger model (of wacht je op de opvolger van de D80).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
FLuKee schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:15:
Imho hoort liveview niet thuis op een instap dSLR.
IMO juist wel. instap dSLR's zijn voor mensen die van een compact camera komen en die zijn niet anders gewend. als zij in de winkel staan met de keuze D60 - geen liveview, 450D - wel liveview, K200D - geen liveview, E-410/510 - wel liveview, alpha200 - geen liveview, alpha300/350 - wel liveview, denk ik dat de camera's met liveview toch al snel een voorkeur krijgen.
Pagina: 1 2 Laatste